ACTUALITATE
BUSINESS DE CLUJ/ Afacere cu flori. Magnolia livrează sentimente și emoții
Florăria Magnolia este unul dintre business-urile clujene care au reușit în timp să își păstreze clienții prin serviciile de livrare de flori la domiciliu și să le reamintească că mereu este bine să vorbești prin intermediul florilor.
,,Alo, bună ziua! De la Florăria Magnolia suntem, avem o livrare cu flori pentru dumneavoastră”. Așa încep diminețile unor clujeni când vine vorba de livrarea de flori la domiciliu.
Cluj24 a stat de vorbă cu fondatorul Magnoliei, cel care a pus bazele florăriei.
Inspirație din cărți de business americane
Omul de afaceri Gabriel Molnar se prezintă ca un om sincer și modest care mai bine îți oferă niște flori care vorbesc de la sine decât să vorbească despre propria persoană.
Crede în principiile etice și în faptul că munca trebuie să fie răsplătită. Merge, totodată, pe criteriul că nu are propriu zis angajați, ci se realizează un schimb de produse.
Magnolia s-a născut la Bistrița în 1997, dar s-a dezvoltat la Cluj-Napoca
,,Am început în 1997, să zicem că am avut o nevoie pe piață și am pornit cu bani foarte puțini, încă puteai porni cu bani puțini. După care lucrurile s-au dezvoltat, cred că prin seriozitate nu ai cum să nu mergi înainte. Daca ai niște principii sănătoase nu cred că poți să ratezi”, a spus Molnar.
Acesta își amintește că în perioada aceea își dorea să fie om de afaceri sens în care a citit multe manuale de business americane pentru că în România nu erau și nu prea avea ce materiale să citească.
Business-urile de atunci erau mai mult un fel de ”afaceri de cumetrie” sau bazate pe tot felul de relații de care aveau nevoie unii să își aducă marfa din afară țării.
”Eu nu aveam nimic din toate acestea, eram doar un copil. A fost o perioadă mai dificilă, mai grea, dar imediat a venit și satisfacția. Am mers pe principii și valori, nu am dat o țeapă cuiva și nu am rămas datori la nimeni niciodată.
Este important să fii etic prin ceea ce faci, de asta ține dacă firma se extinde. Suntem împrăștiați prin toată țara, dar există o cultură organizațională frumoasă, o atmosferă frumoasă, de efect, între noi și cred că asta este foarte important. Nu ai cum să crești altfel, pentru că oamenii fac până la urmă o firmă și dacă ei sunt mulțumiți și încântați, atunci toate ies. Noi ne străduim, nu ne iese 100%, dar 99% ne iese”, a explicat Molnar.
”Pentru noi sunt foarte importanți indicatorii”
Afacerea cu flori s-a extins treptat în Brașov, Galați, Constanța, București, Sibiu, Timișoara, Oradea, Baia Mare.
”Eu cred că în univers cumva totul se extinde sau totul se restrânge și de fapt dacă nu te extinzi și nu te dezvolți faci pași înapoi, numai că dezvoltarea aceasta, scalarea aceasta trebuie sa fie sănătos făcută. Nu cred că poți să stagnezi dacă ai un model de business care funcționează doar trebuie să îl aplici într-un mod inteligent. Noi avem puncte de lucru în mai multe orașe din România.
Cum am putea noi sa controlăm ca lucrurile se desfășoare bine și aici și acolo si peste tot? Să vă dau o comparație intenționată și exagerată: McDonalds are în jur de 30.000 de restaurante. Cum sunt ele controlate?
Nu cred că știe CEO-ul despre cum funcționează lucrurile într-un restaurant din nu știu care țară. Totul se întâmplă pe baza unor indicatori și pe baza unei organizări bine făcute. Pentru noi sunt foarte importanți indicatorii”, a menționat fondatorul Magnolia.
Potrivit acestuia, este ca și cum ai avea un avion de mari dimensiuni și are zeci, sute de indicatori și observi când unul o ia razna, când nu funcționează bine sau, dimpotrivă, dacă un indicator funcționează bine să premiezi asta.
”Totul să fie pe bază de statistici”
”Totul să fie pe bază de statistici. Și eu în firmă asta încerc să fac pentru fiecare persoană în parte și e o țintă a mea. Este o luptă pe care o duc în așa fel toți să fie recompensați pe baza performanței până la urmă. Asta pornește de la contabil până la orice persoană ce poate fi răsplătită așa. Noi nu spunem că lucrează pentru noi, noi facem un schimb de produse.
Produce ceva, cam asta încercăm să facem cu orice persoană de pe orice departament, nu contează, dar să îi fie măsurată performanța. Asta este o muncă în sine să vezi statisticile și să le confrunți”, a mai spus Gabriel Molnar.
Acesta susține că afacerea pe care o gestionează este grea, în condițiile în care greu se fac bani din flori.
”Nu prea o să vedeți rețele de florării, cel mult o florărie condusă de o familie și atât. Am încercat să facem ceva ce nu s-a mai făcut, sper să reușim, ne dorim să ieșim și în afara țării. Noi ne-am gândit la ce cumpără clienții. De fapt clienții nu cumpără flori. Ei vor să îi transmită un mesaj persoanei dragi, le oferă cuiva, în general. Ei nu vor să ofere flori pentru că nu de florile în sine avea nevoie persoana respectivă, de fapt noi ajutăm clienții să își transmită sentimente’’, consideră Molnar.
O nișă pentru cei mai buni

Acesta este de părere că Magnolia este, mai degrabă, o firmă de comunicare decât una care vinde efectiv flori.
”De multe ori nu ești aproape de persoana respectivă și astfel am mers și pe nișa în care să livrăm florile. Și aici putem vorbi de o piață largă. Noi am vrut să ne găsim o nișă pe care să fim cei mai buni și cam asta a fost strategia noastră am vrut să fim prezenți în mai multe orașe să ne vadă lumea cine suntem și să aibă încredere în noi să își transmită sentimente să spunem.
Strategia de la această idee a pornit nu de la ideea de a organiza evenimente”, a mai explicat fondatorul Magnolia.
Pionieri în vânzarea de flori online
Întrebat în ce măsură a fost afectată afacerea sa de pandemia de COVID, acesta a precizat că dacă treaba a fost bine făcută înainte, afectarea a fost mai puțin simțită.
”Noi suntem prezenți pe mai multe piețe. Toate teoriile de marketing spun asta, să fii prezent pe mai multe piețe, mai multe nișe de vânzare, să nu rămâi doar pe una. Noi vindem și online și cred că am fost primii în piață din ce am văzut eu în România cu vânzări online de flori.
Să spunem că suntem pioneri. Am intuit că asta ar fi viitorul și să știți că asta până la urmă ne-a și salvat, pentru că tot comerțul online a și crescut. Unde scade pe o parte, crește pe alta, apoi mai este această zonă de grădini, de decorațiuni care iarăși a crescut. Lumea cât a stat în casă a cumpărat.
Noi mai avem un brand, la VIVO! Cluj Napoca un centru de grădinărit, Flower Time. Ne-am extins ca și canale de vânzare, odată ca puncte, ca locații, dar acestea au căzut toate odată. Aveam 10 magazine în mall-uri care s-au închis brusc și practic marfa am aruncat-o.
E o pierdere, dar am compensat prin altele. O altă nișă crește, ca cea cu grădinăritul de exemplu”, a afirmat Gabriel Molnar.
Vânzarea de flori nu a scăzut în pandemie
Întrebat ce aduce nou, special, Magnolia față de alte florării, acesta a răspuns scurt ”florile” și a adăugat că simbolul acesta nu va pieri, chiar dacă este pandemie.
”Este ceva cu care omul vrea să își transmită sentimentele și emoțiile prin intermediul florilor. Chiar la începutul pandemiei, ne-am speriat puțin că oare ce o să mai cumpere lumea? Mâncare și atât. Dar am fost plăcut impresionați să vedem că, de fapt, nivelul de flori cumpărate nu a scăzut.
Eu sunt florist, dau un exemplu, veniți la mine și vă fac un buchet de flori, eu dacă sunt pasionat s-ar putea să am un anumit stil, un anumit mod de a le face, dar dacă îmi spune cineva «fă așa!» sau «pune aia așa!», s-ar putea să îmi strice puțin din creativitate.

Unii sunt creativi, alții mai puțini. Încercăm să balansăm între standardizare și creativitate. Avem peste 80 de floriști în toată țară și încercăm să creștem. Eu sunt mândru de fiecare persoană din firma noastră, au o libertate de creație. Se face un training despre reguli, nu este haotic, despre tehnică.
De exemplu, cozile florilor dacă nu stau într-o spirală buchetul nu va sta, dacă nu știi să asortezi culorile florilor iarăși nu va arăta bine. Trebuie să vezi ce culori merg împreună, apoi floarea să spunem că ai o orhidee, un Cymbidium, trebuie să o vizionezi cum stă ea în natură, cum o evidențiezi, să aduci o bucățică de natură acolo”, a conchis Gabriel Molnar.
Dana Coțovanu
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






