Connect with us

ECONOMIE

ATENȚIE. Din 2023 se schimbă modul de IMPOZITARE și administrare. Taxe mai MARI. Modificări pentru SRL-uri și PFA-uri

Publicat


Din 2023 vor fi modificări importante în privința modului de impozitare și administrare a PFA-urilor dar și a SRL-urilor. Se vor majora unele taxe, dar vor introduse şi unele plafoane noi pentru plata contribuţiilor, conform Alba24.ro.

La o microîntreprinderi, în 2023, este obligatoriu ca până la 31 decembrie 2022 să ai, cel puţin, un angajat cu normă întreagă, iar veniturile să nu depăşească plafonul de 500.000 de euro.

Firmele vor plăti taxe mai mari, atât pentru salariați, cât și pentru dividende. Consultantii fiscali recomanda ca alegerea între SRL şi PFA sa fie facută în funcţie de profilul activitatii, dar si veniturile incasate.

„Dacă unul dintre criterii ar fi cât de repede poţi să utilizezi banii, în mod evident, răspunsul este PFA. Dacă un alt criteriu de analiză este taxele plătite, atunci veniturile brute până la circa 7500 de lei sunt similare ca şi taxe ca şi PFA, adică taxele ar fi aproape similare, identice, aş putea spune.

„Cel mai mult vor avea de suferit firmele noi”

Dacă veniturile lunare brute sunt mai mari de 7500, atunci microîntreprinderea, cu un salariat este mai bună, din punct de vedere fiscal, în sensul că se plătesc mai puţine taxe.”, explică Adrian Bența, consultant fiscal, potrivit Antena3.

Din punct de vedere a administratorilor, cel mai mult vor avea de suferit firmele noi, care se află la început de drum. Acolo se vor înregistra cele mai mari taxe.

Pe de altă parte, pentru stat există şi riscul ca unele firme să înveţe trucuri prin care să păcălească sistemul.

„Cu cât taxele sunt mai mari, cu atât mai mult va exista evaziune fiscală, asta este clar şi e dintotdeauna”, a mai precizat, la Antena 3, Adrian Bența.

Sfatul experţilor este să se facă simulări pe fiecare caz in parte pentru a alege cea mai avantajoasă variantă, din punct de vedere fiscal.

Ce se schimbă pentru PFA-uri

1. Reducerea pragului pentru norma de venit de la 100.000 de euro la 25.000 de euro.

2. Creșterea plafoanelor CAS și CASS.

Ce se schimbă pentru SRL-uri

1. Modul de încadrare ca microîntreprindere. Cifra de afaceri anuala trebuie sa nu depășească 500.000 euro.

2. Crește cota impozitului pe dividende de la 5 la 8%.

3. SRL-urile care nu au angajati trec de la 1% impozit pe venit, la 16% impozit pe profit.

Ce taxe vor plăti PFA-urile din 2023

– impozit pe venit (10%), calculat în funcție de sistemul de impozitare (normă de venit/sistem real)
– CAS (Contribuția de asigurări sociale)
– CASS (Contribuția de asigurări sociale de sănătate)

Ce va fi diferit începând cu anul 2023 față de actualele prevederi? Conform OG 16 se vor aplica anumite plafoane pentru taxele datorate de freelanceri. Citește în continuare și află cum se modifică plafoanele PFA în 2023.

Plafonul pentru norma de venit

Una dintre principalele modificări care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2023 este reducerea plafonului privind veniturile din activități independente (PFA, întreprinderi individuale (II), întreprinderi familiale (IF)) pentru cei care aplică impozitarea la normă de venit, de la 100.000 de euro la 25.000 de euro.

Contribuții sociale

De asemenea, noile prevederi prevăd schimbări și din punct de vedere al contribuțiilor sociale (CAS și CASS) datorate ca PFA, II, IF, sau profesii liberale. Iată ce presupun noile plafoane ale CAS și CASS.

Plafoane pentru CAS

Pentru plata CAS se vor aplica două plafoane. Astfel, în funcție de veniturile realizate, începând cu anul 2023 baza de calcul la care se va aplica CAS va fi:

– 0 (nu datorezi CAS), pentru venituri sub 12 salarii minime brute pe țară
– nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 și 24 salarii minime brute pe țară
– nivelul de 24 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate de peste 24 salarii minime brute pe țară.

Cine datorează CAS

Contribuția de asigurări sociale (CAS) se datorează pentru veniturile nete din activități independente estimate, cel puțin egale cu 12 salarii minime brute pe țară.

Începând cu 2023 se vor aplica trei plafoane pentru plata CASS. Astfel, baza anuală de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) va fi:

– 0 (nu vei fi obligat la plata CASS), dacă venitul va fi sub 6 salarii minime
– nivelul a 6 salarii minime brute pe țară, dacă veniturile realizate se situează între 6 și 12 salarii minime brute pe țară
– nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, dacă veniturile realizate se situează între 12 și 24 salarii minime brute pe țară
– nivelul de 24 salarii minime brute pe țară, dacă veniturile pe care le realizezi în 2023 depășesc 24 salarii minime brute pe țară.

Cine datorează CASS

Datorezi CASS dacă realizezi venituri din:

– activități independente
– drepturi de proprietate intelectuală
– asocierea cu o persoană juridică,
– una sau mai multe surse și/sau categorii de venituri.

Atenție: Aceste măsuri privind plafoanele CAS și CASS se aplică din anul 2024, pentru veniturile realizate în 2023.

Sursa: Alba24.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Rețeaua Vodafone TV și internet a picat în România. Utilizatorii, fără acces la servicii

Publicat

Rețeaua Vodafone de televiziune și internet întâmpină probleme marți după-amiază, lăsând sute de utilizatori din întreaga țară fără acces la servicii.

Incidentul a fost semnalat masiv de sute de persoane pe platforma DownDetector, iar în prezent, cauza defecțiunii rămâne necunoscută.

Clienții Vodafone din întreaga țară s-au confruntat cu întreruperi în accesarea serviciilor de televiziune și internet, marți după-amiază, generând un val de sesizări. Utilizatorii au raportat probleme începând cu ora 15, iar platforma DownDetector a înregistrat un număr ridicat de notificări legate de această situație.

Până la acest moment, Vodafone nu a emis nicio declarație oficială cu privire la cauzele problemei sau la regiunile cele mai afectate. Cu toate acestea, utilizatorii au fost informați că reparațiile vor dura aproximativ o oră.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Wonderland, amendă de 50.000 de lei de la pompieri după spectacolul lui Leo de la Roșiori. Peste 5000 de oameni în sală

Publicat

leo de la roșiori

ISU Cluj a analizat imaginile surprinse în timpul concertului lui Leo de la Roșiori organizat sâmbătă  în incinta unei săli de evenimente din comuna Feleacu și a verificat în ce măsură s-au încălcat prevederile legale privind depășirea numărului de persoane care puteau intra, aplicând și o sancțiune în acest caz. 

”Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Avram Iancu” al județului Cluj a demarat imediat verificări, iar inspectorii de prevenire au desfășurat, în zilele de 20 și 21 ianuarie 2025, un control de specialitate în incinta obiectivului amintit.

Astfel, inspectorii de prevenire au aplicat o amendă de 50.000 de lei, cuantumul maxim prevăzut de lege, pentru faptul că nu s-a solicitat anexă la autorizația de securitate la incendiu, care să permită accesul unui număr mai mare de participanți.
Pe de altă parte, menționăm faptul că sala din complexul amintit deține autorizație de securitate la incendiu, emisă în anul 2023”, a transmis ISU Cluj, la cererea Cluj24.

L-au așteptat pe Leo peste 4 ore

Este vorba despre concertul lui Leo de la Roșiori care a avut loc undeva după ora 1,30 în noaptea de sâmbătă spre duminică într-o sală a complexului Wonderland, unde au intrat peste 5000 de persoane, deși capacitatea sălii era de circa 1000.

”Au venit tinerii buluc la concert, de la ora 21. Au stat în sală înghesuiți ca sardelele până a ajuns artistul care a urcat pe scenă abia pe la 1,30. Doamne ferește dacă se întâmpla ceva, mureau pe capete în îmbulzeala aia”, a spus un spectator.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Hoață de mașini, oprită în trafic în Piața Avram Iancu. A amenințat un livrator. A fost încătușată de polițiști

Publicat

De

polițiști

O femeie a furat, marți, o mașină pe Calea Turzii și a fost oprită de polițiști în Piața Avram Iancu din Cluj-Napoca, fiind încătușată, dar și investigată medical de un echipaj de ambulanță. 

Din primele informații, femeia se afla pe Calea Turzii, iar mașina sa s-a stricat. Aceasta a observat o mașină de livrare mâncare a restaurantului Cimbru și pe livrator care coborâse să lase un pachet.

Femeia s-a urcat pur și simplu la volanul mașinii de livrare, iar când șoferul a întrebat-o ce caută, i-a răspuns că are nevoie de mașina lui și l-a amenințat cu un obiect, după care a demarat.

Livratorul a alertat Poliția, iar mai multe echipaje au fost mobilizate pentru depistarea mașinii și femeii. Aceasta a fost reperată pe B-dul Titulescu și oprită în Piața Avram Iancu și încătușată de polițiști, la fața locului fiind solicitată și o ambulanță de la SAJ, care i-au făcut investigații medicale hoaței pentru a vedea dacă nu se afla cumva sub influența drogurilor.

Femeia este audiată la Cercetări Penale.

La acțiunea de căutare au participat 7 mașini de poliție.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Masterplanul Sopor pentru primul cartier construit de la zero în ultimii 35 de ani, blocat de un aviz de la Aeronautică

Publicat

sopor

Planul Urbanistic Zonal (PUZ) pentru cartierul Sopor din Cluj-Napoca, cel mai mare proiect urbanistic inițiat de o autoritate locală în România, mai are nevoie de un singur aviz înainte de a fi supus aprobării Consiliului Local.

Viceprimarul Dan Tarcea a explicat că masterplanului Sopor se află în ultima etapă de obținere a avizelor, fiind așteptată obținerea avizului de la Autoritatea Aeronautică Civilă Romană. Ulterior, proiectul va putea fi supus dezbaterii finale și aprobării Consiliului Local Cluj-Napoca.

„La PUZ-ul din Sopor mai avem nevoie de un singur aviz, cel de la Aeronautică, din păcate durează. Primul aviz de la Aeronautică a durat un an, am redepus avizul pentru că a expirat până am reușit să obținem avize de la celelalte instituții ale statului. Avem depusă documentația de mai bine de opt luni la aeronautică și doar pe acesta îl mai așteptăm pentru a putea trece la următoarea etapă, cea de dezbatere finală și de aprobare în consiliul local al PUZ-ului din Sopor”, a declarat viceprimarul la Ziua Live.

Cel mai mare PUZ realizat de o administrație locală

Masterplanul Sopor acoperă o suprafață de 250 de hectare, fiind cel mai mare PUZ din România realizat de o administrație locală. Viitorul cartier Sopor reunește peste 850 de parcele și peste 800 de proprietari, ceea ce a generat numeroase provocări în găsirea unui consens.

„Discutăm acolo de un proiect pe o suprafață de 250 de hectare de teren, este cel mai mare PUZ din România pe care îl face o autoritate locală. Se face pe proprietăți private, primăria nu are terenuri acolo, dar trebuie să ne gândim la o dezvoltare sustenabilă de viitor. Sunt peste 850 de parcele și peste 800 de proprietari ai acestor parcele. A fost o mare provocare, pentru că a necesitat mult timp până am reușit să armonizăm toate vocile de acolo. Am avut situații în care pe un teren, proiectanții au propus clădiri înalte și proprietarii au dorit clădiri joase, am avut o adevărată dezbatere pentru că acel teren era în apropierea unei guri de metrou”, a mai arătat Dan Tarcea.

Școli, grădinițe și creșe în cartier

Planul urbanistic prevede șapte parcele destinate educației, dintre care una pentru o școală privată, iar celelalte șase pentru școli, grădinițe și creșe publice.

„Acolo avem prevăzute șapte parcele pentru școli, grădinițe și creșe, una dintre parcele este prevăzută pentru o școală privată, șase vor fi pentru școli publice”, a conchis viceprimarul.

După obținerea avizului de la Aeronautică, proiectul va intra în dezbatere publică și apoi în Consiliul Local pentru aprobare.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate