Connect with us

EVENIMENT

Cum apar perturbările de zbor și ce putem face în cazul întârzierii sau anulării unei curse?

Publicat


microsoft wizz

Perturbările din industria aviatică pot afecta planurile pasagerilor, în special în sezonul estival, care aduce mai mulți pasageri pe aeroporturile din toată lumea. Cum apar și ce putem face în cazul perturbărilor de zbor?

Compania aeriană Wizz Air oferă pasagerilor informații esențiale pentru călătorii fără probleme vara aceasta, în cadrul unei campanii educative despre călătorii cu informații utile pentru pasageri.

În contextul provocărilor din sectorul aviației, compania își propune să ajute pasagerii să aibă o călătorie cât mai plăcută și să reducă impactul eventualelor perturbări.

Ce sunt perturbările?

Perturbările din industria aviatică prezintă provocări unice. Aceste perturbări pot subiective și obiective.

Cele subiective se referă la probleme aflate în controlul companiei, cum ar fi întârzierile din cauza mentenanței.

De cealaltă parte, perturbările obiective sunt în afara controlului companiei aeriene și reprezintă provocări semnificative. Acestea includ evenimente precum greve ale controlorilor de trafic aerian sau ale angajaților din aeroporturi, constrângeri legate de sloturile aeroportuare și condițiile meteorologice nefavorabile.

Vouchere alimentare în cazul întârzierilor de peste două ore

În ceea ce privește întârzierile, Wizz Air subliniază importanța de a rămâne informat prin mai multe canale, inclusiv e-mail, telefon sau aplicație. Notificările privind întârzierile sunt expediate prompt prin e-mail și SMS.

În cazul unei întârzieri de peste două sau trei ore (în funcție de distanța rutei), sunt oferite vouchere pentru alimente. Agenții de handling de la sol distribuie aceste vouchere fie la poarta de îmbarcare, fie la biroul de informații, în funcție de configurația aeroportului.

În plus, agenții de handling pun la dispoziția pasagerilor o scrisoare de întârziere în care le sunt prezentate drepturile în caz de perturbări. Pasagerii sunt obligați să semneze un formular de confirmare a primirii acestei scrisori.

Anularea, reprogramarea sau overbooking-ul

În cazul anulării, amânării sau overbooking-ului unui zbor, Wizz Air se asigură că pasagerii sunt informați prin e-mail, telefon sau aplicație. Pasagerii trebuie să rămână în contact cu agenții de handling pentru asistență la cazare și transport.

La fel ca în cazul voucherelor pentru alimente, asistența din partea agenților de handling are loc la poarta de îmbarcare, la biroul de check-in sau la biroul de bilete, în funcție de configurația aeroportului.

Inițial, agenții de handling colectează informații cu privire la necesitățile de hotel și transport, care sunt apoi transmise coordonatorului pentru cazarea pasagerilor (TAC), responsabil cu rezervarea cazării și a transportului terestru. Odată ce aceste aranjamentele sunt realizate, agenții de handling pun la dispoziția pasagerilor camere de hotel. Se organizează transportul între aeroport și hotel, pasagerii fiind informați de către agenții de handling cu privire la orele aproximative de preluare.

Pasagerilor li se asigură cazare, în cazul anulării sau întârzierii zborului

Atunci când pasagerii sunt afectați de o anulare sau întârziere, dacă următorul zbor al aceleiași companii aeriene către destinația inițială are loc la o dată ulterioară, pasagerilor li se asigură cazare pentru toate zilele premergătoare zborului respectiv. În cazul în care zborul este reprogramat și se achiziționează un nou bilet de la un alt transportator aerian, pasagerilor li se oferă cazare pentru o singură noapte.

În cazul în care disponibilitatea redusă și imposibilitatea agenților de handling de a găsi camere de hotel nu permit cazarea pasagerilor, aceștia sunt informați printr-un e-mail că pot căuta soluții de cazare pe cont propriu, având ulterior opțiunea să solicite pe website-ul companiei aeriene restituirea sumei achitate, într-o valoare rezonabilă, pe baza documentelor care atestă rezervarea camerei de hotel.

În caz de necesitate, pasagerii afectați de o anulare și care au nevoie de asistență pentru efectuarea unei noi rezervări pot contacta Centrul telefonic pentru asistență specială și solicita ajutor la numărul de telefon cu tarif standard indicat pentru fiecare țară.

În cazul în care pasagerii și-au rezervat bilete prin intermediul agențiilor de turism terțe și al agențiilor online, pasagerii sunt sfătuiți să contacteze direct acești terți. În aceste situații, agențiile de turism terțe și agențiile online primesc toate notificările și informațiile relevante privind zborurile afectate, fiind responsabile de transmiterea acestora mai departe, către pasageri.

Bagaj pierdut, întârziat sau deteriorat

În cazul pierderii, întârzierii sau deteriorării bagajelor, este esențial să raportezi imediat orice daune, înainte de a ieși din sala de bagaje de la sosiri. Asigură-te că informațiile de contact furnizate agenților noștri sunt actuale, pentru a facilita comunicarea odată ce bagajul este găsit.

Înainte de călătorie, atașează bagajelor tale etichete cu nume sau marcaje pentru o identificare ușoară. Aceste măsuri ajută la eficientizarea procesului de rezolvare a situațiilor legate de bagajele pierdute, întârziate sau deteriorate.

Asistență specială pentru zborurile perturbate

Pentru pasagerii care au nevoie de asistență specială sau pentru cei cu dizabilități, Wizz Air oferă asistență dedicată pe site-ul său, punând la dispoziție un număr de telefon și o adresă de e-mail dedicate pentru cererile de asistență:

  • Dacă ai nevoie de un scaun cu rotile sau de alt tip de asistență, te rugăm să ne informezi cu cel puțin 48 de ore înainte de zbor. Poți face acest lucru și în timpul procesului de rezervare și check-in. Cu toate acestea, te putem asista și direct la aeroport, dacă este necesar. Te rugăm să ne comunici clar nevoile tale pentru a-ți putea oferi cel mai bun ajutor, cum ar fi punerea la dispoziție a unui ambulift pentru pasagerii care nu pot folosi scările.
  • Femeile însărcinate trebuie să prezinte un certificat medical care să ateste faptul că sunt apte să călătorească, eliberat de un medic între săptămânile 28 și 34 de sarcină (sau săptămâna 32 în cazul unei sarcini cu gemeni). Călătoria nu este permisă după săptămâna 32 sau 34 de sarcină.
  • Pentru pasagerii cu echipamente medicale, cum ar fi aparate portabile de oxigen, este necesar un certificat care să ateste că sunt apți de zbor. Aparatele portabile de oxigen nu trebuie să conțină oxigen. Dacă ai nevoie de asistență pentru oxigen suplimentar din partea Wizz Air, te rugăm să ne informezi cu cel puțin 48 de ore înainte de zbor.

Pentru informații suplimentare, asigură-te că citești toți termenii și condițiile relevante, precum și întrebările frecvente, disponibile pe wizzair.com sau prin intermediul aplicației pentru mobil a Wizz Air.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ECONOMIE

ANALIZĂ. Euro a atins o nouă valoare MAXIMĂ de la începutul anului

Publicat

mita euro bun

Furtuna declanșată de administrația de la Casa Albă în comerțul mondial, a afectat marile burse ale lumii, inclusiv cele americane, și a ridicat nivelul aversiunii față de risc.

Piața valutară locală este monitorizată cu atenție de BNR, care este nevoită uneori să vândă euro pentru a stopa tendințele de depreciere. O creștere a cursului înainte de alegerile prezidențiale din mai ar pune în pericol procesul electoral.

Tranzacțiile de miercuri se realizau în culoarul 4,9771 – 4,9777 lei, iar media euro a urcat de la 4,9772 – 4,9775 lei, față de 4,9774 lei la jumătatea săptămânii trecute.

ANALIZĂ. Euro a atins o nouă valoare MAXIMĂ de la începutul anului

Economia românească s-ar putea confrunta cu riscul intrării în recesiune, în condițiile în care bugetul de stat pentru acest an a fost calculat pe o creştere economică de 2,5% şi un deficit bugetar de 7% din PIB.

În comunicatul de presă care a urmat ședinței de politică monetară a BNR se arată că, „cele mai recente date și analize indică o încetinire pronunțată a creșterii în termeni trimestriali a economiei în trimestrul I 2025, implicând o dinamică anuală a PIB relativ similară celei din trimestrul precedent, în condițiile unor evoluții divergente la nivelul componentelor cererii agregate și al sectoarelor majore.”

O scădere a economiei poate fi însoțită de înrăutățirea notelor de țară de către marile agenții de rating, ceea ce ar ridica dobânzile și ar deprecia leul.

„Indicele ROBOR la trei luni (…) a revenit de la 5,90 la 5,89%”

Miercuri, modificările marginale ale indicilor ROBOR s-au menținut, la două zile de la decizia BNR de a nu modifica rata de referință, care stagnează din august trecut la 6,50%.

Indicele ROBOR la trei luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei contractate înainte de mai 2019, a revenit de la 5,90 la 5,89%. Indicele la șase luni, folosit la calcularea ratelor la creditele ipotecare, a stagnat la 5,98%, iar cel la 12 luni a urcat de la 6,06 la 6,07%.

Euro a profitat de reacția piețelor la decizia administrației americane de a impune tarife vamale de 104% la importurile din China, și s-a apreciat până la 1,1090 dolari, maxim al ultimelor patru luni. La această evoluție au contribuit scăderea puternică a acțiunilor pe Wall Street și vânzările pe termen lung de obligațiuni americane, în piață existând temeri de intrare în stagflație a economiei SUA, care au majorat cererea de „monede refugiu”, în special yenul și francul elvețian.

În piața locală, cursul dolarului a scăzut de la 4,5556 la 4,5115 lei.

„Prețul gramului de aur a crescut”

Moneda elvețiană s-a întărit sub pragul de 0,93 franci/euro, iar cursul ei a urcat de la 5,3084 la 5,3594 lei, maxim care nu a mai fost atins de la sfârșitul lui noiembrie trecut. În schimb, s-a menținut tendința de depreciere a lirei sterline, iar media ei a scăzut de la 5,8053 la 5,7821 lei, minim al ultimelor opt luni, în condițiile în care obligațiunile britanice la 30 de ani au atins un maxim al ultimilor 27 de ani.

Prețul gramului de aur a crescut de la 440,1817 lei la 441,8413 lei, față de recordul de 463,3913 lei, atins miercurea trecută. Metalul galben s-a menținut sub recordul de 3.169,60 dolari/uncie, înregistrat în 3 aprilie, și se tranzacționa în culoarul 2.968,40 – 3.072,90 dolari/uncie.

În regiune, media monedei poloneze s-a întărit la 4,2818 zloți/euro. În schimb, cursul celei maghiare s-a depreciat la 408,63 forinți/euro.

Căderea prețul companiilor tehnologice americane a provocat deprecierea bitcoin la 74.617 – 77.892 dolari și a ethereum la 1.390 – 1.494 dolari.

Radu Georgescu

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

Simpozionul Internațional „Esențe Românești”, la Jucu, în Cluj. Participă și ministrul Educației

Publicat

david

Ministrul Educației, Daniel David, inspectorul Școlar General Cluj, Marinela Marc, precum și reprezentanți ai Mitropoliei și invitați din Republica Moldova vor participa la Simpozionul Internațional „Esențe Românești” ce se va desfășura la Jucu, jud. Cluj, în 11 aprilie 2025.

„Comuna Jucu va găzdui, în data de 11 aprilie 2025, cea de-a IV-a ediție a Simpozionului Internațional „Esențe Românești”, eveniment dedicat memoriei lui George Barițiu, fiu al satului Jucu de Jos și figură emblematică a renașterii culturale românești. Tema ediției din acest an, „Educația ca factor de coeziune culturală și inovație socială: Perspective interdisciplinare”, deschide un dialog amplu despre rolul educației în construirea unor comunități incluzive, responsabile și ancorate în valorile naționale.

Simpozionul Internațional „Esențe Românești”, la Jucu, în Cluj. Participă și ministrul Educației

Evenimentul este organizat de Școala Gimnazială „George Barițiu” Jucu de Sus, în parteneriat cu Primăria și Consiliul Local Jucu, și este înscris în CPEEJ Cluj 2025, domeniul multidisciplinar, poziția 68.

Personalități marcante din domeniul educației și vieții publice vor onora evenimentul cu prezența:

– Prof. univ. dr. psih. Daniel-Ovidiu David, Ministrul Educației și Cercetării;
– Inspector Școlar General Marinela Marc, ISJ Cluj;
– Inspector Școlar General Adjunct, prof. Anca Hodorogea;
– Pr. Consilier Cultural Cornel Coprean, cu mesajul ÎPS ANDREI, Mitropolitul Clujului, Maramureșului și
Sălajului;
– Iana Morari, Șefa Direcției Educație, Tineret și Sport Edineț, Republica Moldova;
– Pr. Prof. univ. dr. Stelian Tofană, invitat special.

Participare extinsă la nivel național și internațional

La această ediție s-au înscris aproape 250 de cadre didactice, din care peste 120 de inspectori, directori și profesori au confirmat participarea fizică. Aceștia provin din județele Cluj, Bistrița-Năsăud, Alba, Mureș, București ș.a., dar și din Republica Moldova.

Pe 5 aprilie 2025, s-a desfășurat concursul interdisciplinar pentru elevii claselor a III-a și a IV-a, cu participarea a 45 de elevi, din mai multe școli din județul Cluj. La celelalte secțiuni (desene, colaje, afișe, postere, poezie, eseuri și fotografii), s-au înscris aproape 500 de elevi, reflectând interesul crescut pentru tematica simpozionului și promovarea valorilor educației prin exprimare artistică și scris creativ.

Educația – în centrul comunității

Lucrările se vor desfășura în trei locații:
– Școala Gimnazială „George Barițiu” – deschiderea oficială și evocarea lui George Barițiu;
– Așezământul social al Parohiei Ortodoxe Jucu de Jos – intervenții academice și sesiuni de comunicări;

– Căminul Cultural Jucu de Mijloc – prezentări de lucrări, festivitate de premiere și seară tradițională
românească.

Simpozionul „Esențe Românești” rămâne un reper de interdisciplinaritate, dialog cultural și valorizare a identității naționale, punând educația în centrul unei comunități unite prin valori și colaborare”, se arată în comunicat.

Citește mai departe

EDUCATIE

Elevii și studenții clujeni din familii cu venituri reduse primesc ”ajutor pentru calculator”. Care sunt condițiile

Publicat

De

Bani pentru calculator pentru elevi și studenți din Cluj

Programul Euro200, care prevede acordarea unui ajutor financiar pentru achiziția de calculatoare, se derulează și în 2025, anunță reprezentanții Ministerului Educației.

Ajutorul financiar care se acordă pentru achiziția unui calculator reprezintă echivalentul în lei a 200 de euro.

Elevii și studenții clujeni beneficiază și în acest an de ajutor pentru achiziția de calculatoare

Beneficiari ai acestui program sunt elevii şi studenţii din învăţământul de stat sau particular acreditat, în vârstă de până la 26 de ani, care provin din familii cu un venit brut lunar de maximum 500 lei pe membru de familie. Ca noutate, venitul brut lunar pe membru de familie s-a majorat de la 250 de lei anul trecut, la 500 de lei.

Potrivit unui calendar anunțat de Ministerul Educației, depunerea cererilor și documentelor necesare se poate face până în 16 mai. De asemenea, anchetele sociale și evaluarea cererilor se va face pînă în data de 6 iunie, iar lista beneficiarilor va fi publicată în data de 20 iunie. Vor putea fi depuse și contestații între 1 și 4 iulie, iar lista finală se va afișa în data de 25 iulie.

Foto: pixabay.com

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

LOCUINȚE sociale pentru vârstnicii din Pata Rât, printr-un program al Primăriei Cluj, finanțat EXCLUSIV de la bugetul local

Publicat

romi

Primăria Cluj oferă locuințe sociale pentru vârstnicii din Pata Rât prin programul INFIELD, finanțat exclusiv de la bugetul local.

„În ședința Consiliului Local din 7 aprilie a fost supusă votului și aprobată ultima etapă din proiectul INFIELD prin care Primăria municipiului oferă locuințe pentru vârstnicii din Pata Rât.

Acest program, finanțat integral de la bugetul local, este o premieră la nivel național prin faptul că este dedicat vârstnicilor de etnie romă.

romi

LOCUINȚE sociale pentru vârstnicii din Pata Rât, printr-un program al Primăriei Cluj, finanțat EXCLUSIV de la bugetul local

Astfel, Primăria a achiziționat de pe piața liberă 5 locuințe pentru a reloca 2 cupluri de seniori și 3 persoane vârstnice singure care la acest moment locuiesc în condiții de segregare. Alături de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj a fost inițiată o selecție prin care să fie alocate aceste locuințe pe criterii precum: vârstă, vechimea în muncă, starea de sănătate, situația familială, gradul de dizabilitate și alte criterii conform practicilor europene în acest sector.

romi

romi

romi

„Până în prezent, în total, au fost achiziționate 110 locuințe”

După relocarea cetățenilor, aceste persoane vor primi în continuare suport administrativ, psiho-social, vor avea acces la întâlniri de grup și alte resurse necesare pentru integrarea lor în comunitate – prin proiectul PASSUS cu finanțare de la Primăria Cluj-Napoca.

Mai multe informații pot fi consultate în proiectul de HCL de pe site-ul Primăriei sau pe canalele de comunicare ale ADI ZMC.

romi

romi

Până în prezent, în total, au fost achiziționate 110 locuințe în scopul desegregării, prin proiecte cu fonduri norvegiene: 2 locuințe de necesitate – în caz de incendiu, violență domestică ș.a., iar 108 pentru familiile din Pata Rât. Actualmente, 502 persoane beneficiază de aceste locuințe”, se arată într-o postare pe pagina de Facebook a Primăriei Cluj.

Foto: arhivă proiecte norvegiene desfășurate de Primăria Cluj-Napoca în parteneriat cu ADI-ZMC

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate