Connect with us

EVENIMENT

Reprezentanta României la Bienala de Design de la Londra, nevoită să ia un CREDIT ca să poată participa

Publicat


bienala londra 2023

Asociația Culturală Artistică Art Mirror din Cluj a fost selectată să participe la Bienala de Design de la Londra, eveniment ce se desfășoară între 1 și 25 iunie 2023. Spre deosebire de ediția din 2020 de la Dubai, când pavilionul României a primit 5 milioane de euro, în acest an, reprezentanta țării noastre a fost nevoită să ia un credit pentru a putea participa. Peste o mie de persoane au vizitat în primele 5 zile VATRA VERDE, instalația care reprezintă România.

bienala londra 2023 2

„România participă zilele acestea în premieră la Bienala de Design de la Londra (LDB), cel mai important eveniment de profil din Europa. Reprezentanta țării noastre la prestigioasul eveniment solicită explicații privind alocarea de fonduri pentru inițiative similare, în contextul în care acum echipa Vatra Verde a fost nevoită să ia un credit ca să reprezinte România la Londra. Până acum, în primele 5 zile de eveniment, peste o mie de persoane au vizitat pavilionul României, iar evenimentul va mai dura până spre finalul lunii.

Asociația Culturală Artistică Art Mirror din Cluj a fost selectată să participe la această prestigioasă expoziție care reunește 40 de proiecte venite din 40 de țări în perioada 1-25 iunie la Somerset House din Londra (Strand, London WC2R 1LA). Evenimentul a debutat în 1 iunie cu vizite ale presei, ale juriului, precum și cu o ceremonie oficială de deschidere la care a fost prezent Lordul Parkinson, Ministrul pentru Artă și Patrimoniu din Marea Britanie.

„Este o mare realizare pentru noi să putem să ne reprezentăm țara la nivel internațional, în cadrul unuia dintre cele mai importante evenimente de acest gen de pe mapamond. E însă extrem de trist că instituțiile culturale nu au alocat niciun euro din bugetul lor ca să ne sprijine”, spune Cristina Cantemir, președintele Asociației Art Mirror.

Tema din acest an a Bienalei este „Remapping Collaborations” (Recartarea colaborărilor), iar instalația ce reprezintă România se numește Vatra Verde. Aceasta cuprinde energie regenerabilă, miceliu, obiecte de artă din materiale reciclate, interactivitate, tradiție, poezie, precum și o soluție tehnică prin care se transformă vibrațiile plantelor în sunete.

Folosind o varietate de tehnici de reciclare, echipa Vatra Verde a refolosit mai multe tipuri de deșeuri precum hârtia, pulberea de piele, pluta, cânepa, rumegușul, zațul de cafea pentru a crea volume, spații și obiecte omogenizate printr-un lipici biodegradabil pe bază de miceliu.

Instalația este accesibilă și persoanelor cu dizabilități de vedere. Nevăzătorii și persoanele cu dizabilități de vedere pot descoperi conceptul instalației prin informații tactilo-vizuale și digitale accesibile prin intermediul codurilor QR și cu ajutorul telefonului mobil.

bienala londra 2023 3

„Chiar dacă instituțiile ne ignoră și nu ne susțin, avem pentru cine merge mai departe”

„Deoarece tema din acest an a Bienalei este „Remapping Collaborations” (Recartarea colaborărilor), ne-am bucura să demonstrăm faptul că și în România colaborările dintre instituții și sectorul cultural există și să vedem deschidere spre dialog. Din păcate, lucrurile nu stau chiar așa. Institutul Cultural Român de la Londra a fost contactat încă din 2022, când am aflat că asociația a trecut etapa de preselecție a comisiei LDB și am fost admiși ca și expozanți în cadrul Bienalei de la Londra 2023.

Însă din păcate în administrația condusă de Catinca Nistor, nu am găsit susținere și nici măcar deschidere de a colabora cu noi, organizația care reprezintă Pavilionul României pentru prima dată, din 2016, de la debutul Bienalei de la Londra. Vreau să menționez faptul că și în alți ani Institutul Cultural Român de la Londra a recomandat artiști pentru a reprezenta țara la nivel internațional dar, aceste recomandări nu au trecut etapa de selecție. În luna februarie 2023, a fost contactat și domnul Liviu Jicman, actualul președinte al Institutului Cultural Român, cu solicitarea de a sprijini demersurile Asociației Art Mirror, dar și dânsul a ignorat total solicitările și nu a răspuns la e-mailul adresat de câteva luni, deși există confirmarea că mesajul a fost primit. Acesta a revenit cu un răspuns vag abia după 6 luni, când echipa a avut interviuri publice. Președintele ICR a motivat în răspuns că nu a fost informat pasând vina către ICR Londra. Însă Liviu Jicman a fost informat și personal”, afirmă Cristina Cantemir.

Ea mai precizează că proiectul prezentat la Bienală este complex, axat pe cercetare, inovație, reciclare și dezvoltare durabilă, nu doar artă și design.

„Asociația Art Mirror a refuzat fonduri din surse private”

„În momentul de față, când toate țările din UE investesc în energie regenerabilă și alternative sustenabile ca să combată schimbările climatice și poluarea, Institutul Cultural Român ignoră potențialul unui proiect derulat timp de 12 luni care pune România pe harta lumii în materie de inovație și design sustenabil”, spune reprezentanta României la Bienala de la Londra.

De altfel, Asociația Art Mirror a refuzat fonduri din surse private pentru ca proiectul să nu fie interpretat drept green-washing (propagandă ecologică) pentru companii care în realitate nu aplică alternative sustenabile în activitatea sa. „În calitate de președinte al organizației neguvernamentale pe care am fondat-o 2016 solicit explicații. Pe ce criterii în perioada pandemiei – în 2020 – când toate evenimentele culturale erau restricționate, pavilionul care reprezenta România la Bienala din Dubai 2020 a primit sprijin de la Instituții în valoare de 5 milioane de euro cu un concept mai aproape de green washing decât de sustenabilitate? Care este procesul de selecție în ICR a entităților care sunt finanțate și care nu?

Am remarcat că doar organizațiile guvernamentale primesc sprijin și ajutor din partea instituțiilor și beneficiază de sume fabuloase. În cazul nostru, o organizație non-guvernamentală, a fost nevoie să facem un credit bancar ca să putem porni procesul de producție și să reprezentăm România la Bienala de Design. Noi am fost nevoiți să ne achităm chiar și biletele de avion și diurna din propriul buget (pe lângă faptul că au lucrat la proiect 12 luni fără onorariu).

„Este inadmisibil ca aceste lucruri să se întâmple în România”

Este trist să admitem dar probabil suntem singurul pavilion din lume care își reprezintă țara accesând un credit bancar. Noi am solicitat finanțare din partea ICR, AFCN și a Ministerului Culturii pentru desfășurarea proiectului, am aplicat la apeluri deschise din cadrul acestor instituții ca sa putem acoperi suma de 80 de mii de euro care reprezenta mai puțin de 2% din cat a primit Pavilionul României pentru Bienala din Dubai în 2020. Acum o lună, la Ministerul Culturii s-a depus o contestație în urma cererii respinse pentru apeluri deschise dar, până în momentul de față nu am primit niciun răspuns oficial din partea instituției.

Este inadmisibil ca aceste lucruri să se întâmple în România; asta în timp ce Ministrul Culturii a Maltei si delegația sa s-au deplasat la Londra ca să susțină și să felicite Pavilionul Maltei. Într-un final acest eveniment nu este doar despre design, este despre valori, viitor sustenabil și relații diplomatice unde instituțiile din România au demonstrat că nu excelează”, completează Cristina Cantemir.

După Bienala de la Londra, întreaga instalație va ajunge la Cluj și va putea fi vizitată timp de 10 zile, între 14-24 iulie la Casino, Parcul Central.

Despre Asociația Art Mirror

Asociația Culturală Artistică Art Mirror este o organizație neguvernamentală care experimentează și testează tehnici și soluții sustenabile de educare a comunității cu privire la reciclare, refolosirea materialelor și ecologie. Activă din 2015, asociația organizează periodic ateliere, expoziții, activități și acțiuni comunitare.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

FOTO. Mașină răsturnată în satul clujean Vânători. O femeie și un bărbat, evaluați de un echipaj SMURD

Publicat

răsturnată

Pompierii din cadrul Detașamentului Huedin au intervenit sâmbătă după-amiază la un accident rutier petrecut pe raza localității Vânători, comuna Ciucea, soldat cu o o mașină răsturnată.

”Echipajele operative au găsit la fața locului un autoturism răsturnat într-un șanț, însă din fericire nu au existat victime încarcerate. Un bărbat și o femeie de aproximativ 55 de ani au fost evaluați de către paramedicii SMURD, refuzând ulterior transportul la spital.

La misiune a mai luat parte o autospecială cu modul de descarcerare”, au spus reprezentanții ISU Cluj.

răsturnată

 

Citește mai departe

EDUCATIE

VIDEO FOTO. Concurs cu roboți construiți de elevi la Cluj-Napoca. 15 echipe prezente la Transylvania College

Publicat

De

concurs roboți

Transylvania College Cluj-Napoca a organizat, sâmbătă, un concurs de robotică la care au participat 15 echipe de elevi din toată Transilvania, evenimentul fiind cel mai mare de acest gen din regiune.

Gabriela Iușan, profesor de informatică la Transylvania College, a declarat că această competiție are ca motto ”Mai mult decât robotică” deoarece promovează mai multe valori de bază printre care respectul, diversitatea, incluziunea, creativiatea și inovația.

”La competiție participă peste 150 de elevi din toată Transilvania”, a spus Iușan.

Pasiune din curiozitate

Alex, elev de la Transylavia College, a declarat că prin acest concurs participanții au ocazia să își testeze roboții pe care i-au construit.

”Anul acesta, robotul are o temă destul de complexă. Trebuie să culeagă elemente de joc și să le pună în niște coșuri sau să îi agațe pe niște bare.

Pasiunea mea pentru robotică vine din curiozitate, am fost curios cum se mișcă un robot, am fost curios de toate mecanismele lui, iar mai apoi am descoperit cât de vast este acest domeniu al roboticii, pe care vreau să îl urmez”, a spus Alex.

Potrivit acestuia, construirea unui robot presupune în primul rând designul, gândit întâi într-un software 3D, după care este construit cu ajutorul unor imprimante 3D și al unor piese achiziționate de membrii echipei.

Apoi urmează partea de programare ”care îi dă viață robotului și îl face să se miște”.

”Construirea unui robot poate dura de la două săptămâni la câteva luni, pentru că este nevoie și de testarea sistemelor. Un astfel de robot poate costa până la 5000 de euro”, a precizat elevul clujean.

De la Toplița la Cluj

Anastasia este elevă la Toplița, în județul Harghita, și a venit la Cluj cu echipa sa pentru a participa la concursul de robotică.

”Am o pasiune pentru robotică și pentru acest concurs, deoarece concursul este unul care te dezvoltă pe toate planurile, fiind și o experiență prin care putem lega prietenii.

M-am gândit să profesez în acest domeniu pe viitor, dar combinat și cu medicina. Undeva în industria medicinii mi-ar place să activez”, a spus Anastasia.

Citește mai departe

EVENIMENT

RECORD de generozitate în cadrul Colectei Naționale de Alimente: peste 626 de tone de alimente DONATE în doar trei zile

Publicat

colecta

Sub sloganul „Împreună hrănim speranța”, Federația Băncilor pentru Alimente din România – FBAR și cele nouă Bănci Regionale pentru Alimente din București, Cluj, Roman, Brașov, Oradea, Timișoara, Constanța, Craiova și Galați anunță cu entuziasm și recunoștință rezultatele remarcabile ale Colectei Naționale de Alimente, desfășurată în perioada 13-15 decembrie. Această ediție a marcat cel mai mare rezultat obținut de la debutul campaniei în 2019.

„Ediția de Crăciun a Colectei Naționale de Alimente a stabilit un nou record, demonstrând puterea solidarității și generozității. Grație sprijinului donatorilor din toată țara, au fost colectate 626,9 tone de alimente neperisabile, echivalentul a 26 de tiruri pline de hrană. Această cantitate impresionantă a fost transformată în 1.253.941 de porții de mâncare, oferind sărbători mai demne și mai senine pentru 100.793 de persoane vulnerabile, prin intermediul a 352 de organizații caritabile partenere.

RECORD de generozitate în cadrul Colectei Naționale de Alimente: peste 626 de tone de alimente DONATE în doar trei zile

Deși inițiativa s-a încheiat oficial în magazinele partenere pe 15 decembrie, campania a continuat neobosit în depozitele Băncilor pentru Alimente și în cămările organizațiilor partenere, până când fiecare aliment donat a ajuns la cei care aveau cea mai mare nevoie. Angajați, organizații și voluntari dedicați au sortat cu grijă alimentele, iar mașinile au parcurs sute de kilometri pentru a prelua donațiile din magazine și a le pune pe masa celor vulnerabili.

Rezultatele impresionante ale celei de-a XI-a ediții:

·        626,9 tone de alimente neperisabile: Peste jumătate de milion de români din toate colțurile țării și-au deschis inimile și au contribuit la colectarea acestei cantități record, oferind alimente indispensabile pentru pregătirea unor mese consistente destinate semenilor aflați în dificultate.

·        1.253.941 de porții de hrană: Fiecare aliment donat a fost transformat în porții de hrană, asigurând mese calde pentru cei aflați în nevoie.

·        100.793 de persoane sprijinite: Beneficiarii acestui val de generozitate includ copii din centre de plasament, familii aflate în dificultate, persoane fără adăpost și vârstnici singuri sau din cămine, care au primit alimente esențiale pentru mese mai bogate și sărbători mai liniștite.

·        8.797 de voluntari implicați: Adevărați eroi ai speranței, aceștia s-au dedicat cu entuziasm tuturor etapelor campaniei, de la colectarea alimentelor din cele 985 de magazine participante până la sortare și distribuție. Prin efortul lor neobosit și implicarea plină de compasiune, au transformat generozitatea în speranță.

·        352 de organizații partenere: Acestea au mobilizat resurse, voluntari și logistică pentru ca alimentele donate să ajungă rapid și eficient pe mesele celor care aveau cea mai mare nevoie.

Moment de unitate și solidaritate

Acest impact fără precedent al campaniei a fost posibil datorită mobilizării remarcabile a partenerilor din retail, precum Lidl România, PENNY | REWE România, Auchan România și Kaufland România, alături de CHEP România și Edenred România, care s-au alăturat unui efort comun de a sprijini comunitățile vulnerabile. Mobilizarea și implicarea impresionantă a acestor parteneri, împreună cu voluntarii și donatorii, au creat un moment de unitate și solidaritate, demonstrând puterea generozității.

„Această ediție a Colectei Naționale de Alimente subliniază solidaritatea și forța unei rețele naționale a binelui, care conectează generozitatea donatorilor cu nevoile celor mai vulnerabili. Este cea mai amplă mobilizare din istoria campaniei, demonstrând că, indiferent de provocări, oamenii de bine găsesc puterea de a sprijini semenii aflați în dificultate. Mulțumim tuturor celor implicați – donatori, voluntari, parteneri din retail și organizații caritabile. Fiecare aliment donat a fost mai mult decât hrană – a fost un simbol al speranței și al umanității,” a declarat Gabriel Sescu, președintele Federației Băncilor pentru Alimente din România – FBAR

Colecta Națională de Alimente rămâne un exemplu puternic al solidarității din România, reunind comunități întregi pentru a oferi hrană și bucurie de sărbători celor aflați în dificultate. Organizată de FBAR împreună cu Băncile pentru Alimente membre, această campanie a devenit un simbol al generozității, crescând cu fiecare ediție în impact și amploare.

FBAR se inspiră din modelul Federației Europene a Băncilor pentru Alimente (FEBA)

Federația Băncilor pentru Alimente din România – FBAR, împreună cu cele nouă Bănci Regionale pentru Alimente din București, Cluj, Roman, Oradea, Brașov, Timișoara, Constanța, Craiova, Galați, constituie o mare rețea națională de solidaritate la dispoziția societății, organizațiilor caritabile și a celor mai vulnerabili dintre noi, o punte între existența surplusului de alimente și cei care au mai multă nevoie de hrană.

Băncile pentru Alimente colectează și redistribuie ONG-urilor partenere produse pe care producătorii, importatorii, distribuitorii sau retailerii le donează sau le transferă cu scopul de a reduce risipa alimentară. Obiectivul asumat al Băncilor este acela ca alimentele și produsele nealimentare considerate surplusuri, în care au fost investite resurse materiale, timp și muncă, să nu ajungă pierderi sau risipă, ci să fie consumate de către cei aflați în dificultate și care nu au putere de cumpărare, contribuind astfel și la reducerea emisiilor de gaze produse de deșeurile alimentare.

FBAR se inspiră din modelul Federației Europene a Băncilor pentru Alimente (FEBA) și este recunoscută ca membru cu drepturi depline al acesteia. Din 2016, când a fost creată prima Bancă pentru Alimente la București și până astăzi, Rețeaua Națională a Băncilor pentru Alimente a salvat de la pierdere și risipă 27.486 tone de alimente, în valoare de peste 64 milioane euro. Aceste alimente au fost transformate în aproximativ 54,9 milioane de porții de hrană pentru peste 292.600 persoanele în dificultate, aflate în grija celor 807 ONG-uri partenere”, au transmis organizatorii.

Citește mai departe

CULTURA

Pelerinaj din Cluj în preajma Paștelui la Medjugorje, unde s-a arătat Fecioara Maria

Publicat

Medjugorje

Catedrala Greco-Catolică ”Schimbarea la Față” Cluj-Napoca organizează un pelerinaj în preajma sărbătorii de Paști la Medjugorje, în Bosnia și Herțegovina, unde în anul 1981 s-a arătat Fecioara Maria.

”Veniţi să ne bucurăm de Înviere împreună cu Maria la Medjugorje. Prețul deplasării este 310 euro, fiind incluse transportul, cazarea, mic dejun și prânz”, arată organizatorii.

Plecarea cu autocarul are loc în data de 21.04.2025 ога 6:00 din parcarea Vivo Center, iar întoarcerea în data de 27.04.2025 aproximativ ora 2:00 tot în parcarea Vivo.

Paștile au loc în acest an 20 aprilie și sunt sărbătorite în aceeași zi de credincioșii ortodocși și catolici.

Medugorje a devenit loc de pelerinaj după anul 1981, când șase tineri au început să povestească despre viziunile lor, afirmând faptul că o văd și o aud pe Sfânta Fecioară Maria.

Apariția Fecioarei Maria

În iunie 1981, șase copii și tineri au uimit lumea după ce au împărtășit faptul că Fecioara Maria le-a apărut pe un deal stâncos, de lângă satul Medjugorje. Aceștia aveau pe atunci între 10 și 20 de ani și au susținut că Fecioara Maria le-a încredințat zece secrete – avertizări și le-a cerut să se roage pentru bolnavi, necredincioși, dar și pentru familii, tineri și preoții din întreaga lume.

Vaticanul a autorizat rugăciunile și ritualurile publice la Medjugorje, recunoscând impactul pozitiv asupra credincioșilor care participă la aceste devoțiuni.

Anual, Medjugorje este vizitat de peste un milion de pelerini.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate