ECONOMIE
Specialiștii IT din Cluj contestă eliminarea facilităților fiscale pentru acest sector: Vor fi locuri de muncă pierdute

Guvernul a anunțat devansarea eliminării facilităților fiscale pentru industria IT, măsură prevăzută inițial pentru 2028, care ar urma să fie aplicată din ianuarie 2025. Decizia Executivului a generat reacții puternice din partea reprezentanților industriei.
Stelian Brad, președintele Cluj IT Cluster, o autoritate recunoscută în sectoarele IT și robotică, cu dublu doctorat în Inginerie și Economie, a declarat pentru Cluj24 că decizia Guvernului este pripită și arată o abordare incorectă față de cetățeni și de mediul economic.
„Nu e ceea ce trebuie, e o măsură luată în pripă, sau poate să a fost planificată dar acum anunțată, dar pe care nu este bine să o pui în practică fără să previi din timp mediul economic, ca să își poată planifica lucrurile, lucru care arată clar că nu a fost o abordare corectă față de cetățeni și față de mediul economic”, a explicat Brad.
Îngrijorări privind efectele asupra sectorului IT
Acesta a declarat că măsura anunțată de Guvern este îngrijorătoare și va avea un efect negativ în economie.
„Sunt efecte multiple, o dată îngrijorare, are un efect din punct de vedere psihologic în primul rând. Pe urmă, măsurile anunțate vor avea un efect negativ în economie, în niciun caz nu va duce la dezvoltare. Este o chestiune mai degrabă contabilă decât dezvoltare economică. Intervenția ar trebui să se facă exact acolo unde sunt cheltuieli foarte mari în aparatul de stat, acolo trebuie făcută reformă”, a arătat președintele Cluj IT Cluster.
Firmele se gândesc la relocarea activității
În opinia sa, impactul asupra sectorului IT va include scăderea profitabilității și pierderea locurilor de muncă, prin relocarea activității în alte țări, cum ar fi Republica Moldova, care oferă încă facilități fiscale.
„Profitabilitatea sectorului de IT va avea de suferit, ceea ce va duce la consecințe negative în ceea ce privește sustenabilitatea firmelor. Vor fi locuri de muncă pierdute. Cheltuielile salariale vor fi mai mari, nu am făcut un calcul. În aceste condiții se vor lua măsuri de sustenabilitate din partea companiilor. Am putea vedea un transfer al activității în alte părți ale lumii, de exemplu în Republica Moldova, unde există încă o serie de facilități pentru sectorul de IT. Multe firme se vor gândi, probabil, să își deschidă filiale acolo, să își desfășoare activitățile acolo”, a mai spus Stelian Brad.
Măsura, efecte negative asupra economiei locale
Efecte negative se vor face simțite și în economia locală, este de părere Brad, inclusiv stagnarea sectorului și reducerea contribuției economice a IT-iștilor care deja aleg să lucreze de la distanță din alte orașe.
„Un efect de stagnare a sectorului s-a văzut deja de anul trecut, a avut loc relocarea multor IT-iști care nu mai locuiesc în Cluj, își desfășoară activitatea în alte orașe, lucrează de la distanță dar nu mai locuiesc în Cluj și acest lucru va avea, în mod clar, consecințe asupra economiei locale.
O măsură contestată
Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS) critică decizia ca fiind una „intempestivă” și lipsită de consultare reală cu mediul de afaceri, care poate avea efecte negative severe asupra economiei, precum reducerea locurilor de muncă, retragerea unor investitori internaționali și pierderea competitivității globale.
ANIS avertizează că industria IT riscă să devină izolată pe piața internațională, pierzând din atractivitatea pentru investitori și subminând eforturile de digitalizare a economiei românești. În ultimii cinci ani, sectorul IT a generat un excedent la export de peste 20 miliarde de euro, contribuind direct cu 8% la PIB și indirect cu peste 14%. Măsurile anunțate pun în pericol acest parcurs.
Decizia de eliminare a facilităților fiscale ar putea duce la o diminuare a competitivității industriei IT, la scăderea numărului de locuri de muncă și la relocări masive ale companiilor. Studiile ANIS indică deja o reducere a forței de muncă în 2023 cu aproximativ 10.000 de locuri.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ADMINISTRAȚIE
VIDEO. Emil Boc: Toate cele 500 de biciclete din cadrul programului Bike Sharing vor fi ÎNLOCUITE anul acesta

Conform edilului Emil Boc, în acest an, toate cele 500 de biciclete din cadrul programului Bike Sharing vor fi înlocuite. 150 au fost înlocuite din martie, a doua tranșă va veni în iulie, urmând ca la final de an să fie înnoite toate 500.
„Anul acesta, toate cele 500 de biciclete din cadrul programului Bike Sharing vor fi înlocuite. Din luna martie, 150 de biciclete noi au intrat în program, în iulie mai vin 174 iar 176 de biciclete noi vor veni până la sfârșitul anului. Vechiul dispare, noul prinde viteză la Cluj-Napoca. Încurajăm mobilitatea alternativă la mașină într-un oraș în continuă mișcare.
VIDEO. Emil Boc: Toate cele 500 de biciclete din cadrul programului Bike Sharing vor fi ÎNLOCUITE anul acesta
Vreau să vă spun că media zilnică de utilizare a bicicletelor în programul Bike Sharing este de 350 de biciclete și da, ne gândim la extinderea acestui program inclusiv cu biciclete electrice. Mulțumesc tuturor celor care aleg bicicleta. Clujul se mișcă verde, Clujul se mișcă înainte”, a spus primarul Emil Boc.
EVENIMENT
Startup-ul clujean Medical Pilot vrea să optimizeze spitalele românești prin AI. Mai puțină birocrație, mai multe consultații

Un start-up lansat la începutul anului de trei antreprenori din Cluj și Zalău își propune să schimbe modul în care datele medicale sunt colectate, analizate și comunicate în spitale și clinici, cu ajutorul inteligenței artificiale.
Medical Pilot, o platformă digitală inovatoare, standardizează procesele medicale și reduce timpul petrecut de medici în fața calculatorului, oferindu-le mai mult spațiu pentru relația directă cu pacientul.
O idee pornită chiar din „tranșeele” medicinei
Ideea Medical Pilot a pornit din cercetarea doctorală a medicului Andrei Groza, specializat în gastroenterologie și endoscopie. În timpul tezei sale, Groza s-a lovit de o problemă sistemică majoră: lipsa standardizării datelor medicale. Deși informațiile existau, erau greu de utilizat în cercetare din cauza modului haotic în care erau colectate și redactate.
„Mai pe românește, medicii își documentează rezultatele investigațiilor sau ale consultațiilor în limbaj liber, descriptiv, fără a respecta o standardizare internațională. De la aceasta nevoie a plecat Andrei: să reducă această variabilitate a colectării și înregistrării datelor medicale.
Cum calitatea în endoscopie a fost teza sa de doctorat, Andrei a fost preocupat, a studiat, a mers la conferințe și a luat contact cu medici și instituții internaționale pentru tot ce ține de domeniul calității în endoscopie. Apoi, urmând Ghidurile internaționale de calitate, a avut ideea și a inițiat implementarea unor procese medicale standardizate, în conformitate cu Ghidurile de calitate pentru endoscopie, conducând la dezvoltarea Medical Pilot din perspectiva medicului ca utilizator”, explică Mihaela Roșca, cofondator Medical Pilot.
Trei fondatori, o viziune comună
Echipa din spatele Medical Pilot este formată din trei fondatori cu experiențe complementare. Andrei Groza, medic și cercetător, a identificat problema și a generat ideea inițială din nevoia reală din spitale.
Mihaela Roșca are experiență în marketing. Rolul său principal este de a asigura poziționarea pe piață, promovarea platformei și comunicarea cu stakeholderii din domeniul medical, facilitând adoptarea și creșterea vizibilității Medical Pilot.
Gelu Vac, arhitectul tehnologic al platformei, este responsabil pentru dezvoltarea software, integrarea AI, securitatea datelor și obținerea certificării ISO 27001. A scris peste 270.000 de linii de cod și a gândit aplicația astfel încât să fie scalabilă pentru viitor.
„Gelu este cel care a scris mai bine de 270.000 de linii de cod, care este atent la feedback-urile utilizatorilor și știe cum trebuie acestea implementate ca să ajute la o dezvoltare sustenabilă a aplicației pentru diferite specialități din medicină și diverși utilizatori. Cel care are pasiunea de a «sta legat de scaun» o zi întreagă, săptămâna de lucru sau weekend, asigurând-se că toate elementele aplicației sunt livrate la timp și servesc scopului”, spune Mihaela Roșca.
O investiție de 200.000 de euro și o credință comună
Fondatorii au investit peste 200.000 de euro în dezvoltarea Medical Pilot, fiind motivați de nevoia reală pe care au identificat-o fie din poziția de medic, fie din cea de pacient.
„Noi toți trei am crezut în idee, cred că mantra noastră, a celor trei fondatori Medical Pilot este «complementaritate». Noi am experimentat și am simțit nevoia acestui produs pe piață din roluri diferite, de la experiențe diferite, Andrei a simțit-o în tranșee, în lumea medicală, pornind de la cercetarea sa ca medic”, spune Roșca.
Ce este Medical Pilot și ce aduce nou?
Medical Pilot este o soluție software end-to-end, care automatizează complet fluxul documentelor medicale din spitale, de la programare până la redactarea rapoartelor medicale, facilitând comunicarea online și offline între medici și pacienți. Platforma integrează un asistent digital pentru standardizarea proceselor medicale, reducând variabilitatea documentării clinice și contribuind la calitatea deciziilor medicale.
Medical Pilot este un produs complex, cu funcționalități avansate, unic pe piața locală prin modul în care optimizează și standardizează procesele medicale. Deține drepturi de proprietate intelectuală pentru șase tehnologii dezvoltate intern și folosește infrastructură Microsoft Azure pentru AI.
Beneficii directe pentru medici și pacienți
Medical Pilot aduce beneficii enorme atât medicilor, clinicilor, spitalelor cât și pacienților. Pentru comunitatea medicală, Medical Pilot aduce optimizare și eficientizarea timpului.
„Câți dintre noi nu ajungem la medic, care în timp ce vorbește cu noi stă cu ochii în calculator (sau pe foaie) și scrie? Care apoi, în urma unei consultații sau ecografii, stă din nou cu ochii în ecran și notează tot ce a găsit în speranța că nu a omis nimic din ce a văzut pe ecran? Ei bine, cu Medical Pilot aceasta raportare se întâmplă în timp real, iar medicul îl poate privi în ochi pe pacient, explicându-i diagnosticul și variantele de tratament”, a mai explicat Mihaela Roșca.
Mai mult, raportarea se face în timp real, iar pacientul primește un document explicat pe înțelesul său.
„Grație integrării și dezvoltării unor agenți AI specializați, Medical Pilor «traduce» empatic, pe limba pacientului acest raport și poate și pacientul înțelege cam ce înseamnă o steatoza sau ecogenitate sau alți termeni medicali din raport”, a arătat Roșca.
Optimizarea timpului medicului cu până la 30%
Unul dintre principalele avantaje ale Medical Pilot este optimizarea timpului medicului cu până la 30%.
„Primele opinii din partea medicilor care au folosit sistemul sunt pozitive, remarcându-se o eficientizare cu aproximativ 30% a timpului alocat pentru proceduri precum endoscopia digestivă. Practic, într-un interval de 6 ore, un medic poate programa 8 pacienți în loc de 6”, a afirmat cofondatoarea platformei.
Peste 3.000 de pacienți, înregristați deja în platformă
Platforma a depășit rapid 1.000 de pacienți și examinări la scurt timp după lansare, ajungând la aproape 3.000 de pacienți și peste 4.000 de examinări din februarie 2025 și până în prezent.
„Am ascultat feedbackul utilizatorilor noștri și mulțumită lor am putut optimiza aplicația. Suntem pregătiți să deservim mai mulți medici, clinici sau spitale de mari dimensiuni”, a mai completat aceasta.
Acces la poze și video direct din platformă
Platforma permite și stocarea de imagini și videoclipuri din timpul investigațiilor.
„Cât de minunat poate fi ca o viitoare mamă să aibă poze/ video-uri cu monitorizările din timpul sarcinii direct în contul său de pacient, pe care îl poate vizita de câte ori dorește, fără să fie nevoită să aibă un stick la îndemână sau poză tiparită pe hârtia de ecograf care în timp pălește și își pierde claritatea”, a remarcat Mihaela Roșca.
Provocări în adoptarea IA în sistemul medical
Principalele obstacole întâlnite au fost legate de integrarea tehnologiilor AI într-un domeniu strict reglementat, precum și adaptarea platformei la fluxuri de lucru diferite în funcție de fiecare unitate medicală.
În prezent, Medical Pilot colaborează cu mai multe clinici din categoria „early adopters” – unități medicale care au înțeles rapid potențialul digitalizării în eficientizarea activității. Echipa fondatoare este însă optimistă că, pe măsură ce rezultatele devin tot mai vizibile, rata de adopție va crește semnificativ.
„Doar gândiți-vă cum arată sistemul sanitar de la noi din țară – supus unor presiuni enorme din cauza volumului mare de pacineți și a personalului insuficient. Când să aibă timp și răbdare medicul să explice pacientului în suferință când are de alergat de la un pacient la altul?”, subliniază Mihaela Roșca.
O schimbare de paradigmă în sistemul medical românesc
Medical Pilot propune o schimbare de paradigmă. Prin automatizarea proceselor de documentare, raportare și calcul administrativ, medicii își pot concentra atenția acolo unde contează cel mai mult: la pacient. Platforma preia sarcinile birocratice – de la completarea fișelor medicale, până la generarea automată de rapoarte și transcrierea investigațiilor.
„Grație Medical Pilot acest sistem medical, ar putea, în viitorul apropiat, să deservească acest volum mai mare de pacienți pentru că reducem din munca administrativă a medicilor – aceștia nu mai trebuie să stea să noteze istoricul pacientului sau să redacteze rezultatul. Și nu ar mai fi nevoie ca un departament administrativ să stea să calculeze costul unor proceduri si investigații din punct de vedere al materialelor folosite. Și ar avea acces instant la un transcript audio și în scris al unei Săli de operații, o cutie neagră a întregii proceduri. Sau, cum ar fi, să nu mai ai medici rezidenți care fac secretariat de scriere a unor investigații, ci să înceapă să profeseze ca medici pentru că partea de documentare și raportare o preia Medical Pilot. Sunt atât de multe schimbări în bine pe care le putem aduce”, mai spune Roșca.
Extindere la alte specialități medicale
Planul echipei este acum să extindă platforma și către alte specialități medicale.
„Ne dorim să acoperim cu procese de standardizare toate procedurile medicale cu risc major pentru sănătatea pacienților. Pentru moment noi acoperim cu 100% doar domeniul de Gastroenterolgie și Endoscopie, după normele ESGE. Dar fiecare disciplină de chirurgie are propriul standard, iar complexitatea proceselor este foarte ridicată, cel puțin pe măsura răspunderii față de viața pacientului”, afirmă Mihaela Roșca.
Cu rezultate concrete deja vizibile, Medical Pilot demostrează că poate deveni un actor cheie în modernizarea sistemului medical românesc.
ECONOMIE
EXCLUSIV. Noua meserie care a atras deja peste 2.000 de clujeni. Pot lucra și tinerii de la vârsta de 16 ani. Ce trebuie să facă

O nouă meserie, care a apărut pe piața muncii din România în urmă cu un an de zile, a început să stârnească interes în rândul clujenilor.
Este vorba despre „lucrătorul casnic”, un job care este remunerat în tichete emise de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Cluj către angajator. Trebuie menționat că persoanele fizice sunt cele care îl plătesc pe angajat, și nu statul.
Noua meserie care a atras deja peste 2.000 de clujeni
Totul se face absolut legal, online, prin platforma electronică de evidență a activităților casnice.
Un tichet are o valoare de 15 lei, din care 3 lei merg la stat. Dar lucrătorii casnici beneficiază de asigurări de pensie și sănătate, cu condiția preschimbării a cel puțin 85 de tichete de activități casnice, ceea ce înseamnă 1.275 de lei pe lună.
La Cluj, numărul persoanelor înregistrate ca prestatori casnici a ajuns la 2.110. De asemenea, potrivit reprezentanților AJOFM Cluj, numărul persoanelor înregistrate ca beneficiari casnici este de 650.
Peste 130.000 de lei plătiți la Cluj lucrătorilor casnici
Clujenii care nu au un job, sau sunt pensionari, elevi, studenți ori chiar angajați care au nevoie să își rotunjească veniturile, nu s-au sfiit să aplice pentru a ajuta în gospodării pe cei care au nevoie și pot să plătească pentru diferite activități.
Potrivit AJOFM Cluj, numărul de tichete eliberate până în prezent este de 9.056. De asemenea, suma totală plătită acestor lucrători a ajuns la 130.770 de lei.
Care sunt cele mai căutate „activități”
„Femeile sunt cele care practică această meserie în număr mai mare decât bărbații. Astfel, 60% dintre prestatorii casnici sunt femei”, au transmis reprezentanții AJOFM pentru Cluj24.ro.
Asta poate fi explicat și prin faptul că femeile, în mod tradițional, lucrează mai mult în gospodărie. Astfel, nu e de mirare că cele mai multe tichete răscumpărate, respectiv 3.088, au fost pentru curățenia și igienizarea locuinței.
În funcție de cerere și ofertă, restul tichetelor răscumpărate sunt pentru:
- Acompanierea persoanelor dependente la activități de socializare și/sau socializarea cu persoanele dependente – 1.838
- Călcatul rufelor – 918
- Întreținerea spațiilor verzi – 623
- Prepararea hranei – 486
- Realizarea de cumpărături – 322
- Tăierea și despicarea lemnelor pentru foc – 280
- Hrănirea și hidratarea persoanelor dependente – 251
- Aranjarea și servirea mesei – 199
- Plimbarea câinilor sau a altor animale de companie – 106
- Efectuarea igienei corporale a persoanelor dependente – 102
- Spălarea geamurilor și a tâmplăriei – 81
- Încărcatul-descărcatul de obiecte casnice – 79
- Debarasarea și spălarea vaselor – 71
- Spălarea rufelor manual sau la mașina de spălat – 56
- Strângerea resturilor vegetale din grădină – 47
- Căratul lemnelor și al materialelor pentru foc – 43
- Hrănirea și/sau îngrijirea animalelor de companie – 36
- Spălarea și curățarea autovehiculelor – 29
Mai sunt și alte activități care au început să fie căutate, dar pentru acestea numărul tichetelor răscumpărate este mai mic, și asta pentru că este vorba, în general, de servicii sezoniere:
- Plantarea pomilor, arborilor și arbuștilor – 16
- Toaletarea pomilor – 14
- Transportarea animalelor de companie la/de la cabinetul veterinar – 8
- Plantarea răsadurilor – 7
- Curățarea și întreținerea piscinei sau a acvariilor – 7
- Spălarea covoarelor (altele decât cele înnodate manual) – 5
- Văruirea pomilor – 5
- Facilitarea deplasării persoanelor dependente în exterior – 1 tichet răscumpărat
Și firmele o pot face
Conform legii, firmele care se înscriu în platformă pot achiziționa și distribui propriilor angajați tichete pentru activități, transformându-i pe aceștia în beneficiari ai unor servicii oferite de prestatorii casnici. Tichetele de activități casnice pot fi acordate sub formă de primă sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui și codului numeric personal al angajatului care poate utiliza tichetul de activități casnice, aceste date fiind înscrise pe tichet.
La achiziționarea a cel puțin 600 de tichete într-un an, atât angajatorii, cât și beneficiarii pot primi, cu titlu gratuit, în anul următor, 75 de tichete. Conform datelor AJOFM, în sistem sunt înscriși 32 de angajatori din Cluj.
E o convenție, nu un contract de muncă
Pentru aceste tichete nu este nevoie de un contract de muncă între părți. Există, totuși, o convenție care se încheie între prestator și beneficiarul casnic în vederea prestării activităților, deși nu este obligatorie forma scrisă.
Această convenție stabilește, însă:
- activitățile și numărul de ore sau volumul de muncă;
- faptul că plata prestatorului casnic se face cu tichete de activități casnice;
- volumul de muncă zilnic, care nu poate să depășească 12 ore pentru un adult și 6 ore pentru prestatorii cu vârste cuprinse între 16-18 ani.
Atenție! Care este termenul până la care se pot transforma tichetele în bani
Tichetele de activități casnice se pot preschimba în bani la AJOFM sau prin ordin de plată/transfer în contul bancar indicat de prestatorul casnic prin platforma electronică.
Pentru a preschimba tichetele în bani, prestatorul casnic trebuie să se înregistreze în platforma electronică tichete.anofm.ro. Platforma permite prestatorilor casnici să își înregistreze datele de contact și serviciile pe care le oferă.
Tichetele de activități casnice pot fi valorificate în termen de 12 luni de la data primirii.
EVENIMENT
Louis Munteanu, atacantul de la CFR Cluj și al Naționalei U21, APT pentru meciul cu Italia

Louis Munteanu, atacantul de 22 de ani de la CFR Cluj și „nouarul” naționalei U21, a asigurat că e 100% apt pentru meciul de miercuri seară cu Italia U21.
Atacantul care a ratat meciul naționalei mari cu Austria spune că a scăpat de disconfortul fizic care l-a însoțit în ultimele zile, scrie GSP.
Louis Munteanu, atacantul de la CFR Cluj și al Naționalei U21, APT pentru meciul cu Italia
„Sunt bine acum, am făcut antrenament cu echipa și nu am simțit nimic, sunt bine. Am avut ghinion, zic eu, dar puteam inclusiv să joc, din ce am vorbit. (n.r. cu Austria). Acum sunt focusat pe ceea ce avem aici și sper sa reușim rezultate bune la acest turneu final”, a spus Munteanu, acesta dezvăluind că patronul de la echipa de club, Ioan Varga, l-a sunat pentru a-i ura succes înaintea EURO:
„Chiar azi am vorbit cu domnul Varga, m-a sunat, mi-a urat succes”.
Louis Munteanu a prefațat apoi duelul împotriva Italiei, pe care România îl pornește din postura de outsider. Atacantul CFR-ului și-ar dori să le arate italienilor, în speță celor de la Fiorentina, că au procedat greșit atunci când au renunțat la serviciile sale.
„Am demonstrat că am valoare”
„Este un sentiment aparte când joci pentru România… Suntem pregătiți sa dam totul și sperăm ca mâine sa facem un meci mare și sa ne bucurăm împreună. Sunt încrezător mereu când întru pe teren, vrem să facem un meci bun, avem calitate, eu zic că am arătat ca suntem buni.
Trebuie să jucăm la sacrificiu pentru România! Italia e o echipa bună, va trebui să dăm totul. Eu sunt pregătit sa fac orice pentru a face un meci mare mâine. Am demonstrat că am valoare, că sunt un jucător bun, o sa le arăt că au făcut o eroare când au ales să mă transfere la CFR. Toată echipa e bună, e un grup valoros, mai mult trebuie să ne axăm pe noi”, a mai spus Louis Munteanu.