ACTUALITATE
EXCLUSIV. Vasile Pușcaș: Acum 20 de ani, pe 8 decembrie, se încheiau negocierile de aderare a României la Uniunea Europeană
Negociatorul-șef al aderării României la Uniunea Europeană, Vasile Pușcaș, profesor și diplomat clujean, a transmis publicației Cluj24 gândurile sale la împlinirea a 20 de ani de la încheierea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană.
„Cu toții ne-am întrebat ce grozăvii ne așteaptă ca urmare a alegerilor prezidențiale din 8 decembrie 2024. Nu vom afla răspunsul deoarece acel scrutin a fost anulat și va fi reprogramat. Personal, asociam astfel de interogații chinuitoare cu o altă zi de 8 decembrie, cea din 2004. Atunci am închis și ultimul capitol din negocierile de aderarea la Uniunea Europeană, ceea ce însemna că drumul era deschis către decizia Consiliului European de a agrea rezultatul finalizării acelor negocieri și îndeosebi a conținutului Tratatului de Aderare. Evenimentul respectiv a trecut aproape neobservat deoarece românii trăiau ultimele zile dinaintea rundei a doua a alegerilor prezidențiale, care au fost la fel de contorsionate și pline de scandaluri ca și ceea ce am trăit în aceste zile.
„La București toți liderii politici erau în plin scandal electoral”
Pentru mine, ca Negociator șef al României, tot anul 2004 a fost un coșmar deoarece a fost un an electoral de la început până la sfârșit. Iar semnele îngrijorătoare au apărut încă din decembrie 2003 când Parlamentul European a cerut „înghețarea” negocierilor de aderare ale țării noastre.
Lucrându-se la o nouă strategie de extindere a Uniunii Europene, la Bruxelles se discuta despre scenariul ca România să stea la porțile Uniunii până la „Sfântu-Așteaptă”! Iar pe fondul campaniilor electorale românești din acel an au fost destui „mesageri” ai unor partide politice, grupuri de interese, așa-zise ONG-uri, elitiști autointitulați lideri de opinie etc. ce vizitau instituțiile europene și transmiteau sugestia de a nu se finaliza negocierile de aderare a României.
Tot atunci, importante componente ale administrației locale și centrale se arătau „obosite” să mai aplice programele de pregătire a aderării. Și Uniunea Europeană era în plin proces de prefacere, fiind aștepată parafarea și ratificarea unui Tratat Constituțional. Din octombrie s-au auzit voci politice în Olanda care se opuneau aderării României la UE. La începutul lui decembrie am reușit să temperăm acele atitudini olandeze, dar cu câteva zile înainte de 8 decembrie, la Comisie se știa că Finlanda se va împotrivi finalizării negocierilor României.
Iar la București toți liderii politici erau în plin scandal electoral, alții își făceau bagajele de plecare și nimeni nu avea timp și chef să stingă „incendiile” negocierilor de aderare. Firește că Negociatorul șef a trebuit să găsească soluții. Acesta a fost mediul intern și extern în care a trebuit să derulăm, în 2004, faza finală a negocierilor de aderare, desi populația continua să susțină acest proces într-un procent impresionant!
„Fluxurile internaționale de presă titrau că România nu va încheia în 2004 negocierile de aderare”
Împreună cu membrii echipei noastre de negociere am plecat la Bruxelles, în dimineața de 8 decembrie 2004, pentru ceea ce trebuia să fie închiderea ultimului capitol (Concurența) din cele 31. Deja negociam cu o Comisiei Europeană nouă, cea condusă de fostul premier portughez Barroso. Prima întâlnire am avut-o chiar cu președintele Barroso, urmând apoi discuții programate cu alți demnitari comunitari.
