EVENIMENT
Recomandări propuse de INSP începând cu data de 15 mai. Reguli pentru școli, magazine, cabinete stomatologice, spații de birouri, biserici
Institutul Național de Sănătate Publică (INSP) a lansat, în dezbatere publică, recomandările de sănătate publică în condițiile de relaxare a restricțiilor impuse de starea de urgență după data de 15 mai.
Măsurile propuse pentru limitarea răspândirii infecției cu virusul SARS COV 2, nu sunt adoptate acestea fiind propuse de INSP în vederea dezbaterii publice.
Măsurile de prevenire sunt adresate mai multor domenii de activitate din economie și au în vedere reluarea activităților suspendate după data de 15 mai, cu riscuri cât mai scăzute de transmitere a infecției.
Vă prezentăm mai jos conținutul documentului:
Recomandări de sănătate publică pentru măsuri specifice ce vor fi dispuse de instituțiile competente privind reluarea activității în domenii specifice după încetarea stării de urgență
Reguli de organizare și desfășurare a activităților de îngrijire personală în spațiile special destinate
1. Prin activitatea de îngrijire personală se înțelege activitatea desfășurată în spații special destinate pentru frizerie, coafură, manichiură, pedichiură și cosmetică.
2. Accesul la aceste servicii se realizează cu programare prealabilă, astfel încât să nu existe persoane în așteptare în interiorul incintei, asigurându-se o suprafață minimă de 4 mp pentru fiecare client și o distanță minimă de 2 m, între oricare 2 persoane apropiate;
3. La efectuarea programării, clientul va fi informat asupra faptului ca accesul în interiorul incintei se va realiza doar după verificarea temperaturii, care nu trebuie să depășească 370, sub rezerva absenței simptomelor virozelor respiratorii și cu dezinfecția mâinilor. Operatorul economic are obligația de a pune la dispoziție materialele și substanțele necesare.
4. Personalul angajat are obligația de a purta în permanență mânuși și mască, iar după fiecare client se va proceda la dezinfectarea instrumentarului și suprafețelor de lucru.
5. Măștile de protecție utilizate de personal vor fi schimbate la un interval de cel mult 4 ore, iar mânușile vor fi dezinfectate după fiecare client. 6. Incinta va fi aerisită la un interval de cel mult 2 ore.
Reguli pentru desfășurarea activității in cabinetele stomatologice
Pacienții cu simptomatologie de viroza respiratorie, pacienții aflați în izolare/carantină sau pozitivi/confirmați cu Coronavirus SARS-CoV-2 (COVID-19) pot fi tratați doar în cabinetele stomatologice desemnate.
Masuri generale pentru desfășurarea activității in cabinetele stomatologice:
– Evitarea pe cât posibil a contactului cu personalul (nu strângeți mâna, mențineți o distanță de mai mult de 1,5 m în timpul unei discuții, etc);
– În afara manoperelor de tratament, evitarea pe cât posibil a contactului cu pacientul;
– Permiterea accesului în camera de tratament doar a pacientului, cu excepția situațiilor speciale (copii, persoane dependente etc), caz în care se va limita accesul la o persoană însoțitoare;
– Nu se permite staționarea în sala de așteptare și se recomandă dezinstalarea oricărui aparat de cafea și/sau dozator de apă, eliminarea revistelor, pliantelor, jucăriilor, etc;
– La intrarea în cabinetele stomatologice vor fi amplasate dispensare cu soluții dezinfectante (antiseptice pe bază de alcool); – Dezinfecția regulată a mânerelor ușilor, salii de așteptare, recepției;
– Dezinfecția toaletei după utilizarea acesteia de către un pacient;
– Este recomandată plata cu cardul si dezinfecția POS. Accesul la tratament:
– Se face doar cu programare telefonică/online prealabilă. La momentul programării pacientul va fi întrebat dacă:
Are simptome de răceală, strănut, tuse, dureri în gât, dificultăți de respirație și / sau febră (≥37⁰C)?
Are membrii ai familiei cu aceste simptome?
Are vârsta de 65 de ani sau mai mult?
Suferă de o patologie cronică sau o afecțiune care ii reduce imunitatea?
Este sănătos și se simte în prezent sănătos?
– Programarea pacienților cu risc crescut (peste 65 de ani sau care suferă de o patologie cronică) se va face pentru începutul programului de lucru. – Programarea pacienților care necesită proceduri generatoare de aerosoli va fi făcută pentru sfârșitul programului de lucru.
– La prezentarea în cabinet se va efectua termometrizarea pacientului și se va solicita dezinfecția mâinilor.
– Înainte de începerea tratamentului, medicul stomatolog va obține acordul informat al pacientului.
Tipuri de proceduri:
– Proceduri fără generare de aerosoli: consultație, extracție simplă, sutură, incizie și drenaj abces, obturație provizorie, radiografie, tratamente ortodontice de menținere;
– Proceduri generatoare de aerosoli: utilizarea pieselor de mână rotative (în special turbina), a sprayului apa-aer, a aparaturii ultrasonice, a dispozitivelor cu jet de particule.
Înaintea unei proceduri generatoare de aerosoli, pacientul va clăti în prealabil gura timp de 1 minut cu soluție 1% peroxid de hidrogen (prin diluarea unei soluții de H2O2 3% cu apă).
Echipament de protecție:
– Personalul va utiliza echipament de protecție – mască chirurgicală, vizieră și mănuși.
– Pentru procedurile generatoare de aerosoli se va folosi masca tip FFP2/3 sau echivalent.
După fiecare pacient se va efectua:
– Aerisirea camerei de tratament;
– Dezinfectarea riguroasă a suprafețelor (unit dentar, blat de lucru etc.), cu dezinfectant de suprafață conform standardelor;
– Dacă există o contaminare vizibilă pe suprafețe, se va îndepărta mai întâi cu o cârpă umedă (apă), de unică folosință cu apă și săpun;
– Dezinfecția cu alcool 80 % a tuturor dispozitivelor medicale care nu sunt rezistente la sterilizare cu aer cald.
Dacă există o contaminare vizibilă pe dispozitive, aceasta trebuie mai întâi îndepărtată cu o cârpă umedă (cu apă) sau cu o cârpă de unică folosință, apă și săpun.
Pentru un dispozitiv medical (sau părți ale acestuia) care nu este rezistent la alcool se folosesc șervețele de curățare și dezinfectare pentru suprafețe sensibile;
– Este de preferat utilizarea unor materiale de curățare de unică folosință, cât mai mult posibil;
– Dezinfectarea aspiratorului și a scuipătoarei;
– Dezinfectarea completă a unitului stomatologic cu dezinfectant cu efect virucid, prin pulverizare;
– Sterilizarea completă a pieselor înainte de reutilizare (autoclav) sau utilizare de piese de unică folosință;
– Schimbarea măștii, mănușilor, curățarea și dezinfectarea vizierei;
– Spălarea mâinilor cu apă și săpun sau dezinfecția cu soluție hidroalcoolică înainte de a pune altă pereche de mănuși.
Recomandări privind activitatea în birourile deschise
Măsuri care privesc angajații
Angajații vor respecta măsurile de precauție universal valabile:
1. – portul obligatoriu măștii (medicale/non-medicale), care pentru o protecție eficace trebuie să acopere atât gura, cât și nasul.
2. – izolarea la domiciliu în cazul în care prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, stănut, rinoree, febră, stare gnerală alterată);
3. – izolare la domiciliu în cazul în care a venit în contact cu un caz suspect sau confirmat de infecție cu virusul SARS COV-2 și respectarea măsurilor aplicabile, în vigoare.
4. – spălatul pe mâini ori de cîte ori este nevoie, evitarea atingerii feței cu mâinile neigienizate.
Măsuri care privesc angajatorul
Angajatorii vor asigura:
1. Programul de lucru decalat pentru a evita aglomerările la intrare/ieșire din incintă și pentru a limita numărul de angajați prezenți în același timp în aceeași incintă;
2. Triajul observațional al angajaților și nu vor permite prezența la locul de muncă al persoanelor care prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, stănut, rinoree, febră, stare gnerală alterată);
3. Termometrizarea zilnic, la intrarea în tura de serviciu – angajații cu temperatura peste 37 C vor fi trimiși acasă cu indicaţie de consultare a medicului de familie;
4. Vor asigura o distanță de minimum 1,5 m între angajații care lucrează la birouri orientate față-spate și spate-spate;
5. Pentru birourile orientate față-față vor asigura separarea acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu solutii pe bază de alcool;
6. Dezinfecția suprafețelor de lucru la începerea serviciului și apoi o dată la 4 ore;
7. Acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței fizice de minimum 2 m;
8. Aerisirea periodică a încăperilor;
9. În cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se efectua nebulizare o dată pe săptămână, de preferat la sfârșitul săptămânii și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului.
Vezi toate recomandările propuse de INSP AICI: INSP: Recomandări de sănătate publică din data de 15 mai. Măsurile din școli, biserici, cabinete stomatologice, unități sanitare
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Atacantul împrumutat de FCU Craiova la „U” Cluj, Vladislav Blănuță, în vârstă de 23 de ani, este în vizorul lui Maccabi Haifa, conform presei din Israel.
Adrian Mititelu, acționarul de la FCU Craiova, a declarat pentru GSP că Vladislav Blănuță e dorit de 3 echipe. Una dintre ele ar fi Maccabi Haifa, potrivit israelienilor de la One.
GOANA după Blănuță. Ce club îl vizează pe atacantul de la „U” Cluj
„U” Cluj nu vrea însă să-l piardă pe atacantul cu 9 goluri în acest sezon. Ardelenii ar încasa 10% din transfer, dacă mutarea s-ar face pe perioada împrumutului, dacă suma de transfer este de peste un milion de euro. Clujenii nu vor lua însă niciun ban dacă atacantul va fi vândut de Adrian Mititelu după 1 iulie.
Ofertele pentru Blănuță vin pe adresa celor de la FCU Craiova, clubul de care aparține.
De când a venit de la FCU, Blănuță a fost titular în atacul lui „U” Cluj și e om de bază, jucând alături de Thiam într-un sistem cu doi atacanți.
Ce zice Adrian Mititelu
„Dacă în această perioadă noi îl vindem pe jucător cu o sumă mai mare de 1 milion de euro – și nici nu se pune problema să nu fie o sumă mai mare de un milion – atunci „U” Cluj beneficiază de 10% din valoarea transferului. Dacă cineva îl cumpără pe 1 iulie, U Cluj nu mai ia nimic”, a spus Mititelu pentru GSP.
De ultimă oră, există în acest moment 3 cluburi interesate de serviciile golgheterului „șepcilor roșii”. N-ar fi exclusă nici posibilitatea ca Mititelu să bată palma cu un club încă de acum, dar mutarea să se materializeze la vară, ceea ce ar însemna că oltenii vor beneficia în integralitate de suma de transfer.
„Sunt discuții, dar să fie de acord și jucătorul, nu depinde de mine. Nu am bătut palma cu nimeni, au fost doar tatonări și schimburi de discuții. Nu există niciun acord cu nimeni”, a punctat Mititelu.
Cluj24 vă prezenta acum două zile resortul și vila de lux în care și-a petrecut vacanța la început de an cântăreața clujeancă Vlăduța Lupău împreună cu soțul și băiețelul mai mare, Iair.
Shebara Resort este una dintre cele mai exclusiviste locații de la Marea Roșie, depășind, după spusele unora, paradisul din Maldive. Cei 30.000 $, cât costă un sejur pentru întreaga familie, se regăsesc în arhitectura futuristă, dotările hi-tech de ultimă generație, mobilier minimalist, servicii, mâncare și băutură.
FOTO. Imagini din vacanța de LUX a Vlăduței Lupău. Hotelul e de fițe
Inspirat de inovația modernă, Shebara redefinește ospitalitatea ultra lux cu creativitate îndrăzneață și măiestrie excepțională. Abordarea personalizată a serviciilor reflectă angajamentul față de reinventare. Chefii locației îmbrățișează inovații îndrăznețe pentru a crea experiențe culinare de neuitat. Nikkei Cusine, cu dish-uri japoneze, bucătăria mediteraneană, braseria Lunara ori pool-bar-ul Solera oferă oaspeților oportunitatea de a se răsfăța cu creații ale unor chefi renumiți.
Arabia Saudită întenționează să dezvolte din punct de vedere turistic zona Mării Roșii care îi aparține, Shebara fiind doar un prim pas spre un lanț exclusivist de stațiuni.
Foto: Facebook Vlăduța Lupău, Shebara Resort
Casa de Cultură a Studenților din Cluj-Napoca va găzdui în perioada 6-7 martie prima ediție a Galei Poveste Folk, un eveniment care își propune să se alăture și să adauge valoare festivalurilor de muzică folk din România.
Artiștii care vor urca pe scena festivalului sunt Ducu Bertzi, Fără Zahăr, Andrei Păunescu – Moment Cenaclul Flacăra (Trupa Totuşi, Cristian Buică, Vanghele Gogu), Grupul Folk AMES, Mircea Vintilă, TVA – Trupa cu Valoare Adăugată (Teo Boar – Vlady Cnejevici – Adrian Vascu – Dorin Andone), Alina Manole, Daniel lancu, Adrian Bezna, Jacqueline Crăciun & Diana Porca,
Gala este organizată de Asociatia Evenimente cu Valoare Adăugata (fondata de Teo Boar, Vlady Cnejevici, Dorin Andone si Adrian Vascu)
Evenimentul va avea loc pe parcursul a doua zile, joi si vineri (6-7 martie 2025) la Casa de Cultura a Studentilor Cluj Napoca incepand cu ora 19.
Fiecare seara va fi compusa din doua parti egale fiind programata o pauza dupa cca 1h si 30 min de la inceputul fiecarei seri.
Prețul biletelor este cuprins între 130 și 220 de lei. Acestea se pot cumpăra de AICI.
Partener media este Cluj24.
EVENIMENT
PERCHEZIȚII efectuate de polițiștii clujeni în Mureș, într-un caz de FURTURI de cabluri din infrastructura feroviară
Polițiștii clujeni au efectuat trei percheziții în jud. Mureș, într-un caz de furturi de cabluri din infrastructura feroviară din Cluj și Bistrița-Năsăud. Prejudiciul este estimat la aproximativ 150.000 de lei. Trei persoane au fost reținute.
„Polițiștii Secției Regionale de Poliție Transporturi Cluj-Napoca, sub supravegherea procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Dej, au efectuat trei percheziții domiciliare, în județul Mureș, în cadrul cercetărilor privind săvârșirea mai multor furturi de cabluri din infrastructura feroviară, ce ar fi fost săvârșite în anul 2024, în județele Cluj și Bistrița-Năsăud.
PERCHEZIȚII efectuate de polițiștii clujeni în Mureș, într-un caz de FURTURI de cabluri din infrastructura feroviară
În timpul perchezițiilor, au fost descoperite deșeuri rezultate din prelucrarea cablurilor ce ar fi fost sustrase, obiecte despre care există suspiciunea că ar fi fost utilizate la comiterea faptelor și un autoturism ce ar fi fost folosit pentru transportul bunurilor furate, ce a fost indisponibilizat.
Prejudiciul cauzat companiei de infrastructură feroviară este estimat la aproximativ 150.000 de lei, în majoritatea cazurilor, siguranța circulației feroviare fiind afectată.
Totodată, au fost puse în aplicare trei mandate de aducere față de o femeie și doi bărbați, cu vârste cuprinse între 31 și 34 de ani.
Astăzi, aceștia au fost reținuți, pentru 24 de ore, urmând ca în data de 16 ianuarie 2025 să fie prezentați instanței cu propunere de arestare preventivă.
Activitățile au fost realizate cu sprijinul polițiștilor din cadrul Serviciului Județean de Poliție Transporturi Mureș, al Inspectoratului de Poliție Județean Mureș – Serviciul Criminalistic, precum și al jandarmilor din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Mureș.
Facem precizarea că efectuarea percheziției domiciliare este un procedeu în cadrul procesului penal reglementat de Codul de procedură penală, ce are drept scop administrarea probatoriului necesar soluționării cauzei, care nu poate, în nicio situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție”, a comunicat IPJ Cluj.
Foto: Arhivă