Connect with us

EVENIMENT

Doar bombele au convins-o pe Tetiana să părăsească Ucraina: Am venit la Cluj cu un singur gând, să-i ajut pe ucrainenii mei

Publicat


Tetiana Nikolaieva este o tânără de lângă orașul Ismail, cel mai mare port ucrainean de la Dunăre. Povestea ei este impresionantă, mai ales că a devenit unul dintre oamenii care i-au ajutat foarte mult pe ucrainenii care s-au stabilit la Cluj.

Ea a învățat românește încă din copilărie, fiind dintr-o familie de ucraineni de etnie română și bulgară.

Doar bombele au convins-o pe Tetiana să părăsească Ucraina: Am venit la Cluj cu un singur gând, să-i ajut pe ucrainenii mei

„Eu am fost la Cluj și înainte de război. Am fost studentă la Universtitatea Tehnică în an pregătitor, pentru că am vrut să mă înscriu la master aici. Cum sunt și de etnie română, pot studia gratuit. În ianuarie 2022 am stat trei săptămâni și am dat examenul pentu certificatul de limbă română, după care mi-am zis <<gata>>, nu mai vreau la Cluj, nu mai vin niciodată”, își începe povestea Tetiana.

Un „copil al mării”, Tetianei, care a trăit 10 ani și în Odesa, nu i-a plăcut la Cluj, parcă nu putea respira. Dar după nici o lună de când s-a întors acasă Rusia a atacat Ucraina și a început războiul, iar în 3 martie 2022 era din nou la Cluj.

„Când a începtut războiul am fost șocată, nu înțelegeam cum se poate întâmpla așa ceva în țara mea. Ucraina e pentru mine cel mai bun loc și Odesa cel mai fain oraș din lume. Eram acasa cu mama, lângă Ismail, și nu am vrut să plec, dar după o săptămână de liniște, într-o zi au început bombardamentele aproape de noi și m-am speriat foarte tare. Atunci am înțeles că trebuie să plec și am hotărât că dacă o fac am să lucrez ca voluntar, ca să-i ajut pe ucrainenii mei cât pot”, spune Tetiana.

A vrut să facă asta pentru că și ei i-a fost greu când a ajuns prima dată la Cluj.

„Nu cunoșteam locuri care să-mi placă, locuri unde să mănânc ce vreau eu, unde să-mi petrec timpul și m-am gândit că dacă mie, care vorbesc limba română, mi-a fost așa greu, cum o să le fie lor? Asta a fost scopul pentru care am venit, misunea mea, să îi ajut”, explica ea.

„Bărboșii” de la Beard Brothers au ajutat-o să treacă peste o perioadă grea din viață

Și așa, primele 6 luni au fost foarte grele pentru ea. Nu înțelegea ce se întâmplă cu țara ei, nu a reușit să se scuture de șoc. Primii care au ajutat-o când a ajus la Cluj au fost cei de la Asociația Beard Brothers.

„Am venit cu mama și cu sora mea. Cei de la Beard Brothers ne-au ajutat mult, inclusiv cu cazare. După o lună m-a sunat Cornel Hoza, președintele Beard Brothers, care mi-a spus că are nevoie de un traducător pentru că și ei aveau un centru unde îi ajutau pe ucrainenii ajunși la Cluj. I-am zis că am să încerc. Sincer, eu voiam să mă întorc înapoi în Ucraina, dar oamenii aștia de Beard Brothers au fost extraordinari, au avut puterea să mă suporte, pentru că traduceam doar câteva cuvinte dintr-o propoziție, dar cumva înțelegeau, era atâta bunătate în ochii lor. Au fost niște colegi extraordinari”, spune Tetiana, care a lucrat cu „bărboșii” 4 luni.

Dar au fost luni în care, psihic, a suferit foarte mult. „Mi-a fost rușine să primesc ajutor. Nu înțelegeam de ce trebuie să fiu în această situație. Am primit ajutor inclusiv de la oameni de pe stradă, care îmi dădeau bani când aflau că sunt din Ucriana. Până la urmă luam, dar cu gândul că voi da cumva înapoi ajutorul primit”, explică ea.

