ADMINISTRAȚIE
Ce nume au pus stațiilor de Metrou din Cluj. Țara Moților și Copiilor în Florești, Naturii în Mănăștur, Cosmos la Mărăști
Primăria Cluj-Napoca a publicat solicitarea acordului de mediu în vederea Studiului de Fezabilitate aferent metroului clujean.
În documentele ASOCIERII SWS Engineering S.p.A. – SYSTRA – METRANS Engineering S.R.L. au apărut și denumirile viitoarelor stații.
Astfel, lista începe dinspre Florești spre Cluj-Napoca: Țara Moților, Teilor, Copiilor, Sănătății și Prieteniei vor fi în Florești, apoi urmează Natura Verde și Mănăștur, Florilor, Sportului, Piața Unirii, Piața Avram Iancu, Armonia, Transilvania, Cosmos, Europa Unită, Viitorului și Muncii.
Proiectul constă în construcția, echiparea și punerea în funcțiune cu succes a unei linii de
metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca, în lungime de 20 km și având 19 stații, inclusiv
câteva facilități pentru buna integrare a sa cu celelalte sisteme de mobilitate.
Metroul ușor va avea o capacitate adecvată cererii, dimensiunea maximă a trenurilor fiind de
51 m lungime / 2,65 m lățime (35% din capacitatea trenurilor de metrou din București), sistemul
oferind o capacitate maximă de transport de 15.200 călători/oră și sens la frecvență maximă (1 tren la 90 de secunde; așadar 380 călători/tren*40 trenuri/oră).
Datele preliminare din modelul de transport arată că încă de la deschidere pe anumite secțiuni la ora de vârf se va atinge cca. 45% din capacitatea teoretică maximă. Adecvarea serviciului la cerere se va face prin operarea serviciului la o frecvență ajustată cererii.
Costul proiectului este estimat a fi în intervalul 1,3 – 1,5 miliarde de euro.
Traseul liniei de metrou ușor începe din depoul suprateran aflat la vest de Florești. Primele trei stații deservesc zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 deservesc zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgență și respectiv centrul comercial Vivo. Stațiile 6, 7 și 8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști.
De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură deservește cartierele Gheorgheni și Sopor. Întreaga linie este în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou.
Până în aprilie 2021 a fost finalizat studiul de prefezabilitate și o variantă de lucru a studiului de fezabilitate (inclusiv elementele de proiect preliminar), precum și o parte dintre investigațiile geotehnice. Până în septembrie 2021 se urmărește finalizarea studiului de fezabilitate și obținerea avizelor / acordurilor necesare, inclusiv acordul de mediu, precum și finalizarea investigațiilor geotehnice detaliate și a proiectului preliminar.
Apoi, în ultima parte a anului 2021 și în anul 2022 se vor desfășura achiziția publică a serviciilor de proiectare și execuție a liniei de metrou, materialului rulant și sistemelor aferente.
Construcția efectivă va avea loc în patru ani, de la începutul lui 2023 până la finalul lui 2026,
linia de metrou urmând a deveni funcțională în ianuarie 2027. Programul de execuție este unul
ambițios; astfel, proiectul va fi împărțit în mai multe contracte distincte, iar execuția tunelelor va fi realizată cu două perechi de scuturi TBM (tunnel boring machine).
Descrierea traseului (aliniamentul orizontal și profilul vertical)
Traseul (în lungime de 20,1km cu 19 stații + depou) este următorul:
Secțiunea VEST: Depou suprateran (între Stația Electrică Florești și DN 1) – Strada Teilor –
Liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Subcetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești –
viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare, cu stațiile: Țara Moților, Teilor, Copiilor,
Sănătății, Prieteniei;
Secțiunea CENTRU: Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților
– Str. Memorandumului – Piața Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – Bdul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști cu următoarele stații: Natura Verde, Mănăștur,
Sfânta Maria, Florilor, Sportului, Piața Unirii, Piața Avram Iancu, Armonia, Piața Mărăști;
Secțiunea EST:
– Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului – Bulevardul Muncii, cu stațiile
Transilvania, Viitorului, Muncii;
– Piața Mărăști – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu
stațiile Cosmos, Europa Unită.
Conform calculelor actuale, se vor procura 26 de trenuri pentru punerea în funcțiune cu
călători, pentru care se estimează un interval de circulație de 2,5-3minute la ora de vârf. Aceste
intervale se pot asigura cu 26 respectiv 22 de trenuri, la care s-a adăugat o rezervă de 10% (2
trenuri).
Atunci când cererea de transport va tinde către capacitatea maximă de 15.200 călători/oră
și sens pentru frecvența de un tren la 2 minute sau maximă de 1 tren la 90 de secunde, va fi necesară procurarea de noi trenuri (încă 4 respectiv 14) ceea ce va necesita noi spații de parcare.
Pentru 4 trenuri suplimentare celor 28 se poate asigura parcarea pe traseu sau în
rebrusmentul stației Europa Unită, având în vedere că sistemul de automatizare tip UTO GoA4
permite gararea și altundeva decât pe liniile dedicate din depou.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






