EDUCATIE
Vasile Dîncu, despre LEGILE educației Deca: Admiterea în liceu și probele de BAC trebuie să respecte principiul echității
Vicepreședintele PSD Vasile Dîncu atrage atenția într-o analiză atentă asupra proiectelor de Legi ale educației că acestea „au nevoie de o serioasă revizie”. „Sunt multe instituții centrale care se înființează sau reînființează și la care trebuie să analizăm (…) să nu fie doar furnizoare de sinecuri”, „hipercentralizarea este pe cale să se restaureze dacă rămânem la acest stadiu”, „admiterea în liceu și probele de bacalaureat trebuie să fie adaptate filosofiei generale enunțată în tabla de valori”, avertizează Dîncu.
„Membru în comisia PSD de analiză a proiectelor de legi ale educației, fostul ministru critică secretizarea legilor educației în fața marelui public de către ministrul Ligia Deca, ce nu a publicat nici până acum în transparență propriile proiecte de legi, ci le-a transmis partidelor să le analizeze și să propună modificări.
În cadrul unei analize transmise Edupedu.ro, vicepreședintele PSD Vasile Dîncu, membru în Comisia care va propune amendamente la Legea Deca și fost ministru al Apărării și al Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, afirmă că „după 7 ani de la debutul dezbaterii pentru România Educată, observăm că legile educației, deși ținute într-o confidențialitate de neînțeles, au creat o vie dezbatere și multe reacții din mediul educațional.”
Sociolog și profesor de sociologie la Universitatea din București, Vasile Dîncu spune că „fiind vorba despre viitorul României nu cred că putem aborda politicianist sau superficial aceste legi; va trebui să ne aplecăm serios pentru ca rezultatul să fie un instrument legislativ care să reziste mai mult în timp. Sunt în actualele proiecte de lege elemente care au nevoie de minime studii de impact, de analize de specialitate și chiar de consultarea unor eșantioane de părinți, cadre didactice sau specialiști în educație”.
De remarcat că social-democratul susține că în proiectul Deca „există în acest moment un sistem de incompatibilități care discriminează și limitează libertățile definite prin Constituție”, fără a spune exact care sunt aceste incompatibilități pe care le critică. De notat, însă, că singurele noutăți în regimul incompatibilităților introduse de ministrul Ligia Deca în proiectele sale de legi sunt, potrivit surselor Edupedu.ro, incompatibilitățile cumulării funcțiilor de directori școlari sau inspectorii școlari cu funcțiile politice de conducere și cele de primar, consilier local sau județean. Detalii aici.
Modificările la Legile Deca anunțate de Vasile Dâncu, în analiza transmisă Edupedu.ro:
„La nivel general, foarte multe formulări vagi care lasă loc arbitrariului aplicării la nivel central sau local trebuie mai bine precizate. Este nevoie în multe locuri de corelări între articole, situație generată de schimbările de ultimă oră [Vasile Dîncu se referă, probabil, la modificările operate de Ligia Deca asupra proiectelor de legi realizate de Sorin Cîmpeanu, în răstimp de 3 luni de la preluarea mandatului de ministru – N.Red.]. Sunt multe instituții centrale care se înființează sau reînființează și la care trebuie să analizăm ca funcționalitatea lor să fie necesară și adecvată, să nu fie doar furnizoare de sinecuri.
O primă lectură ne dă senzația că hipercentralizarea este pe cale să se restaureze dacă rămânem la acest stadiu. Ministerul și alte organisme centrale care urmează să se înființeze contrazic nevoia de descentralizare, mai degrabă fiind vizibilă tendința de centralizare a școlii, funcțiile instituțiilor centrale pot deveni sufocante pentru deciziile și soluții pragmatice, adaptative. Descentralizare este definită, dar principiul nu este urmărit peste tot în lege.
Admiterea în liceu și probele de bacalaureat trebuie să fie adaptate filosofiei generale enunțată în tabla de valori, iar principiul echității trebuie consolidat toate nivelurile de educație și în toate procesele de la admitere la evaluare.
Trebuie să fim atenți și la modul în care învățământul tehnologic trebuie gândit mai flexibil și cuplat cu strategiile de dezvoltare locale și responsabilizate autoritățile locale. Este nevoie de definire mai precisă a celor trei filiere (teoretică, vocațională, profesională) la care ar trebui adăugată la flexibilitatea organizării și diferențe specifice în ceea ce privește evaluarea performanței școlare.
„Învățământul dual are nevoie de o reglementare mai precisă”
În ceea ce privește învățământul particular și confesional trebuie, credem noi, să se încurajeze investițiile private, generalizarea principiului nonprofit nefiind benefică în condițiile în care este nevoie de investiții în infrastructura școlară și statul nu poate face față singur. Atât timp cât avem în ARACIP și ARACIS instituții de acreditare și verificare, credem că gestiunea financiară sau managementul general trebuie lăsate la latitudinea investitorului.
Este nevoie și de obligații ale autorităților locale sau centrale pentru a rezolva problema aglomerării din școli.
Învățământul dual are nevoie de o reglementare mai precisă și de mai multe garanții din partea statului și de resurse mai importante.
Capitolul digitalizării trebuie consolidat și corelat mai bine cu PNRR, dar trebuie asigurată și o mai mare atenție pentru validarea competențelor digitale pentru cadre didactice și alți participanți la procesul educativ în conformitate cu Cadrul european al competențelor digitale.
„Învățământul pentru copiii românilor din diaspora are nevoie de o planificare mai precisă și de resurse suplimentare”
Evaluarea cadrelor didactice și certificarea profesiilor didactice vor trebui gândite pornind de la modele europene mai complexe.
Probabil că este bine să căutăm cât mai multă standardizare în evaluarea elevilor, dar trebuie precizate mai bine modalitățile de utilizare în cazul copiilor cu nevoi speciale.
Cred că va trebui să vedem un anumit echilibru în ceea ce privește metodele de penalizare și sancționare a lucrătorilor din educație, dar și modalități de stimulare a performanței. Există în acest moment un sistem de incompatibilități care discriminează și limitează libertățile definite prin Constituție.
Învățământul pentru copiii românilor din diaspora are nevoie de o planificare mai precisă și de resurse suplimentare, fie că vorbim despre pregătirea remedială pentru copiii familiilor ce revin în țară, fie în ceea ce privește organizarea cursurilor de limba română, istorie și civilizație în țările unde românii sunt rezidenți.”
Sociologul Vasile Dîncu atrage atenția în mod repetat, în analiza sa, că „este nevoie ca această lege să parcurgă traseul transparenței, conform legii, înainte de a fi adoptată de guvern”.
Oficialul anunță că repune „în discuție cu specialiștii și cu colegii din coaliție” teme precum „eliminarea specializării învăţător-educatoare din oferta educaţională a liceelor pedagogice sau eliminarea orelor de istorie a holocaustului din programă“, „care au inflamat opinia publică înainte de a ajunge în transparență”, conform Edupedu.ro.
Sursa: Edupedu.ro
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) a anunțat că plățile vor fi făcute în avans, luna aceasta, în conturile persoanelor cu dizabilități.
Agențiile teritoriale vor vira în avans, în conturile bancare, beneficiile de asistență socială pentru sprijinirea persoanelor cu nevoi speciale.
Indemnizațiile pentru persoanele cu dizabilități vor fi plătite în AVANS în septembrie
Conturile vor fi alimentate vineri, 13 septembrie 2024 pentru următoarele tipuri de beneficii:
– drepturi acordate persoanelor cu dizabilități în conformitate cu Legea nr. 448/2006
– bugetele personale complementare acordate lunar persoanelor cu dizabilități
– indemnizaţia lunară acordată persoanelor cu handicap grav şi accentuat
– indemnizaţia lunară de însoţitor pentru persoanele cu handicap vizual
– alocaţia lunară de hrană pentru copiii cu handicap de tip HIV/SIDA.
Potrivit bazei de date a ANPIS, la nivel național sunt înregistrați 907.887 de beneficiari ai acestor drepturi, iar cuantumul de plată pentru luna septembrie este de 571.467.648 lei.
CLUJ24 TV
VIDEO. ”Noi suntem vocea lor!”. Membrii asociațiilor de protecție a animalelor au ieșit în stradă la Cluj-Napoca
Ediție specială a podcastului Human Hub, de pe Cluj24 realizată în stradă de Cristina Pintilie-Șendrea, alături de clujenii care au protestat pentru respectarea drepturilor animalelor, în special al câinilor. Însoțiți de animalele proprii, oamenii au aplaudat și strigat în centrul Clujului cât au putut de tare spunând ”Noi suntem vocea lor!”. Ei au cerut în principal oprirea eutanasierilor necontrolate, ori care se desfășoară fără aprobarea autorităților, campanii de sterilizare pentru câinii fără stăpân, microciparea tuturor câinilor din Romnânia.
”Nu se respectă legea de protecție a animalelor!”
Reprezentantul Asociației NUCA din Cluj-Napoca, Alina Banu, ne-a declarat că, și în zilele noastre, câinii nedoriți sunt duși la marginea satului, unii sunt salvați, dar că problema s-ar putea rezolva simplu prin sterilizare.
Protestul de la Cluj face parte dintr-o campanie națională, după ce, la mijlocul lunii trecute, 60 de câini au fost eutanasiați într-un adăpost din Târgu Jiu, într-o singură oră!
Nu a asistat nimeni la această eutanasiere, actiunea nu a fost anunțată. În plus, asociațiile de protecție a animalelor acuză conducerea adăpostului din Târgu Jiu că s-au folosit metode extrem de violente pentru această eutanasiere.
ADMINISTRAȚIE
EXCLUSIV. Mașinile abandonate s-au vândut „ca pâinea caldă”, la licitația Primăriei. Cea mai scumpă, adjudecată la 3.200 de lei
Licitația Primăriei Cluj-Napoca pentru mașinile abandonate pe spațiul public a fost un real succes. Toate cele 32 de mașini au fost vândute, cea mai scumpă dintre ele fiind adjudecată pentru 3.200 de lei.
Devenit un subiect amplu mediatizat în urma unui articol publicat de Cluj24, mașinile abandonate pe spațiul public s-au vândut „ca pâinea caldă” la licitația organizată miercuri de Primăria Cluj-Napoca. Între acestea se numărau inclusiv mașini marca BMW, Mercedes sau Audi.
Toate mașinile au fost vândute
Potrivit purtătorului de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca, Iulia Perșa, mulți clujeni s-au arătat interesați de licitație, la licitație prezentându-se 17 persoane, mult peste numărul normal de participanți la astfel de licitații organizate de municipalitate.
Toate cele 32 de mașini au fost vândute, cu sume de circa 1.000 de lei, cea mai scumpă dintre ele fiind adjudecată pentru 3.200 de lei. În total, Primăria a încasat 38.380 de lei pentru mașinile scoase la licitație.
EVENIMENT
VIDEO. ”Am rămas cu gândul că am supraviețuit unui măcel”. Violența obstetrică, des întâlnită în multiple forme în spitale
Violența obstetrică, o formă a violenței de gen, este experimentată des de femei în multiple forme în timpul sarcinii, nașterii și după, însă puține femei o conștientizează sau o recunosc ca problemă.
Asta arată prima cercetare privind violența obstetrică realizată în România de Asociația Moașelor Independente.
”Am rămas cu gândul că am supraviețuit unui măcel”. Violența obstetrică, des întâlnită în multiple forme în spitale
„Am rămas cu gândul că am supraviețuit unui măcel. M-au măcelărit și sufletește, și trupește”, „Am fost legată la picioare de masa pe care nășteam”, „Mă plângeam de durere și mi se spunea că mint”, „O asistentă m-a ținut de mână…”, „Doctorul a fost calm…”.
Sunt câteva dintre mărturiile femeilor care au participat la această cercetare realizată în premieră în România, privind violența obstetrică și experiența nașterii în spitale de stat și private: „Maternitate în siguranță – Recomandări pentru a îmbunătăți accesul la asistență prenatală universală, practici de naștere bazate pe dovezi și măsuri prietenoase pentru femei și copii în spitale”.
Cercetarea a urmărit să obțină informații privind percepția femeilor din România și gradul de informare a femeilor despre formele de violență obstetrică.
Femeile din România nu prea știu ce e violența obstetrică
Dacă, în general, aproximativ jumătate dintre femeile chestionate au auzit de termenul de violență obstetrică, dar nu prea știu ce înseamnă și nici nu se consideră victime, atunci când conceptul de violență obstetrică a fost spart în itemi specifici, femeile au identificat în număr mare un spectru larg de fenomene ca fiind forme de violență obstetrică, conform cercetării.
Controalele abuzive și brutale pentru nașterile cu travaliu, atitudinea nepotrivită a personalului medical în general, dar și reacțiile nepotrivite ale personalului cu privire la durere, lipsa intimității, lipsa administrării de analgezice, deși ar fi fost nevoie, și manevrele fără consimțământ sunt formele de violență obstetrică cele mai recunoscute de către femei, potrivit raportului.
Pe de altă parte, lipsa opțiunii de a avea partenerul/persoana de sprijin prezent/ă în travaliu și la naștere – cea mai experimentată formă de violență, lipsa accesului sau accesul dificil la consultații gratuite, decontate, în sarcină și după, timpul insuficient pentru consultații sunt printre cele mai puțin recunoscute ca practici neadecvate, aproape jumătate din respondente nerecunoscându-le ca fiind forme de violență obstetrică.
Violența obstetrică egală cu sistența medicală sub standard sau lipsită de respect
„Violența obstetrică sau altfel spus asistența medicală sub standard sau lipsită de respect în timpul travaliului este un fenomen prezent în instituțiile de profil, pe care trebuie să-l recunoaștem și care ar trebui să preocupe într-un mod foarte serios autoritățile și profesioniștii din domeniul sănătății reproducerii deoarece afectează unul dintre cele mai importante evenimente din viața femeilor, în mod particular, dar și a familiilor, în general.
Pentru a crește gradul de conștientizare a acestui fenomen, dar mai ales pentru a găsi soluții de rezolvare și chiar de eradicare, este necesar un efort comun atât al celor responsabili, cât și al celor implicați. Astfel, pentru elaborarea unor strategii eficiente și durabile, este necesară încurajarea cercetărilor pe această temă, precum și a discuțiilor deschise între toate părțile interesate”, a declarat lect. univ. dr. Melania Tudose, președinta Asociației Moașelor Independente.
Conform raportului, „contrastul răspunsurilor este frapant” în ceea ce privește descrierile date de femei celei mai neplăcute, dar și celei mai plăcute experiențe avute în spital în perioada nașterii, gravidității și după naștere.
„Dacă în ceea ce privește cea mai neplăcută experiență sunt reluate în detaliu diversele forme de violență obstetrică, duritatea experiențelor fiind cu siguranță de netrecut cu vedere chiar și pentru un cititor experimentat, când vine vorba de cele mai frumoase experiențe, acestea descriu aspecte absolut banale, de un firesc și normalitate care într-o societate așezată, care își respectă în mod egal cetățenii, nu ar trebui să apară niciodată ca fiind excepționale”, se arată la secțiunea Mărturii, care grupează răspunsurile pe categorii.
Categoriile sunt lipsa de empatie a cadrelor medicale, limbaj neadecvat, inducerea nevoii de cezariană, controale brutale, devalorizarea emoțiilor/ducerea în derizoriu a durerii/lipsa de autonomie, refuzul de a da calmante/ignorarea sau ducerea în derizoriu a durerii, separarea de copil, reprezentări discriminatorii și stereotipuri legate de naștere.
Ce este violența obstetrică?
Violența obstetrică este definită de Organizația Mondială a Sănătății drept orice formă de abuz fizic sau verbal, lipsă de respect și tratament inadecvat, lipsa confidențialității și neglijare manifestate în timpul nașterii, acțiuni realizate de profesioniștii din sănătate, care au ca efect dureri și complicații evitabile, dar și violarea demnității femeilor.
Raportul cuprinde experiențele femeilor și tipurile de violență obstetrică experimentate în funcție de tipul spitalului în care au născut (spital de stat sau spital privat) și tipul de naștere (naștere vaginală, cezariană de urgență după debutul travaliului, cezariană programată și cezariană de urgență fără intrare în travaliu).
Cercetarea care a stat la baza raportului s-a desfășurat printr-un chestionar aplicat în mediul online, în perioada 27 martie – 7 aprilie 2024, iar grupul-țintă a fost constituit din femei care au născut în ultimii 5 ani, respectiv 2018 – 2023 într-un spital de stat sau privat din România.
Au fost obținute 5.623 de răspunsuri valide.
Asociația Moașelor Independente derulează totodată o campanie de sprijin și informare privind combaterea violenței obstetrice.
Dacă vrei să raportezi un caz de violență obstetrică sau ai nevoie de sprijin, sună la: 0722.265.269 – Helpline AM.