Connect with us

ACTUALITATE

Studiu: Peste 5000 de clujeni așteaptă eliberarea unui loc de parcare. Doar în ultimii 5 ani Primăria a început să investească

Publicat


În anul 2020 inventarul locurilor de parcare amenajate al municipiului Cluj-Napoca cuprindea 47.293 de locuri de parcare publice din care 42.123 erau localizate în cartierele rezidențiale și 5.170 în zona centrală (plata la oră). Acest stoc este suplimentat de o serie de parcări private de mare capacitate accesibile publicului larg, de regulă amplasate în vecinătatea marilor centre comerciale. Actuala rețea de parcări de mare capacitate deservește bine zona centrală, dar nu reușește să acopere cererea de parcare în centrele secundare cum ar fi Piața Mărăști sau în cartierele de locuințe colective.

Cele mai mari probleme în ceea ce privește disponibilitatea și gestiunea locurilor de parcare se regăsesc însă în zonele pericentrale și în cartierele de locuințe colective. În cazul zonelor pericentrale este vorba de efectul de tip „spillover” pe care îl are supra tarifarea parcării din centrul istoric. Mai precis, conducătorii auto evită plata parcării în zona centrală și parchează (adesea neregulamentar) pe străzile adiacente. Această tendință este întărită și de faptul că străzile din jurul centrului istoric sunt în curs de schimbare și găzduiesc din ce în ce mai multe companii care la rândul lor generează trafic și au nevoie de locuri de parcare. Așadar nevoia pentru locuri de parcare există, însă netarifarea parcării în aceste zone face ca stocul inexistent să fie utilizat ineficient și cererea să fie nejustificat de ridicată.

În afara zonei centrale numărul parcărilor de mare capacitate este încă redus, acestea fiind de regulă amplasate în incinta marilor centre comerciale. În lipsa unor parcări de tip park & ride care să asigure transferul cetățenilor care vin din zona metropolitană spre Cluj-Napoca, acest rol este preluat informal de parcarea de la Vivo (Florești). Astfel de opțiuni nu există însă pe celelalte puncte de intrare, ar fi nevoie cel puțin de un astfel de parcaj în zona intrării dinspre Apahida, dar și la intrarea dinspre Baciu.

În cartierele rezidențiale există în continuare un deficit ridicat de locuri de parcare, iar modul de amenajare a parcărilor este unul încă ineficient din punct de vedere al consumului de spațiu urban. În anul 2020 în inventarul serviciului de parcare existau încă 8.939 de garaje și 777 parcări cu copertină. Aceste structuri au un impact puternic negativ asupra imaginii urbane, sunt adesea folosit în alt scop decât parcarea și reprezintă o utilizare ineficientă a terenului.

Abia în ultimii 5-7 ani administrația publică locală a început să investească treptat în construirea de parcări multietajate pe locul ocupat de garaje. Mizând în mare măsură pe veniturile generate din parcarea la stradă, administrația publică locală a construit 7 parkinguri rezidențiale cu un total de 2.261 locuri de parcare.

Proprietarii de garaje sau copertine demolate au beneficiat de abonamente în noile parkinguri construite. Locurile de parcare din aceste structuri sunt completate de 39.568 parcări marcate la sol. Parcările rezidențiale sunt închiriate către rezidenți pe întreaga perioadă a zilei. Din acest motiv, utilizarea lor este ineficientă întrucât vizitatorii unui cartier rezidențial nu găsesc adesea locuri de parcare disponibile, dar nici nu pot parca pe locurile rezervate, chiar dacă sunt libere.

Cererea pentru parcări este în continuare foarte mare, peste 5000 de persoane se află pe listele de așteptare pentru un loc de parcare. O parte din aceștia parchează în prezent neregulamentar pe trotuar sau în lungul străzii blocând de regulă banda întâi sau parchează în parkingurile rezidențiale, dar plătind tariful de vizitator (tarifare orară).

Adițional, există încă un număr mare de persoane care nu și-au înregistrat domiciliul în Cluj-Napoca deci nu pot beneficia de un loc de parcare rezidențial.

Dezvoltarea centrelor secundare și diversificarea funcțiunilor în zonele rezidențiale este un proces care avansează încă destul de lent.

Politici neimplementate de Primărie

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2021 – 2030 arată și mai multe politici neimplementate de către Primăria Cluj-Napoca în legătură cu locurile de parcare.

  • Creșterea capacității parcărilor existente
  • Stimulente financiare pentru a renunța la parcare (ex. parking cash-out)
  • Cuplarea locului de parcare față de locuință (de regulă aceste locuri de parcare sunt vândute separat față de apartament. Mecanismul este însă înțeles și implementat greșit. Noii rezidenți renunță la achitarea unui loc de parcare vândut de dezvoltator și își parchează gratuit autoturismul pe stradă sau trotuar)
  • Măsuri de management a parcării pentru a face față perioadelor de maxim a cererii străzile
  • Trotuarele din jurul zonei centrale sunt blocate de autoturisme parcate neregulamentar care evită tarifarea ridicată practicată în centru




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate