ADMINISTRAȚIE
„Cârtițele” pentru metroul din Cluj, construite în China, au 6,35 metri înălțime și costă zeci de milioane de dolari
„Cârtițele” care vor săpa tunelurile pentru metroul de la Cluj, fiecare cu un diametru de 6,35 metri și un preț de circa 15 milioane de dolari, sunt pregătite pentru a fi livrate și instalate în cadrul proiectului de infrastructură.
Ambele „cârtițe” care urmează să ajungă la Cluj au trecut cu succes testele la fabrica din China, a anunțat vineri compania turcă Gulermak, cea care a câștigat contractul pentru proiectarea și construcția metroului.
„Cârtițele”, cât un bloc cu două etaje
Mașina de foraj pentru tuneluri (tunnel boring machine sau TBM) care va fi utilizată pentru metroul din Cluj are un diametru impresionant de 6,35 metri, aproximativ cât înălțimea unui bloc cu două etaje.
Valoarea fiecărei astfel de „cârtițe” se situează în jurul sumei de 14-15 milioane de dolari. Testele au fost realizate între 26 august și 2 septembrie.
Cum funcționează „cârtițele”?
Un TBM de tip earth pressure balance (EPB), precum cele care vor fi folosite la Cluj, scoate pământul excavat printr-un proces complex:
- Capul de tăiere din partea frontală a TBM-ului sapă în sol și fragmentează materialul.
- Camera de excavare, aflată imediat în spatele capului de tăiere, menține un echilibru al presiunii pământului pentru a preveni prăbușirea tunelului în timpul săpării.
- Materialul excavat este împins către o melc transportor, care colectează pământul și îl transportă spre spatele TBM-ului.
- Pământul este apoi transportat cu ajutorul benzilor transportoare către suprafață, unde este evacuat.
CRCHI, al treilea producător mondial de TBM
„Cârtițele” pentru metroul de la Cluj-Napoca sunt produse de compania chineză China Railway Construction Heavy Industry (CRCHI) care face parte din China Railway Construction Corporation (CRCC). Cifra de afaceri a companiei a crescut cu peste 30% timp de zece ani consecutivi.
CRCHI este al treilea cel mai mare producător mondial de mașini de foraj pentru tuneluri, având o cotă de piață de 15,85%.
CRCHI este un furnizor complet de soluții pentru construcțiile subterane și industriile de transport feroviar, oferind servicii complete de ciclu de viață adaptate nevoilor clienților, inclusiv proiectare, fabricație, instruire, servicii pe teren, recondiționare și furnizare de piese de schimb.
Compania produce până la 200 de TBM-uri pe an
Compania are sediul în Changsha, capitala provinciei Hunan din centrul Chinei, oraș cu o populație de peste 10,4 milioane de locuitori în 2022 – mai bine de jumătate din populația României. În același timp, CRCHI are 13 sucursale internaționale în Singapore, Rusia, Australia, Turcia, India și alte țări.
CRCHI dispune de baze de producție de TBM de clasă mondială și națională, cu o capacitate anuală de producție de până la 200 de TBM. Compania se laudă cu un portofoliu ce cuprinde importante proiecte de metrou, cale ferată, minerit și deviere a apelor în peste 30 de orașe din China, dar și cu lucrări în Rusia, Turcia, Sri Lanka și în alte țări. CRCHI este lider în construcția sistemelor tehnice pentru echipamente inteligente de tunelare în China.
Produsele CRCHI includ sisteme de prindere și traversări pentru șinele destinate trenurilor de pasageri de mare viteză, care circulă cu viteze de până la 350 km/h.
Caracteristicile TBM-urilor de tip EPB:
- Potrivite pentru soluri argiloase, nisipoase, mixte moi și dure, cu o eficiență ridicată a săpăturilor și costuri de construcție scăzute;
- Moduri multiple de săpătură, cum ar fi deschis, semi-deschis și închis, fiecare mod putând fi convertit unul în altul;
- Design avansat și fiabil al capului de tăiere și sistem de îmbunătățire a terenului;
- Rulmenți principali, etanșări de transmisie și reductoare fiabile, cu durată lungă de viață și factor de siguranță ridicat;
- Sistem de control PLC sigur și eficient, monitorizare și colectare de date în timp real.
Cele două „cârtițe” vor ajunge din China în portul Constanța în luna noiembrie,de unde vor fi aduse la Cluj, mai precis la Florești unde se va începe forarea a două tuneluri pentru metrou.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






