Connect with us

ACTUALITATE

Centura Metropolitană a Clujului, un vis prea îndepărtat. Nu se știe când va începe și nici când se va termina

Publicat


Centura Metropolitană a municipiului Cluj-Napoca, proiect lansat în 2017, bate pasul pe loc. Inițiată ca o soluție de decongestionare a traficului în oraș, centura are rolul de a scoate zecile de mii de mașini care intrau în Cluj-Napoca dinspre Vest – Oradea, Florești, și a le duce, ocolind orașul, direct în celălalt capăt, fără a se traversa zona centrală.

Pentru a câștiga timp și a nu lăsa partea de documente tehnice, studii premergătoare pe seama unui prea ocupat Minister al Transporturilor, Primăria Cluj-Napoca s-a ocupat de studiile de prefezabilitate și fezabilitate, urmând ca finanțarea și construirea efectivă să fie demarate de minister, prin CNAIR.

Astfel, în octombrie 2018 s-a început întocmirea studiilor iar specialiștii au propus mai multe variante din care s-a ales Varianta nr. 8, documentația find predată CNAIR în vederea organizării achiziției publice pentru lucrările de proiectare și execuție.

Se schimbă finanțarea

Cu toate bunele intenții, cu toate că Centura Metropolitană este vitală Clujului, proiectul este în plop și plopul în aer, în condițiile în care, în momentul de față abia se fac demersuri pentru obținerea finanțării prin Programul Operațional Regional, de 650 de milioane de euro.

Proiectul a fost depus prin PNRR dar a fost respins, așa că se caută altă sursă de finanțare, prin Programul Operațional de Transport – fonduri europene.

Termenul avansat pentru finalizarea lucrării – 2024 – 2025, e, așadar, departe de a fi respectat.

Noduri cu probleme

Deputatul USRPLUS Cluj Viorel Băltărețu, care s-a implicat în deblocarea proiectului, a explicat pentru Cluj24 care este situația la ora actuală în ceea ce privește proiectul Centurii Metropolitane.

”Am fost prezent, recent, la o întâlnire la CNAIR, în Comisia de siguranță a circulației, unde s-a discutat despre Centura Metropolitană a Clujului. La acest proiect, proiectanții de la Explan, care se ocupă de proiectarea centurii, au oferit informații despre problemele de înclinații ale centurii, în condițiile în care avem o diferență maximă de nivel între Someș și punctul maxim de 250 de m altitudine, pe o distanță relativ scurtă, de 6-8 km”, a spus Băltărețu.

Acesta a dat detalii despre problemele constatate la proiect.

”S-a identificat un nod de acces în Cluj-Napoca, nodul 12, în zona fostul Hotel Athos din Bună Ziua, cu potențial risc pentru siguranța circulației, încă nu s-a decis nimic, dar există șansa să nu fie acceptat să se facă. Proiectanții au făcut un studiu legat de gradul de încărcare pe fiecare nod care arată momentul deschiderii centurii – 2025 – și momentul de peste 20 de ani, în 2045 și în ce categorie este fiecare. S-a estimat timpul de așteptare în nod, în ieșire”, a explicat deputatul clujean.

Exproprieri, demolări

Viorel Băltărețu a precizat că cele mai fluente noduri sunt încadrate în categoria A iar cele mai complexe sunt în categoria F. De asemenea, sunt noduri, cum este cel de la intersecția cu DN 1, care trece de la categoria B la D în 20 de ani, sau cele din zona Traian Vuia și Cora și de la Spitalul Regional unde traficul rutier va crește semnificativ până în 2045.

”Proiectul a fost gândit cu multe noduri de ieșire tocmai pentru a nu crea ambuteiaje pe străzile din Cluj-Napoca, șoferii având la dispoziție mai multe alternative.

Pe de altă parte, le-am dat un exemplu celor de la CNAIR din Germania, unde s-au rezervat inițial noduri de ieșire care au devenit operaționale pe parcurs și s-au deschis în funcție de trafic.

Am putea face, și din cauza unor constrângeri bugetare, mai puține noduri, să le amânăm pe cele cu trafic mic, să le facem în prima fază doar pe cele necesare, și să le rezervăm traseul.

Dar de la CNAIR mi s-a explicat că dacă nu le facem acum, și nu se fac exproprieri din timp, riscăm ca în 10 ani să ne trezim cu un bloc pe locul viitorului nod”, a menționat Băltărețu.

Lucrurile durează

În ceea ce privește finanțarea Centurii Metropolitane, acesta a afirmat că sunt șanse mari să fie asigurată prin Programul Operațional pentru Transport, dar există o problemă legată de faptul că s-ar putea să nu fie obținută întreaga sumă de 650 de milioane de euro.

”O mare parte din acest cost este reprezentat de exproprieri de teren. Sunt circa 40 de construcții rezidențiale și comerciale care urmează să fie dărâmate și expropriate. Plus structuri de arhitectură – viaducte, tuneluri, poduri – care încarcă nota de plată a centurii”, a mai spus Viorel Băltărețu.

Deputatul USRPLUS Cluj a mai menționat că, ținând cont de toate aspectele semnalate, termenul de 2025 avansat inițial pentru finalizarea Centurii Metropolitane, nu are șanse să fie respectat.

”Eu sper ca prin 2023-2024 să ne apucăm de lucru, dar lucrurile durează, sunt multe proceduri de urmat…”, a conchis Băltărețu.

Detalii Centura Metroploitană

Centura Metropolitană va începe din Gilău, de la nodul Autostrăzii Transilvania, traversând zona de nord a comunelor Floreşti şi Gilău şi municipiul Cluj-Napoca, până la Apahida, unde va face joncţiunea cu Centura Vâlcele – Apahida. Va avea o lungime de 41,8 kilometri și 20 de noduri, iar costurile inițiale ale proiectului au fost estimate la 250 milioane de euro și termenul de finalizare anul 2024.

Toate aceste ultime estimări s-au dat, însă, peste cap…

Citește și Care este traseul centurii metropolitane Cluj-Napoca? Vezi unde vor fi pasaje și tunele

 


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ACTUALITATE

FOTO Ce se mai vinde la Cluj-Napoca. Un FAST-FOOD cu 22.000 de euro

Publicat

De

fast 0

O afacere tip fast-food, veche de doi ani, a fost scoasă la vânzare la Cluj-Napoca, cu toate autorizațiile și aparaturile aferente.

”Cumparatorul are posibilitatea de-si incepe activitatea in doar cateva zile de la achizitionare. Sunt contracte cu Foodpanda si Tazz, plus tablete. Toate autorizatiile sunt la zi, plus orar de functionare. Se vinde cu tot cu rețetar si meniu”, se arată în anunțul de vânzare de pe site-ul piataafacerilor.ro.

fast 1

Fast-food-ul dispune de toate utilitățile, inclusiv centrala termică, dar și de masa rece inox, dulap frigorific vertical 2 usi, aparat de vidat,  cuptor electric cu convectie, plita inductie 2 buc, grill/gratar electric,  friteuza dubla electronica mare, hota cu motor – 2 tigai – aparate sous vide 3 buc, robot cu 5 discuri, lada frigorifica, friteuza mica cu 2 cuve,  vitrina rece pentru salate, masa pizza frigorifica cu blat de marmura,  malaxor 20L, cuptor pizza 2×40 cm, lopata pizza – storcator citrice – 4 spalatoare cu robinet – 5 tocatoare – raft metalic – cutii de aluat si alte ustensile, lada frigorifica mare 4 usi.

De asemenea, localul are un kit supraveghere video – scaune bar – mese bar și este conectat la un sistem de alarma de la Nera Muresan.

Chiria lunara este de 500 euro.

”Afacerea se vinde la prețul de 22.000 euro, ușor negociabil”, se mai arată în anunț.

fast 2

 

Citește mai departe

ACTUALITATE

Permisul de sănătate devine obligatoriu de azi în Italia

Publicat

De vineri, toți salariații din Itaia sunt obligați să prezinte un permis de sănătate pentru coronavirus înainte de a intra la serviciu. Măsura ar putea induce o penurie de personal în unele industrii.

Măsura, o extindere a „permisului verde” introdus în luna august, impune lucrătorilor din sectorul public și privat să fi fost dublu vaccinați, să prezinte dovada unui test negativ efectuat în ultimele 48 de ore sau să se fi recuperat recent de la Covid-19, scrie The Guardian.

Cei care nu respectă regulile riscă să fie suspendați fără plată sau să primească o amendă de până la 1.500 de euro. Angajatorii riscă amenzi dacă nu verifică personalul.

Mai mult de 80% din populația cu vârsta de peste 12 ani din Italia a fost vaccinată de două ori, iar majoritatea italienilor au acceptat cu ușurință permisul verde, care este necesar și pentru a lua masa în restaurante, pentru a intra în muzee, teatre și cinematografe, precum și pentru a fi folosit în avioane și trenuri.

Cu toate acestea, protestele față de regula privind locul de muncă au luat amploare în ultimele săptămâni, iar o demonstrație din Roma, la sfârșitul săptămânii trecute, a devenit violentă, grupurile neofasciste exploatând nemulțumirea.

Motivul care stă la baza impunerii permisului verde al Italiei este creșterea numărului de vaccinări și limitarea infecțiilor.

Confindustria, grupul de lobby al mediului de afaceri italian, susține ferm măsura de la locul de muncă. Cu toate acestea, diverse industrii invocă un potențial deficit de personal începând de vineri, pentru că lucrătorii intră în grevă sau pur și simplu aleg să stea acasă.

Sursa: Mediafax

Citește mai departe

ACTUALITATE

313 candidați în cursa pentru ocuparea celor 293 de posturi de director și director adjunct în școlile din Cluj

Publicat

De

În județul Cluj, 313 cadre didactice au fost validate pentru a susține proba scrisă din cadrul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct în unitățile de învățământ preuniversitar de stat, potrivit IȘJ.

Proba scrisă din cadrul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct se va desfășura vineri, 15 octombrie 2021, la centrul de concurs de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca.

În județul Cluj, pentru ocuparea celor 293 de funcții vacante de director și director adjunct, din care 214 sunt de director, s-au înscris 315 cadre didactice.

Ca urmare a desfășurării etapei de evaluare a dosarelor de înscriere, din perioada 15-26 septembrie 2021, 313 cadre didactice au fost validate pentru a participa la probele din cadrul concursului.

Candidații, monitorizați audio și video

În vederea susținerii probei scrise accesul candidaților în sălile de concurs monitorizate audio-video este permis în intervalul orar 9:00-9:30.

Proba scrisă se desfășoară începând cu ora 10:00 și are o durată de maximum 120 de minute. În structura probei scrise, circa 60% dintre itemi vor viza capacitățile cognitive și de leadership, circa 20% competențele de management, iar restul itemilor vizează reglementările legale din bibliografia de concurs.

Ulterior finalizării testului standardizat din cadrul probei scrise, candidații rămân în sala în care au susținut proba scrisă, în vederea participării la etapa de evaluare a lucrărilor scrise.

Candidații care au obținut minimum nota 7 ( șapte) la proba scrisă din cadrul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct vor susține proba de interviu în perioada 15 noiembrie – 8 decembrie 2021, conform unui grafic stabilit de către Inspectoratul Școlar Județean Cluj.

ATENȚIE! Sesiune specială pentru candidații cu Covid-19

Potrivit Inspectoratului Școlar Cluj, având în vedere identificarea unor situații de îmbolnăviri cu Covid-19 în rândul candidaților, Ministerul Educației va organiza joi, 28 octombrie 2021, o sesiune specială a probei scrise.

La aceasta vor avea acces candidații care transmit comisiei județene o solicitare însoțită de raportul medical/decizia de carantinare, eliberate de DSP, prin care aceștia sunt plasați în izolare/carantină ca urmare a contractării virusului SARS-CoV-2 sau al contactului direct cu o persoană infectată.

Cine nu a transmis documentul, acest lucru se mai poate face în intervalul 15-25 octombrie 2021, prezentarea sa constituind condiție obligatorie de participare la sesiunea specială.

„Am încredere că vom avea manageri dedicați”

Marinela Marc, șefa IȘJ Cluj, spune că are încredere că noii manageri vor continua modelul clujean de succes în învățământ.

„Creșterea calității actului educațional într-o unitate de învățământ depinde, în mare măsură, de managementul organizației școlare.

Directorii unităților de învățământ trebuie să-și asume o serie de roluri, de la definirea obiectivelor unității de învățământ, monitorizarea întregului proces educațional, elaborarea și gestionarea bugetului, a ofertei educaționale, până la colaborarea cu cadrele didactice, elevii, părinții, autoritățile locale și ceilalți parteneri educaționali, în vederea îmbunătățirii procesului de învățare al elevilor.

Pentru aceasta, este necesar ca persoanele care ocupă aceste funcții să facă dovada diverselor competențe de comunicare, capacitate decizională, transfer analogic, să dețină cunoștințe de management și legislație.

Am încredere că, în această perioadă foarte încărcată, colegii mei, cadre didactice care s-au înscris la concurs vor gestiona cu calm și echilibru probele concursului, astfel încât, unitățile de învățământ din județul Cluj să aibă, pentru următorii patru ani, acei manageri dedicați și performanți, care să continue modelul de succes al învățământului preuniversitar clujean”, a declarat Marinela Marc, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Cluj.

 

Citește mai departe

ACTUALITATE

Legile nu sunt pentru toți. Cum s-a ales un clujean de 21 de ani cu dosar penal

Publicat

De

Un tânăr de 21 de ani din comuna Sânpaul s-a urcat la volan, chiar dacă dreptul de a conduce mașina îi era suspendat.

Acesta a riscat și s-a urcat la volanul mașinii, dar a fost oprit în trafic de polițiștii din Baciu, pe un drum din localitate.

Polițiștii au făcut verificări și au constatat că avea dreptul de a conduce suspendat, drept pentru care pe numele lui a fost deschis un dosar penal.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

    Publicitate
    Publicitate