ECONOMIE
Tot mai mulți transilvăneni își cumpără bărci, unele de MILIOANE DE EURO. Unde le parchează?
Căpitănia Dejului are jurisdicție peste nouă județe din România. Aici dai examen pentru permisul de conducere pe ape și tot aici sunt înmatriculate ambarcațiunile care pot să ajungă până la 24 de metri lungime. Căpitanul Viorel Federiga a declarat pentru Cluj24 că numărul proprietarilor este în continuă creștere și chiar s-a dublat în ultimii ani.
Cele mai multe ambarcațiuni din zona noastră au lungime de 10-15 m, însă aici sunt înregistrate și unele de 20 de metri, folosite în special în țările cu clima mai blândă: Grecia, Italia, Spania, Franța, Croația.
În fiecare an personalul Căpităniei Dej este trimis pe teren pentru inspecții tehnice, întocmai ca în cazul mașinilor. În această primăvară, de exemplu, un inspector s-a deplasat tocmai la San Remo pentru efectuarea unui transfer de proprietate, iar mai recent a fost înmatriculat un catamaran de 17 metri la Split, în Croația. S-a efectuat și un transfer de proprietate pentru o ambarcațiune Azimut de 23 de metri cu 2 motoare de 1500 de cai fiecare, lângă Salonic – care ajunge la vânzare chiar la peste 2 milioane de dolari.
Sub radarul Oficiului de Căpitănie Dej sunt undeva la 70 de asemenea bărci de lux.
Prețurile bărcilor diferă foarte mult, în funcție de vârstă, de câte motoare acționează, cum sunt folosite, de dotări.
În 1991, la prima înmatriculare, au fost înregistrate la noi 2500 de ambarcațiuni, iar numărul lor este tot mai mare.
Anual a fost raportată o creștere de 10-15%, chiar și când fost criza financiară. În ultimii ani s-a dublat numărul lor.
”Avem anual un număr foarte mare de dosare de înmatriculare. Normal ar trebui să ne încadrăm la o lună pentru soluționarea unor operațiuni. Mai avem nevoie de personal, mai ales din moment ce trebuie să ne deplasăm în teritoriu pentru veridicări, dar asta e regulă în România cu lipsa personalului”, a spus căpitanul Viorel Federiga.
Un proprietar de ambarcațiune din Cluj poate să o înmatriculeze în comuntiatea europeană oriunde. Avem ambarcațiuni care circulă cu pavilion românesc și cu număr de înmatriculare de Dej în toată Europa. Sunt tot mai multe solicitări pentru Italia, Grecia și Croația, probabil pentru că taxele sunt mai mici, cele de operațiuni, respectiv taxele de impozit la primării.
Mureșul este campion pe zona noastră la deținători de ambarcațiuni. Cele mai multe sunt folosite în Delta Dunării, unde își cumpără case tot mai mulți transilvăneni.
Cum ajungi să conduci o barcă?
O ambarcațiune cu motor nu e mare brânză… se conduce ca o mașină, dar trebuie să știi regulile de navigație în primul rând. Trebuie să știi pe unde să o conduci.
Oficiul de Căpitănie Dej organizează examene, iar înainte de examene sunt parcurse cursuri cu personal specializat care vine aici tocmai din Constanța și zona de sud a țării. Cursurile țin 3 zile, iar oamenilor li se arată practic cum se conduce barca, sectoarele de navigație, cum trebuie să circuli pe apă.
”Anul trecut am făcut un raport și erau undeva la 45.000 de oameni care au luat examenul din `94, de când sunt eu aici, la Dej”, a precizat șeful Căpităniei pentru Cluj24.
Poți naviga și dacă nu știi să înoți, mai ales pe ape cu salinitate foarte mare.
Căpitănia Dejului organizează frecvent programe și atenționări vizavi de navigație, precum și întâlniri cu proprietarii de ambarcațiuni privind importanța purtării vestei de salvare, aprobată prin normele Autorității Navale Române.
Are Transilvania marinari?
Și în zona Transilvaniei sunt mulți care se îndreaptă spre această activitate, cu toate că ești cam plecat de acasă după ce te apuci de treabă.
”Nu mai avem același flux de navigatori ca în trecut, pentru că nu mai avem flotă așa de mare, dar companiile europene, și nu numai, preferă personal școlarizat în special la Institutul Mircea cel Bătrân, adică Academia Navală, care are o bază de pregătire foarte bună, iar niveul de absolvire este de doar 25%. Adică intră mulți, ies puțini.
Academia e situată pe locurile fruntașe ca instituție de învățământ din Lume. Când iese o promoție de pe băncile școlii aproape tot personalul e solicitat să lucreze, cel mai adesea la Constanța, de către firmele de cruising. Cei mai mulți sunt din zonă, dar sunt și de la noi”, mai spune Viorel Federiga.
Căpitănia Dejului este tot mai mare
Potrivit căpitanului, zona de jurisdicție a Oficiului Dej s-a modificat de-a lungul timpului. Prima dată s-a numit Căpitănia Fântânele, în `91, din cauza locației sediului, apoi datorită faptului că nu a fost o propunere bună – era cam departe față de zone precum Sovata sau Mureș – Căpitănia a fost mutată la Dej, la confluența Someșurilor.
În acea perioadă jurisdicția Dejului era peste 6 județe (Cluj, Satu Mare, Maramures, Bistrita-Năsăud, Sălaj și Mureș), iar acum s-a completat la 9 județe, cu Alba, Sibiu și Hunedoara.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






