Connect with us
Advertisement
Advertisement

ADMINISTRAȚIE

EXCLUSIV. Primăria Cluj-Napoca a adoptat o politică ANTI-MITĂ. Toleranţă zero la fapte de mituire, directă sau prin interpuși

Publicat


primaria cluj napoca 2

Primăria Cluj-Napoca a adoptat în luna octombrie un document referitor la politica anti-mită din cadrul instituției, care a fost diseminat în rândul angajaților, pentru ca aceștia să știe cum să procedeze în cazul unor tentații financiare.

Cluj24 vă prezintă elementele principale din ”Politica anti-mită” a Primăriei clujene, documentul având aproape 20 de pagini.

În cadrul Primăriei punicipiului Cluj-Napoca îşi desfăşoară activitatea un număr de 1.099 de persoane, funcţionari publici şi personal contractual, iar natura activităţilor întreprinse de către acești angajați presupune ”expunerea la riscuri de corupţie în general, şi la riscuri de mituire în particular”.

Prevenirea corupției

”Pentru acest motiv, Primăria municipiului Cluj-Napoca a adoptat prezenta Politică anti-mită care evidențiază valorile şi principiile etice ale organizaţiei şi se constituie ca un instrument de lucru care conţine reguli, valori, principii şi responsabilităţi, care vor fi avute în vedere şi respectate în toate activitătile instituţiei, atât în interiorul Primăriei, cât şi în raport cu colaboratorii săi.

Primăria îşi fundamentează relaţiile pe un mod de comportare corect din punct de vedere etic şi cu deplina respectare a legilor şi normelor naţionale şi internaţionale în vigoare.

Primăria solicită, atât personalului intern, persoanelor care acţionează în numele sau pe seama sa, cât şi partenerilor săi externi şi beneficiarilor serviciilor sale, o conformare deplină la exigenţele impuse de legislaţia în vigoare.

Prezenta Politică reflectă determinarea instituţiei de a preveni orice formă de corupţie in desfăşurarea activităţii sale şi reiterează interzicerea oricărei forme de mituire”, se arată în document.

Astfel, Primăria Cluj-Napoca acordă o deosebită importanţă şi consideră ca fiind esenţiale legile care vizează practicile de mituire şi de corupţie în cadrul instituţiilor publice, dar şi între acestea şi persoanele de drept privat, fizice sau juridice, cu care aceasta interacţionează în realizarea obiectivelor sale.

Toleranță zero

”Prezentul document relevă preocuparea conducerii instituţiei în ceea ce priveşte stabilirea, monitorizarea şi revizuirea unei Politici care interzice orice formă de mituire.

(…) Primăria municipiului Cluj-Napoca condamnă corupţia în toate formele sale şi îşi reiterează angajamentul de toleranţă zero la fapte de mituire şi corupţie şi îşi exprimă determinarea de a înlătura orice formă de mituire din cadrul activităţilor desfăşurate şi asigură că orice încălcare raportată, detectată sau suspectată va fi cercetată conform procedurilor existente la nivelul instituţiei şi legislaţiei în vigoare.

Politica are aplicabilitate universală, fiind obligatorie la nivelul întregii instituţii (Politica se aplică tuturor structurilor operaţionale ale instituţiei, tuturor activităților, întregului personal, tuturor părţilor care acţionează în numele şi pe seama instituţiei) precum şi pentru colaboratorii organizaţiei.

Fiecare persoană căreia îi este aplicabilă prezenta Politică are obligaţia să citească şi să se familiarizeze cu aceasta şi poartă responsabilitatea conformării cu prevederile ei, iar in caz contrar va suferi consecinţele impuse de legislaţia în vigoare şi de sistemul de management anti-mită al instituţiei.

De asemenea, fiecare membru al personalului trebuie să încorporeze în activitătile specifice și să exemplifice principiile stabilite în acest document prin angajament şi participare zilnică. Doar comportamentul etic responsabil poate sprijini în mod eficient si real activitatea Primăriei municipiului Cluj-Napoca.

În interiorul organizației vor avea loc traininguri specifice şi programe de instruire cu personalul, iar angajații noi vor înștiințați cu privire la Politică şi sistemul anti-mită al societăţii, în conformitate cu procedurile interne ale instituţiei”, se precizează în politica anti-mită.

Această politică își propune încurajarea şi promovarea unei culturi organizaționale anti-mită puternice, menite să descurajeze orice potențiale fapte de mituire, atât în cadrul instituției, cât și în raport cu colaboratorii săi și beneficiarii serviciilor sale, dar și reducerea continuă a riscurilor de mituire.

Mită prin interpuși

”Primăria municipiului Cluj-Napoca nu tolerează niciun tip de mită, sub orice formă sau mod, directă sau indirectă, activă sau pasivă, săvârşită nemijlocit sau prin persoane interpuse. Din aceste motive, destinatarii acestei Politici trebuie să adopte o conduit etică ireproşabilă şi să se comporte astfel încât să nu apară dependenţe sau obligaţii personale, care pot genera fapte de corupţie, respectiv de mituire.

În acest sens, este interzisă oferirea, promiterea, darea de bani sau de alte bunuri, direct sau indirect, personalului din cadrul Primăriei municipiului Cluj-Napoca, în scopul influenţării adoptării unei anumite decizii sau îndeplinirii îndatoririlor pe care aceste persoane le au.

Personalului instituţiei şi colaboratorilor le este interzis să pretindă, pentru sine ori pentru o altă persoană, direct sau prin persoane interpuse, bani, bunuri sau orice alte avantaje, în exercitarea atribuţiilor de serviciu sau a obligaţiilor contractuale pe care le au. În cadrul instituţiei sunt interzise orice plăţi de facilitare, acestea fiind fapte de mituire şi considerate ca având consecinţe deosebit de grave.

Colaboratorii trebuie să asigure respectarea principiilor şi angajamentelor mai sus enunţate, în condiţii de rezonabilitate şi proporţionalitate, prin sisteme de control corespunzătoare.

În raporturile cu colaboratorii organizaţiei, membrilor personalului le este interzis să ofere, să promită sau să pretindă bani, bunuri sau alte beneficii (inclusiv membrilor familiilor acestora, rudelor prin alianţă, partenerilor lor), în afara relaţiilor contractuale şi instituţionale normale, în contextul în care banii. bunurile sau beneficiile oferite sau pretinse au scopul obţinerii unor avantaje injuste”, se menționează în document.

Sistemul de management anti-mită poate fi revizuit

De asemenea, sistemul de management anti-mită al instituţiei trebuie să reflecte, în mod fidel, contextul organizaţiei, procedurile. structura organizatorică şi obiectivele stabilite, iar acestea pot suferi modificări ca urmare a unor factori interni şi/sau externi.

”Pentru menţinerea eficacităţii sistemului de management anti-mită este esenţial ca acesta să fie revizuit şi actualizat cu regularitate, ca parte a reorganizării managementului, astfel încât să existe garanţii suficiente că noile informaţii sunt documentate, iar procesele sistemului de management anti-mită sunt revizuite şi actualizate.

În acest sens, instituţia va proceda, în mod continuu, la îmbunătăţirea sustenabilității, a cadrului adecvat şi a eficientei sistemului anti-mită, a funcţiei de conformare anti-mită, prin monitorizarea, evaluarea, setarea (definirea şi, după caz, redefinirea) obiectivelor precum şi a procedurilor subsecvente, a resurselor, capacităţilor şi mecanismelor de management”, se mai menționează în politica Primăriei Cluj-Napoca.

Responsabil anti-mită

În conformitate cu prevederile noii politici, în cadrul Primăriei Cluj-Napoca există o Funcție de Conformare Anti-Mită, fiind desemnată în acest sens ”o persoană cu responsabilitate independenţă şi autoritate pentru funcţionarea sistemului de management anti-mită”.

Funcția de conformare anti-mită, prin Responsabilul de Conformare anti- mită supervizează conceperea și implementarea de către primărie a sistemului de management anti-mită, fumizează consiliere şi îndrumare personalului referitor la sistemul de management anti-mită și aspectele asociate mitei, se asigură să sistemul de management anti-mită este conform și raportează performanţa către primarul municipiului Cluj-Napoca.

Primăria Cluj-Napoca nu permite nicio formă de represalii împotriva celor ce semnalează posibile încălcări sau suspiciuni de încălcări ale prevederilor politicii sau a sisternului de management anti-mită.

Unde se pot raporta cazurile de mită

Angajații primăriei care au suspiciuni sau au cunoştinţă de încălcări ale politicii anti-mită, regulamentelor, procedurilor instituţiei sau ale legilor şi reglementărilor anticorupţie, trebuie să le raporteze folosind canalele şi instrumentele existente, cum fi adresa de email: antimita@primariaclujnapoca.ro.

”Nimeni nu poate fi sancţionat sau discriminat la locul de muncă, în niciun fel, ca o consecință a transmiterii cu bună-credinţă a oricărei raportări referitoare la încălcarea politicii, regulamentelor. procedurilor Primăriei.

În acest sens. operează în favoarea acestor persoane o prezumţie de bună-credinţă. până la proba contrară. Instituția garantează confidenţialitatea sesizărilor şi îşi rezervă dreptul de a lua măsurile adecvate împotriva oricărei persoane care foloseşte ameninţări sau represalii împotriva celor care au transmis semnalări”, se mai arată în noua politică adoptată.

Angajații pot sesiza direct organelle abilitate

Politica anti-mită a Primăriei Cluj-Napoca nu restricționează, nu condiționează și nu limitează în niciun fel dreptul oricărei persoane care suspectează comiterea unei infracțiuni de corupție, inclusive de mituire, să se adreseze direct organelor abilitate ale statului, iar conducerea instituției încurajează orice persoană care are astfel de suspiciuni să procedeze în acest sens.

Atenție la cadouri, excursii sau donații politice

”Cadourile, ospitalitatea sau alte beneficii similare pot include, fără a se limita la următoarele: cadouri, ospitalitate, donaţii caritabile sau politice,  călătorii și activităţi turistice, cheltuieli promoţionale, instruiri și participări la conferințe. Primăria recunoaște că acestea pot fi percepute ca acte de mituire și își asumă responsabilitatea de a controla oferirea/primirea acestora”, se mai precizează în document.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Mesajul mitropolitului Clujului pentru Florin Piersic: Să-i dea Dumnezeu sănătate, să se facă bine

Publicat

De

mitropolit Andrei

Mitropolitul Clujului, IPS Andrei Andreicuț, a transmis, sâmbătă, un mesaj pentru actorul Florin Piersic, care este internat la Institutul Inimii din Cluj-Napoca.

”Să-i dea Dumnezeu sănătate să se facă bine, să mai poată merge la Ierusalim”, a spus mitropolitul Clujului.

Florin Piersic își va petrece Paștile în Institutul Inimii.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Dinamo București scoate un egal pe Cluj Arena în fața lui ”U” Cluj, scor 3-3

Publicat

U dinamo

Dinamo București smulge, sâmbătă seara, un egal pe Cluj Arena în fața ”U” Cluj, scor 3-3, după un meci plin de răsturnări de situație din play-out-ul Superligii de fotbal.

Clujenii au deschis scorul în prima repriză prin Popa în minutul 6, Dinamo a egalat prin Bani în minutul 37, după care a preluat avantajul în repriza a doua, când Milanov a marcat în minutul 48.

”Șepcile roșii” au egalat prin Oancea în minutul 61, după care dinamoviștii au înscris prin Pavicic în minutul 87, iar clujenii au egalat prin Bic în minutul 90+1.

Meciul a avut 8 minute de prelungiri dictate de arbitrul de centru, Szabolcs Kovacs.

Citește mai departe

CULTURA

VIDEO FOTO. Lumina Sfântă de la Ierusalim a ajuns pe Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj. E împărțită la biserci pentru Înviere

Publicat

De

Ierusalim

Lumina Sfântă de la Ierusalim a ajuns, sâmbătă seara, pe Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj, avionul cu care a fost adusă fiind întâmpinat pe pistă de mitropolitul Clujului, IPS Andrei, și mai mulți preoți. Lumina este distribuită la bisericile din județul Cluj pentru slujba de Înviere.

Mitropolitul Andrei a spus că Sfânta Lumină este un dar care îi mângâie sufletește pe creștinii ortodocși.

”S-a coborât azi la Ierusalim și a ajuns și la noi. Mulțumim celor ce au adus-o. Dacă este să dăm o definiție scurtă luminii acesteia, ne vom inspira din Evanghelia după Ioan unde Mântuitorul ne spune <<Eu sunt lumina lumii. Ce-l ce-mi urmează Mie nu va umbla întru întuneric, ci va avea lumina vieții>>.

Paști cu bucurie

Așa că le dorim tituror credincioșilor noștri Paști cu bucurie, cu binecuvântare, la toate mesele inimi vesele, iar lumina sfântă adusă de la Ierusalim și împărțită prin toate bisericile să le lumineze calea”, a spus IPS Andrei.

Înaltul ierarh ortodox va oficia la miezul nopții slujba de Înviere la Catedrala Mitropolitană din Cluj-Napoca unde sunt așteptați mii de credincioși să ia lunină.

ierusalim

Citește mai departe

EVENIMENT

Probleme cu alimentarea cu apă înaintea zilei de Paști în mai multe localități din Cluj. Sistemul e suprasolicitat

Publicat

alimentare apă

Compania de Apă Someș anunță, sâmbătă seara, că din cauza suprasolicitarii sistemului de alimentare cu apă, furnizarea apei potabile se realizeaza cu dificultate mai multe localități din mediul rural din județul Cluj.

Astfel, sunt afectate Iclod – zona superioară, Dezmir – zona panoramic, Pata, Boju, Iacobeni, Ceanu Mare, Valea Largă și, parțial, Chinteni.

Scuze de la companie

”Compania de Apa Somes S.A. face eforturi pentru restabilirea situatiei in cel mai scurt timp.

Ne cerem scuze pentru disconfortul creat, situatia fiind independenta de vointa Companiei de Apa Somes S.A. Multumim pentru intelegere”, a transmis compania.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax