ACTUALITATE
Celebrul cor Madrigal, în spectacol extraordinar în Săptămâna Patimilor, la Cluj. Interviu cu managerul Emil Pantelimon
În perioada 13 – 16 aprilie 2022, Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” desfășoară în premieră Turneul național de Paște „Săptămâna Patimilor”, sub coordonarea dirijorilor Anna Ungureanu și Cezar Verlan. Spectacolul Extraordinar „Săptămâna Patimilor” vine și la Cluj sâmbătă, pe 16 aprilie, de la ora 19:00, la Teatrul Maghiar de Stat.
Despre experiența emoționantă pregătită de Corul Madrigal am stat de vorbă cu Emil Pantelimon, managerul celebrului ansamblu coral.
1. Vă rugăm să ne dați mai multe detalii despre Turneul național de Paște „Săptămâna Patimilor” susținut de Corul Madrigal săptămâna aceasta și despre spectacolul de la Cluj-Napoca.
Emil Pantelimon, managerul Corului Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”:
Turneul național „Săptămâna Patimilor” vine oarecum la cererea publicului, pentru că de ceva ani nu am mai apucat să ajungem în țară cu Concertul Extraordinar de Paște și publicul nostru național ne-a amintit asta în nenumărate rânduri. Noi am răspuns, pentru că suntem în contact foarte apropiat cu spectatorii și urmărim feedbackul pe care îl primim pe canalele noastre de comunicare.
Așadar, am decis ca anul acesta, în 2022, sărbătoarea Paștelui să o facem în țară, mai precis la Arad, Timișoara, Alba Iulia și Cluj-Napoca, cu nu mai puțin de patru Spectacole Extraordinare „Săptămâna Patimilor”. Ne bucurăm foarte mult să fim alături de fanii noștri și de iubitorii muzicii Madrigalului, iată acum și în Cluj, sâmbătă, de la ora 19:00 la Teatrul Maghiar de Stat.
2. Prin ce este deosebit acest eveniment de alte concerte ale Corului Madrigal?
Spectacolul „Săptămâna Patimilor” pune împreună atât sunetul inconfundabil și spiritul Corului Madrigal, cât și detalii care țin de spectacol și care înfrumusețează și îmbogățesc toată atmosfera. Avem scenografie special realizată pentru acest spectacol, cu un uimitor decor colosal, care se mută pe scena Teatrului Maghiar de Stat.
Avem actori care intervin, avem efecte speciale, avem lumini, practic este o trecere de la tradiționalele concerte organizate de Madrigal, la adevărate spectacole, în care sincretismul artelor aduce în fața publicului un produs cultural de calitate și transmite o energie foarte foarte puternică, mai ales că ne aflăm în Săptămâna Patimilor catolică și reformată și în ajunul Săptămânii Patimilor ortodoxe.
3. Care este conceptul acestui spectacol pascal?
Spectacolul „Săptămâna Patimilor” aduce un concept scenografic nou pentru România, semnat de Vladimir Turturica, cu un design de lumini foarte, foarte special, magic aș putea spune, semnat de Alin Popa și cu în regia subsemnatului. Nu vreau să vă dezvălui foarte multe lucruri din ce se va întâmplă pe scenă, dar la ceea ce trebuie să vă așteptați e că veți pătrunde în Cetatea Ierusalimului. Momentul ultimei săptămâni din viața Mântuitorului îl veți trăi cu siguranță cu mare intensitate.
Atât bucuria inițială a intrării în Ierusalim, cât și Învierea Mântuitorului vor fi resimțite foarte puternic, odată pe marginea repertoriului ales de Anna Ungureanu, dirijorul principal și apoi având la bază toată scenografia și jocul actorilor Corneliu și Pavel Ulici. Cei doi tineri actori sunt cei care vor aduce în sală pentru public Sfânta Scriptură, texte biblice originale, pentru ca spectatorii să poată urmări mult mai îndeaproape firul epic al acestei atât de importante săptămâni din viața omenirii.
4. De ce credeți că e necesară această înnoire a tradiționalelor concerte cu public ale Corului Madrigal?
Ultimii ani au fost foarte buni pentru Corul Madrigal și ne-au pus într-o lumină foarte frumoasă, iar tradiționalele concerte au fost transformate în adevărate spectacole. În anul 2020, premiera spectacolului „Ave Maria” – cu participarea lui Marius Manole, dublat de spiritualitatea specifică sărbătorii și de intervenția copiilor din Ansamblul de percuție Young Beats – Cantus Mundi, coordonat de Zoli Toth – a prins un contur excepțional și a reușit să aducă publicului o nouă viziune despre sărbătoarea din 15 august.
Ulterior, în 2021, chiar aproape de sfârșitul pandemiei, și evenimentul de Crăciun a luat altă turnură, în momentul în care doi actori renumiți, Ofelia Popii și Marius Turdeanu au venit alături de Corul Madrigal și copiii din corurile Cantus Mundi, să aducă spiritul sărbătorilor de iarnă puțin altfel decât se aștepta toată lumea. A fost un spectacol plin de spiritualitate, de energie, de simbol, încărcat de tot ceea ce înseamnă de fapt Madrigalul pentru Crăciunul românesc.
Ei bine, asta se întâmplă și acum la sfintele sărbători pascale și asta se va întâmpla și în viitor, la evenimentele pe care le vom lansa anul acesta, pentru că noi credem că sincretismul artelor este mai important decât orice în momentul de față pentru public, iar valoarea pe care o are Madrigalul se potențează foarte bine și intră frumos în lumina reflectoarelor atunci când există scenografie sau când există arta actorului și design de lumini.
5. Cum sunt create aceste adevărate evenimente culturale?
Baza a tot ceea ce facem atunci când pornim într-un proiect la Madrigal este conducerea muzicală, pentru că mai presus de orice, este muzica. Muzica este cea care scoate cuvântul din indistincția unității.
Acesta este punctul de pornire de fiecare dată când începem un nou proiect, când lucrăm la un nou produs cultural: începem comunicarea cu conducerea muzicală a Corului Madrigal, dirijorul principal, Anna Ungureanu și dirijorul secund, Cezar Verlan. Mai departe urmează comunicarea cu întreg corul, un ansamblu foarte foarte sensibil. Vorbim de o comunicare foarte frumoasă, mai ales că avem de-a face cu cel mai tânăr Madrigal din istoria sa, cu cea mai mică medie de vârstă avută vreodată.
Fiecare membru al Madrigal este total dedicat scopului comun și visează în aceeași direcție cu mesajul spectacolului, ceea ce este foarte important. Pentru că dincolo de sunet, spre public pornește o energie foarte frumoasă, pornește un spirit, pornesc niște impulsuri care se întorc prin aplauze și prin alte energie. În sala de spectacol, dincolo de senzația sonoră, există și ceea ce simte spectatorul.
Apoi intervine restul echipei, scenografia, regia, luminile, toate conlucrează pentru că iată se adună laolaltă toate energiile frumoase și visul devine unul realizabil. Aici nu este vorba numai de zona artistică sau de realizator, ci și de echipa tehnică din spate, care este o legiune de oameni extrem de dedicați, de la organizatorii de turneu, la oamenii care se ocupă de artiști la hoteluri sau cei care montează și demontează decorurile și așa mai departe. Toată această echipă este senzațională, iar eu sunt foarte mândru să fac parte din ea și să am onoarea de a o conduce, motiv pentru care le și mulțumesc tuturor și îi susțin în toate visele pe care le vom avea împreună. Sunt sigur că vom lucra foarte frumos în continuare.
6. Ce ne puteți spune despre Programul Național Cantus Mundi? Am văzut că vor fi coruri de copii din Cluj-Napoca care vor cânta sâmbătă alături de Madrigal.
Madrigalul ajunge anul viitor la frumoasă vârstă de 60 de ani. Obiectivele noastre se îndreaptă în permanență spre viitor și asta înseamnă Programul Național Cantus Mundi, inițiat de dirijorul Ion Marin. Cantus Mundi este un program vizionar, un program care schimbă România, care, cu ajutorul cântului coral educă și formează și, mai ales, leagă punți între toate comunitățile, atât cele defavorizate, cât și cele avantajate. Cantus Mundi este mijlocul prin care integrarea socială găsește în cântul coral cel mai bun liant, cea mai bună soluție.
Cantus Mundi este un Program național condus în România de Leila Popovici, care a adunat până acum mai bine de 1.670 de coruri, care cântă în același glas și care înțeleg că orice barieră de comunicare este depășită cel mai frumos atunci când cântăm împreună și când facem echipă pe scenă – mai ales alături de idolii lor din Corul Madrigal.
Ei bine, în acest context, de când sunt la conducerea Corului Madrigal, nu a existat nici un concert al ansamblului care să nu aibă alături copii din corurile Cantus Mundi. La Cluj, pentru Spectacolul Extraordinar „Săptămâna Patimilor” au fost selecționate să participe alături de Corul Madrigal patru coruri, peste 150 de copii.
Este o bucurie să îi vezi cum reacționează când sunt pe scenă și performează. Este foarte important să facem în așa fel încât, de fiecare dată, copiii noștri să fie puși în lumina reflectoarelor și să fie apreciați pentru eforturile pe care le depun în slujba culturii, în slujba muzicii. Atunci când sunt pe scenă și primesc aplauze, copiii încep să simtă cât de importanți sunt și cât de apreciați sunt.
Acesta este cel mai bun motor pentru dezvoltarea lor și pentru a le construi perspective pentru viitor.
Așadar, alături de Corul Madrigal, Cantus Mundi va transmite prin corurile din Cluj-Napoca: Hristos a Înviat!
7. Ce mesaj aveți pentru publicul din Cluj?
Vă așteptăm cu drag sâmbătă, la Teatrul Maghiar de Stat la Spectacolul „Săptămâna Patimilor”, unde Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”, împreună cu coruri de copii Cantus Mundi din oraș vor aduce spiritul sărbătorilor pascale și însemnătatea Săptămânii Mari pe scenă, unde sunetul, împreună cu luminile, cu arta actorului, cu vocile copiilor vor fi principalele mijloace prin care emoția adevărată, bună va fi prezentată în aer timp de mai bine 70 de minute.
Vă așteptăm să ne bucurăm împreună de frumusețea artei spectacolului și să să ne aducem aminte DE CE sărbătorim Paștele și ce s-a întâmplat în acea Săptămână Sfântă pentru omenire.
Împreună cu echipa Madrigal – Cantus Mundi vă urăm să aveți parte de o săptămână luminată, alături de sunetul inegalabil al Corului Madrigal!
Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ADMINISTRAȚIE
Știați că? BILET de transport în comun obligatoriu la Cluj-Napoca și pentru câinii de companie
Animalele de companie pot călători în mijloacele de transport în comun din Cluj-Napoca, însă trebuie să respecte anumite condiții. Una dintre cele mai importante condiții e obligativitatea validării unui bilet și pentru animal.
În Hotărârea Consiliului Local Cluj-Napoca Nr. 354 din 15 octombrie 2015 privind accesul persoanelor însoţite de câini, pagina 11, art. 6 paragraf 4 prevede că deținătorul achită și compostează și pentru câine un bilet de călătorie.
Condiții de călătorie cu CÂINI în mijloacele de transport în comun la Cluj-Napoca. Obligatoriu BILET și pentru animal
HCL-ul respectiv este valabil pe perioadă nedeterminată, până la abrogarea prevederilor prin alt HCL, ceea ce nu a avut loc până în momentul de față.
CULTURA
FOTO. Expoziția „Atlantida. Lumi pierdute”, inaugurată la Cluj-Napoca. Poveștile unor așezări dispărute din România și nu numai
Muzeul Etnografic al Transilvaniei (MET) și Museum Europäischer Kulturen (MEK) din Berlin au inaugurat, vineri, la Cluj-Napoca, expoziția „Atlantida. Lumi pierdute”. Proiectul abordează dispariția așezărilor europene și a comunităților acestora, un fenomen ce reflectă schimbările sociale, economice și politice ale secolelor XX și XXI.
Expoziția prezintă poveștile a 23 de așezări dispărute sau aflate în pragul dispariției din Europa Centrală, incluzând imagini, obiecte vechi și instalații sonore care redau liniștea locurilor și istoria acestor comunități.
Specialiști din Ungaria, România, Serbia, Croația și Slovenia au documentat aceste locuri în 2024, vizitând satele sau locurile unde obișnuiau să fie acestea și au discutat cu câțiva dintre localnicii rămași, adunând povești, amintiri și fotografii. Printre satele românești incluse în proiect se numără: Ada-Kaleh, Herepea (județul Mureș), Lindenfeld, Geamăna.
Ideea din 1990
„Ideea cercetării datează de la începutul anilor 1990 când m-am confruntat pentru prima oară cu situația în care citesc despre o anumită localitate sau o anumită comunitate, iar când ajung la fața locului trebuie să observ că există doar niște rămășițe de construcții și e totul pustiu.
După această constatare am început să citesc despre acest fenomen, fiind unul mult mai răspândit decât credeam și, citind bibliografia, am observat că în decursul secolului al XX-lea zeci de mii de localități au dispărut”, declară cercetătoarea Andrea Vándor.
Cauzele disparițiilor
Proiectul internațional „Atlantida. Lumi pierdute” își propune să atragă atenția publicului cu privire la soarta unei populații europene de milioane de oameni defavorizați, cu o putere de lobby redusă.
„Dispariția unor localități poate avea mai multe cauze: fenomenul natural, cutremur, alunecări de teren. Una din localitățile din cadrul expoziției a dispărut în anul 2023 din cauza unei alunecări de teren.
O altă cauză poate fi cea de ordin social, din cauza războaielor. În cadrul proiectelor am exemple de acest tip, din Croația și Serbia. O altă cauză poate fi o cauză de ordin politic, printr-o decizie politică se poate renunța la o comunitate, respectiv la o localitate”, mai adaugă Andrea Vándor.
Satul scufundat din Munții Apuseni
În 1976 a început exploatarea zăcămintelor de cupru din apropierea satului Geamăna. În urma activităților miniere, nămolul poluat rezultat a acoperit treptat satul. Populația a fost relocată în trei etape, iar mulți locuitori au asistat la dispariția caselor lor sub sterilul toxic. Peisajul creat de lacul de decantare și povestea locului atrag turiști și artiști, devenind simbolul unei tragedii ecologice.
Lindenfeld – insula din vârful muntelui
Fondat în 1828, Lindenfeld s-a dezvoltat ca un sat prosper în Munții Semenic, unde locuitorii aveau activități precum creșterea animalelor, tăiatul lemnelor și cărbunăritul. Lipsa unui drum sigur pentru orice anotimp a dus la migrarea generației tinere, apoi la depopularea sa în secolul XX. Ultimul locuitor, Paul Schwirzenbeck, a părăsit satul înainte de a deceda în 1998. Astăzi, Lindenfeld este un sat abandonat.
Atlantida de pe Dunăre
Ada Kaleh, situată lângă Orșova, a avut o importanță strategică, fiind disputată între Imperiul Habsburgic și Otoman. După ce și-a pierdut importanța militară în secolul XIX, insula a rămas un loc unic, iar locuitori din “Orșova turcească” erau scutiți de taxe și obligații militare.
După Primul Război Mondial, insula Ada Kaleh a devenit parte a României.
Materialul vizual din cadrul acestei expoziții este de 3 tipuri, s-au folosit imagini de arhivă, o parte dintre fotografii au fost realizate de către cercetătorii care au participat la acest proiect, iar o parte dintre fotografii au fost realizate de un artist fotograf din Germania care anul trecut a documentat toate aceste localități.
Liniștea, înregistrată
În primăvara anului trecut s-au documentat și înregistrări audio. De fapt, s-a înregistrat liniștea, vidul, murmurul care există în aceste localități, iar materialul sonor poate fi ascultat pe MP3 în cadrul expoziției.
„Am considerat ca prezentarea acestui fenomen poate fi completă prin realizarea unor interviuri cu localnicii din aceste sate, regiuni. Nu am dorit să prezentăm fenomenul doar prin niște statistici, ci doream să prezentăm și omul din spatele acestei cifre”, precizează Andrea Vándor.
În cadrul expoziției s-a pus accent pe utilizarea materialelor eco, sustenabile, fiind folosite lemnul și hârtia.
Proiect internațional
Acest proiect a fost realizat cu ajutorul coordonatorului din partea Muzeului Etnografic al Transilvaniei, directorul instituției, Tudor Sălăgean; cercetare și scenarii: Leni Perenčević, Lehel Peti, Imola Püsök, Andrea Vándor; scenografie Xaver Victor Schneider; grafică: Luca Szalay, Silvia Diaconu; fotografie, film, colaj: Frank Gaudlitz, Lehel Peti, Alexandru Cristian Beșliu, Silvia Diaconu; traducere și corectură: Rigán Lóránd; instalație sonoră: Misha Antonov, Mirko Perenčević; concepție și coordonare proiect: Andrea Vándor.
Fotografiile și obiectele prezentate în cadrul Expoziţiei ”Atlantida. Lumi pierdute” pot fi vizionate la Muzeul Etnografic al Transilvaniei, în sala Cellarium, până în 30 martie 2025.
După Cluj-Napoca, expoziţia va fi prezentată în 2026 la Ulm, în Germania, iar în 2027, la Berlin.
Andreea Paparuș
Timeea Morocoj
Un accident rutier a avut loc, vineri, pe Calea Baciului în care au fost implicate un autoturism și o dubiță.
Din primele informații, un șofer de 45 de ani din județul Mehedinți conducea autoturismul dinspre Baciu spre Cluj-Napoca și a intrat în coliziune cu o dubiță care ieșea de pe o stradă laterală.
În urma accidentul, o femeie din autoturism a fost rănită.
Ambii șoferi au fost testați cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ.
EVENIMENT
VIDEO. Lucrările la drumul legătură A3 – DN1 de la Tureni, la 80%. 220 de muncitori cu 130 de utilaje sunt pe șantier
Lucrările pe șantierul DEx4, drumul de legătură între A3 și DN1 de la Tureni avansează.
Drumul expres de la Cluj trebuie să fie gata în luna iunie a acestui an.
Drumul de legătură A3 – DN1 de la Tureni avansează
Directorul ceneral al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, anunță că evoluția pe șantierul DEx4, drumul care va face legătura între autostrada Transilvania și DN1 pe la Tureni este foarte bună.
“Asocierea de constructori români și spanioli condusă de Dimex 2000 SRL este bine mobilizată în șantier iar lucrările au ajuns la un stadiu fizic de 80%. În șantier, sunt mobilizați 220 de muncitori și 130 de utilaje”, a transmis vineri Cristian Pistol.
Acesta a precizat că se fac săpături, terasamente, se consolidează versanți, se lucrează la pasaje și viaducte, dar și la protejarea albiei râului Negoteasa cu saltele de gambioane, printre altele.
7 poduri și viaducte se construiesc pe drumul de la Tureni
Pe traseul DEx 4 sunt construite 7 poduri și viaducte. La kilometrul 4 este construit un viaduct peste Valea Racilor, care are 6 deschideri și o lungime totală de 258 de metri pătrați, conform șefului CNAIR.
Valoarea contractului, care este finanțat prin Programul Treansport este de 562,61 de milioane de lei, fără TVA.