EVENIMENT
Se schimbă modul de calcul la IMPOZITUL pe clădiri. De când se APLICĂ
Marţi, preşedintele Klaus Iohannis a promulgat modificările aduse Codului fiscal, printre care noul mod de calcul al impozitelor pe clădiri pe baza grilei notariale, scrie Alba24.ro.
Actul normativ promulgat vizează aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative şi alte măsuri financiar-fiscale.
Legea promulgată în 20 decembrie 2022 va fi aplicată de la 1 ianuarie 2025.
Se schimbă modul de calcul al impozitului pe clădiri
Deputații au renunțat la majorarea cu 50% a impozitelor, măsură care fusese introdusă în Senat, după o decizie a coaliției de guvernare și au hotărât să aplice de la 1 ianuarie 2025 noul mod de calcul al impozitului pe clădiri, pe baza grilei notariale, pentru a simplifica actualul sistem de impozitare.
„Valoarea clădirii, exprimată în lei, se determină prin însumarea valorii clădirii, a clădirilor-anexă, după caz, și a valorii suprafețelor de teren acoperite de aceste clădiri, cuprinse în Studiile de piață referitoare la valorile orientative privind proprietățile imobiliare din România, administrate de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România”,după cum scrie în ordonanță.
Impozitul pe clădiri: Prevederile din lege
Lege prevede o păstrare a regulilor actuale pentru impozitul local pe clădiri pentru încă doi ani. Astfel, noul sistem de impozitare introdus de OG 16/2022 se va aplica abia din 2025, nu din 2023, așa cum se dorea inițial.
Potrivit avocatnet.ro, pentru persoanele fizice se păstrează regulile vechi pentru impozitul pe clădirile rezidențiale, clădirile nerezidențiale și clădirile mixte.
– Pentru perioada 2023 – 2024: impozitul pe clădirile rezidențiale deținute de persoanele fizice se calculează prin aplicarea unei cote între 0,08% și 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii.
Valoarea se determină prin înmulțirea suprafeței construite desfășurate a clădirii cu valoarea din tabelul din Codul fiscal (articolul 457). Valoarea impozabilă a clădirii va fi ajustată în funcție de rangul localității și zona de amplasare;
– începând cu 2025: acest impozit se calculează prin aplicarea unei cote de minimum 0,1% asupra valorii clădirii rezidențiale, indiferent dacă proprietarul este persoană fizică sau juridică. Mai precis, se însumează valorile clădirii, clădirilor-anexă și suprafețelor de teren acoperite de aceste clădiri, așa cum reies din studiile de piață (așa-zisele grile notariale).
Pentru persoanele juridice, sunt păstrate regulile vechi pentru impozitul pe clădirile rezidențiale și nerezidențiale, inclusiv cele cu destinație mixtă.
– pentru perioada 2023 – 2024: pentru persoanele juridice, impozitul pe clădirile rezidențiale se calculează prin aplicarea unei cote între 0,08% și 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii, iar impozitul pe clădirile nerezidențiale se calculează prin aplicarea unei cote între 0,2% și 1,3% asupra valorii impozabile a clădirii.
Pentru clădirile mixte, impozitul se calculează prin însumarea impozitului pentru partea cu destinație rezidențială cu impozitul pentru partea cu destinație nerezidențială. Se păstrează regula stabilirii impozitului pe baza raportului de evaluare întocmit de un evaluator autorizat o dată la cinci ani;
– începând cu 2025: pentru clădirile nerezidențiale, impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de minimum 0,5% asupra valorii clădirii.
Valoarea clădirii se determină prin însumarea valorii clădirii, a clădirilor-anexă și a valorii suprafețelor de teren acoperite de aceste clădiri, cuprinse în studiile de piață (grile notariale).
Consiliile locale pot scuti sau reduce impozitul pentru locuințele noi sau reabilitate la care s-au făcut lucrări de eficientizare energetică, pentru care s-au instalat sisteme de producere a energiei electrice cu ajutorul panourilor fotovoltaice sau pentru care s-au făcut sisteme ecologice certificate pentru colectarea și tratarea apelor uzate rezultate din consumul propriu. Facilitatea se va aplica numai celor care au suportat din bani proprii cheltuielile necesare.
Sursa: Alba24.ro
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
În 2025, Declarația unică – Formularul 212 privind raportările către ANAF a veniturilor obținute de către persoanele fizice, din activități independente, chirii și alte surse suferă modificări.
Termenul pentru depunerea Declarației unice – Formular 212 va fi 23 mai (vineri).
MODIFICĂRI în 2025 la Declarația unică pentru persoanele fizice
Aceasta trebuie depusă de către persoanele fizice cu venituri obținute din:
– activități independente
– chirii
– drepturi de autor
– investiții
– alte surse similare (de exemplu criptomonede, dobânzi)
Formularul trebuie completat și de cei care nu au venituri, dar aleg să plătească contribuția pentru asigurările de sănătate.
Ce noutăți apar în 2025
A fost eliminată obligația de estimare a veniturilor și contribuțiile pentru anul curent. Contribuabilii declară doar veniturile realizate în anul precedent.
Persoanele care înregistrează pierderi sau venituri zero nu mai datorează CASS. Acestea pot opta pentru asigurare.
Veniturile din chirii vor fi calculate simplificat, deducând 20% din venitul brut.
ANAF va introduce anul viitor Declarația precompletată. Redirecționarea impozitului de până la 3,5% va fi posibilă doar pentru veniturile din salarii și pensii.
EVENIMENT
Centrele de asistență socială, dotate cu camere de SUPRAVEGHERE. Înregistrările vor fi STOCATE cel puțin 30 de zile
Centrele de asistență socială vor fi dotate obligatoriu cu camere de supraveghere video. Înregistrările vor fi stocate cel puțin 30 de zile. Un proiect ce prevede aceasta a fost depus la Parlament.
Inițiativa vine în contextul în care, recent, în patru centre de îngrijire a copiilor cu dizabilități din Târgu Mureș au fost semnalate probleme grave.
Centrele de asistență socială, dotate cu camere de SUPRAVEGHERE. Înregistrările vor fi STOCATE cel puțin 30 de zile
Proiectul vizează o mai bună protecție și monitorizare a beneficiarilor și a angajaților, reiese dintr-un comunicat transmis miercuri de USR.
„E nevoie ca în toate centrele de asistență medico-socială din România care îngrijesc copii, adulți si vârstnici – atât de stat, cât și private – să fie amplasate obligatoriu camere video. Monitorizarea, care va respecta cu strictețe legislația GDPR, va oferi autorităților instrumente obiective de măsurare și supraveghere a calității îngrijirii beneficiarilor din aceste centre”, a precizat Emanuel Ungureanu, membru în Comisia pentru sănătate din Camera Deputaților, potrivit Agerpres.
Ce prevede proiectul
Proiectul modifică și completează Legea privind reforma în protecția și promovarea drepturilor copilului și Legea privind asistența socială în sensul introducerii obligației de instalare și menținere în stare de funcționare a unor sisteme de supraveghere video.
Camerele vor fi amplasate astfel încât să asigure monitorizarea continuă a activităților, dar fără a compromite intimitatea persoanelor, în conformitate cu normele legale privind protecția datelor cu caracter personal și drepturile copiilor, se mai arată în comunicat.
Înregistrările video vor fi stocate minimum 30 de zile, maximum 6 luni. Vor putea fi accesate doar de personalul autorizat și doar în scopul monitorizării calității activității, investigării unor incidente sau pentru asigurarea securității persoanelor.
Nerespectarea acestor prevederi constituie contravenție și se sancționează cu amenzi cuprinse între 50.000 și 200.000 lei, în funcție de gravitatea abaterii și de impactul asupra securității și siguranței persoanelor.
Aurul atinge un nou maxim istoric. Gramul s-a scumpit miercuri cu 2,0595 lei (0,49%), până la o cotație de 422,4014 lei, de la 420,3419 lei, cât anunțase marți Banca Națională a României (BNR), înregistrând din nou o valoare record.
Moneda națională s-a depreciat, miercuri, în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României (BNR) la 4,9768 lei, în creștere cu 0,04 bani (+0,01%) față de cotația precedentă, de 4,9764 lei.
Aurul atinge un nou MAXIM istoric. Leul s-a DEPRECIAT față de euro
În schimb, leul a câștigat teren în fața dolarului american, care a fost cotat la 4,7609 lei, în scădere cu 4,65 bani (-0,97%), comparativ cu marți, când s-a situat la 4,8074 lei.
De asemenea, moneda națională s-a apreciat și în raport cu francul elvețian, calculat de BNR la 5,2692 lei, în scădere cu 0,86 bani (-0,16%), față de 5,2778 lei, cotația anterioară.
EVENIMENT
Spor natural negativ la Cluj, pe final de an. Numărul deceselor, de 1,3 ori mai mare decât cel al nașterilor
Sporul natural s-a menținut negativ la Cluj în luna noiembie a anului trecut, potrivit datelor oferite de Direcția Județene de Statistică.
Tot în luna noiembrie 2024 au fost 3 decese la copiii cu vârstă sub 1 an.
664 de deces și 481 de nașteri
Potrivit DJS, în luna noiembrie 2024, numărul naşterilor înregistrate în judeţul Cluj a scăzut faţă de luna octombrie 2024, dar a crescut față de luna noiembrie 2023. De asemenea, numărul deceselor a fost mai mare față de luna octombrie 2024, și s-a diminuat față de luna noiembrie 2023, ceea ce arată că sporul natural a fost negativ.
Astfel, în luna noiembrie 2024 s-a înregistrat nașterea a 481 copii, cu 18 copii mai puțini decât în luna octombrie 2024 și cu 13 copii în plus față de luna noiembrie 2023. Numărul deceselor consemnate în luna noiembrie 2024 a fost de 644, cu 25 decese mai multe decât în luna octombrie 2024 și cu 31 decese în minus față de noiembrie 2023.
”Sporul natural, respectiv diferenţa dintre numărul născuţilor-vii şi numărul persoanelor decedate, s-a menținut negativ (-163 persoane), numărul persoanelor decedate fiind de 1,3 ori mai mare dacât cel al născuților vii. În luna noiembrie 2024 s-au înregistrat 3 decese la copiii cu vârstă sub un an”, arată reprezentanții DJS Cluj.
Mai multe căsătorii decât divorțuri
Tot în luna noiembrie 2024, la oficiile de stare civilă din județul Cluj s-au înregistrat 112 căsătorii.
În ceea ce privește divorțurile pronunţate prin hotărâri judecătoreşti definitive şi conform Legii nr. 202/2010, acestea au fost în număr de 49 în luna noiembrie a anului trecut, cu unul mai puțin ca în octombrie.
Totuși, au fost mai puține divorțuri ca în urmă cu un an, când 73 de cupluri clujene au decis să se despartă.