Connect with us

ADMINISTRAȚIE

EXCLUSIV. Turcii, despre licitație autobuze electrice: Primăria Cluj-Napoca a urmărit favorizarea sau dezavantajarea unor firme

Publicat


autobuz karsan

Compania turcă Karsan Otomotiv Sanayii Ve Ticaret AS a contestat la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) licitația Primăriei Cluj-Napoca de achiziționare a 40 de autobuze electrice articulate de 18 m și a stațiilor de încărcare aferente și a obținut suspendarea procedurii de atribuire pe motiv că, prin documentație, s-a urmărit ”restrângerea artificială a concurenței, urmărindu-se favorizarea sau dezavantajarea nejustificată a anumitor operatori economici”.

Contractul este estimat la 145 de milioane de lei.

Citește și Turcii contestă licitația pentru autobuze electrice a Primăriei Cluj-Napoca. Valoarea contractului, peste 145 de milioane de lei

Turcii au cerut CNCD să oblige Primăria Cluj-Napoca să modifice în parte documentația de atribuire, respectiv secțiunea care se referă la capacitatea tehnică și/sau profesională din fișa de date, prin care, ”în mod nelegal, a restrâns obiectul experienței similare prin solicitarea unor produse identice”.

Nu se asigură o concurență reală și egală

”Obiectul contestației vizează documentația de atribuire ce nu asigură o concurență reală și egală între operatorii economici. (…) Prin intermediul fișei de date, ca document ce face parte din documentația de atribuire, autoritatea contractantă (Primăria Cluj-Napoca – n.a.) a solicitat ca ofertanții la procedură să dețină experiență identică obiectului procedurii, iar nu similară.

Am constatat că secțiunea din fișa de date referitoare la experiența similară este una excesiv de restrictivă, în sensul că poate fi îndeplinită doar de un număr limitat de operatori economici, creându-se astfel obstacole nejustificate față de asigurarea unei concurente efective și reale între operatorii economici.

Prin documentația de atribuire s-a avut în vedere restrângerea artificială a concurenței, urmărindu-se favorizarea sau dezavantajarea nejustificată a anumitor operatori economici”, se arată în contestație.

Prejudiciu adus firmei

Firma din Turcia mai susține că suspendarea licitației se impune și prin necesitatea ”menținerii legalității și conservării în cadrul procedurii a respectării criteriului specific de selecție cel mai bun raport calitate-preț și evitarea atribuirii contractului prin înfrângerea obiectivului vizat de către autoritatea contractantă – economicitatea cheltuirii fondurilor publice”.

De asemenea, turcii au adus și argumente care vizează condiția pagubei iminente, arătând că se urmărește prin contestație evitarea producerii unui prejudiciu în patrimoniul Karsan dar și al tuturor ofertanților împiedicați să participe la procedură.

”Paguba pentru firmă este oricum iminenta, de vreme ce, în situația în care procedura de atribuire ar continua, ar limita efectiv participanții și ar prejudicia grav chiar interesul public al autorității contractante prin faptul că ar fi excluși de plano potențialii ofertanți în raport de cerințele care favorizează nejustificat o anumita categorie de operatori economici.

Este esențial ca măsura suspendării procedurii să fie dispusă până la clarificarea de către organul administrativ-jurisdicțional a legalității și temeiniciei documentației de atribuire.

Interesul legitim al firmei în a solicita suspendarea derulării procedurii de atribuire este justificat de necesitatea preîntâmpinării producerii unei pagube în patrimoniul propriu, dată fiind soluția probabilă a evaluării ofertei, respectiv pierderea șansei acesteia de a-i fi declarată oferta admisibilă și/sau câștigatoare.

Lipsa suspendării procedurii ar prejudicia societatea contestatoare prin neacordarea unei șanse reale de câștig al acestei proceduri și, pe cale de consecință, a acestui contract de achiziție”, mai precizează turcii de la Karsan.

”Articulate” îi încurcă

În ceea ce privește cerințele privind experiența similară, se menționează că Primăria Cluj-Napoca a cerut ofertanților să facă dovada că în ultimii 5 ani au fumizat produse similare –autobuze electrice: ”În primăvara anului 2020 a fost declanșată criza Covid-19 ce s-a materializat într-o succesiune de șocuri atât la nivelul ofertei cât si la nivelul cererii. Pe fondul acestei crize globale, în perioada 2020-2021, livrările în întreaga lume de produse au dus la blocarea, întreruperea sau oprirea completa a anumitor industrii/ piețe.

Acești factori au dus la scăderea semnificativă a activității economice în cazul majorității piețelor, motiv pentru care considerăm că perioada de 5 ani este justificată pentru a putea face dovada livrării de produse similare, oferind șansa de participare a cât mai multor ofertanți concurenți și pentru îndeplinirea condițiilor stabilite.

În acest sens, ofertanții vor face dovada că au mai furnizat în ultimii 5 ani produse de natura similară celor ce fac obiectul prezentei proceduri în valoare cumulată de minim 73 de milioane de lei fără TVA, la nivelul a maximum 5 contracte.

Prin produse similare se întelege: produse de tipul autovehicule cu tracțiune electrică articulate alimentate de o sursă energetică cu acumulatori de înaltă tensiune, clasa M3, dedicate transportului în comun de persoane”.

Reprezentanții Karsan susțin că, practic, Primăria Cluj-Napoca a solicitat ca experiența similară a ofertanților să fie identică cu obiectul contractului ce urrneaza să se atribuie, cerință care ”este în măsură să restrângă în mod nejustificat participarea la procedură a operatorilor economici care, deși au experiență similară din punct de vedere al furnizării de autobuze electrice (nearticulate), nu ar putea participa la prezenta procedură, deoarece nu au livrat / furnizat autobuze electrice articulate in contracte anterioare”.

Reduce concurența

”Operatorii economici interesați ar putea, totuși, demonstra că au experiența similară prin livrări/ furnizări de autobuze electrice similare ca și complexitate, însa nu identice, respectiv autobuze electrice articulate.

Practic, deși un operator economic are experiența similară în ceea ce privește livrări/ furnizări de numeroase tipuri de autobuze electrice, cu specificații complexe și deține întreaga capacitate tehnică/ economică/ profesională, având în portofoliul său un produs care să satisfacă pe deplin cerințele documentației de atribuire, aceasta experiență similară nu poate fi utilizată, din simplul fapt că până la data licitației nu a livrat un produs identic cu produsul ințentionat a fi achiziționat de Autoritatea contractant și anume autobuz electric articulate”, au explicat turcii,

Aceștia au atras atenția că livrarea, în trecut, a unui autobuz identic nu demonstrează în niciun fel capacitatea tehnică/ profesională a ofertanților ci, dimpotrivă, ”impunerea unei astfel de cerințe are ca scop tocmai limitarea numărului de participanți, riscându-se asigurarea unei concurențe reale”.

”Modul în care este redactată cerința este menită să reducă artificial concurența, contrar prevederilor Legii nr. 98/2016:

Capacitatea tehnică și/sau profesională, în forma actuală a fișei de date, este restrictivă, putând fi îndeplinită doar de un număr limitat de operatori economici, restrângându-se nejustificat numărul participanților.

Se elimină competiția

Învederăm CNSC și prevederile Instructiunii ANAP nr. 2/2017 care arată, la art. 5 alin. (1), că nu se poate solicita demonstrarea experienței similare prin furnizarea de produse/ prestarea de servicii/ execuția de lucrări identice cu cele care fac obiectul contractului de achiziție publică pentru a nu se restrânge competiția, fiind necesar să fie permise și cele similare sau superioare din punctul de vedere al complexității și/sau scopului”, precizează Karsan.

Astfel, prin experiență similară, Primăria Cluj-Napoca nu ar trebui să înțeleagă nici experiență identică, nici nu ar trebui să limiteze obiectul experienței similare la un singur tip autobuze, limitând artificial numărul de participanți la licitație sau riscând să nu aibă un număr de participanți pentru a putea asigura o concurență reală.

”Nu putem decât să observăm că cerința Municipiului Cluj-Napoca nu are ca scop selecția unor ofertanți în urma unui proces de evaluare corect, pentru livrarea produselor, cerința impusă fiind atât de restrictivă încât nu poate favoriza libera participare la licitație, fiind doar un artificiu în sensul eliminării unei competiții corecte între participanți”, mai susțin turcii de la Karsan.

În alte localități se poate licitație pe bune

Aceștia au dat exemplul altor licitații organizate, la București, Satu Mare, Bârlad, Curtea de Argeș, printre care și una din 2019 de la Ministerul Lucrărilor Publice, pe care Karsan a câștigat-o, și care prevedea achiziționarea de autobuze electrice cu lungimea de 18 m destinate transportului public uban de călători.

”Autoritatea contractantă în cauză a achiziționat tot autobuze electrice articulate, însă, în dovedirea cxperienței similare a permis livrarea de autobuze, fără a condiționa caracterul articulat al acestora”, se subliniază în contestație.

”Se observă că în niciuna dintre aceste proceduri, autoritățile contractante, care au achiziționat la rândul lor autobuze pentru a asigura transportul public în localitățile respective, nu au impus cerințele de experiență similară în condiții identice cu obiectul contractelor de achizitie public, ci într-o formulă mult mai permisivă în raport de similaritatea produselor”, mai scrie în contestație.

Astfe, Karsan a solicitat CNSC să oblige Primăria Cluj-Napoca la remedierea cerinței de experiență similară a documentației de atribuire din cadrul licitației, ”având în vedere caracterul excesiv, nelegal și nejustificat al descrierii restrictive impuse, ca autobuzele furnizate să fi fost și articulate”, și a propus eliminarea noțiunii ”articulate” din documentație.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate