Connect with us
Advertisement
Advertisement

ACTUALITATE

Subvarianta XBB.1.5, o nouă tulpină COVID 19, se răspândește rapid în Europa. Ar putea deveni DOMINANTĂ în câteva săptămâni

Publicat


Un expert german afirmă că noua subvariantă de coronavirus XBB.1.5 s-ar putea răspândi pe scară largă în Europa şi Germania în următoarele săptămâni, afirmă un expert german, citat de DPA. Conform Centrului pentru Controlul şi Prevenirea Bolilor (CDC) din Statele Unite, tulpina XBB.1.5 este responsabilă pentru aproape jumătate din numărul total de noi infectări de pe teritoriul SUA, scrie Alba24.ro.

”Se poate prognoza cu oarecare certitudine că această variantă va deveni variata dominantă şi în ţara noastră”, a afirmat epidemiologul german Hajo Zeeb, din cadrul Institutului Leibniz pentru Cercetare în domeniul prevenţiei şi epidemiologie din Bremen.

”XBB.1.5 întâmpină o revenire a unei slabe imunităţi la persoane care s-au vaccinat sau au fost infectate cu ceva vreme în urmă”, a spus Zeeb.

”Mai întâi în SUA, după care şi aici, în Germania”, a mai spus expertul.

Cu toate acestea, a mai spus el, numărul cazurilor înregistrate de XBB.1.5 în Germania este în prezent în continuare foarte scăzut.

„Nu e nevoie să ne gândim încă la noi măsuri”.

Subvarianta XBB.1.5, descoperită în octombrie, s-a răspândit rapid în nord-estul Statelor Unite şi a dominat infectările de la jumătatea lui decembrie, a spus Richard Neher, directorul Grupului de cercetare pentru evoluţia virusurilor şi bacteriilor din cadrul Universităţii din Basel.

În afara regiunii nord-estice a Statelor Unite, varianta este mai puţin întâlnită, dar începe să devină mai răspândită, a spus el.

XBB.1.5: nu se cunoaște severitatea formelor produse în urma infectării

Există insuficiente informaţii în ceea ce priveşte severitatea formelor produse în urma infectării cu această variantă, a spus Neher.

Numărul cazurilor şi spitalizărilor a crescut pe teritoriul SUA, nu doar în regiunile unde XBB.1.5 este dominantă, a spus Neher.

Acest lucru poate semnala că severitatea noii tulpini nu este în mod semnificativ diferită de cea a altor variante aflate în circulaţie, a adăugat el.

Ministrul Sănătăţii din Germania, Karl Lauterbach, şi-a exprimat joi îngrijorarea în legătură cu această variantă.

”Să sperăm că vom ieşi din iarnă înainte ca o astfel de variantă să se răspândească şi aici”, a scris Lauterbach pe Twitter.

Sursa: Alba24.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Ce MODIFICĂRI poți face la apartament fără AUTORIZAȚIE de construcție. Lucrările pentru care poți primi o AMENDĂ uriașă

Publicat

ian talmacs h1i5tl6lvoi unsplash

Primăvara este perioada anului în care mulți români își fac planuri de reamenajare a locuinței. Din dorința de a avea un spaţiu de locuit mai mare și mai primitor se poate ajunge foarte ușor la încălcarea legii, scrie Alba24.ro.

Modernizarea apartamentelor pentru obținerea unor spaţii mai generoase a devenit o practică tot mai des întâlnită.

Fie că ajung să spargă pereții de la debaraua pe care nu o consideră utilă sau pe cei dintre cameră și balcon este important să știe că aceste lucrări neautorizate pot să îi afecteze mai târziu pe proprietari sau chiar pe potențialii cumpărători.

De multe ori, aceste modificări făcute fără să fie conform legii, pot aduce prejudicii proprietarilor. De la obținerea de credite de la bănci în cazul în care se girează cu locuința sau chiar de refuzul instituțiilor bancare de a acorda credite în cazul în care cel care îl va cumpăra va avea nevoie de un credit imobiliar.

Băncile ajung de multe ori să refuze să ofere credite pentru că planul nu mai reflectă realitatea. În cazul unui cutremur, un apartament la care a fost modificat un perete de rezistență poate aduce prejudicii mari instituției bancare în cazul în care proprietarul l-a ipotecat pentru obținerea unui credit.

De aceea, înainte de a lua orice decizie de a modifica locuința, este important să știi în ce condiții poți face anumite modificări în el. Altfel vă puteți trezi că nu îl mai puteți vinde sau că, în urma unei reclamații, veti primi o amendă usturătoare de la primărie.

Modificarea apartamentului: Schimbările pe care nu ai voie să le faci sub nicio formă

„Să presupunem că am cumpărat acest apartament de trei camere pe care vrem să-l transformăm într-unul de două camere, cu o bucătărie mai spaţioasă.

Chiar dacă acest perete nu este unul de rezistenţă, avem nevoie de un aviz din partea primăriei, iar tot procesul durează cel puţin şase luni. Trebuie să anunţăm chiar dacă vrem să schimbăm o fereastră, dacă asta presupune şi o lucrare de demolare.” potrivit Antena3.ro.

De partea cealaltă, zugrăvelile, tencuielile, montarea de placaje, pardoseli şi finisaje sau reparaţiile şi înlocuirea tâmplăriilor nu necesită autorizaţie de construire dacă nu au loc modificări în structura de rezistenţă şi nu afectează aspectul arhitectural al construcţiilor.

Pentru lipsa autorizației de construire atunci când acest lucru este obligatoriu, Legea nr. 50/1991 prevede o amendă între 1.000 și 100.000 de lei.

Oricine din bloc poate sesiza primăria sau Inspectoratul de Stat în Construcții și primirea amenzii este aproape garantată.

Pe lângă asta, vor fi somați să înceteze lucrările și să obțină documentele legale. Dacă nu respectă obligația de a înceta lucrările, se pot alege inclusiv cu un dosar penal, întrucât legea cataloghează această faptă ca infracțiune.

Legislația care reglementează modificările din apartament

Prevederile care reglementează lucrările de construcții dintr-un apartament de bloc se regăsesc în două acte normative:

Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții

Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor

Conform Legii nr. 50/1991, executarea lucrărilor de construcții este permisă numai pe baza unei autorizații de construire.

Prin lucrări de construcții se înțeleg, printre altele, lucrări de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, schimbare de destinație sau de reparare a construcțiilor de orice fel, precum și a instalațiilor aferente acestora.

Autorizația de construire este actul care conferă cetățenilor dreptul de a construi, precum și de a consolida sau repara o construcție deja existentă.

Acest act este eliberat de primărie în baza unui dosar ce cuprinde o serie de avize, acorduri, proiect tehnic și are o valabilitate de cel mult 12 luni.

Autorizația de construcție se emite la solicitarea deținătorului unui drept real (proprietatea, uz, uzufruct, etc.) asupra unui imobil, cu respectarea prevederilor documentațiilor de amenajare a teritoriului și urbanism.

Concret, dacă vrei să faci în apartament orice fel de lucrări care modifică structura de rezistență, caracteristicile inițiale ale construcțiilor sau aspectul arhitectural al acestora, proiectul tău va trebui să fie mai întâi aprobat de autoritățile locale.

Acest lucru înseamnă că, dacă vrei să dărâmi un perete, fie că este vorba despre cel dintre balcon și camera de zi sau despre cei din BCA ai unei debarale, va trebui să obții autorizația de construire/desființare.

La fel se întâmplă și în cazul în care vrei să construiești un perete despărțitor. Orice recompartimentare a locuinței necesită aprobare, în caz contrar existând posibilitatea unor sancțiuni.

Ce fel de modificări poți executa în apartament fără autorizație de construire?

Dacă modificările pe care plănuiești să le execuți se numără printre cele de mai jos, atunci nu ai nevoie de autorizație de construire:

Lucrările care nu modifică structura de rezistență, caracteristicile inițiale ale construcțiilor sau aspectul arhitectural al acestora
Reparații la împrejmuiri, acoperișuri, învelitori sau terase, atunci când nu se schimbă forma acestora și materialele din care sunt executate
Reparații și înlocuiri de tâmplărie interioară și exterioară, dacă se păstrează forma, dimensiunile golurilor și tâmplăriei
Reparații și înlocuiri de sobe de încălzit
Zugrăveli și vopsitorii interioare
Zugrăveli și vopsitorii exterioare, dacă nu se modifică elementele de fațadă și culorile clădirilor
Reparații la instalațiile interioare, la branșamentele și racordurile exterioare, de orice fel, aferente construcțiilor, în limitele proprietății, montarea sistemelor locale de încălzire și de preparare a apei calde menajere cu cazane omologate, precum și montarea aparatelor individuale de climatizare și/sau de contorizare a consumurilor de utilități.

Modificarea unei locuințe: Dărâmarea unor pereți – ce prevede legea

Dărâmarea unor pereți nu se numără printre excepțiile din lista de mai sus. Este foarte posibil ca dărâmarea unui perete să afecteze structura de rezistență a blocului, așa cum punctează adesea specialiștii, se arată într-o analiză a siteului de imobiliare storia.ro

Iar această apreciere nu poate fi făcută de către un nespecialist. Tocmai de aceea, dacă modificarea pe care vrem să o facem presupune dărâmarea unui perete, atunci solicitarea autorizației este necesară, indiferent că e vorba de o debara sau peretele despărțitor dintre cameră și balcon (în cazul celor care își „prelungesc” camera în acest fel).

Principiul „e bunul meu și fac ce vreau cu el” nu se aplică întocmai aici, pentru că traiul la bloc înseamnă să-i respecți și pe ceilalți proprietari din clădire și să le respecți dreptul lor de proprietate.

În plus, intervenția pe structura de rezistență înseamnă punerea în pericol a celor care locuiesc în acel bloc, în anumite situații.

La capitolul sancțiuni, pentru lipsa autorizației de construire atunci când e obligatorie, Legea nr. 50/1991 prevede o amendă între 1.000 și 100.000 de lei.

Oricine din bloc poate sesiza primăria sau Inspectoratul de Stat în Construcții și primirea amenzii este aproape garantată. Pe lângă asta, vom fi somați să încetăm lucrările și să încercăm să obținem documentele legale.

Dacă nu respectăm obligația de a înceta lucrările, ne putem alege inclusiv cu un dosar penal, întrucât legea cataloghează această faptă ca infracțiune.

Modificare apartamentului: Avem sau nu nevoie de acordul vecinilor sau al asociației de locatari?

Legea nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor stabilește că asociația trebuie înștiințată de lucrările care presupun modificarea proprietății și pentru care e necesară o autorizație de construire/desființare. În acest caz, nu doar că trebuie înștiințată, ci e necesară depunerea la cartea tehnică a actelor de autorizare, a procesului-verbal de recepție și a planurilor din proiectul tehnic.

Aprobarea asociației nu a fost prevăzută niciodată expres, nici în vechea lege, nici în aceasta actuală. Dar se punctează obligația ca lucrările pe care le fac asociații din bloc la apartamentele proprii să respecte legislația construcțiilor.

„Anterior modificărilor constructive în cadrul proprietăţilor individuale, proprietarii obţin avizele şi autorizaţiile aşa cum sunt reglementate de legislaţia în vigoare, şi au obligaţia să nu pună în pericol integritatea structurală a condominiului sau a altor proprietăţi individuale, precum şi sănătatea populaţiei, conform legislaţiei în vigoare”, scrie în lege.

Legea mai prevede o obligație expresă a proprietarilor de a comunica asociației și organului fiscal local orice schimbare a suprafeței construite sau utile, în cel mult 30 de zile de la încheierea lucrărilor. Nerespectarea acestei obligații atrage o amendă de la 200 la 1.000 de lei.

Mai departe, cei care pun în pericol integritatea structurală a condomniului sau a altor apartamente, să zicem, sau care vor afecta buna funcționare a instalațiilor aferente acestora prin acele lucrări riscă amenzi mult mai mari, până la 3000 de lei.

Poți aduce modificări unui apartament achiziționat prin credit bancar?

Dacă ai achiziționat un apartament prin credit Prima Casă, credit imobiliar sau credit ipotecar și vrei să îi aduci modificări pentru care ai nevoie de autorizație de construire/desființare, vei fi informat prin Certificatul de Urbanism în privința aprobărilor necesare.

Astfel, în funcție de tipul creditului, va trebui să obții acordul scris al băncii, al Ministerului de Finanțe sau al Fondului Național de Garantare a Creditelor.

În cazul unui apartament achiziționat prin credit imobiliar/ipotecar, orice modificări ale structurii imobilului, extinderi sau recompartimentări necesită acordul scris al băncii. Fără acesta, nu vei putea primi autorizația de construire.

În cazul unui apartament achiziționat prin programul Prima Casă, vei avea nevoie de acordul Fondului Național de Garantare a Creditului (îl poți obține și prin intermediul băncii de la care ai luat creditul).

Când ai nevoie de acordul asociației de proprietari pentru modificările din apartament?

Dacă ai obținut autorizația de construire și ai început lucrările de reconfigurare a apartamentului, îți revine obligația de a anunța și asociația de proprietari în termen de 30 de zile de la încheierea lucrărilor.

Din fericire, nu ai nevoie și de aprobarea asociației, pe lângă cea a autorității locale, pentru a executa modificări pe proprietatea individuală, însă Legea 196/2018 prevede următoarele:

Orice modificare a proprietății individuale care necesită emiterea unei autorizații de construire/desființare, în conformitate cu legislația în vigoare, se aduce la cunoștința asociației pentru înscrierea în jurnalul evenimentelor din cartea tehnică a construcției, prin depunerea în copie a actelor de autorizare, a procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor și a planurilor din proiectul tehnic.

Proprietarul poate aduce îmbunătățiri sau modificări proprietății sale individuale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la autorizarea executării lucrărilor de construcții de către autoritatea administrației publice competente, fără a pune în pericol integritatea structurală a condominiului, rezistența mecanică, stabilitatea și siguranța clădirii sau a altor proprietăți individuale, precum și buna funcționare a instalațiilor aferente acestora.

Modificările suprafețelor construite sau utile se comunică președintelui asociației de proprietari și organului fiscal local în termen de 30 de zile de la încheierea lucrărilor și se introduc în cartea tehnică a construcției și în baza de date a asociației, în vederea stabilirii consumurilor corespunzătoare cu noile suprafețe utile.

Nerespectarea prevederilor legale în ce privește reconfigurarea unui apartament se consideră contravenție și va fi sancționată. Astfel, dacă în urma unor sesizări inspectorii locali constată că au fost efectuate modificări în apartament fără avizul primăriei, proprietarul poate primi amenzi de până la 100.000 lei.

Cum obții autorizația de construire pentru modificările de apartament?

Procedura de obținere a aprobării pentru desființarea sau construirea unui perete sau a unei anexe a locuinței durează câteva săptămâni și presupune pregătirea unei documentații destul de complexe. Trebuie să ai nervi tari pentru că tot acest demers este extrem de birocratic și durează cel puțin 6 luni.

Mulți proprietari aleg să dărâme sau să construiască pereți în apartament fără să ceară măcar sfatul unui specialist. Riscul major este reprezentat de faptul că peretele sau pereții respectivi pot fi structurali, iar modificarea adusă apartamentului afectează structura de rezistență a întregului bloc.

Un alt risc îl reprezintă amenda pe care o poți primi dacă inspectorii primăriei primesc o sesizare din partea vecinilor tăi. În plus, dacă în viitor vei dori să vinzi un apartament recompartimentat fără aviz, nu îi vei putea face cadastrul.

Pentru a primi autorizația de construire/desființare, trebuie să urmezi pașii detaliați mai jos:

Modificări la apartament: Cum se obține Certificatul de Urbanism

Certificatul de Urbanism este un act informativ pe care îl primești (în cel mult 30 de zile de la depunerea actelor) de la biroul de urbanism al primăriei de care aparții și în care regăsești toate condițiile pe care trebuie să le îndeplinești pentru a obține autorizația de construire/desființare.

Acte necesare (în majoritatea cazurilor) pentru obținerea Certificatului de Urbanism:

– Cerere-tip completată integral și corect și opis lucrare
– Acte de proprietate, cadastru și extras de carte funciară (copie)
– Copie carte de identitate proprietar
– Plan cadastral la scara 1:500 în două exemplare cu situația actuală și propunerea nouă
– Plan cadastral la scara 1:2000 în două exemplare
– Planul apartamentului și fotografii fațadă bloc pentru balcoane parter, accese, modificări fațadă, relevee și planuri cu propunere (eventual realizate de un arhitect, dacă este vorba despre un proiect mai complex)
– Chitanță achitare taxă legală (o poți plăti la casieria primăriei sau la trezorerie, iar cuantumul taxei se stabilește în funcție de suprafața pentru care se obține certificatul)

Certificatul de Urbanism nu permite construirea, ci doar informează cu privire la principalele caracteristici ale construcțiilor ce se pot executa pe un teren și enumeră actele ce se vor depune pentru obținerea autorizației de construire, inclusiv avizele și acordurile necesare.

Modificări la apartament: Cum se obține autorizația de construire/desființare (DTAC/DTAD)

Odată obținut Certificatul de Urbanism, în funcție de modificările pe care vrei să le execuți, va trebui să faci câteva drumuri pe la diverse instituții ale statului sau private, pentru a obține avize și acorduri.

Arhitectul îți va întocmi proiectul solicitat prin certificat, inclusiv releveul și documentația tehnică.

Când este vorba despre demolarea sau construirea unui perete într-un apartament de bloc, ți se poate solicita realizarea unei expertize tehnice.

Expertul tehnic autorizat este singurul specialist care poate evalua starea tehnică a construcției și care poate stabili dacă structura de rezistență este sau va fi afectată de intervenții și dacă prezintă un risc seismic. Costul unei expertize tehnice poate varia între 200 și 400 de Euro.

Prin Certificatul de Urbanism ți se mai poate solicita un aviz de la Inspectoratul Teritorial în Construcții, dar, ca și în cazul expertizei tehnice, acest lucru depinde de la caz la caz.

O altă posibilă cerință este să închei contract cu o firmă de salubrizare care să ridice molozul rezultat în urma demolării peretelui/pereților.

După ce ai toată documentația necesară, urmează să o depui la serviciul de urbanism al primăriei de care aparții.

Acte necesare pentru obținerea autorizației de construire/desființare:

– Cerere-tip cu anexe și opis lucrare
– Certificat urbanism (copie )
– Documentația tehnică pentru autorizarea construirii/desființării (DTAC/DTAD)
– Avize, acorduri, declarații, studii stabilite și solicitate prin certificatul de urbanism
– Dovada, în copie legalizată, a titlului asupra imobilului, teren și/sau construcții, sau, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi și extrasul de care funciară de informare actualizat la zi
– Dovada privind achitarea taxelor legale
– taxă autorizație de construire
– chitanță taxă timbru arhitectură (Ordinul Arhitecților din România)

Autorizația de construire/desființare va fi emisă în termen de 30 de zile de la depunerea tuturor actelor necesare.

Citește mai departe

EVENIMENT

Un val de aer CALD va ajunge în România. Cum va fi VREMEA în următoarele patru săptămâni

Publicat

Pentru săptămâna viitoare, meteorologii au anunțat temperaturi maxime de 23 de grade Celsius în unele zone din țară, după ce un val de aer cald va ajunge și la noi, conform Alba24.ro.

„Vor mai exista alternanţe de la o zi la alta, însă cel puţin pe parcursul săptămânii viitoare temperaturile în partea de sud a ţării vor fi peste 15 grade. Ne aşteptăm şi la temperaturi minime în creştere”, a spus Oana Păduraru, meteorolog ANM, la Antena 3 CNN.

Vor fi precipitaţii pe arii restrânse în zilele următoare, în jumătatea nordică a ţării. La munte, la altitudini mari sunt aşteptate precipitaţii mixte. În restul ţării, în regiunile sudice Oltenia, Muntenia, dar şi în Dobrogea probabilitatea de ploaie va fi destul de redusă.

Meteorologii de la Accuweather au actualizat prognoza meteo pentru primăvara 2023 în Europa, dar şi în România.

Potrivit prognozei meteo Accuweather, pentru 2023 este estimată o primăvară călduroasă pentru sudul și estul Europei, inclusiv pentru România.

Potrivit ANM, în săptămâna 20 – 27 martie, valorile termice vor fi mai ridicate decât cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României. Regimul pluviometric va fi deficitar în regiunile extracarpatice, iar în rest va fi în general apropiat de cel normal.

Prognoza meteo pentru săptămâna 27.03.2023 – 03.04.2023

Temperatura medie a aerului va avea valori ușor mai ridicate decât cele normale pentru această perioadă în regiunile extracarpatice, iar în rest vor fi apropiate de cele normale.

Cantitățile de precipitații vor fi excedentare la nivelul întregii țări, dar mai ales în zonele montane.

Prognoza meteo pentru săptămâna 03.04.2023 – 10.04.2023

Temperaturile medii vor fi ușor mai ridicate decât cele normale pentru acest interval în regiunile sud-estice, iar în rest vor fi în general apropiate de cele specifice perioadei. Regimul pluviometric va fi excedentar în extremitatea de sud și de sud-est a țării, iar în rest va fi în general apropiat de cel normal pentru această perioadă.

Prognoza meteo pentru săptămâna 10.04.2023 – 17.04.2023

Mediile valorilor termice se vor situa ușor peste cele specifice pentru această săptămână în extremitatea de sud-est a țării, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale.

Cantitățile de precipitații vor fi în general apropiate de cele normale pentru acest interval, la nivelul întregii țări.

Citește mai departe

EVENIMENT

Ce se întâmplă cu POLIȚELE RCA de la Euroins? Acestea rămân VALABILE, însă pot fi DENUNȚATE în orice moment

Publicat

Ghidul informativ UNSAR – BAAR informează că poliţele de asigurare emise de Euroins România rămân valabile, dar pot fi denunţate în orice moment. În cazul în care deţineţi o poliţă de asigurare emisă de Euroins România poliţa dumneavoastră de asigurare rămâne în continuare valabilă, producându-şi efectele, scrie Alba24.ro.

„Puteţi însă denunţa în orice moment poliţa şi să încheiaţi una nouă la un alt asigurator autorizat. Dacă denunţaţi poliţa şi nu aţi avut daune în perioada de valabilitate de până la denunţare, pentru perioada rămasă aveţi dreptul să vă recuperaţi diferenţa de primă de la FGA – Fondul de Garantare a Asiguraţilor”, se spune în Ghidul informativ UNSAR – BAAR.

Cât timp rămân valabile polițele

Conform sursei citate, dacă asiguratul nu îşi exercită dreptul de denunţare a poliţei, aceasta rămâne valabilă, conform prevederilor legale:

– până la data la care lichidatorul judiciar numit de instanţă o dată cu deschiderea procedurii falimentului denunţa poliţele de asigurare, cu informarea prealabilă a asiguratului;

– până la data de valabilitate a asigurării prevăzută în poliţă, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment de către Tribunalul Bucureşti, cu excepţia asigurărilor de garanţii, pentru care termenul este de 150 de zile. Aceasta înseamnă că, în cazul în care valabilitatea poliţei înscrisă în documentul de asigurare depăşeşte unul sau celălalt dintre termenele menţionate anterior, după caz, nu va mai fi asigurat.

Precizările sunt valabile şi pentru situaţia în care este deţinută o poliţa de asigurare RCA emisa de Euroins România. Prin urmare, deţinătorul poate circula pe drumurile publice, iar în cazul unor controale în trafic din partea organelor abilitate, nu va fi sancţionat – poliţa RCA fiind valabilă.

Pe scurt, deţinătorul este în continuare asigurat, desigur cu luarea în considerare a atenţionării de mai sus.

De asemenea, în cazul în care asiguratul este vinovat de producerea unui accident rutier soldat cu pagube materiale şi/sau vătămări corporale, terţul păgubit va fi despăgubit în baza acestei poliţe în limitele stabilite de Legea 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguraţilor, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv 500.000 lei şi prin înscriere la masa credală în cadrul procedurii de faliment care se va soluţiona în primă instanţă de Tribunalul Bucureşti, iar în faza apelului de Curtea de Apel Bucureşti.

Ce se întâmplă în cazul în cazul unui accident produs de un conducător auto cu polița RCA emisă de Euroins
În Ghid este prezentată şi situaţia în care o persoană este victima unui accident rutier produs de un conducător auto prin intermediul unui autovehicul asigurat printr-o poliţă RCA emisa de Euroins România.

„Dacă nu aţi avizat încă dauna la Euroins România, aveţi dreptul să o faceţi adresându-vă Fondului de Garantare a Asiguraţilor între data publicării în Monitorul Oficial al României a deciziei Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) de retragere a autorizaţiei de funcţionare şi constatare a existenţei indiciilor stării de insolvenţă a Euroins România şi data încetării contractelor de asigurare, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii falimentului.

De asemenea, în cazul în care aţi avizat dauna la Euroins România, dar această societate nu a procedat la deschiderea dosarului de daună, puteţi să vă adresaţi cu o solicitare scrisa în acest sens FGA la sediul acestuia, prin poştă, poşta electronică sau prin alte mijloace de comunicare la distanţă care asigura transmiterea textului solicitării”, se arată în Ghid.

Pentru încasarea diferenţelor de primă / indemnizaţiilor /despăgubirilor persoana în cauză va putea depune la FGA cereri de plată motivate însoţite de documente justificative, începând cu data publicării deciziei ASF de retragere a autorizaţiei pentru Euroins România în Monitorul Oficial şi până la maximum 90 de zile de la rămânerea definitiva a hotărârii de deschidere a procedurii de faliment sau de la data naşterii dreptului de creanţă, atunci când acesta s-a născut ulterior.

FGA are dreptul de a începe plata sumelor cuvenite creditorilor de asigurări (asiguraţi, beneficiari, terţe persoane păgubite) după 60 de zile de la data deciziei ASF de retragere a autorizaţiei de funcţionare a Euroins România după parcurgerea de către creditorii de asigurări a procedurii administrative de plată prevăzute de lege.

Pentru mai multe detalii referitoare la procedura care trebuie parcursă şi formularele pe care persoana le poate utiliza în relaţia cu FGA, acesta poate consulta siteul fgaromania.ro.

„Indiferent dacă v-aţi adresat sau nu FGA în vederea încasării despăgubirii, aveţi dreptul să formulaţi şi o cerere de admitere a creanţei (despăgubirii pretinse) în cadrul procedurii de faliment în termenele şi urmând instrucţiunile lichidatorului judiciar care va fi desemnat de Tribunalul Bucureşti.

Trebuie să ştiţi că, în măsura în care aţi încasat sume de la FGA, acestea vor fi deduse în cadrul procedurii de faliment din sumele pe care aţi mai fi eventual îndreptăţit să le primiţi”, se spune în Ghid.

În document se menţionează că România este una dintre ţările din Uniunea Europeană care beneficiază de un mecanism de siguranţă pentru asiguraţi în cazul falimentului unei companii de asigurări: FGA – Fondul de Garantare a Asiguraţilor.

Fondul, ca o schemă de garantare în domeniul asigurărilor, are ca scop protejarea creditorilor de asigurări de consecinţele insolvenţei unui asigurator intrat în procedura de faliment.

Destinaţia principală a sumelor aflate la dispoziţia FGA este plata către creditorii de asigurări a indemnizaţiilor/despăgubirilor rezultate din contractele de asigurare facultative şi obligatorii încheiate în condiţiile legii şi a primelor datorate de asigurator pentru perioada în care riscul nu a fost acoperit de acesta, ca urmare a încetării contractelor de asigurare, cu respectarea plafonului de garantare prevăzut de lege.

Formulare online

FGA recomandă transmiterea documentelor Online, pe portalurile dedicate:

Deschidere dosare daună: Formular Daune
Cereri de plată privind acordarea despăgubirilor (Anexa 10): Cerere de plată privind acordarea despăgubirilor/ indemnizațiilor
Cereri de plată privind restituirea de primă: Cerere de plată privind acordarea restituirii de primă
Formular de petiții și sesizări: Petiții/Sesizări

Citește mai departe

CULTURA

Concert de JAZZ și Vinyl Session la deschiderea Music Gallery de la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca

Publicat

music gallery 1

Sâmbătă, 25 martie 2023, de la ora 17, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, va avea loc vernisajul Music Gallery, proiectul care prezintă muzica jazz sub forma unei expoziții, anunță organizatorii.

music gallery 2

„În cadrul evenimentului va fi organizat și un concert de muzică live susținut de 7th Sense, una dintre cele mai tinere și apreciate trupe de jazz din România care recent și-a lansat noul album ”Light in Chaos”. Concertul va avea loc de la ora 19.00, și va fi urmat, de la ora 20.00, de un set de muzică de pe viniluri, cu Dodo. Doritorii pot să își achiziționeze biletul de intrare online, de pe site-ul iabilet.ro. Biletul costă 50 de lei și include accesul la concert și galerie. Duminică, 26 martie, evenimentele speciale din cadrul Music Gallery vor continua. Cei care vizitează galeria se vor putea bucura de un concert al trupei Moonlight Breakfast, tot de la ora 19:00, și de warm-up și close-up party cu Blanilla.

„Music Gallery va fi deschisă în perioada 25 martie-23 aprilie”

Sunt disponibile online și biletele regular de acces pentru Music Gallery. Un bilet de intrare costă 30 de lei, iar copiii cu vârsta de până la 10 ani pot să viziteze gratuit galeria, însoțiți de un adult. De asemenea, elevii, studenții și pensionarii beneficiază de 50% reducere. Cei care doresc să aibă parte de un tur ghidat privat pot să își rezerve locul de pe acum. Turul ghidat este o experiență mai curatoriată decât intrarea la liber. Vizitatorii vor avea parte de o prezentare a galeriei și instalațiilor din partea ghizilor.

music gallery 3

Music Gallery va fi deschisă în perioada 25 martie-23 aprilie la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca. În această perioadă, în cadrul galeriei, vor fi organizate și evenimente speciale precum concerte, ateliere pentru copii, lecții de instrumente muzicale sau masterclass-uri dedicate muzicienilor. Biletele vor putea fi cumpărate, după deschiderea galeriei, și de la intrare.

Pe lângă tururile ghidate, va fi organizată și ora de muzică, un tur ghidat gândit special pentru elevii de gimnaziu și liceu care își propune să fie o alternativă la clasică oră de muzică de la școală. Turul durează aproximativ o oră, timp în care un ghid le va povesti tinerilor participanți aspecte despre istoria jazzului și îi va asista în descoperirea de instrumente și echipamente existente în spațiu. De asemenea, copiii vor avea partea de un mini-recital live.

music gallery 4

Orar de vizitare Music Gallery:

Marți – Vineri: 15:00 – 19:00

Sâmbătă: 12:00 – 20:00

Program tururi ghidate:

Marți – Vineri: 16:00, 17:00

Sâmbătă: 13:00, 14:00, 15:00,

16:00, 17:00, 18:00

Program special de Paști: 14-17 aprilie închis

Orar Ora de Muzică:

Marți și Vineri: 10:00 – 14:30

music gallery 5

Expoziția temporară Music Gallery este construită în jurul a 3 teme speciale:

·         Listen/Ascultă: publicul va putea asculta fie pe vinil, fie în format digital, cei mai importanți muzicieni de jazz, de la originile genului până în zilele noastre. De asemenea, redarea muzicii se va face folosind tehnologii variate: de la căști audio speciale, la sound dome-uri care canalizează sunetul și camere acustice construite în cadrul galeriei;

·         Learn/Învață: Jazz-ul va fi prezentat din multiple perspective publicului participant. Muzica e mai mult decât artă și are o influență puternică în istoria și cultura multor locuri din lume;

·         Explore/Explorează: Nu în ultimul rând, publicul va putea testa instrumente, va avea acces la lecții de muzică și vor putea servi o mică mostră din ce înseamnă să fii muzician.

Music Gallery este un proiect de promovare a muzicii jazz în rândul publicului larg folosind formatul unei expoziții de artă și este conceput de Fapte, organizatorul festivalului Jazz in the Park. Mai multe detalii se găsesc pe site-ul musicgallery.ro”, scrie în comunicat.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax