CLUJ24 TV
VIDEO. Sociologul Mircea Comșa, profesor la UBB: În cazul lui Călin Georgescu am văzut că e o creștere exponențială aproape

Jurnalistul Florin Danciu a stat de vorbă, la podcastul „Contraste” de pe Cluj24, cu profesorul universitar și sociologul Mircea Comșa de la UBB care, de aproape 30 de ani, se ocupă de sondaje de opinie. L-am provocat să ne explice cum de apar atâtea rezultate contradictorii în campaniile electorale, care e secretul ascensiunii uluitoare a unui candidat și de ce nici o firmă de sondare pare a nu-l fi văzut. Mai jos, cîteva dintre opiniile profesorului Comșa.
„Au fost situaţii de institute de cercetare care au dat rezultate foarte diferite. Adică, e clar că acolo a fost cumva o intenție de a promova o anumită imagine a unui candidat, de a atrage susţinători din interiorul și din exteriorul bazinului electoral.”
Manipularea este prezentă
„Eu cred că manipularea este prezentă. În anumite contexte este prezentă. Adică, diferențele între rezultatele sondajelor sunt atât de mari, încât nu pot fi explicate decât prin această componentă sau prin, să spunem, o totală lipsă de profesionalism. Cred că lipsa de profesionalism aici, dacă e prezentă, n-are cum să acopere diferențele acelea atât de mari. Au fost situații în care, cel puţin la alegerile locale, diferenţele au fost foarte mari.”
„Denaturarae rezultatelor sondajelor este o încercare de a influența propriul electorat și propriul aparat de partid, să spunem, de a susține candidatul, cumva, în direcția asta. Și atunci, lucrurile astea m-au enervat. Mă rog, mă enervează de mai multă vreme.”
Creștere exponențială în cazul Georgescu
„Marea majoritate a sondajelor care se fac rămân cumva în umbră. Adică mai transpar pe aici, pe acolo, pe un site, informații la a doua, la a treia mână, dar cele mai multe se fac pentru cei care, bineînțeles, le plătesc. Pentru publicul larg apare doar ce trece de aceste porți. Ceea ce nu e neapărat corect, pentru că pot să las să treacă în spațiul public doar ceea ce-mi convine.”
„În cazul lui Călin Georgescu am văzut nu doar că crește, ci că e o creștere exponențială aproape. La acel moment începuse să fie exponențială. Dar aveam date doar până pe miercuri undeva, ultimul sondaj care a fost publicat. Apoi nu s-au mai prea publicat atunci sondaje. Deci pe miercuri, joi, cu datele respective, se vedea deja o tendință ascendentă abruptă!”
„Sondajele astea care se fac așa, zilnic în timpul campaniilor electorale, pentru a acoperi un număr mare de subiecți, reduc un pic din calitate și reduc un din numărul de întrebări. Adică lipsesc informațiile care să ne ajute să explicăm creșterea. Ne ajută foarte bine să identificăm trend-ul, deci sunt foarte bune pentru acest scop, dar ne ajută mai puțin pentru a explica situația.”
Ce se întâmplă în online nu e similar cu ce se întâmplă în lumea fizică
„Avem un segment de electorat care e în căutarea candidatului, mai ales a candidatului prezidențial, pentru că la partide afinitățile sunt mai clare, mai stabile. Votul e un pic mai stabil și mai rational.”
„Când vine vorba de persoane, la alegerile prezidențiale, lucrurile sunt mult, mult mai volatile!”
„Ce se întâmplă în online nu e similar cu ce se întâmplă în lumea fizică. Adică acolo putem să decupăm zone de interes unde să adresăm mesaje țintite și care să nu fie vizibile în altă parte. Adică dacă ai niște alegători, îți hrănești propriile electorate în modul în care ele au nevoie. Și atunci pot să crești din diferite surse, uneori care sunt chiar contradictorii!”
Efectele rețelelor sociale, destul de negative
„Ce pot să vă spun e că, uneori, efectele rețelelor de socializare sunt destul de negative. Că în cazul unor minți în formare, cu siguranță, sunt efecte negative. Asta e și motivul pentru care sunt deja țări care au interzis și Facebook și TikTok. Australia recent a interzis accesul la rețelele până la 16 ani pentru copii. Și, personal, eu cred că e un lucru bun. Adică, noi confundăm de multe ori ceea ce vedem în ziare, la televizor, pe rețele mai nou, cu Realitatea!”
„Nu mizez pe înțelepciunea partidelor politice, nu neapărat, ci pe faptul că de data asta, la viitoarele alegeri, poate într-o anumită măsură, vor asculta de cei care îi sfătuiesc și care atunci când dau un sfat se bazează pe date”, a conchis Mircea Comșa.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






