ACTUALITATE
Sorin Guttman, director general Iulius Mall Cluj: „Vorbim despre o situație extremă, cu care nu ne-am mai confruntat și a cărei gestionare este mai mult decât dificilă”
Sorin Guttman ocupă funcția de shopping center manager al Iulius Mall Cluj. Anterior, timp de aproape patru ani, el a lucrat în cadrul Holcim, inițial ca manager operațional, apoi ca manager regional de vânzări.
· Spuneți-ne, pe scurt, cum a afectat criza businessul Iulius Mall?
Este evident că retailul fizic este puternic afectat, în contextul inactivității magazinelor din centrele comerciale, cu anumite excepții. În cazul Iulius Mall Cluj, vorbim de un procent de 73% din suprafața închiriată pentru care activitatea a fost suspendată. Pentru acești retaileri, evident, impactul asupra vânzărilor este de -100%.
Chiar și magazinele exceptate de la decizia suspendării activității au fost afectate, pe fondul restricțiilor impuse prin Ordonanțele Militare. Sunt parteneri care s-au reorientat și au lansat servicii de „home delivery” sau activează prin platforme online, însă fără sprijinul retailului fizic efectele negative ating și în cazul lor marje semnificative.
Per total, este imposibil de evaluat sau estimat nivelul impactului, fiind încă într-o perioadă incertă pe piața de retail.
„Decizia suspendării activității magazinelor din centrele comerciale a fost una necesară”
· Care a fost răspunsul imediat următor al clienților dumneavoastră când s-a anunțat închiderea mall-urilor?
Decizia suspendării activității magazinelor din centrele comerciale a fost una necesară, cu un caracter preventiv incontestabil, și a fost privită cu maximă responsabilitate de către operatorii din retail, dar și de către clienți.
· A fost nevoie să faceți compromisuri cu privire la businessul Iulius? Ce fel de compromisuri?
Vorbim despre o situație extremă, cu care nu ne-am mai confruntat și a cărei gestionare este mai mult decât dificilă, pentru toate sectoarele de activitate. Sigur că au existat concesii, însă au venit din partea tuturor părților implicate.
Iulius Mall Cluj a păstrat o comunicare activă cu fiecare chiriaș și a analizat situația individual, în ecuație intrând o serie extinsă de variabile, statutul contractual la zi, incidența restricțiilor guvernamentale asupra activității sale și alte detalii. Ca și regulă generală, acolo unde situația a permis, chiria a fost suspendată pentru perioada de inactivitate, bineînțeles, cu anumite condiții.
Deși presiunea este foarte puternică în activitatea comercială, cel mai important lucru este să conștientizăm riscul și să ne adaptăm.
· Câți angajați, ai dvs și ai chiriașilor dvs, lucrau în Iulius Mall?
În Iulius Mall Cluj își desfășurau activitatea în mod curent aproximativ 2.400 de persoane.
· Ce s-a întâmplat cu aceștia și câți au rămas în serviciu?
În contextul în care activitatea magazinelor din Iulius Mall Cluj este în continuare suspendată, cu o serie de excepții, nu avem o statistică exactă privind graficele forței de muncă. Însă, feedback-ul primit de la retaileri ne indică faptul că măsura șomajului tehnic a avut un rol semnificativ în depresurizarea situației financiare.
„În strategia de relansare avem peste 40 de măsuri”
· Ce măsuri ați implementat în Mall?
În Iulius Mall Cluj au fost luate măsuri etapizate de protecție, încă de la debutul pandemiei și în concordanță cu evoluția ei, care să reducă pe cât posibil riscul epidemiologic. În ceea ce ne privește, suntem pregătiți pentru reluarea activității, luând în calcul scenarii multiple.
În strategia de relansare avem peste 40 de măsuri, pe care în mare parte le-am integrat deja, care acoperă toate segmentele activității de operare, de la reorganizarea și adaptarea procedurilor de ordin tehnic, curățenie, securitate, până la reguli de distanțare socială și echipamente care sporesc siguranța.
Câteva exemple în acest sens sunt:
– separarea fluxurilor de intrări – ieșiri, limitarea concentrării de vizitatori, atât în spațiile comune, cât și în magazine
– stabilirea unui număr maxim de persoane care pot accesa simultan lifturile și marcarea spațiului de așteptare pentru respectarea distanței minime de siguranță
– delimitarea zonelor intens traficate prin sisteme de ghidare „one-way”
– obligativitatea purtării măștii de protecție
– instalarea unor dispozitive de măsurare a temperaturii și a dispenserelor cu dezinfectanți la intrări
– protejarea suprafețelor de contact direct (mânere uși, panouri de comandă lift, mână curentă scări, etc.) cu folie antiseptică
– existența covoarelor profesionale impregnate cu dezinfectant
– optimizarea funcționării echipamentelor de ventilație și climatizare, inclusiv pentru un aport de 100% aer proaspăt tratat
– reconfigurarea zonei de servire din food court
– suplimentarea operațiunilor de dezinfecție prin nebulizare și a celor permanente și multe altele.
Desigur, vom respecta cu strictețe și măsurile și recomandările autorităților pentru fiecare domeniu de activitate în parte, scopul comun fiind reducerea riscului epidemiologic. Reluarea activității nu înseamnă o relaxare a măsurile de siguranță, ci, dimpotrivă, o intensificare a acestora.
„Luăm în calcul orice scenarii”
· Care sunt primele magazine ce se vor deschide?
În prezent, sunt active locațiile cu produse alimentare și de strictă necesitate, cele care oferă servicii farmaceutice, veterinare și de curățătorie, iar odată cu instituirea stării de alertă, și-au reluat activitatea operatorii care oferă servicii de înfrumusețare și cei ale căror locații permit accesul direct din exterior.
Luăm în calcul orice scenarii, inclusiv o reluare treptată a activității, însă decizia revine autorităților.
· Câți oameni veneau săptămânal în Iulius?
În medie, Iulius Mall Cluj înregistra un trafic săptămânal de peste 300.000 de vizitatori.
· Câți oameni vă așteptați să vină la mall după ce va trece starea de alertă?
Pe termen scurt, cu siguranță, numărul vizitatorilor va fi sub nivelul celui înregistrat anul trecut și e firesc să fie așa. Este important să fim precauți și să ne adaptăm cu toții noilor cerințe ale realității actuale. Însă, pe termen lung, în funcție și de evoluția contextului medico-social, lucrurile vor reveni la normal.
„Ne așteptăm ca publicul să manifeste responsabilitate”
· Vă așteptați ca oamenii să-și modifice comportamentul în mall? Cum?
Ne așteptăm ca publicul să manifeste responsabilitate, spirit civic și să acorde o mai mare importanță măsurilor de protecție. În acest sens, avem realizat și un ghid al recomandărilor și regulilor pentru vizita lor în Iulius Mall Cluj, de prevenire și distanțare socială, pe care suntem convinși că le vor respecta. Cu toții suntem preocupați de siguranța noastră și a celor din jur.
· Din perspectiva consumatorului, cum credeți că vor fi afectați oamenii? Ce magazine credeți că vor evita?
Shopping-ul continuă să fie o experiență, percepută dincolo de rolul pur funcțional. Cu atât mai mult în proiectele care integrează toate atracțiile și serviciile vieții urbane actuale, așa cum este Iulius Mall Cluj.
Credem că fiecare magazin are publicul său, în funcție de preocupările și preferințele care îl definesc. Sigur că va exista mai multă precauție, însă atât în mall, în general, cât și în magazine, individual, activitatea este reorganizată, cu măsuri ample de siguranță și distanțare socială, pentru a răspunde noilor cerințe.
„Pe termen lung, ne așteptăm ca activitatea de retail să își revină”
· Când estimați să ajungeți la nivelul de cifră de afaceri pe care ați avut-o înainte de criză?
Contextul actual este, încă, unul de incertitudine, existând în continuare factori necunoscuți sau evolutivi, depinzând de indicatorii sociali, medicali și economici.
Pe termen lung, ne așteptăm ca activitatea de retail să își revină și să se coaguleze în jurul proiectelor dominante pe piață, bine înrădăcinate în viața comunităților. Cu siguranță, un avantaj major au dezvoltările „mixed-use” în care suntem specializați, cu funcțiuni complementare și interconectate, inclusiv parcuri și facilități outdoor, cu accent pe experiențe multiple, indiferent dacă vorbim despre locul de muncă, shopping sau relaxare.
Un interviu de Florin Danciu
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Primăria municipiului Cluj-Napoca menține gratuitatea la transportul public pentru seniori. A fost aprobată majorarea plafoanelor de venit, astfel încât facilitățile să nu fie afectate de creșterile pensiilor.
Consiliul local Cluj-Napoca a adoptat luni, după o consultare publică, majorarea plafoanelor de venit pentrumenținerea gratuității la transportul public pentru seniori și alte categorii speciale de cetățeni.
Plafon majorat pentru abonamentele gratuite
Astfel, plafonul maxim de venit a fost majorat de la 2900 de lei la 3600 de lei pentru abonamente pe toate liniile. De asemenea, a crescut plafonul pentru veniturile cuprinse între 3601 și 4500 de lei (anterior 2900-3200 de lei) pentru abonamente pe o singură linie.
„Primăria Municipiului Cluj-Napoca asigură în continuare gratuitate la transportul în comun pentru pentru persoane vârstnice, revoluționari, veterani și văduve de război și urmași ai eroilor martiri. În ultima ședință a Consiliului local și în urma consultării publice a fost aprobată propunerea de majorare a plafoanelor pentru facilități la transportul în comun, după cum urmează:
– pentru abonamente pe toate liniile – majorare de la 2900 lei la 3600 lei
– pentru abonamente pe o singură linie – majorare pentru persoanele cu pensiile cuprinse între 2900 – 3200 lei la 3601- 4500 lei”, a anunțat primarul Emil Boc.
Gratuitate pe totate liniile pentru seniorii peste 70 de ani
Persoanele cu vârsta peste 70 de ani beneficiază de gratuitate pe toate liniile de transport, indiferent de venituri. În afara seniorilor, gratuitatea la transportul public se menține pentru revoluționari, veterani și văduve de război și urmașii eroilor martiri.
„Astfel, persoanele cu vârsta de peste 70 de ani au gratuitate pe toate liniile de transport din Cluj-Napoca, indiferent de venit. Seniorii cu venit de până la 3600 de lei beneficiază de abonament gratuit pe toate liniile de transport, iar cei cu venituri cuprinse între 3601 și 4500 beneficiază de abonament gratuit pe o singură linie”, a mai arătat Boc.
Distribuție Energie Electrică anunță că, din cauza unor lucrări, se întrerupe furnizarea energiei electrice în unele localități din jud. Cluj, astfel:
Adresa:
CLUJ-NAPOCA, Strada C-TIN DAICOVICI
CLUJ-NAPOCA, Strada CHINEZU PAUL
CLUJ-NAPOCA, Strada CLEMENCEAU GEORGES
CLUJ-NAPOCA, Strada FULICEA VIRGIL
CLUJ-NAPOCA, Strada PETROVICI OCTAVIAN
Interval: 05/12/2024 09:00 – 05/12/2024 13:00
Se întrerupe furnizarea CURENTULUI în anumite localități din Cluj. Vezi când și unde
Adresa:
FLORESTI, Strada ABATORULUI integral
FLORESTI, Strada CETATII 1-42
FLORESTI, Strada MUNCITORILOR integral
FLORESTI, Strada POLIGONULUI integral
FLORESTI, Strada PROFESOR IOAN RUS 1-81
FLORESTI, Strada TĂUȚIULUI 1-23 ; 2-66
Interval: 04/12/2024 09:00 – 04/12/2024 15:00
Un adolescent de 13 ani a dispărut dintr-un centru de plasament din Cluj-Napoca, marți seară. Poliția solicită ajutorul cetățenilor pentru a îl găsi.
La data de 3 decembrie, în jurul orei 19.50, Poliția municipiului Cluj-Napoca a fost sesizată despre faptul că în aceeași zi, în jurul orei 19.30, minorul LINGURAR FERNANDO, în vârstă de 13 ani, a plecat voluntar dintr-un centru de plasament situat în municipiu, iar până în prezent nu a mai revenit.
SEMNALMENTE: Înălțime aproximativă – 1,70 m, greutate aproximativă 50 de kg, ochii căprui, părul negru.
În momentul plecării, acesta era îmbrăcat cu pantaloni de blugi de culoare închisă, geaca de culoare gri și pantofi sport de culoare neagră.
„Persoanele care pot furniza orice informaţii despre minor, sunt rugate să se adreseze celei mai apropiate unităţi de poliţie sau să apeleze gratuit numărul unic de urgenţă 112!”, a transmis IPJ Cluj.
Un accident rutier a avut loc marți seară în localitatea Vâlcele. O mașină la volanul căreia se afla un bărbat beat a acroșat un parapet și s-a răsturnat pe partea carosabilă.
Marți, 3 decembrie 2024, în jurul orei 20:30, un accident rutier a avut loc în localitatea Vâlcele, județul Cluj. Un bărbat de 56 de ani, care conducea un autoturism în direcția municipiului Turda, a acroșat un parapet și s-a răsturnat pe partea carosabilă.
„La data de 3 decembrie a.c., în jurul orei 20.30, a fost înregistrat un accident rutier în localitatea Vâlcele. Conform primelor cercetări a reieșit că, un bărbat, de 56 de ani, care circula cu autoturismul înspre municipiul Turda, ar fi acroșat un parapet, ulterior răsturnându-se pe partea carosabilă”, a transmis IPJ Cluj.
Șoferul era beat
Din fericire, accidentul s-a soldat doar cu pagube materiale. La testarea cu aparatul etilotest, șoferul a înregistrat o alcoolemie de 0,87 mg/l alcool pur în aerul expirat.
„În urma evenimentului au rezultat doar pagube materiale. Acesta a fost testat cu aparatul etilotest, rezultându-i o alcoolemie de 0,87 mg/l alcool pur în aerul expirat.
În continuare se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea unui vehicul sub influeța alcoolului”, a mai arătat IPJ Cluj.
Sursa foto+video: Facebook/Ești din Feleac dacă