Președintele Barroso ne-a primit foarte zâmbitor, dar când i-am spus de ce suntem la Bruxelles, a replicat scurt că el va susține ceea ce va propune comisarul finlandez pentru Extindere, zicând că detalii vom afla când ne vom vedea cu dl. Olli Rehn. Cu acesta, întâlnirea era programată pentru ora 15. Între timp am vizitat alți demnitari europeni, dar aveam nerăbdarea de a mă afla în fața comisarului pentru Extindere. La ora 15 fix, dl. Rehn ne-a primit glacial și din start a spus că România nu va încheia negocierile, deoarece a primit semnale că în țara noastră mai sunt probleme cu îndeplinirea criteriilor de aderare, erau unele state membre care se opuneau (nu a menționat Finlanda!) și nici nu ar putea spune când Comisia va recomanda finalizarea negocierilor de aderare, putând fi în 2005, în 2006 sau altcândva. Foarte arogant și poruncitor a spus că deja a convocat o conferință de presă, la ora 15:30, ceea ce însemna că nu mai era dispus să asculte argumente din partea noastră. Am ieșit din cabinetul comisarului Rehn și am declarat că eu nu voi participa la acea conferință de presă deoarece era o abordare în afara principiilor agreate pentru negocierile de aderare. Plecând spre ieșire, m-am întors din drum și am intrat în sala de presă pentru a vedea limbajul pe care-l folosea comisarul european. A fost foarte sec și chiar a denaturant realitatea din România, iar pentru jurnaliștii acreditați la Bruxelles dl. Rehn le-a dat „știrea bombă”. La ora 16, deja fluxurile internaționale de presă titrau că România nu va încheia în 2004 negocierile de aderare. Desigur, cu satisfacție cinică, aceeași știre a năvălit și în redacțiile din România.
„La ora 19, COREPER a agreat cu unanimitate finalizarea negocierilor de aderare”
La ora 18 l-am sunat pe premierul Adrian Năstase, care era înaintea ultimei dezbateri televizate cu contracandidatul Traian Băsescu. I-am spus că într-o oră urmează să închid capitolul Concurență și, mai mult, vor fi declarate încheiate negocierile de aderare a României la UE, urmând ca în 9-10 decembrie să finalizez textul Tratatului de Aderare. Premierul a fost mirat și mi-a zis că el deja primise informări despre neterminarea negocierilor de aderare. I-am replicat că eu nu i-am transmis o astfel de informare, nu aveam timp de clarificări, dar așteptam de la dumnealui, în max 15 min., mandatul de a finaliza negocierile întrucât avusesem mandat doar pentru capitolul Concurență. I-am trimis rapid proiectul de mandat de negociere și l-am primit imediat cu semnătură. La ora 19 am intrat în sala de negociere și COREPER a agreat cu unanimitate închiderea capitolului Concurență și finalizarea negocierilor de aderare. Președinția olandeză a Consiliului UE s-a scuzat că, întrucât evenimentul s-a desfășurat într-un mod neobișnuit, nu a pregătit cupa de șampanie, promițând că o va dubla la reuniunea politică din 14 decembrie. Și s-a ținut de cuvânt!
„Drumul spre statutul de mebru al UE a fost foarte greu”
În 17 decembrie 2004, după alte „întâmplări neobișnuite”, Consiliul European a aprobat finalizarea negocierilor de aderare și a aprobat textul Tratatului de Aderare, care urma să fie semnat în primele luni ale anului următor. Am scris aceste amintiri la sugestia unui jurnalist care, în urmă cu 20 de ani, s-a străduit să informeze corect opinia publică românească despre procesul aderării la Uniunea Europeană.
Pentru contemporanii noștri, care astăzi nu știu cum s-a realizat aderarea la UE, le repet că nici la Bruxelles și nici în alte state membre, România nu a fost „țara dorită” ca membru în Uniune. Că drumul spre statutul de membru al UE a fost foarte greu, au fost nenumărate piedici interne și externe.
În 8 decembrie 2004 am putut spune că am trecut de toate barierele. Am finalizat negocierile de aderare cu toată opoziția publică a Comisiei Europene (apropo, de „neobișnuința cazului României”!). Desigur, în România nu s-a spus mai nimic despre acest drum, căci a fost o campanie electorală ce ținea cont doar de interese personale și de grup, cât mai puțin de interesul national, de binele Țării.
Iar după ce s-a terminat confruntarea politică a alegerilor a urmat bătălia politicianistă a acaparării cât mai multor avantaje personale și de grup, care se spera să fie amplificate după aderarea la Uniunea Europeană, în 1 ianuarie 2007. Redistribuția nedreaptă a beneficiilor aderării la Uniune a făcut ca euro-optimismul românilor să se diminueze tot mai mult și, pentru că liderii români se comportau în Uniunea Europeană ca și cum s-ar fi aflat în Fanar, milioane de cetățeni ai României au plecat să se integreze direct în statele evoluate din Uniunea Europeană.
A fost un cost de țară pe care nu l-am putut estima în timpul negocierilor de aderare, deoarece nu-mi puteam imagina că liderii politici din România vor refuza să gândească și să aplice o strategie post-aderare benefică tuturor cetățenilor români!”, a scris profesorul clujean Vasile Pușcaș.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Sondaj ALEGERILE PREZIDENȚIALE: Călin Georgescu pe primul loc; Crin Antonescu, în turul 2 la 13 procente distanță
A fost publicat primul sondaj după anularea alegerilor prezidențiale, în 6 decembrie. Potrivit cercetării sociologice, Călin Georgescu și Crin Antonescu ar intra în turul 2 la alegerile prezidențiale 2025.
Călin Georgescu ocupă primul loc în intenția de vot a românilor, într-un sondaj Avangarde publicat marți de Libertatea. La 13 procente distanță se află Crin Antonescu, candidatul comun PSD-PNL-UDMR, arată datele primului sondaj realizat după anularea alegerilor și cu patru luni înaintea noilor alegeri.
Cine sunt favoriții pentru turul 2?
La întrebarea: „Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri prezidențiale (turul 1), cu cine ați vota?”, pe primul loc a ieșit Călin Georgescu (38%), urmat de Crin Antonescu (25%), Nicușor Dan (17%), George Simion (6%) și Elena Lasconi (6%). Diana Șoșoacă este ultima, cu 5%.
Pentru turul 2, au fost luate în calcul 3 variante:
- Călin Georgescu vs Crin Antonescu – 39% vs 38%
- Călin Georgescu vs Elena Lasconi – 44% vs 31%
- Călin Georgescu vs Nicușor Dan – 43% vs 32%
Metoda de culegere a datelor a fost prin interviuri telefonice, pe un eșantion de 1.354 de persoane, iar eroarea maximă este de ±2,6%, la un nivel de încredere de 95%.
Alegerile prezidențiale, anulate de CCR
Amintim că, pe 6 decembrie, Curtea Constituțională a anulat rezultatele primului tur, după ce documente desecretizate și prezentate în ședința CSAT au arătat că Georgescu a beneficiat de finanțări dubioase, promovări suspecte pe TikTok pentru creșterea rapidă a popularității și ingerințe ale Rusiei în procesul electoral.
EDUCATIE
UMFIH Cluj, partener strategic într-un proiect pentru dezvoltarea cercetării genomice în valoare de 85 de milioane de euro
Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca anunță implicarea în proiectul strategic ROGEN, o inițiativă națională de amploare în domeniul genomicii, coordonată de Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București.
Cu un buget total de 85 de milioane de euro, proiectul ROGEN își propune să revoluționeze cercetarea medicală din România prin modernizarea infrastructurii de cercetare, promovarea inovației și integrarea rezultatelor în sistemul național de sănătate.
Proiectul, cu o durată de 60 de luni (5 ani), beneficiază de finanțare din Fondul European de Dezvoltare Regională (51%), de la bugetul de stat (49%) și contribuții din partea mediului privat (0,1%).
20 de parteneri de elită
UMF „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca este unul dintre cei 20 de parteneri de elită, instituții academice și de cercetare de prestigiu, implicați în această inițiativă ambițioasă. Universitatea contribuie activ la dezvoltarea infrastructurii de cercetare genomică, inclusiv la crearea unei rețele naționale de biobănci, implementarea unor echipamente avansate pentru secvențierea genomică și elaborarea platformelor de stocare securizată a datelor.
„Participarea noastră la acest proiect ambițios reprezintă o oportunitate extraordinară de a contribui la transformarea cercetării medicale din România. Prin colaborarea cu partenerii noștri academici și de cercetare, ne propunem să creăm o infrastructură modernă, capabilă să sprijine descoperiri care să aducă beneficii concrete pacienților și sistemului național de sănătate. Suntem onorați să lucrăm alături de cele mai prestigioase instituții din țară în această inițiativă vizionară, care va plasa România pe harta europeană a cercetării avansate”, a transmis prof. dr. Anca Dana Buzoianu, rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca.
Beneficiile proiectului ROGEN
Proiectul ROGEN generează multiple beneficii, printre care:
- Crearea Rețelei naționale de cercetare genomică, aliniată standardelor europene
- Crearea genomului național de referință, incluzând variante genetice specifice populației din România.
- Identificarea markerilor genetici relevanți pentru diagnosticul precoce și tratamente personalizate.
- Implementarea soluțiilor inovatoare pentru bolile prioritare: cancer, boli infecțioase, boli rare, patologii cardiovasculare și neurologice.
- Transferul rezultatelor cercetării în sistemul național de sănătate, pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor medicale.
Includerea UMF „Iuliu Hațieganu” în acest consorțiu de elită consolidează poziția universității ca lider în cercetarea medicală din România și reafirmă angajamentul nostru de a contribui la progresul științific și la sănătatea comunității.
EVENIMENT
ATENȚIE la înșelătorii! NU oferiți informații sensibile despre cont și card dacă vă sunt solicitate TELEFONIC
A crescut numărul înșelătoriilor și totodată acestea s-au diversificat. Evitați să oferiți informații sensibile despre cont sau card atunci când vă sunt solicitate telefonic, chiar dacă apelantul se dă drept angajatul unei bănci iar numărul corespunde cu cel al băncii respective.
„În ultima perioadă, au fost înregistrate mai multe cazuri prin care au fost comise fapte de natură penală, utilizându-se tehnica „spoofing”. Autorii, folosind aplicații VoIP (voice over IP), cu numere de telefon din rețeaua națională de telefonie (pot fi numere de telefon compromise care aparțin unor instituții bancare), contactează cetățenii, pretinzându-se angajați ai băncilor. În cadrul apelurilor, aceștia afirmă că victimele ar fi solicitat un împrumut și le cer să dezvăluie informații personale sensibile.
ATENȚIE la înșelătorii! NU oferiți informații sensibile despre cont și card dacă vă sunt solicitate TELEFONIC
Ulterior, apelul este redirecționat către o altă persoană care se recomandă ca fiind din partea Poliției și le solicită victimelor să transfere bani într-un „cont sigur”, pentru a proteja fondurile. Această metodă a dus la pierderea unor sume mari de bani de către cetățenii de bună credință.
La nivelul României, au fost înregistrate dosare penale ca urmare a faptului că persoanele vătămate au dat curs și ultimei solicitări de transfer al banilor în contul „sigur”, iar din acel moment au pierdut controlul asupra fondurilor personale.
Aceasta este o formă de fraudă bazată pe tehnica de „spoofing”, prin care autorii falsifică informațiile de identificare pentru a se da drept o sursă de încredere (bănci, autorități), cu scopul de a înșela victimele (cetățenii de bună credință).
Recomandări pentru protecția cetățenilor:
• Nu răspundeți apelurilor telefonice nesolicitate, care vă cer informații sensibile sau transferuri de bani.
• Verificați orice informație primită prin canale oficiale, contactând direct instituțiile implicate.
• Nu transferați bani în conturi neoficiale sau suspecte!
• Dacă aveți suspiciuni, contactați imediat autoritățile competente (poliție, bancă etc.)”, a comunicat IPJ Cluj.
ADMINISTRAȚIE
FOTO. Consilier local: ”Actuala conducere a Primăriei Florești este incompetentă! Nu poate gestiona ridicarea gunoaielor”
Consilierul local Daniel Meze acuză actuala conducere a Primăriei Florești, condusă de primarul Bogdan Pivariu, că este ”incompetentă” și nu poate nici măcar să gestioneze decent un serviciu de ridicare a gunoaielor din comună.
Acesta a prezentat mai multe fotografii care arată dezastrul din Florești, cu munți de gunoaie și spune că nu așa ar trebui să arate o localitate civilizată.
Soluții pentru ridicarea gunoaielor
Meze propune și câteva soluții:
1. Centre de colectare a deșeurilor mari în toate zonele din Florești!
2. Amenzi pentru floreștenii care aruncă aiurea gunoaiele după ce primăria a creat condiții de colectare decentă a deșeurilor.
3. Primăria trebuie să presteze operatorul de salubritate să asigure containere destule, să ridice mai des gunoiul și să îl colecteze selectiv. Amenajarea punctelor de colectare a gunoiului închise cu cartelă.
5. După ce se asigura o colectare decentă a gunoaielor, amenzi pentru floreștenii care nu colectează selectivă.
6. Campanie dusă în comunitatea de rromi, nimeni de acolo nu mai trebuie să transporte gunoaie cu căruța, fiecare floreștean prins cu căruța și calul că transportă deșeuri trebuie să i se confiște căruța și calul. Copiii rromi trebuie să meargă toți la școală și toți rromi apți de muncă trebuie să lucreze.