EVENIMENT
Cod GALBEN de vânt în zona montană din Cluj și din alte 10 judeţe, până joi seara
Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a emis, marţi, o atenţionare meteo Cod galben de intensificări de vânt valabilă până joi seara în Munţii Apuseni şi în nordul şi centrul Carpaţilor Orientali.
Potrivit meteorologilor, în intervalul 7 ianuarie, ora 20:00 – 9 ianuarie, ora 20:00, la altitudini în general de peste 1.700 de metri, în Munţii Apuseni, dar şi în nordul şi în centrul Carpaţilor Orientali, vor fi perioade cu rafale de 90 – 120 km/h.
Cod GALBEN de vânt în zona montană din Cluj și din alte 10 judeţe, până joi seara
Judeţele avertizate sunt: Hunedoara (jumătatea de nord), Alba (jumătatea de vest), Cluj (sud-vest), Bihor (sud şi est), Arad (sud), Maramureş (vest, sud şi est), Bistriţa-Năsăud (jumătatea de est), Mureş (nord-est), Suceava (jumătatea de vest), Neamţ (jumătatea de vest), Harghita.
De asemenea, ANM a emis, marţi dimineaţa, o informare meteo de intensificări ale vântului şi precipitaţii predominant sub formă de ploaie, moderate cantitativ, ce vizează zonele montane, dar şi zona joasă din Banat şi Crişana.
Potrivit meteorologilor, în perioada 7 ianuarie, ora 10:00 – 10 ianuarie, ora 10:00, local şi temporar, vântul va avea intensificări la munte, cu viteze la rafală de 50 – 80 km/h, precum şi în zona joasă din Banat şi Crişana, unde rafalele vor fi în general de 40 – 50 km/h.
În noaptea de marţi spre miercuri (7/8 ianuarie) în Munţii Apuseni şi în nordul Carpaţilor Orientali vor fi precipitaţii moderate cantitativ (10 – 15 l/mp), predominant sub formă de ploaie, ce vor favoriza topirea stratului de zăpadă.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
VIDEO. Polițiștii clujeni, PROTEST în stradă. Nu mai primesc sporuri: Ne întoarcem în comunism
Aproape 100 de polițiști clujeni au ieșit în stradă să protesteze, nemulțumiți de faptul că Ordonanța trenuleț îi lasă fără sporurile pentru zilele lucrate în weekend și sărbătorile legale. Protestul a avut loc în fața Secției 4 de Poliție de pe strada Bucium.
Polițiștii pregătesc proteste mai ample, dacă drepturile căștigate legal nu le vor fi respectate.
Polițiștii clujeni, PROTEST în stradă. Nu mai primesc sporuri: Ne întoarcem în comunism
Aproape 100 de polițiști au ieșit la protest, cu pancarte pe care scria “Dreptate pentru noi, că muncim pentru voi”, “Cât credeți că mai rezistăm?”, “Nu mai umiliți polițiștii operativi” sau “Vrem salarizare, nu discriminare”.
Oamenii legii spun că pierd și până la 2.000 de lei la salariu și au familii de hrănit și rate la bănci de plătit.
“Polițiștii din cadrul IPJ Cluj sunt nemulțumiți de faptul că Ordonanța trenuleț privește neacordarea sprorurilor pentru zilele de weekend și sărbători legale lucrate. Nici munca suplimentară nu va mai fi plătită decât în cazuri speciale.
Vrem să solicităm sprijinul conducerii IPJ Cluj să se reglementeze acest aspect, iar polițiștii să fie plătiți corepunzător”, a declarat Andrei Bruchental, liderul de sindicat Europol Cluj.
Polițiștii pierd sume importante de bani
Andrei Bruchental spune că polițiștilor li se cere cel mai mult și au cele mai multe restricții.
“Cea mai mare bază se pune pe polițiștii care intervin la evenimente. Lucrăm în trei schimburi, în weekend și de sărbătorile legale, ni se cere tot mai mult și banii sunt tot mai puțini. O muncă gratuită înseamnă că ne întoarcem la comunism.
S-a ajuns să fie mai rău ca în 2008. Atunci, un polițist avea un salariu de 3,6 ori mai mare ca cel minim pe ecomomie, acum este de 1,3 ori mai mare. Ajungem să cerem bani împrumut. Toată lumea are rate, datorii… Noi vrem să ne desfășurăm activitatea cu demnitate, să nu fim influențați de unul sau de altul”, a mai spus liderul de sindicat.
Polițiștii vor continua protestele
Lorand Varga, agent șef principal spune că el va pierde peste 1.000 de lei pe lună, din cauza ordonanței Guvernului.
“Din acest motiv suntem nemultiumiți, solicitam să ni se plătească aceste drepturi. Vom respecta planificările, dar vom protesta, pașnic, încercând ne menținem aceleasi drepturi ca pănă acum”, a spus acesta.
Adrian Măruță, inspector de poliție, spune și el că polițiștii nu cer nicio mărire de salariu sau alte drepturi fa’ă de cele care le sunt conferite prin lege.
“Tragem un semnal de alarmă conducerii IPJ Cluj pentru polițiștii care lucrează în domeniul operativ. Au nevoie de drepturile lor, adică de plata acestor ore suplimentare la un grad de 75%”, a declarat acesta.
Conducerea IPJ Cluj a transmis că nu se mai primesc sporuri
Agentul principal de poliție, Raț Dan a declarat miercuri faptul că șefii IPJ Cluj au transmis că nu se va mai acorda acest drept.
“Aceste drepturi le-am primit în 2015 și după 10 ani am ajuns în situația de a ni se tăia. Oricum nu suntem plătiți 100%”, a spus el.
Polițiștii au începtul să scandeze “Muncim pe datorie, pe aproape minimul de econoimie” și să fluiere.
Ei spun că vor continua protestele și că cer doar drepturile care li se cuvin.
Polițiștii vor primi… zile libere
Andrei Bruchental, liderul de sindicat Europol Cluj, a discutat în timpul protestului cu conducerea IPJ Cluj, care a reiterat faptul că polițiștii nu vor fi recompensați cu bani, decât în anumite cazuri.
“Nu se vor plăti sâmbetele, duminicle și zilele libere legale, conform Codului Muncii, doar vor fi compensate cu timp liber corespunzător. Daca nu se vor putea compensa cu timp liber în 90 de zile, se va acorda un procent de 75% din salariu.
Asta in condițiile în care șefii care întocmesc planificarea au obligația să acorde zile libere în 60 de zile. Deci este o legislație peste alta. În cele din urmă, polițiștii, pentru timpul pe care îl vor petrece departe de familie, pentru liniștea cetățenilor, vor fi compensați cu timp liber în zile în care poate nici nu au nevoie. Nu știm de ce își doresc cei care decid ca polițistii să fie prost plătiți. De ce anumiți infractori o duc bine în tara asta, și polițiștii să fie săraci sau să nu se poată descurca de pe o zi pe alta, să nu-și permită să-și cumpere un apartament la Cluj-Napoca sau să-l plătească și după ce ies la pensie”, a declarat liderul de sindicat.
Acesta a atrsa atenție că este vorba de un bulgăre mic, care se va face tot mai mare. Liderul sindical speră să nu se ajungă, din nou, la situația din 2008 când au fost cazuri de suicid în rândul polițiștilor sau demisii.
“Nu vrem să se ajungă acolo, de aceea am venit să solicitam sprijinul IPJ Cluj să susțină polițiștii în acest demers. Vrem doar să se respecte drepturile prevăzute de lege”, a declarat Andrei Bruchental.
ADMINISTRAȚIE
„Liniuțe”, gălăgie și mizerie în parcarea Sălii Polivalente din Cluj-Napoca: „Plătim abonament, primim haos”
Un clujean a reclamat, pe platforma MyCluj a Primăriei, situația haotică din parcarea Sălii Polivalente, unde, potrivit acestuia, în fiecare seară au loc curse ilegale de mașini, gălăgie și se lasă mizerie.
Clujeanul, posesor al unui abonament pentru această parcare, și-a exprimat nemulțumirea legată de lipsa de reacție din partea autorităților.
„Vă rugăm insistent să luați măsuri pentru parcarea de la Sala Polivalentă în legătură cu ceea ce se întâmplă seară de seară cu liniuțe în interiorul parcării, gălăgie și o mizerie de nedescris lăsată în urmă.
„Plătim abonament, primim haos și mizerie”
Acesta mai subliniază că astfel de situații sunt inadmisibile într-un oraș european în 2025.
„Plătim abonament să ne știm mașinile în siguranță și primim în schimb haos și mizerie în fiecare noapte. Este inadmisibil așa ceva într-un oras cu pretenții de oraș european în 2025”, a mai spus acesta.
Sesizarea include și fotografii care ilustrează mizeria din parcare. Clujeanul a solicitat autorităților locale să intervină prompt pentru a rezolva aceste probleme și a asigura siguranța spațiului. Reclamația figurează momentan ca fiind „în lucru” pe platforma Primăriei.
Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit noaptea trecută la un accident rutier petrecut pe strada Horea.
Solicitarea a venit în jurul orei 02.30, iar la fața locului s-a deplasat o autospecială cu modul de descarcerare. În accident au fost implicate patru autoturisme, dintre care trei parcate. Nu au existat victime încarcerate, iar un bărbat de 18 ani a fost preluat de către echipajul SAJ în vederea transportului la spital.
UPDATE
Potrivit polițiștilor, în urma primelor cercetări a rezultat că un tânăr de 20 de ani, din comuna Frata, care circula cu autoturismul dinspre strada Horea înspre strada Regele Ferdinad, ar fi pierdut controlul asupra direcției de mers, părăsind partea carosabilă.
Acesta a intrat apoi în coliziune cu un autovehicul parcat pe partea dreaptă a sensului de deplasare, care, la rândul său, a fost proiectat în alte două autovehicule parcate.
În urma evenimentului, a rezultat rănirea unui tânăr de 18 ani, pasager în autovehicul, Acesta a fost fost transportat la spital pentru îngrijiri medicale.
La testarea cu aparatul etilotest a rezultat o alcoolemie de 0,52 mg/l alcool pur în aerul expirat.
Cercetările sunt continuate pentru stabilirea tuturor împrejurărilor producerii accidentului și pentru luarea măsurilor legale.
Piața auto este foarte sensibilă la mișcările economice globale, la schimbarea situațiilor politice și la înăsprirea reglementărilor privind emisiile de CO2. Sunt ani în care se înregistrează o poftă ridicată de cumpărare și ani în care cumpărătorii sunt obligați să-și modifice drastic obiceiurile. Din fericire, anumite tendințe ne permit în momentul de față să prezicem viitorul. Ce schimbări se vor produce în piața auto în 2025 și ce ar trebui să știe cei care intenționează să cumpere un vehicul?
Un deficit de mașini vechi de 3-4 ani
Criza globală a semiconductoarelor poate părea de domeniul trecutului, dar efectele ei asupra pieței auto sunt încă resimțite. Întreruperile din lanțul de aprovizionare din 2021-2022 au redus semnificativ producția de mașini noi la nivel mondial.
Schimbările pe piața AUTO în 2025 și ce înseamnă pentru cumpărători
„Fluctuațiile de pe piața de mașini noi au un impact direct asupra segmentului de mașini second hand. În prezent există o lipsă vizibilă de vehicule produse în 2021-2022, iar această problemă va persista. Pur și simplu nu vor fi destule variante de mașini în categoria de vârstă de 3 până la 4 ani”, spune Matas Buzelis, expertul auto al companiei de date auto carVertical.
Ratele mai mici ale dobânzilor vor stimula vânzările de mașini
Atât piața mașinilor noi cât și cea a celor rulate au fost puternic afectate de inflație și de creșterea ratelor dobânzilor. Mulți șoferi au optat pentru mașini mai ieftine sau și-au amânat achizițiile pentru vremuri mai bune.
În prezent, odată cu stabilizarea ratelor dobânzilor în 2024, se preconizează că piața auto va crește în 2025. Pe măsură ce ratele scad, mașinile devin mai accesibile influențând semnificativ comportamentul cumpărătorilor. Șoferii care au strâns cureaua în ultimii ani vor fi probabil mult mai activi pe piață în anul viitor.
Piața mașinilor electrice va crește ușor
O infrastructură de încărcare subdezvoltată plus costurile ridicate de achiziție încetinesc creșterea pieței EV. Deși unii șoferi ar dori să-și cumpere o mașină electrică, ei sunt descurajați de prețurile mai mari de achiziție în comparație cu modele similare pe diesel sau benzină. În majoritatea țărilor, lipsa stațiilor de încărcare înseamnă că vehiculele electrice sunt alese în principal de cei care le pot încărca acasă.
„Cererea de vehicule electrice rulate ar putea fi afectată semnificativ și de popularitatea în creștere în Europa a mașinilor electrice chinezești ieftine. Cu toate acestea, nu este clar dacă șoferii vor opta în număr mare pentru aceste modele, având în vedere incertitudinea privind fiabilitatea și posibilitatea întreținerii post-vânzare. Mulți cumpărători probabil vor alege în continuare mărcile consacrate”, explică Buzelis.
Mașinile diesel nu se vor ieftini în Europa de Est
Mașinile diesel domină de mult timp piața vest-europeană, dar domnia lor se apropie de sfârșit. Cumpărătorii aleg din ce în ce mai des mașini hibride și pe benzină, în timp ce reglementările mai stricte privind emisiile scot vehiculele diesel de pe piață. Scăderea producției de mașini diesel noi în Europa de Vest afectează oferta de vehicule la mâna a doua din Europa de Est.
Datorită acestei oferte limitate, mașinile diesel vechi de 1 până la 5 ani vor rămâne probabil la mare căutare în Europa de Est, încetinindu-le semnificativ deprecierea.
Un an de încercări și necazuri pentru producătorii europeni de mașini
Din 2025, UE a redus nivelul permis al emisiilor de CO₂ pentru mașini de la 116 grame pe kilometru la 94 de grame. Dacă producătorii nu se conformează, se vor confrunta cu amenzi uriașe pentru fiecare vehicul vândut.
„Pe măsură ce UE înăsprește reglementările privind emisiile, marii producători se luptă să supraviețuiască. Cumpărătorii sunt reticenți în a trece la vehiculele electrice și popularitatea în creștere a mărcilor chinezești de mașini reprezintă o altă amenințare”, spune Buzelis.
Vânzările scăzute de vehicule electrice și neîncrederea consumatorilor creează provocări pentru întreaga piață auto. Austria, Bulgaria, Polonia, România, Slovacia, Republica Cehă și Italia și-au exprimat deja îngrijorarea cu privire la regulile mai stricte privind emisiile, cerând UE să le amâne, argumentând că amenzile vor dăuna atât producătorilor cât și economiilor naționale.
„Producătorii de mașini europeni sunt nevoiți să ofere vehicule care au o cerere slabă. În plus, mașinile noi devin din ce în ce mai scumpe, ceea ce în mod firesc încetinește vânzările și compromite încercările nereușite ale producătorilor de a menține forța de muncă. Ar trebui să se producă o minune în industrie anul viitor pentru a evita criza care pare a fi inevitabilă. Europa trebuie să acționeze acum sau să suporte consecințele reglementărilor stricte și să ajungă să urmărească cum concurența din China lasă în urmă industria de pe bătrânul continent”, sugerează expertul pe piața auto second hand.