Connect with us

EVENIMENT

Un spital întreg a fost evacuat aseară. Arafat explică de ce a dat ordinul

Publicat


Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), Raed Arafat, a explicat, vineri noaptea, de ce a decis să emită ordinul de evacuare a Spitalului Foișor.

Raed Arafat a explicat, pe pagina sa de Facebook, că de dimineață a primit un telefon de la managerul Spitalului „Sfântul Pantelimon”, care l-a anunțat că sunt 18 pacienți fie intubați-ventilați, fie ventilați neinvaziv în unitatea de primiri urgență.

„Primul pas a fost să găsim locuri, chiar și la distanță. La Iași, unde a fost operaționalizat unul dintre tirurile de terapie intensivă mobile, am transferat cu ajutorul unui avion trei pacienți, după care doi pacienți au fost duși la Spitalul Gerota, însă era clar că este doar o soluție de moment. Am început să căutăm soluții care pot fi rapid implementate și care să ne permită să transferăm mai mulți pacienți și să creăm capacitate în București.

Una dintre soluții este al treilea tir de terapie intensivă care este la Spitalul „Victor Babeș” și pentru care se făceau lucrări de conectare și care urma să fie finalizat mâine dimineață. Încercăm să îl finalizăm astăzi, în cursul nopții. Acest tir va putea prelua cel puțin 8 – 9 pacienți de terapie intensive, pentru care există și echipa medicală”, spune dr. Raed Arafat.

Următoarea soluție a fost să mai fie desemnat un spital pentru a prelua bolnavii COVID și transformat complet în spital COVID.

„În acest moment avem cel puțin două spitale de urgență în București care au fost transformate total în spital COVID: „Sfântul Ioan” și Spitalul Județean Ilfov. Transformarea a încă unui spital de urgență în spital COVID putea să infecteze foarte serios cazurile de urgență, așa că ne-am îndreptat către un spital care nu primește urgențe, decât mai puțin și care are operații programate și poate fi transformat și care să aibă o secție de terapie intensivă cu un număr mai mare de paturi.

Atunci ne-am îndreptat spre Spitalul Foișor. Are 21 de paturi de terapie intensivă și există cel puțin 200 de paturi cu oxigen, din care 90 ar putea fi folosite pentru pacienții COVID”, a mai spus Arafat.

După o discuție și cu reprezentanții Ministerului Sănătății, Raed Arafat spune că a semnat ordinul, care a fost avizat și de ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu.

Întârzierea a venit pentru că s-au prelungit discuțiile.

„Am avut o discuție cu managerul Spitalului și l-am informat, am informat primarul Capitalei care a zis că ne sprijină în acest sens și am început că procedura de transformare a spitalului în regim de urgență. A fost trimisă o echipă de la Direcția de Sănătate București la Spitalul Foișor ca să poată pregăti spitalul și să dea autorizațiile.

Din păcate echipa noastră care a ajuns după ce a fost emis ordinul, în jurul orei 15:00, a trebuit din nou să ducă muncă de lămurire, să convingă, să explice de ce facem acest lucru, să discute cu managerul, cu medicii de la spital.

Cu asta a trecut timpul. Când s-a spus în final decizia clară că acest spital va fi transformat, au început să evalueze pacienții. Erau din trei categorii: Pacienți care trebuiau transferați la alte spitale, care pot fi externați în siguranță acasă și pacienții care erau programați, internați dar nu au fost operați și pot fi reprogramați”, explică șeful DSU.

Potrivit lui Raed Arafat, în spital erau 105 pacienți.

13 pacienți au fost transferați cu ambulanțele la alte spitale, 25 erau programați pentru intervenții, iar 67 care erau deja operați și medicii lor curanți au considerat că pot fi transferați la domiciliu. Au fost externați unii cu ambulanțele, alții de către familii.

Raed Arafat explică și imaginile greu de suportat, cu o femeie care a fost băgată de familie în portbagaj. Spune că îi pare rău că acest lucru s-a întâmplat.

„Am văzut o imagine în care o pacientă era introdusă în portbagaj. Ne-am interesat de ce s-a întâmplat acest lucru, ni s-a explicat că familia a insistat să o ia în acest mod pentru că mașina era pregătită cu o platformă. Îmi pare rău de ce s-a întâmplat pentru că această pacient este clar că putea să fie transferată cu ambulanța la domiciliu”, spune dr. Arafat.

În live-ul de pe pagina sa de Facebook, dr. Arafat explică urgența, de ce spitalul „Foișor” a fost evacuat noaptea.

„Pentru că orice întârziere pentru noi înseamnă că putem să avem pacienți care pot să ajungă la UPU și să nu găsească nici măcar un loc de oxigen acolo. Deci cu cât UPU se blochează, pacienții pot să rămână chiar în ambulanțe., Deci, aici nu există o planificare de 3-4 zile în aceste situații. Aici, din păcate, s-a luat decizia chiar dacă noi o discutăm de dimineață astăzi și poate de ieri aveam de gând că trebuie să facem o soluție poate pentru încă un spital, dar astăzi, când am început să analizăm amănunțit acest lucru, decizia trebuia să fie luată pentru că se știa că va exista o presiune mai mare pe UPU-uri, dacă nu găsim locuri pentru acești pacienți.

De ce s-a făcut în cursul nopții? Pentru că s-a întârziat în discuții și în lămuriri la spitalul respectiv, în prezența DSP, celor de la Primărie, care reprezintă direct serviciile medicale de la Primărie, Foișorul aparținând de Primărie, în prezența celor de la DSU. Totuși, această activitate a durat până a început evacuarea”, mai spune dr. Arafat.

În al doilea rând, evacuare s-a făcut în timpul nopții pentru că nu se putea aștepta dimineața.

Potrivit șefului DSU, dacă evacuarea ar fi început sâmbătă dimineața ar fi însemnat că spitalul nu putea fi preluat și pus în funcțiune decât după-masă.

„Noi încercăm să îl punem în funcționare cât mai repede. Cu cât spitalul este mai liber, mai rapid, cu cât spitalul poate să intre în rolul lui de spital COVID mai rapid pentru pacienții care așteaptă și a căror stare este critică și sunt chiar în pericol vital. Asta este de ce s-a făcut evacuarea noaptea.

Ne pare rău, știu că este un disconfort dar una este a genera un disconfort și alta este a nu acționa ca apoi să regretăm că nu am făcut mai repede și avem pacienți care nu putem să îi transferăm nicăieri și avem pacienți pe care nu putem să îi tratăm nicăieri în UPU-uri pentru că ele s-au umplut”, mai spune Arafat.

La acest moment, în București cazurile de COVID-19 sunt în scădere, situația se stabilizează ca număr de cazuri, dar gravitatea celor care ajung la spital este mare.

„Îmi pare foarte rău pentru disconfortul creat, dar între a interpreta că noi ne batem joc de pacienți și a spune că noi încercăm să salvăm viața unor pacienți, eu cred că mai degrabă este a doua parte. Încercăm să salvăm viața a cât mai mulți pacienți care au nevoie de intervenția noastră și au nevoie de astfel de facilități cum este Spitalul Foișor, care este un spital foarte bine pus la punct, cu secție de ATI foarte bine pusă la punct.

În același timp vom continua să găsim soluții fără să deranjăm mult, dar în același timp vreau să se înțeleagă că cu cât vin mai mulți pacienți în UPU și cu cât pacienții din ATI stau mai mult pentru că au o șansă în plus în ATI în zilele de astăzi și stau mai mult sub tratament, cu cât trebuie să găsim soluții. Soluții pot să însemne reducerea activității elective în spitale, să mai luăm un număr de paturi din paturile care nu erau destinate COVID, ca și cele de la Foișor și să le transformăm în paturi COVID pentru o durată de timp, de 3 – 4 săptămâni, până se întoarce situația la a fi mai puțin presantă, mai aproape de normalitate”, a mai arătat dr. Arafat.

El mai spune că astfel de decizii sunt decizii grele, dar sunt necesare ca să fie prevenită pierderea unor vieți.

(sursa: Mediafax)



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ECONOMIE

Specialiștii IT contestă eliminarea facilităților fiscale pentru acest sector: Vor fi locuri de muncă pierdute

Publicat

Guvernul a anunțat devansarea eliminării facilităților fiscale pentru industria IT, măsură prevăzută inițial pentru 2028, care ar urma să fie aplicată din ianuarie 2025. Decizia Executivului a generat reacții puternice din partea reprezentanților industriei.

Stelian Brad, președintele Cluj IT Cluster, o autoritate recunoscută în sectoarele IT și robotică, cu dublu doctorat în Inginerie și Economie, a declarat pentru Cluj24 că decizia Guvernului este pripită și arată o abordare incorectă față de cetățeni și de mediul economic.

„Nu e ceea ce trebuie, e o măsură luată în pripă, sau poate să a fost planificată dar acum anunțată, dar pe care nu este bine să o pui în practică fără să previi din timp mediul economic, ca să își poată planifica lucrurile, lucru care arată clar că nu a fost o abordare corectă față de cetățeni și față de mediul economic”, a explicat Brad.

Îngrijorări privind efectele asupra sectorului IT

Acesta a declarat că măsura anunțată de Guvern este îngrijorătoare și va avea un efect negativ în economie.

„Sunt efecte multiple, o dată îngrijorare, are un efect din punct de vedere psihologic în primul rând. Pe urmă, măsurile anunțate vor avea un efect negativ în economie, în niciun caz nu va duce la dezvoltare. Este o chestiune mai degrabă contabilă decât dezvoltare economică. Intervenția ar trebui să se facă exact acolo unde sunt cheltuieli foarte mari în aparatul de stat, acolo trebuie făcută reformă”, a arătat președintele Cluj IT Cluster.

Firmele se gândesc la relocarea activității

În opinia sa, impactul asupra sectorului IT va include scăderea profitabilității și pierderea locurilor de muncă, prin relocarea activității în alte țări, cum ar fi Republica Moldova, care oferă încă facilități fiscale.

„Profitabilitatea sectorului de IT va avea de suferit, ceea ce va duce la consecințe negative în ceea ce privește sustenabilitatea firmelor. Vor fi locuri de muncă pierdute. Cheltuielile salariale vor fi mai mari, nu am făcut un calcul. În aceste condiții se vor lua măsuri de sustenabilitate din partea companiilor. Am putea vedea un transfer al activității în alte părți ale lumii, de exemplu în Republica Moldova, unde există încă o serie de facilități pentru sectorul de IT. Multe firme se vor gândi, probabil, să își deschidă filiale acolo, să își desfășoare activitățile acolo”, a mai spus Stelian Brad.

Măsura, efecte negative asupra economiei locale

Efecte negative se vor face simțite și în economia locală, este de părere Brad, inclusiv stagnarea sectorului și reducerea contribuției economice a IT-iștilor care deja aleg să lucreze de la distanță din alte orașe.

„Un efect de stagnare a sectorului s-a văzut deja de anul trecut, a avut loc relocarea multor IT-iști care nu mai locuiesc în Cluj, își desfășoară activitatea în alte orașe, lucrează de la distanță dar nu mai locuiesc în Cluj și acest lucru va avea, în mod clar, consecințe asupra economiei locale.

O măsură contestată

Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS) critică decizia ca fiind una „intempestivă” și lipsită de consultare reală cu mediul de afaceri, care poate avea efecte negative severe asupra economiei, precum reducerea locurilor de muncă, retragerea unor investitori internaționali și pierderea competitivității globale.

ANIS avertizează că industria IT riscă să devină izolată pe piața internațională, pierzând din atractivitatea pentru investitori și subminând eforturile de digitalizare a economiei românești. În ultimii cinci ani, sectorul IT a generat un excedent la export de peste 20 miliarde de euro, contribuind direct cu 8% la PIB și indirect cu peste 14%. Măsurile anunțate pun în pericol acest parcurs.

Decizia de eliminare a facilităților fiscale ar putea duce la o diminuare a competitivității industriei IT, la scăderea numărului de locuri de muncă și la relocări masive ale companiilor. Studiile ANIS indică deja o reducere a forței de muncă în 2023 cu aproximativ 10.000 de locuri.

Citește mai departe

EVENIMENT

UPDATE VIDEO. O mașină a luat foc pe strada Donath din Cluj-Napoca. A ars ca o torță

Publicat

O mașină a luat foc luni seară, pe strada Donath din cartierul Grigorescu. Pompierii au intervenit la fața locului cu o autospecială pentru stingerea flăcărilor.

Pompierii clujeni au intervenit la un incendiu care a cuprins o mașină care circula pe strada Donath din Cluj-Napoca. Nu sunt semnalate victime, iar incendiul nu este în pericol de extindere.

„A fost trimisă o autospecială de la Detașamentul 2 de Pompieri Cluj-Napoca. Nu au fost anunțate probleme, nu este o situație de amploare, nu sunt victime și nu există pericolul ca focul să se extindă. Urmează să vedem în ce măsură e avariată mașina, dacă e în totalitate sau doar la compartimentul motor”, a declarat purtătorul de cuvânt al ISU Cluj.

Update

Pompierii au lichidat incendiul, însă autoturismul a ars în totalitate, a informat ISU Cluj. La fața locului a fost chemată o ambulanță pentru o femeie care a suferit un atac de panică.

„Toate persoanele aflate în autoturism au reușit să se autoevacueze, una dintre acestea suferind un atac de panică. Mai exact, este vorba despre o femeie de aproximativ 25 de ani, evaluată de către echipajul SAJ”.

Cauza izbucnirii incediului este o defecțiune la compartimentul motor.

Citește mai departe

EVENIMENT

UPDATE FOTO. Polițiștii din Penitenciarul Spital Dej anunță că refuză efectuarea de ore suplimentare

Publicat

Polițiștii de la Penitenciarul Spital Dej se alătură protestului inițiat de colegii lor de la Penitenciarul Gherla, refuzând să efectueze ore suplimentare.

Membrii Sindicatului Hipocrate din Dej își exprimă nemulțumirea față de măsurile economice impuse prin „Ordonanța trenuleț” și refuză să lucreze ore suplimentare, începând cu data de 30 decembrie 2024, ora 14.

Refuzul muncii suplimentare, un semnal de nemulțumire

Sindicatul Hipocrate a transmis o notificare oficială prin care informează angajatorul că, începând cu 30 decembrie 2024, polițiștii de penitenciar din Dej nu vor mai accepta muncă suplimentară.

„Sindicatul HIPOCRATE, în temeiul prevederilor art. 120, alin. 2 din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, vă aducem la cunoștință că, începând cu data de 30.12.2024 ora 14, poliţiştii de penitenciare înscriși pe tabelul anexat prezentei notificări nu sunt de acord să efectueze muncă suplimentară.

Totodată, vă învederăm faptul că, în situația în care, după data prezentei notificări, poliţiştii de penitenciare înscriși pe tabel vor fi planificați în serviciu în afara uratei normale a timpului de muncă săptămânal, ne vom adresa instituţiilor abilitate, inclusiv instanţei de judecată, deoarece considerăm că această practică reprezintă in abuz al angajatorului faţă de angajaţi”, se arată în document.

Nemulțumiri legate de „Ordonanța trenuleț”

Decizia de a refuza munca suplimentară vine în contextul nemulțumirilor legate de măsurile economice impuse prin controversata „Ordonanță trenuleț”. În Penitenciarul Gherla, unde mai bine de 350 de polițiști au semnat tabele de refuz pentru orele suplimentare, situația este similară, mulți angajați acumulând lunar între 80 și 100 de ore suplimentare.

Update

La Penitenciarul Spital Dej nu a intrat în serviciu personalul care a avut ore suplimentare.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

CFR SA caută firmă care să realizeze cadastrul pentru exproprierile la calea ferată Cluj-Napoca – Episcopia Bihor

Publicat

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a lansat o licitație pentru servicii de cadastru necesare modernizării și electrificării liniei ferate Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, în vederea exproprierilor aferente proiectului de utilitate publică.

CFR SA a lansat, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), o licitație care are ca obiect „Servicii topo-cadastrale în vederea dobândirii prin expropriere/transfer a tuturor terenurilor necesare implementării proiectului și continuarea procedurii de expropriere a imobilelor afectate de lucrarea de utilitate publică Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca-Oradea-Episcopia Bihor”, scrie clubferoviar.ro.

Valoarea estimată a contractului este între 4.116.800 și 4.940.160 lei. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 10 februarie 2025, ora 15:00, iar ofertele vor trebui să rămână valabile până la 10 august 2025.

Exproprieri pentru realizarea lucrărilor

Modernizarea liniei ferate Cluj-Napoca – Episcopia Bihor include electrificarea și reabilitarea acesteia. În acest sens, Guvernul a aprobat Hotărârea nr. 1437/12.12.2022, prin care au fost demarate procedurile de expropriere pentru imobilele situate pe traseul liniei ferate.

Este vorba despre imobile aflate pe raza unităților administrativ-teritoriale Cluj-Napoca, Baciu, Gârbău, Aghireșu, Izvoru Crișului, Huedin, Poieni, Ciucea și Negreni – județul Cluj; Cuzăplac și Almașu – județul Sălaj; Bulz, Bratca, Șuncuiuș, Vadu Crișului, Măgești, Aștileu, Țețchea, Tileagd, Săcădat, Oșorhei, Oradea și Borș – județul Bihor.

Procedurile de expropriere, inclusiv consemnarea sumelor pentru despăgubiri, notificarea proprietarilor și emiterea deciziilor de expropriere, au fost deja inițiate.

Proprietarii nu pot dispune în mod liber de terenurile rămase

În conformitate cu prevederile legale, în vederea clarificării situaţiei juridice a zonelor afectate de exproprieri, expropriatorul trebuie să întocmească documentația cadastrală. Documentația cadastrală întocmită de firma selectată va fi recepționată de oficiile de cadastru și publicitate imobiliară. Ulterior, un expert evaluator ANEVAR va întocmi un raport de evaluare pentru imobilele expropriate care au suferit modificări față de datele inițiale.

Proprietarii afectați au solicitat accelerarea procesului de acordare a despăgubirilor. Acestea depind însă de finalizarea documentațiilor cadastrale, în condițiile în care cărțile funciare sunt blocate din cauza suprapunerii cu coridorul de expropriere. De asemenea, proprietarii nu pot dispune în mod liber de terenurile rămase.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate