Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Clujul pentru toţi. Bike sharing. Şi-am încălecat pe-o şa şi v-am spus povestea-aşa

Publicat


Într-un oraş modern, oriunde în lume, bicictele îşi au rolul lor. Unul din ce în ce mai important. Exemplele sunt nenumărate. Avantajele folosirii bicicletelor ar fi multiple. S-ar reduce traficul rutier din ce în ce mai sufocant. Ar fi protejat aerul şi mediul înconjurător de poluarea autovehiculelor. Dar mai ales plămânii locuitorilor Clujului. Dar, ar mai fi şi aspectele care ţin de sport/mişcare, într-o lume în care sedentarismul şi supraponderabilitatea au devenit deja probleme majore. Clujul a făcut câţiva paşi în privinţa condiţiilor pentru folosirea bicicletelor, dar sunt paşi mici. Poate ajutorul specialiştilor în domeniu le-ar fi de folos decidenţilor.

Cluj Bike sharing. Punctul de vedere al specialiştilor

Primarul prezintă “strada smart” şi sistemul de “bike sharing” ca mari realizări doar că, nefiind continuate, rămân simple proiecte de imagine electorală: “Clujul primul oraş cu…”, consideră specialiştii ProBikeAddiction.

De exemplu, proiectul Cluj Bike a rămas la nivelul de testare cu multe erori. Respectiv:

  • În Mănăştur, dacă ajungeai în staţia de biciclete la 8 fără 20 nu mai găseai nicio bicicletă. În centru, mergeai şi te învârteai o jumătate de oră pentru că toate staţiile erau ocupate. Staţiile din centru în loc să fie în locuri vizibile, au fost ascunse pe străduţe. Nu a fost gândit sistemul ca să fie eficient si a rămas la câteva sute de biciclete, nu la mii aşa cum ar fi necesar.
  • Pe site-ul Primăriei Cluj la secţiunea biciclete e un link la proiectul de bike sharing şi atât, nici măcar nu există o hartă cu pistele. Nu s-a făcut niciun efort de comunicare în acest sens.

La limita legii

  • Benzile comune pentru transport public şi de biciclete sunt la limita legii. S-a pus indicator de pistă şi bandă de autobuze, dar legea spune că dacă ai pus semn de pistă de biciclete, autobuzele nu au ce căuta. Primăria şi-a asumat o forţare a legislaţiei. Pe 21 Decembrie, de exemplu, dacă eşti pe bicicletă trebuie să urci pe trotuar pentru a lăsa autobuzul să treacă.
  • Există marcajul traversare pentru biciclete, dar nu există indicatoare rutiere pentru a semnaliza acest lucru.

Cine e mai îngustă, pista sau gândirea decidenţilor?

  • Când Primăria face piste de 70 cm lăţime şi le zici că asta nu e pistă, ci o aberaţie, ei îţi răspund: „unde scrie?” Astfel, se pot arunca în continuare bani publici pe aşa-zis piste de biciclete care nu respectă lăţimea indicată, spaţiile de siguranţă, designul la intersecţii. Pista trebuie să aibă 1,50 m pentru ca două biciclete să poată trece una pe lângă cealaltă.
  • Primăria se laudă cu 45 de kilometri de pistă dar când te uiţi unde sunt acei mulţi kilometri, vezi că sunt tot felul de străduţe mici sau piste care vin de nicăieri şi duc nicăieri.
  • Unele piste de biciclişti nu au continuitate, se opresc înaintea intersecţiilor, lăsând bicicliştii să se descurce singuri unde este mai dificil. In primul rând, pistele trebuie să lege zona centrală de principalele cartiere cu o pistă acceptabilă.
  • Separarea circulaţiei trebuie făcută pe arterele mari, principale, pentru că acolo e nevoie de benzi separate. Pe străduţele mici nu trebuie să faci pistă, poţi pune un regim de viteză moderată.
  • Pistele trebuie făcute unde e nevoie de ele – să unească zonele de interes – nu unde este loc. La noi aşa s-a făcut, unde au găsit străzi ceva mai late au amenajat piste de bicicletă.

Nevoia de plan

  • Problema e că nu există un plan. Noi asta ne tot plângem la Primărie: nu vrem să ştim că anul acesta s-au făcut încă 5 kilometri de pistă, vrem să vedem că există un plan eşalonat pe următorii 10-15 ani şi, dacă se face pe bucăţi, să vedem în ce an se încheagă chestiile astea într-o bucată unitară.
  • Despre pista de pe strada Regele Ferdinand, care a fost recent modernizată cu fonduri europen e o bătaie de joc, deoarece a fost acoperită cu nişte cheştii ascuţite, nişte rugozităţi foarte incomode bicicliştilor. Asfaltul pentru biciclete trebuie să fie fin. Nu discutam culorile la nuante total in discordanta cu arhitectura neo-baroca a cladirilor.
  • Investiţia în piste de biciclete este cea mai bună din perspectiva cost-beneficiu. Impactul nu se rezumă numai la decongestionarea traficului, efecte benefice existând şi în ceea ce priveşte sănătatea publică.

Proiectul „Clujul pentru toţi”

*Consiliul Civic Local (CCL) Cluj-Napoca şi redacţia cluj24.ro au lansat proiectul „Clujul pentru toţi”. Este vorba de un demers civic, fără influenţe politice. Scopul proiectului esta ca, alături de clujeni, să-i determinăm pe candidaţii la funcţia de primar şi la posturile de consilieri locali să-şi asume proiecte importante pentru oraş. Proiectele sunt propuse de specialişti în domeniile respective, dar şi de populaţie.

*Consiliul Civic Local Cluj-Napoca este o organizaţie civică şi apolitică fondată în 2004 de către Cluburile Lions şi 38 de ONG-uri. În prezent, această iniţiativă civică este susţinută de 50 de ONG-uri.

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Dan V. Vadan

    august 21, 2020 la 1:50 pm

    Buna ziua. Am incercat de mai multe ori înscrierea pentru Bikesharing card, dar fără succes… Nu sunt locuri, nu se fac carduri …

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ADMINISTRAȚIE

Parking-ul Hasdeu este finalizat, anunță Emil Boc. Când se vor distribui locurile de parcare

Publicat

Parkingul Hasdeu este finalizat, a anunțat primarul Emil Boc, care a mai spus că proiectul va fi dat în administrarea Serviciului Parcări. Ulterior, locurile de parcare vor fi distribuite clujenilor.

„Colegii m-au anunțat că este în procedură de recepție, în februarie vom promova o hotărâre de Consiliu Local”, a declarat Emil Boc, la un post local de radio.

Detalii despre parcare

Construcția este formată din: subsol, 2 niveluri de demisol, parter, 3 etaje supraterane și terasă. Dispune de 320 locuri de parcare și este localizat pe strada Păstorului nr. 67-69. Are și 6 locuri destinate persoanelor cu dizabilități, 10 locuri amenajate pentru mașini electrice, 4 locuri pentru motociclete/mopede iar alte 11 locuri sunt pentru biciclete. Suprafața construită este de 1488,40 metri pătrați.

Karla Fanea

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Primim de la cititori. Ce soluție este avansată pentru parcările din cartierele Clujului

Publicat

De

O clujeancă din Mărăști, cititoare a Cluj24.ro, ne-a transmis o soluție pentru locurile de parcare, cu abonament, din jurul blocurilor.

”Locuiesc de 30 de ani la aceeași adresă (Mărăști, strada Buftea 12), am achiziționat mașina în urmă cu 7 ani, iar 4 ani consecutivi am aplicat pentru un loc de parcare însă, nu am obținut unul. Sugestia mea este ca toți locatarii care au domiciliul la o anumită adresa, să plătească abonamente și fiecare să parcheze în funcție de locurile disponibile”, a transmis clujeanca.

Aceasta consideră că ar fi o idee bună și pentru locatari, având în vedere că toți au aceleași drepturi, și pentru Primărie, în condițiile în care se adună mai mulți bani la bugetul local.

”Cred că mulți oameni care se confruntă cu această problemă ar fi receptivi, având  în vedere că in Europa de Vest se practica și funcționează acest lucru”, a explicat clujeanca.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Un consilier local din Huedin acuză Primăria că risipește bani grei pe mașini de curățat inexistente

Publicat

Consilierul local USR-PLUS Marius Ciota acuză Primăria Huedin că risipește anual 150.000 de lei pentru servicii de curățenie stradală efectuate cu mașini… inexistente.

”Începând cu 24 mai 2018 Primăria Huedin plătește anual 150 000 lei pentru servicii de curățenie stradală (stropit și spălare stradală cu mașini Hako, măturat mecanic străzi, parcări, alei, parcuri cu mașini Hako etc…) În perioada 2018-2020 s-au achitat aproximativ 450 000 lei (100 000 euro) pentru aceste servicii “invizibile”. Cine a observat aceste mașini de stropit, spălat sau curățat? Orice informație sau fotografie ne este de mare ajutor”, precizează Marius Ciota.

La solicitarea Cluj24, primarul Huedinului, Mircea Moroșan, a explicat că acele mașini sunt funcționale, însă în special pe perioada iernii lasă niște dâre inestetice pe trotuare. Drept alternativă curățenia se realizează acum manual, de către aceeași companie.

”Să faci curățenie cu 12.000 de lei lunar într-un oraș nu cred că este mult. După acei oameni trebuie să se plătească și contribuții către stat. Acești consilieri sunt la început de mandat și fac câte 10 reclamații săptămânal. Și toți funcționarii Primăriei trebuie să lucreze pentru ei și reclamațiile lor. Se pare că încă sunt în campanie”, a adăugat primarul Moroșan.

Dâra de mizerie se face pe platourile și străzile pietonale deoarece sunt acoperite cu pavaj pietonal de 4-6 cm, iar mașina Hako, având 4,5 tone, era prea grea pentru un măturat corespunzător.

Administratorul companiei care efectuează serviciile de curățenie în Huedin – Euro New Garden – a precizat că momentan, iarna, acele utilaje se află în proces de mentenanță, urmând să fie reactivate la apropierea primăverii. Între timp, angajații efectuează manual curățenia.

Potrivit lui Pop Lucian Olimpiu, acele mașini nu puteau fi observate pe parcursul zilei prin oraș deoarece erau operate dimineața, la orele 05-06:00.

Unde nu se poate folosi mașina, curățenia se face cu măturoaie sau cu această mașină manuală, care aspiră praful și mizeriile

”Noi trebuie să susținem din acel contract mai mulți angajați, pe care i-am recrutat de la nivel local, și avem costuri precum cele cu combustibilul. Aproximativ 10861 lei încasăm fără TVA, din care dădeam salarii la muncitori 4×2350 lei=9400 plus combustibilul, era un un câștig fabulos, se vede; m-am îmbogățit enorm – vorba vine. Se pare că deranjăm. Oricum nu e bine nici când efectuăm curățenia cu acele mașini deoarece ies cetățenii la geam și reclamă faptul că facem gălăgie prea devreme”, a spus administratorul companiei pentru Cluj24.

Toamna, orele dimineții. Mașina companiei face curățenie pe străzi

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Funcționarii Primăriei clujene, campioni la purtat oamenii pe drumuri și la inventat acte

Publicat

De

Uu clujean a relatat o experiență neplăcută pe care a avut-o cu funcționarii Serviciului de Administrare Cimitire din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, solicitând primarului Emil Boc să le acorde acestora o diplomă ”pentru purtat oamenii pe drumuri și pentru inventat acte”.

Bărbatul s-a prezentat joi dimineață la Serviciul de Administrare Cimitire din incinta Cimitirului Central pentru transcrierea unui loc de veci după decesul soției. Primise acasă, prin poștă, o hârtie de la Primărie, conform căreia trebuia să prezinte actul administrativ primit, o fotografie a locului de veci și actul de identitate.

Stă cuminte la rând și prezintă toate cele cerute, pregătind și banii pentru plata taxelor aferente transcrierii locului de veci.

Dar surpriză, funcționara de la ghișeu – de fapt un gemuleț minuscul- îi cere, în plus, certificatul de moștenitor. Omul avea la el, din fericire, un dosar cu acte, și îi înmânează o copie xerox.

”Trebuie certificatul de moștenitor în original”, sună, sec, răspunsul funcționarei.

”Dar, doamnă, aveam o copie la mine pentru că, din fericire, era în dosar. Unde scrie în hârtia de la dvs că am nevoie de certificat de moștenitor în original?”, întreabă bărbatul.

Ori faci cum zice funcționara..

”Trebuie să vedem certificatul în original, copia xerox nu e bună. Aduceți certificatul în original…”. Funcționarei nu îi pasă, o ține pe a ei. Faci cum zice ea, dacă vrei să-ți rezolvi problema.

Clujeanul, resemnat în fața autorității funcționarului din Primăriei, abia reușește să îngaime: ”Bine, doamnă, revin mâine atunci cu certificatul în original”.

”Reveniți mâine”, a încheiat funcționara, închizând gemulețul de la ghișeu.

Omul pleacă și revine vineri dimineață cu certificatul de moștenitor în original, stă cuminte la rând după care prezintă actele solicitate altei funcționare care era de serviciu.

”Astăzi nu avem program cu publicul, preluăm doar decese. Doar luni”, îi spune aceasta omului bulversat.

”Dar, doamnă, ieri am fost și mi-ați cerut un act în plus care nu figura în hârtia primită de la Primărie, i-am spus colegei dvs că îl aduc vineri, de ce nu mi-a zis că nu e program cu publicul? Purtați lumea pe drumuri, la asta vă pricepeți…”, a spus omul revoltat.

Acesta a declarat pentru Cluj24.ro că se gândește cu groază ce îi vor cere în plus cei de la Cimitire când se va prezenta luni, din nou, la ghișeu pentru rezolvarea unei probleme pentru care este nevoit să facă trei drumuri…

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate