EVENIMENT
RAR: Cum îți RECUPEREZI talonul auto și ce documente sunt necesare. Motivele pentru care poți rămâne fără el

Din cauza unui număr mare de solicitări privind restituirea certificatului de înmatriculare reținut de Poliție, Registrul Auto Român (RAR) face o serie de precizări cu privire la recuperarea talonului auto.
Reprezentanții RAR spun că talonul auto nu se restituie la RAR, așa cum cred mulți șoferi.
”Colegii noștri nu au dreptul să oprească autovehicule în trafic și nici să rețină un certificat de înmatriculare. În cadrul unui control efectuat de un echipaj mixt RAR-Poliția Rutieră, aceste decizii le poate lua doar reprezentantul MAI” precizează cei de la RAR.
RAR: Cum îți RECUPEREZI talonul auto și ce documente sunt necesare. Motivele pentru care poți rămâne fără el
Dacă certificatul de înmatriculare a fost reținut pentru defecțiuni tehnice, după remedierea problemelor tehnice semnalate, vehiculul trebuie prezentat la una dintre reprezentanțele teritoriale ale Registrului Auto Român pentru verificarea subansamblelor / sistemelor la care au fost constatate defecțiuni.
După ce se constată remedierea defecţiunilor, reprezentantul RAR va menţiona acest lucru pe originalul dovezii înlocuitoare a certificatului de înmatriculare.
Dovada înlocuitoare cu înscrisul respectiv permite redobândirea certificatului de înmatriculare.
Dacă motivul reţinerii certificatului de înmatriculare l-a constituit expirarea termenului de valabilitate al inspecţiei tehnice periodice anterioare, verificarea tehnică pentru redobândirea certificatului se efectuează exclusiv de către RAR.
Ce spune RAR
“Am venit la RAR ca să-mi recuperez talonul” este expresia pe care o auzim cel mai des de la cei care ajung într-o reprezentanță pentru verificările în vederea redobândirii certificatului de înmatriculare, indiferent de motivul pentru care acesta a fost reținut în trafic de polițiștii rutieri: lipsă ITP sau defecțiuni tehnice.
Vrem să fiți informați și să aveți o imagine clară asupra a ceea ce intră în atribuțiile Registrului Auto Român.
Colegii noștri nu au dreptul să oprească autovehicule în trafic și nici să rețină un certificat de înmatriculare.
În cadrul unui control efectuat de un echipaj mixt RAR-Poliția Rutieră, aceste decizii le poate lua doar reprezentantul MAI.
Specialiștii Registrului Auto Român doar verifică autovehiculul cu ajutorul echipamentelor disponibile în autolaboratorul CTT și întocmesc un raport cu constatările, pe care îl înmânează polițistului rutier. Acesta poate lua decizia aplicării unei sancțiuni.
„La reprezentanța RAR se efectuează verificarea tehnică”
Ce facem când vă prezentați la RAR pentru verificările în vederea redobândirii certificatului de înmatriculare?
În cazul în care CI a fost reținut doar pentru lipsa ITP, la reprezentanța RAR se efectuează verificarea tehnică așa cum este prevăzută în RNTR 1.
Dacă vehiculul este declarat admis, colegii noștri eliberează o dovadă a efectuării acestei proceduri, iar proprietarul se adresează structurii de poliție care a reținut CI pentru a-l recupera.
În cazul în care CI a fost reținut pentru defecțiuni tehnice, la reprezentanța RAR se verifică doar remedierea acestora, cu excepția situației în care alte neconformități pot fi constatate printr-o observare directă.
Dacă se constată că deficiențele nu mai există, reprezentantul RAR va menţiona acest lucru pe originalul dovezii înlocuitoare a certificatului de înmatriculare.
Dovada înlocuitoare cu înscrisul respectiv permite proprietarului redobândirea certificatului de înmatriculare.
Țineți cont de faptul că legislația prevede necesitatea fotografierii elementelor/zonelor care au fost reparate după reținerea CI (ex: element de caroserie reparat, tubulatură de evacuare înlocuită etc).
Ce documente trebuie să prezentați la RAR
Actele necesare sunt:
– Cartea de Identitate a Vehiculului;
– Dovada reținerii certificatului de înmatriculare în original (sau o declarație notarială în cazul în care a fost pierdută);
– Raportul cu constatările făcute în timpul controlului tehnic în trafic (doar în cazul în care CI a fost reținut în urma verificărilor efectuate de un echipaj mixt RAR-Poliția Rutieră);
– Cererea de activitate RAR (se va completa olograf de solicitant pe propria sa răspundere și va fi semnată în prezenţa angajatului RAR care efectuează prestaţia);
– Documentul de identitate al persoanei care solicită activitatea”.
Din ce motive poți rămâne fără talon
Conform Art 112 din Oug 195/2002, poliția îți ia talonul pentru următoarele abateri:
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reţine de către poliţia rutieră în următoarele cazuri:
a) vehiculul înregistrat nu are efectuată inspecția tehnică periodică valabilă ori aceasta este anulată;
b) nu sunt respectate normele tehnice constructive referitoare la transportul produselor periculoase; FDC (dovada fără drept de conducere) și RPNÎ (se trerag plăcuțele de înmatriculare) și imobilizare
c) vehiculul circulă noaptea fără faruri sau lămpi de semnalizare, dispozitivele de iluminare şi semnalizare luminoase, mijloacele fluorescent-reflectorizante, prevăzute în normele tehnice în vigoare; FDC.
d) vehiculul circulă cu deficiențe majore sau periculoase la sistemele de iluminare-semnalizare sau cu alte dispozitive decât cele omologate;
e) sistemul de frânare de serviciu prezintă deficiențe majore sau periculoase; FDC și PC (permisul de conducere)
f) sistemul de frânare de securitate sau de staționare prezintă deficiențe majore sau periculoase;
„Anvelopele au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în cartea de identitate”
g) mecanismul de direcție prezintă deficiențe majore sau periculoase; FDC și PC
h) anvelopele au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în cartea de identitate a vehiculului, prezintă tăieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita legal admisă;
h1) conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante certificate; FDC
i) zgomotul în mers sau staţionare depăşeşte limita legal admisă pentru tipul respectiv de vehicul;
j) motorul emite noxe poluante peste limitele legal admise;
k) elementele dispozitivului de cuplare pentru remorcare prezintă uzuri pronunţate ori nu sunt compatibile, fiind de natură să provoace desprinderea remorcii sau dezechilibrarea ansamblului;
l) autovehiculul sau tramvaiul are aplicate pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale afişe sau reclame publicitare, folii neomologate şi/sau nemarcate corespunzător ori accesorii care restrâng sau estompează vizibilitatea în timpul mersului, atât din interior, cât şi din exterior;
„Autovehiculul prezintă scurgeri semnificative de carburant”
m) autovehiculul are aplicat pe partea frontală şi/sau posterioară a acestuia afişe, înscrisuri sau reclame care diminuează eficacitatea dispozitivelor de iluminare şi semnalizare luminoasă ori citirea numărului de înmatriculare;
n) autovehiculul prezintă scurgeri semnificative de carburant sau lubrifiant;
o) plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare nu sunt conforme cu standardul ori au aplicate dispozitive de iluminare, altele decât cele omologate; FDC și RPNÎ și imobilizare
p) datele din certificatul de înmatriculare sau de înregistrare nu concordă cu caracteristicile tehnice ale vehiculului; FDC și RPNÎ și imobilizare
r) vehiculul nu a fost radiat din circulaţie în cazurile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă; FDC și RPNÎ și imobilizare
s) vehiculul nu este asigurat de răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie, conform legii; FDC și RPNÎ și imobilizare
„Vehiculul are lipsă elemente ale caroseriei”
t) deţinătorul vehiculului nu a preschimbat certificatul de înmatriculare sau de înregistrare, în conformitate cu prevederile legale;
u) vehiculul nu are montată una dintre plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare;
v) vehiculul are lipsă elemente ale caroseriei ori aceasta este într-o stare avansată de degradare;
x) lipsa dotărilor obligatorii pe autovehicule destinate învăţării conducerii autovehiculelor în procesul instruirii persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere, prevăzute de reglementările în vigoare.
y) înmatricularea vehiculului este suspendată, în condițiile legii.
În situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b), o), p), r) și s), odată cu reținerea certificatului de înmatriculare polițistul rutier retrage și plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Peste 113 milioane de lei a cheltuit Klaus Iohannis pe zboruri externe în 10 ani. Dezmăț în ultimii 2 ani de mandat

Administrația Prezidențială a desecretizat, marți seara, costurile pentru zborurile președintelui Klaus Iohannis, multe cu avioane de lux, din perioada ianuarie 2015-februarie 2025, care au costat, în total, peste 113 milioane de lei. De remarcat că în ultimii 2 ani din cel de-al doilea mandat Iohannis a cheltuit peste 55 de milioane de lei pe zboruri externe.
Klaus Iohannis a avut, în cele două mandate, 193 de zboruri, potrivit documentului trimis MEDIAFAX de Administrația Prezidențială.
Astfel, costurile în 2015 au fost de 6,61 milioane lei, în 2016 de 5,2 milioane lei, în 2017 de 5,6 milioane de lei, 4,9 milioane de lei în 2018, iar în 2019 de 9,34 milioane de lei.
În al doilea mandat Administrația Prezidențială a plătit pentru zborurile cu avioane private folosite pentru deplasările oficiale 3,17 milioane de lei în 2020, 7,04 milioane de lei în 2021, 13,7 milioane de lei în 2022, 36,5 millioane de lei în 2023 și 20,9 milioane de lei în 2024.
În 2025 Klaus Iohannis a avut o singură deplasare, în Belgia, pentru care a cheltuit 685.000 de lei pentru deplasarea cu un avion privat.
Cele mai multe deplasări au fost făcute în 2023, când a avut 26 de deplasări.
Cea mai costisitoare deplasare, în Africa
Cea mai costisitoare deplasare a fost între 13 și 24 noiembrie 2023 – de peste 3,5 milioane de lei, când fostul șef al statului român a efectuat o vizite de stat și oficiale la Nairobi, Republica Kenya, Zanzibar, Republica Unită a Tanzaniei, Praia, Republica Cabo Verde, la Dakar, Republica Senegal.
EVENIMENT
Baroul Cluj a sesizat Inspecția Judiciară. O judecătoare de la Judecătoria Cluj-Napoca a amendat abuziv un avocat

Consiliul Baroului Cluj a primit o sesizare din partea unui avocat din oficiu cu privire la un incident petrecut la Judecătoria Cluj-Napoca în exercitarea dreptului de apărare a unui justițiabil și a deciz sesizarea Inspecției Judiciare.
”Din sesizarea transmisă de domnul avocat către Consiliul Baroului Cluj reiese că în cadrul unei cauze penale aflate pe rolul Judecătoriei Cluj-Napoca, unde domnul avocat asista un inculpat, fiind desemnat ca avocat din oficiu, magistratul care prezida ședința de judecată a înțeles ca, in mod repetat, în timpul audierii inculpatului, să interzică domnului avocat să-și sfătuiască clientul prin raportare la exercitarea dreptului la tăcere, drept reglementat legal prin dispozițiile codului de procedură penală. De asemenea, pentru faptul că domnul avocat a insistat în a-și sfătui clientul, prin prisma exercitării dreptului la apărare al acestuia și a dreptului la tăcere, doamna judecător a aplicat avocatului două amenzi judiciare.
Față de aceste aspecte, dovedite de cuprinsul încheierii de ședință pusă la dispoziție de domnul avocat, Consiliul Baroului Cluj dorește să-și manifeste public dezaprobarea totală față de comportamentul nedeontologic pe care magistratul a înțeles să îl adopte.
Este inadmisibil
Considerăm căeste inadmisibil ca în desfășurarea unui proces penal, judecătorul care soluționează cauza, să intervină în exercitarea drepturilor inculpatului, drepturi care se exercită în cazul asistenței juridice obligatorii prin avocat, cu scopul limitării acestora.
Reamintim că, în temeiul art. 109, alin. 2 și 3 din Codul de procedură penală, inculpatul are dreptul să se consulte cu avocatul atât înainte, cât și în cursul audierii și că în cursul audierii inculpatul își poate exercita dreptul la tăcere cu privire la orice este întrebat.
Abuz la adresa avocatului
Consiliul Baroului Cluj apreciază, de asemenea, ca fiind o măsură abuzivă amendarea avocatului pentru că acesta a încercat să-și exercite profesia și să asigure justițiabilului pe care îl reprezenta o apărare efectivă și nu doar formală.
O astfel de încercare de intimidare a avocatului, prin amendarea repetată cu un cuantum total care depășește cu mult onorariul pe care acesta îl va încasa la final din fondurile Ministerului Justiției, este un comportament care nu poate fi tolerat de corpul avocaților din Baroul Cluj.
În considerarea celor sus expuse, Consiliul Baroului Cluj a decis sesizarea Inspecției Judiciare raportat la comportamentul doamnei judecător, prin prisma comiterii abaterii disciplinare, respective a exercitării funcției cu rea-credință sau gravă neglijență”, arată Baroul Cluj.
EVENIMENT
Prețuri razna pentru garsonierele Clujului. Cine își permite să dea 82.000 de euro pe 24 mp?

Prețurile la garsoniere au luat-o razna la Cluj-Napoca, orașul din România în care parcă s-au mutat toți milionarii singuri de pe Coasta de Azur.
O agenție imobiliară oferă spre vânzare o garsonieră de 24 mp la prețul de 82.000 de euro, ceea ce face ca metrul pătrat să se apropie de 3.500 de euro.
Aceasta este situată în cartierul Grigorescu, la etajul 1 al unui bloc construit în 1970.
Garsoniera este compusă din cameră, baie, bucătărie, hol și balcon și vinde cu bucătăria mobilată și utilată. Este dotată cu centrală termică și are certificat energetic clasa B.
Altă garsonieră ”chilipir”
Dar stați, că asta nu e tot. În altă zonă a Clujului, în cartierul Mărăști, este de vânzare o garsonieră, cu 2 mp mai mică, la un preț sensibil redus, de doar 70.500 de euro, ceea ce înseamnă 3200 de euro/mp.
Aceasta are o suprafață de 22 mp, este situată la etajul 4 al unui bloc și este renovată complet cu finisaje premium, mobilată și utilată modern.
Garsoniera are, la fel ca prima, centrală termică proprie.
Garsoniere pe Coasta de Azur
Pe Coasta de Azur în Franța, în localitatea Pernes-les-Fontaines, la 250 de km de Nisa, se vinde un studio de 26 mp, la 130.000 de euro. Acesta este compus dintr-o cameră, bucătărie funcțională și baie.
Un alt studio, de 27 de mp, localizat în Cannes, se poate cumpăra cu 159.000 de euro, acesta având un dormitor, dar și o terasă de 19 mp.
E adevărat și că în Monaco, perla sudului Franței, un studio de 25 mp se vinde cu fabuloasa sumă de 1,7 milioane de euro!
EVENIMENT
PROGNOZA meteo pentru următoarele patru săptămâni: cum va fi VREMEA până la jumătatea lunii aprilie

După o săptămână în care frigul și ninsoarea par să fi pus stăpânire pe România, temperaturile devin mai blânde, chiar mai ridicate decât cele normale pentru sfârșitul lunii martie și începutul lunii aprilie, potrivit prognozei pentru perioada 17 martie – 14 aprilie, transmisă marți de ANM.
17 – 24 martie
Valorile termice vor fi mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României. Regimul pluviometric va fi deficitar în regiunile vestice și nordice, iar în rest va fi în general apropiat de cel normal pentru acest interval.
PROGNOZA meteo pentru următoarele patru săptămâni: cum va fi VREMEA până la jumătatea lunii aprilie
24 – 31 martie
Temperaturile medii vor fi mai ridicate decât cele normale pentru această perioadă la nivelul întregii țări, dar mai ales în jumătatea nordică a teritoriului. Cantitățile de precipitații se vor situa în jurul celor normale pentru acest interval în toate regiunile.
31 martie – 7 aprilie
Temperatura medie a aerului va avea valori mai ridicate decât cele normale pentru această perioadă, la nivelul întregii țări. Regimul pluviometric va fi în general apropiat de cel normal pentru acest interval în toate regiunile.
7 – 14 aprilie
Mediile valorilor termice se vor situa ușor peste cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României. Cantitățile de precipitații estimate pentru această perioadă vor fi în general apropiate de cele normale, cu posibilitatea unui ușor excedent în zonele montane.