Connect with us

EVENIMENT

Roboţi umanoizi în spaţiu

Publicat


roboti

Cu o înălţime de 188 de centimetri şi o greutate de 136 de kilograme, Valkyrie, un robot umanoid construit de NASA, reprezintă o figură impunătoare, informează Reuters, potrivit Agerpres.

Robotul Valkyrie, numit după o personalitate feminină din mitologia nordică şi testat la Centrul Spaţial Johnson din Houston, Texas, a fost proiectată pentru a funcţiona în ‘medii degradate sau deteriorate de ingineria umană’, cum ar fi zonele afectate de dezastre naturale, potrivit NASA.

Însă roboţi precum acesta ar putea opera într-o bună zi şi în spaţiu.

Un robot umanoid se aseamănă cu o persoană, având de obicei un trunchi, un cap, două braţe şi două picioare. Inginerii cred că, cu ajutorul unui software potrivit, roboţii umanoizi vor putea, în cele din urmă, să funcţioneze în mod similar cu oamenii şi să utilizeze aceleaşi instrumente şi echipamente.

Shaun Azimi, liderul echipei din departamentul Dexterous Robotics din cadrul NASA, a declarat că roboţii umanoizi din spaţiu ar putea să se ocupe de sarcini riscante, cum ar fi curăţarea panourilor solare sau inspectarea echipamentelor care funcţionează defectuos în afara navelor spaţiale, pentru ca astronauţii să poată acorda prioritate explorării şi descoperirilor ştiinţifice.

‘Nu încercăm să înlocuim echipajele umane, încercăm doar să le degrevăm de munca plictisitoare, murdară şi periculoasă pentru a le permite să se concentreze asupra activităţilor de nivel superior’, a spus Shaun Azimi. NASA colaborează cu companii de robotică precum Apptronik, cu sediul în Austin, Texas, pentru a descoperi modul în care roboţii umanoizi dezvoltaţi în scopuri terestre ar putea aduce beneficii pentru viitorii roboţi umanoizi destinaţi spaţiului. Apptronik dezvoltă Apollo, un robot umanoid ale cărui sarcini pe Pământ vor include lucrul în depozite şi fabrici de producţie prin mutarea pachetelor, stivuirea paleţilor şi alte sarcini orientate spre lanţul de aprovizionare. Apptronik intenţionează să înceapă să furnizeze astfel de roboţi umanoizi către companii la începutul anului 2025.

Directorul tehnologic al Apptronik, Nick Paine, a declarat că Apollo posedă avantaje clare faţă de omologii săi umani, în special în ceea ce priveşte rezistenţa.

‘Ne propunem să avem acest sistem online 22 de ore pe zi’, a declarat Nick Paine. ‘Acesta are o baterie ce poate fi schimbată, astfel încât să puteţi lucra timp de patru ore, să schimbaţi bateria şi apoi să continuaţi să lucraţi foarte repede’, a adăugat el. Jeff Cardenas, CEO-ul companiei Apptronik, a declarat că posibilităţile sunt nelimitate, pe măsură ce noile programe şi dezvoltări tehnologice îmbunătăţesc capacităţile lui Apollo.

‘Abordarea este să începem în depozite şi în fabricile de producţie, dar apoi ne putem muta în comerţul cu amănuntul… în livrări şi chiar mai departe, în ceea ce numim spaţii nestructurate’, a adăugat Jeff Cardenas. În anii care vor veni, aceste ‘spaţii nestructurate’ ar putea include cosmosul, potrivit lui Shaun Azimi.

‘Roboţii precum Apollo sunt concepuţi cu gândul la modularitate, pentru a se putea adapta la multe aplicaţii. Şi acesta este domeniul în care NASA încearcă cu adevărat să obţină această perspectivă – pentru a vedea care sunt principalele lacune, unde ar trebui să investim în viitor pentru a aduce un sistem terestru în mediul spaţial şi care să fie certificat pentru a opera în spaţiu’, a adăugat Shaun Azimi.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

ALEGERI PREZIDENȚIALE. Program special de lucru pentru eliberarea cărților de identitate la Cluj

Publicat

De

Direcția de Evidență Persoanelor Cluj

Duminică, 24 noiembrie, are loc primul tur de scurtin al alegerilor prezidențiale.

Clujenii care nu au încă un act de identitate valabil, necesar pentru a-și exercita dreptul la vot, îl vor putea ridica inclusiv duminică, în ziua scrutinului.

ALEGERI PREZIDENȚIALE. Program special de lucru pentru eliberarea cărților de identitate la Cluj

Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor (DJEP) Cluj, anunță persoanele cu drept de vot, interesate de obținerea documentelor de identitate, că își adaptrează programul cu publicul, astfel încât să fie rezolvate în mod operativ solicitările privind eliberarea acestora.

Program special de lucru la Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor este următorul:

  • Sâmbătă, 23 noiembrie 2024 – între orele 8.00 – 16.00
  • Duminică, 24 noiembrie – între orele 7.00 – 19.00 pentru depunerea documentelor în vederea eliberării actelor de identitate și între orele 7.00 – 21.00 pentru eliberări acte de identitate.

Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor Cluj recomandă cetăţenilor care şi-au depus actele necesare pentru eliberarea cărţii de identitate sau a cărţii de identitate provizorii, ale căror documente sunt emise şi neridicate, să se deplaseze la sediul serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor la care sunt arondaţi, pentru ridicarea actelor de identitate, în vederea exercitării dreptului de vot.

Informaţii suplimentare pot fi obținute AICI.

 

Citește mai departe

ECONOMIE

La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania

Publicat

constructii

Evenimentul va avea loc în data de 28 noiembrie și va marca o etapă importantă în creșterea reprezentativității asociației în zona de centru și nord.

Patronatul Societăților din Construcții – Filiala Transilvania este o subdiviziune care se ocupă de specificul pieței și al regiunii Transilvania, care include județele din centrul și nordul țării și reprezintă interesele angajatorilor din domeniul construcțiilor din zona Transilvaniei, unii dintre cei mai importanți actori din industria construcțiilor la nivel regional.

”Împreună pentru protejarea valorilor breslei”

PSC a luat ființă din necesitatea de asociere a companiilor care activează în domeniul construcțiilor și din dorința de a colabora mai bine pentru a asigura un mediu de afaceri sănătos. Patronatul se dorește a fi reprezentativ în domeniu, atât în interiorul României cât și în afara granițelor țării, fiind promotor activ pentru protejarea valorilor acestui domeniu.

alexandra stoica

La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania

Motto-ul PSC este “Împreună pentru protejarea valorilor breslei” și reprezintă direcția în care ne dorim să mergem în continuare, a declarat președintele Alexandra Stoica. De asemenea, exprimă spiritul organizației și felul în care interacționăm cu membrii, autoritățile, media sau alte organizații”, a mai adăugat Stoica.

Patronatul Societăților din Construcții – PSC este membru fondator al Federației Patronatelor Societăților din Construcții – FPSC, singura federație reprezentativă la nivel de Sector de activitate, în domeniul Construcțiilor civile și industriale.

Citește mai departe

EVENIMENT

IMPORTANT. Clădirea UPU Cluj-Napoca intră o lună în reparații. Cum vor fi afectați pacienții. Ce alternative au

Publicat

UPU

Clădirea Unității de Primiri Urgențe (UPU) de pe strada Clinicilor din Cluj-Napoca va intra, de joi, 21 noiembrie, timp de o lună, până în 22 decembrie, într-un proiect de de lucrări de reparații, întreținere și igienizare, anunță Spitalul Clinic Județean de Urgență. 

Lucrările se desfășoară în sectorul de evaluare și tratament imediat pentru urgențe de cod galben, în compartimentul tampon de observație/ventilație, în camera de resuscitare, în camera de izolare pentru pacienții critici și în holul de acces către aparatura de radiologie și către lifturi.

”În mod concret, se va repara pardoseala prin înlocuirea rășinii existente cu tarchet rezistent, se va zugravi și igieniza fiecare spațiu în parte, se vor reface tavanele și se vor înlocui ușile de acces.

Prezentele lucrări le contină pe cele efectuate în perioada 26.02-04.03.2024, în zona de primire și triaj a pacienților.

Lucrările se vor desfășura etapizat pe zone, iar pacienții vor fi relocați, în funcție de codul lor de triaj, în celelalte compartimente ale secției”, arată spitalul.

Capacitate redusă de preluare a pacienților

Din cauza reducerii substanțiale a spațiului functional, în perioada menționată, UPU va avea o capacitate redusă de preluare a pacienților, astfel că se va asigura asistența medicală de urgență, cu prioritate cazurile critice, de cod rosu și, în funcție de spatiul disponibil, se vor prelua urgențele de cod galben și verde.

Pe durata efectuării lucrărilor, accesul în UPU se va face pe intrarea principală a clădirii.

”Pentru punerea în practică a lucrărilor de renovare și igienizare, rugăm pacienții și aparținătorii să dea dovadă de înțelegere”, transmit reprezentanții spitalului.

Alternative pentru clujeni

Clujenii care vor avea probleme de sănătate în această perioadă se vor putea îndrepta spre Compartimentele de Primiri Urgențe care funcționează la Spitalul Militar și la Spital Municipal Clujana.

Care este procedura la UPU

Un pacient care vine la UPU sau este adus cu ambulanța trebuie să știe că prima dată va evaluat de asistentul de triaj, căruia va trebui să-i comunice ce îl supără, ce alte probleme de sănătate a mai avut, ce medicaţie a luat la domiciliu şi să-i prezinte actele medicale (carnet de sănătate, bilete de ieşire din spital, scrisori medicale, rezultate ale investigaţiilor paraclinice); acesta îi va măsura tensiunea arteriala, frecvenţa cardiacă, frecvenţa respiratorie,temperatura.
După aceste proceduri va primi un cod de urgenţă în funcţie de severitatea afecţiunii pe care o prezintă, iar în funcţie de acest cod, de numărul de pacienţi existenţi concomitent în serviciu şi de numărul de medici disponibili va fi preluat de un medic de urgenţă;

Dacă severitatea bolii este mai mică decât a unui pacient venit ulterior, sau sunt oameni aduși în urma unor accidente,  pacientul inițial va trebui să aștepte până să fie consultat de medic.

Recoltarea de analize

După consultul medical de specialitate, pacientul va fi preluat în una din ariile specifice: mici intervenţii chirurgicale, urgenţe minore, resuscitare, urgenţe majore cu risc vital. Cei care au riscul de a li se opri inima vor intra direct în camera de resuscitare indiferent câţi pacienţi au venit înaintea dânsilor la triaj.

După examinarea făcută de medicul de urgenţă, aceste va decide dacă se vor recolta analize şi se vor efectua investigaţii radiologice (radiografii, computer tomografii etc) pentru a putea definitiva diagnosticul. Efectuarea acestea poate dura mai mult sau mai puțin, în funcţie de complexitate şi de numărul de pacienţi ce trebuie  să se supună aceleiaşi investigaţii.

În urma examenului clinic, a rezultatelor explorărilor făcute, a monitorizării, și a răspunsului la terapia de urgenţă se va lua decizia de: internare, trimitere spre medicul de familie cu recomăndari de investigaţii prin ambulator sau trimiterea la domiciliu cu indicaţii de dispensarizare prin medicul de familie.

În cursul anului trecut, peste 110.000 de pacienți s-au prezentat la UPU și la camerele de gardă ale Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca.

Citește mai departe

CULTURA

Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia. Cum se “citea” vremea în satele clujene în “prima zi de iarnă”

Publicat

De

Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia

Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia, marcată anual în calendar pe 21 noiembrie, este prima mare sărbătoare după Lăsatul Secului Crăciunului.

Sărbătoarea, care este celebrată în Postul Crăciunului, este considerată și prima zi de iarnă.

Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia

În tradițiile populare românești, ajunul acestei sărbători este perceput ca un „timp sacru”, când, la fel ca la alte mari sărbători de peste an, se credea că se deschid cerurile, iar cei buni îl pot vedea pe Dumnezeu, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.

Se crede că în pragul Vovideniei se aude toaca din cer.

Prima zi de iarnă. Practici care arătau cum va fi vremea în anul următor

În multe zone ale țării, sărbătoarea este considerată „prima zi de iarnă”.

Astfel, în această zi existau diferite practici care puteau să arate cum va fi vremea în anul următor.

“Dacă sărbătoarea cade într-o zi cu soare, luminoasă, vara va fi secetoasă, iar daca va fi brumă și promoroacă, anul care vine va fi bun pentru recolte și pentru sănătate”, arată specialiștii clujeni.

Dacă ninge la Vovidenie, va fi iarnă grea.

Tradiții și obiceiuri în satele clujene

Specialiștii clujeni de la CJCPCT arată că, în această zi se dădea de pomană apă și lumânări, pentru a fi luminată calea morților în Cealaltă Lume, crezându-se că “lumina de veci” nu se va stinge niciodată.

Totodată, în satele românești exista un obicei în această zi de a duce la biserică și a sfinți un fuior de cânepă cu care, în timpul anului, erau șterși la ochi cei bolnavi.

Icoana „Intrarea Fecioarei în Biserică” păzește casa de tot răul

De asemenea, nu era casă de creștin în care să nu fie prezentă icoana „Intrarea Fecioarei în Biserică”, pictată pe lemn sau sticlă.

“Se credea că această icoană păzește casa de tot răul, ajută la prosperitatea familiei și a neamului”, arată etnologul Maria Bocșe în volumul „Obiceiuri tradiționale românești din Transilvania – Sărbători, credințe, rituri, mituri”, apărut cu sprijinul Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj.

FOTO: „Intrarea Maicii Domnului în Biserică”- icoană pe sticlă, autor călugărul iconar Ilarion Mureșan de la Mănăstirea clujeană Nicula

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax