EDUCATIE
Transport școlar sigur pentru sute de elevi clujeni. CJ a finanțat achiziționarea de autobuze și microbuze pentru 6 comune
Șase comune din județul Cluj au cumpărat autobuze și microbuze moderne pentru transportul elevilor la și de la școală.
Primăriile au primit banii anul trecut, din fondul de rezervă al Consiliului Județean Cluj. Investiția a fost de 1,5 miloane de lei. CJ Cluj are în derulare și alte programe prin care va achiziționa mijloace de transport moderne și sigure pentru elevi.
Transport școlar sigur pentru sute de elevi clujeni
Toate cele șase comune clujene cărora Consiliul Județean Cluj le-a alocat la sfârșitul anului trecut suma totală de 1.500.000 de lei, au reușit achiziționarea unor mijloace de transport pentru elevi, anunță forul județean.
„Accesul egal și nediscriminatoriu la educație al elevilor din întreg județul reprezintă o prioritate absolută a Consiliului Județean. Pentru aceasta, ne preocupăm constant să le oferim copiilor din mediul rural condiții sigure de transport către instituțiile de învățământ. Ne dorim ca fiecare unitate administrativ-teritorială să dispună de un microbuz modern, astfel că, pe lângă cele 59 de autovehicule pe care le vom pune la dispoziția primăriilor prin intermediul celor două proiecte câștigate de Consiliul Județean, continuăm să sprijinim și autoritățile locale pentru derularea unor astfel de investiții”, a declarat Alin Tișe, președintele CJ Cluj.
Unde au fost înlocuite autobuzele vechi
Primăria comunei Bobâlna a folosit suma de 250.000 de lei primită de la Consiliul Județean pentru a cumpărara un autobuz cu 59 de locuri și l-a înlocuit astfel pe cel vechi, care transporta aproximativ 126 de elevi din nouă localități.
Aceeași sumă alocată de CJ Cluj, respectiv câte 250.000 de lei, a fost utilizată și de primăriile comunelor Aiton, Ceanu Mare, Recea Cristur, Gilău și Căpușu Mare pentru achiziționarea de microbuze școlare.
CJ Cluj are în derulare două proiecte din fonduri nerambursabile, în valoare de 61,4 milioane de lei, care vizează achiziționarea, în total, a 59 microbuze școlare electrice, prietenoase cu mediul, cu o capacitate de 16+1 locuri, pentru care au fost deja semnate contractele de furnizare.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ECONOMIE
Un nou RECORD pentru gramul de aur. Analiștii apreciază că prețul va mai crește în acest an
Leul rămâne stabil, dar aurul atinge un nou record.
Leul a avut o nouă ședință liniștită, modificările de curs fiind minime, chiar dacă conform datelor publicate miercuri seara de Ministerul Finanțelor, deficitul bugetar din PIB a crescut de la 5,61% la sfârșitul lui 2023, la 8,65% în 2024, arată analistul econo9mic Radu Georgescu.
Un nou record pentru gramul de aur
În schimb, arată Radu Georgescu, prețul gramului de aur a crescut de la vechiul maxim de 424,1384 lei, atins miercuri, la un nou record de 427,40 lei. Majorarea prețului se datorează apropierii unciei de aur de recordul de 2.790,90 dolari, înregistrat în 30 octombrie 2024. Tranzacțiile se realizau joi pe piețele specializate între 2.756,80 și 2.783,50 dolari/uncie.
Analiștii anticipează o creștere în acest an a unciei la circa 3.000 dolari, fără a mai obține randamentul de 27% din 2024. Printre factorii care vor influența evoluția prețurilor se află tendința de reducere a dobânzilor, tensiunile geopolitice, perspectiva inflamării inflației, dar și achizițiile pe care le fac multe bănci centrale. Recordmena este banca Chinei care și-a triplat rezervele de metal prețios față de cele din 2008.
Indicii ROBOR nu au avut modificări
Potrivit analistul economic Radu Georgescu, culoarul de tranzacționare al euro s-a îngustat de la 4,974 – 4,977 lei, la jumătatea săptămânii, la 4,975 – 4,9765 lei, iar media a crescut de la 4,9759 la 4,9761 lei.
Piața monetară și-a găsit echilibrul, după creșterile din prima parte a lunii, iar indicii ROBOR nu au avut modificări. Indicele la trei luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei contractate înainte de mai 2019 a stagnat la 5,95%.
Indicele la șase luni, folosit la calcularea ratelor la creditele ipotecare, s-a oprit la 6,01% iar cel la 12 luni 6,11%.
Trezoreria s-a împrumutat joi cu circa 2 miliarde lei și a depășit astfel suma pe care și-a propus-o pentru lună a anului de aproape 5,8 miliarde lei.
Finanțele au atras aproape 1,49 miliarde lei
Joi, Finanțele au atras de la băncile comerciale și clienții acestora aproape 1,49 miliarde lei cu scadența în iulie 2026, față de un volum programat de 500 milioane lei, pentru care a acceptat să plătească o dobândă anuală de 6,98%.
Trezoreria s-a împrumutat, de asemenea, cu 488 milioane lei, la un randament mediu anual de 7,45%, prin redeschiderea unei emisiuni scadente în septembrie 2032, față de un volum programat de 300 milioane lei, Euro se deprecia ușor la 1,0390 – 1,0429 dolari, după deciziile de politică monetară luate de Rezerva Federală americană și Banca Centrală Europeană, iar media monedei americane a crescut de la 4,8743 la 4,8749 lei.
Miercuri, Fed a decis să mențină dobânzile în interval cuprins între 4,25% şi 4,50%, ceea ce a provocat reacție dură din partea președintelui Trump, care a solicitat „eliberarea împrumutului pentru toţi americanii”. În schimb, Jerome Powell, președintele Fed, a afirmat că instituția pe care o conduce nu se grăbeşte să reducă dobânzile, arată Radu Georgescu.
BCE reduce ratele dobânzilor
BCE a anunțat joi o reducere cu 25 de puncte de bază a dobânzii directoare pentru facilitatea de depozit, la 2,75%, a patra reducere consecutivă. În perioada iulie 2022 – septembrie 2023, rata directoare s-a aflat la maximul istoric de 4%.
Cursul francului elvețian scăzut la 4,2707 lei iar cel al lirei sterline a urcat la 5,9466 lei.
Decizia Fed de a nu reduce dobânzile nu a influența piața cripto. Bitcoin a crescut la 103.364 – 105.587 dolari iar ethereum la 3.093 – 3.264 dolari.
Foto: pixabay.com
Adeverința de vechime este un act necesar la calcularea pensiei. Eliberarea adeverinței de vechime în muncă reprezintă un drept al angajatului și un document de care are nevoie în numeroase circumstanțe precum: schimbarea locului de muncă, deschiderea drepturilor la pensie, indemnizație de șomaj, participare la un concurs.
Odată cu recalcularea pensiilor, solicitarea de adeverințe de vechime a crescut foarte mult. Dacă în unele cazuri situația este simplă, adeverința este obținută de la fostul angajator, în altele, cum este închiderea firmei, foștii angajați întâmpină dificultăți în obținerea documentului.
Adeverința de VECHIME: cum o obții și ce faci în cazul în care firma nu mai EXISTĂ
„Adeverinta de vechime in munca este este instrumentul de atestare a vechimii in munca, dupa renuntarea la carnetul de munca. Mai exact, potrivit prevederilor Codului Muncii, vechimea in munca stabilita pana la data de 31 decembrie 2010 se probeaza cu carnetul de munca. Incepand cu 1 ianuarie 2011, la incetarea activitatii salariatului, angajatorii au obligatia sa ii elibereze acestuia o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta.
La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligati sa ii elibereze acestuia un extras din registru, datat si certificat pentru conformitate, si o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, astfel cum rezulta din registru si din dosarul personal.
Ce contine adeverinta de vechime in munca?
Potrivit Inspectiei Muncii, pentru salariatii din sistemul privat, aceasta trebuie sa contina urmatoarele informatii:
– datele de identificare ale salariatului;
– datele de identificare a societatii pentru care lucreaza/a lucrat;
– datele contractului individual de munca (numarul si data incheierii, tipul si durata contractului);
– functia/meseria ocupata;
– valoarea salariului de baza, inclusiv sporurile ;
– schimbarile intervenite pe parcursul executarii contractului individual de munca (incheiere, modificare, suspendare, incetare);
– vechimea in munca si in specialitate;
– absentele nemotivate si perioadele de concediu fara plata;
– data si temeiul incetarii contractului individual de munca;
– informatii privind incadrarea in grupa superioara de munca.
Firma s-a închis. Cum poate un fost angajat să facă dovada muncii?
Este o situatie des intalnita, care ii pune pe drumuri pe multi romani. Fie nu cunosc bine procedura, fie apar probleme in accesarea arhivei firmei. Mai mult, obtinerea documentului aduce si costuri suplimentare.
Legislatia prevede clar:
– in situatia in care angajatorul se afla in procedura de insolventa, faliment sau lichidare, administratorul sau lichidatorul judiciar va elibera salariatilor adeverinte de vechime , in termen de cel mult 60 de zile calendaristice.
– in cazul in care societatea a fost radiata, fostul salariat poate solicita eliberarea unei adeverinte de vechime detinatorului autorizat al arhivei angajatorului. Pentru a identifica acesti operatori, fostii salariati se vor adresa Arhivelor Nationale sau serviciilor judetene ale Arhivelor Nationale. Aceste servicii arhivistice se efectueaza contra cost, pe baza unor tarife ale caror limite maxime sunt stabilite anual de catre Arhivele Nationale.
– in situatia in care angajatorul se afla in imposibilitatea de a elibera un extras din registru, salariatul/fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial de munca eliberarea unui extras din registru din care sa rezulte activitatea desfasurata la acesta, in calitate de salariat. Astfel, in baza registrului electronic transmis de angajator, inspectoratul elibereaza documentul in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii”, scrie risco.ro.
„Angajatorul are obligația de a elibera salariatului adeverința de vechime și un extras din Revisal”
Potrivit HG nr. 905/2017, adeverința de vechime este eliberată de angajator sau ITM. Angajatorul are obligația de a elibera, la cererea angajatului, toate documentele necesare care atestă calitatea de salariat a acestuia, într-un termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.
Totodată, la încetarea contractului individual de muncă, angajatorul are obligația de a elibera salariatului adeverința de vechime și un extras din Revisal. Orice salariat sau fost salariat poate cere oricând, de la angajatorul său, o adeverință care să ateste informațiile menționate anterior.
Nerespectarea sau încălcarea de către angajator a obligațiilor enunțate mai sus constituie contravenție și se sancționează cu amendă cuprinsă între 300 și 1.000 de lei.
În situația în care angajatorul nu poate să ofere salariatului sau fostului salariat un extras din Revisal, din motive obiective, acesta are posibilitatea de a solicita de a solicita inspectoratului teritorial de muncă eliberarea extrasului. Documentul va fi eliberat în baza registrului electronic transmis de angajator, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.
„Foștii sau actualii angajați au dreptul să solicite adeverințe de vechime fără a plăti taxe”
Tot în baza unei solicitări scrise, ITM poate asigura salariatului accesul la datele personale care se regăsesc în registru.
Un alt aspect foarte important de menționat este că „foștii sau actualii angajați au dreptul să solicite adeverințe de vechime fără a plăti taxe”, atâta timp cât angajatorul există și își desfășoară activitatea. Legea interzice impunerea de tarife pentru eliberarea documentelor. Potrivit Codului muncii, angajatorul este obligat să furnizeze documentele solicitate, fără condiționări. În cazul refuzului, Inspecția Muncii poate aplica sancțiuni.
Atenție! În cazul în care solicitați o adeverință de vechime angajatorului, aceasta trebuie să fie semnată olograf de către acesta și să aibe ștampilă. Deși eliminarea obligației de a aplica ștampila pe documente a fost introdusă prin Ordonanța Guvernului nr. 17/2015 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și modificarea și completarea unor acte normative, prin art.I pct.3 din OUG nr.70/2023 s-au adus modificari Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul completarii dispozitiilor acesteia cu un nou articol, art.165^1 care stabileste ca „Adeverintele eliberate de angajatori sau de catre detinatorii legali de arhive, precum si documentele necesare stabilirii si/sau recalcularii drepturilor de pensie emise potrivit dispozitiilor legale in vigoare se certifica prin ștampilă și semnătură olografă a conducatorului entitatii sau a persoanei delegate in acest sens.”
ECONOMIE
Angajatorii trebuie să transmită, până la 31 ianuarie, ce funcții sunt ocupate de persoane cu dizabilități
Angajatorii trebuie să transmită anual, până la 31 ianuarie pentru anul anterior, o situație centralizată a funcțiilor ocupate de persoanele cu dizabilități angajate.
Pe lângă asta, angajatorii trebuie să transmită și un inventar al competențelor solicitate la angajare, potrivit unui Ordin publicat recent în Monitorul Oficial.
Integrarea persoanelor cu dizabilități pe piața muncii
“Au fost aprobate și publicate procedurile, inclusiv formatul documentelor și obligațiile specifice ale angajatorilor, ONG-urilor și autorităților, pentru facilitarea integrării persoanelor cu dizabilități pe piața muncii. Ordinul nr. 28/11/2025, emis de președintele Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) și de președintele Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), care reglementează aplicarea prevederilor art. 78 alin. 2.2-2.4 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități, a fost publicat Monitorul Oficial nr.68 din 28.01.2025”, a anunțat Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM).
Ce angajatori sunt obligați să angajeze persoane cu dizabilități
Potrivit prevederilor legale, entitățile publice și private care au cel puțin 50 de angajați sunt obligate să angajeze persoane cu dizabilități într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați. Pentru respectarea acestei obligații, angajatorii trebuie să transmită, printr-o cerere scrisă, o solicitare de sprijin către cel puțin trei organizații nonguvernamentale, care potrivit statutului acestora, prestează servicii în folosul persoanelor cu dizabilități.
Cererea trebuie transmisă organizațiilor nonguvernamentale în termen de 10 zile de la data la care angajatorii devin obligați, conform legislației, să angajeze persoane cu dizabilități. Modelul cererii este prevăzut în Anexa nr. 1 a Ordinului 28/11/2025.
Angajatorii stabilesc procedura de încadrare în muncă
La rândul lor, organizațiile nonguvernamentale sunt obligate să informeze persoanele cu dizabilități cu privire la oportunitățile de angajare, calificările sau competențele necesare ocupării posturilor vacante, condițiile de angajare, datele de contact ale angajatorilor și ale agenției pentru ocuparea forței de muncă din raza teritorială în care se află sediul angajatorilor, precizează sursa citată.
După primirea răspunsului de la organizațiile nonguvernamentale, angajatorii vor stabili procedura de încadrare în muncă a persoanelor cu dizabilități în măsura în care acestea dețin calificările sau competențele necesare ocupării posturilor vacante.
Totodată, în vederea comunicării posturilor vacante destinate persoanelor cu dizabilități, angajatorii sunt obligați să transmită la ANPDPD și la agențiile pentru ocuparea forței de muncă din raza teritorială în care se află sediul social cererea scrisă, precum și dovada transmiterii acesteia către organizațiile nonguvernamentale.
EVENIMENT
Ioan Ovidiu Sabău, antrenor U Cluj: Putem juca de la egal la egal cu echipele care au obiectiv câștigarea campionatului
Antrenorul U Cluj, Ioan Ovidiu Sabău se așteaptă la un meci greu, în weekend, cu Rapid București.
Sabău a vorbit joi despre următorul meci al Universității Cluj cu giuleștenii, coduși de pe banca tehnică de Marius Șumudică.
Ioan Ovidiu Sabău se așteaptră la un meci greu cu Rapid
Antrenorul “Șepcilor Roșii” spune că Rapid este un adversar care în momentul de față arată destul de bine ca organizare și ca stare de spirit.
“Stau într-un 5-4-1 bine organizat defensiv, sunt o echipă scurtă, pregătită în orice moment de contraatac, dacă vor aborda jocul cum au jucat ultimul joc, cu Craiova. Chiar dacă și Craiova a reușit să își creeze câteva ocazii clare, Rapid este o echipă bună de reacție și, în momentul de față, și o echipă care știe să lupte. Asta văd, o echipă organizată, scurtă, agresivă, iar jucătorii foarte prezenți în joc mai ales din punct de vedere mental. Șumudică are talentul de a-și motiva jucătorii, de a-i acapara, de a-i face să se simtă importanți. Are experiență, e un antrenor bine pregătit, pe care eu îl apreciez foarte mult”, a spus Ioan Ovidiu Sabău, conform fcucluj.ro.
El a spus că urmează să vadă în zilele următoare cum va gândi strategia și ca nu va fi foarte ușor să găsească echilibrul de care echipa are nevoie.
U Cluj, capabilă să se bată cu oricine
Antrenorul echipei U Cluj este însă convins că elevii lui pot juca de la egal la egal cu oricine și spune că au arătat asta la meciul cu Dinamo. “Eu zic că suntem echipa care putem juca fără nicio problemă de la egal la egal cu echipele care au obiectiv calificarea în play-off sau câștigarea campionatului”, a declarat Ioan Ovidiu Sabău.
FC Universitatea Cluj și Rapid București joacă, sâmbătă de la ora 20:00, pe Cluj Arena. Este meciul cu numărul 98 pentru cele două echipe, practic cel mai vechi duel din fotbalului românesc.