Connect with us

EVENIMENT

EXCLUSIV Apărătorul de pe Calea Moților. Am găsit instituția care te apără de abuzuri și de încălcările legii la Cluj

Publicat


Avocatul Poporului, instituția care în urmă cu patru ani era atât de hulită în stradă de mii de români, nemulțumiți de prestația și de apropierea șefului de atunci, Victor Ciorbea, de partidele aflate la putere are, dacă nu știați, și la Cluj un birou. 

Sediul de pe Calea Moților

Biroul Teritorial Cluj (BTC) are sediul pe Calea Moților, în același spațiu cu instituția de control Curtea de Conturi, și se ocupă de solicitările petenților din patru județe: Cluj, Maramureș, Bistrița-Năsăud și Sălaj.

Instituția Avocatului Poporului (AVP) funcționează din 1997 și a fost creată pentru apărarea drepturilor persoanelor în raporturile lor cu autorităţile publice și are în țară 14 birouri teritoriale și trei centre zonale.

Avocatul Poporului activează la Cluj nu de ieri, de azi, ci de 15 ani!, însă ieșirile sale în presă – prin care să fie prezentate rezultatele muncii biroului – au fost zero!

Un birou low profile

Astfel, biroul AVP de la Cluj are o prezență mai mult decât discretă în online: n-are un site propriu (totul e centralizat pe site-ul instituției, avp.ro, de unde nu afli nimic referitor la rezultatele Biroului Teritorial Cluj).

Nu știi cine coordonează activitatea pe cele patru județe din NV Transilvaniei și nu ai date despre declarațiile anuale de avere și de interese ale șefului aflat în funcție.

Ca să fim corecți până la capăt, pe internet găsești adresa biroului de la Cluj, un număr fix de telefon, la care se răspunde foarte prompt, dar și un număr de fax.

Coordonează biroul din 2018

Din 6 decembrie 2018, Biroul Teritorial Cluj are un nou coordonator, pe Ioana Szabo, ajutată fiind de trei colege care trebuie să soluționeze petiții și reclamații ce vizează apărarea drepturilor omului în cele patru județe.

În cei doi ani și jumătate, Biroul Teritorial Cluj a încercat o singură dată, la începutul lunii iunie a acestui an, să-și prezinte rezultatele într-o conferință, dar „nimeni din presă n-a fost interesat de asta”, după cum afirmă Ioana Szabo, și doar un site local din Cluj a preluat comunicatul, așa încât … a renunțat.

Întrebările cluj24.ro

Cluj24.ro a realizat un interviu cu Ioana Szabo, coordonatoarea biroului Avocatul Poporului de la Cluj.
Din interviu poți afla cu ce se ocupă instituția asta, rezultatele BTC în cei doi ani și jumătate, cât câștigă coordonatoarea biroului, ce legătură are cu politicul, despre satisfacții și neîmpliniri.

La intrarea de pe Calea Moților, unde se află sediul Biroului Teritorial Cluj a AVP, te întâmpină o poartă din fier forjat

Ca o notă personală: cu cât imaginea biroului de la Cluj pare neprietenoasă (la intrare există o poartă mare din grilaj de fier deschisă de un jandarm aflat într-o baracă de 1,5 X 1,5 metri, care te face să te-ntrebi dacă instituția asta a fost creată să apere drepturile persoanelor sau pe cele ale funcționarilor dinăuntrul barelor, iar lipsa informațiilor publice despre BTC este mai degrabă o lacună birocratică decisă la nivel central de AVP, cu atât deschiderea șefei de la Cluj și a colegelor sale către presă a fost un exercițiu surpriză.

cluj24.ro: De ce o poartă cu grilaj?

Noi suntem o instituție deschisă oricui, dar aici suntem comodatari, iar titulară este Curtea de Conturi, de aceea este un jandarm la poartă.

Dar să vă răspund: sunt și petenți care au probleme de sănătate mintală și avem nevoie de jandarmi la poartă. E adevărat că au fost foarte puține cazurile, pentru că de cele mai multe ori am încercat să ajungem la o înțelegere cu petenții.

Ioana Szabo coordonează activitatea Biroului Teritorial Cluj a Avocatului Poporului din decembrie 2018

Care sunt rezultatele biroului pe care îl conduceți?

Suntem aici din 6 decembrie 2018. Atunci am dat concurs pe acest post cu o comisie externă și l-am luat. În 2019, am acordat 471 audiențe, am înregistrat 139 de petiții și 430 de apeluri telefonice.

În acest an, am efectuat 28 de anchete. Ancheta este unul din instrumentele noastre de lucru, care se face după deschiderea unui dosar și care impune verificarea la fața locului a reclamației pe baza unei împuterniciri date de Avocatul Poporului.

De regulă, anchetele pot fi anunțate – în sensul că anunțăm autoritățile că vrem să realizăm o anchetă, dar au fost situații în care am făcut anchete fără anunțarea în prealabil, adică inopinate.

Sesizări din oficiu (cele mai multe sunt preluate din presă) au fost, în 2019, 168. În plus, Avocatul Poporului a emis 16 recomandări la propunerea colegelor din Biroul Teritorial Cluj.

Dacă e să le împărțim pe județe, în 2019 am înregistrat 13 petiții din Bistrița Năsăud, 85 din Cluj, 16 pe Maramureș și 25 pe Sălaj. În 2020, an pandemic, am avut 11 anchete, 189 de sesizări din oficiu, 578 de apeluri telefonice, 333 de petiții și 78 de audiențe.

Dată fiind situația în care ne-am aflat în 2020, reclamațiile în perioada asta au fost primite prin poștă sau prin telefon. Iar în prima jumătate a acestui an, am înregistrat 5 anchete, am preluat 69 de apeluri telefonice, am avut 88 de sesizări din oficiu și o anchetă.

Unde ați făcut anchete?

În toate județele. Am avut la Spitalul de Psihiatrie Pediatrică și Toxicomanie Cluj în baza unei sesizări din oficiu. Apoi la Centrul de Protecție a Copilului din Beclean (Bistrița Năsăud) pentru acuzații de proxenetism, prostituție și automutilare și la case de tip familial.

Am avut anchete la licee din Cluj, Bistrița Năsăud și Maramureș, la primăriile din Baia Mare, Vișeu și Gilău. Am bifat toate cele patru DGASPC (Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului – n.r.) din cele patru județe.

Ce reclamă petenții?

Adulții reclamă încălcări la dreptul de proprietate (17), dreptul la un nivel de trai decent (21), protecția copiilor și tinerilor (16), dreptul persoanei vătămate de o persoană publică (34), pensii, accesul liber la justiție (3), dreptul la informație (3), accesul la cultură (1), egalitatea în drepturi (1), dreptul la un mediu sănătos (2).

Din momentul în care primim o petiție, avem obligația ca în două zile să anunțăm petentul că reclamația sa a fost înregistrată, îi comunicăm demersurile pe care urmează să le desfășurăm, după care trecem la treabă și contactăm autoritățile publice în cauză.

La final, informăm petentul despre rezultatele demersurilor noastre și cum va fi soluționată reclamația sa. Acesta este modul în care soluționăm un dosar.

În cazul sesizărilor din oficiu, monitorizarea presei din cele patru județe vine în ajutorul nostru. E vorba de subiecte din presa online din aceste județe, subiecte care se referă la posibile abuzuri sau încălcări ale drepturilor copiilor sau adulților.

Sunteți membru de partid?

Nu. N-am nimic de-a face cu politica, nici la televizor nu mă uit.

Cât câștigați ca șefă a Biroului Teritorial Cluj?

Am fost expert până în martie 2021 și până atunci am avut 5.420 de lei net pe lună, cu 20 de ani vechime în muncă. În martie, am participat la un concurs de promovare, iar acum am în jur de 6.100 de lei.

Și colegele dumneavoastră?

Cam tot la fel, diferențele sunt date de vechime și de pregătirea profesională.

Ca birou, sunteți foarte greu de descoperit. Pe internet nu există decât niște informații seci despre Biroul Teritorial Cluj al Avocatului Poporului: nu aveți decât o adresă, un telefon fix și un număr de fax. Lumea nu știe cine sunteți dumneavoastră, nu știe cine e șeful biroului, ce faceți și ce rezultate aveți, iar cei care nu sunt familiarizați cu internetul ar putea avea probleme să vă contacteze. Cum comentați?

Nu avem site pe birouri, ci doar la nivel central, iar informațiile care apar pe birouri sunt doar cele de contact. Funcția de coordonator de birou nu e stabilită în organigramă ca funcție de conducere.

Noi, toate, suntem personal de execuție. De exemplu, eu n-am niciun beneficiu pentru că, să zicem, coordonez Biroul Teritorial Cluj.

Ba da, am greșit, am trei zile de concediu în plus. Dar cineva trebuie să coordoneze activitatea din punct de vedere administrativ. Și de asta e acest post.

Ați ținut vreo conferință de presă de când coordonați biroul?

În urmă cu aproximativ o lună, am trimis o invitație pentru o conferință de presă către cel puțin 30 de publicații online din Cluj, Bistrița-Năsăud, Maramureș și Sălaj.

A preluat-o doar un singur site din Cluj. În rest, nimeni n-a fost interesat. Ce să facem mai mult de atât? Că nu pot să vin să bat la ușa dumneavoastră și să vă forțez …

Dar în 2019 am avut activități de promovare la prefecturi, dar și-n orașe mai mici: Târgu Lăpuș, Beclean, Jibou. Și-atunci le-am solicitat primăriilor să facă public anunțul că venim în teritoriu, data și ora la care venim.

Credeți că instituția Avocatul Poporului este utilă?

Categoric, da.

Puteți să argumentați?

În primul rând, pentru că vine în sprijinul oamenilor în respectarea drepturilor lor. În plus, din succesul unor dosare pe care le-am avut și prin rezolvarea efectivă a lor.

Satisfacția noastră, și la nivelul biroului teritorial, vine din situațiile punctuale, minore aparent dacă e să le privești global, dar care au avut o rezolvare favorabilă datorită intervenției noastre.

Vă dau un exemplu: bursele pentru elevii cu dizabilități n-au fost acordate niciodată. Am avut o petiție a unei mame din Bistrița care a reclamat acest fapt și ne-am zbătut un an și jumătate până când am reușit.

Consiliul Județean Bistrița Năsăud a adoptat o hotărâre de acordare a burselor pentru toți copiii din învățământul special. Și-acum în toate cele patru județe e la fel.

Spuneați că sunteți satisfăcută, mulțumită, atunci când rezolvați punctual câte un caz. Dacă ar fi să vă acordați o notă pentru activitatea de până acum, care ar fi aceea?

Nu știu să vă spun, eu sunt cam aspră cu mine, dar cred că mi-aș da 8,50.

Și pentru Birou?

Cred că la fel. Știu că întotdeauna e loc de mai bine și cred că e obligația noastră să vrem asta. Dar dacă am fi toți de 10, cred că ne-am plafona și nu ne-am dori altceva.

Scurt CV Ioana Szabo

Ioana Szabo are 44 de ani, este căsătorită, are trei copii (două fetițe și un băiat), și a absolvit Facultatea de Drept din cadrul UBB Cluj și are un master în Administrație Publică.

A fost jurist, a lucrat la Institutul Diplomatic Român, a fost înalt demnitar public, inspector școlar guvernamental, director adjunct în Ministerul Educației.

Înainte de a veni la Biroul Teritorial Cluj, a lucrat în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Cluj.

Dacă vrei să afli care sunt atribuțiile Avocatului Poporului, intră pe acest link.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat noile TARIFE de referință RCA

Publicat

rca

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat tarifele de referință RCA la nivelul lunii iulie 2024. Aceste tarife sunt cu rol orientativ pentru următoarele șase luni și sunt calculate pentru clasa B0, pe 12 luni.

Din datele publicate de ASF reiese că tarifele de referință RCA sunt mai mari pentru șoferii care au mașini înmatriculate în București sau Ilfov, scrie Alba24.ro.

Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat noile TARIFE de referință RCA

Bucureştiul are una dintre cele mai mari frecvenţe ale daunelor auto din Europa, de 6,2%. Anunțul a fost făcut, marţi, de către Sorin Mititelu, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi coordonator al Sectorului Asigurări-Reasigurări.

„Frecvenţa daunelor diferă la un oraş la altul. În Bucureşti, aceasta este de 6,2%, una dintre cele mai mari din Europa. De exemplu, în Praga este de 4% şi doar Belgrad este undeva la 5%.

Când ai o frecvenţă atât de mare a daunelor, e normal să ai o primă de risc mai mare. Fiecare şofer este parte dintr-un grup, pentru că altfel nu se pot acoperi primele de risc.

Soluţia de scădere a preţului asigurărilor auto este Bonus Malus. A merge pe ideea că nu am avut şi sigur nu o să am un eveniment în trafic, este total greşită. Cifrele oferă o situaţie obiectivă a situaţiei.

Aceste valori sunt testate din punct de vedere al semnificaţiei statistice. Pentru persoane fizice, cel mai mare segment ar fi cel al vehiculelor cu putere cuprinsă între 51 şi 75 Kw”, a spus Mititelu, potrivit Agerpres.

Tarifele de referință RCA. Noi criterii de risc

Potrivit raportului ASF, noile tarife de referință RCA au fost stabilite de către firma KPMG. Au fost luați în calcul ultimii 5 ani de eveniment anteriori datei de referință, în speță perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2023.

Au fost introduse noi criterii de risc: puterea motorului (KW) în loc de capacitatea cilindrică a motorului (cmc); zona geografică;

Segmentele de tarif au fost construite ținând cont de următoarele caracteristici referitoare la:

– persoana asigurată: tipul asiguratului (persoană fizică sau persoană juridică), vârsta asiguratului (pentru persoane fizice)
– caracteristicile vehiculului: puterea motorului (KW), numărul de locuri pe scaune, capacitatea motorului (CMC), puterea motorului (CP), masa maximă admisă (Kg)
– zona geografică (grupe de județe)

”Puterea motorului (KW) reprezintă un factor de risc mai relevant decât capacitatea cilindrică (CMC), având în vedere și caracteristicile constructive ale motoarelor moderne (motoare cu capacitate cilindrică mică pot dezvolta puteri mari)”, se arată în raportul ASF/KPMG.

Tarifele de referință RCA. Scumpirea polițelor

În București-Ilfov, șoferii cu vârste mai mici sau egale cu 30 de ani care conduc mașini în care puterea motorului este de 151-200 kw vor avea un tarif de referință la RCA de 4.739 de lei. Acesta este cu 28% mai mare decât tariful mediu practicat de asigurători în primul trimestru din acest an (3.416 de lei), potrivit hotnews.ro.

Mititelu a precizat că factorii care au determinat creşterea tarifelor RCA au avut în vedere în primul rând faptul că, „înainte de plafonare, rata combinată era subunitară, deci asigurătorii erau pe pierdere din RCA”.

„Acest tarif de referinţă nu are rolul de a stabili un preţ în piaţă. O evoluţie de plus-minus 3% arată de fapt o stabilitate în piaţa RCA, cel puţin pe segmentul autoturismelor. Preţurile în Bucureşti sunt mai mici decât tariful de referinţă, în comparaţie cu cel din alte oraşe”, a menţionat vicepreşedintele ASF, potrivit Agerpres.

În țară, cea mai mare scădere este la șoferii cu vârste între 31-40 de ani, care au mașini cu putere de peste 300 KW. Noul tarif de referință RCA este de 1.714 lei, cu 53% mai mic decât tariful mediu de 2.616 lei (cel din primul trimestru).

Noile tarife de referință RCA publicate de ASF

tarife rca

rca

tarife rca

Tarife RCA plafonate până în septembrie 2024

Tarifele RCA sunt plafonate până în 30 septembrie 2024, prin decizie de Guvern.

Plafonarea tarifelor RCA a fost stabilită din aprilie 2023 (prin HG 298/2023), la nivelul din februarie 2023. Apoi, măsura a fost prelungită cu trei luni. În decembrie 2023, prin HG 1326/2023 s-a permis indexarea primelor de asigurare practicate de către asigurătorii RCA la data de 28 februarie 2023, cu un procent de maximum 6,8% pentru o perioadă de 3 luni.

În martie 2024, prin HG 262/2024 măsura a fost prelungită până în 30 iunie.

Ministerul Finanţelor precizează că tarifele de primă maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8% şi sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ. Totodată, tarifele se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a propunerii de prelungire.

De asemenea, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuţie pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii.

Calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi costul mediu practicat de reprezentanţele rent-a-car ce oferă servicii de închiriere de autoturisme fără conducător auto şi se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

Tarife RCA. Ghid pentru asigurători

Vicepreședintele ASF a anunțat că un ghid cu recomandări bazate pe principii şi bune practici în piaţa de asigurări va fi lansat de Autoritatea de Supraveghere Financiară cel mai probabil la începutul lunii octombrie.

„Tariful de referinţă este un instrument ce ajută la a estima nişte tarife şi un trend. Pe când în ghid mergem la a face recomandări în baza unor principii şi bune practici în piaţa de asigurări. Putem face o recomandare în privinţa cauzei sau faptului ce a condus la acel rezultat (…) şi acela este legat de principiul de segmentare. Cel mai probabil, acest ghid va fi transmis spre consultare părţilor implicate, în cursul lunii august.

Sperăm ca, până la final de septembrie – început de octombrie să-l avem aprobat. Va fi vorba despre recomandări, după care întreb de ce ai făcut altfel şi trebuie să explice”, a spus Mititelu.

Tarife RCA. Noua lege

Acesta a menţionat că acest tip de ghiduri ar urma să îi ajute pe şoferi şi se trece într-o altă direcţie, „cea a transparenţei, respectiv posibilitatea de informare în faza prealabilă, anterioară încheierii unei asigurări”.

„Se ştie, din păcate, faptul că asemenea informaţii la unii asiguratori sunt disponibile pe site-ul lor şi că au simulatoare la dispoziţie şi poţi afla care este cotaţia pe care o oferă ei înainte de o eventuală negociere comercială. De asemenea, sunt companii care au o listă cu preţurile practicate pe diverse segmente, dar nu este o situaţie generală şi, prin urmare, aici, la capitolul transparenţă, într-adevăr, avem de făcut o corecţie la o normă de aplicare a Legii RCA. Normă care va suporta o modificare şi o îmbunătăţire pe care vrem să o facem odată cu încorporarea şi a celorlalte modificări ce vin din amendarea Legii RCA, ce se află în proces decizional în Parlament.

Deci, în momentul de faţă, transparenţa nu este chiar un punct forte şi necesită ceva îmbunătăţire. În prezent, cea mai mare parte a beneficiarilor de asigurări încearcă să obţină aceste informaţii prin apelarea la un intermediar de asigurări care are acces la sistemele asiguratorului şi pot obţine în mod direct diverse oferte. Este o variantă care rezolvă în parte problema”, a explicat oficialul ASF.

Noile tarife RCA. Mașini asigurate

Din numărul total de vehicule din parcul naţional auto, respectiv 10.333.293, la data de 6 iunie 2024 erau asigurate un număr de 7.486.349 de vehicule.

Cazurile prelucrate încadrate în categoria asiguraţilor cu risc ridicat, în perioada 1 ianuarie – 2 iunie 2024, sunt în număr de aproximativ 41.500 din care aproximativ 201 au fost preluate voluntar, iar 41.300 au fost alocate automat către asigurători.

Citește mai departe

EVENIMENT

Tânără dispărută la Cluj. Are 15 ani. Motocicliștii au dat alerta și o caută alături de familie. Sunați la 112 dacă o vedeți

Publicat

De

Tânără dispărută la Cluj

O tânără de 15 ani din Cluj-Napoca este căutată de părinți, care au cerut și ajutorul comunității de motocicliști.

Fata are 15 ani și a fost văzută ultima dată miercuri, 24 iulie, în jurul orei 18.30.

Tânără dispărută la Cluj. Are 15 ani. Motocicliștii au dat alerta și o caută alături de familie. Sunați la 112 dacă o vedeți

Albu Patrisia Andrada, a plecat voluntar din zona Oașului și nu mai poate fi contactată.

“Telefonul este închis, prietenii ei nu știu nimic, părinții ne-au cerut ajutorul. Haideți să ieșim la căutări”, este apelul celor de la Comunitatea Moto Cluj – Asociația CMC către toți motocicliștii clujeni și nu numai.

Oricine are informații despre tânără sau  au văzut-o sunt rugați să sune la 112.

Semnalmentele tinerei

Albu Patrisia Andrada are 15 ani și a fost văzută ultima la ora 18.30.

Ea purta tricou negru, pantaloni negri de trening, papuci sport albi cu inscripție albastră Nike.

Tânăra are aproximativ 167 cm înălțime, aproximativ 80 de kilograme, păr lung brunet cu șuvițe roșcate și ochi verzi.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

CTP Cluj: Stația Traian Vuia Nord va fi SUSPENDATĂ pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport

Publicat

park&ride 3

CTP Cluj anunță că stația de transport în comun Traian Vuia Nord va fi suspendată pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport.

„Incepand cu data de 25.07.2024 vor demara lucrarile de interventie in carosabil pe strada Traian Vuia, la obiectivul de investitii Park&Ride.

CTP Cluj: Stația Traian Vuia Nord va fi SUSPENDATĂ pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport

In aceasta etapa de lucrari se impune blocarea traficului pe banda 1 de circulatie pe sensul de intrare in oras. Astfel, pe durata desfasurarii lucrarilor, statia de imbarcare / debarcare calatori ʺTraian Vuia Nordʺ, va fi suspendata”, a comunicat CTP.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Clujul are un canal, ce facem cu el? Canalul MORII, istorie și prezent în peisajul urbanistic al orașului

Publicat

canalul morii

Veneția are Canal Grande, Amsterdamul și Bruge-ul au fiecare o mulțime de canale, unul mai frumos ca altul, Cluj-Napoca are Canalul Morii. Timp de zeci de ani, autoritățile s-au jucat de-a „uite canalul, nu e canalul”. Peste tot în Europa, un astfel de curs de apă ce traversează o urbe este mană cerească. Rățuște, peștișori, pe alocuri promenade cu bărcuțe, sunt doar câteva atracții ale unui astfel de canal. 

Canalul Morii sau Canalul Morilor din Cluj-Napoca (în maghiară Malomárok) este un canal artificial, o ramură a Someșului Mic care curge aproximativ paralel cu acesta pe o distanță de 7,2 km.

canalul morii

VIDEO FOTO. Clujul are un canal, ce facem cu el? Canalul MORII, istorie și prezent în peisajul urbanistic al orașului

Pornind din Someș la marginea părții vestice a orașului, curge pe toată lungimea străzilor Cardinal Iuliu Hossu și Andrei Șaguna, străpunge cartierele Mărăști și Bulgaria, unde se se reîntâlnește cu râul.

Concret, Canalul Morii se desprinde de Someș chiar la intrarea în orașul Cluj-Napoca, lângă microhidrocentrala de pe Someșul Mic. Porțiunea din canal până la Parcul Rozelor e cea mai sălbatică din întreg traseul, fără amenajări.

canalul morii

La intrarea pe strada George Barițiu, Canalul Morii e acoperit de dale betonate, până la strada Andrei Șaguna – doar pentru o porțiune, căci în Piața Mihai Viteazul canalul e din nou acoperit, iar pe dalele betonate au fost ridicate, o vreme, gherete comerciale, mai ales pe strada Argeș.

Scurt istoric

Conform unui document din 1558, consiliul orașului a ordonat săparea unui canal pentru a igienizarea râului Someș în oraș. Prima atestare a barajului de la începutul canalului lângă Mănăștur datează din secolul al XVI-lea.

Acesta a fost folosit pentru a controla cantitatea de apă eliberată în Canalul Morii, care era suficientă pentru a face să funcționeze morile de făină de pe malurile Canalului.

Un baraj nou, mai înalt, a fost construit la sfârșitul anilor 1970, după care debitul de apă în șanțul morii a fost aproape inexistent. Niciuna dintre morile de pe canal nu mai există în prezent.

moara

A fost o lucrare hidrologică de anvergură, care a angajat întreaga comunitate urbană și care a făcut posibilă creșterea numărului de mori care funcționau în oraș și diversificarea activității acestora.

Una dintre morile amplasate pe Canalul Morii era, de exemplu, Moara de Hârtie, amplasată între parcurile Rozelor și Victor Babeș. Construită în 1718 de Ordinul Iezuit și renovată în 1832, e cea mai veche clădire cu caracter industrial a orașului. După al doilea război mondial, clădirea a fost aproape distrusă.

Era 1933 când ultima moară de pe râu a fost demolată. E vorba de moara amplasată la intersecția străzilor ce acum se numesc Regele Ferdinand și George Barițiu.

canalul morii

Prezent

După ce ani de-a rândul, canalul a fost acoperit pe o porțiune, recent au început lucrările de decopertare pe str. George Barițiu, iar după decopertare urmează partea mai dificilă și anume igienizarea canalului și menținerea sa la cele mai înalte standarde de curățeni.

Neîngrijit, transformat într-o  ghenă de gunoi ce emana vara mirosuri pestilențiale, Canalul Morii se vrea redat orașului sub forma unei atracții urbanistice. Rățuștele sunt gata pregătite, mai trebuie să pregătim locuitorii, mai exact mentalitatea lor. Pentru că atâta timp cât se vor scoate din canalizare scutece și cârpe, nu putem avea pretenții prea mari.

Sursa: Wikipedia

Video: YouTube

 

 

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax