Connect with us
Advertisement
Advertisement

EVENIMENT

Se reactivează „defectul” din nașterea Statelor Unite?

Publicat


Un  labirint al incertitudinilor

Omenirea traversează o perioadă complicată. Nu este pentru prima dată și sunt convins că nu va fi și ultima. Istoria ne-a dovedit că oamenii au navigat  de-a lungul timpului între bine și rău, între frumos și urât, între moral și imoral, între armonie și dezordine, între înțelegere și neînțelegere, între prietenie și dușmănie și așa mai departe. O lume perfectă nu a fost și nu va fi niciodată. Nu pentru că suntem oameni, ci pur și simplu pentru că suntem ființe vii, la fel ca plantele și animalele.

Este adevărat că oamenii pot să se comporte altfel și aspiră să fie altfel. De multe ori oamenii afirmă acest deziderat, dar nu-l și confirmă. Dar, o lume ideală și idilică încă nu s-a inventat. Platon se exprima, în Republica, încă din secolul V î.Hr. pentru o societate (lume) ideală,  dominată de virtuții și practici sociale precum înțelepciunea, dreptatea, armonia, cumpătarea. Scopul statului: realizarea binelui public pentru înțelepți, militari, agricultori și meșteșugari. De reținut, nu și pentru sclavi!!!

Din păcate, acestea sunt idealuri și aspirații cu cel mai ridicat gard de ambiguitate, care rămân mai mult speranțe decât certitudini. Cred că ni se confirmă și în aceste zile că binele public este un ideal despre care mai mult se vorbește decât se dorește. Poate că pandemia de coronavirus a schimbat ”ordinea de zi”, poate că sunt semnele unei devastatoare crize economice, poate că inadaptarea și egoismul au amplificat incertitudinile, pasiunile și pornirile mai mult sau mai puțin cerebrale ale subiecților sociali din SUA dar și din alte țări de pe alte continente.

În acest labirint, oamenii s-au aflat de multe ori. Peste ani, uneori peste mulți ani au revenit, au regretat și au încercat să se justifice, să-și reseteze și să-și restarteze viețile, opiniile, opțiunile, proiecțiile. Au reușit mai mult sau mai puțin, după cum au fost vremurile și provocările. Exemple sunt ”cu nemiluita”, de la cele naturale până la cele politice, militare, sociale, economice, extremiste și… pandemice, ca să fim în consonanță cu ce se întâmplă în zilele noastre.

Să ne amintim de cele două războaie mondiale și de timpul scurt, de 20 de ani, dintre ele. În 1918, după urgia destructivă concretizată în milioane de morți, răniți, văduve, orfani, distrugeri materiale și distorsionări economice, se părea că oamenii au învățat din toate acestea și că nu vor mai purcede spre alte calamități belicoase. Din păcate, în multe teritorii din Europa centrală, Balcani, Asia Mică, Orient, Rusia, Africa oamenii au continuat să se decimeze, să se confrunte, să se distrugă și să distrugă în numele unor principii și argumente istorice, economice, teritoriale, etnice, rasiale etc.

Perioada interbelică a fost una a tensiunilor diplomatice, economice, sociale, politice militare etc. Poate că era mai bine ca oamenii să se înțeleagă și să găsească acel modus vivendi pentru ei și urmașii lor. Dar, nu a fost așa și, cu aceeași inconștiență și, unii chiar cu aceeași  sau chiar mai multă exuberanță, au căzut în mrejele generatorilor de mesaje pentru a se arunca într-o nouă conflagrație mondială (1939-1945). Cu toate progresele în știință, cultură, învățământ, cu toate realizările economice, reconfigurările teritoriale și întregirile național-statale oamenii (cei mai mulți) au trăit într-o succesiune de incertitudini și crize economice și sociale. Multe din acestea, în forme și formule așa-zis noi, au luat drumul istoriei postbelice, până astăzi. Este adevărat că ”diriguitorii” problemelor globale, continentale, regionale și naționale au reportat istoria viitorului, iar aceasta se (re)aprinde și devine de multe ori mai mult sau mai puțin violentă. Prin pasivitate sau prin nepăsare, cei mai mulți oameni au girat, la fel ca și în alte perioade, această istorie. Alții s-au implicat, printr-o alternanță între conștient și inconștient în mica și marea istorie a omenirii. Unii sunt anonimi, alții nu, unii ”la vedere” alții ”la termen”, unii cu bani, alții cu bani și cu dobândă, unii cu pierderi, alții cu avantaje și beneficii. Nu vreau să par cinic, dar știu din istorie că nimic sau aproape nimic nu se face fără bani și că spontanul (sâmburele unor puternice convulsii și explozii sociale) vine pe fondul unor acumulări mai apropiate sau mai îndepărtate în timp și spațiu, dar că are și suportul pecuniar și material care pune în mișcare psihologia mulțimilor (Gustave Le Bon).

La răscruce de vânturi

O capodoperă a literaturii universale, romanul La răscruce de vânturi, semnat de Emily Brontȅ, rămâne prin mesajul său extrem de actual. Și aceasta, pentru că omenirea se află la la răscruce de vânturi.

În fiecare zi suntem bombardați cu știri, informații și comentarii despre „mersul” prezentului și al viitorului. Nu este prea complicat să ne dăm seama de „clocotele” marelui cazan mondial, aprins și întreținut de criza sanitară, de cea economică, de derapajele sociale și politice, de cele etnice și rasiale. Abia s-a potolit, dar nu s-a stins criza identitară din SUA, după moartea  lui George Floyd, că  ”defectul din nașterea Statelor Unite ale Americii” (Condoleeaza Rice) se (re)defectează în urma unei alte ciocniri dintre „albi și negri”, ciocniri generate de împușcarea de către poliţia din Wisconsin a afro-americanului Jacob Blake.

Acțiuni de protest, combinate cu acte de vandalism și violență au reapărut, în mișcarea stradală fără lideri și idei, numai cu scopul dezarticulării de tip bakunian. Dacă protestele ar fi negat și condamnat atitudinea poliției, atunci se poate înțelege reacția oamenilor, dar derapajele spre violența distrugerii are răspunsuri fără răspuns sau răspunsuri cu prea multe răspunsuri.

Riposta forțelor de ordine a fost, în logica democrației americane, a ordinii și legalității. Este negarea negației sau apărarea a tot ceea ce înseamnă societatea și civilizația americană. Este rezultatul unei istorii îndelungate și a unui prezent presant la aceste realități sau este prezentul încă nedefinit, neșlefuit, incert și interogator.

Măreția istoriei contorsionate

Statele Unite ale Americii s-au născut oficial la 4 iulie 1776, dar rădăcinile și extensiile sale sunt mai profunde și mai plurale. Un amalgam și o succesiune de populații și civilizații, val după val sau val peste val. Până la urmă avem societatea și civilizația americană de astăzi, cu plusurile și minusurile sale. Deși „tânără” în comparație cu alte civilizații, istoria sa se află sub semnul măreției contorsionate. Din și prin aceasta putem să înțelegem faptele și realitățile tensionate generate de moartea lui  George Floyd și rănirea lui Jacob Blake.

Descoperirea și colonizarea Americii s-au  făcut cu intenții și acțiuni pașnice, dar și violente. Am mai afirmat că a fost o primă ciocnire a civilizațiilor transatlantice. De la aceasta s-a ajuns la alte și succesive ciocniri, generate de populațiile venite sau translatate forțat de pe alte continente. Printre acestea s-au aflat și africani, debarcați pentru prima dată în 1619, în  urmă cu 400 de ani în Virginia, și transformați în sclavi. Lor li s-au adăugat alte cohorte africane care au format rasa afro-americană care (co)există astăzi în SUA alături de rasa albă, rasa nativ indiană din America, rasa nativă din Alaska,  rasa asiatică, rasa nativ hawaiană.

Multirasialitatea, multietnicitatea și multiculturalitatea au însemnat și nu au însemnat armonie, progres și dezvoltare. Tragedia afro-americanilor  a rămas în memoria individuală și colectivă, cu toate încercările și (ne)reușitele compensatorii făcute de-a lungul timpului. Dar nici aroganța și pretinsa superioritate a albilor nu au dispărut. Uneori, din starea latentă în care se află aceste atitudini se ajunge la virulența unor stări conflictuale și, de multe ori, ireconciliabile!!! Desigur, nu sunt atitudini generale și definitorii pentru societatea americană. Majoritatea oamenilor au înțeles menirea, rolul și locul lor în societatea americană.

Drumul sinuos spre… ceea ce s-a numit normalitate

După aproape trei secole de la primele transporturi de africani în coloniile nord-americane aflate atunci sub stăpânire britanică, au apărut ideile și opţiunile de acordare a unui nou statut pentru afro-americani. Desigur, drumul a fost sinuos și plin de obstacole. În cele din urmă, după un război civil sângeros (1861-1865), sclavia a fost abolită. Dar și acest fapt s-a făcut în etape.

Abraham Lincoln, președintele care a plătit cu viața opțiunile sale politice aboliționiste, a baleat între păstrarea uniunii statelor americane și concesiile stăpânilor de scalvi. În discursul său inaugural (4 martie 1861) a îndemnat mai mult spre ideea de „uniune neștirbită”, respectarea legilor, a constituției și evitarea războiului.

Eliberarea juridică a sclavilor a fost întreprinsă mai întâi prin decretul din 22 septembrie 1862 și de o proclamație preliminară din 1 ianuarie 1863, urmate de modificarea Constituției, prin Amendamentul XIII (18 decembrie 1865) și Amendamentul XIV (28 iulie 1868). Lincoln nu a mai apucat să vadă aceasta.  Războiul s-a soldat cu moartea a peste 620.000 de soldați, a unui număr mare de dispăruți (peste 325.000) și al civililor morți, dispăruți, dislocați și refugiați. Se mai adaugă importante pierderi materiale și pecuniare. Toate acestea nu au fost uitate de sudiștii învinși și de yankeii victorioși!!!

Societatea americană și-a regăsit cadența, dar o cadență cu multe opinteli. Multă vreme segregarea rasială a marcat-o. Uneori, suspiciunea și nemulțumirea au îmbrăcat forme violente, cum a fost asasinarea lui Martin Luther King Jr. sau revoltele din Los Angeles și San Francisco (aprilie-mai 1992), sau cele de după moartea lui  George Floyd, când peste 75 de oraşe au fost cuprinse de violenţe puternice, din California până la New York, din Minneapolis până pe coasta texană. Au fost incendiate maşini de poliţie, au fost vandalizate magazine şi spaţii publice.

Au trecut ani și ani, dar coabitarea rasială nu s-a instalat peste tot, oricând și oriunde. Poziționări și repoziționări, conciliante și/sau respingătoare, au continuat să existe, chiar dacă americanii, indiferent de origine, rasă, religie, opțiuni politice s-au aflat în marile evenimente care au făcut din SUA marea putere mondială. Toți cei care au fost cuprinși în vârtejul acestora, cum au fost războaiele mondiale, războaiele din Coreea și Vietnam, Irak și altele sau în marile proiecte economice, sociale, științifice, sportive, culturale au gândit și/s-au revendicat ca…americani.

Din rândurile populației de culoare au apărut lideri politici ca Barack Obama și Condoleeaza Rice, lideri militari precum Collin Powell (a fost și om politic și diplomat), cântăreți ca Louis Armstrong, sportivi ca Serena Williams și sora sa, medici celebri, ca neurochirurgul  Ben Carson și mulți alții.  Și totuși… defectul din nașterea SUA rămâne!!!

1992 versus 2020

De ce se activează și reactivează acest defect? O succintă introspecție în miezul revoltelor antirasiale din 1992 ne poate oferi anumite răspunsuri.

La 3 martie 1991, afro-americanul Rodney King intră în conflict cu forțele de poliție din cauza încălcării legilor de circulație. Acesta consumase alcool și a opus rezistență la solicitarea poliției, care a reacționat violent. Întreaga scenă a fost filmată și a devenit probă în procesul care s-a desfășurat mai târziu. Un juriu format din 10 albi, un hispanic și un asiatic i-a achitat pe trei polițiști. A fost condamnat numai polițistul care a fost socotit mai „înverșunat”.  Întreg procesul a fost considerat o discriminare rasială, deoarece numai procurorul Terry White a fost afro-american.  Sentința pronunțată a fost scânteia care a detonat mișcările stradale din aprilie-mai 1992. În tumultul acestor mișcări, la fel ca astăzi, au fost distruse mașini, jefuite magazine, locuințe rezidențiale, clădiri publice. Sediul publicației Los Angeles Times a fost devastat. Riposta forțelor de ordine (polițiști, șerifi, agenți FBI, soldați ai Gărzii Naționale) a fost fermă: 15 persoane ucise, sute rănite și peste 12.000 arestate. Costurile, peste 1 miliard de dolari.

Chiar dacă nu s-a ajuns la dramatismul de atunci, similitudini există. Și atunci, și acum totul a plecat de la conflictul dintre poliție și afro-americanii Rodney King (1991)  George Floyd și Jacob Blake (2020). Dar și atunci, ca și acum protestele stradale au fost violente și au trecut peste legea și ordinea publică. Atunci li s-au adăugat hispanicii, dar astăzi aceștia sunt considerați noul pericol migraționist care, după unii afro-americani, trebuie „să se care odată de aici!”, adică din SUA. Și atunci ca și astăzi, mișcările au cauze mult mai profunde: șomajul, disparitățile sociale și economice, speranțe limitate de incluziune socială, atitudinile ireconciliante între părți, venite dinspre o istorie mai îndepărtată sau mai apropiată. Astăzi se mai adaugă presiunea crizei pandemice, cu puternice reverberații economie, sociale și psiho-comprtamentale. Poate, mai este și imobilismul instituțional, dar și o atitudine a unei părți a societății civile de (re)scriere a istoriei și culturii americane.

Politicaly  correct

Ni se spune mereu de reconversia socială și atitudinală pentru eliminarea discriminărilor (etnice, religioase, rasiale, sexuale etc) prin politicaly  correct. Dar corectitudinea pentru unii este incorectitudinea pentru alții. În fapt, o altfel de discriminare sau o mutarea a centrului de greutate de la majoritate la minoritate.

Mișcarea a apărut la sfârșitul anilor 1980 în campusurile universităților americane. Luată și neluată în seamă, aceasta își are rădăcinile în anii 1960 în care libertinismul (a nu se confunda liberalismul) prin care se opta pentru libertate totală a gândirii și acțiunii sociale, o respingere a statului, chiar dispariția acestuia. Este interesant că de „dispariția statului, pe o anumită treaptă a istoriei” vorbea și liderul bolșevic V.I. Lenin.

Politicaly correct s-a răspândit și a cuprins în mrejele sale oameni de pe toate continentele. Se nega tot! De la prezent la trecut, de la economie și politică, la cultură și religie, de la viață comunitară la cea individuală. Uneori, s-a trecut de  la opțiuni și propuneri, pentru unii inadmisibile, pentru alții considerate normale. Iisus din Nazaret a fost încadrat în rândurile homosexualilor, iar adepții hiperfeminismului l-au rebotezt Christa și l-au înfățișat în răstignirea de pe cruce cu… sânii goi!!!

Nu era numai negarea istoriei ci eviscerarea ei, într-o altă paradigmă, nici măcar ideologică, cum a fost cea comunistă. Astfel, au fost acțiunile de denigrare, de ștergere din istorie a lui Cristofor Columb, George Washington, Thomas Jefferson, Banjamin Franklin, John Adams, Thomas Paine, Winston Churchill și alții.

Dar ce este mai interesant, că repararea defectului din nașterea SUA presupune, în optica curentului politicaly correct eliminarea  unor capodopere ale artei, literaturii și culturii universale. Nu mai amintim de demolarea unor statui și de negarea unor opere de artă. De aici şi până la excluderea din patrimoniul cultural universal a romanelor Coliba unchiului Tom (Harriet Becker Stone), Pe aripile vântului (Margaret Mitchell),  10 negri mititei (Agatha Christie) și a realizărilor cinematografice de după acestea, este poate prea mult.

Primul roman descrie cruzimea plantatorilor și cumplita viață a sclavilor negri și a produs o puternică impresie în lumea întreagă înainte de războiul civil american. A fost manifestul care a pregătit și schimbat multe conștiințe de la sclavie la antisclavie și aboliționism. Cel de-al doilea, deși este un roman de dragoste, surprinde preeminența albilor față de negri. Indirect este și un mesaj în favoarea acestora. De altfel, în 1937, a fost distins cu premiul Pulitzer. Cel de-al treilea s-a vândut în 100 de milioane de exemplare. Astăzi, un urmaș al scriitoarei vrea să-i schimbe numele în Cei 10. Prea aduc toate acestea spre stalinismul cultural proletcultist și nazismul goebbelist. Nu mai este mult și se va spune: „Când aud cuvântul cultură îmi vine să scot pistolul”!!!

O abordare în spirtul democrației secolului XXI

Istoria SUA este marcată de democrație, libertate, progres, dezvoltare economică, știință, cultură, învățământ. Este și istoria milioanelor de sclavi negri, care erau vânduți și cumpărați, bătuți, schingiuiți, mutilați și periferizați. De la eliberarea lor  s-a făcut și nu s-a făcut tot ceea ce trebuie pentru ștergerea și depășirea acestor traume. Vina este a tuturor, indiferent unde se află și ce gândesc.

Dar au existat și spirite progresiste care au luptat, unii chiar și-au sacrificat viața, pentru o altă realitate rasială. „Secolele trecute au cunoscut suflete josnice şi venale care preconizau sclavia, în vreme ce spirite independente şi inimi generoase luptau fără speranţă pentru salvarea libertăţii umane”, spunea Alexis de Tocqueville în Despre democraţie în America (1835). Dacă părinții fondatori ai SUA nu ar fi înțeles aceste deziderate, astăzi cei care-i condamnă și-i demonizează pentru că în urmă cu secole NU au putut preconiza și politicaly correct, nu ar fi putut să-i dea jos de pe statui!!!

Ceea ce s-a întâmplat în SUA, cu George Floyd și Jacob Blake este regretabil și condamnabil. Poate încă nu s-a înțeles că democrație nu poate fi în afara legilor. Forța popoarelor stă tocmai în democrația garantată prin spiritul legilor (Montesquieu).  Dacă cei doi ar fi avut în vedere acest aspect, poate că violența polițienească ar fi fost alta. Se știe că în democrațiile consolidate „legea e lege”, iar abuzurile trebuie evitate de toți participanții la marele trafic democratic. „Pe glob e încă suficient spațiu spre a putea încăpea toți și în bună pace”. (David Prodan).

Dacă nu o să se înțeleagă acest deziderat, omenirea va rămâne în strânsoarea din micuța „colibă a unchiului Tom”, nu o să se mai avânte „pe aripile vântului” și „cei 10” o să marșeze spre alte forme și variante extremiste. Defectul din nașterea Statelor Unite nu o să mai poată fi reparat, iar extremele și extremismele pot să devină incontrolabile și păguboase pentru generațiile prezente și viitoare!!!

Prof.univ.dr. Ioan Lumperdean

foto: ruptly.tv



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Șase pentru Consiliul Județean Cluj. Cine sunt candidații pentru funcția de președinte al CJ

Publicat

De

Finanțare nerambursabilă de la CJ Cluj pentru sute de entități

Un număr de șase candidați și-au depus dosarele pentru funcția de președinte al Consiliului Județean Cluj la alegerile locale din 9 iunie.

Potrivit Biroului Electoral Județean (BEJ) Cluj au fost admise următoarele candidaturi:

Alin Tișe (PNL)

Alexandru Cordoș (PSD)

Adrian Oros (Alianța Dreapta Unită – ADU)

Csoma Botond (UDMR)

Eugen Cristian Șipoș (AUR)

Florian Alexandru Nicula (SOS)

Zece liste de candidați pentru CJ Cluj

De asemenea, următoarele formațiuni politice au depus liste de candidați pentru Consiliul Județean Cluj: PNL, PSD, ADU, UDMR, AUR, Partidul Alternativa Dreaptă, PUSL, Reper, SOS, PRM.

Scrutinul pentru locale se desfășoară într-un singur tur.

Campania electorală pe posturile de radio și de televiziune, publice și private, începe în data de 10 mai 2024, ora 00:00, și se încheie în data de 8 iunie 2024, ora 07:00 pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European din anul 2024, respectiv în ziua de vineri, 7 iunie 2024, ora 07:00 pentru  alegerile locale din anul 2024.

Alegerile comasate – europarlamentare și locale – vor avea loc duminică, 9 iunie, între orele 7-21.

Citește mai departe

EVENIMENT

Zece pentru Primăria Cluj-Napoca. Cine sunt candidații pentru funcția de primar

Publicat

De

Primăria Cluj-Napoca

Zece candidați s-au înscris în lupta electorală pentru câștigarea funcției de primar al municipiului Cluj-Napoca la alegerile locale din 9 iunie.

Potrivit dosarelor admise de către Biroul Electoral Municipal (BEM) Cluj-Napoca, cei zece candidați sunt următorii:

Emil Boc (PNL)

Aurelia Cristea (PSD)

Viorel Băltărețu (Alianța Dreapta Unită – ADU)

Olah Emese (UDMR)

Călin Cozma (AUR)

Ramona-Victoria Strugariu (REPER)

Sorin Valeriu Naș (SOS)

Dan-Mihai Iacob (PUSL)

Sabin Sărmaș (independent)

Sorin Virgil Vamoș (independent)

Liste pentru Consiliul Local

În ceea ce privește Consiliul Local Cluj-Napoca, au depus liste de candidați partidele PNL, PSD, ADU, UDMR, AUR, Reper, PUSL, SOS și PRM, dar și-a depus candidatura și independentul Sorin Virgil Vamoș.

Scrutinul pentru locale se desfășoară într-un singur tur.

Campania electorală pe posturile de radio și de televiziune, publice și private, începe în data de 10 mai 2024, ora 00:00, și se încheie în data de 8 iunie 2024, ora 07:00 pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European din anul 2024, respectiv în ziua de vineri, 7 iunie 2024, ora 07:00 pentru  alegerile locale din anul 2024.

Alegerile comasate – europarlamentare și locale – vor avea loc duminică, 9 iunie, între orele 7-21.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Bătăuși în Săptămâna Mare la Cluj. Un bărbat a fost arestat, altul plasat sub control judiciar pentru 60 de zile

Publicat

bătăuși cu catuse la miini bun

Polițiștii clujeni au rezolvat cazurile a doi bătăuși care au fost acuzați de lovire în Săptămâna Mare și au suportat rigorile legii. Astfel, în primul caz, polițiștii Secției 2 Poliție Rurală Apahida au dispus, vineri, măsura reținerii, pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat de 37 de ani, cercetat în cadrul unui dosar penal ce are ca obiect infracțiunea de lovire sau alte violențe.

În cursul zilei de 1 mai a.c., în jurul orei 18.20, echipajele de poliție au fost sesizate despre un conflict produs între trei persoane, în comuna Feleacu.

”Conform cercetărilor preliminare, a reieșit că, bărbatul, în timp ce se afla în vizită la o proprietate din comuna Feleacu, a observat că exemplarul canin de talie mică al proprietarului imobilului a ieșit din curte, năpustindu-se asupra unui câine de talie mare, precum și asupra minorului, cu vârsta de 14 ani, care îl însoțea.

Ulterior, câinele de talie mare a ripostat la atac, iar bărbatul s-a manifestat agresiv.

Minorul, speriat fiind, și-a anunțat imediat părinții, iar când aceștia au ajuns la fața locului ar fi fost agresați de bărbatul de 37 de ani”, arată IPJ Cluj.

Pe numele bărbatului, în temeiul probatoriului administrat, polițiștii au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, cercetările fiind continuate sub aspectul infracțiunii de lovirea sau alte violențe.

Ulterior, după expirarea celor 24 de ore, acesta a fost plasat sub măsura controlului judiciar pentru o perioadă de 60 de zile.

A bătut doi bărbați în Băișoara

De asemenea, luni, în 29 aprilie, polițiștii Secției 9 Poliție Rurală Turda au dispus măsura reținerii, pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat de 39 de ani, cercetat în cadrul unui dosar penal ce are ca obiect infracțiunile de lovire sau alte violențe și tulburarea liniștii și ordinii publice.

Din activitatea de cercetare a polițiștilor a rezultat că în cursul zilei de 28 aprilie a.c., în jurul orei 15.20, în timp ce se afla în proximitatea unei societăți comerciale din comuna Băișoara, acesta ar fi agresat fizic doi bărbați, de 30 respectiv 35 de ani din județul Cluj, ca urmare a unui conflict spontan.

În baza investigațiilor derulate, față de acesta a fost dispusă măsura reținerii pentru 24 de ore.

Ulterior, bărbatul de 39 de ani, a fost prezentat instanței, care a emis un mandat de arestare preventivă pe numele acestuia, pentru 30 de zile.

În cauză sunt continuate cercetările sub aspectul comiterii infracțiunii de lovirea sau alte violențe și tulburarea liniștii și ordinii publice.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Pompierii clujeni, recomandări de Paște: „Nu lăsați lumânările sau candelele aprinse nesupravegheate”

Publicat

De

Pompierii din cadrul ISU Cluj au venit cu o serie de recomandări, în pragul sărbătorii de Înviere, pentru evitarea incendiilor sau a altor situații neplăcute.

De Paște, 160 de pompieri cu 150 de mijloace și autospeciale vor fi disponibile în permanență pentru stingerea incendiilor, asistență SMURD sau evacuare în situații de urgență.

ISU Cluj va monitoriza permanent evoluția dinamicii din teren, iar la nevoie vor fi dispuse măsuri de răspuns la orice situație de urgență.

Controale la obiectivele religioase din Cluj

Pompierii vor fi pe teren în noaptea de Înviere la slujbele din județ. Anterior, inspectorii ISU Cluj au făcut controale la obiectivele religioase.

„Inspecția de Prevenire a desfășurat controale tematice și acțiuni de informare la obiectivele religioase din județul Cluj. Totodată, inspectorii ISU Cluj vor fi pe teren și pe timpul slujbelor”, mai arată ISU Cluj.

Sfaturi pentru prevenirea incendiilor în noaptea de Înviere

ISU Cluj a transmis o serie de măsuri care trebuie urmate atât pe timpul slujbelor religioase, cât și în locuințe, astfel încât să nu apară incendii sau alte incidente de Sărbătorile Pascale.

„Credincioșii trebuie să manifeste prudență la utilizarea lumânărilor aprinse, care trebuie ținute la distanță față de haine și păr, evitând apropierea acestora de icoane sau obiecte ce ar putea lua foc.

  • La întoarcerea acasă, este important ca lumânările sau candelele aprinse să fie așezate într-un suport incombustibil (exemplu: într-o farfurie cu puțină apă) și să nu fie amplasate în apropierea hainelor sau a altor textile.

Lumânările aprinse nu trebuie lăsate nesupravegheate

  • Lumânările sau candelele aprinse nu vor fi lăsate nesupravegheate și se va evita deplasarea cu acestea în autovehicule. De asemenea, lumânările sau alte surse de foc nu vor fi lăsate la îndemâna copiilor, care trebuie supravegheați permanent.
  • O atenție sporită va fi acordată și persoanelor vârstnice sau altor categorii vulnerabile asupra modului de utilizare a lumânărilor aprinse, pentru a preîntâmpina situațiile în care viața sau bunurile pot fi puse în pericol.
  • Parcarea autovehiculelor în apropierea bisericilor se va face astfel încât să nu blocheze căile de acces și să nu fie împiedicat accesul la hidranți.

Sperăm ca Sfintele Sărbători Pascale să treacă fără evenimente nedorite. Pe această cale, dorim tuturor credincioșilor Paște Fericit!”, a transmis ISU Cluj.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax