EDUCATIE
4.816 absolvenți ai clasei a VIII-a din județul Cluj vor susține examenul de Evaluare Națională, sesiunea iunie 2022

La examenul de Evaluare Națională, sesiunea iunie 2022, în județul Cluj, s-au înscris 4.816 absolvenți ai claselor a VIII-a. Dintre aceștia 3.694 provin din mediul urban și 1.122 provin din mediul rural.
Comisia județeană de organizare a examenului de Evaluare Națională din cadrul I.Ș.J. Cluj a aprobat 91 de solicitări, privind asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor, conform normelor metodologice și a procedurilor în vigoare, care vizează prelungirea timpului destinat redactării lucrărilor scrise, asigurarea de săli separate pentru elevii care prezintă tulburări specifice de învățare, prezența unui însoțitor pentru elevii cu tulburări din spectrul autist, prezența interpreților limbajului mimico-gestual pentru elevii cu deficiențe de auz, utilizarea instrumentelor specifice de scriere în cazul elevilor cu deficiențe de vedere, respectiv susținerea probelor scrise în spital.
Vezi și Evaluare Națională 2022: Toate TESTELE de ANTRENAMENT publicate de Ministerul Educației. MODELE de SUBIECTE pentru examen
Examenul începe marți, 14 iunie 2022, cu proba scrisă la Limba și literatura română, urmată de proba la Matematică – joi, 16 iunie 2022, respectiv proba la Limba și literatura maternă- vineri, 17 iunie 2022. Proba la Limba și literatura maternă maghiară va fi susținută de 553 elevi, iar 77 elevi vor susține proba la Limba și literatura maternă germană.
Probele scrise încep la ora 9:00 și se vor desfășura în 111 centre de examen, monitorizate audio-video, 66 centre în mediul urban și 45 centre în mediul rural.
Vezi și SUBIECTELE de la EVALUARE NAȚIONALĂ 2022, la proba de MATEMATICĂ. Ce au avut de rezolvat elevii
Primele rezultate vor fi comunicate joi, 23 iunie 2022, până la ora 14:00 (în centrele de examen), cu respectarea Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal.
Contestațiile pot fi depuse în zilele de 23 iunie 2022 (în intervalul orar 16:00 – 19:00) și 24 iunie 2022 (în intervalul orar 8:00-12:00). Acestea pot fi depuse/transmise și prin mijloace electronice centrelor de examen. În acest caz, candidații completează, semnează și depun/transmit prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere.Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/ reprezentanții legali ai acestora. Rezultatele finale vor fi afișate joi, 30 iunie 2022.
Timpul efectiv de lucru pentru fiecare probă scrisă este de 120 de minute și începe după alocarea celor 15 minute dedicate completării casetei cu datele de identificare, conform prevederilor art.17 alin. (10) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a evaluării naţionale.
Candidații trebuie să aibă asupra lor un act de identitate și instrumente de scris cu cerneală sau pastă albastră pentru redactarea lucrărilor, creion negru pentru realizarea desenelor/schemelor și instrumente de desen la proba de Matematică.
Alte precizări importante pentru elevi, cu privire la redactarea lucrărilor scrise din cadrul examenului de Evaluare Națională, 2022, pot fi consultate pe site-ul I.Ș.J. Cluj, https://www.isjcj.ro/precizari-evaluare-nationala-cls-viii-a-legislatie-2022/.
„Absolvirea ciclului gimnazial este o etapă importantă în parcursul procesului de dezvoltare personală și profesională a fiecărui adolescent, care, la sfârșitul clasei a VIII-a, se orientează înspre clasa a IX-a învățământ liceal sau învățământ profesional/dual. Primul pas îl reprezintă examenul de Evaluare Națională, pentru care vă urez, de pe acum, mult succes și capacitate de concentrare! Cu siguranţă că, asemenea oricărui examen, şi cel de anul acesta va aduce zâmbete pe chipurile unora şi lacrimi pe ale altora, dar ceea ce rămâne esenţial este faptul că fiecare elev care va participa la examen îşi va putea urma visul de a–și continua parcursul educațional în învățământul liceal sau profesional, având astfel posibilitatea de a-şi continua procesul dezvoltării personale, în aşa fel încât, peste ani, să deveniți personalităţi armonioase, integre şi pregătite pentru viaţă.
Mesajul pe care doresc să îl transmit tuturor elevilor care participă la Examenul de Evaluare Națională și părinților acestora este unul de încurajare și de abordare cu optimism a acestui prim examen important pentru viitorul lor. Tuturor le doresc să abordeze cu încredere această etapă, să se concentreze pe citirea cu atenție a subiectelor și pe rezolvarea lor, să nu se lase distrași de factori externi și să aibă succes la primul examen important din viața lor!
Le doresc colegilor, cadre didactice, să dea dovadă, în continuare, de răbdare, putere de muncă, empatie pentru elevi, să fie alături de ei pe parcursul zilelor de examen, să le asigure suportul emoțional atât de necesar, indiferent de calitatea pe care o vor avea-profesori asistenți, profesori evaluatori, membri în comisii de organizare sau evaluare a examenelor. Le doresc tuturor elevilor, dar și părinților lor să treacă cu bine peste emoțiile firești acestei perioade, multă sănătate și încredere în viitor” a declarat Marinela Marc, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Cluj.
Ministerul Educației și Inspectoratul Școlar Județean Cluj pun la dispoziția celor interesați liniile TELVERDE, pentru sesizarea eventualelor nereguli din cadrul examenului de Evaluare Națională 2022_Ministerul Educației – 0800 801 100, I.Ș.J. Cluj – 0800 816 264.
TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 1 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 18 aprilie
- Test 1 Română Evaluare Națională 2022
- Barem 1 Română Evaluare Națională 2022
- Test 1 Matematică Evaluare Națională 2022
- Barem 1 Matematică Evaluare Națională 2022
- Test 1 Română_minoritatea maghiară Evaluare Națională 2022
- Barem Test 1 Română_minoritatea maghiară Evaluare Națională 2022
- Test 1 Maghiară Maternă Evaluare Națională 2022
- Barem Test 1 Maghiară Maternă Evaluare Națională 2022
- Test 1 Germană Maternă Evaluare Națională 2022
- Barem Test 1 Germană Maternă Evaluare Națională 2022
TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 2 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 2/6 mai
- Test 2 Română Evaluare Națională 2022
- Barem Test 2 Română Evaluare Națională 2022
- Test 2 Matematică Evaluare Națională 2022
- Barem Test 2 Matematică Evaluare Națională 2022
- Test 2 Română_minoritatea maghiară Evaluare Națională 2022
- Barem Test 2 Română_minoritatea maghiară Evaluare Națională 2022
- Test 2 Maghiară Maternă Evaluare Națională 2022
- Barem Test 2 Maghiară Maternă Evaluare Națională 2022
- Test 2 Germană Maternă Evaluare Națională 2022
- Barem Test 2 Germană Maternă Evaluare Națională 2022
TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 3 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 9/13 mai
- Test 3 Română Evaluare Națională 2022
- Barem Test 3 Română Evaluare Națională 2022
- Test 3 Matematică Evaluare Națională 2022
- Barem Test 3 Matematică Evaluare Națională 2022
- Test 3 Română_minoritatea maghiară Evaluare Națională 2022
- Barem Test 3 Română_minoritatea maghiară Evaluare Națională 2022
- Test 3 Maghiară Maternă Evaluare Națională 2022
- Barem Test 3 Maghiară Maternă Evaluare Națională 2022
- Test 3 Germană Maternă Evaluare Națională 2022
- Barem Test 3 Germană Maternă Evaluare Națională 2022
TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 4 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 16/20 mai
- Test 4 Română Evaluare Națională 2022
- Barem Test 4 Română Evaluare Națională 2022
- Test 4 Matematică Evaluare Națională 2022
- Barem Test 4 Matematică Evaluare Națională 2022
- Test 4 Română_minoritatea maghiară Evaluare Națională 2022
- Barem Test 4 Română_minoritatea maghiară Evaluare Națională 2022
- Test 4 Maghiară Maternă Evaluare Națională 2022
- Barem Test 4 Maghiară Maternă Evaluare Națională 2022
- Test 4 Germană Maternă Evaluare Națională 2022
TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 5 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 23/27 mai
- Test 5 Română_minoritatea maghiară Evaluare Națională 2022
- Barem Test 5 Română minoritatea maghiară Evaluare Națională 2022
- Test 5 Maghiară Maternă Evaluare Națională 2022
- Barem Test 5 Maghiară Maternă Evaluare Națională 2022
TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 6 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 30 mai/3 iunie
- Test 6 Română Evaluare Națională 2022
- Barem Test 6 Română Evaluare Națională 2022
- Test 6 Matematică Evaluare Națională 2022
- Barem Test 6 Matematică Evaluare Națională 2022
- Test 6 Română_minoritatea maghiară Evaluare Națională 2022
- Barem Test 6 Română_minoritatea maghiară Evaluare Națională 2022
- Test 6 Maghiară Maternă Evaluare Națională 2022
- Barem Test 6 Maghiară Maternă Evaluare Națională 2022
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger


Încălzirea globală este o realitate locală tot mai acută. Furtunile violente, ruperile de nori, zilele de arșiță – toate acestea au devenit episoade frecvente și tot mai obișnuite, la Cluj, în ultimii ani. Consensul științific arată că nu putem lupta împotriva schimbărilor climatice decât prin reducerea drastică a emisiilor de carbon.
Pe baza acestor considerente, ADI Zona Metropolitană Cluj (ZMC) a desfășurat recent o serie de întâlniri cu administrațiile locale, cetățenii și toate părțile interesate din acele comune învecinate municipiului Cluj-Napoca, care au dezvoltat trăsături urbane pregnante. Aceste evenimente, reunite sub titulatura „Caravana Metropolitană NetZero” au fost menite să promoveze conceptul de cartiere de blocuri neutre din punct de vedere climatic.
Inițiativa face parte din proiectul european „Blueprint for Net-Zero Apartment-block Neighborhoods”. Scopul acestui proiect este de a genera un plan cuprinzător pentru tranziția către neutralitatea climatică în cartierul Mănăștur și de a dezvolta un model care poate fi replicat și în alte cartiere ale orașului. Misiunea ZMC în cadrul proiectului a fost de a transmite dincolo de granițele administrative ale orașului lecțiile învățate, provocările și soluțiile găsite.
Caravana Metropolitană NetZero a debutat în comuna Florești
În acest sens, a fost organizată Caravana Metropolitană NetZero, care a debutat în luna decembrie în comuna Florești, la „Hambar” în Parcul Poligon. Evenimentul a reunit o parte importantă din partenerii proiectului: Primăria Cluj-Napoca, Transylvania Energy Cluster, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Transilvania IT Cluster și Institutul pentru Cercetări în Economie Circulară „Ernest Lupan”. Reprezentanții acestora au susținut prezentări și au participat la o sesiune de întrebări și răspunsuri, axate pe:
- transformarea blocurilor în clădiri inteligente și ecologice
- strategii de reducere a emisiilor de carbon
- crearea unui spațiu metropolitan sustenabil
- implicarea cetățenilor în procesul de tranziție spre neutralitatea climatică.
La evenimentul din Florești au participat și 45 de elevi de clase primare de la Liceul „Dumitru Tăuțan”, care au fost implicați într-un atelier creativ și au primit cadouri.
„Opriri” în comunele Apahida, Gilău și Baciu
Ulterior, în luna martie, caravana a continuat cu „opriri” în comunele Apahida, Gilău și Baciu. În Apahida, a avut loc o întâlnire de lucru cu administrația locală, urmată de o sesiune de prezentări la Casa de Cultură, abordând aceleași teme centrale ale proiectului.
Popasurile din Gilău și Baciu au fost întâlniri aplicate, caracterizate prin discuții libere, axate pe subiecte legate de neutralitatea climatică și administrația publică locală. Atât la Gilău, cât și în Baciu s-a pus accent pe dialogul deschis și adaptarea soluțiilor la specificul local.

În comuna Baciu, popasul Caravanei Metropolitane NetZero s-a desfășurat sub forma unui dialog aplicat și deschis cu administrația locală
Prin intermediul Caravanei Metropolitane NetZero, ZMC și partenerii săi au urmărit diseminarea informațiilor despre soluțiile pentru un viitor sustenabil și mobilizarea comunităților locale din zona metropolitană Cluj, în vederea atingerii obiectivelor de neutralitate climatică.
„A fost o experiență foarte interesantă, să ducem bunele practici identificate în Cluj-Napoca dincolo de granițele administrative ale municipiului. Am găsit un public receptiv și administrații locale interesate de subiecte care pot părea aride. Scopul nostru în acest proiect a fost de a comunica spre comunele limitrofe cu trăsături urbane provocările și soluțiile, existente sau preconizabile, pentru a transforma blocurile de locuit în spații neutre climatic, într-un orizont rezonabil de timp. Credem că am reușit să sensibilizăm administrațiile locale vizate și vom continua să lucrăm cu ele, pentru facilitarea transferului de bune practici, dinspre nucleul urban spre zona periurbană”, a declarat Zoltan Coraian, director general al ZMC.
Contextul proiectului
În apelul de proiecte Net Zero Cities lansat de Comisia Europeană, proiectul consorțiului clujean „Blueprint for Net-Zero Apartment- block Neighborhoods”, coordonat de Municipiul Cluj-Napoca, a fost declarat câștigător, iar valoarea totală a proiectului este de 1,5 milioane euro, finanțare nerambursabilă 100%. Alături de primăria Cluj-Napoca, partenerii locali din proiect sunt Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Clusterul TREC, Zona Metropolitană Cluj, Universitatea Babeș-Bolyai, Clusterul Transilvania IT, Asociația Urbannect, Ordinul Arhitecților din România, Filiala Transilvania.
Ce este neutralitatea climatică?
Neutralitatea climatică se referă la atingerea unui echilibru între emisiile de gaze cu efect de seră (precum dioxidul de carbon) generate de activitățile umane și eliminarea sau absorbția acestor gaze din atmosferă. Pe scurt, înseamnă a ajunge la emisii nete de gaze cu efect de seră egale cu zero. Acest lucru se realizează, în principal, prin reducerea cât mai mult posibil a emisiilor și compensarea celor rămase, care nu pot fi evitate, prin acțiuni de absorbție a carbonului – de exemplu, prin plantarea de păduri sau tehnologii de captare.
EDUCATIE
Elevii revin la școală luni dimineață, după vacanța de primăvară. Nu încep bine orele și intră în minivacanța de 1 Mai

Școlarii și preșcolarii revin luni, 28 aprilie, în bănci, după vacanța de Paște, însă vor merge la ore doar trei zile, întrucât 1 mai – Ziua Muncii pică joi, iar Guvernul a declarat liberă și ziua de vineri, 2 mai, pentru a face punte cu weekendul.
Luni, 28 aprilie, începe ultimul modul de școală. Elevii nu vor merge decât trei zile la școală, înainte de a intra într-o nouă minivacanța, prilejuită de zărbătoarea națională legală de 1 Mai. Întrucât sărbătoarea pică anul acesta joi, Guvernul a declarat și ziua de vineri, 2 mai, zi liberă, ca punte între 1 mai și weekendul primului tur de alegeri prezidențiale 2025.
Următoarea vacanță va fi cea de vară, care începe pe 21 iunie. Până la aceasta însă, elevii vor mai avea liberă ziua de 5 iunie, joi – Ziua Națională a Învățătorului, dar și ziua de 9 iunie, a doua zi de Rusalii.
De asemenea, unele școli din țară au ales prima săptămână din mai pentru programul Săptămâna Verde.
Urmează perioada de Evaluări Naționale
Tot în luna mai vor avea loc și Evaluările Naționale pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a. Primele Evaluări Naționale sunt pentru elevii de clasa a II-a.
Calendarul pentru evaluarea națională de la clasa a II-a
- Limbă și comunicare — scris — Limba română — 13 mai 2025
- Limbă și comunicare — scris — Limba maternă — 13 mai 2025
- Limbă și comunicare — citit — Limba română — 14 mai 2025
- Limbă și comunicare — citit — Limba maternă — 14 mai 2025
- Matematică și Explorarea mediului — 15 mai 2025
- Limbă și comunicare — scris — citit — Limba română pentru minoritățile naționale — 16 mai 2025
Calendarul pentru evaluarea națională de la clasa a IV-a
- Limbă și comunicare — Limba română/Limba română pentru minoritățile naționale — 20 mai 2025
- Matematică și Științe ale naturii — 21 mai 2025
- Limbă și comunicare — Limba maternă — 22 mai 2024
Calendarul pentru evaluarea națională de la clasa a VI-a
- Limbă și comunicare — Limba maternă — 29 mai 2025
- Limbă și comunicare — Limba română — 27 mai 2025
- Matematică și Științe ale naturii — 28 mai 2025
Evaluarea Națională și Bacalaureatul încep în 10 iunie
În luna iunie, imediat după minivacanța de Rusalii, încep înscrierile la evaluarea națională pentru clasa a VIII-a, dar și probele examenului de Bacalaureat.
Calendarul evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a
- 10-13 iunie 2025: Înscrierea la Evaluarea Națională
- 13 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
- 23 iunie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
- 25 iunie 2025: Matematică – probă scrisă
- 27 iunie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
- 3 iulie 2025: Afișarea rezultatelor inițiale, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 4-5 iulie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 6-9 iulie 2025: Soluționarea contestațiilor
- 10 iulie 2025: Afișarea rezultatelor finale
Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025:
- 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
- 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
- 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
- 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
- 20 iunie 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 30 iunie 2025: Afișarea rezultatelor finale
- 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
EVENIMENT
AUR propune modificarea Legii Curții Constituționale pentru a preveni abuzurile electorale

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a depus în Parlament un proiect legislativ care vizează modificarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, cu scopul de a preveni pe viitor abuzurile electorale și de a restabili încrederea publicului în procesul democratic.
Inițiativa vine ca urmare a loviturii de stat din 6 decembrie, atunci când Curtea Constituțională a decis anularea întregului proces electoral prezidențial, fără existența unei contestații prealabile și în lipsa unui cadru legal clar care să permită o astfel de măsură radicală.
Proiectul legislativ inițiat de parlamentarii AUR urmărește armonizarea legislației naționale cu recomandările formulate de Comisia de la Veneția în raportul publicat în luna martie.
Principalele modificări propuse sunt:
* Interzicerea expresă a posibilității ca procesul electoral să fie anulat din oficiu de către Curtea Constituțională, în lipsa unor contestații temeinic motivate și dovedite.
* Introducerea unor condiții stricte pentru invalidarea alegerilor, care să presupună fraude sau încălcări grave, de natură să influențeze rezultatul scrutinului.
* Obligația Curții Constituționale de a motiva în mod detaliat orice decizie de invalidare, prin prezentarea dovezilor și a modului în care neregulile au afectat rezultatul votului.
Românii au dreptul la alegeri corecte și la certitudinea că votul lor este respectat. Nu putem permite ca procesul electoral să fie viciat în urma unor decizii netransparente și lipsite de temei. Prin această inițiativă, AUR dorește să protejeze democrația și să se asigure că astfel de abuzuri nu se mai pot repeta.
AUR reafirmă angajamentul său pentru un stat democratic, în care vocea poporului să fie ascultată și respectată!

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat oficial joi că va finanța, în premieră, un program denumit „Rabla pentru termopane”. Programul urmează să fie finanțat prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) și va avea în acest an un buget de 50 de milioane de lei.
Rabla pentru termopane ar urma să sprijine înlocuirea ferestrelor vechi cu geamuri termoizolante moderne, pentru creșterea eficienței energetice și reducerea pierderilor de căldură din locuințe, scrie Alba24.
RABLA pentru termopane. Ferestre noi cu BANI de la stat
„Ne propunem să finanțăm în premieră și am instituit deja un grup de lucru la nivelul Ministerului Mediului pentru noul program, pe care îl vom numi Rabla pentru termopane”, a spus ministrul Mediului, Mircea Fechet, la finalul ședinței de Guvern de joi, 24 aprilie.
Conform declarațiilor ministrului aproximativ 40% din căldura produsă într-o locuință se pierde prin spațiile vitrate, prin ferestre. Mulți români au încă geamuri foarte vechi sau termopane din primele generații instalate în perioada de după Revoluție, care nu mai corespund standardelor actuale de eficiență energetică.
50 de milioane de lei buget alocat în 2025
Un aspect important subliniat de ministru este impactul pozitiv asupra economiei naționale. Spre deosebire de alte programe, precum cele pentru panouri fotovoltaice, pompe de căldură sau acumulatori, unde fondurile ajung preponderent la producători din afara țării, din China, industria termopanelor este bine reprezentată în România.
Deși bugetul alocat pentru acest an este considerat „infim” de către ministru – 50 de milioane de lei – acesta va permite:
– Elaborarea Ghidului de finanțare
– Parcurgerea procedurii de consultare publică
– Asigurarea unui program bine structurat
– Demararea unui proiect-pilot, posibil într-un județ din țară sau pentru o anumită categorie socială
Ministrul Mediului s-a arătat încrezător că programul își va dovedi utilitatea și că în anii următori fondurile ar putea fi suplimentate, posibil prin redirectarea unor fonduri de la alte programe.
Statul ar putea finanța și anveloparea locuințelor cu vată bazaltică
Mircea Fechet a menționat că acest program face parte dintr-o viziune mai amplă pentru îmbunătățirea eficienței energetice a locuințelor, sugerând că în viitor ar putea fi lansate și alte inițiative similare, cum ar fi finanțarea anvelopării locuințelor cu vată bazaltică, un alt material produs în România.
Această nouă inițiativă se înscrie în tendința de încurajare a economiei locale și de reducere a consumului energetic, având beneficii atât pentru mediu, cât și pentru bugetele familiilor române.