EDUCATIE
Tatiana Cauni, profesor Merito: „Mă sperie gândul că 80% dintre profesorii din România se cred perfecți. Dacă un profesor refuză să învețe, nu înțeleg de ce a ales această meserie”
Tatiana Cauni, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic „Emil Racoviță” din Baia Mare, face parte dintre cele 12 cadre didactice din România care au fost alese pentru proiectul Merito. Pe lângă liceu, proiectul Merito și familie, Tatiana Cauni este coordonatoarea unei trupe de teatru din Baia Mare, „Masca”. Trupa a luat naștere acum 19 ani, din pasiunea dânsei pentru această formă artă: ,, când eram mică visam să fiu actriță”.
Intrată în domeniul învățământului acum aproximativ 20 de ani, Tatiana Cauni are o experiență vastă ca și dascăl. În acest sens, am discutat cu dânsa despre învățământul online la care profesorii au fost nevoiți să apeleze în urma pandemiei de coronavirus, despre elevi și despre profesori.
„Am fost speriată la început”
Reporter: Cum a fost pentru dumneavoastră trecerea la învățământul online?
Profesor: O provocare. Dacă mă gândesc acum retro, pe la începutul lui martie, nu m-aș fi gândit că pot să ajung aici. Cred că am avut o primă săptămână în care am fost frustrată și speriată pentru că nu am știut ce să fac și ce se va întâmpla. Nu știam ce o să fac cu copiii. A fost destul de greu. Am avut noroc că aveam o platformă în școală pe care o mai folosisem. Primul pas îl aveam deja la îndemână și am început acolo să trimitem teme. Este ca și un Classroom, dar puțin mai ușor de utilizat. Foloseam deja de trei ani această platformă, iar acesta a fost primul pas pe care l-am făcut către copii.
Reporter: Considerați că erați mai pregătiți față de alte școli?
Profesor: Ca orice schimbare când este la început, în acest caz acum trei ani, noi, profesorii de la Liceul Teoretic „Emil Racoviță”, eram ceva de genul: of, nu, catalog online. Trebuie să trecem note și în catalogul online și în catalogul normal. Totuși, ca orice lucru nou, sperietura durează două- trei zile. Ne-am obișnuit și după aceea a devenit ceva firesc. Ne-a prins bine pentru că în momentul în care ne-am întâlnit cu această provocare, școala online, am avut la îndemână un instrument. Din acest motiv am reușit să pornim foarte repede lucrurile chiar dacă încă nu se știa că va deveni obligatoriu sau să facem orele pe internet. A fost o modalitate bună de a fi aproape de elevi.
„Elevii mei sunt prezenți la ore”
Reporter: Am văzut că majoritatea profesorilor se plâng că elevii nu prea intră la ore. Care este rata de prezență la clasele dumneavoastră? A scăzut de când cu școala online?
Profesor: La început, când trimiteam temele pe platforma școlii, nu ținem cont de prezență pentru că aveau teme de o săptămână. Apoi, mi-am dat seama că sunt bombardați cu teme din toate părțile și am început să schimb ceva. Am simțit că există o nevoie să ne vedem față în față chiar și prin intermediul internetului și, primind foarte multe mesaje de la elevi cu propuneri de a ne vedea, am decis să facem orele pe Zoom. Până înainte de Paște orele de pe Zoom erau lejere pentru că temele săptămânale mergeau în continuare. Mi-am dat seama că ei își doreau foarte mult să se vadă între ei, să discute despre teme și despre ce au mai făcut. Atunci am luat decizia e a le da teme de grup, săptămânale, pentru a le oferi șansa să se obișnuiască singuri cu aceste aplicații. După Paște am început să facem orele pe Zoom mult mai intens. După toate aceste etape, prezența este foarte bună. La clasa a 10- a am 33 de copii la clasă și sunt zile în care sunt toți prezenți. Am ore unde din 30 am 27, din 24 am 18. Sunt zile și zile. La clasa la care sunt și dirigintă, o clasa de a 12-a, sunt toți prezenți de fiecare dată.
„Este absurd să facem ultima oră de dirigenție pe internet”
Reporter: Sunteți dirigintă de clasa a 12-a, cum văd elevii dumneavoastră acest final de an care nu va fi unul tradițional? Va lipsi festivitatea de absolvire, nu vor mai cânta ,,Gaudeamus igitur” prin liceu, nu va exista o ultimă oră de dirigenție sau banchetul.
Profesor: Chiar astăzi am avut oră cu ei. Sunt frustrați și triști, dar sunt maturi la vârsta pe care o au și înțeleg că această variantă este bună pentru sănătatea tuturor . Este normal să fie triști pentru că nu au parte de lucruri pe care le-au avut celelalte generații. În ziua în care s-a anunțat că nu vor mai merge copiii deloc la școală și când am aflat că nu va mai fi festivitatea și banchetul a fost o zi tristă pentru toată lumea. Primesc zilnic întrebări de genul: noi mai avem albume? ce facem cu festivitatea?, dar cu banchetul?, noi vom avea ultima oră de dirigenție? Cred că vom găsi ceva variante bune pentru că eu sunt o persoană spontană și creativă. Le voi pregăti ceva. Sunt convinsă că le voi găsi ceva ce o să fie bine. Nu vă spun acum pentru că va fi o surpriză. Le voi pregăti ceva ce nu a mai făcut nimeni. La fel vor pregăti și ei ceva pentru mine și împreună vom pregăti ceva pentru toți profesorii. Așa sunt eu și clasa mea. Ne place să facem surprize! Îmi doresc ca ei să nu uite că termină clasa a 12-a și voi face în așa fel încât să nu fie doar o oră de dirigenție pe Zoom, îmbrăcați elegant în fața unui calculator pentru că ar fi absurd acest lucru.
„Mă sperie gândul că 80% dintre profesorii din România se cred perfecți”
Reporter: Care considerați că sunt avantajele și dezavantajele învățământului online?
Profesor: Cred că avantajul este că fiecare profesor a avut timp să privească și să se autodepășească. Am avut timp , noi, profesorii, să vedem ce putem face. Știți profesorii aceia clasici care înainte mergeau la oră și credeau că este suficient să intre în fața clasei și să spună totul copiilor cumva recitat și să le dicteze în caiet? Copiii trebuie să învețe, acesta este menirea lor, iar profesorii trebuie doar să le explice, cred profesorii respectivi. Această paradigmă s-a schimbat. Ne dăm seama că genul acela de profesor, sper eu, să nu mai existe din toamnă pentru că această perioadă de stat acasă ar fi trebuit să schimbe cu desăvârșire pe toată lumea. Eu nu sunt la prima tinerețe în fața copiilor, dar sunt convinsă că eu nu voi mai putea să mă întorc în fața copiilor niciodată și să folosesc doar pixul, tabla, creionul și să le țin prelegeri foarte multe despre operele literare .Cred că trebuie să acceptăm această variantă pentru că vor mai exista multe perioade de acest gen pe viitor. Poate va trebui de luni să stăm acasă să învățăm, iar din cealaltă săptămână să mergem la școală. Părintele, copilul și, în special, profesorul trebuie să fie pregătiți pentru așa ceva. Cred că această perioadă este un fel de tatonare. Fiecare trebuie să caute, să se autoeduce și să învețe ceva. Din păcate profesorii sunt autosuficienţi. Sunt perfecți, știu tot și nu au nevoie să învețe niciodată. Doamne ferește să le spui că mai au de învățat ceva. Există un studiu în care 80% dintre profesorii din România sunt perfecți, iar pe mine mă sperie acest gând. Eu nu sunt nici perfectă și nici nu știu totul. Învăț de fiecare dată când pot, de la cine pot, pentru a putea și copilul de lângă mine să își dea seama că și el, la rândul lui, are de învățat dacă adultul învață. Mă sperie gândul că din toamnă o să aibă parte copiii de oameni care o să zică: bine că s-a terminat și acum putem să ne reluăm viața de unde am oprit-o. Acest lucru se va întâmpla.
„Trebuie să fie bine elevului, nu profesorului”
Sunt și dezavantaje. Clar, omul este social și prin natura lui are nevoie de atingere, are nevoie de privire, are nevoie de un feedback, are nevoie de o grimasă din partea celor din jur, iar acest lucru ne lipsește foarte mult. Toți avem nevoie de un zâmbet. Cred că asta ne lipsește și nouă și lor foarte mult. Acest lucru se va îmbina foarte bine când noi ne vom întoarce într-o normalitate, atât cât va putea fi, pentru că nu va mai fi aceeași normalitate pe care am avut-o până înainte de pandemie. Lumea trebuie să fie conștientă de acest lucru. Părintele are și el avantaje și dezavantaje. Trebuie să își dea seama care este rolul profesorului în această ecuație. Părinții au nevoie de noi, să fie aproape de profesori. Trebuie să fie partenerii noștri ,nu să spună că profesorul nu este cum ar trebui să fie. Dacă elevul se duce acasă și spune: mie îmi place profa de română de la clasă, atunci părintele cu siguranță o să privească în alt fel profesorul. De unde pornește totul? De la copil! Toată lumea se gândește cum să fie bine profesorilor. Trebuie să fie bine adolescenților și elevilor pentru că ei vor duce mai departe ceea ce învață de la noi. Este foarte greu să lucrezi cu adolescenți pentru că te simt dacă ai defecte și știu când ești autentic. Nu le plac profesorii aroganți absolut deloc. Elevul trebuie să înțeleagă că nu deține adevărul absolut. Este ok să greșești pentru că doar dacă greșești vei putea învăța ceva. Căutând răspunsuri vei progresa și vei știi mai multe.
Tema iubirii, exersată pe o piesă de-a lui Smiley
Reporter: Considerați că învățământul online poate fi o variantă de viitor?
Profesor: Cred că este o soluție doar că ar trebui oarecum combinat. Nu putem să facem șase ore pe zi lecții pe internet pentru că ar fi prea mult timp petrecut în fața unui calculator. Gândiți- vă doar așa: șase ore la școală pe calculator, câteva ore teme pe calculator după școală și după aceea câteva ore pe Facebook cu iubita/iubitul pe videocall. Însemnă foarte multe ore pe internet. Totuși, este de luat în calcul și această variantă pentru că majoritatea vor elevilor vor lucra în multinaționale și trebuie să îi pregătim pentru acest nivel. Eu nu mă descurc foarte bine cu această tehnologie, dar mă strădui să învăț pe cât posibil. Revenind, oriunde vor lucra au nevoie de tehnologie în viața lor. Chiar și literatura se poate face cu tehnologie. Chiar astăzi am ales o aplicație unde am luat un clip de la Smiley și am lucrat pe tema iubirii. Videoclipul și versurile piesei ,,Îndrăgostit, deși n-am vrut”. Cred că domnul Smiley ar fi mândru să vadă ce răspunsuri au dat adolescenții pe baza unui videoclip. Se poate, dar trebuie să vrei.
Cum au lucrat elevii pe piesa lui Smiley?
„Lucrăm variantele de bacalaureat împreună”
Reporter: Cum pregătiți un proba de limba și literatura română pentru bacalaureat, pe internet?
Profesor: Lucrăm pe Zoom. Luăm o variantă de bacalaureat și lucrăm împreună subiectele. Discutăm, le rezolvăm și după aceea încerc să profit de situație puțin. Mă uit ce este la subiectul trei și în funcție de subiectul trei readuc în discuție și reactualizăm cunoștințele pe care le-am făcut mai demult sau din alte variante . Lucrez pe variantele care există. Ne ajunge o oră să facem o variantă. Nu ar avea sens să nu le parcurgem împreună. Bine, există deja baremele, există rezolvările, dar ei trebuie să înțeleagă că, pe lângă rezolvările din barem, pot exista și alte răspunsuri corecte. În barem nu sunt trecute toate variantele de răspuns corecte la unele exerciții. Nu cred că ar ajuta cu nimic dacă aș face altfel.
Pe finalul interviului, am decis să discut cu doamna profesoară la liber. Fără un plan. Doar din instinct pentru a vedea unde ajungem cu discuția. Iată un rezumat al convorbirii.
,, Nu sunt de acord ca un elev de al meu să aibă media la română 10, iar la examenul de bacalaureat să ia mai puțin. La mine este foarte greu să ai media 8 sau 9. Dacă ai o asemenea medie vei lua și la bacalaureat această notă, cel puțin. Nu mi se pare normal ca un elev care are media 10 să ia 8 la bacalaureat și să îl văd cum plânge în curtea liceului pentru că nu înțelege ce s-a întâmplat.
Ca profesor, după natura meseriei, trebuie să înveți toată viața. Dacă un profesor refuză să învețe atunci nu înțeleg de ce s-a făcut profesor. Spun acest lucru cu toată părerea de rău!”, a consemnat Tatiana Cauni, profesor Merito și profesor de limba și literatura româna la Liceul Teoretic „Emil Racoviță” din Baia Mare
Interviu realizat de Răzvan DAN
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Un salvamontist clujean a făcut parte din echipa României care a obținut locul III la competiția internațională Dolomiti Rescue Race Italia.
Echipa Dacia a salvatorilor montani din România, din care a făcut parte și un salvamontist din Cluj, a obținut un rezultat de excepție la concursul de pregătire profesională a salvamontiștilor Dolomiti Rescue Race, cu cea mai bună clasare de până acum, ocupând locul al III-a.
Salvamontist clujean, premiat la nivel internațional
Salvamontistul Răzvan Potîng, din cadrul Serviciului Public Salvamont-Salvaspeo Cluj, instituție publică aflată în subordinea Consiliului Județean, a fost unul din cei patru membri ai echipei Dacia, care a concurat cu elita salvatorilor montani din Europa, reuniți în Italia, în Dolomiti, pentru a participa la acțiunile de pregătire profesională a salvamontiștilor.
Răzvan Potîng este la cea de a treia participare în prestigioasa competiție, care a constat în parcurgerea de trasee montane de diverse tipuri și folosirea tehnicilor alpine și de salvare montană.
Trei echipe din România și o echipă mixtă
Salvamontiștii români au participat cu trei echipe: Dacia, Carpați și Valahia, plus un echipaj comun cu salvatorii italieni în echipa Amicizia, echipă special constituită pentru a marca faptul ca prietenia dintre salvatori este mai presus decât performanța sportivă.
Salvamontiștii din România au mai fost reprezentați de:
- echipa Carpați, care s-a clasat pe locul 11,
- echipa Valahia, care s-a clasat pe locul 26, iar
- echipa mixtă, formată din salvatori români și italieni numită Amicizia, s-a clasat pe locul al 13-lea.
Competiția Dolomiti Rescue Race, concurs tehnico-aplicativ cu participare internațională – cel mai mare de acest gen organizat cu specific de vară s-a desfășurat la finele săptămânii trecute. Alături de cele peste 60 de echipe din Italia, la eveniment au participat și echipe de salvatori montani din țări cu mare tradiție în salvarea montană din Europa.
În săptămâna ce va urma acestei competiții, salvamontiștii români vor continua să desfășoare diverse activități de pregătire profesională alături de salvatorii montani din Italia, activități cuprinse în calendarul de schimburi de experiență încheiat între conducerea structurilor de salvare montană dintre cele două țări și vor participa de asemenea, la festivitățile ocazionate de aniversare a 70 de ani de activitate a CNSAS – Corpul Național de Salvare Alpină și Speologică Italian.
ECONOMIE
Companiile Itochu din Japonia şi EDF din Franţa sunt interesate de proiectul hidrocentralei Tarniţa-Lăpuşteşti
Consorţiul format din Itochu-EDF este interesat de proiectul hidrocentralei Tarniţa-Lăpuşteşti, fiind dispuse să realizeze pe banii lor studiul de fezabilitate, a anunțat ministrul Energiei, Sebastian Burduja.
Companiile Itochu din Japonia şi EDF din Franţa sunt interesate de proiectul hidrocentralei cu acumulare prin pompaj Tarniţa-Lăpuşteşti şi sunt dispuse să realizeze pe banii lor studiul de fezabilitate, iar apoi să ducă până la capăt proiectarea şi execuţia centralei, a anunţat ministrul Energiei, Sebastian Burduja.
„Cele două mari companii sunt interesate de proiect”
„Am continuat chiar zilele acestea discuţiile cu partenerii strategici din Japonia şi Franţa, consorţiul format din Itochu-EDF, doi giganţi energetici la nivel mondial. EDF este cea mai importantă companie de utilităţi din Europa, care produce peste 16% din energia electrică din Uniunea Europeană. EDF este cel mai mare operator de active nucleare din lume, cu aproximativ 180.000 de angajaţi. Itochu, gigantul japonez, are venituri totale de aproape 90 miliarde USD, adică 28% din PIB-ul României. Cele două mari companii sunt interesate de proiect (Tarniţa Lăpuşteşti, n.r.) şi dispuse să realizeze pe banii lor SF-ul, iar apoi să ducă până la capăt proiectarea şi execuţia centralei. Un proiect de mare anvergură are nevoie de parteneri serioşi, stabili, de încredere şi care au dovedit că ştiu şi pot să implementeze proiecte mari. Aşa cum este Tarniţa-Lăpuşteşti pentru ţara noastră”, a scris Sebastian Burduja, marţi seara, pe pagina sa de Facebook.
