ADMINISTRAȚIE
Clujul pentru toţi. CTP, transportul în comună. Când Clujul se pretinde oraş smart. Părerea specialiştilor
Nu, nu e o greşeală în titlu. Transport în comun, însă ca într-o comună, în timp ce Clujul se cere a fi cel mai deştept oraş, măcar din ţară. Atât de deştept încât, de exemplu, săptămâna trecută a răzuit bordurile cu flexul, ca să încapă tramvaiele nou achiziţionate! Vorba aia: Unde eşti tu, Ţepeş, doamne… Başca faptul că populaţia Clujului reclamă că sunt gălăgioase. Dar directorul Companiei de Transport Public, Liviu Neag, nu aude nici zgomotul tramvaielor, nici plângerile clujenilor, poate şi pentru că tot bate pe picior sub cetera Ansamblului Folcloric “Dor Transilvan”, pe care îl conduce. Da, şi nouă ne este dor. De normalitate.
vezi şi:
CTP „a luat” bordurile la polizor. Noile tramvaie achiziționate de Primăria Cluj sunt mai mari și mai gălăgioase decât ar fi trebuit
Transport în comun – CTP. Observaţiile specialiştilor
Clujul Civic conţine o analiza legată de transportul public din Cluj. CTP este o companie nemodernizată şi care oferă servicii deficitare, în pofida faptului că locuitorii urbei noastre par foarte satisfăcuţi de serviciile sale.
- Cartierele „noi”, precum Borhanci, Europa etc. sunt deservite cu o frecvenţă mai rară decât chiar a comunelor înconjurătoare oraşului.
- Nu exista transport public de noapte. Deşi orasul nostru este recunoscut pentru viaţa de noapte mai animată decât în majoritatea oraşelor României, la Cluj există o singură linie, 25N, cu o frecvenţă de 30 de minute şi doar până la ora 1, care oricum de la începutul stării de urgenţă s-a suspendat şi nici acum nu este reluată.
- Comunicarea cu comunitatea este aproape inexistentă. Anul trecut locuitorii din Chinteni au prezentat o listă cu 200 de semnături ale unor persoane care şi-ar dori să folosească transportul public dacă frecvenţele ar fi imbunătăţite. Răspunsul directorului CTP a fost: „Puteţi garanta că aceste 200 de persoane îşi vor face abonament?” Evident, frecvenţele îmbunătăţite nu au mai venit niciodată.
Răboj în loc de internet
- CTP nu are o pagină pe Facebook, sau un call center, cum au oraşe mai sărace decât Clujul, precum Chişinău.
- CTP nu a pus la dizpoziţia angajaţilor săi uniforme de lucru şi nici măcar la punctul din Piaţa Ştefan Cel Mare nu vei găsi pe cineva care să vorbească o boabă în engleză.
- CTP nu are nicio idee cum să maximizeze eficienţa spaţiilor deţinute, să existe InfoCenter unde să găseşti o hartă cu o linie sau cu întreaga reţea, detalii despre abonamente şi chiar detalii despre angajare. Eventual, şi în engleză pentru turişti şi rezidenţi străini. Spaţiile arată ca-n „Bangladesh”.
- CTP nu are o structura modernă de management. Totul se face exact ca acum 30 de ani. Din păcate, şi resursa umană pare a fi într-o anumită măsură depăşită de tehnologiile moderne şi venită din evul mediu. Un exemplu e recenta licitaţie pentru extinderea reţelei: în loc ca proiectul să se fi făcut în AutoCAD, a fost făcut cu creionul şi liniarul. În 2020.
Şoferul şef, primarul
- Strategia de extindere a liniilor de troleibuz pare a veni direct din 1989. Se electrifică linii cu frecvenţe scăzute, precum 48L spre Emerson, unde circulă maximum 3 troleibuze pe oră şi nu la toate orele. În acelaşi timp, recomandările din Planul de Mobilitate Urbană, document realizat pe bani mulţi de specialişti sunt ignorate cu desăvârşire. Precum transformarea liniei 35 în troleibuz, mai ales ţinând cont de caracteristicile tehnice (cuplu maxim din prima clipă) ale motoarelor electrice.
- Strategia de extindere a transportului public, în general, pare a fi total lipsită de imaginaţie şi nu ţine cont de dinamica dezvoltării oraşului.
- Cu toate că părinţi şi profesori au cerut insistent să se cumpere autobuze şi microbuze electrice pentru elevi, în scop educativ eologic şi pentru imaginea viitorului Cluj, incredibil, chiar acum CTP a anunţat că vor continua să cumpere diesele, pe motorină şi poluante.
- Conducerea ne-a explicat însă că ei aparţin de Primărie şi că primarul decide totul, ei doar execută, nu propun strategii… Neoficial, vorba este că „dacă zice primarul să circule de mâine cu spatele toate autobuzele, asta le ordonăm şoferilor să facă”.
(vezi detalii la : https://drive.google.com/file/d/1NowjBPNelPR7uh_T2EcZdTizMAnpMpMj/view )
Proiectul „Clujul pentru toţi”
*Consiliul Civic Local (CCL) Cluj-Napoca şi redacţia www.cluj24.ro au lansat proiectul „Clujul pentru toţi”. Este vorba de un demers civic, fără influenţe politice. Scopul proiectului esta ca, alături de clujeni, să-i determinăm pe candidaţii la funcţia de primar şi la posturile de consilieri locali să-şi asume proiecte importante pentru oraş. Proiectele sunt propuse de specialişti în domeniile respective, dar şi de populaţie.
*Consiliul Civic Local Cluj-Napoca este o organizaţie civică şi apolitică fondată în 2004 de către Cluburile Lions şi 38 de ONG-uri. În prezent, această iniţiativă civică este susţinută de 50 de ONG-uri.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






