ACTUALITATE
Reinventarea profesorului. Profesorul digital
Cine este implicat în viața școlii noastre știe că lunile mai și iunie ale fiecărui an școlar sunt cele mai încărcate, fiind urmate de examenele naționale ale elevilor și profesorilor, de admiterea în învățământul superior și, în cele din urmă, de o binemeritată vacanță. Toate acestea în ani, luni și zile de școală normale. Adică în acei ani școlari în care copiii merg la grădinițe și elevii la școală, socializeză nemijlocit, se joacă, râd, se ceartă și se împacă, se îndrăgostesc și visează, iau note mai bune sau mai rele, dau teze, participă la examene, dau admitere. Ceea ce nu se întâmplă acum.
Aparent, școala românească este într-o vacanță prelungită. Elevii se trezesc dimineața pentru a deschide calculatorul sau tableta. Se loghează pe platformele sau în aplicațiile indicate de școli, au grijă ca iconurile video și audio să fie neactivate, apoi se întorc la somn. Este vorba doar despre unii, desigur puțini (sic!), în timp ce alții, aproximativ un sfert de million (după estimările ministerului) nu au nici măcar cum și cu ce se loga. Acestea în timp ce, la orașe sau în ruralul dezvoltat, elevii sârguincioși, cu device-uri și motivație pentru învățare, îmbină online-ul cu offline-ul, mărturisind că sunt mai ocupați și mai obosiți decât la cursurile din sălile de clasă. S-au săturat deja de stat acasă și de ”școala” la domiciliu.
Părinții sunt și ei copleșiți, stresați și speriați de o eventuală prelungire a stării de urgență, timp în care apartamentul sau casa lor s-a transformat peste noapte în sală/săli de clasă pentru copiii familiei, în birou/birouri de serviciu pentru părinți și, dacă a mai rămas ceva loc, și în locuință bulversată pentru bunicii obligați la izolare. Un fel de reeditare a Babilonului, într-un spațiu redimensionat și din alte pricini și nevoi. Dar, cei mai stresați sunt profesorii. Vorbim de cei conștiincioși, desigur. Deși majoritatea lor s-au obișnuit de ani buni cu internetul, cu laptopul, videoproiectorul, cu power point-ul și filmul didactic (de cele mai multe ori ajutați de elevii lor, digitali nativi), profesorii constată acum că lecție online nu înseamnă lecție tradițională transmisă pe internet. Nicidecum. Chiar dimpotrivă!
Obligați să iasă din rutina profesiei și să intre serios în necunoscutul erei digitale, profesorii trăiesc acum momentul adevărului. Acela că e greu să te schimbi, dacă schimbarea nu vine din interior. Pentru că sunt și printre profesori, ca și printre elevi, oameni mai motivați sau mai puțin motivați, mai conștiincioși sau mai puțin conștiincioși, cu vocație sau fără vocație. Dar ce mai contează, din moment ce au cu toții același salariu, indiferent de cât sau de cum au muncit sau nu au muncit. Indiferent de cât le pasă sau nu de elevi, de pregătirea lor, de nevoile lor. Deși celor mai mulți la pasă. De parcă ar fi și copiii lor. Uneori chiar mai mult! In sensul bun al cuvântului. Pentru acești elevi ai lor, digitali nativi, profesorii buni și motivați se reinventează.
Iată ce prevede un recent ordin de ministru (OMEC 4135/21.04.2020) în legătură cu obligațiile profesorilor/cadrelor didactice în această nouă postură de digitali peste noapte:
a) colectează informații necesare accesului și participării elevilor la activitatea de predare-învățare-evaluare desfășurată on-line;
b) proiectează activitatea-suport pentru învățarea on-line din perspectiva principiilor didactice și a celor privind învățarea online;
c) desfășoară activitatea didactică în sistem on-line și sunt responsabile de asigurarea calității actului educațional;
d) elaborează, adaptează, selectează resurse educaționale deschise, sesiuni de învățare pe platforme educaționale, aplicații, precum și alte categorii de resurse și mijloace care pot fi utilizate în procesul de învățare on-line;
e) elaborează instrumente de evaluare aplicabile online, pentru înregistrarea progresului elevilor;
f) oferă feedback constructiv permanent fiecărui elev, în urma participării la activitățile desfășurate și a rezolvării sarcinilor de lucru;
g) raportează conducerii unității de învățământ activitatea desfășurată, ținând seama de modalitățile și termenele de raportare stabilite de către aceasta;
j) participă la activitățile de formare și webinariile recomandate de către Ministerul Educației și Cercetării, ISJ/ISMB și conducerea unității de învățământ.
Ordinul mai prevede că părintele/tutorele/susținătorul legal al elevului are obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura accesul și participarea preșcolarului/ elevului la activitățile de învățare on-line organizate de unitatea de învățământ, în timp ce elevii au obligația de a participa la activtățile de învățare on-line stabilite de unitatea de învățământ.
Cadrul didactic este obligat, de asemenea, să cunoască și să garanteze că în organizarea și desfășurarea activităților în mediul virtual sunt asigurate și respectate cerințele privind protecția datelor cu caracter personal, în conformitate cu Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE.
Despre cât de necesare și realiste sunt aceste sarcini vom discuta în articolul următor.
Mircea Bertea
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
OPINIE. Dragoș Damian: Suveranism. Stimați oameni de afaceri, onorabili CEO, finanțiști, ce părere aveți voi despre SUVERANISM?
Milioane de romani din tara sau diaspora au pus stampila pe buletinul de vot. Stau toti analistii politici, se uita la cifre si nu le vine sa creada. Parca suntem in comedia trimestriala cu analistii economici carora nu le vine sa creada evolutiile economiei si PIB-ului, toti sunt perplecsi.
Asa-i ca v-a trecut glontul pe la ureche – in fine, la ora la care scriu inca nu a trecut, inca pluteste trecand prin sectiile de votare la numaratoare – stimati oameni de afaceri, onorabili CEO, profesori de finante, analisti economici, experti in macroeconomie, bancheri, lobisti avocati de M&A?
OPINIE. Dragoș Damian: Suveranism. Stimati oameni de afaceri, onorabili CEO, finanțiști, ce părere aveți voi despre SUVERANISM?
O tara depopulata cu peste 5 milioane de romani in diaspora, infrastructura la pamant, sistemele sanitar si de invatamant controlate de oligarhi, o justitie in care iti gasesti cu greu dreptatea, indatorare in crestere, slujbe in pericol, o inflatie imposibil de stapanit. Asta este ceea ce vad milioane de romani din tara si diaspora cu ochiul liber, fara sa fie nevoie de lideri providentiali sa le-o spuna. Liderii providentiali doar aprind fitilul.
Milioane de romani au plecat in diaspora, au devenit cel mai mari finantatori ai milioanelor de romani, membrii familiilor lor, ramasi in tara. Si cei ramasi si cei plecati au realizat ca la nivelul de coruptie, birocratie si nepasare administrativa nu se mai poate face nimic si anul asta au devenit cu totii masa tacuta critica, de peste 30%, care si-a varsat oful. Bine ca politicienii sunt cel putin la fel de narcisisti cat sunt oamenii de afaceri, pentru ca cine stie cum ar fi aratat turul doi. Bine ca a fost doar un semnal de alarma (speram…) si ca mai sunt inca posibilitati de corectie.
„Cum se spune prin Ardeal, îi bai”
Este convenabil sa-i spunem ”nationalism”, putem sa-i spunem ”anti-sistem”, ”fascism” sau ”legionarism” daca ne ajuta sa dormim bine noaptea – insa curentul este de suveranism. Imi vreau tara inapoi, orice ar insemna asta.
Cum se spune prin Ardeal, îi bai, stimati oameni de afaceri, onorabili CEO, profesori de finanțe, analiști economici, experți in macroeconomie, bancheri, lobbisti, avocați de M&A. Nu ati vazut ce fierbea din interior, ocupati cu analizele google despre mersul economiei din birourile de clasa A, cu teme intelectuale precum digitalizarea, energia verde si inteligenta artificala si cu seminariile si conferintele din locatiile de cinci stele. Si evolutiile astea incredibile tocmai acum, cand erati cu totii pregatiti de petrecerile de Craciun si de concediile in tarile calde….
In anul cu cele mai cresteri de salarii si pensii, cu cele mai multe ajutoare date de politicieni in toate directiile si cu cele mai multe promisiuni electorale, romanii voteaza cu suveranistii. Ironic, nu?
CULTURA
Leac de deochi, talisman din frânghia unui spânzurat, în expoziția ”Vrăji, farmece și credințe din Transilvania” de la Cluj
Muzeul Etnografic al Transilvaniei Cluj-Napoca organizează, miercuri, 27 noiembrie 2024, de la ora 17.00, vernisajul expoziției „Altera mundi. Vrăji, farmece și credințe din Transilvania secolului al XIX-lea”.
Expoziția oferă, în premieră absolută, o perspectivă de ansamblu asupra colecției de amulete magice, talismane apotropaice și artefacte folosite în ritualuri de protecție, în principal în cadrul comunităților de romi nomazi, realizate de arheologul și etnograful maghiar transilvănean Téglás István (1853-1915), care a documentat obiceiurile și practicile magice din Transilvania sfârșitului secolului al XIX-lea.
”Obiectele expuse, printre care se numără amulete împotriva deochiului, ingrediente pentru licori magice, pietricele „magice” folosite împotriva insomniei, săculețe cu ingrediente pentru leacuri, un talisman din frânghia unui spânzurat, semne conținând termenul ABRAKADABRA sau pietre sculptate cu semnificații spirituale, oferă o incursiune fascinantă în universul amuletelor, talismanelor și al riturilor apotropaice.
Fiecare obiect este însoțit de notițele originale ale lui Téglás, consemnate minuțios pe suporturile de carton ale obiectelor prezentate, oferind o perspectivă autentică asupra utilizărilor acestora și a credințelor legate de acestea. Modul inovator de documentare al colecționarului adaugă un plus de valoare acestei colecții, transformând-o într-o resursă documentară cu o valoare istorică unică.
Scena Judecății de Apoi
Un element central al expoziției este impresionanta colecție de reprezentări iconografice din bisericile de lemn transilvănene, care dezvăluie o perspectivă profundă asupra imaginarului religios și cultural al secolelor XVIII-XIX. Aceste picturi murale, cercetate minuțios de către prof. dr. Ioan Pop-Curșeu și conf. dr. Ștefana Pop-Curșeu de la Facultatea de Teatru și Film a Universității Babeș-Bolyai, în cadrul unui proiect de antropologie vizuală derulat pe parcursul a aproape două decenii, sunt esențiale pentru înțelegerea modului în care comunitățile rurale se raportau la vrăjitorie, magie și păcat.
Scenele Judecății de Apoi, în care vrăjitoarele, fermecătoarele sau descântătoarele sunt pedepsite pentru practicile lor, oferă nu doar o perspectivă asupra credințelor și superstițiilor epocii, ci și o incursiune în relația complexă dintre religie și percepția asupra magiei.
O parte a figurilor demonice reprezentate ilustrează vechi credințe în alianțele imaginare dintre oameni și entitățile supranaturale, reprezentând mărturii vizuale impresionante ale modului în care credințele religioase și superstițiile legate de practicile magice se împleteau în viața rurală a secolelor XVIII-XIX.
Rețetă de licoare magică a romilor
Printre exponate veţi putea găsi, de exemplu, obiecte folosite la prepararea unei licori magice după indicațiile unei femei rome nomade.
”Se povesteşte că licoarea se prepara sâmbătă seara, într-o oală de ceramică, veche de cel puțin 7 ani şi prin fierberea a 7 obiecte, toate găurite, găsite la întâmplare, împreună cu 7 tipuri de cuie și 7 tipuri de plante, precum și cu o potcoavă veche. Acest preparat magic era recomandat a se consuma zilnic, câte 7 înghițituri, timp de 7 zile”, arată reprezentanții muzeului.
Colecția de reprezentări iconografice din bisericile de lemn transilvănene completate cu artefactele autentice din colecțiile Muzeului Etnografic al Transilvaniei, propun o incursiune captivantă într-o Transilvanie necunoscută, în care practicile magice și simbolurile religioase coexistau într-un peisaj complex de credințe și superstiții.
Expoziția va fi deschisă la sediul central al Muzeului Etnografic al Transilvaniei Cluj-Napoca, str. Memorandumului nr. 21, în perioada 27 noiembrie 2024 – 19 ianuarie 2025.
EVENIMENT
Ciucă: Rezultatul alegerilor prezidențiale, un eșec pentru PNL. Trebuie asumat de conducerea partidului
Candidatul PNL la alegerile prezidenţiale, preșeidntele partidului, Nicolae Ciucă, a declarat că rezultatul obţinut în primul tur al alegerilor prezidenţiale este un „eşec” care trebuie asumat de el şi de întreaga echipă de conducere a partidului.
„Noi ne asumăm responsabilitatea acestui rezultat. Eu îmi asum responsabilitatea acestui rezultat. Se pare că românii au avut o cu totul şi cu totul altă opţiune politică, motiv pentru care o respectăm ca atare. (…) Nu este o dezamăgire. Este un eşec pe care trebuie să îl asumăm cu toţii, începând cu mine şi cu toată echipa de conducere a partidului. (…) Mâine vedem rezultatele finale şi atunci vom lua o decizie.
(…) Este normal să avem rezultatele finale. Fiecare dintre noi, şi dumneavoastră şi eu şi oricare dintre cei care suntem prezenţi aici, trebuie să aşteptăm rezultatele finale şi după aceea luăm o decizie, iar demisia mai întâi de toate trebuie formalizată în faţa partidului şi apoi în …”, a afirmat Nicolae Ciucă, în noaptea de duminică spre luni, la sediul central al PNL, citat de Agerpres.
Despre demisie, mai încolo
Întrebat dacă îşi dă demisia din funcţia de preşedinte al PNL, Ciucă a răspuns: „Vă rog să aşteptăm în seara aceasta decizia şi rezultatul final al votului, după care vom lua o decizie”.
El a precizat, în legătură cu faptul că pe primul loc, conform rezultatelor parţiale, s-a clasat candidatul independent Călin Georgescu, că este opţiunea românilor şi trebuie respectată.
Nu se aștepta la Georgescu
Ciucă a susţinut că nu se aştepta nimeni ca pe primul loc în opţiuni să fie Călin Georgescu.
„Ne-am întrebat şi noi în seara aceasta dacă a fost măsurat în exit-poll-uri. Nu a fost măsurat sau a fost măsurat cumva pe final. (…) Nu cred că trebuie să analizăm şi să înţelegem mai mult decât ceea ce s-a întâmplat în seara aceasta. Este un vot care trebuie doar respectat şi cu atât mai puţin noi ca politicieni trebuie să vedem care este cu adevărat relevanţa lui”, a spus Ciucă.
Liderul PNL a afirmat că este „un moment în care toate partidele mainstream trebuie să analizeze modalitatea în care au dus campania şi ceea ce a însemnat percepţia pentru români”.
Nicolae Ciucă a susţinut că, în cazul rezultatului obţinut de el, nu poate fi vorba de sabotaj din partea filialelor de partid.
„Dacă ar fi fost vorba de două – trei filiale aş fi zis că este vorba de o astfel de abordare, dar nu a fost vorba despre acest lucru”, a declarat el.
Întrebat dacă este de părere că PNL a rămas prea mult timp lipit de preşedintele Klaus Iohannis, liderul PNL a răspuns: „Nu pot să spun chestiunea aceasta. Noi am fost într-o coaliţie. Suntem de cinci ani la guvernare, poate fi interpretat şi ca un vot al românilor pentru tot ceea ce s-a întâmplat în această perioadă”.
Totodată, chestionat dacă va rămâne în politică în viitor, Nicolae Ciucă a subliniat că prin statutul partidului orice preşedinte al formaţiunii rămâne membru al BPN.
„Cred că nu trebuie să dezertăm din această situaţie. Este un moment dificil care trebuie rezolvat cu toţi liderii partidului să vedem ce putem să facem împreună să redresăm situaţia”, a afirmat el.
Ședință la PNL
Întrebat dacă este de părere că trebuia să fie un candidat unic al dreptei, el a spus că a iniţiat discuţii în acest sens, dar nu au avut niciun fel de rezultat.
„Cred că aşa cum arată rezultatele din seara aceasta orice formulă politică nu cred că ar fi avut un altfel de rezultat”, a susţinut Nicolae Ciucă.
Potrivit unor surse liberale, Biroul Politic Naţional al PNL urmează să se reunească luni după-amiază în şedinţă. În cadrul acestei şedinţe Nicolae Ciucă îşi va anunţa demisia de la conducerea Partidului Naţional Liberal în urma rezultatelor de la primul tur al alegerilor prezidenţiale.
Potrivit rezultatelor parțiale, în turul 2 al alegerilor prezidențiale din 8 decembrie au intrat Călin Georgescu (independent) și Elena Lasconi (USR).
Primul tur al alegerilor prezidențiale a adus un rezultat șocant, în urma căruia candidatul independent Călin Georgescu și candidata USR, Elena Lasconi, intră în turul 2.
Potrivit datelor Autorității Electorale Permanente, în urma votului național, după numărarea a 99,15% din voturi, pe primele trei locuri s-au clasat, în ordine, Călin Georgescu, cu 2.070.000 voturi (22,7%), și Marcel Ciolacu (PSD), cu 1.760.000 voturi (19,40%, urmați la mică distanță de Elena Lasconi (USR), cu 1.725.000 voturi (19%).
La aceste voturi, însă, s-au adăugat cele din diaspora, care au modificat finala, iar datele parțiale după numărarea a 88% dintre voturi din străinătate arată că Georgescu a mai primit 290.000 de voturi, Lasconi 180.000, iar Ciolacu doar 20.000.
Astfel, după centralizarea voturilor din țară și diaspora, parțiale, dar care nu mai pot modifica rezultatul final, în turul 2 al prezidențialelor au intrat Călin Georgescu, care a acumulat 2,3 milioane de voturi, și Elena Lasconi, cu 1,9 milioane de voturi,
Marcel Ciolacu a căzut pe locul 3, în afara finalei, având, în total, 1.780.000 de voturi.
Turul 2 al alegerilor prezidențiale va avea loc duminică, 8 decembrie.