Connect with us
Advertisement
Advertisement

ADMINISTRAȚIE

Sistem MODULAR de echipamente pentru tratarea DEȘEURILOR la Cluj-Napoca. Investiție „GRATIS” de 5 milioane de euro

Publicat


Primăria Cluj-Napoca a câștigat un proiect pentru reducerea contaminării cu susbsanțe periculoase în depozitele municipale temporare de gunoi. Investiția în echipamentele de tratare a deșeurilor de la Pata Rât va fi finanțată din fonduri norvegiene și ale Guvernului României.

Primăria Cluj-Napoca a reușit să câștige un proiect în valoare de 5 milioane de euro, bani care vor fi investiți în tehnologii inovative de tratare a deșeurilor.

Practic, a spus primarul Emil Boc, prin acest proiect, municipalitatea nu va mai cheltui bani pentru relocarea deșeurilor de la rampele temporare la Centrul de Management Integrat al Deșeurilor, care a fost, în sfârșit, finalizat.

Sistem modular de echipamente pentru tratarea deșeurilor la Cluj-Napoca

Proiectul a fost votat marți într-o ședință de îndatată a Consiliului Local Cluj-Napoca, având în vedere că până miercuri la ora 24.00, acesta trebuie depus la Ministerul Mediului. Potrivit primarul Emil Boc, anunțul privind câștigarea acestui apel a venit vineri, 14 octombrie.

Primarul Emil Boc a mai precizat că beneficiile acestei investiții pentru mediu sunt importante. Astfel, se va reduce cantitatea de deșeuri depozitate, se vor reduce emisiile de gaze de seră și, de asemenea, se va reduce poluarea solului și a apelor de suprafață.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Se fac angajări la pompieri. Opt posturi scoase la concurs de către ISU Cluj

Publicat

De

pompieri, isu, incendiu 1

Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) „Avram Iancu” al județului Cluj a scos la concurs nu mai puțin de 8 posturi pentru încadrare din sursă externă. Informații despre aceste posturi au fost deja publicate pe portalul de servicii și informații al Ministerului Afacerilor Interne, disponibil la adresa hub.mai.gov.ro.

Mai exact, este vorba despre 6 posturi de ofițer și 2 posturi de subofițer, după cum urmează:

Ofițer Principal I Inspecția de Prevenire/Avizare – Autorizare https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1732

Ofițer I – Inspecția de prevenire/Avize – Autorizare https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1732

Ofițer Specialist I – Serviciul Logistic – Patrimoniu Imobiliar https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1806

Ofițer I – Serviciul Pregătire pentru Intervenție și Reziliența Comunităților https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1879

Ofițer Principal I (economist)

https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1825

Ofițer Specialist II – Serviciul Comunicații și Tehnologia Informației Comunicații

https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1804

Subofițer operativ principal – Inspecția de Prevenire – Avizare-Autorizare https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1912

Subofițer administrativ principal – Suport Operativ – Detașamentul de Pompieri Dej

https://hub.mai.gov.ro/recrutare/anunt/view?id=1794

Când se depun dosarele

Depunerea dosarelor are loc pe parcursul lunii mai, în funcție de postul pentru care un candidat optează. Totodată, în această perioadă au loc recrutări  pentru participarea la concursurile de admitere organizate în instituţiile de învăţământ ale Ministerului Apărării Naţionale care pregătesc personal pentru nevoile Ministerului Afacerilor Interne – Iulie- August 2024.

Cererea-tip de înscriere, precum și, după caz, consimțământul privind solicitarea extrasului de pe cazierul judiciar de către unitatea de recrutare, prevăzut și în anexă, la prezentul anunț, se descarcă de pe site-ul oficial al MAI, IGSU sau al unității de recrutare www.isucj.ro (secțiunea Informații publice-Carieră-Admitere), se completează de către candidat în mod lizibil, se semnează și se transmit în format electronic la adresa de e-mail isu_cluj@cj.e-adm.ro, până la data de 19 mai 2024, ora 15.00, înclusiv în zilele de sâmbătă și duminică.

300 de locuri la Boldești

Nu în ultimul rând, vă anunțăm faptul că au început înscrierile și la Școala de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești, fiind disponibile 300 de locuri.

Tinerii și tinerele care îndeplinesc condițiile și criteriile necesare pot depune cererea de înscriere, în perioada 24 aprilie – 14 mai (inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică), exclusiv în format electronic, la adresa de e-mail isucj.recrutare.2@gmail.com.

Informații suplimentare sunt dipsonibile pe site-ul www.isucj.ro (secțiunea Informații publice-Carieră-Admitere).

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

RECOMANDĂRILE ANPC pentru perioada 1 Mai – Sărbătorile de Paști

Publicat

oua pasti 2 ok

ANPC are câteva recomandări pentru populație, având în vedere că se apropie sărbătorile pascale și crește consumul de carne de miel, ouă, cozonaci și băuturi alcoolice.

„Pregătirile pentru ziua de 1 Mai și sărbătorile pascale reprezintă un moment de vârf pentru activitățile comerciale, de aceea Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) desfășoară acțiuni de control, în toată țara, pentru a verifica modul de comercializare a produselor specifice acestei sărbători.

Sunt vizate, în mod special, produsele alimentare de post, pește și preparate din pește, carne, în special carne de miel, preparate din carne, în mod deosebit micii, cozonac, produse de patiserie, ciocolată, produse din ciocolată, produse pe bază de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine), vopsea de ouă, bere, vin și băuturi alcoolice.

Dat fiind dorința consumatorilor de a avea pe masă produsele preferate, conform tradiției, ANPC le face acestora câteva recomandări, pe care să le aibă în vedere atunci când își fac cumpărăturile.

·       La cumpărarea produselor din carne tocată, acordați atenție deosebită aspectului produsului!

–  Urmăriți modul de etichetare. Nu cumpărați produse preambalate neetichetate, iar pentru cele comercializate vrac este obligatorie înscrierea, la locul de comercializare a datei durabilității minimale/ datei limită de consum și a ingredientelor alergene.

–  Refuzați produsele din carne tocată pentru care există îndoieli privind calitatea și modul de informare prin etichetare!

–  Refuzați produsele din carne care nu au înscrisă, pe etichetă, data durabilității minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau depășită!

–  Nu cumpărați produse din carne tocată din locuri neautorizate, întrucât comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu poate elibera bon de casă cu care să fie justificată tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur, care vă poate afecta sănătatea!

–  La cumpărarea berii, verificați starea ambalajelor (integritate, etanșeitate), limpiditatea lichidului și data durabilității minimale.

În cazul în care petreceți ziua de 1 Mai în zone de agreement, e bine să fiți atenţi la câteva aspecte:

Trebuie urmărit, în cazul produselor alimentare, modul de expunere și comercializare a acestora, pentru a observa unele indicii care pot să conducă la identificarea riscurilor pentru sănătate și anume:

–   existența și funcționarea vitrinelor frigorifice în care sunt expuse alimentele;

–   integritatea ambalajelor, care trebuie să asigure protecție pe timpul transportului, depozitării și comercializării;

–   tichetarea acestora, cu date referitoare la tipul produsului, originea acestuia, termenul de valabilitate etc.

De asemenea, înainte de achiziționarea alimentelor, din locuri specializate în acest sens, asigurați-vă că vânzătorul este echipat corespunzător, poartă halat de protecție și bonetă, iar manipularea alimentelor neambalate este realizată cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință.

Acordați atenție prețului afișat și verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă.

Și un ultim sfat, solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, dorăți să reclamați calitatea/siguranța unui produs.

·       La comercializarea cărnii și a produselor din carne

Achiziționarea cărnii, inclusiv a cărnii de miel, și a produselor din carne se va face numai din locuri special amenajate, dotate și autorizate (măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe) și aceasta trebuie să aibă ștampila de control sanitar-veterinar. Numai în astfel de condiții există garanția unui produs sigur, ce nu vă va afecta sănătatea;

Evitați cumpărarea de carne de la persoane și din locuri neautorizate, din „portbagajele mașinilor”, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic. Comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;

Atenție la preț!

Verificați, prin apreciere directă, proprietățile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezența mucilagiilor), culorii (culoare modificată), consistenței, prezența corpurilor străine. Carnea trebuie să prezinte, la suprafață, o peliculă uscată, de culoare roz  până la roșie, să fie fermă și elastică, atât la suprafață cât și în secțiune, iar mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;

Atenție și la preț! Verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă;

Carnea achiziționată sub forma refrigerată se va transporta, în condiții igienice, cât mai repede la domiciliu și se va depozita la frigider;

Produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate și pentru care există suspiciunea deteriorării conținutului, nu trebuie achiziționate.

·       La comercializarea ouălor

Achiziționarea ouălor se va face numai din locuri special amenajate, autorizate. Evitați cumpărarea de ouă de pe marginea drumului, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Evitați cumpărarea ouălor care nu sunt păstrate la temperatura indicată de producător sau care sunt expuse spre vânzare la temperatura mediului ambiant;

Ouăle de consum trebuie să prezinte coaja intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri și mirosuri străine;

La spargerea oului, albușul trebuie să fie de consistență densă, transparent, iar gălbenușul semiglobulos, ușor aplatizat și bine delimitat de albuș;

Categoriile ouălor

În cazul ouălor vândute în vrac, trebuie comunicate vizibil, cu ușurință și perfect lizibil, informațiile privind:

– categoria de calitate (A);

– categoria de greutate (clasamentul ouălor din categoria A în funcție de greutate)

–  XL – foarte mare: greutate mai mare sau egală cu 73 g;

–  L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g și mai mică de 73 g;

–  M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g și mai mică de 63 g;

–  S – mic: greutate mai mică de 53 g;

– o indicație a metodei de creștere a găinilor;

– o explicație a semnificației codului producătorului;

– data de valabilitate minimă.

·       La comercializarea vopselei de ouă

Achiziționarea vopselei se va face numai din locuri autorizate și se va citi cu atenție eticheta produsului, care trebuie să conțină: numele și adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucțiuni de utilizare, data durabilității minimale.

Atentie! La vopsirea ouălor nu utilizați vopsea pentru alte destinații, precum cea tipografică sau pentru textile. Utilizarea altor tipuri de vopsele, poate prezenta un real pericol pentru sănătate.

·       La comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.)

În primul rând, achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute;

Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecție sanitară, respectiv halat de protecție și bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință;

Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf și de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna;

Produsele de patiserie trebuie să aibă menționate pe etichetă, obligatoriu, lista ingredientelor alergene, precum și prezența anumitor premixuri, în compoziție, sau a unor ingrediente care le înlocuiesc pe cele clasice;

Pentru produsele de patiserie preambalate, data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscripționa pe etichetă/ambalaj.

·       La comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe baza de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine)

Etichetele acestor produse trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, se vor înscrie numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare;

Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română;

Pentru ciocolată și produse din ciocolată se menționează în mod obligatoriu conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: “ cacao…% minim”. În cazul ciocolatei umplute se menționează produsul de umplutură. Se exceptează de la indicarea cantității nete produsele din ciocolata preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame.

Aceasta excepție nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conținând două sau mai multe astfel de produse, în cazul în care conținutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolată turnate și goale în interior, această indicație poate fi înlocuită cu conținutul net minim. Se va face o mențiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășește 1% din masa produsului;

„Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate”

Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafață lucioasă, nestratificată și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzație de rugozitate la masticare, culoare și gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasă;

Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

Înainte de cumpărare, consumatorul trebuie să verifice starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilită de producător.

·       La comercializarea vinurilor și a băuturilor alcoolice

Conținutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea și adresa producătorului sau a importatorului sau a îmbuteliatorului, volumul net, concentrația alcoolică, o informație privind lotul, data durabilității minimale pentru băuturile alcoolice cu concentrația alcoolică mai mică de 10% vol.;

Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conțină următoarele informații: categoria de calitate, indicația geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, în funcție de conținutul de zaharuri;

Consumatorul trebuie să verifice aspectul lichidului, respectiv culoarea care trebuie să fie corespunzătoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurități în suspensie;

La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conținutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurități sau scurgeri;

Marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementarilor în vigoare emise de Ministerul Finanțelor.

Abateri de la legislație

”Ne dorim ca atât ziua de 1 Mai, cât și Sfintele Sărbători de Paști, să fie un prilej de bucurie, pentru toți românii, și să nu fie umbrite de posibile probleme cauzate de achiziționarea și consumul unor produse neconforme. De aceea este important ca toți consumatorii să țină cont de recomandările noastre” – Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

Vă prezentăm câteva dintre cele mai des întâlnite abateri de la legislație, la comercializarea produselor alimentare specifice zilei de 1 Mai și Sărbătorilor de Paști, constatate de comisarii ANPC, în urma acțiunilor de control desfășurate în anii anteriori:

–  folosirea unor produse si proceduri nesigure care puneau în pericol viața și sănătatea consumatorilor:

–  utilizarea unor materii prime cu data limită de consum depășită (cârnați, carne de mici, băuturi răcoritoare);

–  utilizarea unor materii prime fără elemente de identificare (carne de mici, muștar, Ketchup);

–  comercializarea unor produse cu urme de mucegai (chifle);

Produse cu mucegai

–  utilizarea unui ulei excesiv de ars pentru prăjire;

–  nerespectarea condițiilor de păstrare și depozitare a produselor;

–  decongelarea materiilor prime congelate la temperatura mediului ambiant;

–  schimbarea stării termice inițiale a produselor;

–  folosirea unor ustensile neigienizate cu aspect înnegrit;

–  utilizarea unui cântar fără verificare metrologică;

—  prezența la comercializare a unor produse cu modificări organoleptice (maioneză, sosuri pentru salate, roșii, ceapă, cartofi, castraveți);

–  utilizarea unor grătare neigenizate corespunzător și a unor ustensile pentru bucatărie degradate (clești pentru grătar, cuțite).

Lipsa informării

–  deficiențe de informare către consumator, de exemplu:

–   lipsa informării cu privire la ingredientele cu potențial alergen;

–   lipsa informării cu privire la faptul că preparatele provin din produse decongelate;

–   lipsa afișării datei limită de consum.

–  comercializarea unor ouă cu data durabilității minimale depășită sau pentru care nu s-a putut stabili încadrarea în termenul de valabilitate (marcare ilizibilă);

–  comercializarea unor ouă depozitate la temperatura mediului ambiant contrar recomandărilor de a se păstra la loc răcoros;

–  comercializarea unor ouă sparte, crăpate sau murdare, acoperite de corpuri străine;

–  neafişarea la locul de vânzare a ouălor în vrac a informaţiilor obligatorii prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 589/ 2008 (categoria de calitate, categoria de greutate, o indicație a metodei de creștere a găinilor, o explicație a semnificației codului producătorului și data durabilităţii minimale);

–  utilizarea unor spații de depozitare sau de expunere la vânzare improprii, neigienizate sau deteriorate

–  comercializarea de vopsea de ouă cu data durabilității minimale depășită;

Data limită depășită

–  comercializarea de ciocolată, ciocolată de casă și figurine din ciocolată, atât cu data durabilității minimale depășită, cât și cu abateri de informare referitoare la produsul ciocolată de casă;

–  existenţa unor afișe cu informația “cozonac tradițional”, “pască tradițională”, fără ca operatorii economici să dețină atestat pentru produse tradiționale;

–  comercializarea de pască și cozonaci ambalați în folie de plastic, având etichetele cu elementele de identificare ilizibile și fără a se specifica data durabilității minimale de consum;

–  comercializarea sub denumirea de vopsea de ouă a unor coloranţi fără elemente de identificare și caracterizare;

–  nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1169/2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, care prevede evidenţierea substanțelor cu efecte alergene incluse în lista ingredientelor, printr-un set de caracteristici grafice care să le diferenţieze clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond (la produse din carne, de patiserie și ciocolata și produse din cacao).

Alergeni nemenționați pe etichete

De exemplu la produsul rahat, producţie Bulgaria, componentul alergen, respectiv amidon din grâu, nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor și nu erau specificate categoriile ingredientelor carmoizină şi acid citric, iar pentru ciocolata de menaj, ingredientul alergen soia nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor;

–  neindicarea componentelor cu potențial alergen dioxid de sulf pentru vinul (alb și roșu) comercializat vrac;

–  înscrierea pe etichetă a unor informații ce puteau induce în eroare consumatorul, de exemplu: prezentarea preparatelor din carne ca fiind „produse țărănești”, dar la care s-au folosit de fapt dextroză, conservanți (azotit de sodiu), antioxidanți (acid ascorbic), potențiator de gust (monoglutamat de sodiu);

–  comercializarea unor produse de patiserie cu umplutura de ciocolată, în fapt utilizându-se, ca ingredient, „choco filling decoration” (în lista de ingrediente erau înscrise zahăr, ulei vegetal rafinat de floarea-soarelui, palmier, cacao 10-12% și având în vedere faptul că nu conțineau min. 35% substanță uscată totală de cacao, umplutura nu era ciocolată);

–  comercializarea de cozonac utilizând ca denumire a produsului “cozonac cu nucă 30%”, în realitate utilizându-se umplutură de nucă 12%;

–  schimbarea stării termice din produse refrigerate în produse congelate;

–  comercializarea unor părți de carcasă miel netoaletată, cu urme de blană, organe de miel congelate ambalate la pungi de 1 kg expuse, în vederea comercializării, în ambalaje deteriorate (sparte) şi fără clipsuri care să închidă ambalajul”, se arată în comunicatul ANPC.

Citește mai departe

EVENIMENT

O femeie a fost lovită de mașină, în Baciu

Publicat

De

O femeie a fost lovită de mașină marți seară, în localitatea Baciu.

Potrivit ISU Cluj, o femeie a fost accidentată marți seară, în localitatea Baciu. La momentul sosirii echipajului de prim ajutor, femeia esra conștientă și cooperantă, urmând să fie transportată la spital.

„Din primele informații, este vorba despre un pieton accidentat, mai exact o femeie. Aceasta este conștientă, cooperantă, și va fi transportată la spital”, a transmis ISU Cluj.

Potrivit postărilor de pe rețelele de socializare, traficul era blocat pe ambele sensuri la momentul redactării acestui articol.

FOTO: Arhivă

Citește mai departe

EVENIMENT

INTERVENȚIE chirurgicală intraabdominală complexă prin abord minim invaziv robotic, în premieră la Spitalul Medicover Cluj

Publicat

dr. adrian bartoș

O nouă șansă la viață pentru un pacient de 61 de ani, prin intervenție chirurgicală oncologică realizată robotic. La Spitalul Medicover Cluj a fost realizată cea mai complexă intervenție chirurgicală intraabdominală din sfera oncologică, prin abord minim invaziv robotic. Pacientul are 61 de ani, iar evoluția lui post operatorie a fost pozitivă. Prin această intervenție chirurgicală complexă, echipa medicală coordonată de dr. Adrian Bartoș a redat o nouă șansă la viață, atât pentru pacient, cât și pentru familia acestuia. 

Intervențiile robotice din sfera hepato-bilio-pancreatică, cu precădere cele efectuate pentru tratarea tumorilor pancreatice sunt foarte complexe, din cauza raporturilor anatomice locale delicate.

INTERVENȚIE chirurgicală intraabdominală complexă prin abord minim invaziv robotic, în premieră la Spitalul Medicover Cluj

”Cancerul pancreatic reprezintă o problemă reală de sănătate publică, tumorile netratate chirurgical beneficiind de o supraviețuire scazută. În primul rând, trebuie îndepărtate, pe lângă zona pancreatică afectată, și duodenul, porțiunea terminală a stomacului, o porțiune din intestinul subțire, vezicula biliară și partea terminală a canalului biliar principal. Toate segmentele digestive și biliare rămase trebuie reconectate”, menționează dr. Adrian Bartoș, medic primar chirurgie generală, cu competență și experiență în chirurgia oncologică și robotică.

dr. adrian bartoș

DPC, cea mai complexă intervenție abdominală în sfera digestivă și pancreato-biliară, realizată la Spitalul Medicover Cluj

Intervenția efectuată pentru tratarea formei de cancer pancreatic a pacientului de 61 de ani se numește duodeno-pancreatectomie-cefalică (prescurtat: DPC) și este cea mai complexă intervenție abdominală în sfera digestivă și pancreato-biliară.

Această intervenție presupune timpi dificili de disecție și timpi delicați de reconstrucție. Tocmai de aceea, acest tip de intervenții pot fi efectuate doar de chirurgi cu experiență, atât în această patologie, cât și în ceea ce privește abordul robotic.

”Chirurgia robotică realizată cu ajutorul dispozitivul daVinci Xi (controlat de către chirurgul de la console) ne-a ajutat semnificativ în realizarea timpilor de disecție, prin precizia mișcărilor și o vizualizare a anatomiei net superioare altor abordări. Pe lângă acestea, poate cel mai important element este reprezentat de calitatea reconstrucțiilor biliare și digestive, facilitată de articulațiile brațelor robotice”, completează Dr. Adrian Bartoș.

dr. adrian bartoș

Echipa medicală care a realizat intervenția complexă a fost coordonată  de Dr. Bartoș Adrian – chirurg principal, de consolă. Din echipă au mai făcut parte și Dr. Iancu Ioana – asistent principal și Dr. Brînzilă Sandu – asistent secundar.

dr. adrian bartoș

Pacientul a fost diagnosticat cu cancer cefalopancreatic și a beneficiat de DPC prin abord total robotic, cu reconstrucții de tipul pancreatico-jeuno-anastomozei, hepatico-jejuno-anastomozei și gastro-jejuno-anastomozei, iar intervenția chirurgicală a durat aproximativ 6 ore.

Risc de complicații redus la minim în urma intervenției chirurgicale complexe pentru tratarea cancerului pancreatic

Un aspect problematic în chirurgia capului pancreatic îl constituie complicațiile care pot apărea după reconstrucție, în special fistula pancreatică. O manipulare cât mai redusă a țesuturilor poate conduce la o rată mai mică a acestor complicații, facilitând totodată o recuperare rapidă a pacientului, chiar și după o intervenție majoră.

Aceasta este posibilă prin utilizarea unor incizii foarte mici, de sub 1 centimetru. În plus, această tehnică permite obținerea unor rezultate oncologice superioare, datorită preciziei extrem de mari în disecție.

Reducerea riscului de complicații este asigurată de precizia și înalta funcționalitate a robotului daVinci Xi.

Evoluția postoperatorie a pacientului a fost fără complicații, fără dureri, cu externare rapidă, în ziua 4 după operație și cu o confirmare a unei rezecții oncologice de calitate prin examenul histopatologic al specimenului chirurgical.

“Tratamentul chirurgical este singurul în măsură să ofere o șansă de creștere a ratei de supraviețuire la pacienții diagnosticați cu o formă de cancer pancreatic, informații certificate de literatura de specialiate. Aceste intervenții și rezultate bune presupun existența simultană a unei echipe chirurgicale cu experiență vastă în chirurgia oncologică hepato-bilio-pancreatică, a unei o dotări de ultimă oră a blocului operator, precum și a unei echipe multidisciplinare de calitate pentru managementul perioperator (ATI, oncologie, gastroenterologie, anatomie patologică, imagistică). Ne bucurăm să putem oferi astfel de servicii, de rutină, în cadrul spitalului nostrum”, încheie Dr. Adrian Bartoș.

Începând cu anul trecut, în cadrul Spitalului Medicover Cluj, abordarea minim invazivă robotică, cu avantajele ei bine cunoscute, este disponibilă inclusiv pentru cele mai complexe intervenții oncologice din sfera abdominală: tratamentul chirurgical al cancerului pancreatic, precum și pentru o varietate largă de alte patologii din sfera chirurgiei generale, urologice, hepatobiliare sau bariatrice.

Despre Medicover Romania 

Din 1995, Medicover Romania a devenit unul dintre cei mai importanti furnizori de pe piata serviciilor de sanatate private, cu o retea de 41 de clinici in Bucuresti si in tara si 5 spitale generaliste: in Bucuresti, Cluj-Napoca, Oradea si Craiova, 28 de cabinete on-site si peste 250 de unitati medicale partenere. Spitalele Medicover corespund celor mai inalte standarde medicale si deservesc o gama larga de specialitati medicale si chirurgicale.

Medicover Romania face parte din Medicover, companie internationala de servicii medicale si de diagnostic, infiintata in 1995. Medicover opereaza o retea extinsa de clinici, spitale, facilitati de ingrijire specializata si laboratoare. Pietele principale ale Medicover sunt Polonia, Germania, Romania si India. In 2022, Medicover a inregistrat venituri totale de 1.510 milioane de euro, avand peste 44.000 de angajati. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.medicover.com

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax