Connect with us

EDUCATIE

Tatiana Cauni, profesor Merito: „Mă sperie gândul că 80% dintre profesorii din România se cred perfecți. Dacă un profesor refuză să învețe, nu înțeleg de ce a ales această meserie”

Publicat


Tatiana Cauni, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic „Emil Racoviță” din Baia Mare, face parte dintre cele 12 cadre didactice din România care au fost alese pentru proiectul Merito. Pe lângă liceu, proiectul Merito și familie, Tatiana Cauni este coordonatoarea unei trupe de teatru din Baia Mare, „Masca”. Trupa a luat naștere acum 19 ani, din pasiunea dânsei pentru această formă artă: ,, când eram mică visam să fiu actriță”.

Intrată în domeniul învățământului acum aproximativ 20 de ani, Tatiana Cauni are o experiență vastă ca și dascăl. În acest sens, am discutat cu dânsa despre învățământul online la care profesorii au fost nevoiți să apeleze în urma pandemiei de coronavirus, despre elevi și despre profesori.

„Am fost speriată la început”

Reporter: Cum a fost pentru dumneavoastră trecerea la învățământul online?

Profesor: O provocare. Dacă mă gândesc acum retro, pe la începutul lui martie, nu m-aș fi gândit că pot să ajung  aici. Cred că am avut o primă săptămână în care am fost frustrată și speriată pentru că nu am știut ce să fac și ce se va întâmpla. Nu știam ce o să fac cu copiii. A fost destul de greu. Am avut noroc că aveam o platformă în școală pe care o mai folosisem. Primul pas îl aveam deja la îndemână și am început acolo să trimitem teme. Este ca și un Classroom, dar puțin mai ușor de utilizat. Foloseam deja de trei ani această platformă, iar acesta a fost primul pas pe care l-am făcut către copii.

Reporter: Considerați că erați mai pregătiți față de alte școli?

Profesor: Ca orice schimbare când este la început, în acest caz acum trei ani, noi, profesorii de la Liceul Teoretic „Emil Racoviță”, eram ceva de genul: of, nu, catalog online. Trebuie să trecem note și în catalogul online și în catalogul normal. Totuși, ca orice lucru nou, sperietura durează două- trei zile. Ne-am obișnuit și după aceea a devenit ceva firesc. Ne-a prins bine pentru că în momentul în care ne-am întâlnit cu această provocare, școala online, am avut la îndemână un instrument. Din acest motiv am reușit să pornim foarte repede lucrurile chiar dacă încă nu se știa că va deveni obligatoriu sau să facem orele pe internet. A fost o modalitate bună de a fi aproape de elevi.

„Elevii mei sunt prezenți la ore”

Reporter: Am văzut că majoritatea profesorilor se plâng că elevii nu prea intră la ore. Care este rata de prezență la clasele dumneavoastră?  A scăzut de când cu școala online?

Profesor: La început, când trimiteam temele pe platforma școlii, nu ținem cont de prezență pentru că aveau teme de o săptămână. Apoi, mi-am dat seama  că sunt bombardați cu teme din toate părțile și am început să schimb ceva. Am simțit că există o nevoie să ne vedem față în față chiar și prin intermediul internetului și, primind foarte multe mesaje de la elevi cu propuneri de a ne vedea, am decis să facem orele pe Zoom.  Până înainte de Paște orele de pe Zoom erau  lejere pentru că temele săptămânale mergeau în continuare.  Mi-am dat seama că ei își doreau foarte mult să se vadă între ei, să discute despre teme și despre ce au mai făcut. Atunci am luat decizia e a le da teme de grup, săptămânale, pentru a le oferi șansa să se obișnuiască singuri cu aceste aplicații. După Paște am început să facem orele pe Zoom mult mai intens. După toate aceste etape, prezența este foarte bună. La clasa a 10- a am 33 de copii la clasă și sunt zile în care sunt toți prezenți. Am ore unde  din 30 am 27, din 24 am 18. Sunt zile și zile. La clasa la care sunt și dirigintă, o clasa de a 12-a, sunt toți prezenți de fiecare dată.

„Este absurd să facem ultima oră de dirigenție pe internet”

Reporter: Sunteți dirigintă de clasa a 12-a, cum văd elevii dumneavoastră acest final de an care nu va fi unul tradițional? Va lipsi festivitatea de absolvire, nu vor mai cânta ,,Gaudeamus igitur” prin liceu, nu va exista o ultimă oră de dirigenție sau banchetul.

Profesor:  Chiar astăzi am avut oră cu ei. Sunt frustrați și triști, dar sunt maturi la vârsta pe care o au și înțeleg că această variantă este bună pentru sănătatea tuturor . Este normal să fie triști pentru că nu au parte de lucruri pe care le-au avut celelalte generații. În ziua în care s-a anunțat că nu vor mai merge copiii deloc la școală și când am aflat că nu va mai fi festivitatea și banchetul a fost o zi tristă pentru toată lumea. Primesc zilnic întrebări de genul: noi mai avem albume? ce facem cu festivitatea?, dar cu banchetul?, noi vom avea ultima oră de dirigenție? Cred că vom găsi ceva variante bune pentru că eu sunt o persoană spontană și creativă. Le voi pregăti ceva. Sunt convinsă că le voi găsi ceva ce o să fie bine. Nu vă spun acum pentru că va fi o surpriză. Le voi pregăti ceva ce nu a mai făcut nimeni. La fel vor pregăti și ei ceva pentru mine și împreună vom pregăti ceva pentru toți profesorii. Așa sunt eu și clasa mea. Ne place să facem surprize! Îmi doresc ca ei să nu uite că termină clasa a 12-a și voi face în așa fel încât să nu fie doar o oră de dirigenție pe Zoom, îmbrăcați elegant în fața unui calculator pentru că ar fi absurd acest lucru.

„Mă sperie gândul că 80% dintre profesorii din România se cred perfecți”

Reporter: Care considerați că sunt avantajele și dezavantajele învățământului online?

Profesor:   Cred că avantajul este că fiecare profesor a avut timp să privească  și să se autodepășească. Am avut timp , noi, profesorii, să vedem ce putem face. Știți profesorii aceia clasici care înainte mergeau la oră și credeau că este suficient să intre în fața clasei și să  spună totul copiilor cumva recitat și să le dicteze în caiet? Copiii trebuie să învețe, acesta este menirea lor, iar profesorii trebuie doar să le explice, cred profesorii respectivi. Această paradigmă s-a schimbat. Ne dăm seama că genul acela de profesor, sper eu, să nu mai existe din toamnă pentru că această perioadă de stat acasă ar fi trebuit să schimbe cu desăvârșire pe toată lumea. Eu nu sunt la prima tinerețe în fața copiilor, dar sunt convinsă că eu nu voi mai putea să mă întorc în fața copiilor niciodată și să folosesc doar pixul, tabla, creionul și să le țin prelegeri foarte multe despre operele literare .Cred că trebuie să acceptăm această variantă pentru că vor mai exista multe perioade de acest gen pe viitor. Poate va trebui de luni să stăm acasă să învățăm, iar din cealaltă săptămână să mergem la școală. Părintele, copilul și, în special, profesorul trebuie să fie pregătiți pentru așa ceva. Cred că această perioadă este un fel de tatonare. Fiecare trebuie să caute, să se autoeduce și să învețe ceva. Din păcate profesorii sunt autosuficienţi. Sunt perfecți, știu tot și nu au nevoie să învețe niciodată. Doamne ferește să le spui că mai au de învățat ceva. Există un studiu în care 80% dintre profesorii din România sunt perfecți, iar pe mine mă sperie acest gând. Eu nu sunt nici perfectă și nici nu știu totul. Învăț de fiecare dată când pot, de la cine pot, pentru a putea  și copilul de lângă mine să își dea seama că și el, la rândul lui, are de învățat dacă adultul învață. Mă sperie gândul că din toamnă o să aibă parte copiii de oameni care o să zică: bine că s-a terminat și acum putem să ne reluăm viața de unde am oprit-o. Acest lucru se va întâmpla.

„Trebuie să fie bine elevului, nu profesorului”

Sunt și dezavantaje. Clar, omul este social și prin natura lui are nevoie de atingere, are nevoie de privire, are nevoie de un feedback, are nevoie de o grimasă din partea celor din jur, iar acest lucru ne lipsește foarte mult. Toți avem nevoie de un zâmbet. Cred că asta ne lipsește și nouă și lor foarte mult. Acest lucru se va îmbina foarte bine când noi ne vom întoarce într-o normalitate, atât cât va putea fi, pentru că nu va mai fi aceeași normalitate pe care am avut-o până înainte de pandemie. Lumea trebuie să fie conștientă de acest lucru. Părintele are și el avantaje și dezavantaje. Trebuie să își dea seama care este rolul profesorului în această ecuație. Părinții au nevoie de noi, să fie aproape de profesori. Trebuie să fie partenerii noștri ,nu să spună că profesorul nu este cum ar trebui să fie. Dacă elevul se duce acasă și spune: mie îmi place profa de română de la clasă, atunci părintele cu siguranță o să privească în alt fel profesorul. De unde pornește totul? De la copil! Toată lumea se gândește cum să fie bine profesorilor. Trebuie să fie bine adolescenților și elevilor pentru că ei vor duce mai departe ceea ce învață de la noi. Este foarte greu să lucrezi cu adolescenți pentru că te simt dacă ai defecte și știu când ești autentic. Nu le plac profesorii aroganți absolut deloc. Elevul trebuie să înțeleagă că nu deține adevărul absolut. Este ok să greșești pentru că doar dacă greșești vei putea învăța ceva. Căutând răspunsuri vei progresa și vei știi mai multe.

Tema iubirii, exersată pe o piesă de-a lui Smiley

Reporter: Considerați că învățământul online poate fi o variantă de viitor?

Profesor:  Cred că este o soluție doar că ar trebui oarecum combinat. Nu putem să facem șase ore pe zi lecții pe internet pentru că ar fi prea mult timp petrecut în fața unui calculator. Gândiți- vă doar așa: șase ore la școală pe calculator, câteva ore teme pe calculator după școală și după aceea câteva ore pe Facebook cu iubita/iubitul pe videocall. Însemnă foarte multe ore pe internet. Totuși, este de luat în calcul și această variantă pentru că majoritatea vor elevilor vor lucra în multinaționale și trebuie să îi pregătim pentru acest nivel. Eu nu mă descurc foarte bine cu această tehnologie, dar mă strădui să învăț pe cât posibil. Revenind, oriunde vor lucra au nevoie de tehnologie în viața lor. Chiar și literatura se poate face cu tehnologie. Chiar astăzi am ales o aplicație unde am luat un clip de la Smiley și am lucrat pe tema iubirii. Videoclipul și versurile piesei ,,Îndrăgostit, deși n-am vrut”. Cred că domnul Smiley ar fi mândru să vadă ce răspunsuri au dat adolescenții pe baza unui videoclip. Se poate, dar trebuie să vrei.

Cum au lucrat elevii pe piesa lui Smiley?

„Lucrăm variantele de bacalaureat împreună”

Reporter: Cum pregătiți un proba de limba și literatura română pentru bacalaureat, pe internet?

Profesor:  Lucrăm pe Zoom. Luăm o variantă de bacalaureat și lucrăm împreună subiectele. Discutăm, le rezolvăm și după aceea încerc să profit de situație puțin. Mă uit ce este la subiectul trei și în funcție de subiectul trei readuc în discuție și reactualizăm cunoștințele pe care le-am făcut mai demult sau din alte variante . Lucrez pe variantele care există. Ne ajunge o oră să facem o variantă. Nu ar avea sens să nu le parcurgem împreună. Bine, există deja baremele, există rezolvările, dar ei trebuie să înțeleagă că, pe lângă rezolvările din barem, pot exista și alte răspunsuri corecte. În barem nu sunt trecute toate variantele de răspuns corecte la unele exerciții. Nu cred că ar ajuta cu nimic dacă aș face altfel.

Pe finalul interviului, am decis să discut cu doamna profesoară la liber. Fără un plan. Doar din instinct pentru a vedea unde ajungem cu discuția. Iată un rezumat al convorbirii.

,, Nu sunt de acord ca un elev de al meu să aibă media la română 10, iar la examenul de bacalaureat să ia mai puțin. La mine este foarte greu să ai media 8 sau 9. Dacă ai o asemenea medie vei lua și la bacalaureat această notă, cel puțin. Nu mi se pare normal ca un elev care are media 10 să ia 8 la bacalaureat și să îl văd cum plânge în curtea liceului pentru că nu înțelege ce s-a întâmplat.

Ca profesor, după natura meseriei, trebuie să înveți toată viața. Dacă un profesor refuză să învețe atunci nu înțeleg de ce s-a făcut profesor. Spun acest lucru cu toată părerea de rău!”, a consemnat Tatiana Cauni, profesor Merito și profesor de limba și literatura româna la Liceul Teoretic „Emil Racoviță” din Baia Mare

Interviu realizat de Răzvan DAN



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Oțelul Galați – „U” Cluj, 2-1. Clujenii sunt învinși în deplasare și ratează calificarea în finala Cupei României

Publicat

U Cluj - Oțelul Galați

„U” Cluj și Oțelul Galați s-au întâlnit astăzi, 18 aprilie, pe Stadionul Oțelul din Galați în semifinala Cupei României. Partida s-a încheiat cu victoria gazdelor și echipa antrenată de Ioan Ovidiu Sabău ratează calificarea în finala Cupei României.

Echipele de start

Oțelul Galați: Pap – Adăscăliței, Cisse, Yabre, Zhelev – Cisotti, Zivulic, Lameira – Maciel, Pop, Bodișteanu

REZERVE: Neagu, Rusevic, Rus, Tănasă, Malle, Telles, Jardan, Gomes Silva

ANTRENOR: Dorinel Munteanu

„U” Cluj: Gertmonas – Oancea, Masoero, Kelven, Roger – Simion, Nistor, Bic, Chipciu – Silaghi, Popa

REZERVE: Gorcea – Doukoure, Pănoiu, Gheorghe, Roguljic, Anselmo, Techeres, Chintes, Peteleu

ANTRENOR: Ioan Ovidiu Sabău

ARBITRU: Radu Petrescu

„U” Cluj pierde în deplasare și este eliminată în semifinala Cupei României

Partida începe cu atacuri poziționale construite de echipa gazdă care în urma unui astfel de atac a obținut o lovitură liberă în minutul 12, din partea stângă a terenului pe care a executat-o Bodișteanu cu o centrare perfectă pentru fundașul Cisse și acesta s-a înălțat foarte bine peste adversari și a trimis balonul cu capul în poarta „șepcilor roșii”, astfel scorul devine 1-0 în favoarea gazdelor.

Oaspeții au reacționat declanșând atacuri prin Roger care a tras cu piciorul drept dinafara careului, dar balonul se duce pe lângă poarta apărată de Pap. Câteva minute mai târziu „U” Cluj a obținut o lovitură liberă de la aproximativ 25 de metri, dar Dan Nistor a trimis peste poarta gazdelor și scorul rămâne 1-0.

O nouă ocazie importantă vine în minutul 35 când oaspeții au avut un șir de pase precise care se încheie cu lovitura puternică de la distanță a lui Ovidiu Bic, dar balonul trece puțin pe lângă bara porții gazdelor.

„Șepcile roșii” au obținut în minutul 45 o lovitură de la 11 metri după ce Roger a fost faultat în careu de Cisotti și penalty-ul a fost transformat de Dan Nistor care execută exemplar și îl învinge pe portarul gazdelor, astfel scorul primei reprize a fost 1-1.

Repriza secundă

Prima ocazie a reprizei secunde a aparținut oaspeților și a venit în minutul 70 când Daniel Popa a trimis un șut puternic cu exteriorul dinafara careului, dar portarul gazdelor a avut o intervenție crucială și scorul rămâne 1-1.

Oaspeții nu au strălucit în repriza a secundă, dar au avut o șansă periculoasă prin Andrei Rus care a intrat de pe banca gălățenilor, acesta a trimis o lovitură puternică dinafara careului, dar balonul trece puțin pe lângă poarta oaspeților.

FC Universitatea Cluj a încercat să închidă meciul în minutul 87 când același Daniel Popa a trimis un nou șut puternic spre poarta adversă, dar portarul gălățenilor a avut o nouă intervenție crucială.

Golul victoriei a venit în minutul 90 când Oțelul Galați a beneficiat de un corner executat de Frederic care a trimis pentru marcatorul primului gol, Jonathan Cisse ca mai apoi balonul să ajungă la Alexandru Chipciu care a încercat să respingă balonul în corner, dar acesta a intrat în propria poartă, astfel scorul devenind 2-1.

În minutul 90+5 după o imprudență a mijlocașului Robert Silaghi, Oțelul Galați a obținut o lovitură de la 11 metri, dar Aly Malle ratează execuția și scorul rămâne 2-1 și este suficient ca Oțelul Galați să se califice în finala Cupei României.

Cosmin Olaru

Foto: Facebook/Oțelul Galați

Citește mai departe

EVENIMENT

Polițiștii clujeni au ieșit pe străzi. Amenzi pentru zeci de pietoni, bicicliști și trotinetiști

Publicat

De

Amenzi pietoni li biciclisti Cluj

Polițiștii au organizat o acțiune în Cluj-Napoca, care îi vizează pe pietoni, bicicliști și trotinetiști.

Scopul acțiunii a fost promovarea unui mediu sigur și civilizat în zonele pietonale, respectarea normelor rutiere incidente, conștientizarea de către aceste categorii de participanți la trafic a riscurilor la care se expun atunci când nu respectă regulile de circulație care li se adresează, potrivit IPJ Cluj.

Polițiștii clujeni au ieșit pe străzi. Amenzi pentru zeci de pietoni, bicicliști și trotinetiști

Astfel, atenția polițiștilor a fost îndreptată spre pietoni și conducători de biciclete sau trotinete. Au fost verificați, însă, și conducătorii de autovehicule.

Pe străzi au fost polițiștii din cadrul secțiilor urbane 1-7, Biroului Rutier, secțiilor rurale Apahida, Baciu și Florești, dar și polițiști locali clujeni.

Au fost legitimate 286 de persoane și au fost aplicate 160 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de peste 32.000 de lei.

30 dintre amenzi au fost pentru pietoni și conducători de biciclete sau trotinete.

Ce amenzi riscă pietonii, bicicliștii și trotinetiștii care nu respectă regulile de circulație

Angajarea pietonilor în traversarea drumului public pe culoarea roșie a semaforului electric destinat acestora, precum și traversarea prin loc nepermis constituie contravenție și se sancționează cu amendă cupinsă între 330 și 495 de lei.

De asemenea, se interzice conducătorilor de biciclete sau trotinete să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă sau trotinetă.

În caz nerespectării acestei obligații pot fi sancționați cu amendă cupinsă între 660 și 825 de lei.

Recomandările polițiștilor pentru pietoni

Polițiștii clujeni fac și recomandări pentru pietoni, care își pun viața în pericol atunci când traversează pe culoarea roșie a semaforului sau prin loc nepermis.

Astfel, pentru a evita evenimentele rutiere, poliţiştii recomandă pietonilor:

  • să se angajeze în traversarea drumului public numai prin locurile special amenajate (pe trecerea de pietoni) şi la culoarea verde a semaforului electric, acolo unde există;
  • să se asigure permanent, chiar şi atunci când se află pe trecerea de pietoni, că traversarea se poate face în condiţii de siguranţă – vehiculele sunt oprite înaintea marcajului pietonal;
  • să nu traverseze niciodată în fugă pe marcajul pietonal, indiferent de urgenţa existentă la un moment dat;
  • să nu se deplaseze pe partea carosabilă, iar acolo unde nu există trotuar sau acostament, să se deplaseze pe partea stângă a drumului, cât mai aproape de marginea acestuia;
  • pe vreme rea sau întuneric, să poarte haine de culori deschise şi/sau elemente reflectorizante, pentru a fi vizibili;
  • să nu traverseze prin spatele mijloacelor de transport în comun, atunci când acestea sunt oprite în staţie;
  • copiii nu trebuie lăsaţi să traverseze singuri – ei sunt imprevizibili şi nu pot aprecia corect distanţele şi vitezele.

 

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

4 copii și o femeie din Cluj s-au intoxicat cu dioxid de carbon. Toți au fost duși la spital

Publicat

De

Copii intoxiacați cu dioxid de carbon

4 copii, cu vârste între 3 și 8 ani, dar și o femeie, s-au intoxicat, joi, cu dioxid de carbon. Toți au fost duși la spital.

Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au fost solicitați, de puține momente, pentru a acorda primul ajutor calificat unor persoane care, se pare, s-au intoxicat cu dioxid de carbon.

4 copii și o femeie din Cluj s-au intoxicat cu dioxid de carbon. Toți au fost duși la spital

Solicitarea a venit în jurul orei 20 și a anunțat faptul că într-o locuință, dintre localitățile Moriști și Apahida, se află un adult și 4 copii care acuză stări de rău.

La fața locului s-au deplasat o autospecială pentru stingerea incendiilor și un echipaj SAJ, unde au găsit cei patru minori, cu vârste cuprinse între 3 și 8 ani, și o femeie, în vârstă de aproximativ 60 ani, în stare de conștiență, dar somnolente.

Conform măsurătorilor făcute în spațiile interioare ale locuinței, de către echipajele operative, s-au identificat concentrații ridicate de dioxid de carbon în interiorul locuinței, potrivit ISU Cluj.

A fost solicitată în sprijin a doua ambulanță SAJ pentru transportul tuturor persoanelor consultate la spital.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Lucrări de modernizare la Ambulatoriul Spitalului de Boli Infecțioase Cluj. Investiție de 500.000 de lei

Publicat

De

Lucrări Ambulatoriu Spital Infecțioase Cluj

Au demarat lucrări de modernizare la Ambulatoriul Spitalului de Boli Infecțioase din Cluj-Napoca.

Spațiile vor fi revitalizate, inclusiv cele unde se oferă servicii medicale pentru copii.

Lucrări de modernizare la Ambulatoriul Spitalului de Boli Infecțioase Cluj. Investiție de 500.000 de lei

Spitalul Clinic de Boli Infecțioase desfășoară în prezent lucrări de modernizare a unor spații situate la parterul corpului A de clădire din cadrul Ambulatoriului Integrat.

Valoarea acestora este estimată la 500.000 de lei.

„Odată finalizată, această investișie va facilita realizarea investigațiilor necesare în condiții de maximă siguranță și confort și va contribui, în mod direct, la creșterea calității actului medical”, a precizat Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj, care are spitalul în subordine.

Citește și: VIDEO. Proiect ambițios pentru Ambulatoriul Spitalului de Boli Infecțioase din Cluj. Manager: Avem 1.000 de pacienți pe zi

Ce presupun aceste lucrări:

  • modernizarea holurilor de circulație din zona în care se desfășoară activități medicale pediatrice

 

  • amenajarea unui punct de recoltare și a unui spațiu de preluare a pacienților, precum și
  • mutarea casieriei în zona centrală a instituției spitalicești.

De asemenea, sunt vizate refacerea finisajelor, realizarea unor noi circuite electrice pentru iluminat și a unor tavane noi, reparații curente, precum și schimbarea pardoselilor.

Ambulatoriul Integrat al instituției spitalicești, situat pe str. Moților nr. 19, este cea mai mare și complexă unitate ambulatorie din țară, având o structură organizatorică ce cuprinde 24 de specialități clinice medicale pentru adulți, 11 specialități clinice medicale pentru copii și cinci laboratoare medicale.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax