ECONOMIE
Se MAJOREAZĂ impozitul pe dividende și se ELIMINĂ stimulentele fiscale în construcții

Guvernul pregătește majorarea impozitării dividendelor, de la 8% la 10%, eliminarea stimulentelor fiscale pentru angajații din construcții, restrângerea sferei de aplicare a cotelor reduse de TVA și taxarea altor forme de capital, conform Profit.ro.
De asemenea, Guvernul are în vedere creșterea deducerilor personale de bază.
Măsurile au fost deja introduse într-un document oficial redactat la nivelul Guvernului, scrie Alba24.ro.
Principalele măsuri fiscale propuse
Unul dintre obiectivele prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este evaluarea sistemului fiscal actual de către reprezentanții Băncii Mondiale și emiterea unor propuneri de modificare a acestuia, pentru a deveni mai eficient pe termen lung.
Se MAJOREAZĂ impozitul pe dividende și se ELIMINĂ stimulentele fiscale în construcții
Raportul întocmit de către Banca Mondială în 2023 conține unele recomandări pentru reforma cadrului fiscal, între care se numără:
– eliminarea cotelor reduse care au fost introduse în scopuri nedistributive, cum ar fi cotele reduse pentru mâncarea din restaurante, cazarea,, cărți, ziare, reviste, muzee, grădini zoologice, grădini și parcuri
– eliminarea impozitului pe tranzacțiile de vânzare a proprietăților rezidențiale și înlocuirea acestuia cu un impozit de 10% pe câștigurile de capital, eventual cu o sumă de scutire moderată pentru proprietățile ocupate de proprietari
„Creșterea cotei de impozitare a dividendelor la 10%”
– menținerea cotei actuale de impozitare de 10% pentru câștigurile de capital obținute printr-un intermediar (de ex. un fond de investiții) și nu se va continua cu reforma anunțată a cotei divizate de 1%/3%, care este concesivă
– creșterea cotei de impozitare a dividendelor la 10% pentru a se alinia la impozitarea majorității celorlalte forme de venituri din capital
– limitarea utilizării facilităților fiscale pentru impozitul pe proprietate la cele destinate contribuabililor cu venituri mici și persoanelor în vârstă, clădirilor guvernamentale și unei game cât mai limitate de organizații de utilitate publică
– reducerea pragului de eligibilitate pentru regimul microîntreprinderilor pentru a egala pragul TVA (în prezent de 88.500 de euro); pentru ca întreprinderile să aibă timp să se adapteze, această reformă ar putea fi pusă în aplicare etapizat, începând cu reducerea deja convenită la 500.000 de euro de la 1 ianuarie 2023, apoi la 250.000 de euro de la 1 ianuarie 2024 și ajungând la pragul TVA (ajustat la inflație) la 1 ianuarie 2025; pragurile de înregistrare a microîntreprinderilor și de înregistrare în scopuri de TVA trebuie apoi să rămână aliniate.
– punerea în aplicare de norme suplimentare pentru a preveni divizarea artificială a întreprinderilor pentru a avea acces la regimul microîntreprinderilor
– eliminarea posibilității de a deduce anumite cheltuieli din cifra de afaceri. Acest lucru va simplifica și mai mult regimul microîntreprinderilor și va reduce posibilitățile de evaziune fiscală.
„Echivalarea impozitării salariaților și a lucrătorilor independenți”
– efectuarea unei reevaluări a cotei corespunzătoare de impozitare a cifrei de afaceri. Cota propusă de 1% implică o marjă de profit de aproximativ 6,25%, care este probabil să fie mai mică decât marja reală de profit a majorității microîntreprinderilor, ceea ce duce la un tratament fiscal preferențial pentru microîntreprinderi în comparație cu societățile care fac obiectul regimului obișnuit de impozitare a IP.
– echivalarea impozitării salariaților și a lucrătorilor independenți prin eliminarea plafonului CAS aplicat în prezent lucrătorilor independenți. O opțiune alternativă ar fi aplicarea unui plafon de CAS atât pentru salariați, cât și pentru lucrătorii independenți – deși trebuie evaluate și eventualele implicații asupra drepturilor de pensie.
„Eliminarea subvențiilor pentru combustibilii fosili”
– introducerea unei taxări suplimentare a carbonului (de ex., rate mai mari ale accizelor) pentru a aborda prezența externalităților legate de combustibilii fosili. Pentru a internaliza pe deplin clima și alte externalități, se estimează că prețurile combustibililor fosili în 2030 trebuie să crească cu aproximativ 50% (benzină), 62% (motorină), 34% (GPL), 55% (kerosen), 51%(alte produse petroliere/alte produse petroliere decât cele de transport), 113% (cărbune), 32%(gaze naturale) și 7% (electricitate) față de nivelurile de referință (i.e., în absența unei taxări suplimentare a carbonului).
eliminarea scutirii de impozit pentru întreprinderile nou înființate în domeniul cercetării și dezvoltării
– eliminarea scutirilor IVPF pentru lucrătorii din construcții, IT și agricultură
– creșterea ratelor accizelor la combustibilii fosili
– eliminarea subvențiilor pentru combustibilii fosili
– trecerea de la un sistem de impozitare a proprietății bazat pe suprafață la unul bazat pe valoarea de piață
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger


O mașină își petrece rar întreaga viață într-o singură țară. De cele mai multe ori, după câțiva ani de utilizare, vehiculele sunt vândute și exportate în alte țări. În România, majoritatea mașinilor second-hand importate provin din Germania și Franța, tendință care a rămas constantă în ultimii ani. Cu toate acestea, un studiu al companiei de date auto carVertical arată că vehiculele aduse din afara granițelor vin adesea la pachet cu probleme serioase, precum odometre date înapoi, sau cu defecte ascunse.
Cumpărătorii din România preferă mașinile din Europa de Vest
Cele mai multe vehicule importate în România provin din Europa de Vest. Dintre toate vehiculele importate verificate de carVertical în 2024, 32,3% au provenit din Germania, 17% din Franța, 11,7% din Belgia, 11,2% din Italia și 7% din Olanda.
„Cumpărătorii români au o preferință puternică pentru mărcile germane precum BMW, Audi și Volkswagen, așa că nu este surprinzător faptul că majoritatea vehiculelor sunt importate din Germania. Multe mașini din Germania revin la dealeri după 3-5 ani de când au fost cumpărate de noi, creând un stoc mare de mașini relativ noi și bine întreținute, care sunt apoi vândute în țările din Europa de Est”, explică Matas Buzelis, expert în piața auto din cadrul carVertical.
STUDIU. Românii preferă mașinile RULATE importate din Germania, Franța și Belgia
Adriana Marina, Director Comercial Mașini Rulate la Țiriac Auto, una dintre cele mai mari rețele de dealeri auto din România, confirmă că există o preferință clară în rândul cumpărătorilor români pentru mașinile second-hand de import: „Motivele principale sunt legate de gradul mai mic de uzură având în vedere că vehiculele din țări precum Germania, Suedia sau Olanda tind să fie mai bine întreținute datorită infrastructurii rutiere mai bune și a efectuării reviziilor la timp. Mașinile din Olanda și Germania, în special, se remarcă adesea în ceea ce privește starea tehnică, istoricul complet de service și un kilometraj anual redus.”
Mașinile importate nu sunt mereu varianta cea mai bună – unele au odometrul manipulat
Mulți cumpărători de mașini second-hand din România preferă vehiculele de import, dar Buzelis avertizează că este riscant să vă grăbiți să achiziționați un vehicul fără a-i face o verificare adecvată. Un număr mare de vehicule importate au kilometrajul dat înapoi sau defecte ascunse. Mai mult, multe mașini avariate în urma unui accident sunt reparate folosind piese ieftine, neoriginale, ceea ce poate duce la probleme de fiabilitate mai târziu.
Potrivit studiului carVertical, mașinile importate din Polonia au avut cel mai des odometrul manipulat, 14,3% dintre vehiculele verificate prezentând discrepanțe. Urmează îndeaproape SUA (13,9%), Spania (10,5%), Italia (10,3%) și Danemarca (8,5%).
„Rămânem vigilenți în ceea ce privește potențialele riscuri cum ar fi daunele ascunse sau fraudele care implică modificarea odometrului”, adaugă Adriana Marina de la Țiriac Auto. „Am observat că astfel de probleme tind să fie mai frecvente când vine vorba despre importurile din anumite țări. De exemplu, Italia și Polonia tind să aibă o incidență mai mare de mașini cu kilometraje date înapoi. Pe de altă parte, Franța este cunoscută pentru vehiculele cu interioare excesiv de uzate, chiar și atunci când au un kilometraj relativ scăzut.”
Este dificil de descoperit locul în care a fost dat înapoi un odometru. Adesea, o mașină sosește din străinătate cu un anumit kilometraj, dar vânzătorii locali manipulează citirea contorului de parcurs pentru a-i umfla prețul de vânzare. Prin urmare, frauda se poate produce local și nu în țara din care este importată mașina.
„Cumpărătorii sunt sfătuiți să verifice istoricul mașinilor”
„Deoarece țările nu fac întotdeauna schimb de date despre istoricul vehiculelor, vânzătorii necinstiți au de câștigat. Este esențial ca furnizorii de date și companiile din domeniul auto și cel al asigurărilor să partajeze datele despre autovehicule pentru a crește transparența pe piață. În unele cazuri, cumpărătorii nici măcar nu își dau seama că mașina lor a fost importată. Acest lucru permite ascunderea unor probleme grave, cum ar fi accidente anterioare, kilometrajul real sau chiar înregistrările de furt”, avertizează Buzelis.
Cumpărătorii sunt sfătuiți să verifice istoricul mașinilor și să confirme originea acestora, iar la final să le ducă la un service profesionist pentru a le evalua starea reală.
Merită luată în considerare și cumpărarea unui vehicul de la dealeri profesioniști. Uneori este mai bine să faceți asta decât să cumpărați de la persoane fizice deoarece aceste companii verifică vehiculele în prealabil și oferă adesea acces la istoricul de service, tranzacții securizate, asistență post-vânzare și posibilitatea de returnare. Țiriac Auto, de exemplu, oferă multe dintre aceste avantaje și atenuează riscul prin prioritizarea achizițiilor din surse de încredere cum ar fi licitațiile oficiale ale mărcilor auto, reprezentanțele autorizate și companiile de renume de management de flote.
Metodologie
Studiul carVertical a analizat rapoartele privind istoricul vehiculelor achiziționate de clienții companiei în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2024. Mașinile importate au fost împărțite în funcție de țara de origine, numărate și transformate în procente raportate la total. Ulterior, s-a întocmit un clasament. Țările în care mașinile exportate sunt cele mai predispuse la a avea odometrele modificate au fost identificate prin selectarea celor mai mari zece piețe de import din fiecare țară; ulterior, clasamentul s-a întocmit în funcție de procentul de vehicule care aveau kilometrajul dat înapoi.
EVENIMENT
Bucuria de a petrece SĂRBĂTORILE pascale alături de cei dragi este PREMIATĂ în Iulius Mall Cluj! PREMII la cumpărături

Familia merită tot timpul tău liber, iar sărbătorile pascale sunt prilejul perfect să le arăți celor dragi cât de mult îi prețuiești. Fie că alegi să petreci timp de calitate alături de ei sau vrei să le oferi un cadou special, în Iulius Mall Cluj găsești tot ce ai nevoie pentru momente de bucurie împărtășite în familie. Vino și pregătește-te de sărbători în Iulius Mall și poți câștiga premii atractive la cumpărături!
Îți este dor de atmosfera prietenoasă de acasă, de cozonacii pufoși și cadrul de sărbătoare plin de amintire și de bucuria revederii? Anul acesta, Iulius Mall Cluj te încurajează să stai cu cei dragi pentru „Paștele se sărbătorește în familie”.
Bucuria de a petrece SĂRBĂTORILE pascale alături de cei dragi este PREMIATĂ în Iulius Mall Cluj! PREMII la cumpărături
Până pe 18 aprilie 2025, Iulius Mall te premiază pentru cumpărături! Cu cât alegi mai multe daruri, cu atât cadoul pentru tine este mai generos. Dacă valoarea cumulată a bonurilor tale (cel puțin două din aceeași zi) este de minimum 600 de lei, poți câștiga pe loc vouchere la locațiile partenere, dar și alte premii.
În fiecare zi vor fi premiate primele 180 de persoane care vin la Centrul de Premiere aflat în zona Massimo Dutti. În total, valoarea premiilor este de peste 20.000 de euro. Mai multe detalii despre campanie, precum și regulamentul, sunt disponibile pe site-ul Iulius Mall Cluj.
EVENIMENT
Șoferii care nu SEMNALIZEAZĂ la timp schimbarea direcției de mers RISCĂ amenzi mai mari din 2025

Șoferii care nu semnalizează la timp sau deloc schimbarea direcției riscă amenzi mai mari din 2025. Aceștia pot provoca accidente grave. Pentru că omit să semnalizeze, manevra îi poate lua prin surprindere pe ceilalți participanți la trafic.
Șoferii care nu semnalizează schimbarea direcției de mers se pot alege cu amenzi usturătoare. Începând de anul acesta, odată cu majorarea salariului minim brut, a crescut și punctul de amendă. Cu alte cuvinte, șoferii vor primi sancțiuni mai mari pentru nerespectarea acestei obligații, scrie Fanatik.
Șoferii care nu SEMNALIZEAZĂ la timp schimbarea direcției de mers RISCĂ amenzi mai mari din 2025
Potrivit legislației rutiere din România, toți participanții la trafic au obligația să semnalizeze ori de câte ori schimbă direcția de mers. Trecerea de pe o bandă de circulație pe alta se face conform anumitor reguli, iar cine nu le respectă, riscă să fie amendat.
Pentru mulți șoferi, schimbarea direcției poate părea o manevră banală, mai ales în zonele unde traficul nu este intens. Totuși, cei care nu semnalizează la timp, pot provoca accidente sau se pot alege cu amenzi usturătoare.
Codul Rutier 2025 definește schimbarea direcției de mers ca fiind orice viraj sau schimbarea de bandă. Șoferii trebuie să semnalizeze atunci când intră sau ies de pe un drum, când virează la dreapta sau la stânga într-o intersecție sau când schimbă banda de circulație.
Această abatere intră în clasa I de sancțiuni. Asta înseamnă că șoferii vor primi între 2 și 3 puncte de amendă. În situația în care s-au produs un accident din cauză că șoferul nu a semnalizat la timp schimbarea direcției, valoarea amenzii se dublează.
Șoferii care nu semnalizează corect schimbarea direcției de mers primesc între 405 și 607,5 lei amendă. Dacă nesemnalizarea a dus la producerea unui accident, amenda crește la 810 sau 1.012,5 lei.

Miercuri, ministrul Mediului, Mircea Fechet, a făcut public în cadrul unei conferințe de presă faptul că Eco tichetul din Programul Rabla 2025 va avea valoarea de 37.000 de lei.
„Am decis majorarea eco-tichetului, de la propunerea de 5.000 de euro la 7.500 de euro”, a spus Mircea Fechet.
Programul RABLA: Eco-tichetul va avea valoarea de 37.000 de lei
Ministrul Fechet a mai spus că statul va finanța cu 10.000 de lei achiziția de mașini noi cu motoare termice, cu 12.000 de lei pentru vehiculele de tipul hibrid și cu 15.000 de lei pentru mașinile plug-in hibrid.
Pentru lansarea Programului Rabla mai sunt necesare câteva avize, a precizat ministrul Mediului.