Cel mai important proiect pentru sistemul energetic românesc
El a reafirmat că Tarniţa-Lăpuşteşti este proiectul cel mai important pentru sistemul energetic românesc, vechi de 50 de ani, ignorat şi pasat de la un an la altul, deşi contribuie substanţial la securitatea sistemului energetic, la preţuri corecte şi, nu în ultimul rând, la producţia de energie curată şi stocarea de mari dimensiuni.
Burduja a precizat, în context, că, la începutul mandatului său, a scos „de la sertar proiectul” şi a mandat conducerea SAPE să demareze licitaţia pentru studiul de fezabilitate (SF). Ministrul Energiei a subliniat, însă, că după un an nu s-a înregistrat niciun progres.
„SAPE este societatea statului român care administrează participaţiile în energie şi căreia i-am acordat toată încrederea şi sprijinul meu în a duce la bun sfârşit prima etapă a proiectului, respectiv atribuirea SF-lui. După un an de zile constat că nu s-a înregistrat niciun progres şi că suntem în acelaşi punct, SAPE nereuşind să închidă licitaţia pentru atribuirea SF-ului. Nu renunţ nici în ruptul capului. Proiectul acesta va vedea lumina zilei. Cu mine sau fără mine ministru. Pentru că România şi energia României nu mai au timp să aştepte, iar mandatele de ministru nu sunt despre o persoană sau alta, ci despre viitorul acestei ţări şi a viitoarelor generaţii”, a mai precizat Sebastian Burduja, pe reţeaua de socializare.
Avantajele construirii hidrocentralei
În vara acestui an, SAPE a anunţat că două companii au depus oferte în cadrul procedurii de licitaţie pentru realizarea „Studiului de Fezabilitate şi Documentaţiei tehnico-economică aferente obiectivului de investiţii Centrala hidroelectrică cu acumulare prin pompaj (CHEAP) Tarniţa – Lăpuşteşti”.
Potrivit SAPE, construirea şi funcţionarea hidrocentralei cu acumulare prin pompaj Tarniţa – Lăpuşteşti are numeroase avantaje:
- îmbunătăţeşte regimul de funcţionare a centralei atomo-electrice de la Cernavodă, mai ales în perspectiva construirii Unităţilor 3 şi 4, dar şi a centralelor termoelectrice pe combustibili fosili, prin transferul de energie electrică de la gol, la vârf de sarcină;
- participă la reglajul frecvenţă – putere;
- asigură rezerva terţiară rapidă;
- asigură rezerva de avarie de scurtă durată;
- asigură condiţii optime pentru funcţionarea centralelor electrice intermitente regenerabile;
- furnizează putere reactivă şi funcţionarea în regim compensator, asigurând respectarea standardelor de calitate a energiei electrice;
- îmbunătăţeşte participarea SEN la piaţa unică europeană de energie electrică, mărind gradul de siguranţă pe ansamblul SEN şi creşte posibilitatea exploatării SEN în condiţii tehnice şi economice superioare.
EVENIMENT
Un tânăr de 19 ani a spart luneta unei mașini cu un pistol airsoft, după un conflict în trafic. A fost arestat preventiv
Un tânăr de 19 ani din Cluj-Napoca a fost arestat preventiv pentru distrugere și tulburarea ordinii publice, după ce a tras cu un pistol airsoft asupra unui autoturism.
Polițiștii clujeni au desfășurat, luni, o percheziție domiciliară la locuința unui tânăr de 19 ani din Cluj-Napoca, acțiune desfășurată în cadrul unui dosar penal de distrugere și tulburarea ordinii și liniștii publice.
Tânărul a tras cu un pistol airsoft într-o mașină
Dosarul a fost deschis după ce, la data de 27 septembrie 2024, în urma unor neînțelegeri în trafic, tânărul ar fi folosit un pistol de tip airsoft și ar fi tras un foc asupra unui autoturism, pe o stradă din cartierul Grigorescu.
„La data de 7 octombrie, polițiștii din cadrul Secției 5 Poliție Cluj-Napoca, cu sprijinul Serviciului pentru Acțiuni Speciale și al Serviciului Criminalistic Cluj, au pus în aplicare un mandat de percheziție domiciliară, la locuința unui tânăr, de 19 ani, din municipiul Cluj-Napoca.
Acțiunea a avut loc în baza cercetărilor efectuate într-un dosar penal ce vizează comiterea infracțiunilor de distrugere și tulburarea ordinii și liniștii publice.
Din cercetările preliminare a reieșit faptul că, la data de 27 septembrie, în jurul orei 20:15, în urma unor neînțelegeri în trafic, tânărul ar fi utilizat un pistol de tip airsoft și ar fi tras un foc asupra unui autoturism, care se deplasa pe o stradă din cartierul Grigorescu din municipiul Cluj-Napoca, distrugând luneta acestuia. În urma incidentului, persoana vătămată, un tânăr de 24 de ani, a sesizat poliția prin apel la 112”, a transmis IPJ Cluj.
Tânărul, arestat preventiv pentru 30 de zile
Polițiștii au găsit la locuința suspectului un tub de gaz pentru pistol neletal și o pungă cu bile albe, de 0,25 grame fiecare, utilizate la pistolul airsoft. Astfel, tânărul a fost reținut pentru 24 de ore, luni, iar în cursul aceleași zile, judecătorul de drepturi și libertăți a dispus măsura arestării preventive pentru 30 de zile.
„În urma percheziției efectuate la domiciliul tânărului de 19 ani, au fost descoperite bunuri de interes în cauză, un tub de gaz pentru pistol neletal, tip airsoft, precum și o pungă ce conținea bile de culoare albă, de 0,25 grame fiecare.
Astfel, la data de 7 octombrie, tânărul a fost reținut, pentru 24 de ore. Ulterior, în aceeași zi, a fost prezentat judecătorului de drepturi și libertăți, care a dispus măsura arestării preventive, pentru 30 de zile.
Cercetările sunt continuate sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca”, a mai arătat IPJ Cluj.
EVENIMENT
Vasile Dîncu critică decizia lui Nicolae Ciucă de a rupe coaliția cu PSD: Democrație cu epoleți
Europarlamentarul social-democrat Vasile Dîncu a reacționat vehement la decizia președintelui PNL, Nicolae Ciucă, de a rupe coaliția de guvernare cu PSD, dar fără a retrage PNL de la guvernare.
Vicepreședintele PSD, europarlamentarul clujean Vasile Dîncu a acuzat PNL de „inginerii politice” menite să manipuleze electoratul și să creeze false tensiuni în prag de alegeri.
„Domnul Ciucă depășește măsura decenței politice”
Fostul ministru PSD a exprimat dezamăgirea față de Nicolae Ciucă, un fost colaborator, acuzându-l de încălcarea normelor de etică și decență politică.
„Textul citit, luni seară, de generalul civil Nicolae Ciucă, detașat de Comandantul Suprem al Armatei la PNL, arată o atitudine disperat-deplorabilă a PNL de a duce candidatul lor în turul al doilea.
Domnul Ciucă este un om cu care am lucrat și pe care l-am respectat, chiar și pentru unele neadecvări ale dumnealui la viața politică, dar acum depășește măsura decenței politice și a unei minime etici care ar trebui, totuși, să ne guverneze acțiunile, indiferent de orientarea noastră politică”, a declarat Dîncu, într-o postare pe rețelele de socializare.
„Decizia discutabilă a CCR îl avantajează pe Ciucă”
Vasile Dîncu a adus în discuție și controversa din jurul candidaturii Dianei Șoșoacă, sugerând că decizia CCR de a-i bloca candidatura ar fi favorabilă lui Nicolae Ciucă, într-un context electoral tensionat.
„Decizia discutabilă a CCR de blocare a candidaturii Dianei Șoșoacă îl avantajează, în primul rând, pe candidatul Ciucă, cel care se află, în sondaje, «shoulder to shoulder» cu distinsa sancționată. Dar a sări la gâtul PSD-lui care l-a ținut în viață, în această primăvară, întrece măsura decenței minime.
Dincolo de această observație de bun simț, nu pot să nu observ niște ciudate similitudini cu alte momente în care au apărut inginerii politice care, cică, luptau pentru democrație sau, cum auzim acum, împotriva «ADN-ului PSD». Peste noapte, cineva scoate o «lebădă neagră» din tolbă și democrația reapare vie și neviolată după ce oamenii se îmbulzesc la vot conduși de frici și angoase pentru biata fecioară siluită de barbarii cu ADN de abuz de putere”, a mai arătat europarlamentarul clujean.
„Inginerii politice și crearea de spaime colective”
Dîncu a acuzat dreapta politică de a folosi „inginerii politice” pentru a crea spaime colective și a manipula electoratul în preajma alegerilor. El a comparat strategia actuală cu alte momente din istoria recentă, când dreapta a recurs la asemenea tactici pentru a rămâne la putere.
„Era momentul unei noi inginerii politice și propagarea unei noi spaime colective: pericolul intern pentru democrație. Și pentru că acum vin alegerile, haideți să ne uităm cu microscopul în ADN-ul pesedist să descoperim gena abuzului de putere, iar Marcel Ciolacu este, în mod sigur, un dictator care abia așteaptă să ne fure libertățile! Chiar așa, dacă Ciolacu e dictatoru, atunci generalul devenit, peste noapte, scriitor, este porumbelul păcii?
Acum este greu de crezut că Marcel Ciolacu sau PSD sunt distrugătorii democrației. Nu va crede nimeni că, în ultimii douăzeci de ani, pesediștii au fost vreodată, cu adevărat, la putere. Da, au fost lăsați de câteva ori să intre în executiv, dar puterea politică a avut manetele și butoanele în cabinetele de dreapta. Acolo, prin metode politice ingenioase s-au fabricat personaje politice, guverne, președinți.
Acolo se încearcă, acum, o nouă inginerie politică de culpabilizare a stângii și de ridicare unui nou val de emoție împotriva PSD”, susține social-democratul.
De la „soluția imorală” la „democrația cu epoleți”
Europarlamentarul a rememorat momente-cheie din politica românească, precum „soluția imorală” din 2004 și alte situații în care, în opinia sa, dreapta a manipulat rezultatele politice pentru a se menține la putere.
„«Soluția imorală» din 2004 a fost un bun început pentru că s-a format atunci un guvern din pierzătorii de alegeri. Mircea Geoană a mers la Sorin Ovidiu Vântu și apoi s-a votat masiv; în unele consulate a fost un vot la câteva secunde. Ponta a siluit democrația pentru că planificatorii lui nu au gândit bine numărul de secții de votare și nu au intuit apetitul democratic al diasporei. Dacă asta nu a fost de-ajuns, el a fost împins afară de la guvern de manifestații (neautorizate) la care a participat însuși Președintele României”, a mai arătat Dîncu.
Dîncu a ironizat și folosirea figurilor militare în politică, sugerând că dreapta recurge la „democrația cu epoleți” pentru a justifica anumite decizii: „Democrația cu epoleți era necesară, probabil, pentru că avem un război pe aproape și biata democrație nu trebuia să se simtă neajutorată sub rămășițele dronelor care cad noaptea din cer.”
Apel la o „democrație reală”
În final, Dîncu a făcut un apel la normalitate politică și la renunțarea la astfel de strategii de manipulare și intimidare.
„De două decenii, dreapta pedisto-liberală a dominat viața politică prin diferite inginerii politice, legitimate ulterior prin vot. Dar, din câte îmi mai amintesc eu, tehnologiile politice ale ultimelor două decenii pe care dreapta noastră le-a folosit pentru a rămâne la putere, chiar și atunci când a pierdut toate alegerile, erau mai subtile. (…)
Schema acestei inginerii politice s-a banalizat, ca și simularea ieșirii de la guvernare. Dar sperietoarea nu îi mai impresionează decât pe cei creduli. Nu mai merge! Nu mai apărați democrația cu ajutorul oamenilor în uniforme și cu epoleți, Domnule Președinte, lăsați democrația să respire și aveți încredere că românii pot alege în liniște, fără frici și spaime induse prin inginerii politice”, a conchis politicianul.