EVENIMENT
Sfaturi pentru șoferi. FRAUDAREA kilometrajului: cum să identificați și cum să evitați mașinile cu kilometrajul dat înapoi
Piața auto din România este plină de mașini care au kilometrajul dat înapoi, iar unii proprietari s-ar putea să nu știe că și odometrul vehiculelor proprii au fost cândva manipulate. Astfel de mașini cauzează probleme majore, se defectează frecvent și necesită costuri substanțiale de reparații.
Potrivit lui Matas Buzelis, expert auto din cadrul companiei carVertical, decât să repari continuu o mașină care a avut kilometrajul dat înapoi, uneori este mai rentabil s-o vinzi și să cumperi un alt vehicul. Cum puteți observa că odometrul mașinii a fost manipulat?
Un kilometraj scăzut poate sugera că citirile odometrului au fost modificate
Vehiculele din România, care au fost verificate prin intermediul platformei carVertical, parcurg de obicei o medie de 20.338 km pe an. Prin urmare, în 5 ani de zile o mașină parcurge în medie peste 100.000 de kilometri. Dacă kilometrajul unei mașini second hand indică o valoare mai mică decât media, acest lucru ar putea indica faptul că vânzătorul a manipulat odometrul pentru a vinde vehiculul la un preț mai mare.
Sfaturi pentru șoferi. FRAUDAREA kilometrajului: cum să identificați și cum să evitați mașinile cu kilometrajul dat înapoi
„Mașinile cu kilometraj redus sunt la mare căutare pe piața vehiculelor la mâna a doua. Cu toate acestea, este indicat să nu vă grăbiți să cumpărați un astfel de vehicul și să verificați în primul rând istoricul kilometrajului. Vânzătorii necinstiți dau kilometrajul înapoi și la modelele mai vechi de mașini și la cele mai noi”, spune Buzelis.
Potrivit datelor carVertical, 6,5% dintre toate mașinile din România care au fost verificate pe platformă în prima jumătate a anului 2024 au avut kilometrajul manipulat, ceea ce indică faptul că nu există încă suficientă transparență pe piața vehiculelor rulate.
Piesele uzate ar trebui să trezească suspiciuni
Piesele uzate semnificativ sunt și ele posibile indicii ale unui kilometraj ridicat. Frâne care scârțâie, un volant care zdrăngăne sau un ambreiaj greu de apăsat pot fi semne clare că vehiculul a fost condus pe distanțe mult mai mari decât se pretinde în reclamă. Desigur, totul depinde de obiceiurile de condus ale proprietarului și de modul în care a întreținut vehiculul.
Atunci când alegeți să vă cumpărați o mașină rulată, se recomandă să fiți atenți la modul în care a fost folosită. Dacă vehiculul a fost condus în mare parte în zone muntoase, atunci ambreiajul, frânele și motorul acestuia vor fi uzate semnificativ.
Mașinile importate au deseori kilometrajul dat înapoi
Datorită popularității serviciilor de verificare a istoricului vehiculelor, atât cumpărătorii cât și vânzătorii pot verifica cu ușurință istoricul oricărei mașini. Nu sunt puține cazurile în care, după ce au analizat înregistrările istorice ale vehiculelor pe care le dețin, unii proprietari sunt surprinși să afle că mașinile lor au fost importate din străinătate, au fost avariate semnificativ sau au kilometrajul modificat.
„Deși importurile de mașini extind opțiunile cumpărătorilor atunci când caută o mașină la mâna a doua, vehiculele importate din străinătate nu sunt întotdeauna în stare bună. Mașinile importate au șanse de 3 ori mai mari să aibă kilometrajul dat înapoi. Verificând istoricul mașinii, vă reduceți șansele de a fi înșelat.”, spune Buzelis.
Mașinile care au odometrul modificat se strică mai des
Defecțiunile frecvente pot indica, de asemenea, citiri modificate ale odometrului. Dacă vânzătorul susține că mașina a parcurs 100.000 de kilometri, dar kilometrajul real este de două ori mai mare, atunci unele piese vor avea un grad ridicat de uzură.
Cumpărarea unei astfel de mașini poate duce la cheltuieli imense de reparații și veți întâmpina dificultăți în planificarea reviziilor și a lucrărilor sale de întreținere.
Interior în stare proastă – un prim semn că mașina a parcurs mai mulți kilometri decât vi s-a spus
Uneori, kilometrajul real al unei mașini poate fi dezvăluit de starea generală a vehiculului. Cu cât acesta a fost folosit mai mult, cu atât este mai probabil ca interiorul să fie uzat.
Dacă vedeți că volanul, schimbătorul de viteze și pedalele sunt uzate, asta indică de obicei faptul că mașina a parcurs zeci de mii de kilometri. Starea proastă a scaunelor poate sugera, de asemenea, că vehiculul a fost utilizat intens.
Cu toate acestea, există cazuri când vânzătorii înlocuiesc piesele interioare uzate pentru a face mașina mai atractivă. Acest lucru poate induce în eroare potențialii cumpărători, încurajându-i să cumpere mașina fără să-i facă o verificare amănunțită într-un service auto.
Sursa: CarVertical
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ECONOMIE
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Evenimentul va avea loc în data de 28 noiembrie și va marca o etapă importantă în creșterea reprezentativității asociației în zona de centru și nord.
Patronatul Societăților din Construcții – Filiala Transilvania este o subdiviziune care se ocupă de specificul pieței și al regiunii Transilvania, care include județele din centrul și nordul țării și reprezintă interesele angajatorilor din domeniul construcțiilor din zona Transilvaniei, unii dintre cei mai importanți actori din industria construcțiilor la nivel regional.
”Împreună pentru protejarea valorilor breslei”
PSC a luat ființă din necesitatea de asociere a companiilor care activează în domeniul construcțiilor și din dorința de a colabora mai bine pentru a asigura un mediu de afaceri sănătos. Patronatul se dorește a fi reprezentativ în domeniu, atât în interiorul României cât și în afara granițelor țării, fiind promotor activ pentru protejarea valorilor acestui domeniu.
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Motto-ul PSC este “Împreună pentru protejarea valorilor breslei” și reprezintă direcția în care ne dorim să mergem în continuare, a declarat președintele Alexandra Stoica. De asemenea, exprimă spiritul organizației și felul în care interacționăm cu membrii, autoritățile, media sau alte organizații”, a mai adăugat Stoica.
Patronatul Societăților din Construcții – PSC este membru fondator al Federației Patronatelor Societăților din Construcții – FPSC, singura federație reprezentativă la nivel de Sector de activitate, în domeniul Construcțiilor civile și industriale.
Un accident de circulație a avut loc, în jurul orel 21.00, pe strada Aurel Vlaicu din Cluj-Napoca.
O femeie care a vrut să treacă strada pe culoarea roșie a semaforului a fost lovită de o mașină.
Accident pe strada Aurel Vlaicu. Femeie lovită de o mașină
Din primele verificări ale polițiștilor a reieșit că o femeie, de 64 de ani, din Cluj-Napoca, s-ar fi angajat în traversarea părții carosabile pe culoarea roșie a semaforului destinat pietonilor.
În aceste condiții, aceasta ar fi fost accidentată de un autoturism care se punea în mișcare de pe loc, condus de un bărbat, de 32 de ani, din Cluj-Napoca.
Testările cu aparatul etilotest au indicat rezultate negative.
Cercetările continuă pentru stabilirea tuturor circumstanțelor producerii accidentului.
Foto: Arhivă
EVENIMENT
Descoperire importantă în lupta împotriva TUBERCULOZEI. Câte cazuri au fost depistate în Cluj de la începutul anului
Tuberculoza a devenit în 2024 cea mai răspândită boală infecțioasă din lume, depășind COVID-19. Cercetătorii Universității din Otago au făcut o descoperire importantă în lupta împotriva tuberculozei. Aceștia au identificat vulnerabilitatea ascunsă a bacteriei care provoacă această boală.
Oamenii de știință au dezvoltat o nouă tehnologie care le-a permis să găsească „călcâiul lui Ahile” al bacteriei Mycobacterium tuberculosis, chiar și în cazul tulpinilor care au devenit rezistente la tratamentele obișnuite. Mai mult, ei au reușit să identifice medicamente care pot ataca exact acest punct slab.
Descoperire importantă în lupta împotriva TUBERCULOZEI. Câte cazuri au fost depistate în Cluj de la începutul anului
„Este o descoperire crucială în contextul în care infecțiile rezistente la medicamente reprezintă o amenințare majoră pentru sănătatea publică”, explică dr. Matthew McNeil, coordonatorul studiului.
„În prezent, opțiunile de tratament sunt foarte limitate pentru pacienții infectați cu astfel de bacterii rezistente”.
Cercetătorii sunt optimiști că noua metodă ar putea fi folosită nu doar pentru tuberculoză, ci și pentru alte boli infecțioase care au devenit rezistente la antibiotice.
„Dacă gândim diferit când vine vorba de dezvoltarea noilor medicamente, putem găsi soluții viabile pentru a opri această problemă”, subliniază dr. McNeil.
Studiul a fost publicat în revista Nature Communications.
Care e situația la Cluj
„Până în trimestrul 3 din 2024 inclusiv, numărul cazurilor noi și recidive de tuberculoză înregistrate în jud. Cluj a fost de 109, comparativ cu anul 2023 când numărul cazurilor a fost 170, această cifră cuprinzând și trimestrul 4 din 2023”, a precizat pentru Cluj24 Direcția de Sănătate Publică a județului Cluj.
EVENIMENT
Austria se dă pe BRAZDĂ. Se pregătește să aprobe ca România și Bulgaria să obțină acces DEPLIN la Spațiul Schengen
Austria se pregătește să aprobe ca România și Bulgaria să obțină acces deplin la Spațiul Schengen. Autoritățile de la Viena vor să renunțe la dreptul de veto în ceea ce privește controalele la frontierele terestre ale celor două țări, potrivit Financial Times.
România și Bulgaria au aderat parțial la Schengen la sfârșitul lunii martie. De asemenea, guvernele din București și Sofia au sporit securitatea la granițele lor, iar cererile de azil și numărul de migranți ilegali au scăzut, potrivit FT care citează surse. De aceea, Austria vrea să renunțe la dreptul de veto asupra aderării depline a României și Bulgariei la zona de călătorie fără granițe Schengen, deschizând calea pentru ca ambele țări să devină membre cu drepturi depline.
Austria se dă pe BRAZDĂ. Se pregătește să aprobe ca România și Bulgaria să obțină acces DEPLIN la Spațiul Schengen
România și Bulgaria au aderat parțial la Schengen la sfârșitul lunii martie ceea ce a dus la suspendarea controalelor la frontierele aeriene și maritime. Controalele la frontierele terestre au rămas din cauza poziției Austriei. Între timp poziția s-a modificat, iar Viena pare să fie pregătită să ridice interdicția. Anunțul ar putea fi făcut vineri, la Budapesta, la o întâlnire a miniștrilor de interne din Austria, România, Bulgaria și Ungaria.
Aderarea la Schengen trebuie să fie oficializată la următoarea reuniune a miniștrilor de interne din UE, programată pentru 12 decembrie. Acest lucru ar permite ridicarea tuturor restricțiilor începând de anul viitor.