Și a mers mai departe, a continuat să lucreze ca voluntar și fost peste tot unde era nevoie de ea. Așa a putut să dea înapoi din ajutorul primit.

„Îi văd pe ucraineni mai liniștiți, că au idei, că vor să facă multe lucruri”

Așa l-a cunoscut și pe Ovidiu Spînu, directorul executiv al Fundației Open Fields, care i-a spus că are nevoie de un traducător.

„Lucrez la Fundația Open Fields din iulie anul trecut. E o echipă foarte bună, toți colegii m-au ajutat foarte mult. De multe ori eram stresată, dar m-au înțeles. Chiar am avut noroc”, spune Tetiana, care își încheie contractul cu fundația la finalul lunii decembrie.

Aici a cunoscut și a ajutat și mai mulți uciaineni stabiliți la Cluj. A lucrat în mai toate programele oferite de fundație refugiaților, de la ajutor pentru asistență medicală, la ajutor pentru a plasa copiii în grădinițe, ajutor pentru a găsi un loc de muncă și până la programul de granturi oferite celor care au vrut să își deschidă o afacere.

Pentru ea a fost o experiență extraordinară. „Acum îi văd pe ucraineni că sunt mai liniștiți, că au idei, văd că vor să lucreze și chiar să își deschidă propriile afaceri. E mare lucru, pentru că atunci când au venit lipsea licărirea de viață din ochii lor”, mai spune Tetiana, care se miră și ea că a reușit, după aproape doi ani, să vorbească despre țara ei și despre ucraineni fără să mai plângă.

Tetiana a studiat filologia și a lucrat ca profesor de engleză și franceză și ca traducător la Odesa. Vorbește și bulgara. Spune că ar vrea să mai rămână un an la Cluj, iar apoi, poate, va merge în Bulgaria.

„Iubesc marea, indiferent că e vară sau iarnă. Sufăr că nu sunt la mare, dar încerc să nu mă mai gândesc. Aș vrea să mai stau un an la Cluj, dar tot lângă mare vreau să mă mut în viitor”, încheie Tetiana.

Asociația Cluj 24 și Fundația HEKS/EPER Romania împreună cu partenerii săi, Fundația Open Fields și Asociația Notorius, vă prezintă poveștile de succes ale refugiaților ucraineni care au devenit membri activi și funcționali în comunitatea clujeană și care au luat „Viața de la capăt”. Proiectul beneficiază de sprijin financiar din partea UNHCR și contribuie la Planul Regional de Răspuns pentru refugiați al UNHCR.

Лише вибухи переконали Тетяну покинути Україну: Я приїхала в Клуж з однією думкою – допомогти своїм українцям

Тетяна Ніколаєва дівчина з міста Ізмаїл, найбільшого українського порту на Дунаї. Її історія вражає, тим паче, що вона стала однією з тих, хто найбільше допомагав українцям, які оселилися в Клужі.

Румунську мову вивчала з дитинства, народилася в родині українців румунсько-болгарського походження.

Лише вибухи переконали Тетяну покинути Україну: Я приїхала в Клуж з однією думкою – допомогти своїм українцям

«Я бувала в Клужі незадовго до війни. Навчалась на підготовчому курсі в технічному університеті, оскільки хотіла вступати до магістратури. Враховуючи моє румунське походження, можу навчатися безкоштовно. У січні 2022 року я приїхала в Клуж на три тижні аби скласти іспит щодо знання румунської мови. Після чого сказала собі «досить», я більше не хочу бути в Клужі, і ніколи сюди не приїду», – починає свою розповідь Тетяна.

«Дитина моря» Тетяна, яка 10 років прожила в Одесі, не сприймала Клуж, вона тут наче дихати не могла. Але не минуло й місяця після повернення додому, як Росія напала на Україну і почалася війна, а 3 березня 2022 року вона знову опинилася в Клужі.

«Коли почалася війна, я була шокована, не розуміла як таке лихо може статися в моїй країні. Україна для мене найкраще місце, а Одеса-найкрасивіше місто в світі. Я була вдома з мамою, біля Ізмаїла, не хотіла нікуди виїзджати, але після більш-менш тихого тижня, одного дня неподалік нашого дому пролунали вибухи і я дуже злякалася. Тоді я зрозуміла, що маю поїхати. Вирішила, якщо я це зроблю – буду працювати волонтером, щоб допомагати своїм землякам», – розповідає Тетяна.

Вона хотіла допомагати, оскільки дуже добре памʼятала наскільки їй тут було важко.

«Я не могла знайти місць, які б мені подобалися, де я б могла харчуватися продуктами які мені смакують, де я б мала можливість проводити час. І думала, що мені, як людині яка розмовляє румунською, було настільки складно, то навіть уявити не могла як дають собі раду мої земляки? Це була основна мета мого приїзду, моя місія, допомогти їм», – пояснила вона.

Гарні люди з Beard Brothers допомогли їй пережити важкий період у житті

Перші 6 місяців їй було дуже важко. Вона не розуміла, що відбувається з її країною, не могла позбутися шоку. Першими, хто їй допоміг, коли вона приїхала до Клужа, були представники Асоціації Beard Brothers.

«Я приїхала з мамою і сестрою. Волонтери з Beard Brothers нам дуже допомогли, в тому числі з проживанням. Через місяць мені зателефонував Корнель Хоза, один з засновників Beard Brothers, який сказав, що йому потрібен перекладач, оскільки в них також був центр, де вони допомагали українцям, які приїхали в Клуж. Я сказала йому, що готова спробувати. Чесно кажучи, я хотіла повернутися в Україну, але ці люди з Beard Brothers були такі неймовірні, вони мали силу втримати мене. На той час я могла перекласти лише кілька слів чи речення, але якось вони могли мене розуміти, в їх очах я бачила неймовірну доброту. Це були надзвичайні колеги», – розповідає Тетяна, яка працювала з Beard Brothers 4 місяці.

Але були місяці, коли душевно вона дуже страждала. «Мені було соромно звертатися за допомогою. Я не розуміла, чому я опинилася в цій ситуації. Мені також допомагали люди на вулиці, які давали мені гроші, коли дізнавалися, що я з України. Зрештою, я їх приймала, але з думкою, що я колись поверну отриману допомогу», – пояснює вона.

І вона пішла далі, продовжувала працювати волонтером і була всюди, де в ній виникала потреба. Таким чином вона могла повернути отриману допомогу.

«Я бачу, що українці стали спокійніші, що в них є бажання та ідеї створювати нове»

Так вона зустріла Овідіу Спіну, виконавчого директора Open Fields Foundation, який запропонував їй посаду перекладача.
«Я працюю у Open Fields Foundation з липня минулого року. Це дуже хороший колектив, всі мої колеги мені дуже допомагали. Багато разів я була у стресі, але мене розуміли. Мені справді пощастило», – каже Тетяна, у якої наприкінці грудня завершується контракт із фондом.

Ця робота допомогла познайомитися та допомогти українцям, які оселилися в Клужі. Вона працювала у всіх програмах, які фонд пропонує біженцям, починаючи від медичної допомоги, до підтримки з влаштуванням дітей у дитячі садки, консультації з пошуку роботи і навіть у програмі грантів, які пропонуються тим, хто хоче відкрити бізнес.

Для неї це був надзвичайний досвід. «Зараз я бачу, що українці стали спокійніші, в них є бажання та ідеї створювати щось нове і навіть відкривати свій бізнес. Це велика біда, тому що коли вони приїхали, в їх очах не вистачило іскри життя», – розповідає Тетяна, яка також дивується, що майже через два роки їй вдається говорити про свою країну та українців без сліз.

Тетяна вивчала філологію, працювала викладачем англійської та французької мов та перекладачем в Одесі. Також володіє болгарською мовою. Вона каже, що хотіла б залишитися в Клужі ще на рік, а потім можливо поїде до Болгарії.

«Я люблю море і літом, і взимку. Я страждаю без моря, але намагаюся про це не думати. Хотіла б залишитися в Клужі ще на рік, але в майбутньому хочу знов жити біля моря», – підсумовує Тетяна.

Асоціація Cluj 24 та Фонд Heks/Eper Румунія разом з партнерами Фондом Open Fields і Асоціацією Notorius мають намір представити вашій увазі успішні розповіді українських біженців, які беруть активну участь у житті громади Клуж , є її повноцінними членами та розпочали „життя з самого початку”. Проект отримує фінансову підтримку від УВКБ ООН і робить внесок у Регіональний план реагування на біженців УВКБ ООН.

 

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

Estimările intenției de vot, modificate semnificativ între sondajele telefonice și cele online. Analiza unui sociolog UBB

Publicat

prezidențiale

Tehnica de colectare a datelor poate influența puternic rezultatele sondajelor de opinie, arată o analiză realizată de sociologul Mircea Comșa, profesor la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.

Publicată pe blogul său Doar un grafic să-ți mai spun, analiza evidențiază modul în care metodologia sondajului – mai exact diferența dintre tehnica CATI (telefonică) și cea online – afectează estimările privind intențiile de vot pentru diverși candidați.

„Scopul acestei analize este de a vedea dacă tehnica de sondaj (modalitatea de colectare a datelor) are un impact asupra estimărilor obținute. Pentru că un Institut folosește de obicei o singură tehnică, e dificil de atribuit sursa diferențelor unuia dintre cele două tipuri de efecte. Simplu spus, cu datele existente, nu putem estima cu certitudine care este cauza diferențelor dintre estimările observate ale intențiilor de vot: institutul, tehnica de sondaj sau, mai probabil, o combinație a acestora”, arată sociologul.

CATI vs. online, mai mult decât o chestiune tehnică

Mircea Comșa subliniază că diferențele dintre sondaje nu pot fi explicate doar prin tehnica de colectare a datelor (CATI sau online), ci pot fi influențate și de numeroși alți factori metodologici, precum perioada sondajului, populația țintă sau modul de formulare a întrebărilor. În lipsa unor informații detaliate despre cum au fost realizate sondajele, concluziile trebuie tratate ca fiind orientative.

„Pentru că informațiile despre modul în care au fost produse estimările din sondajele publice sunt limitate, efectul acestor cauze nu poate fi controlat. În aceste condiții există riscul să «descoperim» că principala cauză a diferențelor dintre estimările produse de sondaje are legătură cu modalitatea în care au fost colectate datele (CATI, online), în timp ce cauzele reale pot fi mai degrabă altele. O altă limită este dată de premisa de la care plecăm atunci când lucrăm cu aceste estimări: «nu s-a umblat la date», adică institutele nu au distorsionat sau modificat intenționat estimările. În concluzie, estimările prezentate aici sunt mai degrabă orientative”, a mai arătat profesorul.

Sociologul precizează că toate sondajele publice din acest an au fost realizate fie telefonic (CATI), fie online, fiecare având metode specifice de recrutare a respondenților. În analiza sa, Comșa compară doar aceste două tehnici, întrucât alte informații metodologice detaliate lipsesc în majoritatea cazurilor.

Cine este supraestimat și cine e avantajat în funcție de tehnică

Sociologul a folosit o regresie logistică multivariată pentru a analiza influența tehnicii de colectare a datelor asupra rezultatelor sondajelor, controlând pentru data aplicării și institutul care a realizat sondajul. Diferențele dintre estimările CATI și cele online sunt exprimate în puncte procentuale, indicând dacă o metodă tinde să supraestimeze sau să subestimeze intenția de vot pentru anumiți candidați.

„Concluzii: Sondajele online au produs estimări mult mai mari în cazul lui Nicușor Dan (+7 puncte procentuale) și, oarecum surprinzător, mai mari în cazul lui Crin Antonescu (5 pp; mă așteptam ca scorul acestui candidat să fie ceva mai mare în sondajele CATI). Sondajele telefonice (CATI) produc estimări mult mai mari în cazul lui Victor Ponta (9 pp, probabil o supra-estimare) și puțin mai mari în cazul candidaților George Simion (2 pp) și Elena Lasconi (3 pp)”.

Cum ajustăm scorurile în funcție de metoda de sondare

Analiza arată cum pot fi interpretate estimările din sondaje în funcție de metoda folosită: dacă știm cu ce tehnică a fost realizat sondajul (CATI sau online), putem ajusta scorurile candidaților adăugând sau scăzând diferențele medii identificate între metode. Alternativ, putem face media celor două estimări pentru a obține o valoare mai apropiată de realitate, presupunând că avem încredere egală în ambele metode.

„Cum pot fi folosite aceste estimări? Atunci când vedem o estimare a intenției de vot pentru un anumit candidat, aflăm care a fost modalitatea de colectare a datelor și, funcție de situație, scădem sau adunăm din acea estimare numărul de puncte procentuale indicat în grafic. Obținem astfel estimarea intenției de vot care s-ar fi obținut dacă sondajul ar fi fost realizat prin cealaltă tehnică. Dacă dorim să ținem cont de ambele tehnici, facem media celor două estimări (alternativ scădem/ adunăm jumătate din numărul de puncte procentuale indicat în grafic).

De exemplu, dacă într-un sondaj telefonic (CATI) candidatul Victor Ponta are o estimare a intenției de vot de 20%, într-un sondaj online, celelalte condiții fiind similare, are probabil aproximativ 11% (20% – 9%). Calculând media simplă dintre 20% și 11% obținem 15.5%, estimare care în general are șanse mai mari să fie mai apropiată de realitate (alternativ, scădem 5.5% din 20%). Desigur, aceste calcule corespund situației în care nivelul de încredere în cele două tehnici de sondare este aproximativ același”, mai explică sociologul.

Compararea corectă a două sondaje realizate diferit

Pentru a compara corect două sondaje făcute în condiții similare, dar cu metode diferite (CATI vs. online), trebuie ajustate estimările cu diferențele medii identificate între metode. Astfel, dacă un candidat are scoruri diferite în cele două sondaje, dar diferența corespunde efectului de metodă observat, estimările pot fi considerate comparabile.

„În aceeași logică, dacă dorim să comparăm estimările din două sondaje realizate în aproximativ aceleași condiții, cu excepția tehnicii de colectare a datelor, adunăm / scădem punctele procentuale din grafic la estimările realizate de unul dintre sondaje. De exemplu, să presupunem că Crin Antonescu a obținut într-un sondaj CATI o intenție de vot de 20%, iar într-un sondaj online 25%. Pentru că acest candidat obține în sondajele online cu aproximativ 5 pp mai mult decât în cele CATI, putem concluziona că cele două estimări sunt relativ similare. Desigur, putem evalua care tehnică a produs estimările cele mai corecte doar după aflarea rezultatelor oficiale”, a conchis Mircea Comșa.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Peste 704 tone de alimente DONATE în cadrul Colectei Naționale de Alimente

Publicat

colecta alimente

Cea de-a XII-a ediție a Colectei Naționale de Alimente, desfășurată între 4–6 aprilie în peste 1.000 de magazine din toată țara, a adus un nou record de solidaritate. Datorită generozității oamenilor cu inimă mare, au fost colectate peste 704 tone de alimente neperisabile, transformate în peste 1,4 milioane de porții de mâncare pentru cei aflați în dificultate. Este cel mai mare rezultat înregistrat vreodată în cele douăsprezece ediții ale acestei campanii.

Sub mesajul „Împreună hrănim speranța”, Colecta Națională de Alimente, organizată de Federația Băncilor pentru Alimente din România – FBAR și cele 9 Bănci Regionale, a adus împreună români din toate colțurile țării care, timp de trei zile, au ales să transforme un gest simplu – acela de a dona alimente – într-un act de grijă și solidaritate. Prin cele 398 de organizații partenere ale Rețelei Băncilor pentru Alimente, alimentele donate au ajuns pe masa a 121.890 de oameni aflați în dificultate din toată țara.

Timp de trei zile, românii au răspuns apelului la solidaritate, donând alimente neperisabile care au devenit un sprijin real pentru zeci de mii de persoane aflate în nevoie. Cu sprijinul generozității donatorilor, al efortului voluntarilor și al implicării partenerilor, campania a reușit să adune peste 704 tone de alimente neperisabile, echivalentul a peste 1,4 milioane de porții de hrană, care vor deveni o masă demnă de Paște pentru 121.890 de persoane vulnerabile, prin intermediul a 398 de organizații caritabile partenere.

Peste 704 tone de alimente DONATE în cadrul Colectei Naționale de Alimente

Această cantitate impresionantă donată echivalează cu aproximativ 2.347 de frigidere de familie încărcate cu hrană – o imagine concretă a generozității oamenilor care au ales să dăruiască din puținul lor pentru cei care au mai mare nevoie.

Sub mesajul „Împreună hrănim speranța”, campania organizată de Federația Băncilor pentru Alimente din România – FBAR și cele 9 Bănci Regionale pentru Alimente a reunit mii de voluntari, parteneri, organizații și donatori din întreaga țară, demonstrând că puterea binelui devine realitate atunci când este împărtășită.

Impactul impresionant al acestei ediții a campaniei reflectă o creștere pe toate planurile:

– 704,1 tone de alimente colectate – cu 77,13 tone mai mult decât la ediția precedentă. Printre produsele donate: ulei, făină, conserve, orez, paste, zahăr, dulciuri, cereale și alimente pentru copii.
– 1.408.209 porții de hrană – cu 154.268 mai multe decât la ediția precedentă. Fiecare pungă portocalie a devenit un simbol al grijii față de ceilalți.
– 398 de organizații partenere – cu 46 mai multe față de ediția anterioară: ONG-uri care oferă sprijin social, educațional și emoțional celor aflați în dificultate și prin care hrana donată a ajuns la cei în nevoie.
– 121.890 de oameni sprijiniți – cu 21.097 mai mulți decât la ediția precedentă: vârstnici singuri sau din cămine, mame fără sprijin, copii din centre rezidențiale, de zi sau de recuperare, persoane fără adăpost, familii cu venituri reduse și mulți alți oameni aflați în nevoie.
– 10.519 voluntari implicați – cu 1.722 mai mulți decât la colecta anterioară: tineri, angajați din companii, elevi, studenți și pensionari care au transformat timpul și energia lor într-o punte către cei vulnerabili.
– 1.017 magazine participante – cu 32 mai multe față de ediția precedentă, din rețelele Lidl România, PENNY | REWE România, Auchan România și Kaufland România.

„Fiecare aliment donat înseamnă prezență, grijă și umanitate”

Deși colecta în magazine s-a încheiat pe 6 aprilie, munca din spatele gestului a continuat intens în depozitele Băncilor și în cadrul organizațiilor partenere. Întreaga Rețea a Băncilor pentru Alimente, organizațiile partenere și mii de voluntari au lucrat contracronometru pentru a prelua, transporta, sorta și distribui alimentele donate, astfel încât acestea să ajungă înaintea sărbătorilor în cămările centrelor sociale și ale gospodăriilor celor sprijiniți.

„Colecta Națională de Alimente este despre comunitate, despre solidaritate, despre a face loc celuilalt la masa ta. Faptul că, ediție cu ediție, tot mai mulți oameni aleg să transforme un simplu drum la cumpărături într-un gest de grijă pentru cei în nevoie spune multe despre puterea binelui care ne unește. Împreună, în acest lanț viu al solidarității, nu doar oferim alimente – hrănim speranța. Dincolo de orice cifră, fiecare aliment donat înseamnă prezență, grijă și umanitate. Le mulțumim tuturor celor care au ales să fie parte din acest gest”, a spus Gabriel Sescu, președinte Federația Băncilor pentru Alimente din România – FBAR.

Citește mai departe

EVENIMENT

Bărbat de 81 de ani din Cluj-Napoca, găsit mort în apartament. Poliția a deschis un dosar penal pentru ucidere din culpă

Publicat

lumanare morti pixabay

Un bărbat a anunțat, joi, Poliția municipiului Cluj-Napoca că și-a găsit tatăl decedat în apartamentul în care locuiau. Poliția a deschis un dosar penal pentru ucidere din culpă.

În data de 17 aprilie, în jurul orei 12.00, Poliția municipiului Cluj-Napoca a fost sesizată de către un bărbat de 31 de ani din Cluj-Napoca, cu privire la faptul că l-ar fi găsit pe tatăl său, în vârstă de 81 de ani, decedat în apartamentul în care aceștia locuiau.

„La fața locului s-a deplasat un echipaj de poliție din cadrul Secției 4 Poliție Cluj-Napoca și un echipaj din cadrul Serviciul de Ambulanță Județean Cluj, care au constat aspectele sesizate, respectiv decesul persoanei de 81 de ani”, a transmis Inspectoratul de Poliție Județean Cluj.

Bărbatul suferea de mai multe afecțiuni

În contextul cercetărilor efectuate, au fost identificate echimoze la nivelul urechii stângi și la nivelul buzei superioare asupra persoanei în cauză. Totodată, s-a stabilit faptul că bărbatul suferea de mai multe afecțiuni medicale.

„Trupul acestuia a fost transportat la Institutul de Medicină Legală Cluj-Napoca, în vederea efectuării expertizei medico-legale, urmând a se stabili cu exactitate cauza decesului. Precizăm că vom reveni cu informații ulterioare, în funcție de concluziile rezultate în urma autopsiei”, a mai transmis IPJ Cluj.

În prezent, sunt continuate cercetările în cadrul unui dosar penal întocmit sub aspectul săvârșirii infracțiunii de ucidere din culpă.

Citește mai departe

CULTURA

Împistrirea ouălor. Practici RITUALICE în satul tradițional clujean în Joia Mare

Publicat

De

Practici ritualice în Joia Mare

În spațiul cultural românesc, Săptămâna Mare este structurată în funcție de numeroase practici ritualice.

Între acestea, un loc aparte îl ocupă obiceiul vopsirii sau decorării ouălor, o practică răspândită în toate regiunile țării, dar cu particularități locale semnificative, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj

Împistrirea ouălor. Cojile de ceapă, cel mai folosit pigment

Astfel, în multe sate transilvănene, acest gest se desfășura în mod tradițional în Joia Mare, fiind cunoscut în limbaj popular sub denumirea de „împistrirea ouălor”.

“Potrivit tradiției, pregătirea pentru împistrire începea devreme, încă de luni sau marți. Femeile adunau plantele necesare pentru prepararea coloranților vegetali, transmițând astfel o cunoaștere empirică, transmisă din generație în generație”, arată specialiștii clujeni.

Cojile de ceapă, strânse și păstrate pe durata Postului Mare, reprezentau cel mai frecvent pigment folosit, oferind nuanțe de roșcat, brun sau auriu, în funcție de tipul de ceapă utilizat. În unele sate din Cluj se mai foloseau scoarța de arin, sfecla roșie sau lemnul cânesc, demonstrând o adaptare creativă la resursele vegetale locale.
“Aplicarea frunzelor sau plantelor direct pe coaja oului, înainte de fierberea acestuia în decoctul vegetal, reprezenta o tehnică frecvent întâlnită, care permitea obținerea unor modele vegetale. Frunza de pătrunjel, trifoiul sau mici flori de primăvară generau, prin fierbere, imprimări naturale, ce transformau oul într-un suport vizual al semnificației rituale”, explică reprezentanții CJCPCT Cluj.

În unele localități, decorarea ouălor avea loc nu în Joia Mare, ci în Vinerea Mare, în funcție de rânduiala locală.

Vopsirea ouălor, semnificație profund creștină

Dincolo de dimensiunea tehnică sau decorativă, oul vopsit, în special cel roșu, are o semnificație profund creștină.

“Numeroase legende din folclorul românesc explică originea acestui obicei prin raportare la Patimile Mântuitorului. Una dintre cele mai cunoscute variante spune că, la poalele Crucii, Maica Domnului a așezat un coș cu ouă, care s-au înroșit de sângele lui Hristos. Astfel, oul roșu devine nu doar un simbol pascal, ci și o mărturie a jertfei și a speranței în viața veșnică”, mai arată specialiștii clujeni.

Practica împistririi ouălor rămâne o expresie relevantă a continuității culturii populare românești, în care meșteșugul și simbolul se întâlnesc într-o formă de spiritualitate cotidiană. Chiar dacă astăzi metodele industriale de vopsire sunt larg răspândite, în numeroase gospodării se mențin încă tehnicile tradiționale, fie din respect pentru rânduială, fie din dorința de a păstra o legătură vie cu valorile de odinioară. Este un semn că tradiția merge mai departe – cu credință, cu dragoste și cu gând bun, spun speciliștii clujeni.

Foto: Ouă vopsite în coji de ceapă / Arhiva CJCPT Cluj

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate