Connect with us

Clujul de altădată

Clujul, orașul accidentelor de tot soiul

Publicat


Cluj24 prezintă fragmente din Clujul de altădată, surprinse de ziariștii din perioada interbelică și culese din gazetele vremii de Felix Ostrovschi de la Biblioteca Centrală Universitară (BCU) Cluj-Napoca.

„O serie de variate accidente petrecute în ultimul timp pe străzile Clujului ne face să atragem serioasa atenție a prefecturei de poliție în nădejdea că se vor lua de urgență măsurile cuvenite.

Accidentele de automobil. Nebunia vitezei

De două luni de zile și în chip brusc Clujul a ajuns să aibă mai bine de 1000 de automobile în circulație.

Populația Clujului în special cea mărginașe n-a fost și nu este încă deprinsă cu aceste vehicule și deci nu este familiarizată cu mijloacele rapide de evitare a lor, pentru a se păzi de accidente.

Aceste singure motive ar fi suficiente ca prefectura poliției să ia severe măsuri pentru înfrânarea nebuniei vitezii de care suferă toți șoferii, dar mai ales amatorii și amatoarele de a conduce automobilul.

Din cauza acestei nebunii a vitezei s-au petrecut în ultimele două luni, în Cluj, peste 30 de accidente.

În special, pe la periferiile orașului, unde să cauți cu lumânarea și nu dai de un sergent, șoferii își fac de cap.

Nu este zi în care pe la aceste periferii automobilele să nu calce un porc, un vițel, ca să nu mai vorbim de păsările de curte rătăcite pe stradă.

Bieții locuitori săraci sunt literalmente îngroziți de această pacoste căzută pe capul lor – automobilele.

Singurul remediu contra acestor șoferi zăpăciți este amenzile ridicole care li se dau până acum, ci pur și simplu retragerea permisului de circulație în principal plus amenda maximă și despăgubiri, în secundar.

Toate celelalte sancțiuni sunt paliative și fără absolut nici un efect.

Radicala revizuire a autobuzelor

A doua cauză a numeroaselor accidente înregistrate în ultimul timp la Cluj este starea deplorabilă în care se găsesc majoritatea autobuzelor și o mare parte dintre automobilele de lux (taxi și particulare).

În adevăr, majoritatea autobuzelor azi în circulație, Forduri sistem vechi cu un uzaj de peste 4-5 ani de zile, în fine, hodorogite complet, cu piesele motorului și mai ales frânele și direcția uzate și mâncate de rugină ca să nu mai vorbim de caroserie care face impresia unei bătrâne diligențe din trecutele și patriarhalele vremi.

Din cauzele acestea s-au produs iarăși numeroase accidente fie că s-a rupt frâna, fie că s-a pierdut tot prin ruperea axului ruginit direcția. Pentru remedierea acestei stări de lucruri nu este alt mijloc decât o revizuire generală a tuturor acelora cari vor fi găsite cu piesele motorului prea uzate.

Cum te poți alege cu nasul sau cu dinții rupți mergând pe trotuarele Clujului

Un alt soi de accidente cari de multe ori pot avea consecinți foarte grave este provocat de faptul că se tolerează ca pe trotuare printre pietoni să circule lucrători, de diferite vârste, care poartă pe spate sau pe cap blăni de scândură, scări bare de fier sau grinzi de lemn lungi de 3-4 metri.

Mai zilele trecute un trecător pe trotuarul din fața Tribunalului s-a ales cu osul nasului frânt și cu doi dinți rupți pe urma izbiturei, ce a primit de la o scândură lungă de 3 m și purtată pe spate și cap de un lucrător. Victima mergea pe trotuar citind jurnalul.

Prefectura poliției ar trebui să dea ordine severe sergenților ca să interzică complet circulația pe trotuare a hamalilor încărcați cu scânduri sau bare de fier în spate.

Și capul ți-l poți sparge mergând liniștit pe trotuare

În fine, atragem atenția poliției și o rugăm să ia măsuri urgente ca negustorii, în special cei de pe strada Regele Ferdinand, să-și repare apărătoarele de soare de deasupra ușilor magazinelor lor cari s-au scoborât sub nivelul înălțimei normale a unui om, din care cauză mulți trecători și-au spart capul de bara de fier a acestor apărătoare.

Credem că prefectura poliției își va da seama de urgenta necesitate a măsurilor ce cerem să le ia și nu va mai fi nevoie să revenim”. [„Biruința”, Anul III, nr.50, Cluj, 5 iulie 1929]

 




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate