Connect with us

ACTUALITATE

Stadiul la zi al lucrărilor la Autostrada Transilvania. Ce loturi se apropie de finalizare și care „bat pasul pe loc”?

Publicat


Lucrările înaintează în ritm lent pe mai multe loturi de pe Autostrada Transilvania, iar primele inaugurări ar urma să aibă loc abia după mijlocul anului 2025. Două loturi se află încă în licitație.

Asociația Pro Infrastructură a prezentat recent stadiul la zi ale lucrărilor de pe loturile Autostrăzii Transilvania (A3). Potrivit analizei, loturile cele mai avansate sunt Nădășelu-Zimbor (72%) și Zimbor-Poarta Sălajului (41%), iar lucrările pe ambele tronsoane ar urma să fie finalizate în a doua pate a anului viitor.

De asemenea, sunt atribuite contractele pentru lucrări pe loturile Suplacu de Barcău-Chiribiș (Erbașu), cu termen de finalizare în martie 2026 și Chiribiș-Biharia (Precon/ Selina), cu termen în mai 2027.

Loturile Poarta Sălajului-Zalău și Zalău-Nușfalău (41 km) se află încă în licitație, după doi ani de tergiversări. În prezent, se lucrează la evaluarea ofertelor și soluționarea contestațiilor. Au fost depuse șapte oferte: UMB, WeBuild, Ictaș, Makyol, Mapa, Nurol-Duygu, Tekfen-Dogus.

Lotul Nădășelu- Zimbor

Lotul are o lungime de 30 de kilometri, valoarea contractului fiind de 1,39 miliarde de lei (fără TVA). Pe acest lot, lucrările sunt realizate de constructorul român UMB, în cadrul unui contract semnat în 28 decembrie 2020. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în 25 ianuarie 2021.

Progresul fizic în teren este de 72%, termenul de finalizare contractual fiind luna mai 2025.

Potrivit Asociației Pro Infrastructură, UMB nu are capacitate și a arătat o mobilizarea slabă pe acest lot, astfel că termenul realist de finalizare a lucrărilor este trimestrul 3 al anului 2025.

Lotul Zimbor-Poarta Sălajului

UMB este constructorul și pe lotul Zimbor-Poarta Sălajului (12,2 km), contract în valoare de 836 milioane de lei (fără TVA).

YouTube video

Contractul a fost semnat în 1 iulie 2020, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis la 31 mai 2021.

Progresul fizic înregistrat pe acest lot este de doar 41,26%. Asociația Pro Infrastructură remarcă și aici o mobilizare redusă a UMB și arată că lucrările ar putea fi finalizate în trimestrul 3 al anului 2025, termenul contractual fiind luna iulie 2025.

Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș

Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,3 km), în valoare de 884 milioane de lei (fără TVA), a fost atribuit antreprenorului român Erbașu, acesta fiind al patrulea constructor pe acest tronson. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în 15 martie 2024, iar constructorul are la dispoziție 6 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru execuţia lucrărilor.

Termenul de finalizare contractual pe acest lot este luna martie 2026. Potrivit Asociației Pro Infrastructură, primele lucrări în teren ar urma să apară în august-septembrie 2024.

Lotul Chiribiș-Biharia

Contractul de 785 milioane de lei (fără TVA) pentru lotul Chiribiș-Biharia (28,5 km) a fost atribuit antreprenorului Precon/ Selina. Constructorul va avea 6 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru execuţia lucrărilor, termen de finalizare a lucrărilor fiind luna mai 2027.

Asociația Pro Infrastructură estimează emiterea ordinului de începere a lucrărilor abia în luna mai 2025, întrucât se aşteaptă soluţionarea procesului care acum este pe rol din contractul vechi.

DEx 4 – Drum Legătură Tureni

Drumul expres ce va lega Clujul la Autostrada Transilvania, prin Tureni (4,95 km), are o valoare de 562 milioane de lei (fără TVA), contractul fiind atribuit antreprenorului bistrițean Dimex, aflat la primul contract major.

Contractul a fost semnat în 28 iulie 2023, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în 21 septembrie 2023.

Progresul fizic este estimat la 30%, termen de finalizare contractual fiind luna februarie 2025.

Cu toate acestea, experții Asociației Pro Infrastructură estimează că lucrările ar putea fi finalizate încă din decembrie 2024, dar „foarte foarte foarte greu”.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




1 Comentariu

1 Comentariu

  1. mircea muresan

    mai 30, 2024 la 2:35 pm

    Bine ca macar unii din presa se sesizeaza, ca autoritatile de resort dorm sau se fac ca dorm. Citeam ca e prioritate electorala dictata de la Min Transporturilor, ca UMB sa lucreze la Timisoara, ghici de ce – De ce e liniște pe Autostrada Transilvania. UMB face autostrăzi electorale și cere prelungirea termenelor cu 2 ani! – media9.ro din 28.04.2024

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

FOTO. Mașină în flăcări pe Centura Apahida-Vâlcele

Publicat

Pompierii din Cluj-Napoca au intervenit, sâmbătă dimineață, pe Centura Apahida-Vâlcele, pentru stingerea unui incendiu izbucnit la un autoturism.

Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit în această dimineață pentru a stinge un incendiu care s-a manifestat la un autoturism aflat pe centura Apahida-Vâlcele.

„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit în această dimineață pentru a stinge un incendiu care s-a manifestat preponderent la compartimentul motor al unui autoturism aflat pe centura Apahida-Vâlcele. Solicitarea a venit în jurul orei 06.50, iar incendiul a fost stins în limitele găsite. Din fericire, nu au existat persoane care să solicite îngrijiri medicale, flăcările izbucnind, cel mai probabil, din cauza unei defecțiuni electrice”, a transmis ISU Cluj.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Un nou COD GALBEN de vreme rea pentru Cluj. Ploi, vijelii și grindină în zona montană, până duminică

Publicat

De

Vijelii la Cluj

Vremea instabilă persistă la Cluj, în zona de munte.

Sunt așteptate ploi torențiale, vijelii, dar și căderi de grindină.

Un nou COD GALBEN de vreme rea pentru Cluj

Administrația Națională de Meteorologie a emis un nou Cod Galben de instabilitate atmosferică pentru zona montană a Clujului. Avertizarea este în vigoare începând de sâmbătă, 26 aprilie, ora 10.00 și până duminică, 27 aprilie, ora 10.00.

Potrivit meteorologilor, în această perioadă vor fi perioade cu instabilitate atmosferică accentuată. Aceasta se va manifesta prin averse torențiale, frecvente descărcări electrice, intensificări ale vântului (viteze de 50-70 de kilometri pe oră, vijelii și căderi de grindină.

În intervale scurte de timp sau prin acumulare cantitățile de apă vor fi de 20-30 de litri pe metru pătrat și izolat de peste 50 de litri pe metru pătrat.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

STUDIU. Sistem de ESCROCARE la scară largă a cumpărătorilor de mașini rulate din Europa

Publicat

Înșelătorii vânzare mașină rulată

Un sistem de escrocare la scară largă a cumpărătorilor de mașini rulate face ravagii în Europa. Vânzătorii necinstiți au folosit bucăți de țesătură în loc de airbag-uri.

Aproximativ 16.000 de mașini – numărul de vehicule pe care gruparea infracțională le-a adus din Statele Unite și Canada în țările europene începând cu 2020. Evaziunea fiscală se ridică la peste 31 de milioane de euro, iar mașini care au suferit daune atât de importante încât pun în pericol viața șoferilor și a pasagerilor au fost vândute în diferite țări europene.

STUDIU. Sistem de ESCROCARE la scară largă a cumpărătorilor de mașini rulate din Europa

Autoritățile din  Lituania și Germania și-au unit forțele și au identificat o metodă la scară largă de a escroca cumpărătorii de mașini rulate din Europa.

Escrocii operau în multe țări europene

Autoritățile din Lituania aduc la cunoștința publicului că gruparea infracțională activează în mai multe țări europene printre care și Germania, Lituania, Letonia, Estonia, România, Ungaria, Ucraina, Portugalia, Țările de Jos și Belgia.

Potrivit oamenilor legii, a fost declanșată o anchetă preliminară pentru evaziunea fiscală comisă de un grup infracțional. În cadrul anchetei s-a descoperit și că mașinile importate erau reparate foarte slab, resturi de țesături sau îmbrăcăminte fiind „instalate” în locul airbag-urilor. Câteva dintre aceste vehicule au fost deja identificate în Germania și scoase de pe drumuri, dar numărul exact de mașini de acest fel care sunt încă în uz rămâne necunoscut.

Daunele ascunse sunt încă o problemă răspândită în Europa de Est

Informațiile carVertical, companie de date istorice auto, arată că în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere cu mașini second hand – reprezentând 1 din 20 de vehicule vândute în Europa – sunt șanse deosebit de mari să se comită fraude. Cercetările anuale ale carVertical pentru calcularea Indicelui de Transparență a Pieței au arătat că țările cele mai puțin transparente sunt Ucraina, Letonia, Lituania, România și Estonia.

O proporție mare de mașini care au kilometrajul dat înapoi și care au suferit daune, un parc de vehicule învechit și rate ridicate de import fac ca aceste piețe să fie considerate extrem de netransparente și riscante.

Consumatorii est-europeni au de obicei o putere de cumpărare mai mică în comparație cu cei din Europa de Vest. Prin urmare, există o cerere ridicată pentru mașini mai ieftine, cele rulate fiind deseori preferate în detrimentul celor noi. Importatorii și dealerii profită de acest tip de cerere aducând vehicule mai vechi sau deteriorate din țările europene mai bogate sau din SUA și vânzându-le la prețuri mai mici.

Datele carVertical evidențiază și faptul că aproximativ 7,2 % dintre mașinile importate în Europa provin din Statele Unite ale Americii. O parte semnificativă dintre acestea sunt vehicule avariate care au fost achiziționate la licitațiile susținute de companiile de asigurări, vehicule care sunt adesea reparate și revândute la prețuri atractive.

„Sunt dese cazurile în care o mașină este deteriorată într-o țară, reparată ieftin și apoi vândută în alta”

Statisticile și numărul cazurilor depistate de fraudă subliniază faptul că este esențial să verificați istoricul oricărei mașini rulate pe care vreți s-o achiziționați deoarece acestea v-ar putea pune viața în pericol din cauza daunelor suferite în trecut.

„Sunt dese cazurile în care o mașină este deteriorată într-o țară, reparată ieftin și apoi vândută în alta. Multe vehicule care au fost implicate în accidente majore în SUA sunt importate în Europa. Un raport care prezintă istoricul mașinii vă permite să aflați ce părți ale vehiculului au fost avariate și la cât au fost estimate costurile reparațiilor. Puteți împărtăși aceste informații cu un mecanic profesionist ca acesta să poată inspecta cu atenție modul în care au fost reparate zonele afectate”, spune Matas Buzelis, expert auto din cadrul carVertical.

Țările din Europa de Vest se confruntă cu pierderi mai mari

Ascunderea daunelor nu este singurul tip de înșelătorie pe care samsarii de mașini o folosesc pentru a profita de pe urma cumpărătorilor de vehicule second hand. În martie 2025 carVertical a estimat că fraudele care implică falsificarea kilometrajului costă țările europene în jur de 5,3 miliarde EUR anual, chiar și într-un scenariu conservator. Impactul real poate fi mai mare având în vedere că multe cazuri rămân nedetectate.

Chiar dacă modificarea odometrului este o problemă serioasă care costă economiile europene miliarde de euro în fiecare an, deciziile luate de guvernele anumitor țări sunt mai favorabile vânzătorilor de mașini necinstiți decât cumpărătorilor de mașini second hand. Acest lucru se datorează implementării fragmentate a GDPR, drepturilor de acces ale persoanelor vizate, dificultăților de schimb transfrontalier de date și altor dificultăți care complică în mod semnificativ accesul cumpărătorilor de mașini rulate la istoricul mașinilor pe care vor să le cumpere.

„Astăzi, informațiile esențiale din istoricul vehiculelor cum ar fi kilometrajul, accidentele, înregistrările de proprietate și numerele VIN rămân captive în bazele de date ale corporațiilor private sau în bazele de date naționale, creând condiții perfecte pentru comiterea de fraude în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere”, spune Rokas Medonis, CEO al carVertical.

Cele mai recente cercetări au mai arătat că, deși fraudele care implică modificarea odometrului sunt o problemă larg răspândită, impactul lor financiar este mai mare în Europa de Vest comparativ cu țările din Europa de Est.

Evaluând numărul de mașini verificate de carVertical, valoarea lor medie de piață și rata de fraudă din fiecare țară, studiul estimează că Regatul Unit pierde anual în jur de 1,4 miliarde de euro din cauza manipulării odometrelor, Franța pierde 1,15 miliarde de euro, iar Germania 1,1 miliarde de euro.

Citește mai departe

EVENIMENT

Mașină răsturnată între Băișoara și Iara. Un bărbat transportat la spital

Publicat

SMURD

Pompierii din cadrul Detașamentului Turda au intervenit, vineri seara, la un accident rutier petrecut între localitățile Băișoara și Iara. În accident a fost implicat un singur autoturism care, din primele date, s-a răsturnat.

”În interior s-a aflat încarcerat un bărbat de aproximativ 28 de ani, pe care echipajul de la Garda Băișoara l-a extras în siguranță.

Acesta a fost în permanență conștient și cooperant, prezentând multiple traumatisme. Victima este transportată în aceste momente la spital. La misiune iau parte o autospecială cu modul de descarcerare, o ambulanță SMURD și un echipaj SAJ.”, arată ISU Cluj

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate