ACTUALITATE
ATENȚIE Cursurile dintr-o școală se suspendă dacă 50% din clase au cursurile întrerupte din cauza COVID

Cursurile cu prezenţă fizică la nivelul întregii unităţi de învăţământ se suspendă pentru o perioada de 14 zile dacă 50% din totalul grupelor/claselor au cursurile întrerupte din cauza îmbolnăvirilor cu noul coronavirus, prevede ordinul comun al miniştrilor Educaţiei şi Sănătăţii semnat vineri.
„La data suspendării cursurilor pentru 50% din totalul grupelor/claselor, se suspendă activitatea cu prezenţa fizică la nivelul întregii unităţi de învăţământ, pentru o perioadă de 14 zile.
Măsura suspendării la nivelul unităţii de învăţământ este dispusă prin hotărârea CJSU/CMBSU, la propunerea conducerii unităţii de învăţământ/instituţiei conexe, cu avizul ISJ/ISMB şi al DSP/DSPMB. În situaţia în care în aceeaşi sală cursurile sunt organizate în schimburi, se vor suspenda doar cursurile cu prezenţă fizică pentru clasa în care a fost confirmat cazul de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2”, se menţionează în document.
Test rapid antigen
Totodată, cursurile cu prezenţă fizică într-o grupă de învăţământ antepreşcolar/preşcolar sau clasă de învăţământ primar, gimnazial, liceal, profesional şi postliceal, dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar/conexe, se vor suspenda pentru o perioada de 14 zile la apariţia unui caz confirmat de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2.
„Cursurile pentru grupa/clasa suspendată se pot relua cu prezenţă fizică începând cu a 8-a zi de la data confirmării cazului pozitiv, pentru elevii care prezintă rezultatul certificat negativ al testului antigen rapid sau RT-PCR realizat în ultimele 24 de ore.
Elevii care nu prezintă rezultatul certificat negativ al unui test antigen rapid sau RT-PCR reiau cursurile cu prezenţă fizică după 14 zile de la suspendarea acestora. Prin excepţie, elevii claselor VII – XII/XIII, vaccinaţi împotriva virusului SARS-CoV-2, pentru care au trecut cel puţin 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, precum şi elevii care au fost confirmaţi pozitiv pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 în ultimele 180 de zile, dar pentru care au trecut mai mult de 14 zile de la data testului pozitiv, pot continua cursurile cu prezenţa fizică”, se arată în ordin.
Măsuri pentru cadrele didactice
De asemenea, la apariţia cazurilor de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în rândul cadrelor didactice, didactice auxiliare sau nedidactice, acestea au obligaţia de a anunţa conducerea unităţii de învăţământ care va informa DSP/DSPMB.
DSP/DSPMB, în urma anchetei epidemiologice, va stabili care sunt contacţii direcţi ai acestora şi va decide împreună cu conducerea unităţii de învăţământ dacă se impune suspendarea activităţilor didactice la nivelul grupei/clasei sau unităţii de învăţământ.
„Reluarea cursurilor care presupun prezenţa fizică pentru clasa suspendată temporar se dispune prin decizia conducerii unităţii de învăţământ preuniversitar/conexe, după consultarea şi avizul DSP/DSPMB. Reluarea cursurilor care presupun prezenţa fizică pentru unitatea/structura de învăţământ preuniversitar suspendată temporar se dispune prin hotărârea CJSU/CMBSU, la propunerea conducerii unităţii de învăţământ preuniversitar/conexe, cu avizul ISJ/ISMB şi al DSP/DSPMB”, se mai arată în document.
Ordinul mai prevede că este permisă organizarea activităţilor aferente concursului pentru ocuparea funcţiilor de director/director adjunct în toate unităţile de învăţământ, cu respectarea strictă a normelor de protecţie sanitară.
„Ministerul Sănătăţii prin DSP/DSPMB şi Ministerul Educaţiei prin inspectoratele şcolare judeţene, conducerea unităţilor de învăţământ/instituţiei conexe/instituţiei de învăţământ răspund de implementarea acţiunilor şi măsurilor din prezentul ordin, în conformitate cu atribuţiile ce le revin. În scopul protejării dreptului la sănătate, Ministerul Sănătăţii prin DSP/DSPMB şi Ministerul Educaţiei prin inspectoratele şcolare, precum şi alte instituţii abilitate vor desfăşura acţiuni sistematice de control pentru verificarea respectării de către unităţile de învăţământ/unităţi conexe a normelor de prevenire a răspândirii infecţiilor cu SARS-CoV-2”, se menţionează în document.
Conform ordinului, vor beneficia „de prioritate” la cazarea în cămine studenţii care sunt vaccinaţi cu schemă completă şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de imunizare, precum şi cei care au fost confirmaţi pozitiv pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 în ultimele 180 de zile, dar pentru care au trecut mai mult de 14 zile de la data testului pozitiv. Dovada vaccinării sau vindecării se face pe baza certificatului digital al UE pentru COVID.
Sursa: Agerpres
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Maestrul de Aikido Makoto Ito (JP), pentru prima dată în România, la Cluj, în cadrul unui Seminar Internațional de Aikido

Maestrul de Aikido Makoto Ito (JP) se află pentru prima dată în România, la Cluj, cu ocazia unui nou Seminar Internațional de Aikido. Moment comemorativ dedicat maestrului japonez Masatake Fujita (JP).
Vineri, 21 martie, a început Seminarul Internațional de Aikido, un eveniment important pentru comunitatea artelor marțiale din România și din Europa. Invitatul special al acestui seminar este shihan Makoto Ito, un maestru de renume mondial, sosit din Tokyo, Japonia.
Makoto Ito, prezent în România pentru prima dată
Shihan Makoto Ito este reprezentant al Aikikai Hombu Dojo, sediul central al Aikido-ului mondial, aflat în Tokyo, Japonia. Cu o experiență vastă și o tehnică dinamică, sensei Ito este recunoscut pentru capacitatea sa de a transmite esența Aikido-ului într-un mod intens și detaliat. Participarea sa la acest seminar reprezintă o oportunitate specială pentru practicanții de Aikido de toate nivelurile de a învăța direct de la un maestru de excepție.
Makoto Ito Shihan 7 Dan este prezent în România pentru prima dată. El va preda 8 antrenamente, structurate în patru serii. Evenimentul se desfășoară în sala de Aikido Musubi Dojo Cluj.
Participanți de pe tot globul
Evenimentul atrage participanți din diverse orașe și țări, consolidând astfel legăturile dintre practicanții de Aikido din zone variate. Cei care și-au anunțat prezența sunt din Japonia, Franța, Olanda, Ungaria, Ucraina, Turcia, Armenia, Bulgaria, Macedonia și România – București, Constanța, Arad, Reșița, Timișoara, Alba Iulia, Tg. Mureș, Iași, Oradea, Sibiu, Reghin, Suceava, Deva, Vaslui, Tg. Ocna, Baia Mare, Bacău, Teiuș, Craiova, Botoșani, Rădăuți, Otopeni și Cluj-Napoca. Estimarea de participare este de 200 de Aikidoka la acest stagiu.
Vineri dimineață, delegații din Japonia, Turcia și Armenia împreună cu unii din România au vizitat Salina Turda. Participanții din celelalte țări sau din diverse orașe și-au planificat și ei vizite la salină. Pe lângă acest obiectiv turistic, sunt în plan vizite la Muzeul Etnografic al Transilvaniei în aer liber, Grădina Botanică, Cetățuia și centrul orașului. Din punct de vedere gastronomic, programul cuprinde mese la restaurantul japonez din apropiere de dojo, precum și la diverse restaurante românești pentru ca invitații să se poată delecta cu ciorbă de burtă, sarmale, mici, papanași, pălincă și altele asemenea.
Ceremonie în memoria maestrului japonez Masatake Fujita
Sâmbătă seara va avea loc o ceremonie organizată în memoria maestrului japonez Masatake Fujita (1937-2014). El a fost mentorul și călăuzitorul a ceea ce a însemnat baza Fundației Române de Aikido Aikikai. Masatake Fujita Shihan 8 Dan a deschis drumul Aikido-ului în România, sub lumina învățăturilor directe de la Hombu Dojo, iar pentru comunitatea de Aikidoka ce urmează linia Aikikai, acest fapt este de o mare importanță. Masatake Fujita Shihan a fost elev al lui O-Sensei Morihei Ueshiba și și-a dedicat întreaga viață promovării Aikido-ului pe toate continentele globului. Prezentă la această ceremonie este doamna Shoko Fujita, soția (văduvă) maestrului. Ea este pentru prima dată în România, organizând călătoria special pentru acest seminar.
„Suntem încântați să-l avem pe sensei Makoto Ito ca invitat special la acest seminar. Este un instructor energic și serios, dedicat acestei arte marțiale. Și suntem onorați că a sosit în Cluj și doamna Fujita, cu care noi, cei din fundație, am ținut legătura și după stingerea din viață a maestrului Fujita, păstrându-i memoria, cu respect. Sensei Fujita vizita țara noastră anual, în vremuri în care călătoriile nu erau atât de accesibile ca acum. El a fost un pilon al Aikido-ului din România și al organizației noastre”, a declarat Dorin Marchiș, președintele Fundației Române de Aikido Aikikai (FRAA/RAAF).
Accesul publicului este gratuit
Seminarul are loc la sediul central al Fundaţiei Române de Aikido Aikikai, situat pe strada Plopilor, nr. 62, demisol, în Cluj-Napoca. Publicul poate urmări antrenamentele de la balconul sălii, iar accesul în balcon se face gratuit. Conform tradiţiei japoneze, cei care intră într-un spaţiu de interior îşi lasă încălţămintea la intrare, regulă care se respectă şi în acest dojo.
Aikido este o artă marțială japoneză modernă, dezvoltată de maestrul Morihei Ueshiba, care pune accent pe armonie, control și autoapărare non-violentă. Aikido este practicat de milioane de oameni din întreaga lume, fiind apreciat pentru beneficiile sale fizice și mentale.
Fundaţia Română de Aikido Aikikai a luat fiinţă în 1997. Este o organizaţie recunoscută oficial de Fundaţia Aikikai – Hombu Dojo Tokyo, Japonia. De asemenea, fundația a devenit membră cu drepturi depline a Federaţiei Internaţionale de Aikido, precum și în Federația Europeană de Aikido. În prezent, în ONG sunt cuprinse aprox 50 de dojo-uri (cluburi de aikido) situate în România, Grecia, Belgia și Germania.
EVENIMENT
România, debut cu stângul în preliminariile Cupei Mondiale de Fotbal. Tricolorii pierd acasă cu Bosnia-Herțegovina, 0-1

Echipa națională a României a început cu stângul campania de calificare la Cupa Mondială din 2026, fiind învinsă cu 1-0 de Bosnia-Herțegovina, vineri seara, pe Arena Națională. Unicul gol al meciului a fost marcat de Gigovic în minutul 14.
România a avut un start ezitant, fiind dominată în primele 20 de minute. Bosnia a profitat de slăbiciunea tricolorilor, deschizând scorul prin Gigovic, care a reluat în plasă centrarea lui Kolasinac. Deși elevii lui Mircea Lucescu au crescut ritmul, ratările lui Drăguș (26, 31) și Man (45+2) au menținut avantajul oaspeților până la pauză.
O repriză secundă mai bună
România a ieșit mai determinată de la vestiare, iar Răzvan Marin a avut prima mare ocazie (47), dar portarul Vasilj a fost la post. Faza controversată a meciului s-a petrecut în minutul 53, când mingea l-a lovit în mână pe Tahirovic în careu, dar arbitrul Makkelie a decis să nu acorde penalty, chiar după consultarea VAR.
Drăguș a ratat o altă ocazie imensă (57), iar finalul meciului a adus mai multe șanse pentru România, dar Burcă (77) și Stanciu (85, 90+5) nu au putut marca. Bosnia putea să înceheie jocul cu o victorie mai clară, dar Bazdar a irosit o ocazie singur cu Niță în prelungiri.
Meciul a fost marcat și de câteva incidente dure. Mihai Popescu i-a spart nasul lui Edin Dzeko în minutul 34, iar Saric a fost accidentat involuntar de Stanciu în minutul 78.
În cealaltă partidă din grupă, Cipru a învins San Marino cu 2-0.
Cum arată clasamentul Grupei H
- Cipru – 3 puncte
- Bosnia-Herțegovina – 3 puncte
- Austria – 0 puncte
- România – 0 puncte
- San Marino – 0 puncte
România va juca următorul meci în San Marino, luni seară, de la 21:45.
Cum au arătat cele două echipe
România (4-3-3): Niţă – Raţiu, Popescu, Burcă, Bancu – Stanciu, M. Marin, R. Marin – Man, Drăguş, Tănase
Rezerve: Moldovan, Târnovanu, Rus, Ghiţă, Alibec, Chipciu, Şut, Hagi, Dragomir, Moruţan, Mitriţă, Sorescu
Selecţioner: Mircea Lucescu
Bosnia (4-3-3): Vasilj – Malic, Radeljic, Barisic, Kolasinac – Tahirovic, Sunjic, Gigovic – Demirovic, Dzeko, Dedic
Rezerve: Hadzikic, Zlomislic, Mujakic, Bicakcic, Muharemovic, Bazdar, Basic, Memic, Burnic, Katic, Saric, Hajradinovic
Selecţioner: Sergej Barbarez
EVENIMENT
Universitatea Babeș-Bolyai, partener-cheie într-un proiect național de consiliere în carieră. Vor fi 20.000 de beneficiari

Românii vor avea acces la un sistem național modern de consiliere în carieră, menit să-i ajute să-și găsească mai ușor drumul profesional.
Proiectul, finanțat din fonduri europene, este dezvoltat de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, în colaborare cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, Institutul Național de Cercetare Științifică în domeniul Muncii și Protecției, Universitatea București și Universitatea Babeș-Bolyai.
Un proiect revoluționar pentru orientarea profesională
Universitatea Babeș-Bolyai joacă un rol esențial în acest demers național, contribuind la dezvoltarea unui sistem de management inovator care va facilita accesul la servicii de consiliere personalizată pentru peste 20.000 de români. Proiectul vine cu soluții concrete pentru cei care își doresc să-și descopere aptitudinile și să aleagă o carieră potrivită.
Ce aduce nou acest sistem:
- Evaluare clară a aptitudinilor și competențelor – utilizatorii vor primi recomandări personalizate pentru cariera potrivită.
- Platformă digitală accesibilă tuturor – un instrument modern care va facilita procesul de orientare profesională.
- Consiliere gratuită pentru schimbarea carierei – suport specializat pentru cei care doresc să se reorienteze profesional.
- Formare pentru 1.000 de specialiști în domeniu – consilierii vor fi pregătiți la standarde europene pentru a oferi cele mai bune servicii.
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul „Educație și Ocupare” 2021-2027. Valoarea totală este de peste 35 de milioane de lei, din care aproape 30 de milioane reprezintă cofinanțarea UE.
EVENIMENT
Daniel David: Extinderea programului “Masă sănătoasă”, esențială pentru prevenirea abandonului școlar

Daniel David, Ministrul Educației și Cercetării, susține că programul “Masă sănătoasă” este extrem de important pentru prevenirea abandonului școlar și pentru asigurarea unei educații de calitate în mediul rural și în zonele defavorizate.
Ministrul a evidențiat că în învățământul rural, prin concentrările de copii în școli mai complexe și bine dotate, educația poate fi îmbunătățită semnificativ.
Extinderea programului “Masă sănătoasă”, esențială
Astfel, în opinia ministrului, programul “Masă sănătoasă” trebuie extins în viitor.
“În învățământul rural, când se concentrează copiii în structuri școlare mai complexe – lucru care trebuie făcut atunci când satele unei comune nu sunt la distanțe mari – se pot face dotări de top și se poate aduce resursă umană de calitate, ambele contribuind la un act educațional așa cum trebuie să fie. În alte zone rurale, modelul campusului rural rămâne o opțiune adecvată.
Un rol important pentru prevenirea abandonului școlar și pentru o educație de calitate în mediul rural (și în general în medii defavorizate / pentru persoane dezavantajate) îl are și programul ‘Masă sănătoasă’, pe care trebuie să-l extindem în viitor”, a scris ministrul pe Facebook.
În plus, Davia a precizat că parteneriatele cu autoritățile locale sunt cruciale în mediul urban pentru a sprijini educația de calitate. De asemenea, a promovat platforma Edulib, care facilitează învățarea digitală la gimnaziu și contribuie la reducerea disparităților educaționale.