EVENIMENT
Schimbările pe piața AUTO în 2025 și ce înseamnă pentru cumpărători
Piața auto este foarte sensibilă la mișcările economice globale, la schimbarea situațiilor politice și la înăsprirea reglementărilor privind emisiile de CO2. Sunt ani în care se înregistrează o poftă ridicată de cumpărare și ani în care cumpărătorii sunt obligați să-și modifice drastic obiceiurile. Din fericire, anumite tendințe ne permit în momentul de față să prezicem viitorul. Ce schimbări se vor produce în piața auto în 2025 și ce ar trebui să știe cei care intenționează să cumpere un vehicul?
Un deficit de mașini vechi de 3-4 ani
Criza globală a semiconductoarelor poate părea de domeniul trecutului, dar efectele ei asupra pieței auto sunt încă resimțite. Întreruperile din lanțul de aprovizionare din 2021-2022 au redus semnificativ producția de mașini noi la nivel mondial.
Schimbările pe piața AUTO în 2025 și ce înseamnă pentru cumpărători
„Fluctuațiile de pe piața de mașini noi au un impact direct asupra segmentului de mașini second hand. În prezent există o lipsă vizibilă de vehicule produse în 2021-2022, iar această problemă va persista. Pur și simplu nu vor fi destule variante de mașini în categoria de vârstă de 3 până la 4 ani”, spune Matas Buzelis, expertul auto al companiei de date auto carVertical.
Ratele mai mici ale dobânzilor vor stimula vânzările de mașini
Atât piața mașinilor noi cât și cea a celor rulate au fost puternic afectate de inflație și de creșterea ratelor dobânzilor. Mulți șoferi au optat pentru mașini mai ieftine sau și-au amânat achizițiile pentru vremuri mai bune.
În prezent, odată cu stabilizarea ratelor dobânzilor în 2024, se preconizează că piața auto va crește în 2025. Pe măsură ce ratele scad, mașinile devin mai accesibile influențând semnificativ comportamentul cumpărătorilor. Șoferii care au strâns cureaua în ultimii ani vor fi probabil mult mai activi pe piață în anul viitor.
Piața mașinilor electrice va crește ușor
O infrastructură de încărcare subdezvoltată plus costurile ridicate de achiziție încetinesc creșterea pieței EV. Deși unii șoferi ar dori să-și cumpere o mașină electrică, ei sunt descurajați de prețurile mai mari de achiziție în comparație cu modele similare pe diesel sau benzină. În majoritatea țărilor, lipsa stațiilor de încărcare înseamnă că vehiculele electrice sunt alese în principal de cei care le pot încărca acasă.
„Cererea de vehicule electrice rulate ar putea fi afectată semnificativ și de popularitatea în creștere în Europa a mașinilor electrice chinezești ieftine. Cu toate acestea, nu este clar dacă șoferii vor opta în număr mare pentru aceste modele, având în vedere incertitudinea privind fiabilitatea și posibilitatea întreținerii post-vânzare. Mulți cumpărători probabil vor alege în continuare mărcile consacrate”, explică Buzelis.
Mașinile diesel nu se vor ieftini în Europa de Est
Mașinile diesel domină de mult timp piața vest-europeană, dar domnia lor se apropie de sfârșit. Cumpărătorii aleg din ce în ce mai des mașini hibride și pe benzină, în timp ce reglementările mai stricte privind emisiile scot vehiculele diesel de pe piață. Scăderea producției de mașini diesel noi în Europa de Vest afectează oferta de vehicule la mâna a doua din Europa de Est.
Datorită acestei oferte limitate, mașinile diesel vechi de 1 până la 5 ani vor rămâne probabil la mare căutare în Europa de Est, încetinindu-le semnificativ deprecierea.
Un an de încercări și necazuri pentru producătorii europeni de mașini
Din 2025, UE a redus nivelul permis al emisiilor de CO₂ pentru mașini de la 116 grame pe kilometru la 94 de grame. Dacă producătorii nu se conformează, se vor confrunta cu amenzi uriașe pentru fiecare vehicul vândut.
„Pe măsură ce UE înăsprește reglementările privind emisiile, marii producători se luptă să supraviețuiască. Cumpărătorii sunt reticenți în a trece la vehiculele electrice și popularitatea în creștere a mărcilor chinezești de mașini reprezintă o altă amenințare”, spune Buzelis.
Vânzările scăzute de vehicule electrice și neîncrederea consumatorilor creează provocări pentru întreaga piață auto. Austria, Bulgaria, Polonia, România, Slovacia, Republica Cehă și Italia și-au exprimat deja îngrijorarea cu privire la regulile mai stricte privind emisiile, cerând UE să le amâne, argumentând că amenzile vor dăuna atât producătorilor cât și economiilor naționale.
„Producătorii de mașini europeni sunt nevoiți să ofere vehicule care au o cerere slabă. În plus, mașinile noi devin din ce în ce mai scumpe, ceea ce în mod firesc încetinește vânzările și compromite încercările nereușite ale producătorilor de a menține forța de muncă. Ar trebui să se producă o minune în industrie anul viitor pentru a evita criza care pare a fi inevitabilă. Europa trebuie să acționeze acum sau să suporte consecințele reglementărilor stricte și să ajungă să urmărească cum concurența din China lasă în urmă industria de pe bătrânul continent”, sugerează expertul pe piața auto second hand.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Sabău („U” Cluj), înaintea partidei cu Dinamo: Eu cred că arătăm bine, avem niște FANI minunați
Liderul Universitatea Cluj va juca vineri, 24 ianuarie de la ora 20:00, cu Dinamo București, ocupanta locului 3. Ioan Ovidiu Sabău, antrenorul echipei, a confirmat disponibilitatea întregului lot de jucători și a vorbit de cea mai recentă achiziție, Issouf Macalou.
„În afară de faptul că e foarte important, e un meci cu o echipă bună, care joacă un fotbal plăcut, are calitate. Este adevărat că le lipsesc niște jucători importanți. Vin după un joc mai puțin reușit la Craiova, dar un rezultat bun. Este o echipă care are și ea identitate, joacă de mult timp împreună. Noi trebuie să arătăm foarte bine, ca joc, ca ritm. Să avem o formă sportivă bună, ca să facem față și să venim cu un rezultat bun de la București.
Sabău („U” Cluj), înaintea partidei cu Dinamo: Eu cred că arătăm bine, avem niște FANI minunați
Nu va fi un meci facil, sperăm să arătăm așa cum am arătat a doua repriză cu Buzău, cu mai multă încredere, poate și ritmul să crească puțin, forma noastră sportivă să fie mai bună. Atunci, eu cred că putem să facem un meci bun și să scoatem și un rezultat bun.
Sper ca noi să facem greșeli decisive cât mai puține, să mergem cu încredere acolo, cu curajul de a juca, de a arăta un fotbal plăcut. Ambele echipe joacă frumos, un fotbal de calitate și sperăm noi să avem o formă mai bună, să fim mai inspirați în fața porții. Să ne întoarcem cu un rezultat bun și să avem continuitate în rezultate, eu cred că lucrul acesta contează enorm.
Antrenorul Universității are tot lotul la dispoziție
„Nu am probleme de lot, doar mici probleme după acest joc (cu Gloria Buzău-n.n.). Gestionăm destul de atent antrenamentele, fiind pe sintetic și cu jucători care au o anumită vârstă. Nu mă refer că sunt bătrâni, dar e o anumită uzură și atunci trebuie să fiu foarte atent cum gestionez efortul și intensitatea antrenamentelor. Bic este refăcut, este bine, nu este foarte grav, dar el nu mai putea continua (după accidentarea din etapa trecută-n.n.). Eu zic că va fi apt”, a completat principalul „studenților”.
Sabău a vorbit și despre Issouf Macalou
„Să vedem, decocamdată am luat doar niște informații, e un jucător care are niște calități. Fiind aici lângă noi, ne vom da seama la ce nivel este. E un jucător de viteză, destul de tehnic, destul de puternic din punct de vedere fizic. Nu putem spune că a jucat la cel mai înalt nivel, dar poate fi și un avantaj că își dorește foarte mult să joace la cel mai înalt nivel și poate dintr-un campionat cum este al nostru să plece la alte cluburi importante, dacă face un sezon foarte foarte bun. Este destul de pregătit, a jucat 70 de minute acum o săptămână sau zece zile.”
Continuă lupta pentru accesul în play-off
„Mi se pare normal să fim luați în considerare, suntem echipa care conducem de atâta timp campionatul. Suntem pe primul loc, iar echipa se exprimă cu momente bune, momente foarte foarte bune. Încercăm să ne perfecționăm jocul. Eu să cresc, să mă corectez ca antrenor, jucătorii să își îmbunătățească jocul individual și jocul de echipă.
Eu cred că arătăm bine, avem niște fani minunați. Au observat și ei, sunt convins, că jucăm și pentru ei. Ei ne susțin, e un moment bun pentru noi, avem stabilitate și la nivel de conducere, și financiar, la salarii, contează foarte mult. Trebuie să ne focusăm pe ce avem noi de făcut, noi să fim mai buni și să ne concentrăm pe jocul nostru.
Urmează trei jocuri (cu Dinamo, Rapid și Craiova-n.n.) foarte foarte importante, meciuri grele, după care cinci jocuri în aparență mai facile. Vedem cum vom gestiona, important este ca la sfârșitul campionatului regular să putem fi acolo, în play-off, după care vedem ce se va întâmpla cu forma echipei. Sper ca toți jucătorii să fie sănătoși, să vedem ce alte obiective ne putem fixa în play-off, dacă vom ajunge”, a mai spus Sabău.
Sursa: FCUCluj
An încărcat, 2024, pentru Salvamont Cluj. Echipa a intervenit în 253 de cazuri, salvând 307 persoane, aproape la fel ca în 2023. Cele mai aglomerate luni au fost ianuarie și februarie.
„În anul 2024 echipa Salvamont a Serviciului Public Județean Salvamont Salvaspeo Cluj și cea a Formației Salvamont Vlădeasa, structuri ce funcționează sub autoritatea forului administrativ județean, a participat la mai multe solicitări şi intervenţii, atât în staţiunile de schi, cât şi în zonele montane cu aflux de turiști. Lunile ”de foc” din punct de vedere al intervențiilor salvatorilor montani au rămas ianuarie și februarie.
Salvamont Cluj a SALVAT 307 persoane în 2024. A avut 253 de cazuri
În total, au fost 253 de cazuri, respectiv 307 persoane salvate din care 123 în sezonul de iarnă (au fost 135 de persoane implicate) și 130 vara (172 de persoane implicate). Nivelul este aproximativ similar cu cel al anului 2023 și în scădere comparativ cu perioada de pandemie, când s-au înregistrat cele mai multe cazuri.
„Țin să felicit membrii Serviciului Public Salvamont-Salvaspeo pentru profesionalismul dovedit și pentru modul în care au contribuit la reducerea numărului de accidente pe munte, asigurând permanența în toate zonele frecventate de turiști”, a spus Alin Tișe, președintele CJ Cluj.
Cazuistica în 2024, în funcție de zona de intervenție a echipelor de salvamontiști, este următoarea:
– Cheile Turzii+Feleac – 61 de cazuri/74 de persoane
– Băișoara – 96 cazuri de / 108 persoane
– Beliș – 74 de cazuri/ 85 de persoane
– Vlădeasa – 18 cazuri / 35 de persoane
– Cluj Sediu – 4 cazuri/ 5 persoane
„Au fost primite peste 400 de apeluri telefonice”
Din aceste cazuri, 73 au fost predate ambulanțelor Serviciului de Ambulanță Județean sau SMURD, pentru două cazuri a fost solicitat elicopterul, iar două cazuri au fost predate IML.
Totodată, au fost primite peste 400 de apeluri telefonice prin care se solicitau informații, recomandări și sfaturi.
A doua parte a lunii ianuarie (cu 51 de cazuri, 56 de persoane implicate) și prima parte din luna februarie (cu 32 de cazuri, 36 de persoane implicate) au fost perioadele cele mai dificile. De altfel, în această perioadă au funcționat toate pârtiile, fiind foarte mulți turiști prezenți pe domeniile schiabile. În perioada de vară s-au înregistrat un număr ridicat de cazuri în toate lunile – mai, iunie iulie și august, cu o medie de peste 20 de cazuri/lună și peste 200 de apeluri telefonice primite.
În județul Cluj, zonele cele mai importante de patrulare şi prevenire a accidentelor montane şi în care se face permanenţă salvamont sunt: Stațiunea Muntele Băișorii – Buscat, Stațiunea Fântânele – Mărișel, Cheile Turzii, Pârtia Feleac, Vlădeasa și Doda Pilii”, se arată în comunicatul CJ Cluj.
ADMINISTRAȚIE
Reclamație pe MyCluj: Taximetriștii, „slalom” pe banda dedicată de pe Bulevardul 21 Decembrie. Pericol pentru bicicliști
Banda dedicată, transformată în pistă cu obstacole! Bicicliștii reclamă că taximetriștii circulă imprudent pe banda pentru autobuze și biciclete de pe Bulevardul 21 Decembrie și cer intervenția autorităților.
Un clujean a semnalat, pe platforma MyCluj a Primăriei, că banda dedicată de pe Bulevardul 21 Decembrie a devenit periculoasă pentru bicicliști din cauza comportamentului neglijent al taximetriștilor care o folosesc.
„Vă rog să scoateți taxiurile de pe banda de autobuz”
Potrivit sesizării, șoferii de taxi fac „slalom” între banda de autobuz și cea destinată traficului general, iar în stațiile de autobuz, în loc să aștepte în spatele autobuzelor, intră brusc pe banda de biciclete, fără să se asigure. Reclamantul a solicitat eliminarea taxiurilor de pe banda de autobuz, pentru a reduce riscurile.
„Banda de biciclete a devenit imposibil de folosit și extrem de periculoasă din cauza taxiurilor. Taximetriștii fac slalom între banda de autobuz și banda normală când ajung la o stație de autobuz. În loc să aștepe în spatele autobuzului, ei sar pe banda de mașini fără să se asigure că nu vine vreun biciclist. În loc să lase liber banda de biciclete, ei blochează tot timpul (sau chiar lovesc bicicliștii care circulă regulamentar).
Deja de o mie de ori am avut probleme cu ei, și puteam să evit un accident mare care putea să coste viața mea, doar fiindcă am reușit să evit o mașină care circulă cu vreo 80 km lângă mine. Vă rog să scoateți taxiurile de pe banda de autobuz”, a declarat biciclistul.
Amintim că Primăria Cluj-Napoca a decis, în 2022, să permită circulația taxiurilor pe benzile dedicate autobuzelor pe patru porțiuni mai puțin aglomerate din oraș – pe Bulevardul Nicolae Titulescu, strada Regele Ferdinand, Calea Florești și Splaiul Independenței – și numai cu client la bordul taxiului.
Propunere: bandă dedicată transportului public pe ruta Cluj-Baciu
Într-o altă sesizare, un locuitor a sugerat crearea unei benzi dedicate pentru mijloacele de transport în comun pe ruta Corneliu Coposu – Calea Baciului, invocând progresele realizate de Primăria Cluj-Napoca în promovarea transportului public. Obiectivul ar fi reducerea ambuteiajelor, încurajarea cetățenilor din comuna Baciu să utilizeze mijloacele de transport public și scăderea poluării.
„Având în vedere planurile de mobilitate de la nivelul orașului Cluj-Napoca și progresele înregistrate în legătură cu promovarea transportului în comun pe ruta Cluj-Florești, doresc să vă supun atenției ambuteiajele care se formează pe str. Corneliu Coposu și Calea Baciului. Ținând cont că distanțele nu sunt mari și că pe strada Corneliu Coposu deja există piste de biciclete, vă rog frumos să analizați oportunitatea creării unei benzi dedicate pentru mijloacele de transport în comun pe ruta Cluj-Baciu.
Conform exemplelor de bune practici din orașul nostru, banda ar putea fi folosită și de biciclisti sau taximetriști cu clienți, incurajand cetățenii din Baciu să renunțe la mașinile proprii pentru a ajunge în Cluj. Prin limitarea mașinilor personale și descongestionarea traficului ar beneficia și transportatorii care folosesc ruta respectivă pentru a ajunge la autostrada A3, reducând costurile de transport și scăzând poluarea zonei”, a arătat clujeanul.
Un accident a avut loc, miercuri, pe str. Șomcutului din Dej, în Cluj. O mașină s-a răsturnat. Au fost afectate un stâlp și o țeavă de gaz. Un bărbat a primit îngrijiri medicale.
„Două echipaje din cadrul Detașamentului Dej intervin în aceste momente la un accident rutier petrecut pe strada Șomcutului din municipiul Dej. Forțele noastre au găsit la fața locului un autoturism răsturnat, însă din fericire nu au existat victime încarcerate.
FOTO. ACCIDENT în Dej. Mașină RĂSTURNATĂ. Un stâlp și o țeavă de gaz afectate
Un bărbat de aproximativ 45 de ani, conștient și cooperant, este evaluat de către echipajul SAJ. Acesta prezintă, la o primă evaluare, afecțiuni ușoare. Bărbatul a refuzat transportul la spital. De asemenea, în urma accidentului au fost avariate un branșament de gaz și un stâlp”, a transmis ISU Cluj.