Connect with us

ACTUALITATE

STUDIU Care este starea de sănătate mintală a profesorilor din România

Publicat


profesor

Primul studiu privind starea de bine a profesorilor din România arată că starea de sănătate mintală a acestora este moderată. S-a descoperit că peste 80% dintre cei chestionați raportează că munca lor nu are niciun efect pozitiv asupra sănătății lor mintale sau a stării de bine.

”Rezultatele studiului arată că majoritatea profesorilor au raportat că au un nivel de sănătate mintală moderată și că sunt conștienți de necesitatea înțelegerii importanței stării de bine a cadrelor didactice

Obiectivul studiului a fost acela de a genera estimări ale numărului de profesori care sunt în stadiul de prosperitate, stagnare sau care au o sănătate mintală moderată.

Aceste estimări au arătat că doar 32,5% sunt în stadiul de prosperitate, 5,6% stagnează, iar marea majoritate au raportat un nivel moderat de sănătate mentală (61,9%). S-a mai descoperit că, deși majoritatea participanților erau satisfăcuți cu munca lor, 36% se simțeau singuri. Dintre respondenți, 68,7% au simțit emoții pozitive precum bucurie sau fericire.

Totuși, doar două treimi dintre aceștia trăiseră astfel de emoții în ultimele 2 săptămâni”, arată inițiatorii studiului.

Potrivit acestora, primele rezultate ale studiului erau promițătoare și arătau că majoritatea celor chestionați se simțeau încântați de munca lor, aceste rezultate fiind valabile indiferent de contextul socio-demografic.

În medie, 83% au raportat că sunt satisfăcuți de viața lor, în general.

Starea de bine și prosperitatea sunt conceptele care stau la baza sănătății mintale

Sănătatea mintală nu implică doar absența bolilor mintale, ci și prezența unei stări de bine în care individul își conștientizează propriile abilități, poate face față stresului zilnic, poate lucra productiv și constructiv și este capabil să aducă o contribuție comunității sale. Conceptul de Flourishing, tradus în limba română ca și Prosperitate, a stat la baza acestui studiu, care sugerează un sentiment de bine, regenerare, dezvoltare și reziliență emoțională.

Prosperitatea depășește măsurile tipice de sănătate fizică și mintală. Aceasta include, de asemenea, satisfacția în viață, sensul și scopul, caracterul și virtutea, starea de bine spirituală și relațiile sociale, aspecte extrem de importante atât în plan personal, cât și profesional.

“Starea de bine este o deprindere de viață. Menținerea stării de bine, sau well-being, cum mai este cunoscută, necesită intenționalitate, reflecție și angajament în alegerea gândurilor și comportamentelor care ne ajută să fim în cea mai bună formă.

În România, există foarte puține studii dedicate stării de bine a profesorilor și efectului acesteia asupra proceselor de predare și a învățării elevilor.

De aceea, am hotărât, împreună cu dr. Gilda Scarfe, colaboratoarea noastră, să realizăm noi un astfel de studiu”, a declarat Simona Baciu, fondator al programului Profesori Fericiți pentru România.

Instrumentul de măsurare folosit a fost dezvoltat de către The Human Flourishing Program din cadrul Harvard University

Pe parcursul studiului, s-a investigat și evaluat nivelul actual al stării de bine a profesorilor, la nivel național, cu ajutorul instrumentului „Teacher Flourishing Evaluation”, care aparține The Human Flourishing Program din cadrul Harvard University. Acest instrument de măsurare a prosperității umane vizează cinci domenii: 1. fericire și satisfacție de viață; 2. sănătate fizică și mintală; 3. scop și sens; 4. caracter și virtute; 5. relații sociale apropiate.

La studiu au participat un număr de 5.227 de cadre didactice din învățământul preuniversitar din România (4.817 de femei și 366 de bărbați), cu vârste cuprinse în 20 și peste 55 de ani.

Dimensiunile eșantionului pentru mediul rural au fost de 1.691 (31%) și urban 3.608 (69%). Distribuția pe etape educaționale a fost următoarea: 832 (15,9%) cadre didactice din învățământul preșcolar; 1,692 (32,4%) cadre didactice din învățământul primar; 2.703 (51,7%) cadre didactice din învățământul gimnazial și liceal. În ceea ce privește experiența, 326 (6,2%) dintre participanți au avut mai puțin de 2 ani vechime în învățământ, 361 (6,9%) între 2 și 5 ani vechime, 506 (9,7%) între 5 și 10 ani vechime, 4.034 (77,2%) aveau o vechime de peste 10 ani în învățământ.

“Am decis să colectăm și date calitative prin consultații cu un grup de profesori selectați, deoarece am simțit că datele obținute sunt deconectate de realitatea dură cu care se confruntă profesorii. Am organizat interviuri cu mai mulți profesori dintre respondenții inițiali la studiu și am descoperit că peste 80% raportează că munca lor nu are niciun efect pozitiv asupra sănătății lor mintale sau a stării de bine.”, a transmis dr. Gilda Scarfe, coordonatoarea studiului.

Aceasta situație se datorează, parțial, lipsei de autonomie și suport oferite de către conducerea școlii, dar și lipsei de înțelegere a importanței stării de bine a profesorilor.

Studiul subliniază nevoia accentuată de a plasa sănătatea mintală și starea de bine a întregii comunități școlare în centrul atenției fiecărei instituții de învățământ pentru a încuraja profesorii să discute deschis despre grijile și preocupările lor.

Persoanele intervievate au pus accentul pe nevoia de a fi ascultat, apreciat și înțeles și că recunoașterea efortului depus poate conduce la un sentiment de apreciere. De asemenea, profesorii au mai spus că, în perioadele extrem de dificile, simpla apreciere și recunoaștere a unui astfel de moment de către cei din jur pot conduce la un sentiment de validare. Interviurile au scos la suprafață importanța relațiilor de calitate între colegi, dar în special importanța construirii unui sentiment de „împreună”.

Profesorii se bazează pe mai multe resurse atunci când se simt stresați sau îngrijorați la locul de muncă. Familia și prietenii au fost numite ca principalele surse de suport de către majoritatea celor intervievați. Peste 85% au declarat că apelează la un coleg cu un rol similar, însă puțini au declarat că pot apela la superiorul direct.

O posibilă cauză de îngrijorare ar fi faptul că 68% nu apelează la nimeni atunci când se simt stresați sau îngrijorați la muncă.

Profesorii au spus că discuțiile deschise despre sănătatea mintală sunt esențiale pentru a încuraja persoanele care trec printr-o perioadă dificilă să ceară ajutor. Un procent extrem de redus a declarat că apelează la un profesionist sau la un doctor dacă se simt îngrijorați sau stresați la muncă.

Majoritatea profesorilor au fost de acord că propria stare de bine are un impact direct asupra performanței lor profesionale, în special asupra capacității de a preda și au raportat un număr de situații profesionale care declanșează o stare de stres ridicată.

Acestea includ perioadele aglomerate de pe parcursul anului școlar (perioada simulărilor și cea a evaluărilor naționale), presiunea activităților extra-curriculare, imprevizibilitatea, presiunea de a ține pasul cu schimbările dar și schimbările constante ale conducerii școlii.

Mulți dintre profesorii care nu aveau o stare de bine au discutat despre dorința de a fi în control și despre eforturile de a face totul perfect, tot timpul; conștientizarea faptului că acestea nu sunt tot timpul posibile pare să fie un pas important pentru susținerea stării lor de bine. Majoritatea au declarat că s-ar bucura să aibă parte de mai multă susținere în deprinderea de abilități pentru gestionarea emoțiilor și reacțiilor.

“Ca rezultat al acestui studiu, sugerăm un model pentru implementarea programelor educaționale care vizează starea de bine a profesorilor, ce ar putea include standarde de acreditare, domenii de suport și modele de cursuri. Plantarea unei sămânțe de reziliență emoțională în cadrul dezvoltării profesionale a cadrelor didactice poate permite profesorilor să își construiască practici bazate pe știința prosperității umane.

Dacă profesorii au strategii de susținere a stării de bine vor putea să gestioneze mai ușor factorii de stres care apar la locul de muncă și nu doar pentru a supraviețui, dar pentru a prospera. Primul pas ar fi implementarea de programe care promovează înțelegerea emoțiilor, gestionarea acestora și știința stării de bine”, transmite dr. Gilda Scarfe.

Dacă profesorii vor avea strategii prin care să își susțină starea de bine, vor fi capabili să gestioneze factorii de stres de la locul de muncă și nu doar să supraviețuiască, ci să se dezvolte și să prospere.

Studiul s-a desfășurat în perioada martie – mai 2021, la inițiativa programului Profesori Fericiți pentru România – un demers susținut de Transylvania College Foundation din Cluj-Napoca, împreună cu dr. Gilda Scarfe, psiholog, fondator Positive Ed, în parteneriat cu Merito, SuperTeach, Romanian Business Leaders și Clusterul de Educație C-EDU.

Foto: pixabay.com



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Liderul PNL, Ilie Bolojan, explică în ce condiții ar putea crește taxele în acest an

Publicat

Bolojan

Președintele PNL, Ilie Bolojan, a explicat în ce scenarii ar putea crește taxele plătite de români. Bolojan a spus că în cazul în care măsurile de reformă ale Guvernului vor fi blocate se va ajunge la majorări. De asemenea, instabilitatea politică ar putea provoca astfel de creșteri, arată Mediafax.

„Dacă aceste măsuri ale Guvernului nu se vor realiza, este doar o chestiune de timp până se va ajunge la o creștere de taxe (…) eu voi face tot posibilul ca să nu ajungem în această situație (…) E ca și cum ai o problemă de sănătate, dar nu o tratezi la timp”, a declarat Ilie Bolojan.

Liderul PNL a spus că bugetul pe 2025 este unul optimist moderat.

„O spun cu toată răspunderea, bugetul nostru este un buget optimist moderat (…) Depinde de anumiți factori care țin exclusiv de guvernare, dar și de un context internațional (…) este o încetinire a economiei europene”, a explicat Bolojan.

Liderul liberal a identificat stabilitatea politică drept principalul aliat al reformelor.

„Mai este o chestiune importantă, stabilitatea politică a țării noastre (…) Dacă vom avea un președinte care va duce România în anarhie, este doar o chestiune de timp până vom ajunge acolo unde spuneți (n.r. la creșteri de taxe)”, a precizat Ilie Bolojan.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Incendiu de proporții la o casă din Sânnicoară, comuna Apahida. Coloană de fum de zeci de metri înălțime

Publicat

incendiu

Un incendiu de proporții a izbucnit în noaptea de sâmbătă spre duminică, după ora 3, la o gospodărie în satul Sânnicoară, comuna clujeană Apahida.

Potrivit unui martor, cititor al Cluj24,, o coloană de fum de zeci de metri înălțime era vizibilă și de pe Centura de ocolire Vâlcele – Apahida.

Pompierii de la ISU Cluj au intervenit cu mai multe autospeciale pentru stingerea focului, dar și cu o scară.

ISU Cluj: Au intervenit 5 autospeciale și un SMURD. Focul, stins după 3 ore

UPDATE. Pompierii din cadrul Detașamentelor 1 și 2 Cluj-Napoca au intervenit pe parcursul nopții pentru a stinge un incendiu izbucnit într-o gospodărie din localitatea Sânnicoară, comuna Apahida.

”Apelul de urgență a venit în jurul orei 03.10, iar la fața locului s-au deplasat echipaje de la Punctul de Lucru Jucu, respectiv Detașamentul 1 Cluj-Napoca. Incendiul a izbucnit la o anexă gospodărească și s-a extins și la acoperișul unei case de locuit, astfel că forțele au fost suplimentate cu autospeciale și de la Detașamentul 2 Cluj-Napoca.

În total, au acționat la fața locului 5 autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD, încadrate de către un ofițer și 22 de subofițeri. Flăcările s-au manifestat generalizat pe o suprafață de aproximativ 200 de metri pătrați și au fost lichidate în jurul orei 06.10. Din fericire, nu au existat persoane care să solicite îngrijiri medicale, iar incendiul a izbucnit cel mai probabil din cauza efectului termic produs de centrala tehnică pe lemne”, au spus pompierii.

incendiu

Citește mai departe

EVENIMENT

Ziua Internațională a Pizzei – 9 februarie. Unde s-a născut acest fel de mâncare

Publicat

pizzei

Duminică, 9 februarie, se sărbătorește Ziua Internațională a Pizzei, fel de mâncare care are rădăcini în antichitate, dar care a fost devenit cunoscută în toată lumea după ce a fost lansată în Italia. 

La romani, pâinea plată era servită cu diverse ingrediente, cum ar fi brânză, ierburi și ulei, aceasta fiind considerată o formă timpurie de pizza.

Toată lumea e de acord acum că pizza modernă, așa cum o știm azi, a luat naștere în Napoli, Italia, prima mențiune a acestui tip de mâncare datând din anul 997 d.Hr, când primele pizze erau simple, cu aluat subțire acoperit cu sos de roșii, brânză mozzarella și ierburi.

Pizza a devenit rapid un aliment preferat printre locuitorii săraci ai orașului. Timp de multe decenii, pizza a fost vândută mai ales pe străzi și în taverne.

Pizza Margherita, cea mai simplă și cea mai cunoscută

Legenda spune că regele Umberto I și regina Margherita au vizitat orașul Napoli. În onoarea vizitei regale, pizzaiolo Raffaele Esposito a creat o pizza specială, folosind topping-uri care să reprezinte culorile steagului italian: roșu (sos de roșii), alb (brânză mozzarella) și verde (busuioc).

Această pizza a fost numită „Pizza Margherita” și a devenit extrem de populară, stabilind multe din aspectele fundamentale ale pizzei moderne.

Odată cu imigrația italiană în Statele Unite în secolul al XIX-lea și al XX-lea, pizza a fost adusă în America, unde a devenit rapid un aliment de bază în bucătăria americană.

În secolul XX, lanțurile de restaurante și companiile de livrare au contribuit la popularizarea pizzei în întreaga lume.

 

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. Cursuri opționale de limbă și civilizație chineză pentru elevii clujeni

Publicat

chineză

Elevii clujeni ar putea urma cursuri opționale de limbă și civilizație chineză, susținute, voluntar, de cadre didactice ale UBB, a anunțat sefa Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Cluj, Marinela Marc.

Aceasta s-a întâlnit cu Feng Shaozhong, directorul Institutului Confucius din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, o instituție educațională publică non-profit deschisă în septembrie 2009.

Institutul oferă cursuri de limba chineză, cursuri de cultură și civilizație chineză, atât pentru copii, cât și pentru adulți.

”În cadrul întâlnirii, am discutat despre inițierea unor colaborări cu unitățile de învățământ care doresc să ofere copiilor oportunitatea de a-și lărgi orizonturile culturale, fie în cadrul programelor extrașcolare, în săptămâna <<Școala Altfel>> sau chiar prin propunerea unor cursuri opționale de limbă și civilizație chineză, susținute, voluntar, de cadre didactice din cadrul universității”, a spus Marc.

 

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate