ACTUALITATE
Vezi ce prevede proiectul de ordin cu privire la începerea școlii
Un proiect de ordin comun al Ministerului Educației și al Ministerului Sănătății, prevede că școlile vor trebui să asigure o distanțare fizică de un metru între elevi, să asigure un program care să prevină formarea aglomerațiilor, iar masca va fi obligatorie pentru elevi și profesori.
Cum începe școala
Astfel, din 8 februarie, organizarea circuitelor în interiorul şcolii va trebui făcută prin demarcare cu benzi vizibile care să asigure „trasee prestabilite” de intrare, de deplasare în interiorul unității de învăţământ şi de părăsire a acesteia, facilitând păstrarea unei distanțe corespunzătoare între persoane.
Distanțare fizică de 1 m
„Sala de clasă va fi amenajată astfel încât să fie asigurată distanţarea fizică de 1 metru între elevi. Dacă configurația sălii de clasă (suprafață, mobilier etc) nu permite distanțarea fizică de 1 metru, atunci spațiul va fi organizat astfel încât să se asigure distanța maxim posibilă între elevi”, se arată în proiect.
De asemenea, deplasarea elevilor în școli trebuie limitată prin alocarea aceleiasi săli unei clase de elevi, iar profesorii vor schimba sala de predare.
Proiectul de ordin mai prevede că este interzis schimbul de obiecte personale și că va fi asigurată aerisirea claselor înainte de sosirea elevilor, prin deschiderea ferestrelor timp de minimum 30 minute, apoi în timpul pauzelor minimum 10 minute şi la finalul zilei, ținând cont de temperatura exterioară.
Masca în permanență
Autoritățile recomandă evitarea experimentelor practice care necesită mişcare şi/sau interacţiune strânsă între elevi.
„Elevii şi personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta mască in permanenta, atunci când se află în incinta unităţii de învăţământ”, se mai arată în proiect.
În ceea ce privește grupurile sanitare, proiectul prevede că este obligatorie disponibilitatea permanenta a substantelor dezinfectante și a prosoapelor din hârtie, de unică folosință; sunt interzise uscătoarele electrice de mâini şi prosoapele din material textil.
„Organizarea programului şcolar va avea în vedere posibilitatea începerii cursurilor la intervale orare diferite, astfel încât să se evite aglomerările la intrarea şi la ieşirea în pauze. Intervalele aferente pauzelor vor fi stabilite în mod eşalonat astfel incat sa existe un minim posibil de suprapunere”, potrivit proiectului.
„Părinţii vor fi încurajaţi să monitorizeze starea de sănătate a copiilor”
De asemenea, în proiect se prevede că orele de educaţie fizică efectuate în sala de sport trebuie limitate la activităţi sportive care nu presupun efort intens, cu asigurarea obligatorie a distanţei fizice maxim
posibile si a unei aerisiri permanente. Pentru desfăşurarea orelor de educaţie fizică, elevii vor fi instruiţi ca pe tot parcursul activităţii să nu îşi atingă faţa, gura, ochii sau nasul cu mâinile neigienizate.
Masca de protecţie nu este obligatorie în cazul preşcolarilor, se mai precizează în proiect.
„Părinţii vor fi încurajaţi să participe la educaţia pentru igiena şi sănătatea copiilor, astfel încât revenirea în şcoală să se faca în siguranţă. Părinţii vor fi încurajaţi să monitorizeze starea de sănătate a copiilor şi să acţioneze responsabil”, prevede proiectul de ordin.
Acesta mai prevede că cadrele didactice vor efectua triajul observațional al preșcolarilor/elevilor pe tot parcursul activităților școlare. „În cazul în care elevii prezintă în timpul orelor de curs stare febrilă sau altă simptomatologie specifică infectării cu SARS-CoV-2, se aplică protocolul de izolare.
În cazul în care există un consimțământ informat și semnat al părinților cu privire la acordul de recoltare a probelor de exsudat nazofaringian în vederea testării elevilor simptomatici, aceștia vor putea fi testați, într-o prima fază, cu teste antigen rapide, în cadrul cabinetelor medicale.
Toate testele rapide efectuate în cabinetul medical școlar de la nivelul unității de învățământ vor fi raportate către DSP/DSPMB.
Dacă părintele/tutorele legal nu își exprimă acordul pentru testare, în cazul existenței unor simptome specifice, acesta va lua legatura cu medicul de familie în vederea stabilirii pașilor următori”, se mai arată în proiect.
Școlile se vor deschide din 8 februarie în trei scenarii, în funcție de incidența cazurilor de Covid din fiecare localitate.
Sursa: Mediafax
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Victor Ponta, despre întâlnirea cu Donald Trump: A fost o vizită privată. Ne va afecta ce se întâmplă în SUA
Fostul premier Victor Ponta, reîntors în PSD și consilier al lui Marcel Ciolacu, s-a întâlnit săptămâna trecută cu președintele ales al SUA, Donald Trump.
Victor Ponta a fost destul de discret, dar informația a fost făcută publică pe rețelele de socializare de jurnalistul și consultantul politic Dan Andronic, care a postat și o fotografie cu cei doi.
În urmă cu doar câteva zile, Victor Ponta era în SUA, la Mar-a-Lago, în Palm Beach, Florida, unde are o reședință privată și președintele ales al SUA. Ponta s-a întâlnit și a a stat la masă cu Donald Trump jr. Președintele ales al SUA, Donald Trump se afla în aceeași locație și, la cererea acestuia, a avut loc o discuție cu Victor Ponta.
Ce spune Victor Ponta, care este invitat în aceste momente la Gândul.ro, la emisiunea Marius Tucă Show despre această întâlnire, dar și despre ultimele evenimente de pe scena politică din România:
Țara nu are președinte de azi începând, nu are Guvern deocamdată.., mă miră că am devenit atât de important. Am fost absolut privat, nu mă așteptam.
- Mi-am plătit totul din banii mei. Singurul pe care l-am informat că merg la Mar-a-Lago a fost Marcel Ciolacu.
- Am avut o șansă să văd care este noua lume pentru că noi trăim pe o altă planetă. Sunt niște schimbări fundamentale în America și implicit în restul lumii, care a vorbit despre securitatea din jurul președintelui SUA.
- Acolo se iau niște decizii… Lume s-a schimbat și se schimbă total.
Am vorbit puțin și cu Elon Musk
- Am vorbit foarte puțin și cu Elon Musk, pentru că are o afacere în România.
- Am avut ocazia să vorbesc cu Trump, joacă bine golf, mault mai bine decât Iohannis.
- M-am simțit foarte mândru acolo pentru că cel puțin un sfert din angajații de acolo (Mar-a-Lago) sunt români. Sunt cei mai buni abasadori ai României. Trump îi știe pe nume pe fiecare.
Acolo ce e scris, așa rămâne
- Oamenii stau la aceeași masă, în același loc, aproape în fiecare seară, iar ce au scris ei așa rămâne – despre Donald Trump jr. și Elon Musk.
- Dacă de la masa aia s-a spus 5% la apărare sau dacă nu, nu ne mai interesează, dacă se pun taxe în canalul Panama, ”vă iau canalul Panama acuma”, a explicat Ponta, care a precizat că s-a văzut cu Donald Trump la terenul de golf.
- Am avut noroc (să ajung acolo, n.red.), sunt prieten cu un american cu care joc golf, în alte țări. El mi-a spus, ”ești în America? ia un avion și vino încoace” (la Mar-a-Lago)…eram la New York.
- Știau foarte bine despre ce se întâmplă în România.
- Cred că mesajul principal (al administrației Trump, n. red.) va fi legat de noul ambasador, și cu siguranță acesta are contact direct la Mar-a-Lago.
- Viktor Orban, după părerea mea, va avea acces direct acolo, non stop
- E o echipă acolo care va schimba total regulile și o echipă care va conduce minim 4 ani, dar e foarte posibil să urmeze J.D. Vance (vicepreședintele ales al SUA)
- Orice postează Don jr și oricare din echipă, așa este. Ei deja conduc America.
Despre mesajul lui Trump jr. privind ceea ce s-a întâmplat la alegerile prezidențiale din România
- Ei au o părere formată deja (despre România) pe care nu și-o mai schimbă. Au o părere foarte bună despre români…adică nu suntem marțieni cu totul…Despre politica din România au o părere clară, nu știu dacă este bună sau rea.
- Tot ceea ce ține de ”deep state”, acolo se respinge… Acum vor veni și vor spune cine e liderul, cine a votat, cine a ales…Asta e un sistem care în America va fi complet eradicat.
Foto: Dan Andronic/Facebook
Clujenii de toate vârstele se pot îmbarca în trenulețul lui Moș Crăciun pentru o plimbare prin orașul luminat de sărbătoare.
Cei care vor să plece în călătorie, o pot face chiar din Târgul de Crăciun din Piața Unirii.
Bucuria copiilor mari și mici. Trenulețul lui Moș Crăciun circulă în Cluj-Napoca
Trenul Moșului va circula în perioada 26 – 29 decembrie, după ce a dat “o primă tură” prin oraș în aceste zile spre încântarea copiilor de toate vârstele.
Trenulețul lui Moș Crăciun va circula în intervalul orar 16:00 – 21:00.
Traseul trenulețului:
- pornire strada Universității – Piața Unirii (latura de Sud) – Bulevardul Eroilor – Piața Avram Iancu – Bulevardul 21 Decembrie 1989 – strada Memorandumului – Calea Moților – strada Petru Maior – Piața Lucian Blaga – strada Napoca – sosire strada Universității.
Foto: Primăria Cluj-Napoca
CULTURA
Pregătirea casei pentru Crăciun în satele clujene tradiționale. Rolul ritualic pe care îl avea mătura
Nu era gospodărie în lumea satului care să nu se pregătească din timp pentru venirea Crăciunului și a tuturor sărbătorilor de iarnă.
Toate erau puse în rânduială, atât în ogradă, cât și în casă. Curățenia și împodobirea casei cădea în seama femeilor, în special a fetelor mari, cele de măritat, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.
Pregătirea casei pentru Crăciun în satele clujene tradiționale. Rolul ritualic pe care îl avea mătura
Curățenia ceremonială era una deosebită, iar împodobirea odăilor era una specială, fapt relevat și în unele colinde de gazdă, arată specialiștii clujeni:
„Sculați, sculați, boieri mari
Că vă vin colindători
Pe la miez de cântători
Sculați, sculați, nu durmiți
Sculați și vă-mpodobiți
Și sculați și slugile
Să măture curțile
Cu mătură de mătasă
Să iasă răul din casă.”
Mătura „scotea” răul din gospodărie
Rolul ritualic al măturii este vizibil în colindă, atât în sens propriu, cât și în cel figurat, resepcitv acela de a scoate răul din gospodărie, arată reprezentanții CJCPCT Cluj.
Hărnicia, lăudată în colindele vechi
În alte colinde este lăudată hărnicia fetei gazdei:
„Asta-i fata cea frumoasă
Mândru și-o gătat prin casă…”
Fata era lăudată pentru că urma să fie pețită, în câșlegile de iarnă, se arată în volumul „Dorul fără obiect”, al etnologului Aurel Bodiu.
Foto: Pat gătat de sărbătoare în Orman, județul Cluj, în casa părintească a interpretului clujean Aurel Ciceoan/CJCPCT Cluj
România a incheiat procesul de evaluare a politicilor educaționale și a primit avizul favorabil, care confirmă alinierea la standardele promovate de OCDE în domeniul educației, a anunțat Ligia Deca, ministrul Educației.
“Sunt convinsă că împreună cu partenerii din OCDE vom reuși să schimbăm fața educației din România”, a declarat ministrul Educației.
Ligia Deca: România a primit aviz favorabil pe Educație, în procesul de aderare la OCDE
Ministrul Educației susține că primirea acestui aviz confirmă apartenența la o comunitate de țări care prioritizează educația ca bază a dezvoltării sociale și economice.
Acest lucru asigură cadrul pentru schimbul de experiență și participarea la studii internaționale (PISA, TALIS sau PIAAC ), ce fundamentează politici educaționale.
De asemenea, consolidează colaborarea directă cu experții din țările membre OCDE, ceea ce va permite școlii românești racordarea la cele mai bune e practici internaționale, a mai transmis Ligia Deca.
Țara noastră a fost evaluată în reuniunea Comitetului OCDE pentru Politici educaționale, din 19 noiembrie 2024.
România a fost reprezentată de o delegație condusă de Ligia Deca și din care au făcut parte secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, și secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Externe, coordonator național pentru procesul de aderare, Luca Niculescu.