Connect with us

Clujeni de 5 stele

TATĂL Parcului RETEZAT şi al GRĂDINII Botanice Cluj i-a învăţat pe STUDENŢI cum să CÂNTE. Alexandru BORZA, 134 de ani

Publicat


A fost unul dintre cei mai mari naturalişti români. Este întemeietorul geobotanicii în România. Printre altele, a înfiinţat două repere din România: Parcul Naţional Retezat, primul din România, şi Grădina Botanică din Cluj. Alexandru Borza. De la naşterea sa se împlinesc 134 de ani.

Alexandru Borza a fost şi preot, pasionat de cântec

Una dintre preocupările mai puţin cunoscute al marelui botanist Alexandru Borza, întemeietor al Grădinii Botanice din Cluj (1920) şi a geobotanicii din România, a fost cântecul.

El a publicat şi o carte, prima sa carte, în 1940, intitulată „Cântece pentru studenţi. Adunate şi publicate de prof. Al. Borza” (în imagini, arhiva Cluj24). Cartea are 116 pagini, cuprinde 165 de cântece, a apărut la Editura Diviziei Cluj a Frontului Naţional Studenţesc. Şi nu figurează în biografia sa uzuală, dar din „Cuvânt înainite” reiese că a fost o lucrare a sa de suflet.

Cântecul, expresie a sentimentelor

În prefaţa cărţii sale, Alexandru Borza face chiar o scurtă analiză a stării cântecului la români şi a educaţiei în domeniul muzical.

„Cântecul este un isvor fecund şi expresia cea mai fidelă a sentimentelor, ce dau vieţii farmec şi din care răsar acţiunile mari şi nobile. „Doină, doină cântec dulce, când te-aud nu m-aş mai duce”… astfel îşi arată Românul dragostea pentru cel mai expresiv cântec al său. Fericit poporul, la care cântecul face parte din fiinţa intimă a sufletului său, la care sentimentele de mândrie naţională, de dor şi jale, de bucurie şi credinţă, îşi găsesc o manifestare variată şi îmbelşugată în cântec, ca la Români.

Sufletul românesc şi cântecul

Cântecul a ţinut pe vremuri sufletul românesc în noi şi ne-a dus la biruinţă. El a închegat într-un bloc nebiruit solidaritatea noastră naţională, peste graniţe politice, peste deosebiri de clase sociale şi de vârste. Dar vremurile s-au schimbat. A venit mai nou mecanizarea cântecului –prin patefon şi radio-, precum şi molima dansului şi s-a redus nobila îndeletnicire a cântecului în societatea cultă, lăsând un gol în suflete.

Savantlâcul muzical teoretic cultivat în şcoala secundară şi învăţarea biografiilor compozitorilor fără nici o importanţă, a răpit tineretului nostru plăcerea şi obişnuinţa de a cânta. Din fericire, străjeria şi premilităria începe, prin bucuria cântecului, o înviorare a sufletelor deşertate de comoara sentimentelor.

Să încercăm o îndreptare a răului şi la şcolile de învăţământ superior, la Universitate şi la Academii, prin noua organizaţie educativă a Frontului Naţional Studenţesc. Să îndemnăm tinerimea noastră să cânte, cu ocazia întrunirilor, a excursiilor, în societate, în familie, să cânte cât mai mult.

Cărticica aceasta le dă primul ajutor în privinţa aceasta. În ea am cuprins cântecele vechi , pe care le-am învăţat dela mama mea şi le-a cântat odinioară tineretul în Transilvania –la fel cu cel din „Regat”- şi pe care le-am cântat cu cercetaşii mei; dar cuprinde şi cântecele mmoderne mai răspândite, care se cântă acum curent”, spune Alexandru Borza, în prefaţa sa.

Istoria cântecelor adunate în carte

Potrivit mărturisirii sale, cântecele le-a adunat din diverse locuri. Din carnetul studentului Ion Negruţiu (1876), din carnetul său de şcoală primară (1895), din colecţia de cântece ale cercetaşilor blăjeni (1913), din partiturile Operei Române, de la prieteni şi elevi. De asemenea, a consultat şi cărticelele lui A. Bena, S. Columba, T. Popovici, T. Brediceanu, G. Toma şi A. Dobrescu.

„Cuvintele unor cântece lasă mult de dorit sub raport literar; ele au însă meritul unor melodii frumoase, cantabile, ceţi dau mari satisfacţii sufleteşti, dacă nu mulţumiri de superioară estetică muzicală şi literară. (…) Îmi împlinesc un vechi gând publicând această colecţie portativă, pentru uzul studenţilor noştri. Ea va trebui să fie urmată de o mare carte de cântece, cu note, ceea ce vor face alţii, competenţi în materie. Pornească deci cărticica aceasta în lume şi ajute pe studenţii noştri să cânte cât mai mult, asigurându-le astfel elixirul tinereţii sufleteşti perpetue”, mai spune AlexandruBorza, în prefaţa sa la cărţulia de cântece.

Cartea sa de cântece este structurată în 5 capitole: Cântece patriotice (imnuri şi marşuri), Cântece studenţeşti şi de petrecere, Doine, Romanţe, Colinzi şi Arii din opere.

Regulile sale pentru cântecele în grup

Tot în cartea sa, Alexandru Borza enumeră 8 „reguli şi sfaturi pentru cântatul în grup”. Reguli care au aplicabilitate şi în alte situaţii de grup.

„1. O singură persoană începe şi conduce cântecul, iar toţi ceilalţi din societate urmează pe conducător, acomodându-se la melodia şi ritmul dat de el. 2. Când se cântă, trebue să înceteze orice conversaţie, râsetele şi jocul în societate. 3. În excursii se cântă pe o voce sau pe două voci; nu treceţi la o octavă superioară, care supără. 4. Marşul se cântă în tempo marţial, scurt, şi nu se lungeşte sfârşitul. 5. Nu începeţi să cântaţi prea sus, în registre prea înalte, ca să poată cânta cu toţii din societate. 6. Frumuseţea cântecului nu rezidă în „fortisimo”, ci este în funcţie de modularea dinamică. 7. Urcând muntele şi împotriva vântului, nu se cântă. 8. Lăsaţi cântările „solo” la urmă, dupăce aţi epuisat cântecele cunoscute şi cântate de toţi.

Pentru sporirea sentimentului de solidaritate naţională sunt mai de preţ cântecele în grup decât singularizările ambiţioase ale unor solo-uri, când nu sunt expresia unei priceperi deosebite şi dovada unei arte apreciabile”, sunt cele 8 sfaturi ale botanistului Alexandru Borza.

Preşedinte la Paris

Alexandru Borza (21 mai 1887, Alba-Iulia- 3 septembrie 1971, Cluj-Napoca). A fost naturalist, întemeietorul Grădinii Botanice din Cluj şi al geobotanicii din România. A înfiinţat, alături de Emil Racoviţă, Parcul Naţional Retezat (primul parc național românesc). A fost rector al UBB, ales preşedinte de onoare al Congresului Internaţional de Botanică de la Paris, fondator al Academiei de Științe din România.

Printre altele, s-a aflat în rândul cărturarilor ardeleni care la 1 Decembrie 1918 au participat la Alba Iulia la votarea unirii Transilvaniei cu România. Iar episcopul Iuliu Hossu a reușit să-i încredințeze spre păstrare singurul album cu fotografiile realizate atunci de Samoilă Mârza. Albumul a fost redat Episcopiei de Cluj-Gherla.
A fost şi preot greco-catolic, protopop onorar al Clujului.

A urmat Seminarul Central Catolic din Budapesta (1904-1908). Din 1908, Facultatea de Științe din Budapesta, obținând licența în 1911 și doctoratul în ştiinţe natural („summa cum laude”) în 1913. A fost profesor de științe naturale la Blaj, iar apoi profesor de botanică la Universitatea din Cluj (1919-1947).

101 ani de grădină botanică

La Cluj, timp de trei decenii, a întemeiat publicații științifice, a ctitorit (în 1923) și a condus Institutul Botanic. A fondat în anul 1920 Grădina Botanică din Cluj (care îi poartă numele începând din anul 1991) și Muzeul Botanic.

Împreună cu un grup de profesori, ofițeri, ziariști, oameni de litere și politicieni a ajutat la pornirea mişcării de cercetaşi din România şi la dezvoltarea organizaţiei Cercetaşii României.

Un Dicționar etnobotanic publicat de el cuprinde nu mai puțin de 11.000 de nume românești de plante, față de cele 5.000 înregistrate anterior de botanistul Zaharia Panțu. A avut contribuții importante în determinarea unor specii de plante din România, fiind autorul unui mare inventar floristic, întocmit în perioada 1947-1949.

În 1958 a fost invitat de Academia de Științe a Chinei, unde a fost omagiat ca „cel mai vechi cercetător european în viață al florei chineze” (oamenii de știință chinezi cunoșteau lucrarea sa din 1914).

Grădina simbol a Clujului

Înfiinţată în anul 1920 şi deschisă oficial pentru public în anul 1925, Grădina Botanică „Alexandru Borza” din Cluj-Napoca este o instituţie ştiinţifică, didactică şi educativă, ale cărei baze au fost puse în actualul amplasament de către Alexandru Borza, personalitate marcantă a biologiei româneşti.

Grădina Botanică se întinde pe o suprafaţă de 14 ha. Aici sunt cultivate circa 10.000 de categorii specifice, grupate în mai multe sectoare.

Institutul Botanic adăposteşte, la parter, Muzeul Botanic, cu o colecţie de aproximativ 7.000 de exponate.

La etajul clădirii, funcţionează Herbarul Grădinii Botanice, cel mai mare şi mai important din ţară, cu 750.000 de coli de plante presate.

Grădina Botanică are legături cu aproximativ 450 de grădini botanice de pe toate continentele, dar şi cu institute de cercetare sau biblioteci.

Este vizitată anual de circa 150.000 de persoane şi este un adevărat simbol al Clujului.

(MaAv)



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




2 Comentarii

1 Comentariu

  1. Emil Bloc din Răchiţele

    mai 20, 2021 la 11:00 pm

    Păcat că articolul vostru este plin de neadevăruri! Da, este un articol tipic românesc, patriotic, comunist, dar asta nu vă dă dreptul să induceţi populaţia în eroare!

    • V.M.

      mai 21, 2021 la 9:51 am

      Daca ne puteti da si niste explicatii la acuzele dvs, ar fi ideal :((( ce neadevaruri sunt scrise si de ce am indus populatia in eroare

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VREMEA pe patru săptămâni. Frig, ploi și NINSORI

Publicat

iarna

Meteorologii au emis prognoza până în 16 decembrie. Temperaturile vor scădea până la mijlocul lunii decembrie. Maximele vor ajunge la 8-9 grade Celsius. Vor urma perioade cu ploi și ninsori.

Temperaturile vor ajunge la 12-15 grade Celsius în săptămâna următoare. În rest, nu vor depăși 10 grade.

Vor fi ploi din 21 noiembrie în sud, vest și nord-est, respectiv ninsori, din 24 noiembrie în centru și nord. La munte va ninge din 21 noiembrie.

VREMEA pe patru săptămâni. Frig, ploi și NINSORI

Vor urma perioade cu ninsori din 2 decembrie, în toată țara.

Noi perioade cu precipitații vor fi în 10-15 decembrie: ninsori în centru, nord, nord-est și la munte, ploi în restul teritoriului.

În primele două săptămâni din decembrie, minimele vor fi negative.

Săptămâna 18 – 24 noiembrie

Valorile termice vor fi mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână în jumătatea vestică a țării. În rest vor fi în general apropiate de cele normale.

Regimul pluviometric estimat pentru acest interval va fi excedentar în toate regiunile, dar mai ales în cele vestice și nord-vestice.

Săptămâna 25 noiembrie – 1 Decembrie

Temperaturile medii vor fi în general apropiate de cele normale pentru această perioadă, posibil ușor mai coborâte în jumătatea vestică a țării.

Cantitățile de precipitații se vor situa în jurul celor normale pentru acest interval în toate regiunile.

Săptămâna 1 – 8 decembrie

Temperatura medie a aerului va avea valori ușor mai coborâte decât cele normale pentru această perioadă, la nivelul întregii țări.

Regimul pluviometric va fi apropiat de cel normal pentru acest interval în toate regiunile.

Săptămâna 9 – 16 decembrie

Mediile valorilor termice vor fi apropiate de cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României.

Cantitățile de precipitații vor fi în general apropiate de cele normale pentru această perioadă, cu posibilitatea unui ușor deficit în regiunile sudice.

Citește mai departe

CULTURA

FOTO. Andre Rieu revine în concert la Cluj-Napoca. Biletele se pun în vânzare săptămâna viitoare

Publicat

andre rieu

Celebrul violonist și dirijor olandez André Rieu aduce în România noua sa producție concertistică grandioasă în cadrul turneului internațional al anului 2025, iar artistul va concerta la Sala Polivalentă BTarena din Cluj-Napoca, pe 13 și 14 noiembrie 2025, promițându-le admiratorilor de toate vârstele o experiență muzicală memorabilă.

André Rieu și-a exprimat entuziasmul, spunând că este absolut încântat să se întoarcă în România.

”Căldura și aprecierea publicului român nu încetează niciodată să mă uimească. Abia aștept să împărtășesc noul meu spectacol cu toți fanii mei. Vă aștept cu drag, la Cluj, să creem împreună cele mai frumoase amintiri!”, a transmis acesta.

Regele Valsului

Cunoscut pentru abilitatea sa unică de a combina cele mai frumoase melodii ale tuturor timpurilor într-un program artistic complexmenit săcreeze atmosfera perfectă, André Rieu transformă fiecare spectacol într-o sărbătoare a muzicii și a vieții, generând oimensă explozie de emoții și bucurie cecuceresc inimile publiculuide pe întreg mapamondul. Supranumit „Regele Valsului”, André Rieu evoluează pe scenă alături de cei 60 de membri ai orchestrei sale, dar și de numeroși soliști internaționali cu voci inegalabile, interacționează și se distrează împreună cu publicul.

Spectatorii concertelor din Cluj vor beneficia de două seri încântătoare, cu un program muzical variat alcătuit din piese clasice atemporale, arii de operă și operetă, muzică de film, melodii pop și, desigur, nelipsitele valsuri romantice, interpretate în stilul unic al maestrului André Rieu alături de cea mai mare orchestră privată din lume, Johann Strauss Orchestra.

Experiență vizuală unică

Fiecare spectacol al celebrului André Rieu promite să captiveze nu doar prin muzică, ci și printr-o experiență vizuală unică. De la intrarea spectaculoasă a artistului și a orchestrei sale prin mijlocul mulțimii, la costumele elegante ale muzicienilor până la scena impresionantă cu ecrane de mari dimensiuni caretransformă fiecare moment al serii într-o adevărată feerie vizuală pentru întreaga familie, prin ilustrații grafice perfect adaptate fiecărei melodii; totul este gândit cu atenție până la cel mai mic detaliu.

Concertele maestrului André Rieu din România au înregistrat recorduri de fiecare dată. În anii 2015 și 2016, artistul a susținut nouă concerte sold-out, în Piața Constituției din Capitală, cu peste 110.000 de spectatori, iar în 2019 și 2023, Sala Polivalentă BTarena din Cluj-Napoca a fost sold-out de 9 ori, cu peste 72.000 de spectatori.

Cât costă biletele

Biletele vor fi puse în vânzare începând de joi, 21 noiembrie 2024, ora 12:00 și vor putea fi achiziționate exclusiv din rețeaua Eventim.ro.

Prețurile acestora variază în funcție de categoria de loc, după cum urmează:

  • VIP: 760 lei
  • 1: 560 lei
  • 2: 425 lei
  • 3: 360 lei
  • 4: 290 lei

Miliarde de vizualizări

Cu peste 40 de milioane de albume vândute, mai mult de 500 de discuri de platină, aproape 10 milioane de urmăritori pe Facebook, miliarde de vizualizări pe YouTube și cu aproximativ jumătate de milion de spectatori anuali în întreaga lume, carismaticul violonist olandez este, fără îndoială, unul dintre cei mai de succes artiști din lume.

Concertele de la Btarena, Cluj-Napoca fac parte din turneul anului 2025 ce cuprinde, de asemenea, o serie de reprezentații pe scenele din Europa, inclusiv în Germania, Marea Britanie/Irlanda, Republica Cehă, dar și în alte destinații, precum Bahrain sau Malta.

 

Citește mai departe

Editorial Opinii

Dragoș Damian: ”Cârtițele” metroului din Cluj și trei prescurtări enervante-CREG, CRCHI și CUG. Care este legătura dintre ele?

Publicat

Dragos Damian olimpici

CEO Terapia, Dragoș Damian, a făcut un comentariu despre proiectul metroului din Cuj-Napoca, pe care îl susține ca un obiectiv de megastructură care este ”un triumf al imaginației, aspirațiilor, cutezanței și puterii oamenilor și tehnologiei”.

”Spun din capul locului că sunt un mare suporter al construcției metroului din Cluj Napoca, dar nu neapărat pentru că este soluția descongestionării traficului din oraș, care este un coșmar de gălăgie, poluare și nervozitate. Cred în metrou pentru că este o megastructură, ori orice megastructură, așa cum ne învață și National Geographic, este un triumf al imaginației, aspirațiilor, cutezanței și puterii oamenilor și tehnologiei.

Orice construcție de infrastructură civilă de transport, rutieră, aeriană, maritimă, feroviară sau subterană, este o victorie asupra construcției de blocuri de locuințe, clădiri de birouri șimalluri care vând importuri, maximum ce au știut oamenii să construiască în România în ultimii 35 de ani.

Oamenii de afaceri români nu au investit în autostrăzi, aeroporturi, porturi, căi ferate sau metrouri, au investit doar în blocuri de locuințe, clădiri de birouri și malluri care vând importuri.

Oamenii de afaceri români nu au investit în situri de fabricație de microprocesoare, de biotehnologie sau de componente pentru energie regenerabilă, au investit doar în hale de depozitare pentru importul celor mai banale produse.

Cifră de afaceri, jumătate din PIB-ul României

”Cârtițele” metroului din Cluj Napoca, celebrele Tunnel Boring Machines (TBM) sunt fabricate în China – o țară despre care ni se spune, nu-i așa, că este nedemocratică, neprietenoasă, nefrecventabilă – de către o companie care se numește China Railway Construction Heavy Industry, CRCHI, listată la bursa de la Shanghai, cu o cifră de afaceri de circa 160 miliarde de dolari (ați citit bine, jumătate din PIB-ul României). Compania este specializată în proiectarea, dezvoltarea, producția și distribuția de utilaje de foraj, material rulant și alte tipuri de echipamente speciale.

O altă companie cu obiect similar de activitate este sora mai mare, China Railway Engineering Group CREG, cu o cifră de afaceri de 176 miliarde de dolari, aflată în proprietatea statului chinez.

CREG este celebră pentru că a construit TBM-urile care au forat Eurotunnel-ul, iar CRCHI este celebră pentru că a produs cel mai mare TBM construit vreodată, care cântărește 10 mii de tone (ați citit bine și aici – echivalentul a 30 de avioane Boeing 747).

Acum CRCHI va fi celebră și pentru că a construit ”cârtițele” care vor săpa la metroul din Cluj-Napoca.

Dezidustrializarea României

CREG și CRCHI sunt echivalentul CUG-urilor, a fostelor CUG-uri mai bine spus, Combinatele de Utilaj Greu din România, care fabricau absolut toate echipamentele necesare, oricât de grele și sofisticate, pentru piața internă și export.

CUG-urile din România au fost puse la pământ, în locul lor sunt sau vor fi, desigur, blocuri de locuințe, clădiri de birouri și malluri care vând importuri. Astfel încât echipamentele trebuincioase, oricât de banale, trebuie să fie aduse de la CREG și CRCHI, sau din alte țări, iar deficitul de balanță comercială, despre care se vorbește acum și la grădinițăa, creste până la cer.

Ironic, gândiți-vă un pic. Metroul din București a fost proiectat și construit cu ingineri, muncitori, tehnologie și echipamente românești, iar în el circulă trenuri românești. Metroul din Cluj-Napoca a fost proiectat și va fi construit cu ingineri, muncitori, tehnologie și echipamente importate, iar în el vor circula vagoane importate.

Ce s-a întâmplat în acești circa 50 de ani, de la începerea construcției metroului din București și până la începerea construcției metroului din Cluj-Napoca?

Se cheamă dezindustrializare.

Poate că după alegeri Președintele României va căpăta curaj și se va duce în China, la CREG și CRCHI, pentru a-i ruga să învestească într-o fabrică de TBM-uri în România, poate chiar în Cluj-Napoca. Dacă nu se duce Președintele României se va duce Cancelarul Germaniei, Președintele Franței, Premierul Marii Britanii și, desigur, Primul Ministru al Ungariei”, a spus Damian.

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Bijuterii unicat, realizate manual din echipamente electronice vechi, expuse în premieră la Cluj-Napoca

Publicat

bijuterii

Brandul Precious Circuit și-a lansat la Cluj-Napoca prima colecție capsulă „Futuristic Flow”, evenimentul, un adevărat manifest al susteinabilității, fiind rezultatul unei colaborări dintre tineri artiști și designeri. Dana Rusu, fondatoarea brandului, Andrei Bucovanu, Nichita Rădeanu, Corina Caravasili, Diana Bradu și Maria Crigan au reușit să îmbine moda, arta și tehnologia reciclată într-o adevărată expoziție multisenzorială.

Piesele colecției expuse reprezintă bijuterii unicat, făcute manual, din componente ale electrocasnicelor și electronicelor reciclate.

Din circuite vechi în artă purtabilă

Precious Circuit este un brand românesc care redefinește moda sub amprenta sustenabilității. Lansarea primei colecții capsulă „Futuristic Flow” reprezintă, de fapt, o provocare de a da o nouă viață circuitului tehnologic.

„Astăzi e despre prima noastră colecție care a apărut după patru ani de activitate a proiectului. Ideea am preluat-o de la Andy Aelenei care, prin 2019, făcea diferite bijuterii din circuite și le vindea la 5 lei. Eu am considerat că se poate face mult mai mult cu acest concept și cum aveam studii în marleting, am ajuns să lansez acest brand.”, afirmă Dana Rusu, fondatoare brandului.

Cei de la Precious Circuit au început prin a transforma piesele unor plăci de circuite electronice vechi în artă purtabilă: momentan în bijuterii, dar pe viitor își propun să lanseze și colecții de piese vestimentare.

Arta  futuristică- între trend și funcționalitate

Maria Crigan este cel mai nou membru al echipei și, totodată, directorul creativ al brandului. Datorită ei s-a născut conceptul futuristic al acestei colecții.

„Circuitul e ceva ce folosim în fiecare zi, dar nu ne dăm seama, e o tehnologie. Arta aia futuristică: deci cum gândeau oamenii din trecut că vom trăi noi acum. Din perspectiva asta, nu poate fi un „futurisc flow” fără om. De aia am și introdus silueta „omulețului” în colecție.

Totodată, am încercat să pun accentul și pe materialele convenționale ale bijuteriilor cum ar fi: mărgelele, perlele, lănțișoare, brățări, cercei. Acest lucru are ca scop de a scoate în evidență materialele principale ale bijuteriilor, adică cele care fac parte din circuit și care poate nu mai au o rezonanță pentru unii. Noi încercăm să demonstrăm că le putem face funcționale prin intermediul pieselor noastre”, afirmă Maria Crigan.

Ideea colecției a luat naștere acum 6 luni, timp în care au fost elaborate produsele finale.

Precious Circuit- un hub artistic

În cadrul expoziției s-a remarcat instalația multisenzorială, creată de artistul Andrei Bucovanu. Acesta e în sfera artei experimentale din 2015. Unul din conceptele pe care îl urmărește, în general, dar care l-a reflectat și în lucrarea creată pentru lansarea colecției e vizualizarea sunetului.

„Sunetul e peste tot în jurul nostru, dar noi nu prea ne mai dăm seama. Astfel, îmbinând tehnologii noi care apar cu cele vechi, adică analog, încerc să surprind câteva din miile de unde sonore care ne înconjoară. Încerc foarte mult să lucrez cu un concept, pe care încerc să îl adopt- conceptul instabilului.

Mai concret, creez opere cărora le dau viață. Ele încep să respire, sunt folosite de alții, dar la un moment dat mor. E un ciclu de viață!”, subliniază arististul.

Instalația a fost făcută în două zile, partea mai grea fiind deplasarea.

„ Am folosit două televizoare analog, cu tub, unite prin niște oglinzi care să reflecte undele sonore. Partea vizuală e activată de gestică, creând patern-uri generate de mișcările mâinii”, menționează Andrei Bucovanu.

Originar din Suceava, acesta a decis să se alăture celor de la Precious Circuit, contribuind pe partea artistică.

„Suntem prieteni, dar mi se pare că conceptul lor se mulează foarte mult pe ceea ce fac eu. Se creează o sinergie între lucrările mele și ceea cu ce se ocupă ei.

Aceștia nu încearcă doar să creeze un brand în sine, ci chiar o mișcare, un hub artistic. Bineînțeles, e vorba și de produse, dar simt că în spate stă dorința de a aduce la lumină o colaborare dintre câți mai mulți oameni: artiști, designeri”, a afirmat Bucovan pentru Cluj24.

Campania noastră de colectare, de suflet

Cei de la Precious Circuit nu își propun să revoluționeze doar sfera modei, ci să inspire societatea la schimbare. Cum noua colecție e bazată în totalitate pe conceptul de upcycling, ei au decis să demareze și o inițiativă cu această tematică.

Sub sloganul „From Waste to Art: Small Acts, Big Change”, campania de reciclare încurajează oamenii să predea echipamente electronice vechi de mici dimensiuni care, ulterior vor fi transformate în bijuterii. Astfel, inițiativa se aliniază cu misiunea Precious Circuit de a crea un viitor sustenabil prin revalorizarea deșeurilor tehnologice.

Campania va fi derulată în perioada 20 noiembrie – 20 decembrie în două locații din București:  ALTRNTV Shop și DARAVERE Concept Store, dar și la Meron Cafe din Vivo Cluj. Inițiativa este desfășurată împreună cu cei de la Ateliere fără Frontiere, singurul centru de refurbishment al electronicelor vechi din București.

Pentru mai multe detalii și prețuri. îi puteți găsi pe rețelele de socializare, dintre care Instagram la @precious_circuit. Toate produsele pot fi achiziționate pe site-ul lor, Precious Circuit.

Paula Mariuța

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax