ACTUALITATE
Epopeea PAROLELOR. Utilizatorii folosesc până la cinci parole, pe care le ”reciclează” în conturi online. Ce RECOMANDĂ experții
Utilizatorii îşi creează parole uşor de memorat, după care le „reciclează” în diferite conturi online, arată un articol de specialitate, publicat recent pe blogul producătorului de securitate antivirus, Eset. Potrivit sursei citate, studiile au descoperit că oamenii îşi amintesc de obicei până la cinci parole, scrie Alba24.ro.
„În 2003, atunci când inginerul Bill Burr de la Institutul Naţional de Standarde şi Tehnologie (NIST) din SUA a sfătuit oamenii şi organizaţiile să-şi protejeze conturile prin folosirea de date de acces cu şiruri lungi, incluzând cifre şi caractere speciale şi să le schimbe în mod regulat, acesta a formulat ceea ce avea să devină în curând standardul de aur pentru securitatea parolelor la nivel mondial.
14 ani mai târziu, Burr a recunoscut că a ajuns să regrete declaraţiile sale din trecut, justificând că „indiferent ce sfaturi primesc, oamenii nu aleg parole bune, indiferent ce faci”, a declarat el pentru Wall Street Journal (…)
În zilele noastre, o persoană obişnuită are în teorie de reţinut până la 100 de parole, numărul crescând rapid în ultima perioadă. Studiile au descoperit însă că oamenii îşi amintesc de obicei până la cinci parole, folosesc metode simpliste, creând parole uşor de ghicit şi apoi le reciclează în diferite conturi online.
Unii pot înlocui literele cu numere şi caractere speciale (de exemplu, „parolă” se transformă în „P4??WĂrd”), dar aceasta rezultă totuşi într-o parolă uşor de spart”, explică specialistul Eset, Roman Cuprik.
Acesta subliniază faptul că, în acelaşi timp, giganţii tehnologici precum Microsoft şi Google încurajează pe toată lumea să renunţe la parole şi să folosească alte metode de autentificare mai sigure.
Recomandări pentru companii și angajați
Expertul Eset susţine, însă, că în cazul în care afacerea mică sau mijlocie nu este încă pregătită să renunţe la conectarea prin parole, este nevoie de câteva sfaturi care se adresează atât companiei, cât şi angajaţilor.
Un prim punct se referă la compunerea unor parole foarte complexe.
„Orice reguli de compunere extrem de complexe, cum ar fi solicitarea utilizatorilor să includă atât caractere majuscule, cât şi litere mici, cel puţin o cifră şi un caracter special, nu mai sunt obligatorii.
Acest lucru se datorează faptului că astfel de reguli rareori încurajează utilizatorii să stabilească parole mai puternice, determinându-i, în schimb, să acţioneze previzibil şi să creeze parole care sunt, în realitate, atât slabe la atacuri automate, cât şi greu de reţinut”, notează sursa citată.
În viziunea lui Cuprik, în loc de parole relativ scurte, dar dificile, este indicată alegerea de fraze de acces, care deşi „sunt mai lungi şi mai complexe”, pot fi „uşor de reţinut”.
De asemenea, o parolă de minimum 12 caractere ar însemna un început bun. Aceasta poate ajunge până la maximum 64 de caractere după combinarea mai multor elemente.
Pe lista altor recomandări referitor la compunerea de parole se mai află:
– alegerea dintr-o varietate extinsă de caractere
– limitarea reutilizării parolelor
– să nu se solicite modificări regulate ale parolei
– indiciile şi întrebările de verificare sunt învechite şi reprezintă o mare valoare pentru atacatori
– întocmirea unei „liste negre” a parolelor comune
– asigurarea de funcţionalitate a „copiere şi lipire”
– instrumentele de parole ale browserului şi managerii externi de parole care au permisiunea să se ocupe de crearea şi memorarea parolelor utilizatorilor
– configurarea unei perioade scurte de valabilitate pentru parolele iniţiale
– notificarea utilizatorilor despre modificările parolei
– atenţie la procesul de recuperare a parolei
– utilizaţi CAPTCHA şi alte comenzi anti-automatizare
– crearea unui strat suplimentar de autentificare, cum ar fi autentificarea cu doi factori (2FA) sau cu mai mulţi factori (MFA) ori de câte ori este posibil.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Parchet: Posibile ÎNCĂLCĂRI ale legislației electorale, SPĂLARE de bani și finanțare ilegală a campaniei lui Călin Georgescu
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție s-a sesizat din oficiu în ceea ce privește posibile încălcări ale legislației electorale, spălare de bani și finanțare ilegală a campaniei lui Călin Georgescu.
„În urma desecretizării și analizării documentelor care au fost prezentate în cadrul ședinței CSAT din data de 28 noiembrie 2024 privind desfășurarea procesului electoral pentru funcția de Președinte al României, astăzi, 5 decembrie 2024, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție s-a sesizat din oficiu în baza indiciilor care relevă posibile încălcări ale legislației electorale și săvârșirea altor infracțiuni conexe.
Parchet: Posibile ÎNCĂLCĂRI ale legislației electorale, SPĂLARE de bani și finanțare ilegală a campaniei lui Călin Georgescu
Cercetările vizează indiciile privind săvârșirea unor infracțiuni electorale care ar fi influențat procesul de vot, prin metode precum coruperea alegătorilor, inclusiv în mediul online, cu scopul de a-i determina să voteze un anumit candidat.
Sesizarea vizează, totodată, și infracțiuni de spălare a banilor în legătură cu posibile nelegalități legate de proveniența și utilizarea sumelor de bani folosite pentru finanțarea ilegală a campaniei electorale a unui candidat de către susținătorii săi.
De asemenea, sesizarea are ca obiect și comiterea unor infracțiuni informatice de competența parchetelor regulare, ca urmare a identificării unor activități în mediul online care au implicat crearea și utilizarea unor conturi false, menite să influențeze opțiunile alegătorilor, acțiuni care au avut potențialul de a afecta exprimarea corectă a voturilor în cadrul procesului electoral.
În cadrul aceluiași demers, s-a solicitat procurorului-șef al DIICOT să efectueze o analiză proprie a informațiilor existente din perspectiva sesizării din oficiu, în raport de indiciile privind săvârșirea unor infracțiuni aflate în competența structurii specializate de parchet, conform art.11 din OUG nr.78/2016”, se arată în comunicat.
Joi seară, Moș Nicolae va sosi în mijlocul clujenilor, la Târgul de Crăciun din Piața Unirii, aducând bucurie și magie pentru cei mici și cei mari.
Joi, 5 decembrie, în ajun de Moș Nicolae, Piața Unirii din Cluj-Napoca se transformă într-un loc de poveste. Copiii vor avea ocazia să-l întâlnească pe Moșul cel darnic la Târgul de Crăciun.
Atmosfera va fi completată de luminițe strălucitoare, colinde și bunătăți oferite de vânzătorii artizani la căsuțele din piață.
Ateliere creative și întâlniri cu Moș Crăciun
Pentru cei care vor să-și pună imaginația la treabă, tot în această seară, între orele 16 și 20, la Târgul de Crăciun va avea loc un atelier de realizare a coronițelor de Crăciun. Participanții vor învăța să creeze decorațiuni speciale, ideale pentru a-și împodobi casele sau pentru a le oferi cadou celor dragi.
Magia continuă cu Moș Crăciun, care va fi prezent în Piața Unirii și în zilele de 11 și 20 decembrie, începând cu ora 18.
Anul acesta, Târgul de Crăciun din Cluj-Napoca vine cu numeroase surprize și atracții. În Piața Unirii, vizitatorii pot explora căsuțele de lemn unde meșteșugarii locali expun obiecte unice, de la decorațiuni de Crăciun lucrate manual, până la produse artizanale și delicii culinare.
Infractorii cibernetici sunt din ce în ce mai inventivi. O nouă metodă de înșelăciune pune în pericol românii care primesc apeluri telefonice de la persoane ce pretind că sunt reprezentanți ai bursei. Escrocii contactează victimele cu promisiunea unor dividende false, încercând astfel să obțină acces la datele lor personale.
DNSC avertizează că este vorba de o serie de tentative de fraudă în care infractorii se folosesc de vishing (apeluri telefonice de phishing) pentru a convinge utilizatorii români să partajeze date cu caracter sensibil, în special date bancare.
Alertă DNSC: Infractori care se dau reprezentanți ai bursei sună pentru a oferi DIVIDENDE
„Atacatorii apelează victima, pretinzând că sunt din partea SIF Muntenia sau BVB, și folosesc drept pretext al apelului presupuse acțiuni vechi pe care victima le-ar deține din perioada cuponiadei din anii ’90, dar despre care a uitat. Atacatorii susțin că aceste acțiuni s-au apreciat foarte mult ca valoare, însă pentru a le vinde și a încasa sumele respective, victima trebuie să urmeze un proces la îndrumarea atacatorului. Bineînțeles, în realitate nu există aceste acțiuni, iar atacatorii cer victimei să instaleze pe dispozitiv anumite aplicații, care de fapt le oferă infractorilor acces de la distanță (ex: ANYDESK) pentru a prelua controlul dispozitivului”, arată specialiștii DNSC.
Conform acestora, atacatorii accesează apoi datele utilizatorilor, în special date de autentificare la aplicații de banking, respectiv date de card, iar mai apoi extrag sume importante de bani din conturile victimelor.
Mai departe, în alte cazuri atacatorii s-au folosit de accesul la dispozitiv pentru a propaga tentativa de fraudă și către contactele victimei, în speranța că vor avea succes și în alte cazuri.
Tazz, una dintre cele mai importante platforme de livrare rapidă din România, a lansat Topul Tadaaazz. Potrivit datelor, produsul preferat de români în 2024 este burgerul, cu peste 3 milioane de comenzi. Cel mai comandat preparat în Cluj-Napoca a fost pizza, cu peste 48.000 de produse vândute. În plus, Cluj-Napoca este pe locul al treilea în topul orașelor cu cele mai multe comenzi în aplicație, după București și Timișoara.
· Topul restaurantelor cu cele mai multe comenzi, din Cluj-Napoca: Big Belly, Grande, Express Chef, Poco Loco, Samsara.
· Clujenii conduc și anul acesta detașat la numărul de comenzi de grup, cu peste 22.400.
STUDIU Tazz: Cel mai comandat preparat în Cluj-Napoca în 2024 a fost PIZZA, peste 48.000
Topul Tadazz este o analiză anuală, pe baza informațiilor colectate din aplicația Tazz, care include atât cele mai comandate produse și categorii, cât și restaurantele cele mai căutate sau evoluția tendințelor de consum la nivel național și în principalele orașe.
Topul preferințelor Tadaaazz 2024
Clasamentul preparatelor preferate de români, la nivel național, este completat de shaorma, cu mai mult de 2,8 milioane de produse comandate, și pizza, cu peste 2,7 milioane de produse vândute.
Din punct de vedere al preferințelor pentru un anumit specific gastronomic, clujenii au apreciat cel mai mult bucătăria americană, urmată de cea mediteraneeană, românească, asiatică și orientală.
În 2024, valoarea comenzii medii s-a ridicat la 91 de lei.
În Cluj-Napoca, restaurantele care conduc topul comenzilor sunt: Big Belly, Grande, Express Chef, Poco Loco și Samsara.
Apa rămâne cel mai comandat produs de la supermarket
În ceea ce privește topul anual al produselor comandate de pe Tazz din categoria supermarket, apa plată conduce clasamentul, cu aproape 850.000 de produse livrate, urmată de băuturile răcoritoare carbogazoase și de lapte.
Tendințe și evoluții
La nivel de tendințe, meniul zilei reprezintă una dintre cele mai căutate opțiuni pentru masa de prânz, fiind produsul cu cea mai mare recurență în rândul clienților.
La capitolul deserturi, plăcinta cu vișine este favorita clujenilor, urmată de mini papanași cu smântână și afine, plăcintă cu zmeură și piersici, clătite cu ciocolată și mini papanași cu ciocolată.
Ziua cu cele mai multe comenzi în aplicație rămâne vinerea, la fel ca în 2023, cu aproape 17% dintre opțiunile plasate săptâmânal. În Cluj-Napoca, cele mai multe comenzi sunt plasate în jurul prânzului (ora 12:00).
Comenzile de grup rămân populare și în 2024, iar cea mai valoroasă s-a ridicat la 3.225 de lei și a fost plasată în București de către 45 de persoane. Clujenii conduc și anul acesta detașat la numărul de comenzi de grup, cu peste 22.400. Comenzile de grup reprezintă una dintre cele mai eficiente metode prin care se pot organiza mesele, în special la locul de muncă sau cu prietenii. Un avantaj important este că fiecare membru al grupului poate comanda ceea ce își dorește și poate plăti separat.
Clujenii, în topul celor mai activi clienți la orele târzii
În topul orașelor cu cele mai multe comenzi între orele 22:00 și 2:00, Cluj-Napoca ocupă locul al treilea. Cele mai multe pofte la ore târzii s-au îndreptat, în Cluj-Napoca, spre burgerii de la McDonalds.
2024, în cifre și curiozități
Printre detaliile interesante și recordurile anului se numără:
· Un bucureștean a cumpărat 130 de mici, în cadrul unei singure comenzi;
· Un total de aproape 560.000 de role de hârtie igienică au fost comandate de-a lungul anului;
· O timișoreancă a comandat nu mai puțin de 293 de ciorbe;
· Un clujean a doborât recordul comenzilor de cafele, cu 392 de produse cumpărate;
· Circa 5.500 de prezervative au fost comandate din sex-shop-uri.