Connect with us

EDUCATIE

Școală sau teleșcoală? Acesta este întrebarea!!!

Publicat


Întrebări și dileme

Potrivit tradiției și legislației românești, ne aflăm în preajma unui nou an școlar și universitar. Elevi, studenți, părinți, bunici, dascăli și personal auxiliar sunt cu îndoiala în sufletul și cu întrebările pe buze. Coronavirusul a modificat „ordinea de zi” a sărbătorii începutului anului educațional.

La începutul pandemiei, majoritatea oamenilor de pe întreg Globul credeau într-o depășire relativ rapidă a situației epidemice. Numai unii specialiști și, mai târziu, oficialii, au atras atenția că nu este de glumit cu „virusul cu coroană”. Apoi informațiile s-au rostogolit, în torente puternice și domoale, până când s-au unit în marele fluviu pandemic european și mondial.

Când apare o amenințare presantă la adresa vieții, preocupările sunt pentru stabilirea originilor, denumirea bolii, mijloace de limitare și combatere. Aceste trasee pot fi ușor identificate și în cazul pandemiei actuale.

Oamenii le acceptă, le ignoră, le resping, le comentează și le satirizează. Dilemele și întrebările, cu și fără răspuns se învârt în jurul acestor atitudini. Așa s-a întâmplat și cu cele legate de cea mai importantă instituție din viața oamenilor: ȘCOALA.

O socotesc cea mai importantă instituție pentru că tot ceea ce s-a creat mai peren în lumea de ieri și de astăzi a fost datorită existenței școlii.  Acolo unde aceasta nu există sau unde este ignorată, marginalizată și neacceptată, lumea devine sterilă, invalidă intelectual, atitudinal,  economic, tehnic și cultural.

Soluția de „urgență” într-o perioadă  de „urgență” și apoi de alertă a fost munca  la domiciliu și școala online, sau telemunca și teleșcoală. Dar, sub presiunea factorilor pandemici și economici, la care se adaugă cei politici și instituționali, multe din hotărârile și strategiile adoptate și transmise, uneori zilnic, chiar obsedant și de la cel mai înalt nivel, pe mass media și rețelele sociale au fost amânate, ignorate, reportate și chiar uitate.

Indiscutabil, ne-am trezit cu toții într-o situație fără precedent. Gripa spaniolă și alte epidemii au fost uitate pentru simplul motiv că subiecții sociali, de atunci, au dispărut sau pentru că progresele medico-sanitare le-au prevenit și, în unele cazuri, eradicat.

Capcana de-a școala… cum e școala?

Istoria, mai apropiată sau mai îndepărtată are ciudățeniile, obstacolele și capcanele ei. Una dintre ele,  ca cea de astăzi: cum începe și cum se va desfășura întregul proces educativ? Sunt întrebări la care încă nu s-a răspuns convingător și poate este chiar dificil să se răspundă. Nu numai la noi, ci peste tot în Lume, deși am văzut propuneri și implementări în mai multe țări.

Efectele încă nu se știu și le vom vedea mai târziu. E greu și pentru cei care decid soarta învățământului. Poate la fel de greu cum a fost pentru decidenții politici și militari în momentele de mare cumpănă când ordonau atacurile sau retragerile militare. Deschidem școlile și nu știm câți „soldați” (elevi și studenți) sau „comandanți” (dascăli) vor fi răniți sau, Doamne ferește, vor dispărea. Nu știm victimele colaterale, părinți, frați, bunici, prieteni.

Titlul de „erou pandemic” nu s-a inventat și nici nu cred că trebuie inventat sau purtat de cineva. E păcat că unii și-l arogă deja, prin reiterarea acțiunilor implementate și a celor viitoare, sau aruncarea anatemei pe inamicii politici. Oare pandemia are culoare politică?

Și în scenariile educaționale au fost introduse culorile. Nu este rău, e bine să fim atenționați și „că ne pasă” și mai ales că răspundem mesajelor protectoare. Dar, cu și fără culoare „școala bate la ușă” și ambiguitățile rămân. Geografia și demografia educațională este diversă și greu de gestionat. Există școli cu și fără internet, cu și fără dotări tehnice, cu dascăli care știu și nu știu să le gestioneze. La fel și unii elevi și studenți, deși aceștia se pare că sunt mai puțini. Însă nici pentru dascăli sau elevi și studenți nu există obligativitatea prin lege să dețină aparatura și cunoștințele necesare desfășurării actului educațional online.

La început, atunci când s-a hotărât trecerea la școala online, toată lumea a înțeles/acceptat ideea ca o alternativă tranzitorie. Dar opțiunea teleșcolii a scos în evidență unele carențe și disparități care pot și nu pot să fie depășite. Unele puteau fi cunoscute și făcute publice mai devreme. Dar în buna tradiție românească s-au lăsat pe mai târziu… „de pe azi pe mâine, sau poimâine că poate nu mai trebuie”.

Așa că aflăm de la consilierul în Ministerul Educație Naționale Jean Badea, care a participat la conferința organizată de ziarul Bursa „Telecomunicaţie & educaţie: Gradul de acoperire a reţelelor de telecomunicaţii – condiţie pentru educaţia la distanţă” (3 septembrie a.c.) că  din 22.000 de clădiri cu destinație școlară, 5.000 de nu sunt conectate la internet, dar că „până la momentul 14 septembrie, când se reiau cursurile se vor face demersuri pentru 2.800 de clădiri ca să fie conectate”. Datele sunt „în premieră, având în vedere faptul că s-a lucrat până târziu aseară la identificarea punctuală a clădirilor unităţilor care pot fi conectate…” (subl.ns).

Ce putem înțelege din acest mesaj, dincolo de discrepanța dintre idei, opțiuni și fapte? Cel puțin că s-a lucrat în premieră până târziu aseară (2 septembrie) și  că se vor face demersuri, (adică NU se vor rezolva) în creșterea gradului de acoperire a rețelelor de telecomunicații, pentru educația la distanță. Ar fi fost preferabil să ni se spună că s-a făcut!!!

Am spus și repet, situația nu este una simplă. Cine afirmă aceasta nu a avut de-a face sau nu a fost implicat în activități educaționale și în gestionarea acestora. Se puteau oferi însă răspunsuri mai concrete prin incursiuni într-un trecut mai apropiat sau mai îndepărtat și prin radiografierea unor situații din alte țări. Sunt convins că s-au avut în vedere și aceste aspecte, dar „patul lui Procust” (Camil Petrescu) în care ne-am înghesuit de multe ori, pe ultima „sută de metri”, a fost prezent și acum.

În ultimile zile, ne-am mai „înghesuit” și cu mesaje oficiale contradictorii. Rămâne mesajul principal de la „omul cel mai înalt” în stat: școala începe în 14 septembrie 2020!!! Cu acest mesaj sunt solidari primul ministru, miniștrii educației, sănătății și vicepremiera. Sistemul mixt, „în bancă” sau și „de acasă”, în funcție de culorile/scenariile stabilite, va fi pentru o vreme în acțiune. Poate în inacțiune?!

Este interesant că foarte multă lume, din interiorul sau exteriorul școlii, oameni care știu și nu știu, care au avut sau nu au avut de-a face cu școala își spun opiniile. Este firesc, școala ne privește pe toți. Dar vulnerabilităţile rămân și soluțiile sunt într-o „unitate în diversitate”.

Unitatea este reprezentată de oficiali, iar diversitate de slujitorii școlii, directori și dascăli și la capătul drumului elevii și studenții. Și orice se face și cum se face de și unii și de alții nu este bine. Nemulțumirea doamnei ministru este perfect îndreptățită. Dar cu sau fără această mini-revoltă ministerială, cu scenariu sau fără scenariu, cu sau fără tabletă, cu sau fără mască, cu sau fără plexiglass la școala va suna clopoțelul și nimeni nu știe ce se va întâmpla.

Puțină istorie și geografie educațională

De-a lungul timpului, data de (re)începere a noului an școlar în țara noastră și în  alte țări, precum și maniera de desfășurare, „în bănci” sau online, nu au fost aceleași.

În timpul celor două războaie mondiale, dar și a unor calamități naturale (inundații, cutremure, epidemii) opțiunile educaționale s-au organizat în funcție de ce a fost și de ceea ce se putea face. În cazul României, atunci când urgia frontului a atins teritoriul nostru, sau când evenimentele au impus o altă agendă, școala a fost suspendată, sau amânată. Multe așezăminte școlare  fost distruse sau transformate în spitale, comandamente, sedii militare etc.

În timpul campaniei din Moldova (1917), tifosul, holera, gripa spaniolă, bolile venerice și alte boli au oprit sau amânat activitățile educaționale. Au existat situații când realitățile politico-teritoriale au impus amânări și abordări educaționale disjuncte. Să amintim că după Marea Unire (1918) în România au funcționat cel puțin patru sisteme de învățământ de inspirație franceză (vechiul regat) de inspirație maghiară (Transilvania), de inspirație austriacă (Banat, Bucovina), rusă (Basarabia). O armonizare a acestora nu s-a putut face decât târziu și niciodată în totalitate.

Dar, și așa școala românească interbelică a rămas cu deschidere spre modern și european, chiar dacă nu a reușit să rezolve marile deziderate ale societății. A apărut și problema resurselor umane, din teritoriile care s-au unit la 1918. Unii dascălii nu au dorit să-și afirme fidelitatea față de București, alții nu aveau pregătirea necesară, unii dispăruseră în timpul războiului și așa mai departe.

Aceste disparități, alimentate și de structura socială și ocupațională (80% populație rurală și 20% urbană) au făcut ca  gradul de instrucţie şcolară şi pregătire socio-profesională să plasează România, la sfârşitul perioadei interbelice, pe primul loc în Europa, la… analfabetism, cu 54,3% din totalul populației.

„Perturbări școlare” au apărut în timpul marii foamete (1946-1947), după reforma învățământului din 1948, în timpul inundațiilor (1970 și 1975), a cutremurului din 1977.  Foarte aproape de noi, imediat după decembrie 1989, școala și vacanța au alternat în funcție de evenimentele de atunci, alegeri, mineriade, reorganizări instituționale și altele.

Școala online nu este o invenție pandemică. Cunoscutul sociolog american, Alvin Toffler, vorbea despre munca și școala la domiciliu încă din 1970, prin ceea ce numea el casa electronică.  În  Canada sau Australia, cu uriașe spații geografice, condiții speciale de relief și climă,  comunicarea educațională prin rețele de telecomunicații sunt de mult o realitate. Așa a apărut și învățământul la distanță, un altfel de fără frecvență, dar în realitate același.

Astăzi, în condiții pandemice, unele țări au deschis porțiile școlii, iar consecințele au fost mai mult sau mai puțin previzibile. În Singapore, școala a fost închisă după o lună. În Coreea de Sud, activitățile educaționale s-au deschis și închis de cinci ori. Israelul a înregistrat un eșec, pentru că nu a deschis gradual școlile. Exemplele ar putea continua. Am dat însă exemplele  respective pentru că sunt cunoscute ca țări „disciplinate”, cu o altă atitudine față de muncă, școală și autorități, în comparație cu cea de la noi.

Minusuri și plusuri sau plusuri și minusuri

La începutul pandemiei, școala online  a fost varianta prin care elevii și studenții și-au putut continuă studiile (inclusiv examenele), dascălii și-au acoperit normele și și-au primit salariile. Toată lumea considera situația tranzitorie, iar mirosul îmbătător al vacanței de vară a amânat „agenda publică” și „personală” spre… toamnă. Dar, uite că toamna a sosit și vorba că „toamna se numără bobocii” ne arată că aceștia nu prea pot fi numărați. De ce? Sunt atâtea sau foarte multe întrebări și răspunsuri, la care fie că nu se știe, fie că nu se poate, fie că nu se vrea să se formuleze vreun răspuns tranșant.

Toată lumea are și nu are dreptate, toată lumea vine cu propuneri, unele întârziate, alte (re)activate, unele reportate, de pe azi pe mâine, sub celebrele sintagme: „se va face”, „vom  face”, „de mâine” sau ”chiar de mâine”, „avem în vedere” etc. Un singur lucru este cert, „acarul Păun”, pentru că se aruncă responsabilitatea ca pisica moartă dintr-o curte în alta, de la autoritățile centrale la cele județene și locale până la dascăli, elevi și studenți. Până la urmă aceștia vor fi arătați cu degetul.

Reafirm ceea ce am mai spus în acest text: este foarte greu să găsești optimul educațional atipandemic. Este greu pentru că vulnerabilităţile de astăzi se împletesc cu cele de ieri și de alaltăieri. Nu vreau să le reamintesc, pentru că sunt foarte cunoscute. O simplă căutare online (că tot este la modă, inclusiv publicația care-mi găzduiește acest text) ne arată „tarele” învățământului românesc postdecembrist.

O să mă opresc totuși la o știre care ne-a arătat „grija” pentru școală și elevi, capitalul uman de mâine. În vâltoarea pandemico-educațională, (re)aflăm de lipsa manualelor la unele discipline pentru elevii din clasa VIII-a. Este o situație de criză sau una cronicizată? Răspunsul: sunt discipline la care elevii care pășesc anul acesta în școală nu au avut niciodată toate manualele de când sunt școlari!!! Nu știu ca în timpul defunctului sistem educațional, comunist, să fi fost astfel de situații.

Până una alta școala trebuie să înceapă și să genereze performanță și competitivitate, indiferent de modalitatea de abordare. Sunt la finalul carierei didactice și am petrecut în școală, ca elev, student și dascăl 58 de ani. În toți acești ani nu am fost prezent la deschiderea anului școlar/universitar doar de trei sau patru ori, din motive întemeiate. Am simțit atunci neîmplinirea firească a unui început neîmplinit!!!

Am avut în fața mea peste 30.000 de studenți și am predat, clasic, prin seminarii și prelegeri. În ultimi ani, mijloacele moderne m-au ajutat în demersurile mele. Am văzut și ce înseamnă învățământul online. Majoritatea studenților au fost receptivi, dar au existat și situații când interesul a fost diminuat. Fie că locația de transmisie-recepție era inadecvată, fie că rețelele erau supraaglomerate și conexiunile scurtcircuitate. Dar cel mai mare incovenient  a fost lipsa interacțiunii dintre emitent și receptor. Prin aceasta, actul educațional se depersonalizează și copiii și studenții noștri o să devină mici roboței, într-o lume la fel de depersonalizată și înstrăinată.

Argumentele că s-a reușit informatizarea și tehnologizarea învățământului într-o viteză amețitoare rămân valabile. Dar, oare efectele acestei rachete educaționale sunt numai benefice? Trebuie să ne uităm ce traiectorie are aceasta, spre ce „planetă” se îndreaptă și ce teritorii, de la noi sau din alte spații, sunt în raza sa de acțiune. Desigur, de la primul computer realizat în 1946 de firma IBM (era de dimensiuni uriașe, fiind dotat cu 18.000 de lămpi și cu un consum energetic cât o uzină sau un oraș) am ajuns la digitalizarea de astăzi.

Viața noastră este indestructibil și ireversibil legată de acestă realitate, și cred că nu este om care a prins și nu a prins gustul acesteia să dorească renunțarea la tot ceea ce ne înconjoară, cu bune și rele. Nimic nu mai poate fi și configurat și organizat fără lumea digitală și virtuală, de la agricultură la industrie, de la transporturi la telecomunicații, de la sport la turism și cultură, de la protecție socială la sănătate și medicină. Dar,  între absolutizare și normalitate trebuie să primeze raționalitatea!!!

Prof.univ.dr. Ioan Lumperdean



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO. Șmecher cu BMW, a intrat pe sens interzis pe banda de bus în fața Primăriei Cluj-Napoca. Oprit de Poliția Locală

Publicat

BMW

Un șofer cu BMW a intrat, marți seara, pe sens interzis pe banda dedicată pentru transportul în comun de pe Calea Moților după intersecția cu strada Petru Maior de lângă Primăria Cluj-Napoca.

Acesta a fost oprit de mai multe echipaje de la Poliția Locală.

Din primele informații, se pare că șoferul se afla sub influența alcoolului.

Vom reveni cu detalii.

Citește mai departe

EDUCATIE

Când au elevii catolici VACANȚA de Paște în 2024

Publicat

Sala de Clasa cu logo Cluj24

Paștele catolic se sărbătorește, anul acesta, înaintea celui ortodox, pe 31 martie. Potrivit legislației în vigoare, elevii și profesorii au dreptul la zile libere.

Ministerul Educației a comunicat inspectoratelor școlare că elevii catolici nu au obligația participării la cursuri în perioada 29 martie – 2 aprilie. Adică vor avea liber vineri, luni și marți, scrie Alba24.ro.

Când au elevii catolici VACANȚA de Paște în 2024

În ceea ce-i privește pe profesorii catolici, recomandarea Ministerului Educației pentru școli este să fie realizată o analiză a numărului acestora, potrivit edupedu.ro.

„Elevii care aparţin unui cult religios legal, altul decât cel ortodox, pentru care Pastele se celebrează în data de 31 martie 2024, nu au obligația participării la cursuri în perioada 29.03-02.04 2024, fiindu-le motivate, la cerere, absențele înregistrate”, se arată în adresa ministerului, potrivit sursei citate.

Vacanța de Paște 2024 pentru elevii catolici. Recomandarea ministerului

„Recomandăm ca la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar să fie realizată o analiză a numărului de angajați care beneficiază de aceste prevederi. În funcție de ponderea acestora, consiliul de administrație al unităţii poate decide:

– suspendarea cursurilor pentru aceste zile și stabilirea modalităţilor de recuperarecu aplicarea prevederilor art. 9 alin. 4, literele b-c din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităților de învăţământ preuniversitar, aprobat prin O.M. 4183/2022 cu modificările și completările ulterioare,
– reorganizarea programului școlar în vederea suplinirii cadrelor didactice care beneficiază de aceste prevederi.”

Vacanța de Paște 2024 pentru elevii catolici. Ce prevede legea

Contractul colectiv de muncă pentru Învățământ prevede că angajaţilor care aparţin de un cult religios legal, creştin, li se acordă zilele libere

– pentru Vinerea Mare – ultima zi de vineri înaintea Paştelui
– prima şi a doua zi de Paşti
în funcţie de data la care sunt celebrate de acel cult.

”Pentru angajaţii care aparţin de un cult religios legal, creştin, zilele libere pentru Vinerea Mare – ultima zi de vineri înaintea Paştelui, prima şi a doua zi de Paşti, prima şi a doua zi de Rusalii se acordă în funcţie de data la care sunt celebrate de acel cult.

Angajaţii care au beneficiat de zilele libere pentru Vinerea Mare – ultima zi de vineri înaintea Paştelui, prima şi a doua zi de Paşti, prima şi a doua zi de Rusalii, atât la datele stabilite pentru cultul religios legal, creştin, de care aparţin, cât şi pentru alt cult creştin vor recupera zilele libere suplimentare pe baza unui program stabilit de angajator”.

Paște 2024. Sărbătoarea pentru catolici

În 2024, Paștele catolic este sărbătorit în 31 martie.

Vinerea Mare este în 29 martie, iar a doua zi de Paște catolic în 1 aprilie.

Floriile catolice au fost sărbătorite în 24 martie.

Zile libere și minivacanțe în 2024

– 1 Mai (Ziua Muncii) – miercuri
– 2 mai (zi-punte între sărbători) – joi
– 3 mai (Vinerea Mare) – vineri
– 5 mai și 6 mai (Paște ortodox) – duminică și luni (a doua zi de Paște) – minivacanță de 6 zile
– 1 iunie (Ziua Copilului) – sâmbătă
– 23 și 24 iunie (prima și a doua zi de Rusalii) – duminică și luni
– 15 august (Adormirea Maicii Domnului) – joi (minivacanță de 4 zile, joi-duminică; 16 august – zi liberă – punte între sărbători)
– 30 noiembrie (Sfântul Andrei) – sâmbătă
– 1 Decembrie (Ziua Națională a României) – duminică
– 25 și 26 decembrie (prima și a doua zi de Crăciun) – miercuri și joi (posibil minivacanță de 5 zile, dacă va fi declarată zi punte vineri, 27 decembrie)

Vacanța de primăvară pentru elevi 2024

Elevii vor avea în acest an 7 zile de vacanță de primăvară.

Modul 4 cursuri: de luni, 4 martie 2024, până vineri, 26 aprilie 2024
Vacanța de primăvară: de sâmbătă, 27 aprilie 2024, până marți, 7 mai 2024
Modul 5 cursuri: de miercuri, 8 mai 2024, până vineri, 21 iunie 2024
Vacanța de vară: de sâmbătă, 22 iunie 2024, până duminică, 8 septembrie 2024

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Școală nouă în cartierul Bună Ziua de 30 de milioane de euro. Va avea 200 de panouri fotovoltaice și terenuri de sport

Publicat

scoala nouă Buna ziua

Primarul Emil Boc a anunțat o nouă investiție în infrastructura școlară, și anume o școală nouă în cartierul Bună Ziua pentru 533 elevi, valoarea investiției depășind 30 milioane de euro, finanțare de la bugetul local.

”A fost aprobată documentația tehnică, respectiv indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Dezvoltare infrastructură educațională specifică învățământului primar și gimnazial în cartierul Bună Ziua”. Investiția depășește 150 milioane lei, incluzând valoarea exproprierilor necesare.

Școală nouă în cartierul Bună Ziua de 30 de milioane de euro. Va avea 200 de panouri fotovoltaice și terenuri de sport

Acest proiect de infrastructură face parte din politica Primăriei Cluj-Napoca de extindere a rețelei educaționale.

Pe lângă școlile extinse și modernizate în ultimii ani, avem în derulare și proiectul Hubului educațional din Borhanci cu școală, creșă, grădiniță”, a spus Boc.

27 de săli de clasă

scoala nouă Buna ziua

Corpul școlii din Bună Ziua are o suprafață utilă de 7.979,51 mp și un regim de înălțime de S+P+2E, iar clădirea va cuprinde 27 săli de clasă și 4 laboratoare cu anexe, atelier, sală de sport, terenuri de sport în aer liber, 2 săli profesorale, sală de lectură cu depozit pentru cărți cu o capacitate de aproximativ 110 elevi, sală de mese cu o capacitate de aproximativ 120 elevi cu terasă exterioară pentru a lua masa, grupuri sanitare pentru persoane cu dizabilități la fiecare nivel al clădirii, funcțiuni medicale: cabinet stomatologic, cabinet logoped/ psihologic, cabinet medical, sală tratament, sală de așteptare, funcțiuni administrative: secretariat, birou contabil, birouri administrative, arhivă.

Parcare subterană

De asemenea, noua unitate de învățământ va dispune de parcare subterană cu 30 locuri de parcare (din care 2 locuri de parcare pentru persoane cu dizabilități) și 60 locuri de parcare pentru biciclete, 2 stații de încărcare duble pentru mașini electrice.

Totodată, proiectul prevede plantări de arbori, amenajare spații verzi, o curte cu terenuri de sport, zone de joacă, spații recreere, grădină cu flori, dar și 200 panouri fotovoltaice cu o putere instalată totală de 90 kW, și un drum de acces cu 2 benzi de circulație, trotuare și pistă de biciclete.

Citește mai departe

ECONOMIE

Ministerul Finanțelor MODIFICĂ forma de sancționare în cazul e-Factura. De când vor fi aplicate AMENZI

Publicat

Ministerul Finanțelor modifică forma de sancționare în cazul e-Factura. Acesta vrea să prelungească perioada pentru neaplicarea amenzilor, pentru cei care nu folosesc Ro e-Factura. Mai exact, perioada va fi extinsă până la 31 mai. 

Asta însemană că cei care nu transmit  facturile în sistemul RO e-Factura vor fi sancționați de la 1 iunie. Momentan este vorba despre un proiect de lege ce va fi adoptat în cursul acestei săptămâni, scrie Alba24.ro.

Ministerul Finanțelor MODIFICĂ forma de sancționare în cazul e-Factura. De când vor fi aplicate AMENZI

Amenzi la e-Factura

Firmele mari vor plăti între 5.000 – 10.000 lei

Firmele mijlocii vor primi între 2.500 – 5.000 lei

Firmele mici și persoanele fizice între 1.000 – 2.500 lei

Cum se schimbă modul de aplicare al amenzilor

Dacă o firmă sau o persoană fizică primește o factură în format clasic, adică pe hârtie sau prin alte mijloace electronice, altele decât prin sistemul RO e-Factura, și o înregistrează, atunci amenda este de 15% din valoarea facturii.

Este vorba despre facturile primite de la alți operatori din România.

Deci, de la 1 iulie o să dispară opțiunea de înscriere în Registrul RO e-Factura, deoarece toți contribuabilii vor trebui să folosească doar acel sistem pentru primire și trimitere a facturilor. Acum este opțional.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax