ACTUALITATE
Centura Metropolitană a Clujului, un vis prea îndepărtat. Nu se știe când va începe și nici când se va termina
Centura Metropolitană a municipiului Cluj-Napoca, proiect lansat în 2017, bate pasul pe loc. Inițiată ca o soluție de decongestionare a traficului în oraș, centura are rolul de a scoate zecile de mii de mașini care intrau în Cluj-Napoca dinspre Vest – Oradea, Florești, și a le duce, ocolind orașul, direct în celălalt capăt, fără a se traversa zona centrală.
Pentru a câștiga timp și a nu lăsa partea de documente tehnice, studii premergătoare pe seama unui prea ocupat Minister al Transporturilor, Primăria Cluj-Napoca s-a ocupat de studiile de prefezabilitate și fezabilitate, urmând ca finanțarea și construirea efectivă să fie demarate de minister, prin CNAIR.
Astfel, în octombrie 2018 s-a început întocmirea studiilor iar specialiștii au propus mai multe variante din care s-a ales Varianta nr. 8, documentația find predată CNAIR în vederea organizării achiziției publice pentru lucrările de proiectare și execuție.
Se schimbă finanțarea
Cu toate bunele intenții, cu toate că Centura Metropolitană este vitală Clujului, proiectul este în plop și plopul în aer, în condițiile în care, în momentul de față abia se fac demersuri pentru obținerea finanțării prin Programul Operațional Regional, de 650 de milioane de euro.
Proiectul a fost depus prin PNRR dar a fost respins, așa că se caută altă sursă de finanțare, prin Programul Operațional de Transport – fonduri europene.
Termenul avansat pentru finalizarea lucrării – 2024 – 2025, e, așadar, departe de a fi respectat.
Noduri cu probleme
Deputatul USRPLUS Cluj Viorel Băltărețu, care s-a implicat în deblocarea proiectului, a explicat pentru Cluj24 care este situația la ora actuală în ceea ce privește proiectul Centurii Metropolitane.
”Am fost prezent, recent, la o întâlnire la CNAIR, în Comisia de siguranță a circulației, unde s-a discutat despre Centura Metropolitană a Clujului. La acest proiect, proiectanții de la Explan, care se ocupă de proiectarea centurii, au oferit informații despre problemele de înclinații ale centurii, în condițiile în care avem o diferență maximă de nivel între Someș și punctul maxim de 250 de m altitudine, pe o distanță relativ scurtă, de 6-8 km”, a spus Băltărețu.
Acesta a dat detalii despre problemele constatate la proiect.
”S-a identificat un nod de acces în Cluj-Napoca, nodul 12, în zona fostul Hotel Athos din Bună Ziua, cu potențial risc pentru siguranța circulației, încă nu s-a decis nimic, dar există șansa să nu fie acceptat să se facă. Proiectanții au făcut un studiu legat de gradul de încărcare pe fiecare nod care arată momentul deschiderii centurii – 2025 – și momentul de peste 20 de ani, în 2045 și în ce categorie este fiecare. S-a estimat timpul de așteptare în nod, în ieșire”, a explicat deputatul clujean.
Exproprieri, demolări
Viorel Băltărețu a precizat că cele mai fluente noduri sunt încadrate în categoria A iar cele mai complexe sunt în categoria F. De asemenea, sunt noduri, cum este cel de la intersecția cu DN 1, care trece de la categoria B la D în 20 de ani, sau cele din zona Traian Vuia și Cora și de la Spitalul Regional unde traficul rutier va crește semnificativ până în 2045.
”Proiectul a fost gândit cu multe noduri de ieșire tocmai pentru a nu crea ambuteiaje pe străzile din Cluj-Napoca, șoferii având la dispoziție mai multe alternative.
Pe de altă parte, le-am dat un exemplu celor de la CNAIR din Germania, unde s-au rezervat inițial noduri de ieșire care au devenit operaționale pe parcurs și s-au deschis în funcție de trafic.
Am putea face, și din cauza unor constrângeri bugetare, mai puține noduri, să le amânăm pe cele cu trafic mic, să le facem în prima fază doar pe cele necesare, și să le rezervăm traseul.
Dar de la CNAIR mi s-a explicat că dacă nu le facem acum, și nu se fac exproprieri din timp, riscăm ca în 10 ani să ne trezim cu un bloc pe locul viitorului nod”, a menționat Băltărețu.
Lucrurile durează
În ceea ce privește finanțarea Centurii Metropolitane, acesta a afirmat că sunt șanse mari să fie asigurată prin Programul Operațional pentru Transport, dar există o problemă legată de faptul că s-ar putea să nu fie obținută întreaga sumă de 650 de milioane de euro.
”O mare parte din acest cost este reprezentat de exproprieri de teren. Sunt circa 40 de construcții rezidențiale și comerciale care urmează să fie dărâmate și expropriate. Plus structuri de arhitectură – viaducte, tuneluri, poduri – care încarcă nota de plată a centurii”, a mai spus Viorel Băltărețu.
Deputatul USRPLUS Cluj a mai menționat că, ținând cont de toate aspectele semnalate, termenul de 2025 avansat inițial pentru finalizarea Centurii Metropolitane, nu are șanse să fie respectat.
”Eu sper ca prin 2023-2024 să ne apucăm de lucru, dar lucrurile durează, sunt multe proceduri de urmat…”, a conchis Băltărețu.
Detalii Centura Metroploitană
Centura Metropolitană va începe din Gilău, de la nodul Autostrăzii Transilvania, traversând zona de nord a comunelor Floreşti şi Gilău şi municipiul Cluj-Napoca, până la Apahida, unde va face joncţiunea cu Centura Vâlcele – Apahida. Va avea o lungime de 41,8 kilometri și 20 de noduri, iar costurile inițiale ale proiectului au fost estimate la 250 milioane de euro și termenul de finalizare anul 2024.
Toate aceste ultime estimări s-au dat, însă, peste cap…
Citește și Care este traseul centurii metropolitane Cluj-Napoca? Vezi unde vor fi pasaje și tunele
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






