Connect with us
"

EDUCATIE

Rușinos! Profesorii au copiat mai mult la titularizare decât elevii la bacalaureat

Publicat


În România, examenul de titularizare pentru profesori s-a desfășurat săptămâna aceasta. Miercuri, 29 iulie, a avut loc proba scrisă, iar cazurile în care profesorii au fost prinși încercând să copieze nu au lipsit, aceștia fiind eliminați instant din examen. 

Examen titularizare

Anul acesta, la proba scrisă a examenului de titularizare au participat 27.000 candidaţi, iar 32 dintre aceștia au fost prinși copiind și dați afară. Așadar, 0.12% dintre profesorii care au luptat pentru un post de titularizare au încercat să fraudeze rezultatele.

Examen bacalaureat

La prima probă a examenului de bacalaureat din sesiunea normală a anului acesta au fost prezenți 135.000 candidați. Dintre aceștia, 85 au fost prinși copiind și au fost eliminați din examen. Astfel, 0.06% dintre elevii prezenți la prima probă au copiat.

Răzvan DAN

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ADMINISTRAȚIE

FOTO/ Clujul e în cărți pentru redeschiderea școlilor! Se încadrează în județele „verzi” ale țării

Publicat

G4media.ro a dezvăluit un document oficial trimis autorităților din teritoriu ce arată că județul Cluj nu se află în rândul județelor a cărei situație epidemiologică nu ar permite deschiderea unităților de învățământ. Scenariul „verde” înseamnă că în localitatea respectivă e mai puţin de o persoană dintr-o mie de locuitori detectată în ultimele 14 zile cu COVID-19. Doar 5 săptămâni ne mai despart de începerea școlii.

Fotografia arată situația epidemiologică la nivel județean. Cu toate acestea, decizia privind deschiderea fiecare unități de învățământ urmează să se ia la nivel local pentru fiecare școală, pe baza criteriilor epidemiologice și a asigurării regulilor de distanțare și igienă care sunt în lucru la acest moment la nivelul ministerelor sănătății și educației.

Situația la nivel județean

Sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Citește mai departe

EDUCATIE

De la Bătălia de la Waterloo la bullying în clasa zero. Minuni uitate ale psihologiei sau când ai psihologi, dar îi ignori

Publicat

ULTIMA BĂTĂLIE. UN CÂȘTIGĂTOR NEMERITAT

Campania militară a lui Napoleon în 1815, în perioada zbuciumată a celor ”100 de zile”, debutase cu o serie de succese militare. Se întorceau zilele de glorie ale  francezilor?  După înfrângerile din acel an de la Ligny și Quatre Bras (Belgia), armata prusacă se retrăgea. În urmărirea ei, Napoleon a trimis un foarte puternic corp de oaste condus de generalul Groucy , de peste 40000 de oameni şi 104 tunuri.

După două zile, a început bătălia de la Waterloo dintre Napoleon și englezi. Se auzeau tunurile de la mulți kilometri, iar prusacii s-au deplasat spre câmpul de luptă, contra francezilor, și au marcat marea înfrângere și ultima bătălie a lui Napoleon.

Istoria spune că ofițerii din echipa condusă de Groucy ar fi solicitat imperativ să se întoarcă și ei în direcția tunurilor. Generalul ofuscat a ales să mărșăluiască pe o altă direcție. Degeaba au îngenuncheat în fața lui după aceea și l-au implorat unii ofițeri, decizia în cadrul echipei fusese luată. O echipă formată din militari de excepție, dar care nu se înțelegeau. Nu erau în armonie înspre un țel comun și au făcut un general englez erou victorios. Neașteptat și nemeritat.

ȘI GENIILE MAI GREȘESC. DAR CONDUCĂTORII DE AZI?

Napoleon acorda o importanță deosebită selectării colaboratorilor. Lui i se atribuie o expresie folosită acum în management : ”Valoarea unui comandant nu constă în ceea ce face personal, ci în valoarea oamenilor pe care știe să și-i atragă în sprijin”.  A știut să își aleagă generali extraordinari, savanți, literați, cele mai mari capacități intelectuale ale timpului. A promovat oameni excepționali. Dar uneori nu ajunge. Oamenii valoroși pot să dea rezultate defavorabile în condițiile în care echipa din care ei fac parte este constituită nefericit. A fost cazul generalului Groucy, în momentul Waterloo, care a marcat istoria cu o echipă dispusă de unul dintre cei mai mari comandanți ai omenirii. A greșit și unul din marile genii ale omenirii. Oare conducătorii de azi au înțeles aluzia?

GRUP POT FI MULȚI, ECHIPĂ MAI GREU

Se spune acum că Piramida lui Maslow are o valoare mai mult didactică. În realitate, nevoia omului de a comunica, de a interacționa, de a se afirma, poate conta uneori mai mult decât satisfacerea nevoilor de securitate sau fiziologice.

De la Adam și Eva până în prezent, mediul social în care se afirmă, se emancipează, se ambiționează, se distruge sau se nefericește omul este echipa, grupul. Pe bună dreptate s-ar putea spune. Grup poate fi oricine, echipă mai greu. Cineva, mai mult sau mai puțin glumind, spunea că problemele lui Adam sau ulterior cele ale lui Cain, au fost probleme de echipă.

În cutia cibernetică a realității contemporane inputurile sunt prea numeroase, prea imprevizibile, prea copleșitoare pentru a se mai putea concepe ceva semnificativ fără o echipă și mai ales fără echipe bine constituite.

Unul dintre principiile fundamentale ale Managementului Calității la aceasta se și referă – Leadership-ul nu este altceva decât capacitatea de a forma și menține o echipă care să obțină rezultatele dorite. Țara nu este bogată sau săracă, este bine sau prost condusă – este o butadă care se poate extrapola în toate direcțiile.

FIECARE CU ROLUL SĂU. TEORIA ROLURILOR DE ECHIPĂ

De dată relativ recentă, la începutul anilor 80 un cercetător britanic, Meredith Belbin, și-a câștigat notorietatea prin Teoria Rolurilor de Echipă. Rezultat al unui deceniu de studii și experiențe a fost impus de mediul universitar. Actualmente, peste jumătate din firmele de succes din Anglia și foarte multe altele din lume aplică în practică modelul său.

Rolul de echipă este definit de Belbin ca ”tendința specifică a unei persoane de a se comporta, contribui și interacționa cu cei din jur ”. Echipa lui Belbin (cum altfel decât echipa?) a demonstrat că echipele echilibrate, formate din persoane cu aptitudini diferite, înregistrează performanțe superioare celor din echipe dezechilibrate.

NU EXISTĂ ROL BUN SAU RĂU. EXISTĂ ECHIPE

Belbin a evidențiat și separat prin testare psihologică mai multe roluri în cadrul unei echipe reprezentând combinații de personalități care se manifestă într-un anume fel în grup. Numărul acestora a diferit ușor în funcție de cercetare, Belbin identifică la început opt roluri, după care mai selectează încă unul, Expertul. Alte cercetări în domeniu folosesc un număr apropiat de roluri, dar diferit, la aceasta contribuind și dezideratul declarat al echipei.

Oamenii au calități și defecte, iar în modelul lui Belbin nu există rol bun sau rău, echipele trebuie să conțină categorii diferite pentru a fi echilibrate, evitând situațiile antagoniste, tensionale, concentrându-se pe aspectele pozitive și constructive ale activităților.

CATEGORIILE DE ROLURI BELBIN

În funcție de cercetare, inclusiv în cele inițiale ale lui Belbin, unele roluri au suferit modificarea denumirii. După o testare relativ rapidă se reușește încadrarea membrilor echipei în câteva categorii pe care, neavând pretenția unui demers științific sau exhaustiv, ci doar informativ, le prezentăm sintetic, conform scrierilor de specialitate :

Coordonatorul (președintele): este matur, preocupat de obiective, descoperă priorități, nu domină discuțiile.

Formatorul: competitiv, energic, urmărește să câștige cu orice preţ. Prezența mai multor formatori într-o echipă generează tensiuni.

Fabrica: creativ, fantezie, rezolvă probleme uneori neortodox. E sursa ideilor. Uneori e radical. Prezența mai multor membri de acest gen într-o echipă generează conflicte.

Monitorul (evaluatorul): Prudent, analitic, oprește echipa de la acte riscante. Pot fi hipercritici, demolatori de inițiative și idei.

Implementatorul (lucrătorul): Loial, de încredere, transformă strategia în acțiune pozitivă. Poate avea și o viziune îngustă.

Investigator de resurse: negociator, deschis și iute, entuziast. Poate avea o aplecare de a pierde din avânt și a rătăci/ignora amănunte ale proiectului.

Coechipierul : adaptabil, împăciuitor, având tendința de a da unitate și continuitate echipei. Imparțial, are probleme în luarea deciziilor importante.

Finalizator: atent la amănunte, standarde, respectarea orarului și specificațiilor. Perfecționist, poate fi și negativ în obsesia după arogarea de merite și termene.

Expertul : Dedicat muncii, empatic, preocupat de cunoștințe profesionale și aptitudini pe care le împarte cu generozitate.

ATENȚIE! TESTELE BELBIN NU DOR!

Esențial este că oameni valoroși pot ajunge grupați în echipe tensionate care deseori se autoconsumă, iar indivizi foarte diferiți pot fi  grupați în echipe constructive, productive, de excepție. Să ne imaginăm asemenea colective de lucru, clasele de elevi, grupele de studenți sau cercetători, constituite la sfatul psihologului ajutat de rezultatele Testelor BELBIN. Care nu dor! Clasifică oamenii în anumite categorii, nu mai bune unele decât altele, ci care pot lucra mai bine unii cu alții !

Adică psihologul ar conta mai mult decât toanele, părerile, ”atențiile” date managerului, directoarei de școală, șefului de personal sau administratorului ?

Caracteristicile, conștientizarea rolurilor de echipă ne ajută să ne înțelegem mai bine, explică unele comportamente și moduri de lucru și poate contribui la acceptarea, înțelegerea celor din jurul nostru. Cu ajutorul Modelului Belbin, spun specialiștii,  putem înțelege și procesa mai bine informațiile despre propria persoană și ceilalți membri ai echipei.

Noi nu suntem specialiști, dar ni se pare că nu prea mai există profesiuni individuale, ci numai de echipă. Prin excelență o profesiune de echipă din România (adică toate) vor fi, în viitor, marcate de rezultatele cercetărilor Belbin și Rolul de echipă. Sigur, specialiștii vor avea un cuvânt de spus și vor consilia managerii. Managerii buni nu îi vor (MAI) ignora. De exemplu, într-o Primărie, într-o școală, firmă, criteriile de repartizare a funcționarilor, elevilor pe clase au ținut cont de notele obținute, de originea geografică, de evitarea rudeniilor etc., fiecare cu argumente pozitive, dar TOATE și cu argumente negative.

Să ne imaginăm ce ar însemna constituirea claselor la începutul unei serii de învățământ după modelul Rolurilor de echipă? Adică să nu mai fie bullying în România începând de la clasa zero? Deloc academic, am vrea să concluzionăm. Testele BELBN nu dor.  Dar fenomenul bullying doare la orice vârstă. Darmite în clasa zero! Prostia doare. Și ineficiența. Sigur, psihologii ne vor spune mult mai multe despre acestea, noi am îndrăznit doar să îi anunțăm.

Adrian Marian

Nota redacției : Autorul este director adjunct pentru probleme de învățământ la Școala de Agenți de Poliție din Cluj-Napoca și lect. dr. la o facultate de drept. Este cunoscut pentru că i s-a acordat odată titlul de Polițistul anului  și pentru ardoarea cu care promovează jocul de rugby.

Foto: ksla.com

Citește mai departe

EDUCATIE

Părinții nu vor școală online: ,,Vom ajunge analfabeți ca americanii”

Publicat

Klaus Iohannis a anunțat miercuri că se va decide la nivel local, în funcție de numărul de cazuri existent dacă elevii vor începe cursurile direct de pe băncile școlii, ori vor susține orele online. Chiar și așa, părinții nu vor să audă de susținerea cursurilor pe internet, indiferent de numărul de cazuri al persoanelor infectate.

După anunțarea de către Președinte a celor trei scenarii (roșu, galben și verde) care vor fi luate în calcul în vederea planului de începere a noului an școlar, lăsând la aprecierea școlilor dacă orele vor fi susținute sau nu online, în funcție de situația epidemiologică existentă în zona din care face parte unitatea de învățământ, lucrurile au rămas confuze, atât în rândul elevilor, cât și al părinților. Deși Klaus Iohannis a menționat că deciziile luate de autorități sunt menite să susțină atât calitatea învățământului, cât și siguranța și sănătatea elevilor, unii părinți nici nu vor să audă de un eventual scenariu în care școala va continua online.

Astfel, Cluj24 a luat legătura cu câțiva părinți și un cadru didactic pentru a vedea care este opinia acestora în legătură cu începerea noului an școlar.

Copiii vor școală online, iar părinții fizic

,,Părinții nu cred în virus și nu îl iau în serios. Vor cu orice preț să înceapă școala normal, chiar dacă i-am informat despre riscuri. Copiii își doresc ore online”, spune un cadru didactic.

Cristina este învățătoare la Școala gimnazială ,,Mihai Eminescu” din localitatea Săliștea de Sus, Maramureș, iar din 14 septembrie urmează să își susțină orele la clasa I, însă momentan nu știe dacă acest lucru se va întâmpla pe internet, ori la școală, cu prezența fizică a elevilor. Aceasta ne-a transmis că, din punctul său de vedere, cursurile ar trebui să fie online, atât pentru siguranța elevilor, cât și a familiilor acestora.

,,Copiii își doresc online, ei ar sta non-stop pe telefon, așa se simt în largul lor. Toți copiii au acces măcar la un telefon. Nu au fost probleme cu conexiunea, totul a funcționat normal, nu am avut probleme”.

Chiar și așa, Cristina a mărturisit că părinții ,,nu dau doi bani pe școala online”, iar în ceea ce privește posibilitatea apariției riscurilor datorate susținerii orelor în școli, învățătoarea a precizat că: ,,Voi face hârtii cu declarații pe propria răspundere a părinților, pentru a nu putea acuza școala, în caz de o eventuală contactare a virusului”.

Pentru a vedea exact care este părerea unui părinte din aceeași localitate, am luat legătura cu mama a doi copii, unul de clasa a 8-a, iar celălalt urmând a intra în clasa 0.

,,Profesorii sunt nepregătiți, nu este semnal”, este de părere mama celor doi elevi

Irina este mama unui băiat care va începe din aceasta toamnă clasa 0 și a unei fetițe de clasa a 8-a. Întrebată cum a funcționat școala online, aceasta s-a declarat total nemulțumită de desfășurarea cursurilor: ,,Doamna are telefon, dar nu știe să îl folosească. A intrat o singură dată, a întrebat despre lecție prin telefon. La altă oră, toți copiii urlau unul peste celălalt. La noi nu funcționează”.

,,Școala adevărată este atunci când profesorul vorbește față în față cu elevii”, este de părere mama unei eleve din Cluj-Napoca

Anita este mama unei eleve din cadrul Colegiului Național ,,Emil Racoviță” Cluj-Napoca. Aceasta a declarat că orele susținute online pe timpul stării de urgență s-au desfășurat normal, elevii descurcându-se astfel. Cu toate acestea, este de părere că școala online nu se compară cu orele susținute la școală: ,,Școala online se acceptă în situația de față, dar nu se compară cu cea normală. Școala adevărată este atunci când profesorul vorbește față în față cu elevii”.

În legătură cu eventualele riscuri la care ar putea fi supuși elevii în cazul prezentării la școală, Irina a declarat:
,,Bineînțeles, sunt de acord să înceapă școala fizic, chiar și în situația de față.”

,,Să meargă la școală, așa e firesc! Copiii trebuie să stea drepți și să tremure în fața profesorilor”, spune părintele unui elev care va începe liceul în toamna aceasta.

,,Nu dau doi bani pe școala online, se copiază!”

Petru urmează să își trimită începând cu toamna aceasta copilul la școală, începând clasa a IX-a în cadrul unui liceu din orașul Baia Mare. Petru ne-a mărturisit că, deși consideră că până acum școala online s-a făcut serios, nu este același lucru să înveți de acasă, fără ca măcar să îți cunoști profesorii, acest lucru fiind valabil mai ales în cazul claselor I, a V-a, ori a IX-a.

,,Nu dau doi bani pe școala online, se copiază! Acum niciun elev nu a mai rămas corigent. Copiii trebuie să stea drepți și să tremure în fața profesorilor”, este de părere părintele elevului.

Petru a mărturisit că este de această părere deoarece cursurile online scad nivelul de învățământ, întrucât elevii nu sunt stimulați să învețe, beneficiind de prea multă libertate și de lipsa de autoritate a profesorilor. ,,Copiii nu vor mai fi capabili nici măcar să scrie cu litere de mână. Dacă continuăm mult cu această școală online vom ajunge analfabeți ca americanii”, a adăugat Petru.

Personalul didactic nu ar mai trebui să fie remunerat în cazul școlii online, ci eventual părinții, care fac și munca dascălilor, este de părere mama unui elev

,,Școala trebuie să fie școală”

Ionela este și ea una dintre părinții care își vor trimite din toamnă copilul la o școală din Baia Mare. Aceasta este de părere că ,,școala trebuie să fie școală”, astfel încât elevii să poată beneficia atât de învățare propriu-zisă, cât și de socializare și interacțiune comună.

,,Nu există școală online, cel putin în România, unde cum prea bine știm, puțini copii în comparație cu alte țări, dispun de tehnologie. Dacă vom continua cu școala online vom avea o viitoare generație de adulți introvertiți”, este de părere Ionela, a cărei copil face parte din învățamântul primar.

Aceasta este de acord cu faptul că e posibil ca mersul la școală să constituie un pericol pentru sănătatea elevilor, însă consideră că școala făcută la distanță nu ne avantajează ca țară.
,,În ceea ce privește personalul didactic, nu aș mai vedea rostul remunerării acestora. Eventual să fim plătiți noi, părinții, pentru că facem și munca dascălilor”, a adăugat Ionela.

,,Nu mi-e frică de virus. E mult mai obositor să stai cu capul în telefon”, spune mama unei eleve

Un alt părinte cu care am luat legătura este Loredana, mama unei eleve care din septembrie va începe clasa a VII-a în cadrul Școlii ,,Constantin Dipșe” din localitatea Șurdești, Maramureș. Loredana a mărturisit că în cadrul școlii online nici măcar nu s-au verificat temele. ,,Nu este același lucru să arați tema profesorului față în față sau online. Unii profesori se implică, însă alții nu”, este de părere aceasta.

În ceea ce privește pericolul expunerii colective a elevilor în școli, mama elevei a declarat: ,,Nu zic că nu există(virusul), dar nu mi-e frică. Deocamdată rămân clar la varianta de a merge fizic la școală”.

Pentru a vedea dacă părerile diferă în funcție de aspectul situării școlilor în mediul rural (din care fac parte atât învățătoarea Cristina, cât și mamele Irina și Loredana), ori urban (din care fac parte părinții Petru, Anița și Ionela), am mai cerut părerea de asemenea și Alinei, mama unui elev în clasa I din municipiul Cluj-Napoca.

,,În loc să progresăm, mergem în regres”, este de părere Alina.

Mama elevului din Cluj-Napoca este fermă atunci când vine vorba de învățământul online: ,,Categoric nu online, nici măcar parțial online”. Aceasta a mărturisit că elevul se confruntă cu lipsă de concentrare atunci când vine vorba de cursurile pe internet, iar conexiunea nu este mereu bună, momente în care informația transmisă de profesori se pierde.

,,Copiii, fiind așa mici nu au învățat să se asculte, vorbesc unii peste alții, iar la teme trebuie să îi ajutăm tot noi, parinții”, a declarat Alina.

Aceasta a mai adăugat că nu crede că virusul este atât de puternic, având multe semne de întrebare privind veridicitatea teoriilor vehiculate despre boală.
,,Numărul (infectărilor) crește că așa vor alții, nu se știe. Eu merg înainte cu școala normală”, a spus mama elevului.

Concluzia este simplă: Părinții sunt de părere că școala ar trebui să înceapă cu prezența fizică

Deși părinții intervievați în cadrul articolului fac parte atât din mediul urban, cât și rural, având copii care fac parte din clase începând de la I și până la liceu, aceștia sunt în procent de 100% de părere că școala ar trebui să înceapă cu prezența fizică a elevilor pe băncile școlii, prezentând semne de neîncredere la adresa variantei de școală online.

Cu toate acestea, Cristina, care este cadru didactic spune că odată cu începerea cursurilor online din timpul perioadei de stare de urgență, a observat o schimbare în rândul elevilor care aparent nu se descurcau bine la școală, atunci când participă la ore pe internet aceștia având rezultate mult mai bune, fiind mai dezinhibați în spatele ecranului și mult mai creativi.

Conform declarațiilor venite din partea Președintelui Klaus Iohannis din ultimele zile, urmează ca în săptămânile următoare fiecare școală să decidă dacă cursurile vor avea loc fizic, online, ori într-un sistem mixt care să cuprindă cele două variante. Decizia va fi luată în funcție de evoluția situației epidemiologice de la nivelul județului, ori localității din care fiecare școală face parte.

Articol realizat de Narcisa BUD

Citește mai departe

EDUCATIE

UBB se implică în proiecte europene pentru combaterea extremismului și promovarea valorilor democratice

Publicat

Universitatea Babeș-Bolyai a anunțat implicarea în perioada 2020-2023 în două proiecte europene pentru combaterea extremismului și promovarea valorilor democratice. Acestea vor fi coordonate de prof. univ. dr. Sergiu Mișcoiu, prin Centrul de Studii Africane și Facultatea de Studii Europene, cu sprijinul Centrului pentru Cooperări Internaționale.

Proiectele se adresează atât studenților, cadrelor didactice și cercetătorilor din mediul academic, cât și formatorilor de opinie, organizațiilor non-guvernamentale, partidelor politice, autorităților locale și naționale, ca factori de decizie și implementare a politicilor publice.

Dincolo de un nou succes legat direct de câștigarea unor proiecte academice la nivel european, Universitatea Babeș-Bolyai își exprimă prin aceste două inițiative statutul de actor global la nivel internațional – statut confirmat recent prin acceptarea în GUILD, grupul exclusivist al unora din cele mai importante universități europene world-class -, contribuind aici decisiv la elaborarea de bune practici și ghiduri pentru decidenții europeni și internaționali, afirmă rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate