Connect with us

EVENIMENT

Conflictul de la Teatrul de Păpuși Puck din Cluj-Napoca, tranșat de CNCD: Nu e vorba de discriminare

Publicat


teatrul puck

Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) s-a pronunțat într-un dosar privind un conflict la Teatrul de Păpuși Puck din Cluj-Napoca, care datează din anul 2020. Practic, conducerea Teatrului de Păpuși din Cluj-Napoca a fost acuzată de discrimare a secției maghiare a instituției.

CNCD a decis că nu sunt întrunite elementele constitutive ale unei fapte de discriminare după ce doi angajați ai secției maghiare au adus mai multe acuze conducerii instituției.

Conflictul de la Teatrul de Păpuși Puk din Cluj-Napoca, tranșat de CNCD: Nu e vorba de discriminare

Prin petiția depusă la CNCD, angajații au susținut că secţia maghiară a Teatrului de Păpuşi „Puck” a fost defavorizată față de secţia română şi „supusă unui tratament injust comparativ cu secţia română, fiind vorba, în special, despre un tratament diferențiat bazat pe criteriul protejat al apartenenței la o minoritate națională”.

Au fost aduse acuze privind modalitatea discriminatorie şi arbitrară de prelungire a contractelor de muncă și inclusiv de crearea unei atmosfere de intimidare în cadrul teatrului.

Reclamațiile au mai inclus și faptul că Biroul de Creaţie, Marketing, Relaţii Publice şi Programe al Teatrului de Păpuşi nu ar fi satisfăcut exigențele de marketing ale secției maghiare.

Reprezentanții Teatrului au susținut că plângerea are un alt motiv

În replică, reprezentanții Teatrului Puck au arătat că motivul demersului făcut de angajați la CNCD este de altă natură și anume faptul că instituția a refuzat că încheie un acord al cărui beneficiar ar fi fost Asociaţia „Apropo” şi activitatea artistică independentă a acesteia.

„Asociaţiile cu care a colaborat Teatrul de Păpuşi Puck, Esua, Prietenii lui Puck, au atras fonduri nerambursabile în principal pentru realizarea festivalurilor teatrului, festivaluri despre care nu se poate spune că au aparţinut sau că au fost în folosul secţiei române. Festivalurile cuprind activitatea ambelor secţii, fiind organizate în beneficiul publicului spectator.

Asociaţia Puppet Media a atras fonduri pentru realizarea monografiei, regizor maghiar, personalitate marcantă din istoria teatrului de păpuşi. (20.000 lei, în anul 2018).

De asemenea tot prin asociaţia Puppet Media s-a obţinut finanţare pentru realizarea monografiei Puck 70, ediţie bilingvă, care de asemenea nu poate fi atribuită doar uneia dintre secţii (50.000 lei în 2020).

Tot prin Asociaţia Puppet Media s-a obţinut o finanţare de la Departamentul de Relaţii Internaţionale şi Integrare Europeană pentru organizarea întâlnirii păpuşarilor maghiari, în cadrul Festivalului internaţional Puck 2019 – 60.000 lei.

Pe de altă parte, colaborările cu Asociaţiile Apropo şi Simeon s-au concentrat în principal pe producţia de spectacole pentru secţia maghiară a Teatrului Puck”, se arăta în apărarea instituției.

Astfel, în ianuarie 2020, s-a înregistrat de la Asociaţia Apropo (condusă la acea vreme de Jenő Urmánczi, actor în cadrul secției maghiare a instituției) o solicitare de a încheia un parteneriat, în baza unui act de finanţare obţinută de la fundaţie BGA.

„Reprezentanţii asociaţiei au refuzat să pună la dispoziţie contractul de finanţare. Acest refuz, coroborat cu suspiciunea deja existentă cu privire la intenţia reală legată de distribuirea finanţării, a făcut ca forul decizional al Teatrului de Păpuşi „Puck” să refuze încheierea contractului de parteneriat, fără o comunicare transparentă a actului de finanţare.

Documentul de finanţare a fost comunicat după mai multe luni de la prima solicitare. Or, în condiţiile în care finanţarea obţinută a fost pentru a sprijini activitateamTeatrului de Păpuşi Puck, este evident că singurul în măsură să decidă care sunt nevoile Teatrului de Păpuşi Puck este acesta din urmă.

Un refuz înregistrat din partea Asociaţiei nu face decât să confirme faptul că interesul real este altul, unul particular al membrilor acestora care doreau cheltuirea fondurilor pentru propria activitate artistică independentă, sub paravanul Teatrului de Păpuşi „Puck” şi în defavoarea instituţiei noastre”, au mai arătat la acea vreme oficialii Teatrului de Păpuși „Puck” din Cluj-Napoca, care au mai precizat că activitatea asociaţiei este una concurentă teatrului.

În ceea ce privește acuzațiile privind marketingul defectuos, conducerea teatrului a precizat că afişele sunt bilingve, chiar şi titlurile spectacolelor secţiei romane fiind traduse în limba maghiara; invitaţiile la diferite evenimente sunt bilingve, sau chiar tipărite exclusiv în limba maghiară, invitaţiile pentru spectacolele stagiunii sunt tipărite atât în limba română, cât și exclusiv în limba maghiară.

Hotărârea CNCD poate fi atacată la instanța de contecios administrativ.

Acuze și din partea fostului director, care a făcut și greva foamei

Acuzele au fost aduse când director al Teatrului de Păpuși Puck era actorul și regizorul Emanuel Petran. Acesta nu mai este manager după încheierea celui de-al doilea mandat, în data de 31 mai 2021.

Un an mai târziu, în mai 2022, Emanuel Petran a intrat în greva foamei, în Piața Unirii din Cluj-Napoca, acuzând că și-a pierdut postul de director în urma unei evaluări și din cauza scandalurilor și plângerilor, iar acest lucru s-ar fi făcut la presiunea UDMR.

Citește și: Fostul manager al Teatrului de Păpuși ”Puck” Cluj-Napoca intră în GREVA FOAMEI. Care sunt motivele

Petran a precizat atunci că miza reală a „îndepărtării” din funcție a fost controlul banilor veniți din fondurile Bethlen Gabor, Ungaria, a cărui beneficiar era Teatrul de Păpuși Puck, secția maghiară, nu persoanele fizice care au pornit scandalurile, sprijinite de către UDMR și președintele său, deputatul Csoma Botond”.

Foto: Google Maps

 




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate