ACTUALITATE
Adrian Năstase: „Contractul cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania a fost o chestie deșteaptă, pe care a omorât-o Băsescu”
Fostul premier Adrian Năstase a declarat că proiectul autostrăzii Transilvania, semnat cu compania americană Bechtel în 2003, a fost „o chestie deșteaptă”, dar care a fost „omorâtă” de Traian Băsescu.
Fostul prim-ministru PSD Adrian Năstase este de părere că sistarea lucrărilor în 2005 a fost o decizie greșită care a dus la întârzierea finalizării autostrăzii cu decenii, a arătat acesta, recent, pentru EVZ.ro.
„A fost o chestie deșteaptă, pe care a omorât-o Băsescu, din păcate. Nici măcar nu a fost presiunea americană. Americanii erau interesați, cum sunt și acum, în chestiunii legate de armament. Nu au nicio treabă cu celelalte povești, sunt și departe, contactele sunt dificile, businessul e dificil, bursele sunt diferite. Eu am văzut autostrada făcută de Bechtel în Croația. Incredibilă. Și am spus: hai să îi legăm pe americani mai bine de noi printr-un proiect economic. Ideea a fost a mea. I-am convins să vină, am reușit să facem un contract care era foarte bun, dar după ce l-am terminat, după ce a încheiat, și practic, în 2007, autostrada trebuia să fie gata. Am deschis povestea asta și cu Boc, la Cluj, ei erau interesați. UMDR-ul era interesat, erau ungurii, care construiseră deja legătura pe zona lor”, a explicat Năstase.
Proiectul ar fi fost blocat intenționat de Băsescu
Fostul premier susține că lucrările au fost blocate intenționat de administrația Băsescu, sub pretextul unei investigații privind presupuse fapte de corupție.
„În 2005, imediat după alegeri, Băsescu a spus: Oprim toată lucrarea, pentru că trebuie să vedem ce mită au dat americanii Guvernului Năstase și lui Năstase. Practic, un an și jumătate, șantierele au fost blocate cu echipamentele pe care băieții aceștia le aduseseră din Turcia, din Bulgaria, după care s-au supărat și au spus: poate sunteți ocupați, poate vă deranjăm. Au venit, au cerut să facă ai noștri planurile pentru autostradă, au dat peste cap prețurile, au înnebunit toată povestea asta”, a adăugat fostul premier.
Autostrada Transilvania, un proiect încă neterminat
La peste 20 de ani de la startul lucrărilor, Autostrada Transilvania este departe de a fi terminată și ar putea să fie complet funcțională abia în 2032. Traseul inițial de 415 kilometri a fost redus însă la doar 275 de kilometri.
Recent, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că va semna, până la finalul lunii aprilie, contractul pentru lotul Meseș (41 km), cu termen de finalizare de șase ani și jumătate. Acesta este cel mai scump tronson din întreaga autostradă, cu o valoare estimată de 1,34 miliarde de euro fără TVA.
„E un proiect de care și-au bătut joc”
Potrivit fostului prim-ministru PSD, costurile au explodat din cauza deciziilor administrative proaste luate de guvernele care au urmat.
„Și acum se chinuie să finalizeze această autostradă, care este importantă, dar costă de nu știu câte ori mai mult. E un proiect de care și-au bătut joc”, a criticat Năstase.
Năstase a mai adăugat că documente din WikiLeaks arată că inclusiv ambasadorul SUA la București a fost interesat de soarta contractului în perioada de după stoparea lucrărilor: „În WikiLeaks sunt niște declarații ale ambasadorului american care s-a dus la Berceanu să întrebe de ce nu dau drumul la proiect, de ce nu plătesc lucrările care se făcuseră și așa mai departe. Trebuie să vezi discuția pe care o relatează ambasadorul american”, a mai spus el.
Suspiciuni de luare de mită
Fostul premier a mai dezvăluit că a fost nevoit să intervină pentru a clarifica suspiciunile de corupție asociate proiectului Bechtel.
„Pentru că tot persista ideea că Bechtel mi-a dat mită, la un moment dat, i-am scris directorului de la Bechtel și am spus următorul lucru: dacă nu dați o dezmințire că nu ați dat bani în România pentru proiectul acesta, îi voi scrie procurorului general al Statelor Unite, pe care îl cunosc să vă ancheteze pentru că înseamnă că voi acceptați tacit că ați dat șpagă în România, or lucrul acesta în Statele Unite, la vremea aceea, se pedepsea. Acum înțeleg că sunt mai relaxați”, a afirmat acesta.
Autostrada Transilvania rămâne una dintre cele mai mari promisiuni neonorate din infrastructura României. Proiectul care trebuia finalizat în urmă cu peste două decenii s-a transformat într-o epopee a amânărilor, blocajelor și costurilor uriașe.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






