Connect with us

ACTUALITATE

Reinventarea profesorului. Profesorul digital

Publicat


scoala

Cine este implicat în viața școlii noastre știe că lunile mai și iunie ale fiecărui an școlar sunt cele mai încărcate, fiind urmate de examenele naționale ale elevilor și profesorilor, de admiterea în învățământul superior și, în cele din urmă, de o binemeritată vacanță. Toate acestea în ani, luni și zile de școală normale. Adică în acei ani școlari în care copiii merg la grădinițe și elevii la școală, socializeză nemijlocit, se joacă, râd, se ceartă și se împacă, se îndrăgostesc și visează, iau note mai bune sau mai rele, dau teze, participă la examene, dau admitere. Ceea ce nu se întâmplă acum.

Aparent, școala românească este într-o vacanță prelungită. Elevii se trezesc dimineața pentru a deschide calculatorul sau tableta. Se loghează pe platformele sau în aplicațiile indicate de școli, au grijă ca iconurile video și audio să fie neactivate, apoi se întorc la somn. Este vorba doar despre unii, desigur puțini (sic!), în timp ce alții, aproximativ un sfert de million (după estimările ministerului) nu au nici măcar cum și cu ce se loga. Acestea în timp ce, la orașe sau în ruralul dezvoltat, elevii sârguincioși, cu device-uri și motivație pentru învățare, îmbină online-ul cu offline-ul, mărturisind că sunt mai ocupați și mai obosiți decât la cursurile din sălile de clasă. S-au săturat deja de stat acasă și de ”școala” la domiciliu.

Părinții sunt și ei copleșiți, stresați și speriați de o eventuală prelungire a stării de urgență, timp în care apartamentul sau casa lor s-a transformat peste noapte în sală/săli de clasă pentru copiii familiei, în birou/birouri de serviciu pentru părinți și, dacă a mai rămas ceva loc, și în locuință bulversată pentru bunicii obligați la izolare. Un fel de reeditare a Babilonului, într-un spațiu redimensionat și din alte pricini și nevoi. Dar, cei mai stresați sunt profesorii. Vorbim de cei conștiincioși, desigur. Deși majoritatea lor s-au obișnuit de ani buni cu internetul, cu laptopul, videoproiectorul, cu power point-ul și filmul didactic (de cele mai multe ori ajutați de elevii lor, digitali nativi), profesorii constată acum că lecție online nu înseamnă lecție tradițională transmisă pe internet. Nicidecum. Chiar dimpotrivă!

Obligați să iasă din rutina profesiei și să intre serios în necunoscutul erei digitale, profesorii trăiesc acum momentul adevărului. Acela că e greu să te schimbi, dacă schimbarea nu vine din interior. Pentru că sunt și printre profesori, ca și printre elevi, oameni mai motivați sau mai puțin motivați, mai conștiincioși sau mai puțin conștiincioși, cu vocație sau fără vocație. Dar ce mai contează, din moment ce au cu toții același salariu, indiferent de cât sau de cum au muncit sau nu au muncit. Indiferent de cât le pasă sau nu de elevi, de pregătirea lor, de nevoile lor. Deși celor mai mulți la pasă. De parcă ar fi și copiii lor. Uneori chiar mai mult! In sensul bun al cuvântului. Pentru acești elevi ai lor, digitali nativi, profesorii buni și motivați se reinventează.

Iată ce prevede un recent ordin de ministru (OMEC 4135/21.04.2020) în legătură cu obligațiile profesorilor/cadrelor didactice în această nouă postură de digitali peste noapte:

a) colectează informații necesare accesului și participării elevilor la activitatea de predare-învățare-evaluare desfășurată on-line;

b) proiectează activitatea-suport pentru învățarea on-line din perspectiva principiilor didactice și a celor privind învățarea online;

c) desfășoară activitatea didactică în sistem on-line și sunt responsabile de asigurarea calității actului educațional;

d) elaborează, adaptează, selectează resurse educaționale deschise, sesiuni de învățare pe platforme educaționale, aplicații, precum și alte categorii de resurse și mijloace care pot fi utilizate în procesul de învățare on-line;

e) elaborează instrumente de evaluare aplicabile online, pentru înregistrarea progresului elevilor;

f) oferă feedback constructiv permanent fiecărui elev, în urma participării la activitățile desfășurate și a rezolvării sarcinilor de lucru;

g) raportează conducerii unității de învățământ activitatea desfășurată, ținând seama de modalitățile și termenele de raportare stabilite de către aceasta;

j) participă la activitățile de formare și webinariile recomandate de către Ministerul Educației și Cercetării, ISJ/ISMB și conducerea unității de învățământ.

Ordinul mai prevede că părintele/tutorele/susținătorul legal al elevului are obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura accesul și participarea preșcolarului/ elevului la activitățile de învățare on-line organizate de unitatea de învățământ, în timp ce elevii au obligația de a participa la activtățile de învățare on-line stabilite de unitatea de învățământ.

Cadrul didactic este obligat, de asemenea, să cunoască și să garanteze că în organizarea și desfășurarea activităților în mediul virtual sunt asigurate și respectate cerințele privind protecția datelor cu caracter personal, în conformitate cu Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE.

Despre cât de necesare și realiste sunt aceste sarcini vom discuta în articolul următor.

Mircea Bertea




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate