Connect with us

CULTURA

Ultimul interviu cu Viorel Nimigeanu: „Când pictez, nu mai simt nicio durere […]”

Publicat


E ca şi când Dumnezeu şi-ar vârî pumnul într-un curcubeu şi i-ar arunca peste lume toate culorile… Când se aşează în faţa pânzei virgine, Viorel Nimigeanu nu mai simte nimic. Nu-l mai doare nici măcar pensula, pe care şi-o face singur şi pe care o simte prelungire a trupului. Nu-l mai doare nici culoarea cu care îşi pictează sufletul pe pânză…

*Interviul face parte din seria ”CLUJENI DE CINCI STELE” și a fost publicat pe www.cluj24.ro în data de 5 octombrie 2020*

Prima confruntare e cu tine însuţi

Reporter: Maestre Viorel Nimigeanu, o expoziţie, o nouă expoziţie… „Expoziţie aniversară”. Faceţi 70 de ani. La mulţi ani!

Viorel Nimigeanu: Mulţumesc. Îmi doream să-mi fac mie un cadou, pentru că e ziua mea de naştere în noiembrie. Aceasta e a 4-a acţiune personală, expoziţia, la Muzeul de Artă Cluj. Vedeţi, pictorul fără confruntare… Prima confruntare este evident în atelier, cu tine însuţi. Asta este obligatorie. Dacă tu, în lumea ta interioară, nu simţi că lucrarea e împlinită, lucrarea nu poate circula. Ea încă mai rămâne în faza de faşă sau de laborator interior. Ea, când e împlinită, are o taină. Are o taină, în sensul că nu te mai lasă să o atingi, că o distrugi, o strici. Aici e un secret în artă. Noi avem bazele când pornim în această aventură. Poate că unii o numesc aventură. Eu o numesc dimensiune a destinului.

Cei care am fost chemaţi de copii, de tineri către această dragoste, ea devine din ce în ce mai fascinantă. Ea creşte odată cu noi. E ca o apă vie, ca o fântână vie, care te însoţeşte, indiferent de vârstă, prin toate cumulările de experienţă şi confruntare cu alţii colegi. Că e o confruntare şi cu alţi colegi. După confruntarea cu tine însuţi.

Să te ferească Dumnezeu să te duci pe un drum şi să nu întâlneşti pe nimeni

Rep: Dar până la urmă, după confruntarea de care ziceaţi, cu alţi colegi de breaslă, generaţie, nu revii tot la confruntarea cu tine însuţi?

VN: Tot timpul ne întoarcem acolo. Ştiţi de ce? Suntem de multe ori, printr-o mică neglijenţă a zilei sau a clipei, provovcaţi să mâncăm balast. Adică, să facem lucruri cu jumătate de măsură sau ceea ce nu ne place. Sau ceea ce nu e bine să faci. Fiindcă sunt unele capcane, nişte reţele din astea, în care fie lipsa de experienţă, de pregătire, fie vârsta, sau chiar şi conjunctura, de multe ori eşti tentat să intri în aventură. Şi aventura –abia mai târziu mi-am dat seama, mi-am răspuns… Să te ferească bunul Dumnezeu de clipa în care te tot duci pe drum şi nu te întâlneşti cu nimeni. Va trebui să te întorci. De aceea, în arta asta a comunicării, noi avem nevoie de confruntarea cu noi, cu mine în acest caz, dar şi cu semenii, cu cuvântătorul din jurul meu, cu omul.

Fiecare loc îşi marchează oamenii

Rep: Aţi amintit de Dumnezeu… Aţi pictat multe biserici, aveţi un record mondial în această privinţă, 53. Cum vă simţiţi când îl faceţi oarecum pe Dumnezeu, când îl reprezentaţi, când îl pictaţi? El ne-a făcut pe noi, ne-a creat şi acum ajungeţi să-l faceţi, la rându-vă, dvoastră pe El, reprezentarea Lui.

VN: Ce se întâmplă… Este cel mai greu moment în biografia unui pictor. Sunt două, dar acesta este cel mai greu. Primul este atunci când începi lucrarea şi ceri beneficiarilor bisericii să nu ridice schelele până nu vezi tu gata lucrarea. Asta înseamnă un examen de analiză cu tine însuţi, tot ce ştii să îţi slujească în a înfrumuseţa acea arhitectură. Sunt mulţi care consideră că o biserică pe care o pictezi aici poţi s-o iei şi s-o reproduci în altă biserică. Dar nu e aşa. Avem sfânta tradiţie, prin iconografia care ni se cere, şi noi o respectăm, dar noi nu creem religii şi noi nu facem şablonisme mecanice, să te duci la o biserică şi s-o copiezi la a doua…

Fiecare loc îşi marchează oamenii şi oamenii sunt marcaţi de loc. Începând de la vânt, cantitatea de ploaie, transparenţa şi fuzionarea anotimpurilor, pământul, vegetalul. Pe urmă vin animalele. Şi pe urmă vine omul. Tot ce ne-a dat bunul Dumnezeu nouă ne-a dat ca un dar. „Să stăpâniţi pământul”… Ni l-a dat cu acel gând –că aţi amintit de reprezentarea „Celui vechi de zile” îi zic eu… Acolo nu se poate merge cu mintea noastră omenească, în care să târguim sau să muşamalizăm sau să negociem ceva. Acolo nu se face nimic din acele gânduri, lucruri de compromis sau jumătăţi de măsură. Acolo lucrurile au o plinătate şi o împlinire…

Vedeţi, noi mergem până la Aristotel, că ne-a învăţat cercul. E foarte greu să împlineşti un cerc cât o micuţă viaţă. Că viaţa unui om e doar o trecere. Cine are norocul totuşi să ducă cercul –şi aici e iarăşi o filosofie… Unii se mulţumesc cu un cerc mic. Dacă mergem la apă şi arunci o piatră şi se produc acele inele circulare, concentrice, până se topesc muzical la margine. Asta depinde în ce apă adâncă arunci piatra şi ce piatră. Şi cu ce energie. Acum e şi spectacolul acesta al culorilor toamnei. Sunt legat, aşa, de mişcare şi de metamorfoza anotimpurilor…

Îl rog pe Dumnezeu să-mi îngăduie să mă apropii de grădina Raiului

Rep: Apropo, iertată să-mi fie eventuala blasfemie: pe Dumnezeu, din punct de vedere artistic, îl vedeţi mai degrabă pictor, muzician, compozitor, poet? Sigur că El e tot…

VN: În dimensiunea mea, cât am eu dreptul să mă apropii de idee… În momentul în care l-am pictat… Pe Cel vechi de zile, în general, nu l-a văzut nimeni… La Moise i s-a auzit doar glasul, la rugul aprins. Când a coborât prin Duhul Sfânt, o treime din energia creaţiei… Sfânta Treime… Porumbelul de deasupra Botezului… În momentul în care ni s-a adresat… Ca să vedeţi cum se transferă energia… Apostolii erau poate nişte oameni modeşti, pescari, tâmplari, meseriaşi. În momentul în care a fost pogorârea Duhului Sfânt, ei au devenit atât de înzestraţi… Lucrurile se complică şi devin aproape cutremurătoare.

În dimensiunea noastră umană, cel puţin în calitatea mea de pictor, artist, eu mă tem să vorbesc cu El decât după ce e gata. Întâi mă duc cu ochii sufletului, a credinţei din mine şi îl rog să-mi îngăduie să mă apropii cumva de grădina cea a Raiului. Dar nu să intru în Rai sau să îl văd material, cât e de mare şi de strălucitor. Mă depăşeşte. Eminescu spunea, şi Nichita spuneau, că în primele trei trepte avem acces să-l cunoaştem. El ni s-a revelat nouă prin fiu, prin Iisus Hristos. Şapte trepte ne-a dăruit. Dar noi, de la 3 la 7 nu mai avem acces, mintea ni se tulbură. Cel vechi de Zile, Creatorul, energia universală…

Rep: Şi când îl pictaţi, reprezentaţi pe El…

VN: După ce termin, după ce îl pictez, cobor şi stau pe spate, aşa, seara, cu o lumânare, şi atunci încep să tremur de emoţie şi de bucurie. Şi de mulţumire, că mi-a îngăduit să mă apropii, în felul sufletului meu, să-l pot reprezenta.

Vine o energie din acoperiş, din aer…

Rep: Dar când Îl reprezentaţi, simţiţi că vine de undeva inspiraţia sau de la dvoastră?

VN: Nu, nu mai simt nicio durere atunci. Nu, nu… Vine o energie… dacă luăm material, din acoperiş, din nori, din aer…

Rep: Se pictează El cu mâna dvoastră?

VN: Eu aproape că nu mă mai controlez. Eu numai văd ce e acolo, ce rămâne după pensulă. Când mă apropiu, eu nu mai gândesc ca… Simţiţi un dirijor mare cum simte toată orchestra? El simte tot, ca un pâlpâit de aripioare de libelulă. Asta înseamnă sensibilitate… Noi, oamenii, ne străduim şi ne purificăm, ne cultivăm în direcţia aceasta. Dar există straturi şi mai sensibile decât pâlpâitul aripioarelor unei libelule.

Culorile trebuie să semene cu temperamentul oamenilor

Rep: Pictura e gândire sau simţire mai degrabă? Ce e mai mult?

VN: Până la un punct este şcoală, gândire, educaţie, stăpânirea mijloacelor de exprimare. Contează foarte mult. Pentru că ai o răspundere, nu lucrezi într-un spaţiu particular. Lucrezi într-un for public, o biserică. Vedeţi dvoastră, avem lucrări de peste 500-700 de ani, frescece, care se menţin până în ziua de azi.

Rep: Când alegeţi culorile, combinaţia de culori, le alegeţi după nişte reguli sau aveţi un fel de simţiri cum să faceţi, revelaţii?

VN: Sunt reguli. Dar e şi altceva. Dacă, de exemplu, lucrezi în Oaş… Culorile trebuie să semene cu temperamentul oamenilor de acolo. Adică, dinamici. Culoare dinamică, în contrast energetic. Ei zic ţâpuritură… implorare între pământ şi cer. Implori. Preoţii merg până la nu ştiu care treaptă. „Când strig către tine, Doamne, auzi-mă”… Ăştia urcă, urcă până în nori. Eşti în Oaş. Mergi în zona Sălajului şi acolo totul e un spaţiu mioritic. Parcă este mângâiat de mâna unui vrăjitor. Toate dealurile, totul are un cântar al înţelepciunii şi al discreţiei. Eu zic că este un fel de modestie prin înţelepciune, aşezată, fără străluciri cosmetizate. Ei, în esenţă, sunt adevăraţi oameni. Eu am comunicat cu ei. La început au rezervă şi după ce te descoperă că eşti ca ei, te iubeşte lumea.

Şi în momentul în care se produce această legătură –care nouă, contemporanilor, ne lipseşte, mai ales în ultimii ani-, te trimit imediat la Sfânta Treime. „Trei sunt care mărturisesc în ceruri, Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul, Dumnezeu Duhul Sfânt”. Şi toţi trei una sunt. Aceasta e armonia, unirea. Dragostea dintre oameni. Pentru pictor, lumina şi iubirea sunt esenţiale. Pe urmă, vine partea cerebrală. Că m-aţi întrebat cum fac cu culorile, cum mă exprim. Deci, stăpânesc mijloacele şi materialele. Cei vechi ne-au învăţat, înainte de Renaştere. Treceau culorile prin foc. Prin foc şi prin mediul acid. Şi dacă a trecut proba asta… Asta se cheamă pigment verificat la foc. Pe urmă e proba culorilor la soare şi în întuneric. Culoarea care nu-ţi rezistă la soare, te păcăleşte în întuneric.

Cel mai greu e când te apropii de Mântuitorul Iisus Hristos

Rep: Aţi avut vreo experienţă mai deosebită pictând Divinitatea, reprezentarea ei?

VN: Am mai multe stări. Ştiţi, cel mai greu e când te apropii de Mântuitorul Iisus Hristos, care a trăit pe pământ. L-a pipăit Toma. „Fericiţi cei care au crezut şi n-au văzut”… Mântuitorul a fost văzut, a fost pipăit, a fost vândut, scuipat, batjocorit. În taine, noi nu putem decodifica.

Am început cu îngeraşi

Rep: Cum v-a ajuns pensula în mână?

VN: Datorită tatălui meu. Mi-a dat o şansă. Eram mic, 3-4 ani. Mi-a adus culori şi pensulă acasă. Noi, copiii, nu aveam aşa ceva. De unde a avut el inspiraţia asta?! Ai un copil căruia îi place frumosul… Dar copilul mâzgăleşte, vrea să se exprime şi nu poate. Apoi apare un fel de realism afectiv. Tot ce face, el iubeşte. Şi noi, maturii, nu avem voie să-i criticăm jucăria. El iubeşte jucăria lui. El face păsări. Poate nu sunt păsări, dar face păsări, el vede păsări. Vede case, vede oameni… Trebuie să-l crezi.

Apoi, când începe să devină cerebral, prin educaţie zidită, cu discernământ, încep să se blocheze şi cei care n-au talent, se reprofilează în alte direcţii. Şi aşa se curăţă, cum după furtună se limpezeşte cerul. Deci, de acolo-mi vine, de copil mic. Apoi am mers la şcoală şi acolo am devenit pictorul întâi al clasei, aşa mi se spunea, şi apoi al şcolii, al judeţului, apoi premii naţionale şi internaţionale. Cum evoluam în ani.

Tata mi-a mai făcut o mare bucurie, m-a urcat pe schelă de copil. Era tot pictor de biserici. Eram cel mai mic în echipă; avea studenţi. M-a dus pe schelă, eram înconjurat de studenţi, îi recruta el, îi plătea, era o atmosferă de vis. Încet-încet am început să-i depăşesc. Ceream să pictez figurativ, să intru în expresie. Şi m-au lăsat să fac nişte îngeraşi. Cu asta am început. Eram bun şi la învăţătură. De acolo am început să prind curaj că sunt în stare să fac lucruri şi mai bune, şi mai mari. Şi-ţi dai seama că eşti cu adevărat tu, că meriţi să crezi în tine, în momentul când faci singur o biserică, de la A la Z. Când e gata e o bucurie unică.

Aş fi vrut să mă nasc în alt secol

Rep: Faceţi 70 de ani. Mulţi înainte! Aveţi sentimentul împlinirii? Aţi fi vrut mai mult în privinţa picturii? Altceva?

VN: Doar atât, am aşa, ceva, un pic… Dar pe cine să te superi, decât tot pe mine?! Aş fi vrut să mă nasc în al secol. Atâta-i tot. Atâta e nemulţumirea. În rest, Dumnezeu mi-a dat tot.

Rep: De ce aţi fi vrut în alt secol?

VN: Vă spun de ce: cei care avem darul acesta de a urca pe schele şi a controla suprafeţe –am biserici şi de 5.000 de metri pe care i-am controlat. E foarte important, când vezi o lucrare monumentală, amplă, să dai impresia că e făcută într-o singură zi şi de un singur om. Atunci e unitară.

Rep: Ce secol aţi alege? Perioada Renaşterii?

VN: Da, al Renaşterii. Eu eram pentru Renaştere. Îmi plăceau catedralele. Şi recent, eu m-am îndrăgostit din nou de Veneţia. Acolo am redescoperit noţiunea de libertate. Şi mai e un loc, la noi. De unde izvorăşte Iza, în Maramureş, Izvorul albastru. E o gaură de 3×3 m în stâncă şi vine debitul acela pe secundă, nu ştiu câţi metri cubi de apă, şi are un cântec. Are un şuior, are o taină. Parcă opreşte timpul şi hrăneşte tot ce-i în jur. Sărutul între cer şi pământ.

Nu mă mai doare nimic când pictez

Rep: Simţiţi pensula sau culoarea ca parte a corpului dvoastră?

VN: Da, da… Eu îmi făceam pensula. Şi acum, nu mi le fac cei din industrie. Luam părul din urechea de bovină, e o tehnologie, descoperită de la cei vechi. Pe urmă, cel mai fin păr de pensulă este din coadă de veveriţă. Mie îmi plac pensulele cu coadă lungă şi părul mult, care să ţină culoarea. Pentru că eu sunt un om de mişcare, datorită zidurilor şi schelelor. Am avut personaje de 7 metri. Şi de pe pământ le vedeau normal oamenii. Şi atunci, am aici prelungitoarele mele. Eu îmi prelungesc mâna în funcţie de ce tehnică adopt.

Rep: Dacă simţiţi pensula şi culoarea ca prelungiri ale corpului, vă şi dor? La figurat…

VN: Nu, nu… Nu mă mai doare nimic când pictez…

CV şi „Expoziţie aniversară”

*Născut la Nimigea, județul Bistrița-Năsăud, Viorel Nimigeanu este absolvent al Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” din București, 1981, unde studiază cu maeștrii Corneliu Baba și Vasile Grigore. Din anul 2009 este Doctor în Arte Vizuale la Universitatea de Arte și Design din Cluj-Napoca. Are o contribuție importantă la pictura murală monumentală, prin pictarea a numeroase biserici din Transilvania, începând cu anul 1978. Viorel Nimigeanu este membru al Uniunii Artiștilor Plastici. Deţine recordul mondial la numărul de biserici pictate: 53.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

FOTO. Zaiafet pe Lună: Festivalul Zero Waste, la Castelul Teleki din Luna de Jos, în Cluj

Publicat

zaiafet pe luna

Zaiafet pe Lună revine în perioada 26-28 iulie 2024 la Luna de Jos, în Cluj, cu o nouă ediție, reafirmându-și angajamentul față de sustenabilitate și cultură. Evenimentul unic în România promovează minimalismul și atenția către lucrurile esențiale, unind arta și protecția mediului într-o experiență transformatoare, la 30 de km de Cluj-Napoca. 

zaiafet pe luna

Sustenabilitate în prim-plan

„Festivalul Zaiafet pe Lună adoptă o abordare zero waste, integrând practici ecologice în toate aspectele organizării. Printre inițiativele cheie se numără ateliere de reciclare și reutilizare a hainelor, confecționare de lumânări ecologice și produse de îngrijire personală.

zaiafet pe luna

FOTO. Zaiafet pe Lună: Festivalul Zero Waste, la Castelul Teleki din Luna de Jos, în Cluj

Festivalul va include, de asemenea, sesiuni educative despre reducerea deșeurilor, utilizarea responsabilă a resurselor și adoptarea unui stil de viață sustenabil. Aceste inițiative reflectă angajamentul evenimentului de a arăta că este posibil să organizezi un festival cu impact minim asupra mediului, contribuind astfel la economia circulară. Cultura și artele au fost întotdeauna parte din discuțiile etice și morale ale societății, iar criza climatică nu face excepție.

zaiafet pe luna

Program variat pentru toți

Activitățile de yoga, meditație, de recunoaștere a păsărilor și mișcare funcțională aduc un plus de sănătate și bunăstare, subliniind importanța echilibrului dintre minte și corp. În plus, festivalul oferă o platformă pentru artiști locali și internaționali, creând un spațiu unde arta și sustenabilitatea se întâlnesc pe coloana sonoră a trupelor Klawo (Polonia), Luna Amară, Dora Gaitanovici, Hét Hat Club (Ungaria) și altele.

zaiafet pe luna

Locația: Castelul Teleki

Castelul Teleki din Luna de Jos, un loc plin de istorie și frumusețe naturală, oferă un cadru perfect pentru Zaiafet pe Lună. Pe lângă activitățile din cadrul festivalului, participanții vor avea ocazia să exploreze acest monument istoric și să se bucure de peisajele din jur.

zaiafet pe luna

Educație și Implicare Comunitară

Zaiafet pe Lună nu este doar un festival, ci și o mișcare de conștientizare și implicare comunitară. Prin inițiativele educative și practice, festivalul își propune să inspire participanții să adopte și să promoveze practici sustenabile în viața de zi cu zi. Zaiafet pe Lună își propune să demonstreze că este posibil să organizezi un festival fără a consuma excesiv resurse și fără a genera tone de deșeuri. Prin aplicarea principiilor economiei circulare, festivalul arată că viitorul evenimentelor culturale poate fi unul responsabil și durabil, în care resursele sunt utilizate eficient și impactul asupra mediului este minimizat.

zaiafet pe luna

Detalii Suplimentare

Pentru mai multe informații despre programul complet și bilete, AICI.

Zaiafet pe Lună vă așteaptă să luați parte la această experiență de neuitat, unde arta și sustenabilitatea se împletesc într-un mod inovator și inspirator.

Copiii până la 12 ani beneficiază de acces gratuit.

zaiafet pe luna

zaiafet pe luna

Festivalul Zaiafet pe Lună 2024 se va desfășura între 26 și 28  iulie la Luna de Jos”, anunță organizatorii.

Citește mai departe

POLITICA

George Simion (AUR): Alertă de POLIȚIE politică! Fapt fără precedent în ISTORIA democrației din România

Publicat

simion

Abuzurile împotriva mea și a partidului AUR continuă. Sute de membri și simpatizanți AUR îmi scriu că au fost citați la Poliție sau Parchet săptămâna viitoare. Motivul este simplu: apartenența la AUR.

Să tragi concluzia este ușor, după ce vezi la ce întrebări au trebuit să răspundă cei din județul Buzău, care au fost deja interogați de slugile sistemului astăzi:

– Când ai devenit membru AUR și cum?
– Ce rubrici cuprindea adeziunea?
– Ce calitate ai în partidul AUR?
– Pentru cine ai semnat listele de semnături?
– Câte semnături erau pe o listă?
– L-ai cunoscut vreodată pe Silvestru Șoșoacă?

George Simion (AUR): Alertă de POLIȚIE politică! Fapt fără precedent în ISTORIA democrației din România

Consider că este o formă prin care aceste persoane să fie intimidate, să se dezică de noi, de AUR. Pe lângă intimidare, se încearcă eliminarea AUR din sfera politică, prin afectarea colectării celor 200 de mii de semnături necesare candidaturii mele la alegerile prezidențiale și pentru lista de parlamentari.

Poate vă amintiți de episodul de dinaintea alegerilor europarlamentare. De o lună și jumătate eu nu am fost nici măcar citat, deși mi s-au adus acuze publice, cu toate că nu am nicio calitate în acest dosar. Am fost dat afară din Parchet, atunci când am venit din propria inițiativă la audieri. De o lună și jumătate nu mai am telefon, nici eu, nici ceilalți colegi din AUR care au fost luați de pe stradă și cărora li s-au confiscat telefoanele și laptopurile fără niciun drept. De atunci, procurorii cu apucături demne de perioada sovietică refuză să facă percheziție informatică.

Acum, sute de membri și simpatizanți sunt chemați la poliție. Cine achită nota de plată pentru acest abuz și care este planul final pe care acești procurori ghidați politic îl au la adresa mea și a partidului AUR?

Ești membru sau simpatizant AUR? Se încearcă intimidarea ta, nu te speria!

Este posibil să fiți chemați săptămâna asta sau săptămâna viitoare la secția de poliție. Să nu vă îngrijorați! Este doar o formă de intimidare asupra voastră pentru a vă dezice de AUR. Sper din suflet ca aceste intimidări să nu vă facă să cedați, să nu vă sperie. Nu au dreptul să facă astfel de intimidări asupra membrilor unui partid politic, dar totuși o fac.

Țineți-vă tari, mergem până la capăt!

Citește mai departe

EVENIMENT

Rapid – CFR Cluj, 2-2. Clujenii pierd două puncte la fel cum au câștigat etapa trecută: în PRELUNGIRI

Publicat

CFR Cluj, semifinale Cupa României

CFR Cluj a întâlnit, sâmbătă seara în Giulești, pe Rapid. Clujenii veneau după victoria în extremis obținută în fața lui Dinamo, în timp ce Rapid făcuse doar un egal la Arad. CFR pierde două puncte la fel cum a câștigat etapa trecută, adică în prelungiri. Scor final, 2-2. Au înscris Rrahmani (min.54 – pen.), Hasani (min.90+6), respectiv Bîrligea (min.27) și Michael (min. 76).

Echipele de start:

Rapid: Aioani – Blazek, P. Iacob, Ignat – Braun, Papeau, Kait, Petrila, Micovschi – Rrahmani, Burmaz
Rezerve: Ungureanu (GK), Manea, Bădescu, Săpunaru, Borza, R. Pop, Oaidă, El Sawy, Hasani, Jambor, G. Gheorghe, Gojkovic
Antrenor: Neil Lennon

Rapid – CFR Cluj, 2-2. Clujenii pierd două puncte la fel cum au câștigat etapa trecută: în PRELUNGIRI

CFR Cluj: Sava – Mogoș, Boben, M. Ilie, Camora – Artean, Keita, Tachtsidis – Deac, Bîrligea, Korenica
Rezerve: Hindrich (GK), Gal (GK), Abeid, Thaqi, Lucaci, Filip, Păun, Fică, Kamara, Nkololo, Michael
Antrenor: Dan Petrescu

Clujenii încep bine partida și pun presiune pe rapidiști. Mogoș șutează puternic pe lângă poartă în min.4. În min.19, Bârligea înscrie după o pasă a lui Tachtsidis dar golul este anulat pentru offside.

Și rapidiștii au două ocazii mari prin Burmaz și Rrahmani, însă Sava arată de ce și-a prelungit contractul cu clubul. În min.27, Bîrligea înscrie pentru 0-1 cu un șut în diagonală, după o pasă excelentă a lui Deac. În min.35, Korenica ratează din poziție excelentă după o minge pentru care s-a luptat același Bîrligea.

Repriza a doua începe tot în nota de dominare a Clujului dar cei care marchează sunt bucureștenii. În min. 53, Petrila este agățat în careu de Sava și Rrahmani egalează în min.54 din penalty.

În min.76, Tachtsidis dă o centrare de geniu, pe capul nou-intratului Michael, care înscrie pentru 1-2. Sava mai are o intervenție excelentă la lovitura de cap a lui Ignat.

În min.90+6, Rapid egalează. Michael, înger și demon, pierde o minge și Hasani înscrie din careu cu latul. Se va lăsa cu muștruluieli în vestiar, pentru că Dan Petrescu nu va digera prea bine acest egal obținut de Rapid în prelungiri, mai ales că CFR a făcut un meci bun.

 

Citește mai departe

ECONOMIE

Taxa pe LUX. Cine trebuie să depună la ANAF declarația 216. E pentru case și mașini scumpe

Publicat

Taxa pe lux trebuie plătită în acest an

Declarația privind impozitul special pe case și mașini scumpe, “taxa pe lux” trebuie depusă în acest an, potrivit Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).

Declarația 216 privește locuințele rezidențiale și mașinile scumpe ale românilor.

Taxa pe LUX. Cine trebuie să depună la ANAF declarația 216. E pentru case și mașini scumpe

Noul formular 216 se va depune până la 31 septembrie respectiv 31 decembrie 2024, scrie Alba24.ro.

Declarație privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare se completează și se depune la organul fiscal central competent de către următorii contribuabili:

  • persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au în proprietate/proprietate comună clădiri rezidențiale situate în România, dacă valoarea impozabilă a clădirii, calculată potrivit art. 457 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, depășește 2.500.000 lei;
  • Persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei.

Termenul de depunere al declarației 216

În cazul persoanelor fizice care au în proprietate/proprietate comună clădiri rezidențiale a căror valoare impozabilă depășește 2.500.000 de lei, declarația se depune la organul fiscal central competent până la data de 30 septembrie inclusiv a anului fiscal curent.

În cazul persoanelor fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei, declarația se depune la organul fiscal central competent până la data de 31 decembrie inclusiv a anului fiscal curent.

Există posibilitatea depunerii și a unei declarați rectificative.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax