EDUCATIE
Semnal de ALARMĂ tras la Cluj. Peste un sfert dintre ELEVI spun că li s-au cerut fotografii NUD sau au primit astfel de IMAGINI
Un sondaj al World Vision România, făcut public de Ziua Educaţiei, arată că 17% dintre elevii de gimnaziu și liceu chestionați au spus că li s-au cerut fotografii nud sau au primit astfel de poze. Mai mult, sondajul relevă că 30% dintre profesori sunt reticenți în a declara abuzurile dacă nu au suficiente dovezi.
Mai mult de un sfert dintre elevii de gimnaziu şi liceu chestionaţi de World Vision România declară că li s-au cerut fotografii nud, iar un procent identic spun că le-au fost trimise astfel de fotografii. Peste 17% dintre adolescenţi spun că, la şcoală, au fost atinşi într-un mod care i-a făcut să se simtă inconfortabil, în cele mai multe cazuri de către colegi.
Pe de altă parte, 30% dintre profesori ar avea reţineri să reclame abuzurile sexuale asupra minorilor – majoritatea dacă nu ar avea suficiente dovezi, arată cele mai recente date din cercetarea „Violenţa sexuală asupra minorilor”, realizată de fundaţie în cadrul proiectului JUSTinACT – Justiţie, acţiune socială şi consolidarea capacităţii civile pentru combaterea abuzului sexual asupra copiilor.
De asemenea, puţin peste unu din cinci adolescenţi ar vorbi cu un profesor dacă ar trece printr-un abuz sexual.
Unu din zece adolescenţi crede că mimarea actului sexual în faţa unei persoane nu reprezintă o formă de abuz sexual
Prima condiţie pentru bunăstarea şi fericirea oricărui copil şi adolescent este să se simtă în siguranţă. De Ziua Educaţiei, fundaţia World Vision România lansează primele rezultate ale consultării realizată în rândul elevilor, profesorilor şi părinţilor în perioada 23-30 septembrie despre abuzurile sexuale asupra copiilor.
Dintre cei 700 de elevi chestionaţi, aproape unu din patru (24%) s-a confruntat la şcoală cu comentarii de natură sexuală. În acelaşi timp, 17.5% spun că la şcoală au fost atinşi într-un mod care i-a făcut să se simtă inconfortabil, în cele mai multe cazuri fiind vorba de colegi.
În 12.7% dintre cazuri, atingerile au venit din partea colegilor, în 1% de la profesori, iar în 3.8% din cazuri adolescenţii au răspuns că de la alte persoane.
Întrebaţi de situaţiile de abuz sexual cu care s-au confruntat în general, nu doar în spaţiul şcolar, 51.5% spun că au avut de-a face cu priviri insistente asupra corpului lor. La peste 26% li s-au trimis fotografii nud şi li s-a cerut să trimită fotografii nud cu ei. Aproape 22% dintre adolescenţi spun că le-a fost atins corpul fără să fie de acord, iar circa 21% au fost urmăriţi pe stradă.
Dintre adolescenţii care spun că s-au confruntat cu atingeri fără consimţământ, doar în 35% dintre cazuri, agresorii sunt necunoscuţi.
Peste 22% dintre elevii chestionaţi spun că obligarea sau invitarea unui minor să vizioneze imagini pornografice este un abuz sexual doar într-o mică măsură sau nu este deloc. Unu din zece adolescenţi crede că mimarea actului sexual în faţa unei persoane, fără ca actul sexual să aibă loc, nu reprezintă deloc o formă de abuz sexual, iar 18.4% cred că este abuz doar într-o mică măsură.
Întrebaţi în ce măsură consideră că insistenţa unui partener de-a întreţine relaţii sexuale, chiar dacă celălalt nu vrea sau are îndoieli este o formă de abuz sexual, 9% au răspuns că este doar în mică măsură sau nu este deloc abuz.
Platformă online pentru raportarea abuzului sexual
16,5% dintre tineri s-ar simţi mai confortabil să denunţe un abuz pe o platformă online, decât faţă în faţă. În acelaşi timp, peste un sfert dintre profesori (27,3%) ar alege o platformă online pentru raportarea unui abuz, comparativ cu apelarea numărului de urgenţă 112 sau Telefonul Copilului 119 (doar 10,9% ar prefera această modalitate).
În cine au adolescenţii cea mai mică încredere să vorbească despre abuzurile sexuale
Unu din trei adolescenţi nu ar avea deloc sau doar în mică măsură încredere să vorbească cu părinţii dacă ar trece printr-un abuz sexual din cauza fricii şi a ruşinii de a nu fi judecaţi. Tot unu din trei n-ar avea încredere deloc sau ar avea încredere scăzută să sune la Poliţie, iar mai mult de unul din doi n-ar apela nici la Protecţia Copilului.
Încrederea cea mai scăzută este, însă, în cadrele didactice. Puţin peste unu din cinci adolescenţi ar vorbi cu un profesor dacă ar trece printr-un abuz sexual.
La fel de grav este că 40% dintre adolescenţi nu ştiu dacă în şcoala lor există un consilier cu care să poată vorbi despre astfel de probleme.
Cum se raportează părinţii şi profesorii la abuzurile sexuale:
- Actul sexual cu un minor între 15 şi 17 ani este considerat abuz sexual de 73% dintre profesori şi de 74% dintre părinţi;
- Actul sexual cu un minor sub 15 ani este considerat abuz sexual de către 90% dintre profesori şi părinţi;
- Trimiterea de fotografii nud către un minor este considerată abuz sexual de către 83% dintre profesori şi de către 80% dintre părinţi;
- Solicitarea de fotografii nud de la un minor este percepută ca abuz sexual de către 85% dintre profesori şi de către 81% dintre părinţi;
- Mimarea unui act sexual în faţa unui minor fără ca acesta să aibă loc este considerată abuz sexual de către 80% dintre profesori şi de către 75% dintre părinţi;
- Comentariile cu tentă sexuală la adresa unui minor sunt considerate abuz sexual de către 76.5% dintre profesori şi 70% dintre părinţi;
- Actul sexual în care una dintre persoanele implicate opune rezistenţă este considerat abuz sexual de către 89% dintre profesori şi de către 81% dintre părinţi.
Abuzul sexual, subiect aproape tabu în școli
12,6% dintre profesori spun că în şcoala lor nu se vorbeşte deloc despre abuzurile sexuale, în timp ce aproape 45% spun că se vorbeşte doar în mică măsură.
„Doar prin programe educaţionale constante, în care să fie implicată toată comunitatea din jurul copilului, vom reuşi să înlăturăm acel sentiment de ruşine sau de teamă că vom fi judecaţi dacă reclamăm abuzurile sexuale asupra minorilor, care sunt cei mai vulnerabili în faţa acestui fenomen.
Copiii trebuie să fie în siguranţă pentru a fi fericiţi, iar locurile unde îşi petrec cea mai mare parte din timp sunt acasă şi la şcoală. De aceea este foarte important ca nu doar copiii, ci şi părinţii alături de profesori şi autorităţi să conştientizeze că existe mai multe tipuri de abuz sexual şi să aibă o formare de bază în funcţie de care să poată recunoască semnele abuzurilor. În plus, una dintre soluţii pentru raportarea acestor abuzuri identificată în consultarea World Vision este realizarea unui platforme online dedicată”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Ce fel de sprijin solicită profesorii pentru a raporta abuzurile sexuale asupra minorilor:
- 71% o mai bună colaborare cu Poliţia şi Protecţia Copilului;
- 50% cursuri de formare;
- 36% o mai mare deschidere din partea părinţilor;
- 17% o mai mare deschidere din partea colegilor de cancelarie.
Cum le-ar fi mai uşor profesorilor să raporteze abuzurile sexuale asupra minorilor:
- 28% să informeze consilierul şcolii;
- Peste 27% pe o platformă online;
- 24% să vorbească cu directorul şcolii;
- 11% să sune la Telefonul Copilului 119 sau la 112;
- 9% să sune la Protecţia Copilului.
De asemenea, 10,4% dintre profesori au declarat că s-au confruntat în copilărie sau în adolescenţă cu situaţii de abuz sexual.
Chestionarul pentru elevi a cuprins circa 700 de respondenţi: 69.6% rural, 30.4% urban, respectiv 77.6% din liceu şi 22.4% din gimnaziu. Chestionarul pentru cadrele didactice a cuprins 451 de respondenţi: 44% predau în mediul rural şi 56% în mediul urban. Chestionarul pentru părinţi a cuprins circa 1000 de respondenţi: 72,3% din rural şi 27.7% din mediul urban.
Fundaţia World Vision deschide două centre de consiliere şi prevenire în Cluj şi Vaslui
World Vision România a inaugurat pe 5 octombrie, de Ziua Educaţiei, două centre de consiliere şi prevenire a abuzului sexual asupra minorilor în Cluj-Napoca şi în Vaslui.
Centrele vor opera activităţi de prevenţie pentru copii, programe de consiliere parentală de tip Şcoala Părinţilor şi vor fi transmise ghiduri pentru copii, părinţi şi profesori pentru prevenirea şi combaterea abuzului sexual.
Centrele au fost deschise în cadrul proiectului JUSTinACT – Justiţie, acţiune socială şi consolidarea capacităţii civile pentru combaterea abuzului sexual asupra copiilor
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Cardurile educaționale în valoare de 500 de lei au început să fie încărcate în mai multe județe. Preșcolarii și elevii de primar și gimnaziu defavorizați primesc acești bani dacă se încadrează în condițiile ordonanței de urgență nr. 83/2023.
Cardurile educaționale trebuie utilizate exclusiv pentru cumpărarea de rechizite și articole de vestimentaţie necesare frecventării şcolii şi grădiniţei, potrivit OUG nr. 83/2023. Pe site-ul -ul Ministerului Fondurilor Europene apar mai multe informații despre tichete și utilizarea lor.
Au început să intre BANII pe cardurile educaționale. Ce poți CUMPĂRA cu aceștia
– Nu sunt permise operațiuni de retragere de numerar sau preschimbare în numerar a celor 500 de lei și utilizarea lor în alte scopuri;
– Pot fi folosite doar pe teritoriul României, doar în unitățile afiliate;
– Nu se poate emite restul banilor în cash, la unitățile de unde se achiziționează rechizitele /articolele de vestimentație necesare frecventării școlii și grădiniței;
– Cât timp este valabil tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educațional: Tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educațional are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fără a se înțelege că aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic.
– Însă, sprijinul financiar de 500 lei se acordă o singură dată pentru un întreg an școlar, într-o tranșă unică. În funcție de evoluția veniturilor familiei, cei care au dreptul la această măsură de sprijin vor încasa sumele cuvenite pe tichetele pe suport electronic emise în acest an.
Sursa: Edupedu.ro
EVENIMENT
Nicolae Ciucă, întâlnire-surpriză cu cancelarul Austriei: Vom avea curând susținerea Austriei pentru INTRAREA în Schengen (PE)
Președintele Senatului și candidatul prezidențial al PNL, Nicolae Ciucă, a făcut luni o vizită-fulger la Viena, unde s-a întâlnit cu cancelarul austriac Karl Nehammer. Tema principală a dialogului a fost aderarea completă a României la Spațiul Schengen.
„Am încredere că vom avea în curând susținerea Austriei pentru intrarea deplină a României în Schengen. Finalizăm în aceste zile un proces început cu multă vreme în urmă. Mulțumesc pentru efort miniștrilor noștri ai Afacerilor Interne și Afacerilor Externe, Cătălin Predoiu și Luminița Odobescu. România e pregătită, merită să intre pe deplin în Spațiul Schengen și va intra”, a declarat Nicolae Ciucă după întrevederea cu cancelarul Austriei.
Nicolae Ciucă, întâlnire-surpriză cu cancelarul Austriei: Vom avea curând susținerea Austriei pentru INTRAREA în Schengen (PE)
Pentru vizita în capitala austriacă, Nicolae Ciucă a fost însoțit de ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, cel care va reprezenta România în ședința Consiliului Justiție și Afaceri Interne (JAI) al U.E. de luna viitoare, ce are pe agendă tema aderării complete a țării noastre la Spațiul Schengen. Vizita lui Nicolae Ciucă la Viena a fost organizată pe filiera Partidului Popular European, cel mai mare partid politic din Uniunea Europeană, de care aparțin atât PNL, cât și Partidul Popular Austriac (al cancelarului Nehammer).
Cătălin Predoiu, împreună cu precedentul ministru al Afacerilor Interne, Lucian Bode, au făcut demersuri insistente în ultimii ani pentru a crea toate condițiile tehnice necesare intrării țării noastre în Schengen. Ca urmare a acestor eforturi liberale, anul acesta, pe 31 martie, a avut loc aderarea parțială a României la Schengen, cu granițele aeriene.
Întâlnirea dintre Nicolae Ciucă și Karl Nehammer vine în contextul în care, pe 22 noiembrie, la Budapesta, va avea loc o discuție informală a miniștrilor de Interne din România și Bulgaria cu omologul lor austriac, Gerhard Karner. Această discuție va pregăti ședința Consiliului JAI din 12 decembrie, din Luxemburg, unde este așteptată decizia politică la nivel european privind intrarea deplină a României și Bulgariei în Spațiul Schengen.
CMF 31240003
ADMINISTRAȚIE
Scandal privind desființarea ciclului primar la Colegiul „Gheorghe Șincai”. Emil Boc: Nu toată lumea poate studia la Șincai
Propunerea de desființare a ciclului primar de la Colegiul „Gheorghe Șincai” din Cluj-Napoca a stârnit controverse aprinse în ședința consiliului local de luni.
Decizia Consiliului Profesoral al Colegiului Național „Gheorghe Șincai” de a renunța la ciclul primar a fost dezbătută la ședința Consiliului Local Cluj-Napoca de luni, 18 noiembrie. Decizia luată pe fondul lipsei de spațiu a stârnit nemulțumiri în rândul părinților și cadrelor didactice.
Sute de elevi și zeci de profesori afectați
Problema a fost semnalată în plen de reprezentanta învățătorilor de la Colegiuil „Gheorghe Șincai”, Mihaela Bacu, care a atras atenția asupra impactului acestei decizii asupra elevilor și cadrelor didactice.
„Avem 533 de elevi înscriși în ciclul primar și 23 de învățătoare care riscă restrângeri de activitate. Colegiul deservește 23 de străzi arondate, iar anual se înscriu peste 100 de copii în clasa pregătitoare. Este o decizie internă, luată de Consiliul Profesoral, nu pentru că nu am avea elevi, ci din cauza lipsei de spațiu,” a explicat Bacu.
Propuneri privind relocarea elevilor
Învățătoarea a propus o soluție: relocarea claselor primare în clădirea Colegiului Tehnic „Anghel Saligny”, care dispune de săli de clasă, sală de sport și spații exterioare adecvate.
„Din punctul nostru de vedere, rezolvarea pentru circumscripția aparținătoare Colegiului ar fi una simplă: vizavi de noi, pe Bulevardul 21 Decembrie, se găsește clădirea Colegiului Tehnic „Anghel Saligny”, care este perfect dotată și potrivită ciclului primar, adică are sală de sport, săli de clasă, teren de sport, iar aici ar putea fi relocate clase de la Gheorghe Șincai”, a arătat învățătoarea.
Emil Boc: „Decizia a fost luată la nivelul școlii, nu de primărie”
Primarul Emil Boc a subliniat că decizia nu îi poate afecta pe elevii actuali din ciclul primar, dar susține că conducerea școlii poate decide ca de la anul să nu mai fi organizate clase pregătitoare.
„Aceasta este o decizie a Consiliului Profesoral, aprobată de Inspectoratul Școlar. Elevii existenți își vor finaliza studiile, dar dacă colegiul nu mai poate gestiona ciclul primar din cauza lipsei de spațiu, atunci poate opri înscrierile de la anul. Nu putem anunța de pe o zi pe alta astfel de măsuri, totul se va face cu previzibilitate”, a declarat Boc.
„De ce să ne înghesuim toți în centrul Clujului?”
Primarul a mai subliniat că investițiile realizate în alte școli din Cluj, precum cele de la Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” sau de la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu,” ar trebui să contribuie la descentralizarea învățământului.
„De ce să ne înghesuim toți în centrul Clujului, când avem școli moderne în cartiere? Am investit bani pentru descentralizarea educației, iar părinții și cadrele didactice trebuie să înțeleagă că nu toată lumea poate studia la Șincai”, a subliniat edilul.
Părinții, nemulțumiți de decizie
Părinții prezenți la ședință au cerut păstrarea ciclului primar la Șincai, arătând că școala oferă programe de excelență, precum orele extinse de limba engleză.
„Nu putem accepta ca o instituție de elită să renunțe la ciclul primar. Copiii noștri merită continuitate, iar această decizie este luată fără consultarea noastră”, a spus unul dintre părinți.
Primarul Emil Boc a dat asigurări că Primăria, Inspectoratul Școlar și conducerea Colegiului Șincai urmează să analizeze situația și să găsească o soluție. Deciziile vor fi luate doar după consultări cu toate părțile implicate, a mai spus Boc, dar a reafirmat că învățământul din Cluj trebuie să se dezvolte echilibrat, nu doar în centrul orașului sau la școlile considerate de elită.
Subiectul a generat circa două ore de discuții în contradictoriu între părinți, învățători, primar și consilieri locali. Întreaga discuție poate fi urmărită în filmarea de mai sus.
Preşedintele Forţa Dreptei, Ludovic Orban, a anunţat, luni, că se retrage din cursa pentru alegerile prezidenţiale şi va acorda susţinerea pentru candidatul USR Elena Lasconi.
„Astăzi, împreună cu colegii mei din Alianța Forțelor de Dreapta, am luat o decizie pe care o consider necesară și indispensabilă pentru sănătatea democrației din România. Astăzi, împreună cu colegii mei, am luat decizia să continuăm campania electorală pentru alegerile prezidențiale, dar această campanie să fie pentru susținerea candidatului Elena Lasconi”, a spus Orban.
Ludovic Orban se RETRAGE din cursa prezidențială și o susține pe Elena Lasconi
„Vreau să vă mulţumesc, domnule Orban. Eu vă respect foarte mult şi cred că sunt puţini politicieni cu experienţa dumneavoastră. Vă mulţumesc pentru încredere. Domnului Tomac, de asemenea, vreau să îi mulţumesc pentru încredere. Aş vrea să fac un apel la celelalte forţe de centru dreapta să facă acest pas, pentru că într-adevăr putem să avem un nou început, unul în care bunul simţ şi buna credinţă să fie cea care tronează şi nu ceea ce vedem acum”, a spus Lasconi.