Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Clujul pentru toţi. CTP, transportul în comună. Când Clujul se pretinde oraş smart. Părerea specialiştilor

Publicat


Nu, nu e o greşeală în titlu. Transport în comun, însă ca într-o comună, în timp ce Clujul se cere a fi cel mai deştept oraş, măcar din ţară. Atât de deştept încât, de exemplu, săptămâna trecută a răzuit bordurile cu flexul, ca să încapă tramvaiele nou achiziţionate! Vorba aia: Unde eşti tu, Ţepeş, doamne… Başca faptul că populaţia Clujului reclamă că sunt gălăgioase. Dar directorul Companiei de Transport Public, Liviu Neag, nu aude nici zgomotul tramvaielor, nici plângerile clujenilor, poate şi pentru că tot bate pe picior sub cetera Ansamblului Folcloric “Dor Transilvan”, pe care îl conduce. Da, şi nouă ne este dor. De normalitate.

vezi şi:

CTP „a luat” bordurile la polizor. Noile tramvaie achiziționate de Primăria Cluj sunt mai mari și mai gălăgioase decât ar fi trebuit

Transport în comun – CTP. Observaţiile specialiştilor

Clujul Civic conţine o analiza legată de transportul public din Cluj.  CTP este o companie nemodernizată şi care oferă servicii deficitare, în pofida faptului că locuitorii urbei noastre par foarte satisfăcuţi de serviciile sale.

  • Cartierele “noi”, precum Borhanci, Europa etc. sunt deservite cu o frecvenţă mai rară decât chiar a comunelor înconjurătoare oraşului.
  • Nu exista transport public de noapte. Deşi orasul nostru este recunoscut pentru viaţa de noapte mai animată decât în majoritatea oraşelor României, la Cluj există o singură linie, 25N, cu o frecvenţă de 30 de minute şi doar până la ora 1, care oricum de la începutul stării de urgenţă s-a suspendat şi nici acum nu este reluată.
  • Comunicarea cu comunitatea este aproape inexistentă. Anul trecut locuitorii din Chinteni au prezentat o listă cu 200 de semnături ale unor persoane care şi-ar dori să folosească transportul public dacă frecvenţele ar fi imbunătăţite. Răspunsul directorului CTP a fost: “Puteţi garanta că aceste 200 de persoane îşi vor face abonament?” Evident, frecvenţele îmbunătăţite nu au mai venit niciodată.

Răboj în loc de internet

  • CTP nu are o pagină pe Facebook, sau un call center, cum au oraşe mai sărace decât Clujul, precum Chişinău.
  • CTP nu a pus la dizpoziţia angajaţilor săi uniforme de lucru şi nici măcar la punctul din Piaţa Ştefan Cel Mare nu vei găsi pe cineva care să vorbească o boabă în engleză.
  • CTP nu are nicio idee cum să maximizeze eficienţa spaţiilor deţinute, să existe InfoCenter unde să găseşti o hartă cu o linie sau cu întreaga reţea, detalii despre abonamente şi chiar detalii despre angajare. Eventual, şi în engleză pentru turişti şi rezidenţi străini. Spaţiile arată ca-n „Bangladesh”.
  • CTP nu are o structura modernă de management. Totul se face exact ca acum 30 de ani. Din păcate, şi resursa umană pare a fi într-o anumită măsură depăşită de tehnologiile moderne şi venită din evul mediu. Un exemplu e recenta licitaţie pentru extinderea reţelei: în loc ca proiectul să se fi făcut în AutoCAD, a fost făcut cu creionul şi liniarul. În 2020.

Şoferul şef, primarul

  • Strategia de extindere a liniilor de troleibuz pare a veni direct din 1989. Se electrifică linii cu frecvenţe scăzute, precum 48L spre Emerson, unde circulă maximum 3 troleibuze pe oră şi nu la toate orele. În acelaşi timp, recomandările din Planul de Mobilitate Urbană, document realizat pe bani mulţi de specialişti sunt ignorate cu desăvârşire. Precum transformarea liniei 35 în troleibuz, mai ales ţinând cont de caracteristicile tehnice (cuplu maxim din prima clipă) ale motoarelor electrice.
  • Strategia de extindere a transportului public, în general, pare a fi total lipsită de imaginaţie şi nu ţine cont de dinamica dezvoltării oraşului.
  • Cu toate că părinţi şi profesori au cerut insistent să se cumpere autobuze şi microbuze electrice pentru elevi, în scop educativ eologic şi pentru imaginea viitorului Cluj, incredibil, chiar acum CTP a anunţat că vor continua să cumpere diesele, pe motorină şi poluante.
  • Conducerea ne-a explicat însă că ei aparţin de Primărie şi că primarul decide totul, ei doar execută, nu propun strategii… Neoficial, vorba este că “dacă zice primarul să circule de mâine cu spatele toate autobuzele, asta le ordonăm şoferilor să facă”.

(vezi detalii la :  https://drive.google.com/file/d/1NowjBPNelPR7uh_T2EcZdTizMAnpMpMj/view )

Proiectul „Clujul pentru toţi”

*Consiliul Civic Local (CCL) Cluj-Napoca şi redacţia www.cluj24.ro au lansat proiectul „Clujul pentru toţi”. Este vorba de un demers civic, fără influenţe  politice. Scopul proiectului esta ca, alături de clujeni, să-i determinăm pe candidaţii la funcţia de primar şi la posturile de consilieri locali să-şi asume proiecte importante pentru oraş. Proiectele sunt propuse de specialişti în domeniile respective, dar şi de populaţie.

*Consiliul Civic Local Cluj-Napoca este o organizaţie civică şi apolitică fondată în 2004 de către Cluburile Lions şi 38 de ONG-uri. În prezent, această iniţiativă civică este susţinută de 50 de ONG-uri.

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ADMINISTRAȚIE

Aproape 2000 de autorizații de construire pentru clădiri rezidențiale, emise în 2020 la Cluj. Mai multe ca în 2019

Publicat

Aproape 1900 de autorizații de construire pentru clădiri rezidențiale au fost eliberate în primele 11 luni ale anului 2020 în județul Cluj, doar în luna noiembrie fiind acordate 135 de autorizații pentru acest tip de clădire. Numărul autorizațiilor eliberate a crescut față de aceeași perioadă a anului precedent.

Conform datelor emise de Direcția Județeană de Statistică Cluj, în noiembrie 2020 au fost eliberate 135 de autorizații de construire pentru clădiri de tip rezidențial, cu 15 mai multe față de aceeași lună a anului 2019 și cu 45 mai puține față de octombrie 2020.

Cele mai multe autorizații, eliberate în mediul rural

În perioada ianuarie-noiembrie 2020 au fost eliberate 1878 de autorizații, cu peste 300 mai multe față de aceeași perioadă a anului 2019.

În mediul rural au fost eliberate mai multe autorizații de construire comparativ cu cel urban, diferența fiind una considerabilă.

Conform datelor statistice, cele mai multe autorizații din anul 2020 au fost acordate în luna septembrie, atunci când s-au eliberat nu mai puțin de 236 de autorizații de construire, număr care nu a mai fost atins în niciuna dintre lunile anului 2019.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Salariile angajaților Consiliului Județean Cluj au fost plafonate la nivelul anului trecut

Publicat

Consiliul Județean Cluj a decis vineri plafonarea salariilor de bază ale angajaților la nivelul celor din luna decembrie 2020. PSD s-a opus acestui proiect de hotărâre cu toate că sindicatele reprezentative și-au exprimat acordul de principiu.

Decizia a fost adoptată întrucât, începând cu 13 ianuarie 2021, salariul de bază minim brut pe ţară garantat se stabileşte, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la suma de 2300 lei lunar, lucru care însemna unele majorări. Guvernul a oferit însă autorităților locale posibilitatea creșterii salariale.

Potrivit vicepreședintelui Consiliului Județean Cluj, la nivelul instituției se așteaptă un an cu încasări mai modeste la buget.

PSD a reclamat urgența cu care a fost dezbătut acest subiect sensibil, precum și faptul că sindicatele nu au fost consultate cu adevărat.

Alexandru Cordoș, liderul de grup al consilierilor județeni social-democrați, consideră că pot fi găsite alte alternative pentru evitarea plafonărilor salariale. Tratativele purtate cu sindicatele au fost de asemenea contestate.

Simulare de consultări cu sindicaliștii?

„Nu dorim să politizăm. Dacă aș fi încurajat, ați fi avut în fața instituției cel puțin 100 de oameni care ar fi protestat împotriva acestei decizii. Există și alte puncte de vedere. Sindicaliștii spun că nu au fost consultați, ci doar li s-a prezentat o hârtie”, a declarat Cordoș.

Consilierul județean Horea Chirteș (PSD) este de părere că oricum aceste creșteri salariale nu acopereau majorările facturilor la utilități și acuză Guvernul că nu a protejat mai bine cetățenii în fața scumpirilor.

De cealaltă parte, liberalul Cristian Haiduc consideră că în austeritate trebuie să fie asigurate salariile tuturor. ”În economia reală multe firme și-au închis activitatea și au lăsat angajații fără loc de muncă, alte firme așteaptă investiții de la Consiliul Județean. Trebuie să fim solidari toți când situația e grea, iar când e bine, salariile pot crește. E bine că nu reducem personalul”.

USR a încurajat de asemenea plafonarea salariilor – proiect care ar reprezenta ”o normalitate”, iar consilierul județean Marinela Marc a acuzat PSD-ul de populism ieftin atâta timp cât sindicatele și-au exprimat acordul.

În vederea elaborării proiectului de hotărâre a fost trimisă o adresă către Sindicatul Liber ”Transilvania” și Sindicatul AD-PAT din cadrul Consiliului Județean Cluj, respectiv Sindicatului „Speranța” și Sindicatului ”Unirea” din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj. Sindicatele și-au exprimat în principiu acordul cu privire la menținerea salariilor la nivelul lunii decembrie.

Avocatul Laura Chiorean precizează că astfel de decizii, care privesc viața oamenilor, trebuie să fie dezbătute cu adevărat, nu în procedură de urgență. ”Nu am certitudinea că situațiile prezentate nu sunt pur formale. Nu am certitudinea că poziția exprimată de sindicate reprezintă poziția lor adevărată. Poate că pe viitor vom avea dezbateri, nu doar o hârtie semnată de cineva”.

Proiectul a fost adoptat cu 24 de voturi „pentru”, un vot împotrivă și 2 abțineri.

Marius Mureșan

Citește mai departe

ACTUALITATE

Consiliul Județean Cluj a finanțat achiziționarea a 11 echipamente medicale pentru Institutul Inimii

Publicat

Consiliul Județean Cluj a decontat achiziția a 11 aparaturi și echipamente medicale pentru Institutul Inimii „Niculae Stăncioiu” din Cluj-Napoca, unitate sanitară aflată în subordinea Ministerului Sănătății.

Valoarea noilor dotări este de 300.000 de lei. Banii special alocați în acest scop din bugetul propriu al Consiliului Județean Cluj au fost utilizați pentru dotarea cu un aparat pentru sigilarea instrumentarului în vederea sterilizării cu imprimantă încorporată, precum și cu cinci ansambluri pat cu accesorii.

De asemenea, din bugetul alocat de forul administrativ județean au mai fost achiziționate o consolă pentru litotripsie intravasculară, un injectomat compatibil cu RMN și trei dulapuri de transport.

Citește mai departe

ACTUALITATE

Deputatul AUR de Cluj, Alin Coleșa, acuză Primăria că pregătește o nouă mutilare urbanistică în Hasdeu

Publicat

De

Primăria Cluj-Napoca este pe care să facă o nouă mutilare urbanistică și să blocheze o altă zonă importantă din oraș, susține deputatul AUR de Cluj, Alin Coleșa.

Acesta s-a referit la anunțul Primăriei Cluj-Napoca privind consultarea publică referitoare la proiectul de Hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal (PUZ) dezvoltare complex studențesc „Hașdeu”.

”Consider că este inoportună avizarea favorabilă a proiectul de Hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal dezvoltare complex studențesc Hașdeu, str. B.P. Hașdeu nr. 11,23,25,45,53,69 din mai multe motive”, a spus Coleșa.

  1. Zona studiată prin PUZ-ul în discuție nu a făcut obiectul unui studiu de modelare matematică a traficului auto care ar fi generat în urma implementării acestui PUZ.

Lipsa unui asemenea model matematic face foarte probabilă crearea unei zone urbane total nefuncționale, blocate, deoarece zona respectivă deja se află într-un dezechilibru major din acest punct de vedere.

Această situație o întâlnim deja, din păcate, în multe alte proiecte urbaniste avizate de Primăria Cluj-Napoca.

Modelul de simulare a traficului auto ar trebui sa aibă în vedere mai mulți parametrii dintre care amintim:

– zona de trafic

– trama stradala

– recensămintele de circulație rutieră

– măsurătorile automate a traficului rutier pe rețeaua stradală

– date privind dezvoltarea socio-economică a teritoriului datorită creșterii mari a CUT-ului zonei studiate

Nu s-a evaluat impactul asupra mediului

  1. Zona studiată prin PUZ-ul în discuție nu a făcut obiectul unui studiu de evaluare a impactului asupra mediului și asupra sănătății populației din zona studiată.

În cadrul unui astfel de studiu ar trebui să se elaboreze cel puțin 2 modele și anume:

– model de determinare a scăderii generației de oxigen

– modelul de determinare a consumului de combustibil

– modelul emisiilor poluante

Tăierile de arbori seculari de talie mare și/sau de o mare valoare dendrologică (tisa, stejar roșu) care se vor face prin aplicarea PUZ-ului în discuție vor genera un dezechilibru ecologic, care va fi un factor negativ foarte important asupra sănătății populației din zonă.

Faptul că se vor planta alți arbori la distanță de arborii de talie mare care vor fi tăiați nu va fi un factor major de îmbunătățire/remediere a dezechilibrului ecologic creat.

Nu este studiu de însorire

  1. Lipsa unui studiu de însorire prin care să fie analizat modul în care iluminarea naturală a clădirilor existente vor afectate de viitorul cămin și de etajarea celor existente.

Distanțarea căminului studențesc proiectat față de clădirile deja existente este inacceptabil de mică. Distanța va fi foarte mică, de 10 m, atât față de clădirea bisericii, dar și față de celelalte clădiri de locuit.

Cămin studențesc la 10 m de biserică

  1. Lipsa unui studiu de siguranță împotriva incendiilor, de impact structural și social generat de amplasarea unui cămin studențesc la 10 m de o biserică de lemn, cu clopotniță.

Oportunitatea existenței bisericii în acest campus studențesc este dovedită prin activitatea duhovnicească și socială efectuată peste 15 ani. În plus, amprenta la sol a clădirii bisericii este foarte mică, minimală (aprox 70mp).

Amplasarea unei clădiri de locuit la o distanță de doar 10 m de o biserică din lemn creează un factor de risc foarte mare și inutil.

Datorită distanței foarte mici, cu siguranță clopotul bisericii va deranja viitorii studenți.

În plus există o posibilitate, neevaluată prin studii și măsurători, a efectelor negative pe care vibrațiile produse de sunetul clopotelor îl poate avea asuprea structurii de rezistență a noii clădiri.

PUZ-ul nu este oportun de aprobat

Ca atare nu considerăm oportună aprobarea acestui PUZ deoarece nu există studii fundamentate ori documentații justificative care sa demonstreze necesitatea si oportunitatea amplasării unei noi construcții în acest spațiu.

Sigur, sunt foarte necesare noi locuri de cazare pentru studenți, dar nu numai, ci e mare nevoie de noi spații educaționale și recreaționale universitare. De ce nu s-a proiectat construirea a noi campusuri universitare aerisite, cu mult spațiu verde, cu căi de circulație eficiente dimensionate conform unor studii exacte?

Faptul că zona respectivă a fost lăsată ca spațiu verde în momentul construirii campusului studențesc Hașdeu (în urma cu peste 40 de ani) ne arată că factorii enumerați mai sus au fost luați în considerare la vremea respectivă, însă în acest moment, nu. Ca atare putem concluziona că acest proiect depășește cu mult coeficienții de utilizare admisibili pentru zona studiată.

Proiectul se află în dezbatere publică până în 14 ianuarie.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate